Quliyev Adil
İnformatika dərslərinin təşkilində
müasir informasiya
texnologiyalarının rolu
Bu gün kompyuterin xalq təsərrüfatının, sənayenin bütün sahələrində və təhsilin bütün mərhələlərində böyük rol oynadığını çox az adam olar ki, başa düşməmiş olsun. Respublikamız müstəqillik əldə edəndən sonra, xüsusi ilə ümummilli liderimiz Heydər Əliyev ikinci dəfə hakimiyyətə gələndən sonra respublikamızın ümumtəhsil məktəblərinin kompyuterləşməsində böyük irəliləyiş yarandı.
Müstəqil ölkəmizdə təhsil sahəsində aparılan islähatlar nəinki pedaqoji texnologiyanın, həmçinin ümumtəhsil məktəblərində müasir informasiya texnologiyalarının - informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının (İKT) tətbiqinə böyük şərait yaradır. Belə ki, bu texnologiyaların tədris prosesinə tətbiqi zamanı vaxt itkisinə yol verilmir, dərslərin canlı keçməsi təmin olunur, təhsilin səmərəliliyi artır, şagirdlərin yaddaşlan formalaşır və s.
Təlim materialını şagirdlərə tam şəkildə çatdırmaq üçün üsul və vasitələr çox olsa da, ancaq tədris edilən materialı şagirdlərə tam mənimsətməkdə, onların dünyagörüşünün artırılmasında və yaddaşlarının möhkəmləndirilməsində müasir informasiya texnologiyalarının (MİT) xüsusi yeri vardır. Baxmayaraq ki, artıq uzun illərdir ki, bir sıra sivil ölkələrdə dərslər bu texnologiyaların (modul tədris, məsafədən tədris və s.) imkanlarından və nailiyyətlərindən istifadə etməklə keçilir. Bu texnologiyaların tədris prosesinə tətbiq edilməsi şagirdlərin keçilən mövzunu yaxşı mənimsəmələrinə geniş şərait yaradır və bu texnologiyalar tədris prosesinin əsas faktorlarından birinə çevrilir.
Təhsilimizi yaxın gələcəkdə inkişaf etmiş dünya ölkələrinin təhsili səviyyəsinə qaldırmağın və bu yüksəlişin respublikamızın ümumtəhsil məktəblərində İKT - nin müasir tələblərə cavab verən tətbiqindən çox asılı olduğunu yaxşı bilən dövlətimizin başçısı cənab İlham Əliyev vaxtında və çox düzgün olaraq "Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin informasiya və kommünikasiya texnologiyaları ilə təminatı (2005-2007-ci illər üçün) proqramı haqqında sərəncam (21 avqust 2004-cü il)" imzalamışdır.
Qeyd edək ki, ümumtəhsil məktəblərində informatika fənnini tədris edən müəllimlərin əsasən gənc olmasını və bu fənnə dair vəsaitlərin demək olar ki, olmamasını nəzərə alaraq onların yararlanması üçün informatika fənnindən bir dərsi nümunə olaraq veririk.
Aydındır ki, müəllim özünün üstünlük verdiyi və bu gün üçün proqressiv sayılan dərs növlərinin tətbiqi vaxtı belə, keçilmiş mövzu bütün şagirdlər tərəfindən eyni səviyyədə mənimsənilmir. Müqayisə üçün bunu qavrama qabiliyyətləri və bilik səviyyələri təxminən eyni olan bir neçə qrupun şagirdləri arasında eyni bir mövzunun tədrisinə tətbiq etməklə təcrübədə yoxlayaq.
Mövzu: "NC sistemində funksional düymələrlə işləmə qaydaları".
Təcrübənin məqsədi : Bir neçə qrupun şagirdləri arasında eyni bir mövzunu iki müxtəlif yolla) müsahibə yolu ilə; b) MİT -i tətbiq etməklə; ; tədris edərkən MİT - in bilavasitə tədris prosesinə tətbiqinin üstünlüyünü göstərmək.
Dərsin tipi: Müsahibə.
Dərsin məqsədi: Şagirdlər funksional düymələrin təyinatını (icra etdiyi vəzifələri) bilməli və kompyutertə işləyən vaxtı onları konkret məsələnin yerirtə yetirilməsinə tətbiq etməyi bacarmalıdırlar.
Təchizat: Əməliyyat sistemi (MS -DOS), Norton Commander örtük proqramı (NC), CD - ROM qurğusu, modul tədris proqramı sistemi yazılmış CD, qulaqcıq, 16 Mbaydant (meqabayt) az olmayan operativ yaddaş (RAM) və tutumu 2 Qbaytdan (qiqabayt) az olmayan sərt disklə təchiz edilmiş kompyuter.
Müəllim keçmiş dərsi hansı səviyyədə mənimsədiklərini yoxlamaq məqsədilə fərdi sorğudan öncə, şagirdlər arasında frontal sorğu keçirir, onlara dərsə dair bir sıra suallar verir, şagirdlərin verdikləri cavablardan asılı olaraq özü üçün qeydlər edir və yeni mövzunun izahı zamanı həmin qeydləri mütləq nəzərə alır.
Frontal sorğu vaxtı müəllimin verdiyi suallara şagirdlər aşağıdakı cavabları verirlər:
Müəllim: - Faylın adı neçə hissədən ibarətdir?
Şagird: - Faylın adı iki hissədən - faylın məxsusi adından və faylın tipindən (genişlənməsindən) ibarət olur.
Müəllim: - Hansı fayllara sistem
faylları deyilir?
Şagird:
- Msdos. sys və lo. sys
sistem fayllarıdır.
Müəllim: - Fayl dedikdə nə başa
düşürsünüz?
Şagird:
- Xarici yaddaşda yerləşən və eyni
məntiqli struktura malik olan məlumatlar məcmusuna fayl deyilir.
Və yaxud fayl diskdə adlandırılmış
sahədir.
Müəllim: - Command. com
faylına daxil olan əmrlər necə adlanırlar?
Şagird: -Command. com
faylına daxil olan əmrlər daxili əmrlər adlanır.
Daxili əmrlərə nümunə kimi Copy, Dir, Rd, Md,
Müəllim: - MS - DOS əmrlərindən isfrfadə etməklə inform.txt
faylı disketdəki DOS kataloqunda necə yaradılır ?
Şagird:
-MS - DOS
əmrlərinin
yazıldığı
sətirdə,
klaviaturdan Copy con A:\ DOS\inform.bct
daxil edilir, gözləmə vəziyyətində olan ekranda
mətn yığılaraq ya F6 düyməsi, ya da CİTL+Z
və ENTER düymələri basılır.
Keçmiş mövzu ilə yeni
mövzu arasında əlaqə yaratmaq məqsədilə
müəllim deyir: - Uşaqlar, biz keçən dərs
sizinlə" MS - DOS əməliyyat sisteminin tərkib
hissələri və fayllar sistemi haqqında ilkin anlayış"
mövzusundan aşağıdakıları öyrəndik:
- MS
- DOS əməliyyat sistemi haqqında ;
- fayllar və sistem faylları haqqında ;
- command. com əmr prosessoru
haqqında.
Kompyuterlə dialoq yaratmaq
üçün bu vaxta qədər öyrəndiyimiz MS - DOS
əməliyyat sisteminin əmrləri prinsipcə kifayət
edir. Lakin
əvvəlki dərslərdən bildiyimiz kimi praktik
cəhətdən bu iş çətin və yorucudur. İstifadəçidən kataloqların strukturu
və hansı faylların hansı kataloqda
yerləşməsi barədə dəqiq məlumat, habelə
əmrləri daxil edərkən onların formatlarına ciddi
riayət etmək tələb olunur. Bu
qəbildən olan çətinlikləri aradan qaldırmaq
və istifadəçi ilə kompyuter arasında dialoqu
asanlaşdırmaq, onu daha da əyani və asan icra oluna
bilən etmək üçün müxtəlif örtük
proqramları vardır ki, onlardan biri və ən populyarı
Norton Commander örtük proqramıdır. Bu
proqramın çoxlu sayda müxtəlif funksiyaları
vardır və onlardan ən önəmlisi funksional
düymələr vasitəsi ilə fayllar, kataloqlar,
disklər və s. üçün nəzərdə
tutulmuş əmrlərin yerinə yetirilməsidir.
Yenl dərsin izahına
başlayarkən müəllim mövzunun geniş və
çətin olduğunu nəzərə alaraq onu
aşağıdakı plan üzrə bölür:
a) Adi
rejimdə funksional düymə llə (Ft - F10) işləmə
qaydalarını kompyuterdə
icra etməklə
şağirdlərə izah etmək;
b) Adi
rejimdə [ALTJ düyməsini basmaqla funksiyası
dəyişilmiş funksional düymələrin işi
haqqında kompyuterdə icra etməklə şagirdlərə
məlumat vermək:
Bu plana əməl etməklə
müəllim dərsi izah edir və yeni dərsin
şagirdlərin yaddaşlarında
möhkəmləndirilməsi məqsədi ilə tədris
edilən mövzuya dair onlara aşağıdakı
sualları verir:
Müəllim: -Kataloq nədir və
onu NC sistemində necə yaradırlar?
Şagird:
- Faylların saxlandığı yer kataloq adlanır. F7 düyməsini
bassaq, ekranda
kataloqun adını tələb edən panel
yaranır ki, yeni yaradılan kataloqun adını oraya yazıb
ENTER düyməsini basırıq.
Müəllim: - NC sistemində
disklərə necə keçirlər?
Şagird: - Sol panel üçün
ALT+F1, sağ panel üçün isə ALT+F2
düymələrini bassaq, ekranın solunda və ya sağında
disk qurğularının məntiqi adlarını
göstərən panel yaranır ki, ya mousla, ya da kursoru
idarə edən düymə
(idarəetmə düyməsi)
vasitəsi ilə markeri tələb olunan disk
qurğusunun üzərinə qoyub ENTER basırıq.
Müəllim: - Fayllar diskdə
necə axtarılır?
Şagird: - ALT+F7 yerinə yetirilir,
alınmış panelə faylın adı yazılıb START
düyməsi basılır.
Müəllim yeni mövzunu
yekunlaşdırmaq məqsədilə "kimə nə
aydın deyil" sualı ilə sinfə müraciət edir
və şagirdlər tərəfindən verilməsi
mümkün olan suallan aşağıdakı kimi
cavablandırır.
Şagird: - Əməli yaddaşın
bufer hissəsində ən çoxu neçə proqram
adı saxlanılır. Bu proqramların
siyahısına necə baxılır və onları
təkrar necə icra edirlər.
Müəllim: - Əməli
yaddaşın bufer deyilən hissəsində DOS əmrlərinin
yazıldığı sətir vasitəsi ilə
yüklənmiş 16 - dək proqramın adı
saxlanılır ki, CTRL+E düymələri ilə sonuncu
yüklənmiş proqramın adını əmr
sətrinə qaytarmaq
və ALT+ F8
düymələri ilə bu proqramların siyahısına ekranda
baxmaq mümkündür. Bu siyahıdan lazımi
proqramı seçib ENTER bassaq, həmin proqramı təkrar
icra edə bilərik.
Şagird:
- Faylı bir diskdən digər diskə başqa adla
necə köçürürlər?
Müəllim: -F5 düyməsini basırıq, alınmış paneldə qurğunun məntiqi
adını və yeni adla köçürmək istədiyimiz faylın adını
göstərərək ya OK, ya da ENTER basırıq.
Şagird: - Faylı bir diskdən
digər diskə başqa adla necə daşıyırlar?
Müəllim: -F6
düyməsini
basırıq,
alınmış
paneldə qurğunun məntiqi adını və
yeni adla daşımaq istədiyimiz
faylın adını göstərərək ya OK, ya da ENTER
basırıq.
Müəllim keçmiş
və yeni möyzuya dair öyrəndiklərini kompyuterdə
yerinə yetirmək üçün şagirdlərə
aşağıdakı praktik işləri verir.
- MS
- DOS-un daxili əmrtərinin köməyi ilə fayl necə
yaradılır?
- MS
- DOS-un daxili əmrlərinin köməyi ilə kataloq
necə yaradılır?
- MS
- DOS-un daxili əmrlərinin köməyi ilə disketdə olan
bütün fayllar sərt diskə
necə köçürülür?
- Faylı
necə sıxırlar?
- Sıxılmış
faylı necə açırlar?
- Alternativ
redaktorun işləməsi üçün nə etmək
lazımdır?
• İstifadəçinin
menyusu necə yaradılır?
Yuxarıda göstərdiyimiz kimi, keçmiş
dərskı frontal sorğusu və fərdi sorğu vaxtı
məlum olur ki, şagirdlərin bəziləri mövzunu ya
zəif mənimsəyiblər, ya da heç
məhimsəməyiblər. Elə buna
görə də müəllim şagirdlərin hər birinin
dərsi mənimsəmə xüsusiyyətini dərindən
bilməlidir. Əlbəttə, bu iş
müəllimdən böyük pedaqoji ustalıq və
məharət tələb edir. Şübhəsiz
ki, müəllim mövzunu zəif qavrayan və ya heç
qavramayan şagirdlərə fərdi yanaşmaqla,
əlavə vəsaitlərdən, didaktik və psixoloji
imkanlardan istifadə etməklə mövzunu mənimsədir.
Ancaq bu zaman kifayət qədər vaxt itkisinə yol verilir,
dərsin səmərəliliyi aşağı
düşür və s. Halbuki, müəllim MİT-i adı
yuxarıda çəkilən fənnin tədrisi prosesinə
tətbiq etdikdə keçilən mövzu bütün
şagirdlər tərəfindən yaxşı və
yüksək səviyyədə mənimsəniləcək,
onların yaddaşları inkişaf edəcək və estetik
zövqləri formalaşacaqdır. Müsahibə
zamanı müəllim əmin olacaqdır ki, bütün
şagirdlər vaxt itkisinə yol vermədən mövzunu tam
mənimsəmişlər və dərsin
səmərəliliyi artmışdır.
Ümumtəhsil
məktəblərində informasiya texnologiyalarının
nailiyyətlərinin informatika fənninin tədrisi
prosesinə tətbiqi dərsin keyfiyyətini
yüksəltmək, şagirdlərdə
öyrəndikləri fənnə maraq aşılamaq
üçün zəruri komponentlərdən biri və
ən əsasıdır.
Ümumiyyətlə, MİT
şagirdin qavrayış fəaliyyətinin keyfiyyət
baxımından səmərələşdirilməsi
üçün obyektiv zəmin yaradır.
Müəllim-şagird-kompyuter iş birliyinin işgüzar
əlaqələri yaranır və bu zəmində MİT
pedaqoji texnologiyanın ayrılmaz struktur komponentinə
çevrilir.
Kompyuter texnikasından və
kompyuter tədris proqramlarından istifadə etməklə
qazandığımız iəcrübə informasiya texnologiyalarının nailiyyətlərindən
tədris prosesində istifadənin
üstünlüyünün hədsiz olması
qənaətinə gətirir.
İnformasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının nailiyyətlərinin tədris
prosesinə tətbiqinin zamanın tələbindən yaranan
zəruriyyət olduğunu və informasiya
cəmiyyətinə gedən uğurlu yolun məhz
ümumtəhsil məktəblərində tədris edilən
informatika fənninin tədrisindən
başlandığını desək, qətiyyən
yanılmarıq.
Ümumtəhsil
məktəblərində informatika fənnini tədris
edən müəllimlərimiz danılmaz bir həqiqəti
-informatika fənninin keyfiyyətli və səmərəli
tədrisinin informatika dərslərinin düzgün
təşkili yollarından (müəllimin istifadə etdiyi
mütərəqqi üsul və vasitələrdən,
kompyuter texnikası və kompyuter proqramlarından
professionallıqla istifadədən və digər faktorlardan)
asılı olduğunun zəruriliyini mütləq
bilməlidir.
Beləliklə, yuxarıda MİT-in
nailiyyətlərinin ümumtəhsil
məktəblərində infprmatika fənninin tədrisi
prosesinə tətbiqinin üstünlükləri haqqında
dediklərimizi ümumiləşdirərək
aşağıdakı qənaətə gələrik:
• təlim materialının şagirdlərə
izahı zamanı
müəllimin
əməyi yüngülləşir;
• vaxta qənaət edilir, vaxt itkisinə yol
verilmir;
• şagirdləri təlim materialını
mənimsəmələrində diqqətli olmağa məcbur
edir, onların məsuliyyətini artırır;
• şagirdlərdə
bilik, bacarıq və
vərdişlərin güclənməsinə şərait yaradır, idrak
prosesini fəallaşdırır;
• şagirdlərin müstəqilliyini və
yaradıcı fəaliyyətini artırır;
• şagirdlərin bilik
dairəsinin genişlənməsi ilə yanaşı, estetik
zövqü də inkişaf edir;
• tədrisin səmərəliliyi artır,
dərsin canlı keçməsi təmin olunur;
• şagirdlərin yaddaşları
formalaşır;
• təlim materialının
mənimsənilməsi əhəmiyyətli dərəcədə
öz gücünü göstərir.
Azərbaycan.- 2006.- 15 iyun.- S. 6.