ORALARDA KİMLƏR VAR: RƏSUL RZA-2

 

RƏSUL RZA İLƏ ÜZ-ÜZƏ və RƏSUL RZA HAQQINDA

 

“Qobustan” toplusunda 1968-ci ilin son aylarında işə başladıq.

İlk nömrəmiz çıxdı 1969-cu ilin ortalarında...

 

USTAD RƏSUL RZANIN BAĞINDA TƏQDİMAT MƏRASİMİ

 

İlk nömrəmiz çıxdı və...

Böyük şairimiz Rəsul Rza ilk nömrəmizin çıxması münasibətiylə bizə bir qonaqlıq verdi...O zaman mən bir az tanımırdım oraları. Deyəsən Buzovnadakı bağında...Mərdəkanı keçdik gedəndə...

Vidadi Paşayev,Yusif Əliyev,bizə təzə işə gələn fotoqrafçı Tofiq Xanməmmədov və mən...

Kimi unutdum, allahım! Azər Abdulla vardı deyəsən!

Və təbii ki... Anar müəllim...

Və bu qonaqlıqda Rəsul Rza Ustadın bağ qonşusu böyük və unudulmaz yazarımız Ənvər Məmmədxanlı...

Rəsul Ustad o zaman bir az xəstə idi...Ustadın “döyüldüyü” günlər idi o günlər və mənə elə gəlirdi ki, bu qonaqlıq da bir bəhanə idi...Rəsul Ustad heç şübhəsiz bütün ağrılarını unutmaq üçün oğlunun və bizim zəhmətimizlə başa gələn yeni bir toplunun işıq üzü görməsiylə bir təsəlli yaşayırdı...

Hər birimizi ayrı-ayrılıqda bir çox yerlərdə görsə də (İRƏLİDƏ YAZDĞIM KİMİ MƏN O ZAMAN ENSİKLOPEDİYADAN GƏLDİM “QOBUSTAN”a VƏ RƏSUL USTAD MƏNİ ORADAN UZAQDAN-UZAĞA TANIYIRDI,ÇÜNKİ MƏN O ZAMAN ENSİKLOPEDİYADA MİNİNCİ DƏRƏCƏLİ BİR İŞÇİ OLSAM DA, ARAMIZDA HEÇ VAXT UNUDULMAYAN İKİ EPİZOD OLMUŞDU Kİ, ONLARI OXUDUNUZ.) daha yaxından tanış olmaq istəyirdi ki, görüm mənim oğlum kimlərlə çalışır və kimdi bunlar...

Rəsul Rza son dərəcə incə bir adam idi və otuz yeddinci ilin dəhşətlərini görmüş bir ziyalı idi və oğlunun da elə belə, yoldan keçən kimsələrlə işləyəcəyini istəməzdi məncə.

Dediyim kimi bizi uzaqdan tanısa da, daha yaxından kim olduğumuzu görmək də istəmiş bəlkə ...

Haqqı da vardı...

Ustad o qonaqlığı nə zaman düşünmüşdü, mən bunu deyə bilmərəm, amma “Qobustan” incəsənət toplusunun ( hətta bu adı keçirmək üçün belə Anar müəllim minbir əziyyət çəkmişdi və mən bundan sonra daha belə detallara müraciət etməyəcəyəm,çünki bunlar bir deyil,iki deyil və mən bəzi şeyləri “525-ci qəzet”də və “Ədalət” qəzetində “NƏ XÖŞBƏXT İMİŞƏM BİR ZAMAN, ALLAH” adlı yazımda anlatmışam) ilk nömrəsi bizim heç bir günahımız olmadan çox uzun bir müddət ərzində çıxdı ki, bunun da ən başlıca səbəbi güman ki, Rəsul Rzaya olan qısqanclıq və haqsız münasibət idi.Ona gücləri çatmayanda ,necə ki, onun sevdiyi və müdafiə etdiyi Əli Kərim,Fikrət Qoca,Fikrət Sadıq,İsa İsmayılzadə,Abbas Abdulla,Ələkbər Salahzadə kimi şairlər tənqid olunduğu kimi Anara hücum edirdilər,Anar çəkirdi bu ağrıları və bir də toplunun rəngli şəkilləri Moskvada çap olunduğundan gecikmə labüd idi.İlk nömrə çox gözəl çıxdı, gözəl çıxsa da, yeddi-səkkiz ay çəkdi bu nömrənin çıxması və inanıram ki, bizim keyfimizə olmasa da Rəsul Ustad olmazın əziyyətlər çəkirdi və o bizdən daha çox tələsirdi,bəzən də qeyri-qanuni yollara da baş vururdu.Məsələn: Ensiklopediyanın maşınlarından birini bizə verirdi ki,toplunun kağızlarını bir yerdən başqa yerə daşıyaq.

İndi düşünmək bir az asan gələr. Rəsul Ustadın o zamankı həyəcanını yalnız indi başa düşmək daha asandır, ona görə ki,Anar Azərbaycan mətbuat tarixində yeni bir səhifə açırdı və mətbuat tarixində bu vaxta qədər görünməmiş bir işin altına girmişdi ki,rəngli şəkillər də daxil (buna ruscada vısokiy peçat deyilir) rəngli səhifələr və QURAMA deyilən bir bölüm var idi ki, bunlar həqiqətən mətbuat və çap tariximizdə əvəzsiz şeylər idi. Və ən vacibi belə bir toplunun çap olunma icazəsini almaq və onu Azərbaycan xalqının malı etmək həqiqətən Rəsul Ustad kimi bir ziyalının işiydi ki,Van Qoqun “Günəbaxanları” rəsminin adı olan bir şeirinə görə onu topa tuturdular və ya “Barmaqların dil açır, qızım” misrasına görə gecəsini- gündüzünü haram eləyirdilər.Və açıq deyirəm yalnız belə düşüncənin sahibi bilərdi ki, bu toplu nə qədər lazımdır bizim millətə...

Və heç şübhəsiz toplunun belə geç çıxması Rəsul Ustadı əsəbləşdirməyə və həyəcanlandırmaya bilməzdi və mən bir vaxtlar bir yazımda belə yazmışdım: ƏYƏR RƏSUL RZA CAVAN ŞAİRLƏRƏ ƏL TUTDUĞU ZAMANI VƏ ONLARIN QABAĞINA DÜŞÜB MÜDAFİYƏ ELƏDİYİ GÜNLƏRİ, ÖMRÜNƏ RƏVA BİLMƏSƏYDİ BÜTÜN BUNLAR ÜÇÜN HƏYATININ BİR HİSSƏSİNİ QURBAN VERMƏSƏYDİ BİR AZ DAHA ÇOX YAŞAYARDI və indi mənə aydın olur ki, əgər “Qobustan” toplusu bir neçə ay tez çıxsaydı, Rəsul Ustadın ömrünün uzanmasına bir neçə gün əlavə oluna bilərdi.

Amma Rəsul Ustad səbrlə gözləmişdi və bizi “mənim oğlum baxım görüm kimlərlə işləyir”- deyə düşüncə altında olmasa da, mənə elə gəlir ki, elə bu düşüncəylə də bağındakı qonağlığa çağırmışdı.

 

İKİNCİ BÖLÜM: RƏSUL RZA HAQQINDA

 

“...Əgər “Bir gün də insan ömrüdür” poeması yüksək ideallara malik müasirlərimizin obrazını yaratmaq işində Rəsul Rzanın prinsipal yaradıcılıq qələbəsi idisə, “RƏNGLƏR” silsiləsi poyeziyamızda yeni bir səhifə oldu. Və sosialist sənətin ifadə və təsvir imkanlarının tükənməzliyini göstərdi.

Lakin “Rənglər” respublikamızda bir sıra mübahisələrə səbəb oldu.Şairin poetik niyyəti, estetik fikri başa düşülmədi.Anlaşılmazlığın real əsası bundan ibarət idi ki, “Rənglər” müstəqim və səthi başa düşülür və qəbul edilmiş ədəbi qanunlara sığmadığına görə rədd edilirdi.Tənqidlərin əsas zərbə nöqtəsi bu idi ki, xalq bu cür poeziyanı dərk etmir,guya belə şeirlər xalqın ruhuna yaddır və qavrayış üçün çox mürəkkəbdir.

Belə fikirlərə kənddən göndərilmiş (Diqqət : burda kiçik parantez açım – mən o zaman artıq Bakıda idim.Gülrux xanım sitatın daha təsirli olması üçün məncə kənd məsələsini yazmağa məcbur olub.Hər halda o dövrdə kənd və fəhləlik çox dəbdə idi- fəhlə şair ifadəsi meydan sulayırdı) bir məktubun müəllifi T. Məhərrəmoğlu çox inandırıcı cavab verir.O deyir ki, Sezanın “Mənzərələri”, Deqanın “Rəqqasələri” və Van Qoqun “Günəbaxanı” mənə tanış və aydın deyil.

Sonra məktub müəllifi soruşur: “Onlar kimdir? Məgər onlar mənə məlum olmadığı üçün mən müəllifə irad tutmalıyam.Bunu etmərəm və bacarmaram.Əksinə gəlin onlardan xəbərdar olaq,yoldaşlar!

Belə misralar “Rənglər”də çoxdur.Mən onlar barədə oxucuların rəyini deyirəm. Müəllif sonra davam edir : “Buna görə də şairi qınamağa haqqımız varmı? Bu sətirlər bizim məhdudluğumuzu, dünyadakı çox şeyləri,hadisələri bilmədiyimizin,dünya görüşümüzün darlığını və bir çox başqa şeyləri bizə xatırladır. Gəlin öyrənək,oxuyaq,bilək”.

Məktub bu çağırışla bitir”.

Gülrux Əlibəyova. “Axtarışlar,kəşflər” kitabından.Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatı.1970.

Not: Eynən bu fikirlər həmin müəllifin 1972-ci ildə Moskvada “Sovetskiy pisatel” nəşriyyatında çap olunmuş Rəsul Rzaya həsr olunan “ Vseqda v puti” kitabına da daxil edilmişdir.

 

lll

 

(Tofiq Abdinin səhnə üçün işlədiyi Rəsul Rzanın) Naxçıvan Cavid Poeziya teatrında tamaşaya qoyulan “BİR GÜN DƏ İNSAN ÖMRÜDÜR” tamaşasının quruluşçu rejissoru Azərbaycan SSR əməkdar artisti Vəli Babayev müəllifdən gələn,günün aktual və son dərəcə müasir səslənən problemlərini ön plana çəkmiş və maraqlı bir tamaşa hazırlamışdır. Rejissor tamaşaçı nəzərini mənalı bir istiqamətə sosial-ədalət prinsiplərinin sözdə yox,məhz əməldə təzahür problemlərinə yönəltmişdir. Rejissor poetik teatrın tələblərindən və imkanlarından ustalıqla istifadə edərək faciəni törədən səbəbləri ön planda səciyyələndirir.Qeyd etmək lazımdır ki,rejissor-rəssam dueti tamaşada məzmunlu bir harmoniya yaradır ( qeyd edək ki,Vəli Babayev bu tamaşada həm də rəssamdır)...

Teatrşünas Cəlil Vəzirov. “Ədəbiyyat və incəsənət” qəzeti,1988

 

lll

 

“Hər bir vətəndaşın cəmiyyət qarşısında məsuliyət hissi,mənəvi təmizlik və xeyirxah mövqeyi əsərin ana xəttini təşkil edir.Quruluşçu rejissor,Azərbaycan SSR əməkdar artisti Vəli Babayev ( o həm də quruluşçu rəssam idi) əsərin səhnə həllində məhz bu problemlərin açılmasına çalışmış və məqsədinə nail olmuşdur.O tamaşada poetik teatrın tələb və imkanlarına düzgün riayət etməklə müəllifin fəlsəfi qayəsini tutarlı rejissor təsirilə açmışdır.”

Fəsahət Hüseynov “Kommunist” qəzeti ( 6 yanvar 1988-ci il)

 

lll

 

Altmış altıncı ildir. Pasportumdakı doğum günü qeydiyyatını doğru sansaq, iyirmi beş yaşım var. Bu iyirmi beş yaşın on yeddisini Bakıdan çox uzaq bir kənddə keçirmişəm: orta məktəbdə oxumuşam, çilingağac oynamışam... pambıq yığmışam və məktəbimizdə keçirilən bədii gecələrdə şeir söyləmişəm.

Orta məktəb kitablarını oxuyurdum. Və bədii ədəbiyyat deyilən sıradan ancaq Ana dilimizdə olan kitablardan xəbərim vardı. Xəbərim vardı deyəndə ki, məktəbdə ancaq belə kitablar öyrədirdilər uşaqlara. Mən də onlardan biriydim. Yox, deyəsən çoxlarından fərqliydi bu. Ona görə ki, nə atamın, nə anamın savadı vardı. Evdə ilk oxuyan uşaq mən idim.

Bütün bunları ona görə təkidlə yazıram ki, başqa cür də ola bilərdi. Ancaq ona sevinirəm ki, gec də olsa dünyada çox şeylərin olduğunu gördüm. Eşitdim, öyrəndim. Və gec də olsa (bəlkə də heç gec olmayıb) mən həqiqi, bədii Ədəbiyyatın nə olduğunu anlaya bildim.

Anlaya bildim ki, Nazim Hikmət var, Fet olub, Tutçev olub, Pasternak olub, Erenburq olub...

Bir də Rəsul Rza var! Və xatırlaya bilmirəm ki, ilk dəfə Rəsul Rzanın hansı şeiri məni sehirləyib (sehrsiz təqlid çətindir). Və mən bu şairin yaradıcılığına üz tutmuşam. Uzun və qısa Bakı gecələrində, gözəl Bakının gözəl və qəşəng imarətlərində yox, səliqəsiz tikilmiş “naxalastoy” deyilən (türkcəsi belədi: gecəqondu) komalarda İŞIQLI günlər ümidiylə işığı tez-tez sönən əyri-üyrü evlərdə bu şairin şeirlərini oxumuşam, oxumaq bir yana, öyrənmişəm, sonra Bakı çayxanalarında bu şair a

Udmuşam.

Uduzmuşam .

Mübahisələr üçün mübahisələrə girişmişəm yanğımı təntitməyib, soyutmayıb və həmin o əyri-üyrü evlərdə bu şairrin yaradıcılığı barədə başlamışam məqalələr yazmağa. Vallah, özüm üçün. Öz içimin səsiylə. Həmin mübahisələrdə olan adamlarla davayla. Əslində bu yazılar CAVABDI.

Kimə! Bilmirəm.

Bəlkə elə özümə cavab olub.

Yazmışam. Vallah, heç vaxt da çap eləmək niyyətində olmamışam. Olsam da imkansızlıq ucbatından özümü beləcə çap olunmaq iştahından qorumuşam. Yəqin elə düz eləmişəm. Ona görə ki, o zaman “böyük tənqidçilər” belə onu bəyənmirdi.

Mən indi bilirəm: hansı ümidlə, hansı inamla yazmışam. Heç tanımırdım da Rəsul Rzanı. Çox təəssüf eləyirdim ki, o vaxtkı sehrlənmək, heyranlıq, ovsun, vurğunluq indi məndə yoxdu. Təkcə sənət barədə yox. Elə həyatın bütün sahələrində.

Bəlkə yorulmuşam!

Bəlkə hər şey mənim üçün əhəmiyyətini itirib!

Bəlkə haqsızlıq məni bu kökə salıb!

Bəlkə! Bəlkə!

Qayıtmaq istəyirəm o günlərə. Vallah, qayıtmaq istəyirəm. Yenə də ALTMIŞINCI illər olaydı. Yenə də Rəsul Rza sağ olaydı. Mübariz şeirlərini yazaydı...

Yazaydı...

keçəydi “RƏNGLƏR”ə. Tənqid olunaydı. Mən də içimin bütün bicliklərini qırağa qoyub ŞƏXSƏN TANIMADIĞIM, heç nəyə dəxli olmayan, onu Müdafiə eləyən (indi bu söz nə qədər sadəlöhv səslənir, mən kim idim axı) bax, bu ola bilər, bir az naşı, bir az səliqəsiz, bir az diqqətsiz, ancaq səmimi qeydləri yazaydım.

Nə olaydı qayıda biləydim o günlərə.

Altmışıncı illərə.

Ancaq təəssüflənməyə dəyməz.

Əlli dörd yaşlı CAVAN bir şairin şeirləri haqqında İYİRMİ BEŞ yaşlı kəndçi balasının (belə deyək) düşüncələri, yaxşı ki, sonralar işıq üzü görür.

Bunun üçün mən bu günkü ədəbi mühitimizin yaxşı, mərd kişilərinə və yaradıcılığına minnətdaram.

 

(Davam edəcək)

 

 

Tofiq ABDİN

 

525-ci qəzet.- 2010.- 24 aprel.- S.27.