AZƏRBAYCANIN NƏĞMƏKAR
ÜRƏYİ
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatının yeni mərhələsində Zəlimxan Yaqubun çoxcəhətli yaradıcılığı ədəbi hadisədir.
XX yüzilliyin 70-80-ci illərində xalqın milli-mənəvi dünyasında azadlıq və istiqlaliyyət meyilləri gücləndiyi şəraitdə Zəlimxan Yaqubun böyük potensiala malik ədəbi imkanları bütün qüdrətilə üzə çıxdı. Akademik Nizami Cəfərovun obrazlı şəkildə dediyi kimi, “Azərbaycan poeziyasının geniş səmasında bir ildırım çaxdı, bir Günəş parladı... Gur səsi, ətrafı bir anda nura qərq edən poetik enerjisi ilə şeiri geniş meydanlara, böyük auditoriyalara çıxardı...”
Azərbaycan xalqının zəngin şifahi və yazılı poetik irsinin həqiqi varisi olan Zəlimxan Yaqub bu tükənməz mənəvi xəzinədən bəhrələnməklə milli ədəbi aləmdə özünəməxsus cığır açdı. Olimpin zirvəsinə doğru qartal uçuşu uğurlu oldu. Bu gün Zəlimxan Yaqub müasir Azərbaycan şeirinin korifeyi missiyasını şərəflə yerinə yetirir. O, həm də qədim sinkretik sənətin bilicisi, ustad aşıq kimi tanınır.
Zəlimxan Yaqubun şeirləri
dünya ölkələrində milyon-milyon insanların qəlbinə
bəşəri hisslər — sülh, əmin-amanlıq, dostluq
duyğuları, həyat eşqi aşılayır.
lll
Zəlimxan Yaqubun 80-ci
illərdən qələmə aldığı şeirlər
də daxil olmaqla 25 illik poetik
yaradıcılığının bəhrəsi şairin təkcə
sənətkarlıq, ideya və məzmun baxımından
yüksəlməsi deyil, keçid dövrünün əks-sədası
olması cəhətdən də diqqəti cəlb edir.
Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında ağır dövrün hadisələri
Zəlimxan Yaqubun poetik aləminə yeni mövzular daxil edir.
Onun məhəbbət, təbiət, vətən motivlərini
bəzən ictimai kədər, dərd, sıxıntı,
qüssə üstələyir. Belə hallarda elə bil ki,
dağların başında qara buludlar sıxlaşan kimi
şairin qəlbində tufan qopur, ilham pərisi qəm-qüssə
içində çırpınır:
Mənə nələr vermədi əsrin axır illəri,
Gözümə yaşı verdi, saçıma qarı verdi.
Hər kəndə, hər şəhərə bir şəhid qəbiristanı,
Hər evə, hər ocağa şəhid məzarı verdi.
Tarix mənə nə verdi – ağrı, işgəncə, qəzəb,
Qanım sellərə döndü, əldən Xocalı getdi.
Şuşa əldən çıxanda uzun dilim gödəldi,
Sözümün,
söhbətimin şərbəti, balı getdi.
2005-ci ilin payızından Zəlimxan Yaqub uzun müddət onu düşündürən mövzular üzərində işləyir. O, aylarla yazı masasından ayrılmır. Psixoloji gərginlik, yorğunluq hiss edəndə Xəzər sahillərində gəzintiyə çıxır, lacivərd dalğaların bir-birini qovmasına, qayalıqlara çırpılıb səs-küylə geri çəkilməsinə baxırdı. Dəniz sahilində gəzinti onun əsəblərinə dinclik, fikirlərinə aydınlıq gətirirdi.
Zaman ötdükcə, gərgin zəhmət, yuxusuz gecələr, yaradıcılıq əzabları öz səmərəli nəticəsini verir: “Əbədiyyət dastanı”, “Hüseyn Saraclı dastanı”, “Peyğəmbər” poemaları coşqun şairin qəlbində xoş ovqat yaradır.
“Əbədiyyət dastanı” Zəlimxan Yaqubun Azərbaycan Respublikasının Prezidenti ümummilli lider Heydər Əliyevin xatirəsinə həsr etdiyi elegiyadır. Şair ulu öndərin poetik obrazını, istiqlaliyyət, vətən və xalq uğrunda mübarizəsini yanar ürəklə, gözyaşı ilə, iftixarla birnəfəsə yazmış, əbədiyaşar abidə yaratmışdır.
Şairin Aşıq Hüseyn Saraclı ədəbi portreti də bu cəhətdən diqqəti cəlb edir. Onun dastan-roman kimi təqdim etdiyi “Hüseyn Saraclı dastanı” poeması müasir ədəbiyyatımızda öz süjetinə, bədii ifadə tərzinə görə orijinal əsərdir. Xalq yazıçısı Elçin Əfəndiyevin dediyi kimi, bu poema yazılı ədəbiyyatımızda “Milli janr”ın yaranmasına yol açacaqdır.
Zəlimxan Yaqubun zəngin tarixi, ədəbi və dini məxəzlərə, əlyazmalara baş vurması, Məkkə ziyarətləri, qəlbində erkən baş qaldıran arzusuna – “Peyğəmbər” poeması yazmasına cəsarət, inam oyatdı. O, özü deyir:
“Həyatımın Borçalıda – Kəpənəkçidə keçən gənclik illəri, məni Əl Fəhmiyə qovuşduran tələbəlik çağları, taleyimin Heydər Əliyev mərhələsi, iki dəfə Məkkəni ziyarətim, qoca Şərqin gördüyüm və sevdiyim müqəddəs ziyarətgahları, qədim şəhərləri, oxuduğum elmi, bədii, tarixi kitablar silsiləsi, ucalığına heyran olduğum heyrət zirvələri ömrümün 60-cı pilləsinə qədəm basmağa başlayanda öz barını-bəhrəsini verdi”.
O,
ömrünün 60-cı ilinə “Peyğəmbər”
poeması ilə gəldi.
Bəlli toxum, bəlli sünbül, bəlli dən,
Haqq özüdü müşkülləri həll edən.
Yük bağladım, maya tutdum əllidən,
Altmışa
“Peyğəmbər”lə gəlmişəm.
Zəlimxan Yaqubun anadan
olmasının 50 illiyində, eləcə də 60 illik
yubileyində ölkəmizdə və Gürcüstanda
dövlət səviyyəsində yubiley tədbirləri
keçirilmiş, ədəbi-sənədli filmlər çəkilmiş,
o, hər iki respublikanın “Şöhrət” və “Şərəf”
ordenlərinə layiq görülmüşdür.
Zəlimxan Yaqub müasir Azərbaycan poeziyasının Olimp zirvəsinə çoxcəhətli yaradıcılığı ilə inamla yüksəlmişdir. Onun özünəməxsus orijinal şeirləri klassik poeziyadan nə qədər bəhrələnibsə, bir o qədər də Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatından, aşıq şeirindən bəhrələnibdir.
Ümumiyyətlə, xalq ruhu, aşıq şeiri ənənələri şairin mənəvi-poetik qaynaqlarında başlıca yer tutur. Zəlimxan Yaqub müasir şeirimizə xalq ruhunu yaradıcı şəkildə gətirməklə, professor N.Cəfərov dediyi kimi, “Xalqın istedadı səviyyəsinə qalxdı, bu gün olan, sabah da mövcud olacaq poetik cərəyanlar, tendensiyalar qarşısında xalq ədəbiyyatına mükəmməl bir abidə qoydu”.
2008-ci ilin avqust ayında Azərbaycan Aşıqlarının Bakıda keçirilən qurultayında Zəlimxan Yaqubun Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin sədri seçilməsi təsadüfi deyildi. Xalq şairi Hüseyn Arifin dediyi kimi, Aşıq poeziyası Zəlimxan Yaqubun sənət məktəbi olmuşdu.
“Hüseyn
Saraclı dastanı”, “Saz”, “Göyçədən gələn
səslər”, “Göyçə dərdi” poemaları
aşıq sənətinin sirlərinə onun dərin bələdliyini
sübut edir. O, saz-söz sənətinin vurğunudur. Zəlimxan
etiraf etdiyi kimi, ustad aşıqlar sayağı saz
çalması, saz havalarını dərindən bilməsi
onun şeirlərinə güclü bir bədii axar və səmimiyyət
gətirmişdir:
Əl atmaq nə lazım kağız qələmə,
Heç kəsə demərəm yaz ünvanımı.
Kimə gərək olsa sözüm, söhbətim,
Ona göstərəcək
saz ünvanımı.
Saz xalq şairi Zəlimxan Yaqubun həmişə ümid yeri, pənahı olubdur. O, vətənin keçmişi, bugünü və gələcəyi, ecazkar təbii gözəlliyi, bərəkətli torpağı, zəngin sərvəti, zəhmətkeş və məğrur insanları, vətənpərvər gəncləri barədə söz demək üçün qələmə sarılanda, köksündə sazı dindirəndə ilham pərisi qol-qanad açır, mehvərinə sığmır. O, bütöv Azərbaycanı, həm də əzəmətli türk dünyasını böyük məhəbbətlə tərənnüm edir. Zəngin poetik aləmi Zəlimxan Yaqubu Azərbaycan poeziyasının çırpınan ürəyi kimi səciyyələndirir.
Ulu öndər Heydər Əliyev şairi ədəbi aləmdə özünəməxsus orijinal yaradıcılığa malik sənətkar kimi yüksək qiymətləndirmiş, klassik şeir ənənələrindən, şifahi xalq yaradıcılığı xəzinəsindən, ana dilinin zənginliyindən məharətlə istifadə edərək ölməz əsərlər yaratmasını təqdir etmişdir. O, şairə müraciətlə demişdir:
“Mövzuca rəngarəng və məzmunca dolğun olan şeirləriniz poeziyamızda həmişə yeni səs, yeni söz kimi qəbul edilmişdir. Vətən övladlarının qəhrəmanlıq ruhu, ocaq, yurd həsrəti ilə dolu şeirləriniz sizin əsl vətəndaş mövqeyinizi nümayiş etdirərək gənc nəslə vətənpərvərlik duyğuları aşılayır, nikbin əhval-ruhiyyə yaradır və gələcəyə olan ümidləri daha da möhkəmləndirir”.
Zəlimxan
Yaqub ömrünün müdrik çağında gənclik
ehtirası ilə yazıb-yaradır. Onun şeir inciləri
tükənməzdir.
lll
Zəlimxan
Yaqub fitrətən şairdi. O, doğma vətənin təbii
gözəlliyini, insanların mənəvi özəlliyini
söz sərrafı kimi təsvir edir. O, dahi sələflərinin
yaratdığı müqəddəs söz məbədinə
bircə kərpic qoymaq əzmindədir. Zəlimxan Yaqub
qüdrətin alın yazısı hesab etdiyi sözlə “nəfəs
aldığına” görədir ki, dediyi kimi,
“ağıllı sözün, yaxşı şeirin dəlisi,
Məcnunu”dur. “Söz” şeirində ölməz abidə
yaratmaq üçün müqəddəs söz
sorağında olmasını etiraf edən şair yazır:
Söz üçün ən ulu dərgaha vardım,
Mən sözün eşqinə dağları yardım.
Axtara-axtara gedib çatardım,
Olsaydı
dünyanın harasında söz.
Zəlimxan Yaqub zamanın nəbzini tutmağa çalışır: yaşadığı ömür yolunun görüntülərini, xalqın həyatını, mübarizəsini, sabaha inamını şeirlərində özünəməxsus poetik üslubda qələmə alır. Ömrü boyu zirvəyə qalxmaq üçün Olimpin daşlı-kəsəkli yollarında bütün çətinliklərə dözür.
“Yaz, yarat”, “Gör-götür”, “Sev-sevil” onun yaradıcılıq devizinə çevrilmişdir. Sonsuz ömür yolunun yolçusu kimi yorulmaq nə olduğunu bilmir. O yazır: “Yollar məni həmişə hərəkətdə olmağa öyrədib. Yollar mənə dağlardan aşmağın, düzlərdən keçməyin, sularda üzməyin, göylərdə süzməyin və bütün bunların hamısını şeirə gətirməyin yollarını öyrədib”.
Fitri istedad və
gərgin əmək şairə imkan vermişdir ki,
yazdığı hər nə varsa nurun,
işığın, sevginin, mehribanlığın, səmimiyyətin
gücündən yaransın. Böyük arzularını həyata
keçirməyə can atan Zəlimxan Yaqubun “ən şirin həmdəmi
saz, ən sədaqətli sirdaşı qələm”
olmuşdur:
Dünya mənim idi mən olmamışdan,
Bilirəm dünyaya mən nəyə gəldim,
Alnıma yazıldı sözün qisməti,
Dünyaya
sözümü deməyə gəldim.
Məlum olduğu kimi, Zəlimxan Yaqubun uşaqlıq və ilk gənclik illəri Gürcüstanda, Borçalı mahalının Bolnisi-Kəpənəkçi kəndində keçmişdir. Azərbaycanın qədim, başı bəlalı coğrafi məkanı – Borçalı mahalında ağır ellər zaman-zaman tarixi sınaqlara məruz qalsa da, öz bütövlüyünü, adət-ənənəsini, maddi-mənəvi dəyərlərini hifz edib saxlamışdır.
Borçalı mahalı qədimdən aşıqlar məskəni olmuşdur. Hər il payız-yaz fəsillərində toy məclislərini adlı-sanlı Borçalı və Göyçə aşıqları keçirmişlər. Gündüzdən gecə yarıyadək məclislərdə böyükdən-kiçiyə hamı sazın-sözün sehrinə düşər, vaxtın necə ötdüyündən xəbər tutmazdılar. Zəlimxan Yaqub yazır: “Aşıqların dastan danışığı, nağılı, atmacası, qaravəllisi, camaatı qəşş edənə qədər güldürməsi, qəmli hadisələr söyləyib ağlatması, min kitaba sığmayan minbir mətləbdən, yerdən-göydən, aşiqdən-məşuqdan... danışması mənim könül dünyama, uşaqlıq aləmimə, körpə yaddaşıma hopardı”.
Borçalının aşıq mühiti, eləcə də ecazkar təbiəti Zəlimxan Yaqubun istedadının beşiyi olmuş, başqa sözlə desək, yenicə pərvəriş tapan ilham pərisinə uğurlu uçuş üçün qol-qanad vermişdir.
Zəlimxan Yaqub doğma yurdun təbiəti qoynunda boya-başa çatmışdır. Onun lətafətli lirikasında Kəpənəkçi örüşlərinin, Qaraxac və Başkeçid yaylağının çiçək ətirli ab-havası, uca dağların göz qamaşdıran qarlı zirvələrinin, möhtəşəm qayalıqların, sərt uçurumların əzəməti, dərin dərələrin hənirtisi, çayların nəriltisi, bulaqların pıçıltısı həkk olunmuşdur. Zəlimxan Yaqubun poetik yaradıcılığının ədəbi qaynaqları təkcə əsatirlər, kitabi Dədə Qorqud, Koroğlu, Aşıq Qərib dastanları, nağıllar, ozan-aşıq və oğuz-qopuz mənbələri deyil, həm də şairin boya-başa çatdığı doğma Borçalının misilsiz təbiəti, tarixi qəhrəmanlıq keçmişi olmuşdur.
Zəlimxan
Yaqub bir şair kimi öz yaradıcılıq uğurunu ana
torpağa, şöhrətini el-obaya bağlılıqda
görür:
Zəlimxan, yaşama torpaqdan ayrı,
Közün nə ömrü var ocaqdan ayrı.
Sözün bu arandan,
yaylaqdan ayrı,
Nə dildə səslənər,
nə şöhrət tapar.
Şairin oynaq, axıcı,
səmimi lirik şeirlərində vətən
torpağına, el-obaya, təbiətin qənirsiz gözəlliyinə
vurğunluq, vətənpərvərlik duyğularının
bədii ifadəsi idi.
Erkən yaşlarında, ilk
gənclik dövründə yaşadığı mühit Zəlimxan
Yaqubun bədii təfəkküründə böyük bir təbəddülat
yaradırdı: bədii fikrinin zənginləşməsinə,
xəlqiliyinə, bəşəri duyğularının
cilalanmasına ciddi təsir göstərirdi.
Zəlimxan Yaqub yazır:
“...Arandan yaylağa, yaylaqdan arana gedib-gəldikcə
cığırları, izləri qaya-qaya, daş-daş,
çiçək-çiçək gözlərimə
köçürdüm, qəlbimə bir elat mədəniyyəti
köçdü, şimşəklərin gurultusu, köhlən
atların nərəsi, ilanüz qamçıların
şaqqıltısı, alaçıqlar, dəyələr,
çeşməbaşı məclislər mənim
uşaqlıq və gənclik illərimin heç vaxt
yaddaşımdan silinməyən, unudulmağı
mümkün olmayan hadisələrinə, şeirlərinə,
nəğmələrinə çevrildi”.
Şairin düşüncələrinə,
varlığına hopan doğma mühitin təbii və mənəvi
gözəlliklərinin istedad qüdrəti ilə bədii cəhətdən
bitkin və təsirli təsviri oxucuların yaddaşında həmişəlik
qalır, unudulmur.
Zəlimxan Yaqub öz
müşahidələri əsasında belə bir qənaətə
gəlmişdi ki, təbiət ilham çeşməsi,
şeir qaynağı, müqəddəslik çeşməsidir.
Bu inam təsadüfi deyildi. O, təbiətdə qeyri-adi
keyfiyyətləri, saflıq və təmizliyi, müqəddəsliyi
öz yaradıcılığında görmək istəyirdi.
Zəlimxan Yaqub şairlik
missiyasını yüksək qiymətləndirir. Hər bir sənətkarın
böyük ictimai vəzifəsini dərk etməsini, zəngin
milli-mənəvi dəyərlərin varisliyinin məsuliyyətini
bilməsini istəyir. Əks halda, şairin ilham pərisi
poeziya aləminin ənginliklərində qol-qanad çala bilməz.
Zəlimxan şeiri
ozan-aşıq, nağıl-dastan, “Dədə Qorqud”, “Manas” xəzinəsindən,
Füzulidən, Yunus İmrədən, Xəstə
Qasımdan, Aşıq Ələsgərdən
Qaracaoğlandan bəhrələnir.
“Əlli yaşın
dastanı” mənzum əsərində Zəlimxan Yaqub həqiqi
poeziya ustadının varislik taleyini yada salır:
...Hardan gəlir Zəlimxan,
ilahinin nurundan,
Düzlərin sərvətindən,
dağların qürurundan.
Atilladan Metedən, Oğuz
xandan, Bilgədən!
Doğu-Batı arası,
Gözlərimin
işığı, ürəyimin parası,
Ruhların
dolaşdığı neçə-neçə ölkədən.
...Nəfəsi
davamıdı sazın, qopuzun, udun,
Balaca nəfəsidir ulu Dədə
Qorqudun.
Dastanın “Hardan gəlir Zəlimxan”
bölməsinin tam mətnində türkün mənəvi
dünyasının –yaranışının və keçib
gəldiyi mübarizə dolu, əzablı tarixi yolunun lakonik təsvirinin
dərin fəlsəfi mənasını Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadə “türk dünyası ədəbiyyat və sənətinin
manifesti, proqramı” adlandırmışdı.
Zəlimxan şeirinin
mayası Borçalı aşıq məbədinin
ünlü ustadları – Aşıq Əmrah, Aşıq
Kamandar, Aşıq Hüseyn Saraclı sənətinin
Ozan-aşıq dünyasından şəhdi-şirəsini
almışdır. Onların sazla çaldığı
havalar, söylədikləri dastanlar sehrli sözlər, poeziya
aləmində yenicə pərvazlanan gənc şairi
ovsunlamış, varlığına hakim kəsilmişdir.
Ömrünün ən coşğun məqamında
ozan-aşıq dünyasının “İlahi sirlərini,
gizlin”lərini öyrənməsi onun qəlbində
aşıqlıq sənətinə sönməz vurğunluq
odu salmışdır:
Büdrəməz köhləni,
yorulmaz atı,
Nağıldı,
dastandı ömrü, həyatı.
Zəlimxan nə yazsa
qoşma, bayatı,
Zəlimxan nə desə saz
dilindədi.
Zəlimxan Yaqub
sazın-sözün pərəstişkarıdır. Onun
“şeirlərinin hamısında musiqinin sehirli notları var.
“Mənim şeirlərimin dili çaldığım
sazın dilidir... təkcə mənim dillərdə gəzən
lirik şeirlərim deyil, irihəcmli əsərlərimin
hamısı saz üstündə bəstələnib, havacat
üstə deyilib sonradan varaqlara köçürülüb”
deməsi gəlişigözəl deyilməmişdir.
Onun saysız-hesabsız təbii,
rəvan, axıcı, əlvan lirik şeirləri, eləcə
də “Yunus İmrə”, “Ələsgər”, “Hüseyn
Saraclı”, “Saz”, “Əbədiyyət”, “Peyğəmbər”
adlı irihəcmli lirik-epik əsərləri, dastanları
“saz üstə bəstələnib, havacat üstə” ərsəyə
gəlib.
Bu özünəməxsus
orijinallıq müasir Azərbaycan poeziyasında Zəlimxan
Yaqub yaradıcılığında açıq-aydın nəzərə
çarpır. Onun ilham pərisi sazın sehrinə
düşəndə həyəcanlanır, dünyaya
sığmır, tuti-dili incilər səpir, “bir əli
göydə, bir əli yerdə” daha uca zirvəyə
qalxmağa imdad diləyir.
Zəlimxan Yaqubun ilham pərisini
dindirən, onu ozan-aşıq sənəti ənənəsini
yaşadan sənətkar aşıq kimi ərsəyə gətirən,
Kəpənəkçi kəndinin aşıq məclisləri,
el ədəbiyyatı qaynaqları, digər tərəfdən
Göyçə-Borçalı saz-söz sənət məktəbi
olmuşdur.
Varlığında, sehirli səsində
xalqın tarixini, taleyini, dərd-sərini hifz edən saza Zəlimxan
Yaqubun “sitayiş” etməsi müqəddəsləşdirməsi,
ona tapınması Dədə Qorqud yadigarına inamı ilə
bağlıdır.
Təklənib, qəmlənib
yalqız olanda,
Çiçəyim
saralıb, gülüm solanda,
Qəlbim kövrələndə,
gözüm dolanda
Sazdı ümid yerim, pənahım
mənim!
Xalq şairi Hüseyn Arif
haqlı olaraq yazır: “Zəlimxanın mayası sazla
yoğrulub. Sazın bağrından qopan odu-alovu, simlərdən
süzülən zümzüməni onun şeirlərindən
eşitmək olar. Sazla Zəlimxan baş-başa verib
pıçıldaşanda mənə elə gəlib ki, iki
şeir-sənət vurğunu bir-biriylə dərdləşir,
bir-birinin hoyuna çatır, dadına yetir”.
Saz Zəlimxan Yaqubun ürək
sözlərinin tərcümanı idi. O, İran səfərində
— Tehran və Təbrizdə izdihamlı görüşlərdə
sehirli havacatları ilə şairin dadına
çatırdı. Zəlimxan Yaqub Güney Azərbaycana – vətənin
ayrılıq, həsrət odunda qovrulan parçasına demək
istədikləri ürək sözlərini bağrına
basdığı sazla demişdi.
Xalq yazıçısı
Mövlud Süleymanlı, dediyi kimi, Zəlimxan Yaqub Güney
Azərbaycanda “orduların görə bilməyəcəyi
işi” görmüşdü.
O, həqiqətən
milyon-milyon ürəkləri fəth etmişdi, onlarda vətənpərvərlik
duyğularını oyatmışdı, qəhrəmanlıq
keçmişini və işıqlı gələcəyini
düşünməyə təhrik etmişdi.
Zəlimxan Yaqub
görüşlərdə sazla birləşəndə
qeyri-adi bir qüdrət sahibi olur. Onu “dinləyəndə
kiçik salon genişlənir, nəfəs tapır, təlatümə
gəlir, ləngər vurur, damarlarda qan coşur, ürək
qanadlanır”. Bu hadisənin şahidi olan, vəcdə gələn
Azərbaycanın mücahid şairi Xəlil Rza Ulutürk
demişdi: “Mən bir az xəstətəhər, bəzən
dirilən, bəzən ölən, bəzən Səməndər
quşu kimi külün içində alovlanan bir qüdrətəm.
Amma Zəlimxan ədəbi Prometey, əbədi Səməndər
quşudur”.
Gözlərimi açan
gündən
Saza, sözə meylim olub.
Mən havacat Məcnunuyam,
Saz əbədi Leylim olub!..
Zəlimxan Yaqubun “Saz”
dastanı onun saza, saz havalarına, musiqiyə nə dərəcədə
bələd olduğunu göstərir. Poemada “Divani”,
“Mansırı”, “Sarıtel”, “Dilqəmi”, “Ruhani”,
“Borçalı dübeyti” saz havalarının mahiyyətinin,
fəlsəfi-estetik qayəsinin poetik dillə
açıqlanması Zəlimxan Yaqubu ustad aşıq kimi səciyyələndirir.
Əbədiyyatşünas alim
Yaşar Qarayev varisi olduğu ozan-aşıq sənətində
Zəlimxan Yaqubun xidmətini şərh edərkən
yazır:
“Sazı Qorqud kökləyib,
Ələsgər çalıb, Kərəm yandırıb, Xəstə
Qasım və Qul Abbas toza döndərib, Araza səpələyib.
Saz Koroğlunun üsyanı, Qurbaninin qəmi, Alının
öyüdü, Şəmşirin bizə vəsiyyəti
olub. Onun ən müxtəlif mahnılarını bir yerə
yığmaq, bədii sahmana salmaq və saza poema yazmaq isə
ilk dəfə Zəlimxan Yaquba qismət olub”.
Azərbaycanda müstəqilliyin
bərpa edilməsi milli ədəbiyyatın yeni istiqamətdə,
günün tələbinə uyğun inkişafına şərait
yaratdı. Söz azadlığı, demokratik ictimai mühit Zəlimxan
Yaqubun poetik yaradıcılığında ciddi
dönüş yaratdı.
Azadlığın xalq həyatına
gətirdiyi yeniliklər, müasirlərin fikri və
düşüncələri, mənəvi aləmi, həsrətini
çəkdiyi əmin-amanlıq, doğma torpağı
qorumaq əzmi şairin şeirlərinin mövzusuna
çevrildi. “Allahım, mənə bir ağsaqqal yetir”, “Sən
qalib gələcəksən”, “Qurtuluş”, “Azərbaycan
oxusun”, “Böyük ömrün dastanı” kimi mənzum əsərləri
şairin yaradıcılığına yeni poetik çalar,
ictimai-siyasi motiv daxil etdi.
Zəlimxan Yaqubun Milli Məclisin
deputatı kimi rəsmi dövlət nümayəndə heyəti
tərkibində xarici ölkələrdə – Amerika, Rusiya,
Çin, Türkiyə, İran, İraq, Almaniya, Fransa,
İsveçrə, Orta Asiyada olması onun
yaradıcılığında ictimai-siyasi mövzuların
vüsətinə ciddi təsir göstərdi. “Tanı məni,
Amerika”, “Türkiyə dəftəri”, “Almaniya dəftəri”,
“İran dəftəri”, “İraq dəftəri”, “Çin dəftəri”,
“Avropa şeirləri” şairin poeziyasını yeni forma, bədii
təsvir əlvanlığı ilə zənginləşdirdi.
XX yüzilliyin 80-ci illərində
bədnam erməni hökumətinin xəyanətkar siyasəti
nəticəsində 300 minə yaxın azərbaycanlı
oğuz yurdu – indiki Ermənistan ərazisindən, doğma
ata-baba yurdundan silah gücünə çıxarıldı.
Erməni daşnak hərbi
qüvvələri şovinist rus havadarlarının köməyi
ilə Dağlıq Qarabağı və onun ətraf
rayonlarını işğal etdi. Ölkəmizin 20 faiz ərazisini
itirdik, qaçqın və köçkün “şəhərciyi”
yarandı. Vətən torpağı uğrunda mübarizədə
mərd övladlarımız şəhid oldu.
Milli istiqlaliyyət günəşi
üfüqdə göründüyü bir vaxtda kəmfürsət
erməni-rus qaragüruhu fəlakətlər törətdi. Bu
hadisə xalqlar həbsxanasının əsarətindən
azadlığa can atan ölkəmizin xoşbəxtliyə
qovuşmasını vəsf edən Zəlimxan Yaqubun
yaradıcılığına təsirsiz qalmadı. O,
şeir dünyasında “xəcalət, məğlubiyyət,
qələbə, zəfər, çağırış”
notlarının yaranmasını obrazlı şəkildə
belə şərh edir:
“Arı kimi çiçəklərdən
şirə çəkir, kəpənək kimi güldən-gülə
qonur, kəklik kimi daşdan-daşa səkir, qartal kimi zirvələrdə
qıy vurur, küləklərə, şimşəklərə
meydan oxuyurdum.
Güldən-çiçəkdən,
çaydan-çeşmədən yaza-yaza budaqlarda ötən
bülbülə dönür, təbiət eşqinə nəğmələr
oxuyur, qoşmalar, təcnislər, bayatılar yazır,
yazdıqlarım telli sazın atəşində əridir,
gözəl bir ömür yaşayırdım. Təbiətin
qar-boranını çox görmüş olsa da, hələ
cəmiyyətin, müharibə adlı iblisin sərt
üzünü görməmişdim. Gül ətri verən
şeirlərimdən birdən-birə qan iyi gəlməyə
başladı. Qarabağ savaşı başladı.
Torpaqlarımız işğal olundu, əsirlər, girovlar,
qaçqınlar ölkəsinə çevrildik”.
Bu gecə yuxuma girmişdi
Şuşa,
Cabbar ağlayırdı, Xan
ağlayırdı.
Dönmüşdü
qanadı qırılmış quşa,
Qarabağ başabaş qan
ağlayırdı.
Qanlı-qadalı günlərin
əks-sədası “Sizi qınamıram”, “Şəhidin səsi”,
“Şair harayı”, “Bu gecə yuxuma girmişdi Şuşa”,
“Qalmaz”, “Qara bayraq”, “Xocalıya ağı”, “Ey vətən
oğulları!”, “Dur ayağa məmləkətim”, “Rəsul Həmzətova
məktub”, “Qoruya bilmədik məzarımızı”, “Əsgər
qardaşıma məktub”, “Ordum varsa yurdum var”,
“Çıxış edir Xəlil Rza”, “Gecikmiş etiraf”, “Səslərin
görüşü”, “Vətən yaraları” şeir və
poemaları Zəlimxan Yaqubun yaradıcılığına həsrət,
qəm-kədər, mübarizlik, intiqam,
çağırış, döyüşkənlik ruhu daxil
etmişdi.
Qarabağ dərdi,
Şuşa və Laçın ağrısı, Xocalı
göynərtisi Zəlimxan Yaqubun
yaradıcılığında yeni bir təbəddülat
yaradır. O, vətəndaş şair kimi vətənin
ağır günündə xalqı intiqam almağa,
mübarizəyə səsləyir, əsgərləri milli
istiqlaliyyəti göz bəbəyi kimi qorumaq, ölkəmizin
bütövlüyünü bərpa etmək naminə silaha
sarılmağa, döyüş meydanına
çağırır.
Çatıb həqiqətinə
haqqını almaq
üçün,
Düşmən
bayrağını
ayağa salmaq
üçün,
Qalibiyyət hayqırıb,
qələbə çalmaq
üçün
Millətin xilas yolu
bu gün savaşdan
keçir.
Vətənə, insana,
doğma yurda sevgi-məhəbbət ruhu Zəlimxan
poeziyasını təşkil edir. Onun sevgi-məhəbbət
duyğuları ilə süslənmiş mənzum əsərləri
həmişə ətirli, təravətlidir. Çünki bu
əlvan, güldəstə şeirlərdə sevgi-məhəbbət
motivləri ana südü, ana laylası, bərəkətli
çörək, vətən ab-havası cövhəri ilə
yoğrulmuşdur. Ona görə də Zəlimxan Yaqub
insanlarda xoş əhval-ruhiyyə, yaşamaq eşqi, mənəvi
saflıq təlqin edən şeirlərinin uzunömürlülüyünə
inanır: O deyir: “...çox toyların bəzəyi oldum,
çox məclislərdə bəyə-gəlinə xeyir-dua
verdim. Mən bu dünyadan köçəndən sonra sevgi
şeirlərim gələcəyin insanlarına xeyir-dua verəcək!”.
Çöldə
çiçək oldum, çəməndə naxış,
Şimşəkdə od
oldum, buludda yağış,
Sirli bir göz gördüm,
nurlu bir baxış,
Çevrildim çeşməyə,
qarışdım çaya,
Səni sevmək
üçün gəldim dünyaya!.
Gənclik dövründən
Zəlimxanda bədii ədəbiyyata güclü meyl
oyanmışdı. O, söz düşəndə deyir
“...atamın zəngin mütaliəsi və oxuduğu əsərləri
çox böyük maraq və şirin ləhçə ilə
danışması mənim kitablar dünyasına
açılan ən işıqlı pəncərəm oldu”.
Kəpənəkçi kəndinin
sazlı-sözlü məclislərində aşıqlardan
eşitdiyi ürəkaçan mahnılar, məftunedici
nağıl-dastan, Yunus İmrə ilahiləri onun
güclü yaddaşına həkk olur, qəlbini riqqətə
gətirirdi, sarı simlərdən qopan sehirli sədalar isə
ona saz buta, ömürlük sirdaş kimi
doğmalaşdırdı. Bakıya ali təhsil almağa gələndə,
göründüyü kimi Zəlimxan Yaqub “sazdan-sözdən
yük tutub, barxana bağlayıb” gəlmişdi.
Lakin şair ruhu pak
saxlamağın, sənətin zirvəsinə qalxmağın
yolunu irfanın işığında, təsəvvürün
möcüzəsində, dünya sirlərindən agah olan
mürşid-kamilin fəlsəfəsində axtarırdı.
Bakı ədəbi mühiti Zəlimxan Yaqubun həyatında
ciddi dönüş yaratdı. Yazıçılarla sıx əlaqəsi,
zəngin ədəbi irsi öyrənməsi, Yunis İmrə,
Cavid Əfəndi, Cəlaləddin Mövlana hikmətinə dərin
bələdlik, axtarış əzmi, yaradıcılıq əzabına
dözüm, titanik zəhmət onun ilham pərisinə
qüdrətli qol-qanad verdi.
Zəlimxan Yaqubun
poeziyasının estetik qayəsi, idealı əqidəli,
güclü insan tərbiyəsinə xidmət etmək idi:
Onun şeirlərinin leytmotivi insanı xeyirxahlığa, təəssübkeşliyə,
milli birliyə, vətən sevgisinə
çağırış idi.
Şair inamla deyir: “hansı
mövzuda olursa-olsun bütün yazdıqlarım irfan nurundan
mayalanır”.
Zəlimxan Yaqubun şeir
yaradıcılığı orijinallığı, bədiiliyi,
günün nəbzini əks etdirməsi və ictimai-siyasi
tutumu ilə milyonların qəlbinə yol tapır, sənətin
zirvəsi fövqünə yüksəlir, əbədi
yaşarlıq ömrü qazanır. Çünki adət-ənənəyə,
xalq ruhuna, təbiətə, səmavi qüdrətə
qırılmaz tellərlə bağlıdır:
İşığı, neməti
boldu, tükənməz,
Min ildi gəldiyim yoldu,
tükənməz.
Qəlbimə
ömürlük yoldu, tükənməz,
Bir insan sevgisi, bir Allah
eşqi!
Zəlimxan Yaqubun amalı
poetik imkanları daxilində, bədii cəhətdən
yüksək, ölməz əsərlər yaratmaq
olmuşdur. Onun “Saz”, “Yunus İmrə”, “Ələsgər”, “Əbədiyyət
dastanı”, “Peyğəmbər”, “Qara sazın yaddaşına
köçənlər” kimi mənzum əsərləri bu cəhətdən
diqqəti cəlb edir.
Nə alim doğuldum, nə
də ki, dahi,
Peşiman deyiləm gələn
günümə.
Əliboş aparma məni,
ilahi,
Doğulan günümdən
ölən günümə.
Zəlimxan Yaqubda həyat
eşqi, yazıb-yaratmaq eşqi tükənməzdir. Heç
bir çətinliyə, əzab-əziyyətə, məhrumiyyətə
baxmadan ürəyində vətən məhəbbəti, əlində
qələm söz mülkündə “yerlə-göylə” əlləşir.
Çünki təbiətin və cəmiyyətin mahiyyətindən
doğan narahatlıq, gözlənilməz dəyişikliklər
dövründə yazıçının xalq
qarşısında məsuliyyəti, vətən
qarşısında cavabdehliyi Zəlimxan Yaquba bir şair kimi
dinclik vermir. Onun imkanlarını ictimai-ədəbi fəaliyyətə
həsr etməsini, başqa sözlə, son dərəcə
gərgin həyat tərzini özünə qəsd kimi
düşünənlərə cavabında şair
demişdir: “...arzular həddindən artıq çox,
ömür həddindən artıq gödəkdirsə, təbiətin
bizə verdiyi yaşamaq möhləti bir göz
qırpımına bənzəyirsə mən necə sakit
yaşaya bilərəm”.
Qaş-qabağım qara
bulud görmədi,
Qəlbim zülmət,
könlüm sükut görmədi.
Evim qıfıl, qapım
kilid görmədi,
Özüm üçün
yaşamadım, çox şükür.
Zəlimxan Yaqub xalqın
böyük etimadını qazanmış ictimai xadimdir. O,
ömrünün mənasını xalqa xidmətdə
görürdü. Bu müqəddəs yolda çətinliyini,
dərd-sərini, ağrılarını özgəsinə
yük olmasın deyə gizli saxlayırdı. Zəlimxan Yaqub
müsahibələrinin birində yazır: “Mən içəridən
gələn göstərişə hər vaxt can-başla,
böyük səmimiyyətlə əməl etmişəm.
Toyda oynama?a da, vayda ağlama?a da, bir yetim başına
sığal çəkməyə də, bir xəstənin
dadına çatmağa da, şəhid anasının dərdinə
şərik olmağa da, saysız dərəcədə
çox olan müxtəlif mənalı və müxtəlif
məzmunlu məclislərə, tədbirlərə də,
uzaq-yaxın səfərlərə də həmişə
can-başla getmişəm... itirdiyim vaxta heç vaxt
peşman olub təəssüf hissi keçirməmişəm”.
Zəlimxan Yaqub 60
yaşında Bakıda, Almaniyada və Türkiyədə
ürəyindən və böyrəyindən 3 cərrahiyyə
əməliyyatına məruz qalıb. 2011-ci ilin may-iyun
aylarında da Almaniyada müalicə olunub.
Ağır cərrahiyyə əməliyyatından
sonrakı aylarda Zəlimxan Yaqub yenə televiziya verilişlərində,
ədəbi-bədii gecələrdə, ictimai tədbirlərdə,
görüşlərdə sağlam, gümrah
görünmüşdür. O, yenə də gur səsi ilə
şeir oxuyur, kürsüləri titrədir, geniş salonlarda
sürəkli alqışlarla qarşılanır...
Zəlimxan Yaqubun əli qələm,
dili söz tutan vaxtdan ötən yarım əsr ərzində
zəngin yaradıcılığı və qaynar ictimai fəaliyyəti
müasir milli mədəniyyət xəzinəmizi zənginləşdirmişdir.
Şairin “Könlümün
səsi” (1980) ilk şeirlər toplusundan “Peyğəmbər”
(2009) və “İçimdə ağlayan Krım” (2010)
poemalarına qədər 30 ildə nəşr olunan
saysız-hesabsız kitablarını, dövri mətbuatda
işıq üzü görən külli miqdarda şeir, məqalə
və çıxışını göz önünə
gətirəndə istər-istəməz xəyalında belə
mənzərə yaranır: başı qarlı dağların
zirvəsindən süzülən irmağın
yaratdığı coşqun dağ şəlaləsinin əsrarəngiz
görüntüsü heyrət doğurduğu kimi, şairin
ilk kövrək deyimlərinin zaman-zaman şaxələnib zənginləşməsi
də oxucuda iftixar hissi oyadır. Şairin poetik
yaradıcılığı onun əzab və sevinc dolu
ömür yolunun salnaməsi kimi canlanır.
Xalq şairi, görkəmli
ictimai xadim Zəlimxan Yaqub özünün fitri istedadı,
poetik, güclü yaddaşı, çoxcəhətli
yaradıcılığı və ictimai fəaliyyəti ilə
ümumxalq məhəbbəti qazanmışdır. Onun Azərbaycan
ədəbiyyatı xəzinəsini zənginləşdirən
orijinal, təravətli mənzum əsərləri milli
müstəqilliyimizin əbədiyaşar poetik salnaməsidir.
Teymur ƏHMƏDOV,
Filologiya elmləri doktoru,
professor.
525-ci qəzet.- 2011.- 2 iyul.- S.26-27.