Kamran Nəzirlinin narahat
dünyası
Kamran Nəzirlinin Milli Kitab
Mükafatına namizəd göstərilmiş kitabların
arasında on ən yaxşı kitab kimi qiymətləndirilmiş
(qalib gəlmiş) “Hekayələr” kitabını yalan
olmasın, iki dəfə oxudum və belə qənaətə
gəldim ki, bu kitab milli ədəbiyyatımızın,
çağdaş nəsrimizin zəngin xəzinəsində
özünəməxsus yer tuta bilər.
Qeyd: Kamran Nəzirli məni bağışlasın, onun “kama yetmiş”, “bəxtəvər olmuş” mənası verən (farsca) adının yanına “müəllim”, “bəy” sözləri qoşmağı vacib bilmədim.
Kamran bu narahat dünyamızda (dünya nə vaxt rahat olub ki?..) onu narahat edən, düşündürən, ağrıdan həyat əhvalatlarını, ətrafımızda baş verən real gerçəklikləri təmiz və cazibədar Azərbaycan dilimizdə məharətlə yaza bilib, diqqətimizi həyatın çoxlarının əhəmiyyət vermədiyi tərəflərinə cəzb etməyi bacarıb.
Kitabdakı beş hekayənin hər biri barədə fikrimi mətbuata çıxarmaq qərarına gəldim.
“Ağ ev” hekayəsi günümüzün gerçəkliyindən danışan kədərli bir əhvalatın əks-sədasıdır.
Narkomaniya bəladır və bu müsibətli (ayrı-ayrı hallarda sağalmaz) xəstəliyin neçə-neçə ailənin faciəsinə səbəb olduğu, gəlinlərin dul qaldığı, balaların atasız böyüməyə məcbur olduğu günümüzün reallığıdır. Bəzi ailələr ha çalışır ki, bu xəstəliyi gizlətsin, amma xeyri yoxdur, gec-tez bəlli olur.
Bu bəlaya qarşı müxtəlif dövlət strukturlarının, ictimai qurumların daima mübarizə aparması da sirr deyil.
Bununla belə, Kamran da, mən də, bizlər hələ də ümidimizi itirməmişik ki, bu ağır bəlanın (narkomaniyanın) çarəsi nə vaxtsa tapıla bilər...
Ailəli, uşaqlı, analı (atası vəfat edib) cavan Raminin bir gününü Kamran elə təsvir edir ki, sanki ağ mələyə bürünüb “ağappaq döşəkdə” qıvrılıb qalan Raminin həmin vəziyyətində müəllif də o dərdli çarpayının yanında durubmuş. Elə bu məqamda məşhur aktrisa Sara Bernarin bir fikri yadıma düşdü: “İnsan üçün ən qorxulu yer yorğan-döşəkdir, çünki əksər insanlar yataq otağında canını tapşırır...”.
Ana özünü itirib, oğlu ağrımasın, sakitləşsin deyə hər şeyə hazırdır. “Çarpayı yenə tərpəndi. Oğlunun gözləri növbəti dəfə dumanlandı, qızardı, parıldadı... Güclə nəfəs alırdı. Ana oğlundakı fiziki dəyişikliklərin sürətlə baş verməsini müşahidə etdikcə daha da təlaşlandı”. Üzünü gəlininə tutan ana (Ziynət xanım) deyir: “Qızım, artıq qorxmağa başlayıram. Nə edək?..
– Bilmirəm, mən daha bezmişəm... Uşağı da götürüb gedəcəm. Nə qədər dözmək olar, hə?...”
Oğlanın anası gəlini, gəlin də ananı qınayırlar (ürəklərində) az qalır, havalanıb öz-özlərinə danışalar...
Kamran qonşuluqda yaşayan yaşlı tibb bacısı Anna Nikoloyevna obrazını çox ustalıqla (həssaslıqla, real, inandırıcı) yarada bilib.
Bu qadının davranışı, danışıq tərzi, xəstəyə (Raminə) münasibəti yaddaqalandır, gerçəkdir. Ziynətin rəhmətlik əri Nəriman Annadan belə cavan qalmağın sirri nədədir – soruşanda, Anna Nikolayevna görün nə deyir:
“ – Bilirsiz, Nəriman Qasanoviç, mən az yeyirəm, amma lazım olan şeyləri yeyirəm. Həm də çox gəzirəm”.
Ziynət xanım elə biz də az yeyirik-deyəndə, Anna etiraz edir:
– “Zina, əzizim, siz çox
yeyirsiniz. Özü də lap çox. Olmaz! Mən otuz ildir
ki, çörəkdən imtina etmişəm, bibər,
badımcan, sarımsaq, alma, heyva, qarağat, qaragilə, kefir,
tvaroq...mənim menyum bunlardır...”
Anna Nikaloyevna ağ mafəyə
bürünüb uzanmış Raminin vəziyyətini
görüb hökm verir:
“- Vayy, vay... Bura bax, Zina sən
bunu mütləq apar dispanserə, and olsun müqəddəs Məryəmə,
o, öləcək!”
Raminin bacısı Lətafət,
onun əri Məmməd, həkimlər
tökülüşüb gəlirlər.
Hamı belə qənaətə
gəlir ki, Ramin hökmən xəstəxanaya
aparılmalıdır.
Onu çarpayıdan güclə
qoparıb aparmağa çalışırlar.
Ramin:
“Buraxın, əclaflar məni
hara aparırsınız, getmirəm”.
Balaca qızı Yağmur
da:
“- Yooox, aparmayın!
Buraxın onu!” deyə yalvarır.
Axır ki, Ramin- “Buraxın,
özüm gedirəm” – deyir.
Müəllif bu həyəcanlı,
kədər, qüssə dolu hekayəni nikbin bir sonluqla bitirir.
Ramin dispanserə getdi, hələ sağalmağa ümid
var...
Bir-iki kəlmə məni
qane etməyən cəhətlərdən danışım. Əslində
hekayə “Balaca Yağmur bir qədər toxdadı, atası
gedəndən sonra o, rahatca yatdı” cümləsilə sona
çatıb. Sonrakı abzast artıqdır, məncə...
Bir də bacısı Lətafətin Raminin ünvanına
“Binamus köpəkoğlu” deməsi çox sərt deyimdir.
Bütünlükdə
“Ağ ev” hekayəsi uğurlu alınıb və bir də
narkomaniyanın dəhşətli caynağının hələ
də yaxamızdan yapışması faktını necə
dana bilərik ki...
Kamranın “Qoca uşaq” hekayəsi
əslində Qarabağ müharibəsinin başımıza
gətirdiyi dəhşətlərin bir səhifəsidir desək,
yerinə düşər. Çadırda dünyaya uşaq gəlir,
brezent divar tir-tir əsir. Hamı həyəcan içindədir.
Yeddi il uşaq gözləyən
Mənzər, əri Məmməd daha həyəcanlıdırlar,
mamaça yoxdur, gəlib çıxmayıb. Gəlini
sancı tutub. Aləm qarışıb bir-birinə.
Qadınlar darıxır, az
qala “havaları çatmasın”. Gəlinsə inildəyir, əzablı
doğuş mənzərəsi təkcə Mənzəri yox,
bütün qohum-əqrəbanı yerindən oynadır.
Kamran qaçqın vəziyyətində çöllərə
düşən, kəndlərindən cəmi2 0-30 km.-lik məsafədə
salınmış çadırlarda əzab çəkən,
humanitar yardım ümidinə qalmış camaatın necə
qidalandığını çox ağır ştrixlərlə,
gerçək faktlarla yana-yana aşağıdakı kimi təsvir
edir:
“Ötən qış Mənzər
birdən-birə dedi ki, özündə dəyişiklik hiss
eyləyir, başı gicəllənir, ürəyi elə bil
ağzına gəlmək istəyir.
...Amma Mənzərin
anası Suğra xala dərhal məsələni
anlamışdı. Özünü o yerə
qoymamışdı və demişdi ki, yəqin “Sana”
yağındandı, ya da o gün gətirilən humanitar
yardım qarğıdalı yağından. Çünki həmin
o qarğıdalı yağından qonşuları Səkinəgil
də istifadədən sonra özlərini pis hiss etməyə
başladılar, uşaqlar başladılar qusmağa, səhərədək
su içdilər, qatıq içdilər, qaytardılar.
Heç kəs bilmədi ki, bu yağın tərkibində nə
vardı belə...”.
Bəzi niyyəti və
ağzı göyçək olmayan, qəzet və
jurnalları izləməyən ilk növbədə xalq
yazıçısı Elçinin Qarabağa həsr
olunmuş əsərlərini oxumayan qələmtutanlar
buyururlar ki, (əsasən qəzet səhifələrində)
Qarabağ mövzusunda az yazılır, səthi yazılır
və s.
Kamran daha nə
yazmalıdır və necə yazmalıdır ki, abad
ev-eşiyi, yaxşı gün-güzaranı olmuş, rahat
yaşamış adamların çadırlı günlərinin
acı-ağrısı görünə bilsin...
Nəhayət
çadırda “Qoca uşaq” gəlir çadırlı
dünyaya, eybəcər bir körpə. Ərə getdiyi bu
yeddi ildə əriylə doyunca yata bilməmiş, “Sana”
yağı ilə qidalanmış bir gəlin sağlam
uşaq doğa bilərmi... Bu faciə Qarabağ müharibəsinin
fəsadı deyilmi...
Kamran Qarabağda, tutaq ki,
Ağdamda doğulmayıb, yoxsa özündənrazı
yazı-pozu adamları ona irad tutub deyərdilər ki, Kamran bu
hekayəni bir yazıçı kimi yox, bir “ağdamlı
kimi” yazıb.
Bununla belə, müəllif
hekayəyə işıqlı bir ovqatla nöqtə qoya
bilmişdir: “Həkimlikdən bir balaca başı
çıxan Səkinə deyirdi ki, uşağın dərmanı
ana südüdür...”
Hekayədə ən kövrək
məqamlardan biri də müharibədə bir
ayağını qoyub gəlmiş Rafiqin balaca Vidini (Vidadini –
R.M.) siqaret almağa göndərməsidir.
“Vidi, get Lətifdən
(tükançıdan – R.M.) bir dənə “Bakı”, ya da
“Qarabağ” al gətir. Denən Rafiq dedi ki, yazsın dəftərə,
sonra pulunu verəcəm...”
Hə, sən necə bilirsən,
bu yazını oxuyan əziz dost, bəlkə bu “borc dəftəri”
məsələsini müəllif özündən uydurur...
Kitabdakı
üçüncü hekayənin adı “Lidiya
İvanovnanın qəyyumlarıdır.”
Əvvəla, deyim ki, Kamran
Bakıda yaşayan (bakılı olan) rus, yəhudi və digər
millətlərdən olan qadınların obrazını dəqiq,
real, inandırıcı yaratmaq məharətini göstərməklə
seçilir.
“Ağ ev”də Anna
Nikolayevna, bu hekayədə Lidiya İvanovna, “Erməni gəlini”
hekayəsində Anjela kimi qadınlara şəhərimizdə
rast gəlmək qeyri-real məsələ deyil.
Kimsəsiz, tək-tənha
yaşayan Lidiya İvanovnanın qəribə, kədərli
taleyi var. Ərə getməyib, doxsan beş ilin kürəyini
yerə vurmuş, küləyini göylərə sovurmuş
bu keçmiş “KQB” əməkdaşı hələ də
yaşamaq istəyindədir (kim ölmək istəyir ki?..)
dördəlli yapışıb bu yalançı dünyadan,
amma ölümə də inanır, mənzil istismar idarəsinin
işçisi Tamilla adlı qadınla dostluq edir.
Tamillanın da bir başqa məqsədi
var, bu təkotaqlı mənzili ələ keçirsin,
Lidiyadan vəsiyyətnamə alsın. Tamillanın oğlu
Ataxan da bu mənzilə canavar quzuya baxan kimi baxır.
Günlərin bir
günü Lidiya İvanovna Tamillanı ata-anası dəfn
olunmuş qəbiristanlığa aparıb təkidlə əmr
edir ki, onu valideynlərinin qəbirlərinin arasında
basdırsınlar.
Tamilla Lidiya İvanovnanın
nazı ilə oynayır və razılaşır.
Mən bu cümləni yazarkən
qədim Çin filosofu Şan Yanın məşhur bir fikrini
qeyd dəftərçəmdən bu yazıya
köçürməyi vacib hesab etdim:
“Adamların varlanma və məşhurlaşma
ehtirası o zaman sönür ki, tabutun qapağı bərkdən
çırpılır...”
Lidiya İvanovna Tamillaya
çox kədərli bir sirr açır, divardan
asdığı əntiq bir tablonun tarixini danışır və
yenə də əmr edir ki, o şəkli də onunla birlikdə
basdırsınlar.
Lidiya İvanovnanın mənzilindəki
şəkildə atın belində ayaqlarını cütləşdirib
ağ alt paltarında yanpörtü oturmuş məsum bir
qız təsvir edilir.
Elə bu yerdə hörmətli
dost, mən həmin cazibədar şəklin tarixçəsindən
danışası deyiləm, özün kitabı oxusan daha
maraqlı olar...
Lidiya İvanovna çox zirəkdir,
əsl yəhudi çevikliyinə malikdir. O təkcə
Tamilla ilə əlaqədə deyil, bir vaxtlar qonşu
olduğu gürcülərlə də, başqa bir
tanışı ilə də ünsiyyətdə, əlaqədədir,
hamısına da eyni cür vəsiyyət eləyir, vəd
verir...
Qırmızı Xaç Cəmiyyəti
ilə əlaqəsi var. O ölən günü həyətə,
blokun qarşısına dörd ədəd tabut qoyulur...
Əhsən sənə,
Kamran sən bu kiçik hekayənlə mürəkkəb və
sirli (hardasa çətin dərk edilən, bəzi hallarda dərki
mümkün olmayan) insan psixologiyasının
çalarlarını aça bilibsən, insan nəfsinin nəhayətsizliyini-
tamahın eybəcərliyini konkret detallarla verməyi
bacarıbsan, ta sənə sözüm yoxdu.
Kamranın “Qan
azlığı, yaxud ölən uşağın xatirələri”
əsəri əslində qəm dəftəri, kədər
simfoniyası, əzablı əfsanədir. Anası
ölmüş, atası tərəfindən körpələr
evinə atılmış, sağalmaz xəstəliyə
tutulmuş balaca Azərinin kədərli, qüssəli həyatı
adamı dəli eyləyir, yandırıb-yaxır.
Azərinin heç kəsi
yoxdu, heç atası da yoxdu, yoxa çıxıb.
Körpələr evində
Azərin kimi qan azlığından əziyyət çəkən
neçə-neçə uşaq var. Qan isə yoxdur.
Yazıçının dililə desək “dünyada qan
yoxdur, dünyanın qanı azalıb. Yaxşı, tutaq ki,
dünyanın qanı yoxdur, bəs adamlara nə olub?..”
Bu biganə, soyuqqanlı,
laqeyd adamlar arasında kimsəsiz olasan, həm də xəstə
düşəsən (Allah uzaq eləsin!) ta bundan da betər bədbəxtlik
mümkündürmü görəsən. Böyük Lev
Tolstoyun dillər əzbəri olmuş aşağıdakı
fikirləri necə də sərrast və dəqiqdir:
“Bütün xoşbəxt
ailələr bir-birinə bənzəyir, bədbəxtlər
isə hərəsi bir cürə bədbəxtdir...”.
Müəllif bu qəm nəğməsini
həzin bir ovqatla bitirir: “Yel əsirdi və bu yelin səsinə
oyanan bülbüllər və sarıdimdiklər artıq
başlamışdı oxumağa, görünür
onların qanı var, ona görə belə oxuyurlar...
Quşlar necə də bəxtəvərdilər!
Bu yadımda qalan sonuncu havaydı...”
Kitabın son hekayəsi “Erməni
gəlini” adlanır.
Əlbəttə, bir vaxtlar
(getsin gəlməsin!) cavanlarımızın erməni
qızları ilə evlənməsinə elə ciddi əhəmiyyət
verməyənlər də tapılardı, “yox, olmaz!” deyənlər
də yetərincəydi...
Elə kişilər də
tanıyırdım ki, “Qəti olmaz, qanımızı yad
qanlara qatmaq yaramaz, günahdı. Məgər gül kimi el
qızlamız yoxdumu?.. – deyirdi.
Bununla belə, erməni gəlinlərimiz
olub, deyilənlərə görə ölkəmizdə belə
kəslərin sayı 20 minədəkdir və s.
Bu cür nikahlardan ən
çox övladlar əziyyət çəkir.
Erməni ananı danmaq,
atmaq, ondan üz çevirmək mümkün deyil, axı...
Anası erməni olan Nərminə
elçi gözləyir, atası Məmməd, anası Anjela
həyəcan içindədirlər və elə həmin
günlərdə Nərminə anasına ağır bir xəbər
çatdırır:
– Onlar gəlməyəcək!
– Kimləri deyirsən?
– Musagili (Nərminəni istəyən
oğlan R.M)
Musanın atası sənin
erməni olduğunu bilib...”
Nərminə Musa ilə danışıb,
razılaşıb gecə evdən çıxıb ona
qoşulub gedir... Anjela vanna otağında damarlarını
doğrayır, xəstəxanaya aparırlar onu.
Bu da ailə faciəsidir.
Birbaşa Qarabağ hadisələrilə bağlıdır.
Məmməd və Anjela reallığının gerçəkliyinə
heç kəsin şübhəsi yoxdu.
Müəllif çox həssas
və kədərli bir məsələyə diqqəti cəlb
edib. Neyləməli, erməni anadan, babadan, nənədən,
xaladan, dayıdan, qudadan necə imtina edəsən...
Kamran bu hekayəsilə xəbərdarlıq
edir, az qala car çəkir: “Eheyy, oğlanlar ehtiyatlı olun,
bir vaxtlar kimlərinsə “eşqə düşüb” ermənilərlə
qohum olmasına birdəfəlik yox deyin. Kəndlərimizdə,
şəhərlərimizdə bənövşə kimi
kövrək, dağlara düşən ilk qar kimi təmiz,
qızılgül təki təravətli, qeyrətli
qızlarımız sizlərin yolunu gözləyir...”
Əzizim Kamran, bununla mən
sənin hekayələrin barədə fikrimi tamamladım.
Yaradıcılıq
yollarına işıqlar səpələnsin.
Ramiz MƏMMƏDZADƏ
525-ci qəzet.- 2010.-18 sentyabr.- S.22.