SƏS
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
(Esse-kollaj) Muğam işığında təksəsli,
çoxsəsli düşüncələr
GECƏ-GÜNDÜZ
Səslər də mənşəyinə,
xislətinə görə ikiyə ayrılır: gecə səsləri
və gündüz səsləri. Başqa sözlə
ay səsi və günəş səsi. Yaxşı
yadımdadır. Hz. Məhəmməd haqqında bir kitab
oxuyurdum. Yazar səhra əsrarını və cahiliyyə
dövrünün bir səhra günəşini təsvir
edirdi. Olduqca atəşli, odlu təsvir qızmar yay
gündüzündən sonrakı səhraya
çökmüş qaranlıq sərinliyi, min bir gecə
möcüzəsindən sızıb gələn eşqi, ərəb
qızının içindən sanki sıxıb
çıxarılan yanğı dolu səsi, ehtiras hopmuş
gənclərin qum üzərindəki çılğın
ritual rəqslərini... təsvir edirdi və bu təsvirin son
cümləsi belə idi: gecə ərəblərindir. Sonra
bir türk yazarının romanını oxudum. O da tərəkəmələrin
köç gecəsini təsvir edirdi. Özünü bir gecədə
ay işığında tanımış on dörd
yaşlı tərəkəmə gözəlinin işvəsi,
at belindəki gəncin eşq hayqırışı,
sazın məhəbbət fışqıran səsi yenə
bu sözlərlə bitirdi: gecə türklərindir. Əcəba
gecə kimindir? Sonra mən dünyanı gəzib
dolaşdım. Dünyanın dürlü-dürlü yerlərini
gördüm, bu yerlərin səslərini dinlədim.
Okeanın, meşənin, dağın, soyuğun, istinin,
qaranın, bəyazın... səslərini dinlədim. Kitablar
oxudum. İnsanlar tanıdım. Və anladım ki, səsin
milləti, dini yoxdur. Səsin eşqi var, Allahı var. Bir millətdən,
bir coğrafiyadan başlayan səs ilahi ucalıqda birləşir,
vəhdətləşir. Nə olursa olsun, gecə səsləri
gecənin xislətini, gündüz səsləri
gündüzün təbiətini ifadə edir. ...Mənim səsim
gecə səsidir.
MƏN KİMİN
ÜÇÜN OXUYURAM
Opera mənlik
deyil. Opera səsi səhnəni dolduran, görünənliyi
görünməzlikdən üstün tutanlarındır. Bu
da bir üstünlük və fitri qabiliyyətdir. Mən
gözəl opera ustadlarımıza qibtə edirəm.
Hüseyn Sarabskinin, Qulu Əsgərovun, Arif Babayevin səhnə
dolu, salon dolu səsi neçə-neçə Məcnuna həyat
vermişdir. Qərb və Şərq operasının
azmanları dünyaya neçə-neçə Romeo, Onegin,
Hamlet... gətirmişdir. Mən hind, pakistanlı müğənni
görmüşəm ki, tək öz səsiylə min səsli
opera ifadə edir, mən manasçı dinləmişəm
ki, o səsinin qüdrəti ilə minillik dastan, savaş, həyat
yaradıb. Ancaq mənim səsim
pıçıltıdır. Bəlkə də duadır, bəlkə
də əsl səsə qədərki cəhddir, bəlkə
də səsdən sonrakı ehtizazdır. Bilmirəm. Bilməməyin
əsrarı içindəyəm. Bilənlərə salam
olsun. lll Mən kimin üçün oxuyuram. Əlbəttə
ki, xalq üçün. Nə qədər ümumi, canqurtaran
və sözün müəyyən anlamında yuvarlaq,
içiboş bir cavab. Bu cavabın üstündən
keçdik. Mən kimi oxuyuram? Bu sual mənim üçün
daha maraqlıdır. Burası şübhəsizdir ki, mən
dərd əhlini oxuyuram. “Dindirməyin dərdliyəm” deyən
xalq (əslində bir qəriban sənətkar) ayrılıq
acısı çəkən ney kimidir. O dərd olmasa səsi
belə çıxmaz, susqun qalar. Dünən küçədə
yeriyirəm. Səkinin bir küncündəki
bığlı-saqqallı bir qoca yatıb. Ya dilənçidir,
ya qəriban. Soyuq dekabr sazağında elə şirin-şirin
yatıb ki, dünyadan xəbəri-ətəri yoxdur. O indi nə
yuxu görür, ilahi. Anası başını
sığallayan uşaqdımı, əlində kitab vərəqləyən
ümid dolu məktəblidirmi, ilk dəfə dodaqlarında
öpüşün mübhəm dadını bilən
aşiqdirmi... Allah bilir. Mənim bildiyim odur ki, o, yuxusunda elə
xoşbəxtdir ki, onu bu xoşbəxtlikdən yalnız
oyanmaq ayıra bilər. Kimsəsiz qocanın yuxudan
durmağını, bu həyata baxmağını, bu
acıların içinə yenidən düşməyini
heç istəmirəm. Və Allahdan elə bir güc istəyirəm
ki, bu qəriban qocanın xoşbəxt, isti, bəyaz yuxusunu və
3 il qara bədbəxt güzəranını oxuyum. Mən
dost yolunda ömürlük məhbus olan, həbsxana
divarlarını tüstüyə boyamış ümidsiz
adamın bir zərrə işıq adlı taleyini oxumaq istəyirəm.
Mən bir gecədə çəkdiyi zillətdən, qorxudan
saçları ağappaq ağaran müəllimimin vahiməsini
oxumaq istəyirəm. Mən içindəki
işığı üfrülüb keçirilən eşq
əhlinin dəli harayını oxumaq istəyirəm. Mən
bu dünyaya sığmayan insanın parça-parça
edilmiş ürəyinin fəryadı olmaq istəyirəm. Mən
bir gün görməmiş atamı, gözləri yaşlı
anamı, sevgimi, bölünmüş yaralı vətənimdən
damlayan qanı oxumaq istəyirəm. Allah bu gücü mənə
vermişmi, verməmişmi bilmirəm. Amma ürəyimin
dibində bitən bir boynubükük bənövşə
çox illər bundan əvvəl mənə müjdə
verib və məni saxlayan, yaşadan da bu müjdədir. “Dərdlilərin
dərdinin səsi sənsən”.
SƏS İÇİNDƏ SƏS
Cəhənnəmə gedən
yolun tikanları ayağıma, əlimə batır. Ayaqlarım,
əllərim qan içində gedirəm. Hara getdiyimi, niyə
getdiyimi bilmədən gedirəm, hey gedirəm. Bilirəm ki,
hamının söndüyü yerdə mən yanmalıyam,
hamının yandığı yerdə mən sönməliyəm.
Mən səsəm. Fəqət xor səsi deyiləm. Mən
heç duet səsi də deyiləm. Mən tək hədəfi
olan təkcəyəm, bircəyəm. Səslər içində
səs olmaq səssizlik içində olmaqdan çox çətindir.
Ona görə yox ki, səslər içindən seçilmək,
fərqlənmək çox çətindir. Ona görə də
yox ki, yarışmaq səsin qüdsiyyətini udur, yox edir. Səs
içində səs olmaq ona görə çətindir ki, səslər
də insanlar kimidir, bir-birinə aşiq olurlar, vurulurlar,
bir-birinin içində əriyirlər. Və bu ərimə,
qaynaşma, yoxolma, varolma sürəci o qədər
ağır, mürəkkəb prosesdir ki, başına nə
gələcəyini bilməyən uşaq kimi gedən səsi
axan ulduzlara bənzətmək olar. Ulduz axıb gedir və
minlərlə ulduzdan, ulduz-atadan, ulduz-anadan, ulduz-bacıdan,
ulduz-qardaşdan, ulduz-sevgilidən, ulduz-övladdan əbədiyyən
ayrılır. Ayrılanın öldüyü, qalanların
sağ-salimliyi əsla bəlli deyil. Axan ulduzun hansı göyə
getdiyini kim bilir ki?.. Qalanların hansı göydə
qaldığını bilən birinin olduğuna inanmıram.
Söhbət astronomiyadan getmir, heç astrologiyadan da getmir. Suallar
yalnız cavab vermək üçün deyil, suallar yeni-yeni
suallar doğurmaq üçündür. Səs səsə
heyran olduqca uçub gedir. Səs səsdən iyrəndikcə
uzaqlaşıb çəkilir. Səs səslə
savaşdıqca küyə çevrilir. Xülasə, səslər
içində səs olmaq çətindir, çox çətin.
Özünə dalan, özünü qazan, özündə
boğulan səslər mənim heyran olduğum və heyrət
etdiyim səslərdir. Heyranolma təslim olmaqdır.
Başqasının iradəsinə tabe olmağa gedən ilk
addımdır. Heyran olmaq, heyrətlənmək cazibəyə
düşmək, cazibə haləsi içində olmaqdır.
O səs əbədidir ki, o Allaha heyrandır. O səs ilahi sədadır
ki, Allaha heyrət içindədir. Allah bizi bu səslərə
qovuşdursun. Allah bizi özünə qovuşdursun.
ÇAHARGAH
Hər sənətçinin, o cümlədən, müğənninin səsinin içindən yeni səs çıxması, ikinci səsin, ikinci nəfəsin açılması qayət təbiidir. Muğam dəhşətli dərəcədə ağır zəhmət, özveri (samootdaça) istəyən sənət-ifa çeşididir. Məsələn, “Çahargah” oxuyursan və yavaş-yavaş gəlib VIII hissənin – “Mənsuriyyə” nin ətəyinə yetişirsən və başlayırsan yavaş-yavaş qalxmağa, havalanırsan və bir də görürsən ki, önündə dağ kimi “Üzzal” durub. Gözün qaralır və yorğunluğun xofa qarışdığı qəribə bir haləti yaşayırsan. Tar-kamança səni ürəkləndirir və birdən dibə vurduğunu hiss edib ayağının toxunduğu yerdə, bəlkə də tarın və ya kamançanın qulağına pıçıldadığı muğamda ilahi bir qüdrətin əlindən tutub səni qaldırdığını duyursan. Sanki ölüb yenidən dirilirsən. Artıq tarın deyil kamançanın daha yüksək səs diapazonu belə səsinə yetişə bilmir. Sən onları ardınca çəkib “Üzzal” zirvəsinə qaldırırsan. Artıq ayaqların yerindən üzülür, uçduğunu, qanad açdığını hiss edirsən. Tamaşaçını, dinləyicini büsbütün unudursan və zirvədən sonrakı daha ucadan işıqdan başqa heç kəsi heç kəsi görmürsən, eşitmirsən. Bunun Allahın sənətçiyə verdiyi xoşbəxtlikdən başqa bir adı yoxdur. İkinci səs, ikinci həyat, ikinci can deməkdir. İnanıram ki, şeir də, nəsr də belədir. Rəssamlıq, heykəltəraşlıq... sənətləri də ikinci nəfəsin yaşandığı gün kimi aydındır. Bu bir qismətdir. Allah qismətini sənətdən və sənətkardan əskik etməsin...
DAVUD
XVI yüzilliyin böyük
türk şairi Füzulinin müasiri Baki yazırdı:
Avazeyi bu aleme Davud kimi sal,
Baki kalan bu Kubbede
bir hoş seda imiş...
Şair avazı Davud kimi bu
dünyaya yaymağı tövsiyə edir müğənniyə.
Çünki bütün səma cisimlərinin, günəşin,
ayın, ulduzların, səyyahların
çılçıraq kimi asıldığı
zümrüd rəngli bu qübbədə – əslində
qübbələr qübbəsində zümrüd rəngli
dünya, kainat tavanında bir xoş səda – ilahi səs
qalacaqdır. Füzuli bu dünyada bir adın
qaldığını (“Bihəmdülillah bir ad imiş
dünyada”...) deyərkən, Baki yalnız ilahi səsin
qalacağını söyləyir. Adın da, sözün də
səs olduğunu unutmayaq. Biz unutsaq da Allah unutmaz. Başqa bir
məşhur şeirində Füzuli səs üstündə
yazır:
Nalədəndir ney kimi
avazeyi-eşqim bülənd,
Nalə tərkin qılmazam
mən,
ney tək kəsilməm bənd-bənd.
Füzulinin səs
dünyası başqa bir aləmdir. Bu barədə bir az
sonra.
LA İLAHƏ İLLƏLLAH...
Vəhylər və uca Quran
göydən Hz.Məhəmmədə yazı kimi enmişdir.
Kitabın səs mətnini peyğəmbərimiz ekstaz
çağında özündən gedib göylərə
ünsiyyəti açılanda səs kimi dinləmiş, əxz
etmiş və nazil olan vəhyi ilk dəfə xanımı Xədicəyə
söyləmiş və Xədicə ona söylənənlərə
– nazil olmuş vəhyə inanmışdır. Yeniyetmə
yaşlarında olan Hz. Əli də vəhyin qüdsiyyətinə
və həqiqətinə inanmışdır. Hz.Məhəmmədin
gətirdiyi ilahi kəlama ilk inanıb pənah gətirən
ilk müsəlmanlar da onlardır. Hz.Adəmdən gələn
İslam son peyğəmbərdə özünün son
dövrünü – kamillik çağını
yaşamışdır. ...İçindən,
varlığından gələn bir qüvvə, bir təkan
onu şəhərdən kənarlara, dağlara,
dağların döşündə ins-cins yaşamayan
mağaraya səsləyirdi. Yavaş-yavaş Məkkə
bazarından, camaatdan, əsnafdan, kütlədən ayrılan
Məhəmməd dönüb bazara, şəhərə,
adamlara baxdıqca hər şeyin kiçildiyini, bir yumağa
sığacaq qədər balacalaşdığını
fiziki şəkildə hiss edirdi. Onu yer deyil, Göylər cəzb
edirdi. Bu cəzb içində Sina dağındakı
mağaraya yetişən Məhəmmədin içində
indiyə qədər hiss etmədiyi həyəcan, qorxu,
qeyri-müəyyənlik, sığmazlıq, zəiflik, incəlik...
onun ürəyindən varlığına yayılır,
canında hiss etdiyi qəribə qızışma onu
bayqınlığa sürükləyir, bu dünyanın
hüdudlarından, zamanından, məkanından qoparıb dərk
edə bilmədiyi aləmə aparırdı. Bu aləmin dərinliklərindən
gələn səs onu köpük kimi daşırır, bədəni
uçum-uçum uçunurdu. Səs ona Allahın kəlamını
nazil edir. La ilahə illəllah Əşhədə ənnə
Muhammədən Rəsulullah: “Allahdan başqa Allah yoxdur və
Məhəmməd onun rəsuludur”... Peyğəmbərin zərrə-zərrə
itirdiyi dünya zaman, məkan zərrə-zərrə
özünə qayıdır. Mağara da, Sina dağı da,
Məkkə də, Məkkəlilər də öz yerini
alır. Və peyğəmbər evinə gəlib
eşitdiyini danışır...
AİLƏ
Atam da, anam da, xanımım, balalarım, qardaş-bacılarım, qohum-əqrəbalarım da güclü oğul, qardaş, qohum istəyirdilər. Onların görmək və qəbul etmək istədikləri fiziki, maddi, mənəvi güclü adam dayaq idi, ümid idi. Və mən çox sonralar anladım ki, ailənin məni güclü görmək ehtiyacı mənim gizlətdiyim zəifliklərimin və məndə ola biləcək bir sıra zərif duyğuların üstünə xətt çəkmişdi. Güclü adam obrazının mənə gətirdiyi zəifliklərin ehtiyacı da bir ayrı güc istəyir. İp incəldiyi yerdə qırılar – deyiblər. Mən qırılmamışam, Allaha çox şükür, ayaqdayam. Fəqət güclü olduğum, güclü göründüyüm məqamlar, günlər, illərin mənim qırılma, zəifləmə nöqtələrim olduğunu açıq-aydın bilirəm. Güclü siyasət, polis, hüquq, ticarət adamı olmaq mümkündür, fəqət hiss, duyğu, incə fikir adamı olmaq imkansızdır. Güclü səsin dəruni dünyanın dili olması mənə çox çətin görünür. Səs əgər büllur şüşə qab kimi qırılıb içinə tökülmürsə, için-için tüstülənib yanmırsa o, hansı Məcnunluğun, çılğınlığın, dəliliyin, qudurmuş dərdin-kədərin dili olacaq. Hərdən ilan kimi fışıldamaq, qurd kimi ulamaq, şir kimi hayqırmaq, bülbül kimi ötmək istəyirəmsə, bu mənim içimdəki tufanla, tüğyanla bağlıdır. Muğam oxuduqca hiss edirəm ki, sözlərin o duyğuları ifadə etməyə gücü çatmır. O zaman səsin bir başqa imkanı – musiqi dada çatır. Mətni musiqi tamamlayır, bütünləşdirir. Və söz mətnini SƏS birləşdirmiş olur. (Ardı gələn şənbə sayımızda)
KAMİL VƏLİ
25-ci qəzet.- 2011.- 5 fevral.- S.22.