Ağdaban müsibəti: narahat ruhlar, didərgin insanlar
Kəlbəcər rayonunun
130 evdən ibarət Ağdaban kəndinin ermənilər tərəfindən
bir gecənin içində darmadağın edilməsindən
19 il ötür. Erməni Silahlı Qüvvələri 1992-ci
il aprelin 7-dən 8-ə keçən gecə Kəlbəcər
rayonunun Ağdaban kəndini vəhşicəsinə
yandırıblar, kənd erməni quldurları tərəfindən
yerlə yeksan edilib. Ermənilər kəndin 779 nəfər
dinc sakininə qeyri-insani işgəncələr veriblər,
67 nəfər öldürülüb, 8 nəfər 90-100
yaşlı qoca, 2 nəfər azyaşlı uşaq, 7 nəfər
qadın diri-diri odda yandırılıb, 2 nəfər itkin
düşüb, 12 nəfərə ağır bədən xəsarəti
yetirilib.
Ağdaban kəndi Azərbaycanın
dilbər guşələrindən biri olan dağlar qoynunda
yerləşən Kəlbəcərin bir kəndidir. Təbii
gözəlliyinə görə bu məkan hər kəsi
heyran qoyan, ruhunu oxşayan ecazkar bir diyardır. Ağdaban kəndi
Kəlbəcərdən 50 km aralıda dağlar qoynunda
çox mənzərəli bir yerdəydi. Burada 130 ev
vardı. Bu kənd Azərbaycanın çox məşhur kəndlərdən
bir sayılır.
Xalqımızın iki
böyük sənətkarı, Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatında
özlərinə məxsus yerləri olan, aşıq
poeziyamızın yaranmasında, inkişafında,
formalaşmasında böyük rolu olan Aşıq
Qurbanın və Dədə Şəmşirin kəndidir. Elə
hesab edirəm ki, bu kəndi görməyənlər də
qiyabi olaraq tanıyırlar. Mən də həmin kənddə
doğulub boya-başa çatmışam və nənəm
Ceyran xanım aşıq Şəmşirin doğmaca
bacısıdır.
Ulu babam Aşıq Qurban əsrin
əvvəllərindən Dəmirçidam kəndindən
buraya köçmüş, bu kənddə məskən
salmışdır. Ağdaban və Çayqovuşan kəndləri
ulu babalarımızın əsrlər boyu yaşadıqları
ərazilər idi. Bu iki kəndi bir-birindən “Ardıclı
boyun” adlanan bir dağ zolağı ayırırdı. Kəndlərin
bütün idarə mərkəzləri, məktəbi, kənd
klubu və mağazası Ağdabanda yerləşirdi.
Yadımdadır ki, kənd əhalisi
ermənilərlə yaxşı münasibətdə idilər.
O zaman kənd əhalisi mənfur qonşularımız ermənilərin
öz daxillərində bizə qarşı necə kin
saxladıqlarını fikirlərinə belə, gətirə
bilməzdilər. Ancaq mənim babam ermənilər haqqında
çox dəhşətli, ağrılı-acılı
şeylər danışardı. O ermənilərin hiyləgər,
yaltaq, qəddar olduqlarını dəfələrlə bizə
deyərdi, onlarla həmişə ehtiyatlı olmağı
tövsiyə edərdi. Biz isə babamızın
danışdıqlarına o qədər də əhəmiyyət
verməzdik, onun bizə söylədiklərinə bir
nağıl, əfsanə kimi baxardıq, təəssüf
ki!
Ağdaban faciəsi ermənilərin
planlı törətdikləri soyqırım aktı, Azərbaycana
qarşı iki əsrdən çox aparılan millətçilik
və təcavüzkarlıq siyasətinin davamı idi. Azərbaycan
informasiya blokadasında olduğundan ermənilərin törətdikləri
bu dəhşətli cinayətləri dünya ictimaiyyətinə
çatdıra bilmədik, əksinə, ermənilər bu
faciənin guya onlara qarşı törədildiyini bəyan
etdilər. Ağdaban və Çayqovşan kəndlərini
ermənilər tərəfindən ciddi təhlükələr
gözləməsinə baxmayaraq, bu kəndlərin müdafiəsi
üçün heç bir tədbir görülməmişdi.
Əliyalın əhali Allah ümidinə qalmışdı,
çətin və qorxulu günlər keçirirdi, hər
an təhlükəylə üz-üzəydi. Silahsız gənclər
növbə ilə keşik çəkirdilər ki, təhlükədən
dərhal xəbər tutub, camaatı məlumatlandırsınlar.
Həmin gecə Ağdabanın keşiyində duran gənclər
– Məmmədov Ziyəddin Əlqəmə oğlu, Məmmədov
Tural Qara oğlu, Hümbətov Qorxmaz Mustafa oğlu, Məmmədov
İsfəndiyar Lətif oğlu, Qasımov Riayət,
Hüseynov Hidayət Saleh oğlu növbədə idilər.
Ermənilər səhərin ala-toranlığında, qəfil
basqın etdiklərindən, gözətçilər hətta
yerlərindən tərpənməyə imkan tapa bilməmişdilər.
Quldurlar onları tutaraq, ağır işgəncələr
verib qətlə yetirmişdilər. Azğın ermənilər
Ağdaban kəndinin yuxarı məhəlləsində
yaşayan bizim tarix müəllimimiz Kərimov Sovetin evinə
soxularaq onun evdə ağır
xəstə yatan oğlu Kərimov Əbülfəti
yatdığı yerdəcə güllələmişdilər.
Əbülfətin anası Kərimova Qəmər öz
oğlunu müdafiə etməyə çalışanda, ermənilər
onu da güllələyib, hər ikisinin cəsədinə od
vurub yandırmışdılar. Bundan sonra isə qalan ailə
üzvlərini girov götürüb özlərilə
aparmışdılar. Güllə səsləri eşidən
kənd sakinləri öz evlərini tərk edərək kəndin
yaxınlığındakı meşəyə qaçaraq,
gizlənmişdilər. Quldurlar kəndin mərkəzində
ruhi xəstə olan 35 yaşlı Məmmədov Musanı
yaxalayırlar, onun əl-qolunu bağlayaraq ot tayasının
üstünə qoyub, diri-diri yandırmışdılar.
Oğlunun harayına gələn Məmmədova Həyat
Yolçu qızı da eyni cinayətin qurbanı olmuşdu.
Alıyev Camal Haqverdi oğlu və onun balaca qızı
Ülviyyə, 70 yaşlı Hümbətova Fatma Qaraca
qızı, 67 yaşlı Bağırov Mir Əbdül Seyid
Məmməd oğlu, 90 yaşlı Qocayev Bəkir Qurban
oğlu, onun həyat yoldaşı 80 yaşlı Qocayeva Zeynəb
Seyid Məmməd qızı və 30 yaşlı Qurbanov Qulu
Şabər oğlu, 80 yaşlı Qocayev Qara Qurban oğlu erməni
canilər tərəfindən vəhşicəsinə qətlə
yetirilmişdi. Bu faciədən xəbər tutan bir qrup Kəlbəcər
sakini – Almasov Tağı Sultan oğlu, Almasov Şahid
Tağı oğlu, Qabilov Sədrəddin Qədir oğlu, Həsənov
Natiq Məhəmməd oğlu, Bayramov Çingiz Xanlar
oğlu, Bağırov Vidadi Yusif oğlu, Süleymanov Azad Cəmil
oğlu, Abbasov İsgəndər Asif oğlu, Əliyev Misir Pənah
oğlu bir yük maşınında Ağdaban və
Çayqovşan kəndlərinin harayına gəlmiş,
Ağdabanın yaxınlığında təpədən
dırnağadək silahlı ermənilərlə
rastlaşmış və gülləboran edilərək,
öldürülmüşdülər. Qonşu Kərəmli
kəndindən oraya gələn Məmmədov Məhəmməd
Mamoy oğlu isə Dədə Şəmşirin məzarı
yaxınlığında qətlə yetirilmişdi.
Bu hadisələri heç
cür unuda bilməyən Ağdaban və Çayqovşan kəndlərinin,
eləcədə bütün Kəlbəcərin yurdsevər
insanları öz doğma yerlərinə qayıtmaq həsrətilə,
qaçqınlıq, didərginlik həyatı
yaşayırlar.
Kəlbəcər,
Ağdaban həsrətini ürəyində ağrı kimi
daşıyan vətənpərvər ziyalımız,
hörmətli şair, publisist və el ağsaqqalı Qəmbər
Şəmşiroğlu ilə bir görüşümüzdə
gördüm ki, yurd itkisi onu hər kəsdən artıq
yandırır. O, Kəlbəcər haqqında ürək
yanğısı ilə danışaraq, Ağdaban və
Çayqovuşan kəndlərinin sakinlərinin başına
açılan müsibətlərdən, əhaliyə tutulan
divandan dərdli-dərdli söz açdı. Atası Dədə
Şəmirin, babası şair Qurbanın, qardaşı Əkbərin,
eyni zamanda ermənilər tərəfindən qətlə
yetirilən iki əmisinin (Bəkir Qurban oğlu, Qara Qurban
oğlu) qardaşı oğlunun (Qulu Şabər oğlu),
maması (bibisi) qızının (Fatma Qaraca qızı),
bacısı Çimnazın və digər qohumlarının
məzarlarını ziyarət etmək arzusu ilə
yaşayır.
Oxucularla
bölüşdüyüm bu misralar məhz yurd itkisinin,
doğma el-obanın didərgin düşməsinin təsirilə
yaranıb:
Ağdabanın talanından
perikib,
Ruhu fəğan edir Dədə
Şəmşirin.
Elsiz görüb öz viranə
yurdunu,
Ruhu fəğan edir Dədə
Şəmşirin.
Yaman imiş bu həsrətin
dənizi,
Gül tək solub
anaların bənizi,
Çəmənimdə,
çiçəyimdə qan izi,
Ruhu fəğan edir Dədə
Şəmşirin.
Mir Abbas,o yurdu kim yad eyləyir?
El dərdi sinəni bərbad
eyləyir.
Çağırıb
haraya, fəryad eyləyir,
Ruhu fəğan edir Dədə
Şəmşirin”.
Ulu babalarımızın
perik düşmüş ruhları bizim hamımızı
bütün Azərbaycanı, bütün yurdsevərləri
birliyə səsləyir, düşmən əsarətində
qalan torpaqlarımızı azad etməyə, qətlə
yetirilən soydaşlarımızın, o cümlədən
Ağdaban və Çayqovuşan sakinlərinin qanını
yerdə qoymamağa çağırır!
Mir Abbas AĞDABANLI
525-ci qəzet.- 2011.- 12 aprel.- S.7.