“Yurd yeri” sorağında
Ömrünün 9-cu onilliyini yaşayan Səlim müəllim
“Yurd yeri” axtarışına çıxaraq, bu adda
kitabını nəşr etdirib. Səlim Əzimov çox müdrik
bir el ağsaqqalı olub, 56 il Ağdam
rayonunun Novruzlu kənd orta məktəbinin rəhbəri kimi
çalışıb. Bu məktəbdə
xalqımızın dünya şöhrətli alimləri –
Xudu Məmmədov, Rafiq Əliyev kimi adamlar oxuyublar. Məktəb
20 ildir ki, Bakı şəhərində qaçqın həyatı
yaşayır və təkcə bu dövrdə Səlim
müəllimin dəsti-xəttilə 1000 nəfərə qədər
gəncə orta məktəb məzunu kimi həyat vəsiqəsi
verilmişdir. Onun əməkdar müəllm
adı, çoxsaylı təltifləri öz yerində, təkcə
direktor stajına görə bəlkə də Ginnesin rekordlar
kitabına düşə bilər.
Bu yaxınlarda Türkiyədən bir televiziya
kanalının onun sorağını eşidib gələrək
haqqında sənədli film çəkməsi və o
böyük ölkədə nümayiş etdirməsi iftixar
doğurmalı bir örnəkdir. Heç şübhəsiz,
böyük problemlərlə üzləşən müasir
təhsilimizin belə direktorların pedoqoqların təcrübəsinin
tətbiqinə ciddi ehtiyac olduğunu yaddan çıxarmaq
olmaz.
Söhbəti “Yurd yeri”nə döndərirəm. Kitaba bu
adın verilməsi də Səlim müəllimin böyük
müdrikliyinə dəlalət edir. Nə
deməkdir yurd yeri? Əslində bu sualdan
da xəcalət duyuram. Çünki iki
sözdən ibarət olub böyük fəlsəfi
anlayışa, dərindən-dərin çoxsaylı məna
çalarlarına malik bu ifadənin mahiyyətini hazırda
lazımınca dərk edənlər çox azdır.
Kitaba
“Ön söz” yazan Etibar Toğrul onun bəzi məqamlarına
toxunur: Yurd yeri – dədə-babalarımızın uyuduğu
müqəddəs and yerimiz; Yurd yeri – qoynunda göz
açdığımız şirin uşaqlıq xatirələrimizin
yadigarı olan vətən; Yurd yeri – on səkkiz il həsrətində
olduğumuz inləyən torpaq”.
Səlim müəllim isə yurd yerinin daha neçə-neçə
örnəklərindən söhbət açır. Orada ulu
babalarımızın alın təri və qanı ilə
suvarılmış torpaq vardır. O yerdə bu torpaq
uğrunda tarix boyu bəlkə də minlərlə şəhid
qanı axıdılmış. O yerdə torpağın hər
zərrəsini göz bəbəyi kimi əzizləyən
babalarımızın narahat ruhları dolaşır. O yerdə
bir-birini əvəz edən minlərlə nəsil nümayəndələrinin
ləpir izləri vardır. O yerdə ulu sənətkarlarımızın
ruhuna işıq salan neçə-neçə tarixi abidələrimiz
dağıdılaraq düşmən tapdağında
qalmışdır. O yerdə əsrlərə və nəsillərə
örnək olacaq neçə-neçə insanların, igid
oğulların millətin qədrini uca tutub ona bütün
varlığı ilə xidmət edən adamların
ad-sanından bəhs edilir.
“Yurd yeri” Novruzlu kəndinin və onun çoxsaylı məhəllələrinin
hər birinin özünəməxsus rəngarəng
adamlarının həyat tarixçəsini
işıqlandıran bir salnamə kimi bugünkü və gələcək
nəsillər üçün böyük ərmağandır.
Yurd
yerinin necə bir müqəddəs anlayış olduğunu
düşünən hər kəsin xəyalında
ömür yolunda təsadüf etdiyi neçə-neçə
hadisələrin canlanmasına şübhə ola
bilməz, çünki Yurd yeri qan yaddaşıdır. Çəkəcəyim misallar bunun necə bir əsrarəngiz
qüvvə olduğuna bir daha dəlalət edəcəkdir.
Böyük yazıçımız, ictimai və dövlət
xadimi Mirzə İbrahimov pensiyaya çıxıb dövlət
işlərindən ayrıldıqdan sonra Ağdam rayon partiya
komitəsinin birinci katibi olan mənə zəng edib
uşaqları, nəvələri ilə Gülablı kəndində
qayınatası məşhur tarzən Qurban Pirimovun yurd yerinə
baş çəkmək arzusunda olduğunu bildirir. Bunu eşidib mən də böyük sənətkarın
yurd yeri ilə indiyədək niyə
maraqlanmadığıma görə özümü
qınayıram. Onlar gələnədək
kəndə gedib uçulub-dağılan bu yurda baxaraq kəndin
və rayonun yerli rəhbərlərini danlayıram. Ertəsi günü ailə dəstəsi ilə gələn
Mirzə müəllimin də xəcalət təri
tökdüyünün şahidi oluram. Şərqin
ən böyük tarzən sənətkarının ruhu sanki
qarşımızda dayanıb istehzalı gülüşləri
ilə bizi qınayırdı.
Biz evi
qısa müddətdə bərpa edib sənətkarın ev muzeyini yaratdıq. Lakin o da indi
mənfur qonşularımızın tapdağı
altındadır.
Bəs bu epizodun Səlim müəllimin kitabı ilə
əlaqəsi?
Kitabın böyük dəyəri də elə
bu suala cavabla bağlıdır. Səlim
müəllim öz müdrikliyi ilə yurd yeri ilə
bağlı qan yaddaşının köklərini vələvürd
edib deyir ki, bunsuz vətən məhəbbəti də, torpaq
sevgisi də yoxdur.
Daha ibrətamiz başqa bir hadisə. Bir gün
mütəfəkkir şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə mənə
zəng edib Türkiyəli bir dostu ilə rayona gəlmək
istədiklərini bildirir. Onun haqqında
qısa məlumat da verir. Türkiyəli
yazıçı, publisist, ictimai xadim Yavuz Bülənd Bakilərin
ulu babalarının ağdamlı olmasını və onun
Ağdamdan bir ovuc torpaq aparmaq arzusunu mənə
çatdırır. Onları böyük
qonaqpərvərlik ilə qarşılayıb Ağdam
torpağının bərəkətini, yaradıcı
adamların istedadını nümayiş etdirdik və
kiçik bir kisə torpaqla yola saldıq. Bu
da məlum oldu ki, o bundan əvvəki dəfə Azərbaycanda
olmuş, sovet dönəmində Türkiyə ilə olan
düşmən münasibətlərə görə bir ovuc
torpaq aparmaq cəhdləri baş tutmamışdır.
Yavuz
Bülənd torpaq kisəsini sevinc yaşları ilə
dönə-dönə öpür, bağrına basır,
sonra da Türkiyədən mənə göndərdiyi
kitabında Qarabağ, Ağdam haqqında yazdığı
geniş yazısında apardığı bu torpağı
çimdik-çimdik, babalarının, valideynlərinin məzarlarına
səpdiyini, bir ovuc da saxlayıb öz məzarına səpməyi
vəsiyyət etdiyini nəql edir. Bax, budur yurd
yerinin, torpaq sevgisinin ülviyyəti.
Səlim müəllim öz kitabında məhlə-məhlə,
ev-ev gəzib yurd yerini yaddaşlara köçürür, qan
yaddaşını unutmamağı tövsiyə edir.
Yenə bir misal. Mən Şəkidə işləyərkən
böyük alimimiz akademik Azad Mirzəcanzadə qonağım
olmuşdu. Onu Şəkinin axar-baxarlı
guşəsi olan Marxal istirahət mərkəzinə
aparmış və orada şərəfinə ziyafət
süfrəsi açdırmışdım. Süfrə arxasına oturan təki
qarşıdakı Kiş çayının köpüklənə-köpüklənə
axan sularına baxıb süfrədən pendir-çörək
götürərək çayın kənarında oturmaq istədiyini
bildirdi və biz belə də etdik. Akademik bir
daşın üstündə oturaraq ayaqlarını soyundu,
suya salaraq dərindən nəfəs aldı və
üzünü mənə tutaraq bunları söylədi:
“Sadıq, bilirsən mən necə bədbəxt adamam? Mən bu gözəl respublikamızın, demək
olar ki, heç bir yerini görməmişəm. Bu torpaqda böyüyüb adlı-sanlı alim
olmuşam, lakin indi duyuram ki, bu torpağa necə də yadam.
Görəsən qismət olarmı ki, heç
olmasa bundan sonra bu torpağı gəzib dolaşım”.
Bax budur yurd yerinin qədrini vaxtında bilməmək,
qan yaddaşına biganəlik göstərməyin
ağrı-acısı.
Daha iki görkəmli elm xadimi ilə əlaqədar ana
torpaq, yurd yeri ilə bağlı xatirələr yadıma
düşür. Dünya şöhrətli
seleksiyaçı alim, akademik İmam Mustafayev və təbiətimizin
böyük vurğunu akademik Həsən Əliyevlə uzun
illər isti münasibətlərdə olmuşam. Respublikanın elə bir rayonu, kənd-kəsəyi
yox idi ki, İmam Mustafayevin mükəmməl məlumatı
olmasın. Həm də onun hər
qarış torpağının özünəməzsus
xüsusiyyətlərindən, nemətlərindən
danışmaqdan doymazdı. Yaşı
doxsanı haqlayanda da dağa-daşa böyük şövq
ilə dırmaşmaqdan sanki güc-qüvvət
alırdı. Minlərlə bitkinin adı
və dəyərinə verdiyi məlumatlarla insanlarda onlara
qarşı sevgi təlqin edirdi.
Akademik Həsən Əliyev Azərbaycan təbiətinin
çıraqbanı idi. Bir epizodu unuda bilmirəm. Zaqatalanın Car kəndinin ərazisində bir həyətdə
qocaman şabalıd ağacını kəsən kəndlini
görüb onun həyətinə girmiş və onu
rüsvay etmişdi. Sonra da “belə rayonda
qala bilmərəm” sözlərilə çıxıb
getmişdi.
Torpaqdan, yurddan ayrı düşməyin, qan
yaddaşından məhrum olmağın insana göstərdiyi
böyük mənəvi zərbəyə dair
saysız-hesabsız misallar vardır. Bu yerdə qədim
yunan əsatirində ayağı torpaqdan üzülən əfsanəvi
Axillesin faciəsini də yada salmağa dəyər.
Mən böyük bir nisgilimi də demədən
ötüşə bilmirəm. Torpaq, yurd məhəbbətindən
danışarkən görkəmli yazıçımız
Anarın Dədə Qorqud babamızın dili ilə dediyi
sözlər yada düşür. Gərək ki, belədir:
“Əgər torpağı əkib-becərməsək, onu
qorumağa dəyməz”.
Mən bir statistik göstəriciyə təsadüf edib
dəhşətə gəldim.
Respublikada yüz iyirmi min hektar suvarılan torpaqdan istifadə
olunmur. İstifadəsiz əkinə yararlı dəmyə
torpaqların sahəsi isə bundan qat-qat çoxdur. Xalqın ən böyük sərvəti olan
torpağa belə münasibətə nə ad vermək olar?
Bu torpaqlar neftdən də, qazdan da dəyərli
sərvətdir. Neft, qaz qurtaracaqdır,
torpaq isə əbədidir.
Səlim müəllimin kitabının ən
böyük dəyəri ondadır ki, yüzlərlə kənddaşlarının
tarixi yurd yerlərini yada salıb qan yaddaşını
insanlara təlqin edir. Buna isə müasir dünyamızda
xüsusilə böyük ehtiyac vardır. Bəzi ibrətamiz misallara da müraciət etmək
yəqin ki, yerinə düşər.
Almaniyanın Berlin və Ştutqart universitetlərinin
professoru, görkəmli riyaziyyatçı alim Məqsud
Əfəndiyev otuz ildən çoxdur ki, bu ölkədə
yaşayır.
Həm də hər il Amerikanın,
Yaponiyanın, İngiltərənin, İspaniyanın və
başqa ölkələrin məşhur universitetlərində
mühazirələr oxuyur. Çox məşhur
elmi jurnalların redaktorudur. Mənim həm
qohumum, həm də dostumdur. Ancaq mən
onun daha çox bir göstəricisindən qürur duyuram.
Hər il dəfələrlə doğma vətəninə
gəlir, onun daha çox bir göstəricisindən qürur
duyuram. Hər il dəfələrlə
doğma vətəninə gəlir, övladları ilə
yurd yerini, ata-ana qəbrini ziyarət edir. Ana
dilində mükəmməl nitqi isə ən yüksək tərifə
layiqdir. Hər gəlişində Azərbaycan
televiziyasında çıxışlarını, müsahibələrini
dinləyirik.
Lakin ürək ağrısı ilə qeyd etməmək
olmaz ki, xaricdə yaşayan çoxsaylı ziyalı
soydaşlarımız bu təcrübədən uzaqdırlar. Nəinki
ata-baba yurdunu, hətta doğma ana dilini də unudanlar
çoxdur. Mənə elə gəlir ki,
xarici ölkələrdə olan diaspor təşkilatlarının
diqqətini buna cəlb etmək yaxşı olardı.
Bir epizodu da yenə ürək ağrısı ilə yada salıram. Keçən əsrin yetmişinci illərində böyük bəstəkarımız Niyazi Fransada yaşayan əmisi oğlu Timuçinlə Şəkidə qonağım idilər. Timuçin Müsavat hökumətinin qurucularından olub Fransada onun təmsilçisi kimi fəaliyyət göstərən Ceyhun bəy Hacıbəylinin oğlu idi. Onun Azərbaycan dilində bir kəlmə də bilməməsindən maestronun necə mənəvi əzab çəkdiyi indi də xəyalımdan getməyir. Üç gün ərzində ünsiyyət üçün nə qədər əl-qol atdıqlarına, bəzən də saatlarla lal-dinməz oturmalarına baxıb sarsılmamaq mümkün deyildi.
Xaricdə yaşayıb ana dilini yadırğayan soydaşlarımız bilməlidirlər ki, yurd, vətən, torpaq məhəbbəti elə əsrarəngiz bir qüvvədir ki, bu sevgi nə vaxtsa onların genində alovlanacaq, həmin Timuçin sayağı çəkib vətənə gətirəcəkdir. Bu zaman onların özlərinin də, doğmalarının da belə sarsıntılara düçar olacağını unutmamalıdırlar.
Yurd, vətən, torpaq məhəbbətini yaşadan ən ali göstərici ana dilidir, bu dildə olan sevgidir. Rus dilində təhsil alan, Moskvada universitet bitirən və 20 ildən çox arada yaşayan nəvəm Anara olan böyük məhəbbətimin və qürurumun bir götəricisi də ana dilini mənim qədər bilib danışmasıdır. Orada rus dilində təhsil alan övladları, yəni mənim nəticələrimin də bu ənənəni qoruyub saxlamasına nail olur.
Digər bir nəvəm Günar ingilis, alman, rus dillərini mükəmməl bilir və indi də böyük uğurla ərəb dilini öyrənir. “Quran”ı ərəb dilində təmiz oxuyur və Azərbaycan dilində izahını verir. Lakin daha sevindirici odur ki, ana dilimizdə kamil danışır, nitqində bir kəlmə də başqa sözə təsadüf olunmur.
Bir çox ziyalılarımızın, dövlət məmurlarının ana dilinə yad münasibətlərini görüb qəlbimizdən qara qadınlar keçirsək də, təəssüf ki, bütün bunlara laqeydliklə dözürük. Müasir cəmiyyətimizdə xüsusilə ingilis dilini öyrənmək dəbə düşüb. Bunun yaxşı bir göstərici olduğunu inkar etmək olmaz, lakin ana dilinin təbliği yaddan çıxır. Mən inana bilmirəm ki, ana dilində danışa bilməyən bir adamda yurd, vətən, torpaq sevgisi lazımi səviyyədə ola bilər. Yurd yeri anlayışını vərəvürd edərkən bir epizod da yadıma düşdü. Yaxın bir dostumun görüşünə getmişdim. Bir memar dostu onun ata-baba yurdunun yenidən qurulmasına dair bir layihə ilə yanına gəldi. Dostum bunun icrası üçün kifayət qədər imkanlı adam idi. Layihəyə baxaraq memara dedi ki, hər şey yaxşıdır, lakin nəzərə al ki, bu yurdda ata-anamın, ulu babalarımın ruhu yaşayır. Bu yurda toxunsam, onların ruhları məni qınayar.
Yaşlı nəslin ən müqəddəs borcu gənc nəslə yurd, vətən, torpaq məhəbbətini təlqin etməkdir. Buna isə o zaman nail olmaq olar ki, gərək həm də yaxşı övladlar tərbiyə edib yetişdirəsən. Səlim müəllimin bir böyük uğuru da ondadır ki, rəhbərlik etdiyi məktəbin yüzlərlə məzunu ilə yanaşı, həm də hamıya örnək olacaq yaxşı övladlar yetişdirib. Kitabda övladlarının, nəvələrinin ona olan böyük məhəbbətinin ifadəsini görüb bundan nümunə götürməmək mümkün deyildir. Kitabda Səlim müəllimin fövqəladə yaddaş göstəricisinə görə yüzlərlə adamın adı çəkilir, onlara münasibət bildirir, dəyərli cəhətlərini təlqin edib ruhlarına işıq salır.
Onun çoxlu publisistik mətbu yazıları da bu kitabda özünə yer tapmışdır və onların da hər biri haqqında geniş söhbət açmaq olardı. Səlim müəllimin böyük xoşbəxtliyi bir də ondadır ki, gözəl qələm sahibidir və bu da onu pensiyaçılığında tənhalıqdan xilas edəcək bir vacib göstəricidir. O, elə bir zəngin həyat yaşamışdır ki, yəqin ki, xatirələri neçə-neçə belə kitablar yazmağa imkan verəcəkdir.
Səlim müəllim coşğun həyat eşqiylə yaşayan bir adamdır. Belə adamlar üçün yaş senzi yoxdur. Buna fəal həyat tərzi də qoşulduqda insan ömrünü uzadan qüdrətli bir stimul yaranır.
Bəli, Səlim müəllim, Sizin dediyiniz kimi Ağdamda – Novruzluda görüşmək arzusu ilə!
Sadıq
MURTUZAYEV,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru,
“Qızıl qələm”
mükafatı laureatı
525-ci qəzet.-
2011.- 20 dekabr.- S.4.