Mediada azlıq anlayışı multikulturalizm

 

Müasir Azərbaycan jurnalistikasında ixtisaslaşmanın zəif olması, bir çox hallarda isə olmaması ifadəsi həmkarlarımızın bəzən haqsız narazılığına səbəb olur. Bəri başdan qeyd edim ki, əslində narazılar haqlı deyillər. Əlbəttə, həyatımızın bir çox sahələrindən yazan bu istiqamətdə artıq ixtisaslaşan jurnalist kontingentimiz formalaşmaqdadır. Amma bəzi sahələr var ki, hər gün qəzetlərimiziboyaması”na baxmayaraq, problemin cəmiyyətə düzgün çatdırılmasında çatışmazlıqlar çoxdur. Həmkarlarımız bu tip mövzulara yazıq ki, səthi yanaşır, problemin mahiyyətini subyektiv mülahizələri ilə əsaslandırmağa çalışırlar. Bu mövzulardan biri mediada azlıq anlayışı multikulturalizmdir.

 

Azlıq anlayışı nədir?

 

Azərbaycanda kifayət qədər olmasa da, müəyyən mənada bu məsələyə maraq onun izahı yeni problem deyil, müxtəlif vaxtlarda öyrənilib, ayrı-ayrı müəlliflər tərəfindən araşdırılıb. Lakin son bir neçə ildə aparılan araşdırmalar göstərdi ki, cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrinin millət”, “xalq”, “etnik azlıq”, “azsaylı xalqmilli azlıqlarifadələri haqqında təsəvvürlərində qaranlıq nöqtələr çoxdur.

Bəzən bu terminlər qarışıq salınır, bəzən düzgün izah olunur, bəzən isə onların arasında mövcud fərqlərə heç bir məhəl qoyulmur. Nəticədə milli münasibətlərlə, milli məsələlərlə bağlı problemlərə qeyri-obyektiv mövqedən yanaşılır, bir sıra reallıqlar tarixi gerçəkliklər təhrif olunur. Belə hallara bir çox KİV-lərdə tez-tez rast gəlmək olur. Hətta bəzən terminin daşıdığı tarixi, bioloji, siyasi çalarlardan ehtiyat edən həmkarlarımız onu dırnaq arasına alaraq göstərirlər. Bu azmış kimi bəzən bu təbəqənin insanlarını adı soyadı ilə deyil, etnik kimlikləri ilə çağırırlar. Əslində isə vətəndaşlıq hüququ olan hər bir şəxsin, mənəviyyatca ona daha yaxın olan hər hansı milli ya etnik qrupun üzvü olmağa subyektiv hüququ var. Azlıq, qrup hüququnun subyektidir. Belə bir təyinetmə üçün şəxsin mənşəyini bilmək, başqa bir vasitə lazım deyil.

Əlbəttə, “millət”, “xalq”, “azsaylı xalq”, “milli azlıq”, “etnik azlıqməfhumları təzə yaranan terminlər deyil. Öz məna çalarlığı baxımından dünənin, bu günün reallığı ilə izah edilə bilər. Bu terminlər müxtəlif dövrlərdə ayrı-ayrı tayfaların xalq, ayrı-ayrı xalqların tədricən millət kimi formalaşması prosesi nəticəsində meydana gəlib. Bütün dünya ictimaiyyətinin bu terminlər haqqında aydın dəqiq təsəvvürləri var.

 

Mədəni müxtəliflik plüralizm

 

Azlıq anlayışından danışarkən mədəni müxtəlifliyəyəni multikulturalizmə toxunmaq lazımdır. Çünki bütün ölkələrdə bu kateqoriyadan olan insanlara ictimai-siyasi hüquqlardan daha çox, mədəniyyətlə bağlı məsələlərə geniş səlahiyyətlər verilir. Mədəniyyətin isə ən mühüm şərtlərindən birimədəni müxtəliflik plüralizmdir. Bu problem etnik, milli ümumbəşəri miqyaslarda mədəni ünsiyyət inteqrasiyanın təhlili üzərində qurulur. Mədəniyyətin təsiri funksiyaları müxtəlif sivilizasiya tiplərində müxtəlif cür özünü göstərir. Bu da mədəniyyətin daxili məzmun strukturunda mövcud olan dəyər oriyentasiyaların fərqliliyindən irəli gəlir.

Yaxın zamanlarda geniş yayılmasına baxmayaraq, bu anlayışın əslində qədim tarixi vardır. Multikulturalizm ümumbəşəri varlığın inkişafının əsaslarından biridir. Əvvəlki əsrlərlə müqayisədə bu günmultikulturalizm” termini bir qədər fərqli məna daşıyır. Bu gün alimlərin əsas məqsədi cəmiyyətin daha çox ədalət, mərhəmət kimi ümumbəşəri ideyalara meylliyini artırmağa nail olmaqdır.

Mədəni bərabərliyin təmin edilməsi, tolerantlığın inkişafında mühüm rol oynayan multikulturalizm sivilizasiyalar arasında dialoqu gücləndirir, ayrı-seçkiliyin qarşısını alır, fərqli mədəniyyətləri təmsil edən xalqların sülh şəraitində birgə yaşayışına müsbət təsir göstərir.

Ölkəmizdə müxtəlif dinlərə, millətlərə, etnik azlıqlara məxsus xalqlar sülh əmin-amanlıq şəraitində yaşayır. Dövlət onlara öz adət-ənənələrini, dillərini qoruyub saxlamaq üçün bütün şəraiti yaradıb.

Multikulturalizmin alternativinin özünütəcrid olduğunu bəyan edən Prezident İlham Əliyev çıxışlarının birində deyib: “Multikulturalizm başqa xalqın nümayəndəsinə hörmət, başqa dinə hörmətdir. Öz dininə hörmət başqa dinə hörmətdən başlayır. Multikulturalizm ayrı-seçkiliyə yol vermir, əksinə bütün xalqları birləşdirir. Eyni zamanda, hər bir ölkənin öz qaydaları, öz ənənələri vardır. Azərbaycanda yaşayan xalqlar əsrlər boyu multikulturalizm şəraitində yaşayıblar

Azərbaycanın dünya mədəni irsinə verdiyi töhfələri, tolerantlıq mühitini beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən yüksək qiymətləndirilir. İnsanlara mənəvi təzyiqlərin nəticələri daha ağır olur, ona görə münaqişələr tezliklə həllini tapmalı, xalqlar millətlər mənəvi təzyiqlərdən xilas olunmalıdırlar.

 

Media dözümlülük  nümayiş etdirirmi?

 

Sovet hakimiyyəti illərində SSRİ- iki istiqamətdə güclü aparılırdı. İlk baxışda bu istiqamətlər bir-birinə əks mövqe təsiri bağışlamasa da, əslində məzmun etibarı ilə bir-birinə daban-dabana zidd məna kəsb edirdi. Daha doğrusu, o vaxtlar SSRİ- yaşayan bütün xalqların tədricən bir-biri ilə qaynayıb-qarışması nəticəsində zorlasovet xalqıadı altında yeni birliyin yaradılmasına ciddi-cəhd göstərilirdisə, digər tərəfdən, beynəlmiləlçilik bayrağını əsas tutaraq, “dostluqbərabərlikşüarlarını ucalda-ucalda ayrı-ayrı respublikalardakı (bu baxımdan Azərbaycan SSR xüsusi yer tuturdu) müxtəlif tayfaları etnik qrup, etnik azlıqları xalq, hətta bəzən bu ya başqa etnik azlığı yaxud azsaylı xalqı isə az qala millət kimi qələmə vermək cəhdləri olurdu. Çoxmillətlilik beynəlmiləlçilik özü şişirdilmiş səviyyədə, sanki bu ya başqa respublikanın iqtisadi potensialını göstərən əsas amil idi.

Bu gün isə Azərbaycanda milli dini azlıqlara münasibətdə ölkənin yazılı elektron kütləvi informasiya vasitələri kifayət qədər dözümlülük nümayiş etdirir. Milli Televiziya Radio Şurası ölkədə yayımlanan teleradio yayımçılarına milli azlıqların hüquqlarına hörmətlə yanaşmağı tövsiyə edir, yeni yaranacaq teleradio kanallarından daha çox milli azlıqların dillərindən istifadəyə meylli yayımçılara üstünlük verir.

Hazırda bir ay ərzində Azərbaycan radiosunda talış, kürd, ləzgi dillərində ayrı-ayrılıqda 1 saat 20 dəqiqə, gürcü dilində 2 saat 40 dəqiqə, erməni dilində 1 saat 30 dəqiqə, rus dilində isə 15 saat verilişlər yayımlanır.

Azərbaycan dövlət televiziyası azsaylı xalqlardan olan rus dilində 1 ay ərzində 15 saatdan çox xəbərlər proqramı təqdim edir.

Ölkə teleməkanında ilk dəfə olaraq, məhz İctimai Televiziyada Milli Azlıqlar üçün Verilişlər Departamenti yaradılıb.

Özəl kanallardan “ANS”, “Lider”, “Azad AzərbaycanSpace”də rus dilində verilən verilişlərin həcmi sutka ərzində verilən verilişlərin 25-30%-ni təşkil edir.

Regional telekanallarda (10 regional kanal var) rus dilindəki verilişlərin həcmi 25-40% təşkil edir.

Milli azlıqların kompakt şəkildə yaşadığı rayonlardaXaçmazdaXaçmaz TV”, QubadaXəyal TV” Qütb TV”, LənkərandaLənkəran TV”, ZaqataladaAygün TV” adlı yerli telekanallar fəaliyyət göstərir. Balakən rayonunda yerli radio ilə azsaylı xalq olan avar dilində, Xaçmaz rayonunda isə ləzgi tat dillərində verilişlər yayımlanır.

Avropa Komissiyasının maliyyələşdirdiyiCənubi Qafqaz əlaqələri vətəndaş həmrəyliyilayihəsi (99/0355) çərçivəsində ölkə mətbuatında milli azlıqlar haqqında dərc olunan materialların sayı mahiyyəti ilə bağlı hələ 2002-ci il 1-31 dekabr 2003-cü il 15 yanvardan 15 fevrala qədər monitorinq aparılıb. Monitorinq zamanı 8 qəzet tədqiq olunub. Aydın olub ki, qəzetlərdə onların ümumi-nəzəri tarixi materialları ilə yanaşı, etnik dini ümumiliklərinin müasir vəziyyəti, ictimai təşkilatların tədbirləri haqqında məlumat verilib.

Göründüyü kimi, etnik problem müstəqillikdən sonrakı dövrlərdə Azərbaycan KİV-ləri üçün prioritet mövzu olub.

 

Niyaz NİFTİYEV

525-ci qəzet.- 2011.- 9 dekabr.- S.6.