Mənəvi irsimizin
açılmamış səhifələri
Bu ilin aprelində
məşhur “Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşrə
başlamasının 105, Mirzə Cəlilin klassik
“Ölülər” əsərinin ilk tamaşaya
qoyulmasının 95 illiyi tamam olur. İstər satirik
“Molla Nəsrəddin” jurnalı, istərsə də klassik
“Ölülər” əsərləri haqqında keçən
müddət ərzində kifayət qədər qiymətli tədqiqat
əsərləri, elmi araşdırmalar, məqalələr,
xatirələr, rəylər nəşr və dərc
edilmişdir. Lakin araşdırmalar göstərir ki,
müxtəlif siyasi- ideoloji səbəblər üzündən
tədqiqatdan kənarda qalmış ciddi elmi- nəzəri və
maraqlı yazılar da az deyil. Məsələn,
1916-cı ilin aprelində jurnalın nəşrinin 10 illiyi və
“Ölülər”in ilk tamaşası barədə M.Ə.Rəsulzadənin
baş redaktoru olduğu “Açıq söz” qəzetində
dərc olunmuş “Molla Nəsrəddin” və “Ölülər”
sərlövhəli məqalələrini göstərə
bilərik. Həmin məqalələri
olduğu kimi oxuculara təqdim edirik.
“Ölülər”
(M.Ə.Rəsulzadənin
“Giriş”də qeyd olunan “Molla Nəsrəddin” məqaləsi
“525-ci qəzet”in ötən şənbə sayında dərc
edilib)
Teatro və ədəbiyyatımızda
şayani-təqdir bir əsər vücuda gəldi. Tarixi-ədəbiyyatımızda
bir vəqə hadis oldu.
Keçən
axşam Tağiyevin teatrosunda Mirzə Cəlil cənablarının
incə qələmindən çıxan gözəl bir əsəri,
“Ölülər” oynandı.
“Ölülər”
“Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin bir nüsxəyi-digəridir.
“Ölülər”
qaranlıq həyatda, cəhalətlə çürüyən
mühitdə bitab düşən xəstə vücudumuzu
bütün faciələri və acıları ilə
açıb aləmə faş ediyor. Əsərin mövzusu “Molla Nəsrəddin”varidir.
Xəlqin cəhaləti və sadəligindən sui-istifadə
edib də, şeytan ikən mələk cildinə girib də
xəlqin ən müqəddəs varlıqlarına, irz və
namuslarına belə əl atan şarlatanlardan birisinin “baş
piyləməsini” təsvir ediyor.
Qafqasiya şəhərlərindən
birisinə Məşhədi-müqəddəsdən bir
kağız gəlir. Bu kağızı “həmşəhərlilər”dən
birisi yazıyor. Kağızı yazan adam
çoxdan ölmüş olduğu halda, Məşhəddə
zühur edən müqəddəs Şeyxin duası bərəkətindən
dirilmiş olduğunu yazıyor. Özü kibi yüzlərcə
adamların dəxi dirildigini xəbər veriyor. Şəhərə
küy düşüyor. “Kərbəlayi Fəthəli
dirilmiş”. Haman kağızda xəbər veriliyor ki, bu
ölü dirildən Şeyx Nəsrullah haman “şəhrə”
gələcək. Şeyx Nəsrullah “bizim şəhərə”
gələcək-deyə xəlq sevinişiyor. Şəhər
istiqbalə hazırlanıyor. Nəhayət, “böyük
qonaq” gəliyor, əlindən, ayağından, ətəgindən
öpərək Hacı Həsəngilə daxil edilir. Şeyx
qondarma ərəbilər, farsi ibarələr və bu kibi,
şarlatanlara məxsus olan rənglərlə
“ustadlığını” işə veriyor. Zehnlər zatən
təsxir olunmaya hazır, ürəklər qəbzəyə
keçiyor. Əzb yatmaq günahdır. Şeyxin azarı
vardır. Tək yata bilməz. Buna görə də hər
gecə bir qız mətə ediyor. Xəlq təbərrik
üçün qızlarını verməgə
çalışıyor. Şeyx “keyfini çəkiyor”. Ən
müəssir bir mənzərə. İnsanın ürəgindən
“məlun” səhhiyəsi qopuyor. Nəhayət xəlq
yığışıb da istiyor ki, Şeyx “ölü”lərini
diriltsin. Səhnə qəbristandır. Kim kimin dirilməsini
istiyorsa, desin, Şeyx Əhməd yazacaq-deyə Şeyx Nəsrullah
əmr ediyor. Birər-birər yazılırlar. Fəqət,
sonra yazdıranlar tərəddüd içində
qalırlar. Birisi neçün bəs qardaşını
yazdırmıyorsan-diyor. O birisi arvadının da dirilməsini
istəsin, a, – diyor. Şeyx bu “neçün”lərə cavab
istədikdə hər kəs “qoy gedim bir fikirləşim” –deyə
“sürüşüyor”lar. Və bu surətlə kimsə
fikirləşmədən cəsarətlə “dirilsin” –deyə
bilmiyor.
Şeyx Nəsrullah
bu surətlə “ömür keçirməkdə” ikən bir
teleqraf alınıyor ki, “Kərbəlayi Fəthəlinin
dirilməsi yalan imiş”. Bunun üzərinə xəlq
həyəcanə gəliyor. Şeyxin qapısına
gediyorlar, görüyorlar ki, “Şeyxanə”
qaçmış.
Şeyxin
müqabili və bütün bu şarlatanlıqlarını
açıb da xəlqə göstərmək
üçün müəllif “kefli İsgəndər” rolu
yaratmış. İsgəndər Şeyxin
qonaqçısı Hacı Həsənin böyük
oğludur. Firəngistanda təhsl görmüş. Fəqət,
həmişə sərxoşdur. Hacısından,
kərbəlayısından, əvamından, xəvasından,
alimindən, hətta hökumət çinovnikləri olan
teleqrafçı ilə mirzəsindən tutub da
böyügündən kiçiginə, arvadından
kişisinə qədər bütün bu hüşyarlar
içərisində ancaq bu “sərxoş”dur ki, əhvalın
həqiqətini dərk ediyor və hər bir qədəmdə
laübaliyanə istehzalar ilə doğrunu söyliyor.
Son pərdədə
Şeyxin hərəmxanəsi göstərilir. Qaçmış, fəqət,
yerində irzləri hətk edilmiş, gözləri ağlar
üç xırda qız qalmışdır. Kefli İsgəndər
bu fəci mənzərə müqabilində olduqca mənidar
həsbi-halını söyliyor. Həqiqətin
acılığı qarşısında böhtə
getmiş olan “qara məxluq cahil və anlamaz cəmaətin
üzərinə tükürüyor”.
“Bu müsibət
tarixin qanlı səhifələrini təşkil edəcək. Bu səhifələri
oxuyan nəsli-ati tufu yüzünüzə deyəcəkdir”
–diyor. Sonra yıldızları, ayı, günü, təbiəti,
bütün millətləri hüzura
çağırıyor. Bunlar gəlib də bu əhvalı
gördükdə sizə nə deyəcəklər,
bilirmisiniz-diyor.
–
Ölülər!
Bununla səhnə
qapanıyor.
lll
Əvət,
şeyxlərin ölü diriltməsinə inananlar
ölülərdir.
Təbii mənası
ilə ölmüş olanların ricəti mümkün
degil, bu imkanə etiqad isə bir takım şarlatanların
“baş piyləmələri”nə səbəb olmaqdan
başqa bir işə yaramaz. Fəqət mənən
ölü olanlar dirilə bilirlər.
Böylə mənəvi
bir ricət üçün mənəvi ölümə səbəb
olan mikroblar tapılması, o mikrobları becərən lehməliklər
qurutulmalıdır.
“Ölülər”
komediyasının qüvvətli bir surətdə
burakdığı projektor işığı həyatımızdakı
lehməligin bütün pisliklərini açıyor. O qədər
aydınlaşdırıyor ki, ən zəif gözlər belə
onu görməyə bilməzlər. Həyati-ictimaiyyəmizdəki
lehməligi qurutmaq nöqteyi-nəzərindən “Ölülər”
pyesi kibi bir şahkar (şedevr) yazılmamışdır.
“Ölülər”dən hasil olan təsir tamdır və
bundandır ki, özünü teatroda saxlaya bilməyən
tamaşaçılar dörd qulaq olub da başdan-başa bir
diqqət kəsilmişlərdi.
“Ölülər”
Mirzə Fətəlinin əsərlərindən sonra həmişə
diri qalacaq bir dramadır.
Xəlqin cəhaləti,
təəssübü, kor-koranə bəslədigi
etiqadına qarşı “Ölülər” qədər
heç bir əsər hücum edə bilməmişdir. Bu xüsusda
şübhəsiz ki, yalnız mühərririn məharəti
degil, zəmanənin də xidməti vardır.
“Kefli İsgəndər”in
“Allah var sözüm yox, peyğəmbər var sözüm
yox, imam da var sözüm yox, fəqət bu şeyxnəsrullahlar
nə diyor” –deyə vaqe olan ətabını bundan 30 –40 il əvvəl ancaq kefliliklə söyləmək
olardı.
İndi isə
bunu kamali-huşyarlıqla mühərrirlər yazıyor,
aktyorlar da söylüyorlar. lll İlk dramaturqumuz Mirzə Fətəli
Axundovu mərhum İsmayıl bəy Qaspirinski 50 illik yubilesi
münasibətilə yazdığı bir məqaləsində
fransızların “Molyer”inə və rusların “Qoqol”una bənzətmişdi.
Demək olar ki, həcvdə
avropalı məsləkinə süluk edən ikinci Axundovumuz
Mirzə Cəlil dəxi “Qoqol”un fəzilətkar
təsirindən bəhrəmənd olmuşdur. Fəqət, “Ölülər”, əlbəttə,
“Revizor”un kopiyası degildir. “Ölülər” istedadlıqla,
sənətkarlıqla, həyati bilərəkdən və sənətdə
bir məqsəd təqib edərəkdən müəlla
müsəlman həyatına
köçürülmüş bir “Revizor”dur.
lll
Mirzə Cəlil cənabları
“Ölülər”i bundan altı il əvvəl
yazmışlar. Fəqət, bu altı ildə
oynatmayıb saxlamışlar və ehtimal ki, bu illər ərzində
əsərlərini bəzi təshihlərə məruz
qılmışlardır. Çünki tiplərinin
tanasübi-ruh və əndamə malik olması, sənət
nöqteyi-nəzərindən əsərin kamil bir təsirbəxş
etdigi, üslub və yazısının sadə olmaqla bərabər
ədəbi, həm də səhnəyə yarar bir tərzdə
olması əsərin böylə bir diqqət nəticəsi
olduğunu göstərməkdədir.
Altı il degil, altı
gündə bir əsər yazıb da səhnəmizi
ayan-çayanlarla dolduran “ədib”lərin üz alıb
başa çıxdıqları, modaya keçdigi böylə
bir zamanda “Ölülər”in zühuri, ədəbi
böyük bir faidə verər, –zənnindəyiz.
“Ölülər”
klassik bir əsərdir-denilərsə, xəta olmaz.
“Ölülər”in
bir əsər olmaq hesabı ilə dəgərlərini bir məqalə
ilə təyin etmək mümkün degildir.
Fəqət,
saymaqla tamam olmayan məziyyətlərə malik bu gözəl
əsərin nöqsanlarını göstərmək
lazım gəliyorsa, bu xüsusda bir neçə sətrlə
işin içindən çıxmaq mümkündür. Hər şeydən əvvəl
deməliyiz ki, bu qüsurlar cüziyyatə aiddir. Məsələn,
bizcə Kefli İsgəndərin əvvəlcə huşyar
olaraq mübarizə etdigi və bu mübarizədə bitab
qalıb da özünü laübaliligə və sərxoşluğa
vurması göstərilsəydi, təsiri daha müvafiq
olurdu, zənnindəyiz. Fəqət, eyni zamanda
buna da mötərifiz ki, kefli İsgəndərlə müəllif
Şərq zehniyyətindəki xərabati tipini göstərmək
və yetirmək istəmişdir ki, “Şeyx Nəsrullahlar
ancaq cahil və üqəlası da sərxoş olan bir
mühitdə yetişə bilərlər”.
Bir qüsur
olmaq üzrə bunu dəxi göstərmək olar ki, fanatik
ruhi bir teleqrafçının sözlərilə
inandığı Şeyxdən öylə tezcə üz
döndərməz. Şeyx xəlqin anlıyamadığı qondarma ərəbcələr
ilə “farsi ibarə”lərin bir az çoxca olması da, bir
qüsur ədd edilə bilər.
Fəqət,
bu kibi xırda nöqsanlar Cavid Əfəndinin dedigi kibi
“gözəl bir rəsmin ətrafında gözə
çarpan ləkələr qədər təbii görülə
bilər”.
lll
Əsərdən
olduğu qədər əsəri təmsil edənlərdən
də məmnun qaldığımızı, yalnız bizim
degil, bütün tamaşaçıların məmnun
qaldıqlarını zikr etməliyiz. Görünüyor ki,
Üzeyirbəy truppası həqiqətən də
oynadığı əsərə böyük bir ehtiram bəsləmişdir.
Bu ehtiram sayəsində idi ki, oyun böyük diriliklə
keçiyordu. Rollar su kibi əzbərlənmiş, hər kəs
nə rolda olduğunu dərk etmiş idi. Xülasə,
yaxşı əsər, oynuyanları da
yaxşılaşdırar, həqiqəti bu gün
bütün varlığı ilə meydanə
çıxmış idi.
Bu günki
oyunun qəhrəmani şübhəsiz ki, Mirzə Ağa Əliyev
cənabları idi. Mirzə Ağa kefli İsgəndər rolunu adətən
yaradıyordu. Komizm ilə bərabər ciddi bir rol olan bu oyunu
Mirzə Ağa həşvüzvaidizm (şarj) olaraq gözəl
keçirdi. O kefli ikən nə qədər dərin mənalı
bir tip olduğunu pək əla anlamış,
anladığı azdır, anlada da bilmişdi.
Şeyx rolunu
ancaq Mirzə Əliqulu Nəcəfzadə oynaya bilər. O, qondarma ərəbiləri,
o, “ibarətli” farsiləri, o, səngin vəziyyətli
Şeyx ədasını öylə nəzərə gəliyor
ki, oyuna iştirak edənlərdən ancaq Əliqulu bacara bilərdi.
Kərbalayi Fatimə xala
rolunda N.N., Hacı Həsən rolunda Hüseynzadə, Əhməd
rolunda Mirzə Muxtar, müəllim rolunda Süheyli çox
gözəl idilər. Başqaları da
oyunun parlaq, ilişiksiz keçməsinə bacardıqları
qədər çalışıyor və müvəffəq
də oluyorlardı. “Açıq söz” qəz., 1 may 1916, ¹
173 vəqə hadis oldu – hadisə baş verdi qəbzə –
qulp, ovuc əzb – rahat totəe – məşuqə, müvəqqəti
kəbin təbərrük – bərəkət
istəmə müəssir – təsirli məlun – lənətə
gəlmiş səhhar – cadugar, sehrbaz xəvas – əsilzadə
ariz – şikayətçi həmk – rüsvay böht – təəccüb,
çaşqınlıq süluk – rəftar mötəref –
başa düşmək, anlamaq.
Məhəmməd Əmin RƏSULZADƏ
Şirməmməd HÜSEYNOV,
Şamil VƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2011.- 19 fevral.- S.15.