Baş nazirin xanımı
(Əvvəli ötən
şənbə saylarımızda)
Nəsib bəy dərin peşimançılıq hissi keçirirdi. Bəlkə də yanlış bir addımın həyatını belə məşum şəkildə dəyişəcəyini heç vaxt ağlına gətirməmişdi. Eyni zamanda öz kişi qürurunu da sındırmaq istəmirdi.
Yenə də Bağçasaraya məktublar göndərirdi. Amma onlar Şəfiqə xanıma deyil, hələ oxuyub-yazmağı bacarmayan uşaqlarına-qızı Zöhrə ilə oğlu Niyaziyə ünvanlanırdı. Məktubları kimin açıb oxuyacağını bilsə də inadla sevdiyi qadının adını çəkmirdi, heç vaxt ona ona müraciət etmirdi.
Sükut buzu yalnız 1916-cı ildə sınır. Həmin il fevralın 20-də Nəsib bəy üç ildən çox sürən tərəddüdlərdən sonra ilk dəfə Şəfiqə xanıma üzərində yalnız bir cümlə yazılmış kart-postal göndərir: “Həyatında islahı mümkün olmayan xətalara yol verən, uşaqlarını öpən Nəsib...”
Keçmiş əri ilə münasibətləri soyuq olsa da, Şəfiqə xanım Yusifbəylilər ailəsinin üzvləri ilə əlaqələrini kəsmirdi. Bunu Nəsib bəyin bacısı Şükufə xanımın eyni ilin martında Azərbaycan türkcəsində yazılan və “İzzətli, səadətli Şəfiqə sultan” sözləri ilə başlayan məktubundan da görmək mümkündür. “Məktubunuz vüsul oldu,-deyə o, Şəfiqə xanıma yazırdı. –And olsun Allaha, oxuyandan sonra bir saat ağladım. Axı çox yalvardım sizə ki, getməyin. Yenə sözümə baxmadınız. Bir-iki ay səbr etsəydiniz, sanıram, hər şey yoluna düşərdi. Sizin getdiyinizi biləndə şaşıb qaldıq. Bədənimə uçunma gəldi. İki-üç gün huşum başımda olmadı. Sizə gözümüz alışmışdı. Özümüzə böyük bacı, ana bilirdik. Bizləri fəna hallara qoyub getdiniz. Bir dəqiqə də yadımızdan çıxmırsınız”.
Çox təbii, səmimi bir dillə qələmə alınan məktubun sonrakı sətirlərində isə Şükufə xanım sanki sözarası Nəsib bəyin vəziyyətindən söz açır: “Özgə bir əhval yoxdur. Nəsib həmişəki kimi işə gedib-gəlir, evdə çörəyini yeyib-yatır. Axşamlar gəzməyə çıxır. Təkbaşına dolaşıb qayıdır. Zöhrə xanımın, Niyazinin gözlərindən öpürəm. Baqi salam. Sizi çox sevən Şükufə”.
Eyni il 16 aprel tarixli məktubda Şükufə xanım qardaşının dərin psixoloji sarsıntı keçirdiyini, bəzən günlərlə evdən çıxmadığını yazır. Ara-sıra onlara gəldiyini, üzündən qəm-qüssənin bir an da çəkilmədiyini əlavə edir.
Amma ata ilə ananın şəxsi münasibətlərinin soyuqluğundan asılı olmayaraq Şəfiqə xanımın qeydlərindən uşaqların 1912-ci ildən sonra da yay aylarında Gəncəyə gətirildiyi, burada vaxtlarını Nəsib bəylə keçirdikləri aşkara çıxır.
Nəsib
bəyin aşağıda tam mətnini verdiyim məktubu
isə İsmayıl Qaspralının ölümündən
sonra da onun ailədə söz sahibi kimi
qaldığını, çətin məqamlarda yardım
və məsləhətlərini əsirgəmədiyini
göstərməkdədir. Çox ehtimal ki, 1916-cı
ildə yazılan, “Tərcüman”ın
idarəçiliyi ilə bağlı
məsləhətləri özündə ehtiva edən
məktub Şəfiqə xanımın müraciətinə
cavab xarakteri daşıyırdı: “Məktubunu aldım.
Yazdıqların məni çox üzdü. Sizlərə
tövsiyəm budur: əl-ələ verib çalışın.
Böyük kimi Rüfəti qəbul etməlisiniz. Hər
hansı məsələ ilə bağlı qərar
vermək lazımdırsa, birlikdə edin. Mənə inanın: yad adamlar sizi
hər an oyuna çəkə bilərlər. Qazanc
imkanı bitəndə üzü üstə qoyub
qaçarlar. Bacınız əri
Krımtaya gəldikdə isə keçmişini qurdalamadan
sırf bacınızın xatirinə qovğaya
çıxmayın”.
Məktub Nəsib bəyin bütünlükdə
Krımda və xüsusən də “Tərcüman”ın
ətrafında gedən prosesləri də diqqətlə
izlədiyini göstərir: “Mənə qalsa,
“İrəliçi Krım Gəncliyinə” çox da etibar
etməyin. Bunlar hamısı şübhəli,
üstəlik də prinsip sahibi olmayan adamlardır. Belə adamlar “Tərcüman”ın adı
üzərinə ləkə saldı. Ölkənin
daxilində və xaricində milyonlarla müsəlmanı
maraqlandıran məsələlər varkən, bir
neçə ağıldan seyrək adamın “Zincirli”
hadisəsini qabartması qəzeti bir kağız
parçasına çevirdi. Bunu
yazarkən Zincirli olayına toxunulmasında bir qəbahət
görmürəm. Lakin yadda saxlamaq
lazımdır ki, “Tərcüman” Bağçasarayda
çıxsa da, bütün müsəlmanların
qəzetidir”.
Sonda isə o, özünü də üzvü
saydığı ailəni birliyə
çağırırdı: “Sizlərə tövsiyəm:
rəftarınızı dostca qurun, işi birlikdə davam
etdirin. Bütün razılaşmalarda
bərabər iştirak edin, qəzeti və
mətbəəni əldən verməyin. Krımtay ilə barışın, hər şeyi
qamarlamaması üçün tədbirli olun. Onu həmişə bəlli məsafədə saxlamağa
çalışın. Təəssüf
ki, indiki halda Krıma gəlməyimə imkan yoxdur”.
Doqquz yaşlı
qızı Zöhrəyə məktubu isə Nəsib
bəyin bir ata kimi övladlarına bəslədiyi
məhəbbəti, eyni zamanda uşaqları ilə onların
öz dilində danışmaq məharətini üzə
çıxarır. Aralarındakı məsafənin
uzaqlığı larına diqqətini əsla
azaltmamış, hisslərini qətiyyən
korşaltmamışdı.
“Qızım, Zöhrəm! – müraciətindən
sonra Nəsib bəy yazırdı: –Məktubunu aldım. Mənə yaxşı məktub yaz deyirsən, amma
özün heç yaxşı məktub yazmırsan. Bir də mənə məktub yollayanda kağızda
sətirləri düz yaz. Yuxarıda
başlıq qoymağı da yadından çıxarma.
Mən də səndən və Niyazidən
ötrü darıxıram. Hər
səhər yuxudan duranda sizi yanıma çağırmaq
istəyirəm. Burada hər gün
yağış yağır. Anbarımıza
su dolub. Niyaziyə söylə, qonşu
qızlar gəlib əməc-köməc yığırlar,
gilasımızı, əriyimizi dərirlər. Mən onu (Niyazini-V.Q.) bağbanlıqdan
çıxaracağam. Kaştanın
balaları işığa çıxıb oynaşırlar.
Birisini Həsən aparmışdı. Yenə də qaçıb gəlib. Toyuğumuzun cücələri
böyüdülər.
Zöhrə, sənin və
Niyazinin gözlərindən öpürəm. Atanız Nəsib”.
Uşaqlarına ünvanlanan
məktublar Nəsib bəyin insani keyfiyyətləri və
ruhi aləmi haqqında dolğun təsəvvür yaradır. Bəzən
xoş sözlə, incə zarafatla onların ayrı
düşdüyü övladlarına xoş
əhvali-ruhiyyə aşılamağa çalışsa da,
məktublarının əksəriyyəti kədərlidir.
Bir sıra hallarda hətta “Sizə məktub yaza
bilmirəm, çünki qələmi əlimə alanda
gözlərim yaşla dolur. Balalarım,
əgər ağlaya bilsəydim, bəlkə də
gündə neçə dəfə ağlardım”, yaxud
“Sizin zavallı atanız yuxuda gecə səhərə
qədər sizinlə oynayır, sizinlə oturur, sizinlə
söhbət edir” – kimi dərin ruhi sarsıntılardan
xəbər verən ifadələrə təsadüf edilir.
Amma o da hiss olunur ki, uşaqlar böyüdükcə
biri-birindən uzaq düşmüş valideynləri
arasında canlı körpüyə çevrilməyə
başlayırlar.
Münasibətlərdəki
sükut buzunun sanki əriməyə doğru getdiyi
dövrdə Rusiyada Fevral inqilabı başlandı. Nəsib
bəy Azərbaycanda, Şəfiqə xanım isə
Krımda ictimai-siyasi proseslərin mərkəzinə
atıldılar. Artıq heç birinin şəxsi
həyatları barəsində düşünməyə
zamanı yox idi...
lll
Atalarının
ölümündən sonra Şəfiqə xanım
böyük qardaşı Rüfətlə birlikdə
“Tərcüman”ın idarəçiliyini öz
üzərinə götürmüşdü. Həm də
yalnız texniki-redaktorluq işi ilə məşğul
olmurdu. Qəzetə məqalələr
yazırdı. Əvvəlki illərdə
olduğu kimi yenə də maarif və qadın hüquqları
məsələsi üzərində dayanırdı.
Rusiyadakı fevral inqilabı
sözdən işə keçmək üçün
şərait yaratdı. Şəfiqə xanımın yalnız
xeyriyyəçilik və ictimai xidmətləri
üçün deyil, siyasi fəaliyyəti üçün
də imkanlar açıldı. 1917-ci ilin
aprelində o, Qazan şəhərində keçirilən
Rusiya müsəlman-türk qadınları konqresinə
nümayəndə seçildi. 1917-ci il
mayın 1-11-nə qədər Moskvada Rusiya
müsəlmanlarının Birinci konqresində Krımı
təmsil etdi. Həmin konqresin 970
nümayəndəsindən 112 nəfəri qadınlar idi.
Konfransın ikinci günü iclasın
sədri, görkəmli tatar siyasi xadimi Ayaz İshakinin
“Məclisimizdə iştirak edən böyük
ustadımız İsmayıl Qaspralının qızı
Şəfiqə xanımı hörmətlə
salamlayıram”-sözlərindən sonra bütün salon
xitabət kürsüsünə yaxınlaşan gənc
qadını sürəkli alqışlarla
qarşılamışdı. Konqres günlərində
o, Səlimə Yaqubova (Qazan), Şəfiqə
Əfəndizadə (Azərbaycan), Fatma Güləhmədova
(Orenburq), Anna Martusas (Litva tatarları) və b. ilə birlikdə
Qadın-qız komissiyasının işində fəal
iştirak etmişdi.
1917-ci ilin aprelindən Şəfiqə
xanımın rəhbərliyi ilə Krımda “Qadın
komitələri” qurulmağa başlamışdı. Həmin dövrdə
Krım Müsəlmanları Mərkəzi İcraiyyə
Komitəsinin sədri olan Cəfər Seyidəhməd
Krımər xatirələrində bu məsələyə
toxunaraq yazırdı: “Qadın komitələrinin
mərkəzi təşkilatına aydın xanımlar,
müəllimələr cəlb olunmuşdu. Onların
başında dayanan Qaspralı İsmayıl bəyin
qızı Şəfiqə xanım imanla, həyəcanla
qadınların fəaliyyətlərini
yüksəltməyə, onları hər tərəfdə
təşviq etməyə çalışırdı. Şəfiqə xanımdan başqa İlhamiyyə
Toktar, Ayişə İshaq, Xədicə Avçı bu yolda
unudulmaz xidmətlər göstərdilər. Hətta fəaliyyətləri zamanı bir çox
təhlükələrə də sinə gərməli
oldular”.
Bağçasarayda İsmayıl Qaspralı adına Darülmüəllimatın və
Milli Muzeyin yaradılmasında, Gözəl Sənətlər
Məktəbinin təsis edilməsində də
Şəfiqə xanımın xidmətləri olmuşdu. 1917-ci ilin dekabrında o, Gözləvdən
(Yevpatoriya) Tatar Milli Qurultayına, 1918-1919-cu illərdə
isə iki dəfə Krım Millət Məclisinə üzv
seçilmişdi. Krım tatarlarının lideri
Çələbi Cihanın rəhbərliyi altında
yarımadada milli dövlət qurulmasına öz
töhfələrini verməyə
çalışmış, Seyidcəfər Krımər,
Əhməd Özənbaşlı, Seyid Cəlal Xəttat,
Həsən Səbri Ayvazov və b. ilə birlikdə milli
dövlətçilik institutlarının yaradılmasında
iştirak etmişdi. Həmin dövrdə
Krımda çalışan görkəmli Azərbaycan
yazıçısı və diplomatı
Y.V.Çəmənzəminli ilə Şəfiqə
xanım arasında səmimi dostluq münasibətləri
formalaşmışdı.
Lakin “ağ” və
“qırmızı” rusların, ukraynalıların,
almanların maraqlarının toqquşduğu Krımda
heç bir güclü arxaları olmayan tatarların milli
dövləti qurmaq niyyəti baş tutmamışdı. Əksinə,
biri-birini əvəz edən hakimiyyətlər hər
vasitə ilə yerli xalqı sıxışdıraraq siyasi
mübarizə meydanından və tarixi torpaqlarından
uzaqlaşdırmaq məqsədi güdmüşdü.
Belə bir şəraitdə 1918-ci il
fevralın 23-də otuz beş ildən bəri türk
dünyasına sədaqətlə xidmət yolunu tutan
“Tərcüman” qəzetinin bağlanmasına qərar verildi. Şəfiqə xanımın yazdığı
kimi, redaksiya “öldürülməkdənsə ölməyi
daha üstün tutdu”. Bütün
səylərə rəğmən qəzetin
mətbəəsini də əldə saxlamaq mümkün
olmadı. Bolşeviklər onu
müsadirə edib Xarkova apardılar.
Krım tatarlarının
lideri Cələbi Cihanın həbsi və Akyardakı (
Şəfiqə xanımın xatirələrində
Krım tatarlarının Millət Məclisinin son iclası da
öz təsvirini tapmışdı: “Parlament kimi istifadə
etdiyimiz Zadəgan Cəmiyyətinin binasında
toplaşmışdıq. Çox həzin bir
toplantı idi. Ölü yerindəki kimi
sakit, səssiz dayanmışdıq. Bir-iki
millət vəkili danışmaq üçün
kürsüyə çıxdı. Lakin
sözlərini tamamlamadan hıçqırıqlar
içərisində aşağı endilər. Əli Badanalı göz yaşları axıdaraq
“Aslanların yerini köpəklər aldı”-deyə
ağlayırdı. Elə bu zaman
binanın qapıları açıldı və Akyar (
Taleyin işinə bax ki, aradan il
yarıma yaxın vaxt keçəndən sonra
xanımının yaşadığı dəhşətli
mənzərəni də Nəsib bəy də Azərbaycan
Parlamentində öz gözləri ilə
görəcəkdi...
lll
Müstəqillik
savaşı verən Azərbaycanda da vəziyyət
yetərincə ağır idi. Burada da bir
neçə cəbhədə vuruşmaq,
bolşeviklərə və ağqvardiyaçılara
qarşı dirəniş göstərmək,
ingilislərlə dil tapmaq, erməni qətliamlarının
qarşısını almaq lazım idi. Hələ
Cümhuriyyət elanından əvvəl rəhbərlik etdiyi
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət Partiyasının
Musavatla birləşməsinə (“Nəsib bəylə Emin
bəy arasındakı anlaşma trendə (qatarda-V.Q.)
olmuşdu”-deyə Şəfiqə xanım
xatirələrində bizim bilmədiyimiz daha bir
təfərrüatı dəqiqləşdirmişdi)
razılıq verən Nəsib bəy Yusifbəyli
hökumət üzvü, daha sonra isə baş nazir kimi bu
mübarizənin mərkəzində dayanmışdı.
Vətənində
vəziyyət nə qədər gərgin olsa da,
əldən-ələ keçən, od-alov
içərisində yanan Krımdakı xanımının
və iki körpə övladının
nigarançılığı da ona rahatlıq vermirdi. paytaxt
düşməndən azad olunandan sonra
dəfələrlə onları Bakıya dəvət
etmişdi. 1919-cu il aprelin 17-də
göndərdiyi məktubda bir daha israrla və əvvəlki
xoşbəxt çağlardakı müraciət forması
ilə xanımına üz tutaraq yazırdı:
“Şefi! Sənə
çəkdirdiyim bunca iztirabları unutmağını
istəməyə haqqım çatırmı? Hər halda mənə nifrət etməyə
əsasın var. Özüm barədə nə
yazacağımı bilmirəm. Həyat
məni bəlkə də layiq olmadığım
mövqeyə yüksəldib. İndi
Azərbaycan Cümhuriyyətinin baş naziriyəm. Hər kəsdən hörmət görürəm.
Amma özümü xoşbəxt saymıram.
Uşaqları xatırladıqca, varımdan yox
oluram. Yuxum ərşə çəkilib,
rahatlığım itib. Hansımızın
daha çox günah işlədiyini bilmirəm. Bildiyim tək şey ortalıqda bir xətanın
olmasıdır”.
Daha sonra onlara pul və
digər zəruri şeylər göndərdiyini
yazırdı.
Məktub “Məni əfv et! Məni
xatırlayanlara salam söylə.”-sözləri ilə başa çatırdı.
Nəsib bəy ilk fürsət yaranan kimi özü Krıma
getmək, həyatları hər an
təhlükə qarşısında qalan xanımını
və uşaqlarını vətənə gətirmək
niyyətində idi.
Onu düşündürən
məsələlərdən biri də övladlarının
təhsili, cəmiyyətə faydalı insan kimi
yetişmələri idi. Müharibələr, savaşlar bir
gün bitəcəkdi. Qurmaq
istədikləri yeni dövlət onlardan yeni insanlar
tələb edəcəkdi. Heç
nəyə baxmadan ən azı iki belə insanın
yetişdirilməsini Nəsib bəy öz borcu sayırdı.
29 aprel 1919-cu il tarixli məktubunda bu
məsələlərə toxunaraq yazırdı:
“Şefi! Zokanın
(Zöhrə-V.Q.) haqqında nə deyə bilərəm?
Sən ona məndən daha yaxınsan. Odur ki, yaxşı yetişməsi üçün
lazım gələn şəraiti yaratmalısan. Tələb olunan xərclərin hamısını
ödəməyə çalışacağam. Amma bütün bunların təxminən
neçəyə başa gələcəyini də
gərək əvvəlcədən mənə
bildirəsən. Niyazik haqqında nə
düşünürsən? Təbii, onun
da yaxşı təhsil alması vacibdir. Bir
sözlə, bu məsələlərlə bağlı fikirlərini
öyrənmək və lazım olan tədbirləri
görmək istəyirəm. Uşaqlarla
əlaqəli nə varsa hamısını mənim də
bilməyim gərəkdir. Mən də
insanam, mənim də qəlbim var. Onların problemləri
ilə bağlı öz düşüncələrinə
uyğun şəkildə davranmaqla (bu məsələdə
sənə səlahiyyət verdiyimi bilirsən) bir sırada
mənim də nələr çəkdiyimi heç zaman
unutma!”
Aradan keçən illər ərzində xanımı
və uşaqları qarşısındakı
günahkarlıq kompleksi artıq müstəqil
dövlətin baş naziri məqamına yüksələn
Nəsib bəyi bir an da olsun tərk
etməmişdi. Özünün və
Şəfiqə xanımın inadkarlığının,
prinsiplərindən çəkilməməsinin
ağrı-acılarını daha çox ata-ana
nəvazişinə ehtiyac duyan körpələrin
yaşaması onu hər zaman üzmüş,
duyğulandırmışdı. Odur ki,
hətta Azərbaycana Denikin hücumunun
aktuallaşdığı, gününün bəlkə
də 24 saatını dövlət işlərində
keçirdiyi dövrdə də yenə ailə
qayğılarından uzaqlaşa bilməmişdi.
“Hər halda Şefi, biz
uşaqların önündə günahkarıq. Çünki
onların körpə ruhlarını
zədələmişik. Heç olmazsa
indi onlara acılamalı və gələcəklərinin
də şikəst olmamasına
çalışmalıyıq. İlk
növbədə onların təhsili haqqında
fikirləşməliyik. Mənə cavab
verməmişdən öncə həm Niyazik, həm də
Zoka ilə bağlı ciddi düşün:
gələcəkdə uşaqların qarşısında
vicdanının təmiz olması üçün lazım
gələn bütün şərtləri yerinə yetirə
biləcəksənmi? Bilirsən ki, hər
acıya tab gətirəcək qədər
qüvvətliyəm. Səndən
yeganə ricam uşaqları düşünməyindir”.
(Xatirələri ilə
baş-başa qalanda, Nəsib bəyin yazdıqlarını
təkrar-təkrar oxuyanda Şəfiqə xanım məktubun
sonuncu səhifəsində tarix qoymadan “Mənim vicdanım
təmizdir. Bəs sənin? Nə demək
olar?”- sözlərini əlavə etmişdi.)
Uzun
tərəddüdlərdən sonra Şəfiqə xanım
övladları ilə birlikdə 1919-cu ilin avqustunda bir zamanlar
göz yaşları ilə ayrıldığı
Azərbaycana döndü. “Mən Krımdan
1919-cu il avqustun 15-də çıxdım,-deyə
xatirələri üçün hazırladığı
kiçik qeydlərin birində yazırdı. –Zevcim Nəsib bəy Yusifbəyli Bakıya
qayıtmaq üçün yola çıxan müəllim
silistrəli Ədhəm Fevzi bəy (Gözaydın) ilə
yolladığı məktubda iki uşağımla
birlikdə dərhal Bakıya gəlməyimizi yazırdı.
Bunun üzərinə Sevastopol-Novorossiysk-Petrovsk
(Mahaçqala-V.Q.) yolu ilə Bakıya getdim”. Sonralar Şəfiqə xanım qızının
gimnaziyadan aldığı sənədə əsaslanaraq
səfərin sentyabrın əvvəllərində baş
tutduğunu dəqiqləşdirmişdi. Amma
günlər önəmli deyildi. Əsas
olan onun yenidən Azərbaycana qayıtması,
özünün və övladlarının
təhlükəsizliyə qovuşması idi.
Xanımı ilə
övladları Bakıya gələndə Nəsib bəy
Yusifbəylinin həyatının faciəli şəkildə
sona yetməsinə səkkiz ay qalırdı. Artıq bir
şəhərdə yaşayan ailə
cütlüyünün həmin mərhələdəki
münasibətləri haqqında əlimizdə istinad edə
biləcəyimiz dəqiq bir mənbə yoxdur. Şəfiqə xanım da xatirələrində bu
barədə heç nə yazmır. Çox
ehtimal ki, onlar bir dam altında yaşamırdılar. Amma
Nəsib bəy ər və ata kimi üzərinə
düşən başlıca vəzifələrdən birini
yerinə yetirmişdi: sevdiyi üç insanı
təqiblərin, aclığın, ehtiyacın, bəlkə
də labüd ölümün cəngindən
qurtarmış, öz yanına gətirmişdi.
Şəxsi münasibətləri tam sahmana düşməsə də, Şəfiqə xanım Bakıya gəldiyi ilk günlərdən ərinin həyatını həsr etdiyi amala – Azərbaycan Cümhuriyyətinin qurulmasına öz töhfələrini verməyə çalışmışdı. Başqa sözlə desəm, ailə məsələlərində dil tapmaq asan olmasa da, ideya birliyi əski qaydada davam etmişdi. Burada Şəfiqə Qaspralının ictimai-siyasi proseslərdəki səriştəsi və pedaqoji təcrübəsi də önəmli rol oynamışdı. O, Xalq Maarifi Nazirliyi yanında uşaq bağçaları üçün tərbiyəçilər hazırlayan kursların təşkilinə başlamışdı.
Çox güman ki, bu addım Nəsib bəylə razılaşdırıldıqdan sonra atılmışdı. Ümumiyyətlə, Şəfiqə Qaspralının arxivində elə sənədlərə və qeydlərə təsadüf olunur ki, onlara əsaslanaraq Baş nazirin bir sıra məsələlərlə bağlı keçmiş xanımını məlumatlandırdığını söyləmək mümkündür. Məsələn, Şəfiqə xanım Azərbaycan hökumətinin Atatürkün başçılığı altındakı İstiqlal Savaşına yardımından bəhs edərkən Nəsib bəyin göstərişi ilə 500 min frank məbləğində pulun bu məqsədlə Türkiyə Hilali-Əhmər (Qırmızı Aypara-V.Q.) cəmiyyətinin sədri Əli bəyə çatdırıldığını yazır. Onun digər bir qeydinə əsasən Nəsib bəy Yusifbəyli hökuməti üst-üstə Qurtuluş savaşına 1 milyon frank, 19 min türk lirəsi və xeyli miqdarda rus qızılı miqdarında yardım göstərmişdi. Şübhəsiz, bu məlumatları yalnız hökumət başçısının öz dilindən eşitmək olardı.
Kurslara gəldikdə isə onların həmin dövr üçün mütərəqqi sayılan Froebl metodu əsasında qurulması nəzərdə tutulmuşdu. Şəfiqə xanım qısa müddətdə üç aylıq kurslara qırxa yaxın gənc qız və qadın cəlb etmişdi. Müəyyən təhsili olanlara daha çox üstünlük verilirdi. Gələcəkdə həmin kurslar əsasında pedaqoji məktəbin yaradılması nəzərdə tutulurdu. Maraqlıdır ki, Şəfiqə xanımın sonralar həyatının böyük bir hissəsini yaşadığı Türkiyədə uşaq bağçası tipli tərbiyə müəssisələrinin təşkilinə yalnız 1950-ci illərdə başlanmışdı. Azərbaycan Cümhuriyyəti isə onun təşəbbüsü ilə quruluşunun ikinci ilində bu istiqamətdə işlər görmüşdü.
Şəngül və Nəcib Həbləmitoğlunun yazdığına görə Şəfiqə xanımın arxivində 1919-1920-ci illərdə Bakıda rus və türk dillərində qələmə alınan və qadın hüquqları ilə bağlı məsələləri işıqlandıran bir sıra sənədlər mövcuddur. Burada həm müəllifin şəxsi mülahizələri, həm də müxtəlif mənbələrdən götürülmüş çıxarışlara təsadüf etmək mümkündür. Həmin sənədlər qadınların iş, təhsil, analıq məzuniyyəti, ictimai-siyasi həyatda kişilərlə bərabər qaydada iştirak və başqa hüquqlarını təsbit edir. Çox güman ki, Şəfiqə xanım bu məsələlərlə daha dərindən məşğul olarkən ilk növbədə Azərbaycan hökumətinə və onun Baş nazirinə öz təkliflərini təqdim etmək niyyətində imiş. Maraqlıdır ki, Britaniya tarixçisi Çarlz V.Hostler özünün “Sovetlər və türklər” kitabında Azərbaycanda qadın hüquqları sahəsində atılan bütün az və ya çox dərəcədə əhəmiyyətli addımların Nəsib bəy Yusifbəylinin baş nazirliyi dövrünə təsadüf etdiyini göstərir...
(Ardı gələn şənbə sayımızda)
Vilayət
QULİYEV
525-ci
qəzet.- 2010.- 25 dekabr.- S.24-25.