Ə.TopçubaşiZərdabişünas

 

1925-ci ildə ilk Azərbaycan qəzetinin – ”Əkinçi”nin birinci sayının çapdan çıxmasının 50 illiyi tamam oldu.

Milli mətbuat teatrımızın banisi Həsən bəy Zərdabini şəxsən tanıyanların, habelə tək-tükƏkinçioxucularının hələ həyatda olmalarına baxmayaraq, mədəniyyət ictimai fikir tariximizdə silinməz izlər qoymuş bu diqqətəlayiq şəxsiyyət onun milləti qarşısındakı ən böyük fədakarlıqlarından biri – “Əkinçinin yarım əsrlik yubileyi ümumən sükutla qarşılandı.

Sadəcə maarifpərvər pedaqoq ədəbiyyatşünas Fərhad Ağazadə ilk Azərbaycan qəzeti ilə bağlı kiçik broşüra çap etdirdi.

Zərdabinin həyat yoldaşı məslək dostu Hənifə xanım Abayeva-MəlikovaHəsən bəy Zərdabi haqqında xatirələrimadlı diqqətəlayiq memuarlarını qələmə aldı.

Bu qədər.

Amma yox! Milli dəyərlərə nihilist münasibətin başlandığı həmin dövrdə Zərdabi şəxsiyyəti Əkinçii ilə bağlı indiyə qədər diqətdən kənarda qalan daha bir mühüm tədqiqat da qələmə alınmışdı.

1920-ci ildən etibarən Fransada siyasi mühacir həyatı yaşayan milli-azadlıq hərəkatının Azərbaycan Cümhuriyyətinin öndərlərindən biriƏlimərdan bəy Topçubaşi da bu mühüm, əlamətdar ildönümünə öz töhfəsini vermişdi – “Azərbaycanın yol göstərəni” (rusca orijinalıMayak Azerbaydjana” – V.Q.) adlı tədqiqatı ilə Zərdabi fenomeni üzərinə işıq salmağa çalışmışdı.

Əlimərdan bəy xaricdə, Vətəndə çapına heç bir ümid bəsləmədiyi bu əsəri qələmə almağı yalnız H.Zərdabinin işıqlı xatirəsi qarşısında deyil, övladları xalqı qarşısında da özünün vicdan borcu saymışdı.

Onun ailəsində Həsən bəy Zərdabinin beş nəvəsi böyüyürdü.

İlk səhifəsində öz əli iləSevimli qızım Sara üçün babası haqqındasözləri yazılmış yağcam, lakin dolğun mündəricəyə ümumiləndirmə gücünə malik əsər vasitəsi ilə Əlimərdan bəy ilk növbədə övladlarının Azərbaycanın ictimai-siyasi fikir mədəniyyət tarixində silinməz izlər qoymuş bir nəslin davamçıları olduqlarını öyrənmələrini yadda saxlamalarını istəyirdi.

O, 1893-cü ildə Həsən bəyin böyük qızı Pəri xanım Məlikova ilə ailə qurmuşdu. Kiçik yaşlarında valideynlərinin hər ikisini itirən, nənəsinin himayəsində böyüyən Ə.Topçubaşi Həsən bəyin simasında özünə ikinci ata, Hənifə xanımın simasında isə ana tapmışdı.

Çox hörmətli əziz ana, – deyə Əlimərdan bəy Pəri xanımla nikahlarından bir ay sonra, 1894-cü il yanvarın 28-də Tiflisdən Hənifə xanıma göndərdiyi məktubda yazırdı: – Sizə müraciətləAnasözünü demək qədər xoşdur! Həyatımda ilk dəfədir ki, böyük məna daşıyan yaddaşımda əbədi iz buraxan bu sözü belə zövq məmnunluqla işlədirəm. İlk dəfədir ki, bu sözüşüurluşəkildə dilimə gətirirəm inanıram ki, müraciətim Sizin ana ürəyinizdə əks-səda tapacaq. Ümid etmək istərdim ki, bundan sonra o ürəkdə öz övladlarınızla birlikdə mənə kiçik bir guşə ayrılacaq”. (Məktubun orijinalı rus dilində yazılmışdır-V.Q.)

1928-ci ildə maddi sıxıntılar məhrumiyyət içərisində yaşadığı Parisdə Əlimərdan bəy dostlarının Azərbaycan mühacirəti nümayəndələrinin iştirakı ilə Hənifə xanımın yeddi qırx mərasimlərini, növbəti 1929-cu ilin martında isə il mərasimini keçirmişdi. Ceyhun bəy Hacıbəyliyə məktubları Əlimərdan bəyin Bakıda rəhmətə getmiş qaynanasının xatirəsinə qədər böyük ehtiramla yanaşdığını göstərməkdədir. Həsən bəy Zərdabinin geniş, çoxçeşidli fəaliyyətindən bəhs edən bu yazıda da Hənifə xanımın Azərbaycan maarifi qarşısındakı böyük xidmətləri öz əksini tapmışdır.

Həsən bəyin həyatının son on ili kürəkəni ilə yalnız qohumluq deyil, həm əməl əqidə dostluğu şəraitində keçmişdir. Mübariz keyfiyyətlərə malik bu iki təmiz, əqidəli, millətsevər insan səylərini birləşdirərək maarif mədəniyyət uğrundakı hərəkata böyük təkan vermiş, ilk növbədə isə Azərbaycan türklərinin tapdanan haqq hüquqlarını qorumuşdular.

Birgə fəaliyyət həm Ə.Topçubaşovun naşirliyi redaktorluğu ilə çıxanKaspiqəzetində, həm o dövrdə Bakının əsas qanunverici qurumu olan şəhər Dumasında davam etdirilmişdi. Onların əlbir səyi nəticəsində Bakıda ilk qadın təhsil müəssisəsi- Birinci qız məktəbi açılmış, maarif şəbəkəsi genişləndirilmişdi. Onlar çeşidli fəaliyyətləri ilə milli ictimai şüurun inkişafına ciddi töhfələr vermiş, Azərbaycanın gələcək siyasi müstəqilliyinin əsasını qoymuşdular. Bütün bu əvəzsiz xidmətlər digər vətənpərvər ziyalıların əməl arzuları ilə birləşərək mahiyyət etibarı ilə Azərbaycan türklərinin daha artıq dərəcədə öz məmləkətlərinin, milli-mənəvi dəyərlərinin, sərvətlərinin həqiqi sahiblərinə çevrilməsinə imkan yaratmışdı.

Ona görə Əkinçinin Sovet Azərbaycanında çox az adamın yadına düşən şanlı yarım əsrlik yubileyi Fransada ideyaları, ailəsi, özü üçün həqiqi bir yaşam savaşı verən Əlimərdan bəyin diqqətindən kənarda qalmamışdı.

Əsli rus dilində qələmə alınmış bu qiymətli məxəzi ilk dəfə diplomat həmkarım Ramiz Abutalıbov Türkiyədən, Əlimərdan bəyin nəvəsi (Sara xanım Əliəşrəf Sultanov-Kürdəmirin qızı) Zərifə Kürdəmir vasitəsi ilə əldə edərək Vətənə gətirmiş, Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat İncəsənət Arxivinə təhvil vermişdir. İctimai-siyasi fikir mətbuat tariximizlə bağlı diqqətdən kənarda qalmış qiymətli mənbələrdən biri olduğunu nəzərə alaraq onu Azərbaycan dilinə çevirib “525-ci qəzetin oxucularına təqdim etmək qərarına gəldim. Əsərin orijinalı isə tanınmış tədqiqatçı-alim diplomat H.Həsənovun tərtibi, mənim redaktorluğumla nəşrə hazırlanan Ə.TopçubaşininSeçilmiş əsərlərinin rusca ikicildliyinə daxil edilmişdir.

 

 

Vilayət Quliyev

 

525-ci qəzet.- 2010.- 28 may.- S.20.