Hüseynov A.

 

Öz sağlığında mahnı klassiki kimi tanınmış bəstəkar

 

1917-ci ilin oktyabr ayının 7-də dövlət məmuru Ələkbər kişinin ailəsində qohum-əqrəbanın sevincinə səbəb olan bir hadisə baş verdi. Bu, dünyaya oğul övladın gəlişi ilə əlaqədar idi. Uşağın qırxı çıxandan sonra xalq adət-ənənəsinə uyğun olaraq evdə adqoydu mərasimi keçirdilər. Ələkbər kişi oğluna Tofiq adının qoyulmasını lazım bilmişdi. Bu ad ərəbcə məqsədə çatmaq mənasında işlədilir. Uşağa Tofiq adının qoyulması əbəs yerə deyildi. Ata çox istəyirdi ki, oğul balası böyüyəndən sonra gəmi kapitanı olsun. Uşaq ayaq tutub yeriməyə başlayandan sonra ona dənizçi paltarı da almışdı. Ələkbər kişi ədəbiyyat və musiqi vurğunu olduğu üçün uşaqlarının da özü kimi olmasını istəyirdi.
Övladlarının, demək olar ki, hamısı fortepiano çalmağı, mahnı oxumağı bacarırdı. Tofiqin musiqiyə olan
böyük marağı atasının nəzərindən qaçmamışdı. Uşağın fortepianoda hamıdan yaxşı çalması atasının çox xoşuna gəlsə də, onun dənizçi olmasını daha çox istəyirdi. Axşam gəzintisinə çıxanda uşaqlarını hökmən dəniz kənarına aparır, onlara, xüsusilə də Tofiqə Xəzərə bağlılıq hissləri təlqin etməyə səy göstərirdi. Hər dəfə də: "Böyüyəndə kim olacaqsan?" - sualına Tofiqdən: "Bəstəkar olmaq istəyirəm"
- cavabını alırdı. Ata oğlunun musiqiyə böyük istəyi qarşısında duruş gətirə bilməyib, "Dənizçi olmaq istəmir, qoy musiqiçi olsun" - deyərək onu musiqi məktəbinə qoymaq qərarına gəldi.
Tofiq 12 yaşında ikən Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının nəzdindəki musiqi məktəbində oxumağa başladı. 1934-cü ildə o, konservatoriyaya daxil olub, onun dirijorluq və fortepiano çalğısı siniflərində təhsilini davam etdirdi. Onun fortepiano müəllimi professor İ.S.Aysberq, dirijor sənəti müəllimi professor S.Q.Ştrasser idi. Onu da deyək ki, həmin dövrdə Azərbaycan konservatoriyasında Rusiyadan dəvət olunmuş professorlar yerli kadrların hazırlanmasına xüsusi diqqət yetirirdilər. Onlar Azərbaycana millət cəfakeşi dahi Üzeyir bəyin təşəbbüsü ilə gəlmişdilər.
Gələcəyin böyük bəstəkarı, dirijoru,pianoçusu, görkəmli musiqi-ictimai xadimi, öz sağlığında mahnı klassiki kimi şöhrət tapmış Tofiq Quliyev konservatoriyada təhsil alarkən dünyanın çox görkəmli musiqi klassiklərinin - İohann Sebastyan Baxın, Lüdviq Van Bethovenin, Pyotr İliç Çaykovskinin, Frans Şubertin və digər bəstəkarların əsərləri ilə ilk dəfə tanış olmağa başlamışdı. İstedadlı musiqiçi-pedaqoq L.M.Rudolfun sinfində musiqi formasını, harmoniyanı, polifoniyanı öyrənmiş, kompozisiya texnikasına bələd olmuşdu.
Hələ 1931-ci ildə Tofiq Quliyev konservatoriyanın nəzdindəki musiqi məktəbində oxuyarkən müəllimi olmuş gənc bəstəkar Asəf Zeynallının məsləhəti ilə ilk mahnısını yazmışdı. Mahnının sözləri Mirzə Ələkbər Sabirin "Dərsə gedən bir uşaq" şeirindən götürülmüşdü. Üzeyir bəy Tofiqin bu uşaq mahnısını bəyəndikdən və onu xeyli təriflədikdən sonra Tofiq daha bir neçə mahnı yazmışdı. Asəf Zeynallı müəllimlik fəaliyyəti ilə yanaşı, respublikanın bəstəkarları və musiqişünasları ilə birlikdə folklor nümunələrinin toplanması, nota köçürülməsi və nəşr edilməsi ilə də məşğul olurdu. Tofiq Quliyev də müəllimi Asəf Zeynallının məsləhəti ilə onlara qoşulub bölgələrdə yaradıcılıq işləri aparırdı. Onun ekspedisiyalar zamanı mahnı və rəqs materialları sonralar respublikamızın nəşr olunan toplularına daxil edilmişdi. 1951-ci ildə nəşr edilən "Azərbaycanın xalq rəqsləri" toplusu bunlara misal ola bilər. Tofiq Quliyevin nota aldığı rəqs melodiyalarının bir hissəsi isə 1955-ci ildə "Azərbaycanın 15 xalq rəqsi" toplusuna daxil edilmişdi. Onun nota aldığı mahnıların bir hissəsi görkəmli tədqiqatçı və müğənni Bülbülün redaktəsi ilə 1956-1958-ci illərdə nəşr edilmiş ikicildlik "Azərbaycan mahnıları" toplusunda işıq üzü görmüşdü. Tofiq Quliyev folklor materialının nota alınması və işlənməsi sahəsində fəaliyyətini daim genişləndirirdi. O, ötən əsrin 50-60-cı illərində ərəb, hind, bolqar, çin mahnılarının işlənməsi sahəsində də müvəffəqiyyətlə fəaliyyət göstərmişdi. Azərbaycan muğamlarının nota alınması və nəşr olunması sahəsində gördüyü işlər milli mahnı mədəniyyətimiz üçün böyük əhəmiyyətə malik idi. Tofiq Quliyev milli muğamlarımızın nota alınması sahəsində yaradıcılıq nümunələri göstərən ilk bəstəkarlardan biri olmuşdur. O, bəstəkar Zakir Bağırovla birlikdə "Rast", "Segah", "Dügah" muğamlarının nota alınmış nümunələrini 1936-cı ildə nəşr etdirmişdi. Tofiq Quliyevin parlaq istedadı musiqi ictimaiyyətinin diqqətini çəkmişdi. Sənətdə daim istedadlar axtaran dahi Üzeyir bəy Tofiq Quliyevin P.İ.Çaykovski adına Moskva Dövlət Konservatoriyasında təhsilini davam etdirməsi üçün Azərbaycanın Maarif Komissarlığı qarşısında məsələ qaldırmışdı. Tofiq Quliyev Moskva konservatoriyasında dirijorluq sirlərini öyrənməklə bərabər, məşhur pianoçu, Sovet İttifaqının ən böyük pianoçuluq məktəbinin yaradıcılırından biri olan Henrix Qustavoviç Neyqauzun fortepiano sinfində də oxumuşdu. Moskvanın musiqi həyatı Tofiq Quliyevin yaradıcılığına böyük təsir göstərmişdi. O, mahir musiqiçilərin ifalarını dinləmiş, məşhur dirijorların, pianoçuların, musiqi kollektivlərinin ifaçılıq fəaliyyəti ilə
tanış olmuşdu. Gənc musiqiçi estrada və caz incəsənətinə daha artıq maraq göstərməyə başlamışdı. Tofiq Quliyevə hər ay Maarif Komissarlığı tərəfindən göndərilən məvacibin arası kəsildiyindən o, Moskvanın presticli restoranlarının birində fortepiano çalğısı ilə məşğul olmaq məcburiyyətində qalmışdı. Restorana gələnlər arasında istedadlı musiqiçilər də az deyildi. Onlardan biri də sovet cazının banilərindən sayılan Aleksandr Naumoviç Sfasman idi. Tofiq Quliyevin kamil musiqi qavrama qabiliyyəti, qeyri-adi musiqi yaddaşı, virtuoz çalğısı, improvizə bacarığı həmin dövrün məşhur caz kollektivinin rəhbərinin diqqətindən yayınmamışdı. A.N.Sfasman onu özünün dirijoru olduğu orkestrdə piano çalmağa dəvət etmişdi. T.Quliyev virtuoz çalğısı sayəsində həm dinləyicilərin, həm də kollektiv üzvlərinin böyük hörmətini qazanmışdı. Gənc bəstəkar Bakıda da milli caz kollektivi yaratmaq məramı ilə 1939-cu ildə vətənə qayıtmış və təşkilati işlərlə məşğul olmağa başlamışdı. Sovetlərin Almaniya ilə savaşı bütün incəsənət sahələrinə də öz təsirini göstərmişdi. Cəbhəyə yardım öncül vəzifə idi. Tofiq Quliyevin yaratdığı estrada orkestri "Qızıl ordu" ansamblı adı ilə 402-ci atıcı diviziyanın tərkibində cəbhənin ön xəttindəki qoşun hissələrinə xidmət göstərirdi. Gənc bəstəkar orkestr üçün vətənpərvərlik ruhunda çox ürəyəyatımlı mahnılar bəstələmişdi. 1943-cü ildə iki qrupa bölünən ansamblın birinə - "Qızıl dənizçi"yə Tofiq Quliyev rəhbərlik etməkdə idi. Musiqiçilər tez-tez ön cəbhə xəttində döyüşçülər üçün konsertlər verir, onları qələbəyə ruhlandırırdılar. Onun yaratdığı orkestr ifaçılıq mədəniyyəti, professionalizmi və gözəl caz çalğısı ilə xeyli fərqlənirdi. Bu orkestrin musiqiçilərinin çoxu sonralar Sovet İttifaqının müxtəlif caz kollektivlərində çalırdılar. Trubada çalan İsmayıl Kələntərov Sovet ölkəsində ilk muzik-xollun musiqi rəhbəri olmuşdu. Öz virtuoz çalğısı ilə ad çıxarmış saksafonçu Pərviz Rüstəmbəyov və Tofiq Əhmədov Tofiq Quliyevin caz məktəbinin istedadlı yetirmələri idilər. Müharibədən sonra Tofiq Quliyev bəstəkarlıq fəaliyyətini M.Əzizbəyov adına Azərbaycan Dram Teatrında, S.Vurğun adına Rus Dram Teatrında, M.Qorki adına Gənc Tamaşaçılar Teatrında davam etdirmiş və bir neçə il ərzində V.Şekspirin "On ikinci gecə", A.Fadeyevin "Gənc qvardiya", C.Cabbarlının "Aydın", H.Seyidbəyli və İ.Qasımovun "Uzaq sahillərdə", N.Hikmətin "Qəribə adam", Ə.Məmmədxanlının "Şirvan gözəli", A.Şaiqin "Eloğlu" tamaşalarına musiqi bəstələmişdi.
Tofiq Quliyev ötən əsrin 40-cı illərində kinoda fəaliyyətə başlamışdı. Həmin illərdə onun populyarlıq qazanmış mahnıları meydana gəlmişdi. Məmməd Rahimin sözlərinə yazdığı "Vətən haqqında mahnı", Səməd Vurğunun sözlərinə bəstələdiyi "Azərbaycan" mahnısı dinləyicilərin maraqla dinlədikləri mahnılardan idi. Böyük müğənni Rəşid Behbudovla yaradıcılıq əlaqələri Tofiq Quliyevin mahnılarının populyarlaşmasında xüsusi rol oynamışdı. 40-cı illərin ortalarında Tofiq Quliyevin və Rəşid Behbudovun Sovet İttifaqının şəhərlərinə konsert qastrolları böyük müvəffəqiyyətlə keçirdi. Rəşid Behbudovun vokal ustalığı və müşayiətçi kimi, həm də öz əsərlərinin solist ifaçısı kimi çıxış edən Tofiq Quliyevin çalğı məharəti dinləyiciləri heyran qoyurdu. Özünə çox tələbkar olan T.Quliyev sadalanan uğurlarına baxmayaraq, təhsilini davam etdirmək qərarına gəlmiş və Moskva Konservatoriyasında professor A.Ginzburqun dirijorluq sinfində, professor K.Qolubevin kompozisiya sinfində oxumuşdu.1951-ci ildə konservatoriyada təhsilini başa çatdıran Tofiq Quliyev aspiranturaya daxil olmuş, oranı görkəmli dirijor Aleksandr Vasilyeviç Qaukun rəhbərliyi altında bitirmişdi. Tofiq müəllim Azərbaycanda dirijorluq üzrə aspirantura bitirmiş yeganə dirijor idi. Buna baxmayaraq, 1954-cü ildə Bakıya qayıtdıqdan sonra ona təhsilinə və istedadına müvafiq iş verilməmişdi. Ona Üzeyir Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında tələbə orkestrinə, opera və orkestr siniflərinə rəhbərlik işini tapşırmaqla kifayətlənmişdilər. Tofiq Quliyev çox abırlı və ləyaqətli adam olduğu üçün ona bu cür münasibətdən inciməmişdi. O, 1958-ci ildən başlayaraq M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında əvvəlcə bədii rəhbər, az sonra isə direktor kimi fəaliyyət göstərmişdi. 50-ci illər Tofiq Quliyevin bir bəstəkar olaraq parlaq yaradıcılıq dövrü kimi əlamətdar idi. Bəstəkar həmin dövrdə "Qaytağı", "Variasiyalar" kimi fortepiano əsərlərini, çoxlu sayda mahnılar bəstələmişdi. O, simfonik əsərlər, kantatalar yazsa da, mahnı yaradıcılığına marağı son dərəcə böyük idi. Ona görə də respublikada mahnı janrının inkişafında aparıcı rol oynamağa başlamışdı. Qara Qarayev Tofiq Quliyevin yaradıcılığında mahnı janrının mərkəzi yer tutduğunu xüsusi vurğulayaraq yazmışdı ki,mahnı bəstəkarın yaradıcılığında "leytjanrıdır". T.Quliyev lirik ovqata köklənmiş bəstəkar idi. Fərdi melodizmə söykənmiş mahnılırı ilk akkordlardan dinləyiciləri öz ağuşuna ala bilirdi, öz xarakterik not dili ilə heyranlıq motivlərinə rəvac verirdi. Hamı bilirdi ki, səslənən musiqi Tofiq Quliyevin qəlbləri riqqətə gətirən ecazkar musiqisidir. Bu musiqiyə patetika, pafos yaddır. Musiqi dilinin xəlqiliyi və mahnıların sadəliyi, böyük zövqlə, taktla və bədii ölçüdən kənara çıxmamaqla yazılması Tofiq musiqisini mahnı olimpinin əlçatmaz zirvəsinə qaldırmışdır. Azərbaycan xalqı Tofiq musiqisini böyük heyranlıqla dinləyir. Bu musiqi öz bənzərsizliyi ilə xoş ovqat yaradır, yüz minlərlə dinləyicini müxtəlif xarakterli mahnıları ilə ovsunlayır. Müasir dövrün ən istedadlı bəstəkarlarından sayılan Qara Qarayevin Tofiq Quliyevin yaradıcılığı barədə yazdığı daha bir fikri adamda böyük bəstəkara iftixar hissi doğurur: " Bəstəkar milli xalq mahnı yaradıcılığında səciyyəvi üslub yaratmışdır. Bu, müasir mahnılarda özünü tam genişliyi ilə əks etdirir. Onun fərdi yaradıcılıq xüsusiyyətləri bəstəkarı mahnı janrının ustadları sayılan İsaak Dunayevski və Vasili Pavloviç Solovyov- Sedoy ilə eyni səviyyəyə qaldırmışdır". Tofiq Quliyevin mahnıları həmişə xalqın mahnı yaradıcılığı xəzinəsindən qaynaqlanmışdır, yüksək bədii sadəliyin, ifadə tərzinin təbiiliyiinin səbəbi də bundadır. Tofiq Quliyev milli folklorun mahir bilicisi idi, onun stilistikasını dərindən öyrənmişdi. Özülünü milli muğamlar təşkil edən mahnıları bu səbəbdən də dinləyicilərin daxili aləminə nüfuz edərək onlarda yüksək bədii ovqat yarada bilmək gücündə idi. Tofiq Quliyevin kinofilmlərə yazdığı musiqi böyük populyarlıq qazanmışdı. "Ögey ana", "Qızmar günəş altında", "Bəxtiyar", "Onu bağışlamaq olarmı?" kinofilmlərinə yazdığı musiqi hətta gənc nəsil ifaçılarının repertuarında geniş təmsil olunmuşdur. Onun oynaq, bəzən də qəmgin notlara köklənmiş mahnıları elə gün olmur ki, teleradio verilişlərində səslənməsin, el şənliklərinə bədii bəzək vurmasın. Tofiq Quliyev hələ öz sağlığında mahnı klassiki kimi ad çıxarmışdı. Onun mahnıları Azərbaycandan uzaqlarda sevilirdi. 1972-ci ildə Belçikanın paytaxtı Brüsseldə Beynəlxalq Azərbaycan mədəniyyəti sərgisi Tofiq Quliyevin "Neftçilər haqqında mahnı"sı ilə açılmışdı. Bu yaxın keçmişimizdə Avstriyanın paytaxtı Vyana şəhərində Azərbaycanın musiqi klassiki dahi Üzeyir bəyin büstünün açılmasına qatılan avstriyalıları Tofiq Quliyevin valsları məftun qoymuşdu. Bildiyimiz kimi, Vyana dünyanın musiqi mərkəzi olmaqla, həm də valsın yaradıcıları sayılan ata və oğul İohan Ştrausun vətənidər. Valsı sevən və onu incəliklərinə qədər aça bilən vyanalılar Azərbaycan bəstəkarının bu gözəllikdə valslarını həmin vaxtadək dinləmədikləri və çox şey itirdiklərini demişdilər. Bunun səbəbini Tofiq Quliyevin və digər çox istedadlı bəstəkarlarımızın parlaq yaradıcılıg nümunələrinin dünyada layiqincə təbliğ olunmamasında axtarmaq lazımdır. Həm də musiqi şedevrlərimizi oğurlayıb öz adlarına çıxmaq hərisliyi ilə yaşayan ermənilər bizim balabanımızı düdük adı ilə tanıdaraq kənar ölkələrdən çağırdıqları düdükçünün hətta Böyük Teatrda konsertini təşkil edirlər. Bu yaxınlarda Finlandiyada təşkil olunmuş "Avrovicin"də çıxış edən Ermənistan nümayəndəsi erməni düdükçünün müşayiəti ilə oxuyurdu. Ermənilər öz düdükçülərini dünyaya tanıtmaq üçün bu imkandan da istifadə edirdilər. Amma zəngin muğam xəzinəsindən qaynaqlanan mahnılarımızı, oyun havalarımızı dünya ictimaiyyətinin diqqətindən kənarda qoyduğumuz səbəbindən oğru xislətli ermənilər onları hətta özününküləşdirməkdən də çəkinmirlər. Biz isə çox sonralar xəbər tutub, haray-həşir qopartmaqla "toydan sonra nağara" oyunu oynayırıq.
Tofiq Quliyevin mahnılarının həmişəyaşarlığının səbəblərindən ən önəmlisi o idi ki, bəstəkar xalq melodiyalarından olduğu kimi istifadə etmirdi, onları beyninin yaradıcılıq süzgəcindən keçirərək orijinal musiqi nümunələri şəklində xalqın özünə qaytarırdı. Onu əlçatmaz yaradıcılıq zirvəsinə qaldıran da məhz bu idi. Məhz bu səbəbdən də Tofiq Quliyevin bütün janrlarda yazdığı musiqi əsərlərində azərbaycançılıq ruhu çox güclü idi. O, xalqının zövqünü oxşayan əsərləri ilə zəngin musiqi xəzinəmizə böyük töhfələr vermişdir. Tofiq Quliyev musiqisi onu sevən millətinin qəlbində həmişəyaşarlıq qazanmışdır. Bu barədə tanınmış jurnalist Azad Şərifov çox yerində demişdir: "Bakını Xəzərsiz, Qız qalasız və xəzrisiz təsəvvür etmək mümkün olmadığı kimi, Azərbaycanı da Tofiq Quliyevin şadlıq və fərəh gətirən işıqlı mahnıları olmadan təsəvvür etmək mümkünsüzdür".

Azərbaycan.-2007.-15 iyul.-S.4.