Mükərrəmoğlu M.

 

İsmayıl Osmanlı - 105

 

Milli xarakterlərin istedadlı yaradıcısı


Çox nikbin, gülərüz insan idi. Teatrda hamı onun gəlişini gözləyirdi. Bilirdilər ki, İsmayıl müəllim teatra özü ilə dünya boyda sevinc gətirəcək. Amma işdə tələbkarlığı çox sevərdi. Rejissorlar ona həmişə hörmət məhəbbətlə yanaşardılar. İsmayıl Osmanlı teatr aktyoru idi, ömrünün 50 ildən çoxunu Milli Akademik Dram Teatrında keçirmişdi. Ona qədər isə...
1902-ci ildə Nuxada (indiki Şəki şəhərində) doğulmuşdu. 1921-ci ildən Şəki, sonra Gəncə klublarında həvəskar aktyor kimi çıxış edən gənc İsmayıl 1928-ci ildə Tiflisdəki Azərbaycan teatrında çalışıb. Bu teatrın səhnəsində Əbu Übeydi (“Od gəlini”), Surxayı (“Aydın”) yaradan aktyor sonradan Bakıya gəlir AMDT-da aparıcı aktyorlardan biri kimi çıxış etməyə başlayır.
C. Cabbarlının, M. F. Axundovun, M. İbrahimovun əsərləri dəfələrlə bu teatrda səhnəyə qoyulub böyük tamaşaçı marağına səbəb olmuşdu. İsmayıl Osmanlı 30-cu illərdən başlayaraq bu teatrın səhnəsində tamaşaya qoyulan klassik müasir əsərlərin, demək olar ki, əksəriyyətində müxtəlif səpkili rollarda oynayıb. Onların hamısını sadalamaq fikrində deyilik. Lakin bəzi obrazlarını xatırlatmaq istərdik. Bahadır bəy (“1905-ci il”), Əbdül (“Solğun çiçəklər”), Heydəroğlu (“Həyat”), Şəkərlinski (“Kəndçi qızı”), Surxay (“Toy”), Mirzə Qərənfil (“Xoşbəxtlər”), Xəlil (“Əliqulu evlənir”), Əmrah (“Pəri cadu”), Məşədi Oruc (“Ölülər”), Hacı Naib (“Dəli yığıncağı”), Təlxək (“Kral Lir”), Karandışev (“Cehizsiz qız”), Tixon (“Tufan”), Malinin (“Lyubov Yarovaya”), İsidor (“Darıxma, ana”) kimi rolları ilə uzun illər tamaşaçıların qəlbində özünə yer tuta bilmişdi.
İsmayıl Osmanlı teatrın kollektivinin dərin rəğbətini qazanmışdı, onu sevir dərin hörmət bəsləyirdilər.
Bu aktyor təbii ifa tərzi, milli koloriti, geniş diapozonu ilə fərqlənirdi. Ona tapşırılan rolların əksəriyyəti qəribə taleli insanlar idi. Bu obrazlar arasında milyoner tacirlər, adi kənd adamları s. personajlar var. Aktyor bu rolların ifası üçün elə xarakterik cizgilər tapırdı ki, obraz bütövləşir, tamamlanırdı.
İsmayıl Osmanlı o aktyorlardan idi ki, onlar həm teatrda, həm kinoda, həm televiziyada böyük həvəslə çalışırdılar. Filmlərimizdə bu aktyorun yaratdığı onlarla maraqlı obraz yadigar qalmışdır.
Şahbazov (“İyirmialtılar”), Tağıyev (“Ulduzlar sönmür”) filmlərindəki tarixi şəxsiyyətlərin rollarını böyük ustalıqla yaradan aktyor milyonerlər üçün xas olan xarakterik cizgilər tapmaqla yanaşı, rollara ustalıqla milli kolorit verə bilmişdir.

Rza bəy (“O olmasın, bu olsun”) obrazı İsmayıl Osmanlı yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Bu rol o qədər böyük olmasa da, aktyor onu sevərək yaradır bizlərə sevdirə bilir.
Onun qəhrəmanları humanist, mehriban, bəzən isə yazıq insanlardır. “Mən ki gözəl deyiləmfilmindəki poçtalyon Şərif müharibənin ağır günlərində kənddə işləyir. Sadə, səmimi, insanların dərdinə şərik olmağı bacaran bir insandır. Şərif kişi gecəli-gündüzlü cəbhədən gələn məktubları paylamaqla məşğuldur. Bu məktubların elələri var ki, onları ünvanlarına çatdırmaq faciədir. “Qara kağızları gizlətmək isə müşkül işdir. Səidəni özünə köməkçi götürəndən sonra məlum olur ki, o Səidənin atasından gələnQara kağızı da gizlətmişdir. Onun məktubu Səidəyə verdiyi anlarda keçirdiyi hissləri necə ustalıqla ifa edir. O, içərisində qəribə, təlatümlü anlar yaşayır.
Şərif kişi filmin qəhrəmanı deyil, amma qəhrəmanların xarakterlərinin açılmasında mühüm əhəmiyyət kəsb edən personajdır.
Poçt qutusundakı Novruzəli isə bu böyük aktyorun yaratdığı ekran qəhrəmanlarından daha çox yaddaqalanıdır. O, qəhrəmanların bütün cizgilərini təbii şəkildə verməyə çalışır buna nail olur. Xanla görüşü, ac ulağın belinə boş un çuvalını atıb acqarına yola düşdüyü, eyni zamandapoçt qutusuyanında dayanıb xanın məktubuna qarovul çəkdiyi anlarda necə təbiidir. Bəzən elə hiss edirsən ki, bu aktyor özünü oynayır. Çünki İsmayıl müəllim xaraktercə çox səmimi insan idi. Elə rollarında da bu, aydın hiss olunurdu.
İsmayıl Osmanlının yaradıcılığından söhbət düşəndə onunYeddi oğul istərəmfilmindəki Kələntər rolunu unutmaq olmaz. Bu, olduqca çətin mürəkkəb bir obrazdır. Onun xarakterindəki təzadlı məqamları aktyor çox ustalıqla açır. Filmin əvvəlindəHamam, hamam içindəifadəsini eşidəndə elə hiss edirsən ki, o, xeyirxah bir insandır. Amma gülləni Cəlala tuşlayanda bu insanın əsl xisləti üzə çıxır. Kələntər hər cür alçaqlığa qadir, nifrətə layiq insandır.
Əsil dostda Şirəli, “Sehirli xalatda vəzir, “Yenilməz batalyonda dərzi, “Bakıda küləklər əsir Əlibaba kimi rolları ilə İsmayıl Osmanlı kino sahəsində istedadlı aktyor olduğunu təsdiq etmişdi
.
Daha bir kəndli rolunu o, “Dəli Kürfilmində yaratmışdı. Bu kinolentdəki milli xarakterlərdən birifaytonçu Məmmədəli kişinin obrazını o çox bacarıqla yaratmışdı. Bu kənd adamı oğlu Osmanı oxumağa göndərməkdən çəkinmir. Baş verən hadisələri o qədər qiymətləndirə bilməsə , maarifçiliyin əhəmiyyətini dərk edir.
İsmayıl Osmanlının kinoda yaratdığı ən qiymətli obrazNəsimifilmində böyük hürufi şair Nəiminin obrazıdır. Bu tarixi şəxsiyyəti yaratmaq o qədər asan olmasa da, aktyor onu məharətlə oynamışdı. Nəimi aktyorun ifasında dövrünün böyük şairi, mübariz, öz əqidəsinə sadiq insandır. Tamaşaçı onun simasında Nəiminin bütün əzablarını, iztirablarını görür.
İsmayıl Osmanlı mənalı ömrünün 50 ildən çoxunu teatra, kino sənətinə həsr etmişdi. Teatr rejissoru Tofiq Kazımov İsmayıl Osmanlı haqqında 1974-cü ildə çap etdirdiyi monoqrafiyasında onun səhnə fəaliyyətini geniş əhatəli şəkildə təhlil etmişdi.
Dövlətimiz onun əməyini yüksək qiymətləndirib. O, SSRİ xalq artisti fəxri adına layiq görülmüş, həmçinin Qırmızı Əmək Bayrağı Şərəf nişanıordenləri medallarla təltif olunmuşdu.
Bu böyük sənətkarın xatirəsi onun sənətini sevənlər tərəfindən həmişə yad ediləcək, çəkildiyi filmlər onu əbədi yaşadacaqdır.

Xalq qəzeti.- 2007.- 18 fevral.- S. 6.