KARVANSARAY
(ROMANDAN PARÇA)
Yazıçı
Nəriman Əbdülrəhmanlının sayca
dördüncü irihəcmli əsəri olan “Karvansaray”
romanı XVIII yüzilin birinci yarısı Azərbaycan
tarixinin çox maraqlı məqamlarından bəhs edir. Əsər
boyu Səfəvilər və Nadir Şah imperiyasının
güney ərazilərindən cürbəcür bəhanələrlə
Arazbərisinə yönləndirilən erməni
köçlərindən də bəhs edilir. Romanın ikinci kitabından Muğan
çölündəki qurultay zamanı baş verən hadisələrlə
bağlı iki fəsli oxucularımıza təqdim edirik.
XVI
ERMƏNİ XƏLİFƏNİN NİYYƏTİ
Soraram sərgəştə bəndən kim,
nə gördüm deməzəm,
Cizginən dövrandan özgə gecə-
gündüz sərbəsər.
Şeyx İbrahim Gülşəni,
XV yüzil
Həmin
axşam İbrahim xanın adamlarının bir hissəsinin Təbrizə
doğru yola çıxacağını öyrənib Mirzə
Kəmaləddini yola salmaq fikrinə düşdüm, o da buna
çox sevindi. Onsuz da kefi açılmır, üzü
gülmürdü, təsadüfən ağzından bir
söz qaçıra, Vəlinemətin qəzəbinə
düçar ola bilərdi, gedib ailəsinə
qovuşması, Novruz bayramını külfətilə
keçirməsi daha məsləhətiydi..
Axşam namazından sonra keşikxanaya qayıdıb
İbrahim xanın baş dəftərdarını tapdım,
özümü nişan verib əhvalatı
danışdım, o da məni İbrahim xanı Təbrizdə
təntənəylə qarşılamaq üçün
hazırlıq görməyə gedən qəfilənin
başçısı eşikağasıbaşı Kərim
bəyin yanına apardı. Eşikağasıbaşı ərzi-halıma
hörmətlə, çək-çevir eləmədən
razılıq verdi, beləcə Mirzə Kəmaləddinin
sağ-salamat Ərdəbilə yetişəcəyindən
sevinib muştuluğa qaçdım. Əlbəttə
ki, o gecəni ilan vuran yatdı, biz yatmadıq, xatirələrə
baş vurub keçdiyimiz uzun-uzun yolları xatırladıq,
taledən, qismətdən, Alın yazısından
danışdıq. Allah məsləhət
bilsəydi, Təbrizdə görüşəcək, tale, ya
da Əzrayıl ayıranacan ünsiyyətdə olacaqdıq.
Mirzə Kəmaləddini,
Böyük Xanı, daha doğrusu, Şahımızı
salama gedəndən sonra yola saldım. Atlardan
birini mindi, olan-qalanını – bir sandıq kitabını,
yazı dəstini, geyim-keçimini qatıra yüklədik,
çox dartınsa da, pul-paramdan artıqlamasıyla verdim,
üstəlik, güman ki, böyüyüb boylu-buxunlu cavan
olan oğluna bir dəst bəy paltarı göndərdim.
Dönə-dönə qucaqlaşdıq, dedim, qulağı səsdə
olsun, inşallah, İbrahim xan Təbrizə qədəm basan
gün mən də orda olacağam, Allah məsləhət
bilsə, görüşərik. Yola
çıxanlar Mirzə Kəmaləddinin məhzun
halını məndən, neçə illərin dostundan
ayrılmasına yozdular. Tapşırmışdım
ki, yolda kimsəyə inanıb ürəyindəkiləri
açmasın, Vəlinemətin hər yerdə
“gözü-qulağı” var, başına iş açar. Üstəlik, gedib onu Təbrizdə sağ-salamat
görməyincə dinclik tapmayacaqdım. Uzun
yolçuluq müddətində Mirzə Kəmaləddinə
çox bağlanmışdım, hərdən fürsətə
salıb zərif duyğulu şeirlərini oxuyur, könül
aləmindən xəbər tuturdum. Özü o şeirləri
heç vaxt oxumurdu, mümkün qədər məndən
gizlətməyə çalışır, başqa şairlərin
adına çıxırdı, amma onun nəfəsini
nəfəslər içindən çox yaxşı
seçirdim.
Erməni xəlifənin dəstəsi
durmadan işləyirdi: vardapet, kələntər, məliklər,
keşişlər elə hey ora-bura gedir, nəsə
düzüb-qoşurdular. Əlbəttə,
bununla açıq-açığına maraqlanmağım
şübhə doğurardı, bu artıq İbrahim
xanın, Pirməhəmməd xanın, Sərdar xanın səlahiyyətindəydi.
Mən olsa-olsa, Azərbaycan bəylərbəyinin
salnaməçisiydim, baş verənləri kağıza
köçürəcəkdim, belə məsələlərlə
maraqlanmağım səhv anlaşılardı. Amma erməni xəlifənin burda Vəlinemətdən
mülk fərmanları qoparmaqdan başqa nəylə məşğul
olduğunu öyrənib marağımı təmin eləmək
istəyirdim, yoxsa rahatlıq tapmazdım. Bunu
da kələntər Əliquludan başqa kimsə bilməzdi,
onu həmişə kələntər Məlikcanın
yanında görürdüm. Əliquluyla
bir yaxınlığım yoxudu, Rəvandan çıxandan bəri
beş-üç dəfə təsadüfi kəlmə kəsmişdik,
indi qəfildən bu cür nataraz sual versəydim, bəlkə
də məni Vəlinemətin “göz-qulaq”larından biri
hesab eləyərdi. Fürsət gözləmək,
Əliquluda etibar oyatmaq lazım idi. Gedib
Axund Ələkbərlə açıq
danışmağın nə nəticə verəcəyini
bilmirdim, bunun da düşər-düşməzi olardı.
Öz-özümə, səbirli ol, dedim,
erməni xəlifə hardasa quyruğu ələ verəcək,
onda əsil niyyəti də üzə çıxacaq.
Salamdan sonra
axşam Vəlinemətin hüzurunda olmağımızı
tapşırmışdılar. Mirzə Kəmaləddindən
və qatırçı Səfərdən sonra
boşalmış komamızda yatağıma uzanıb xəyala
dalmışdım. Yaqubəli
nasaqçıbaşı olandan sonra Əbdülhəsən
xanın köşkünə daşınmışdı, iki
nasaqçı da gün uzunu tapılmırdılar, çox
vaxt yatmağa gəlib-gəlmədiklərini də bilmirdim.
Bu fikir-xəyal içində deyəsən,
mürgüləmişdim, nasaqçılardan biri gəldi ki,
Böyük Xanın hüzuruna getmək vaxtıdı. Mən keşikxanaya çatanda Pirməhəmməd
xanı, Sərdar xanı, Axund Ələkbəri, digər
ağaları, bəyləri, mirzəni, mirsofini, baş dəftərdarı,
erməni xəlifəni, kələntərləri, məlikləri,
kəndxudaları orda gördüm. Baba xan yoxudu, yəqin
artıq Heratın işlərilə məşğuldu, bir də
Məhəmməhduqu xan yoxudu, deyilənə görə, Vəlinemətin
əmrilə Təbrizə yola düşüb, orada
İbrahim xandan bir məqam gözləyəcək.
Özümdən ixtiyarsız əvvəlcə erməni xəlifəni,
sonra kələntər Məlikcanı, məlik Akopcanı, məlik
Mkrtumu, ardınca o biri məlikləri süzdüm, üzlərindən
niyyətlərini oxumağa çalışdım, amma
yaltaq-itaətkar ifadələrdən başqa bir şey
tapmadım. Kələntər Əliquluya da
göz qoydum, ona inana bilib-bilməyəcəyimi beynimdən
dönə-dönə keçirdim.
Eşikağasıbaşı
Fəzləli bəy gəlib bizi Vəlinemətin hüzuruna
aparanda həyəcanlıydım: bu, iki aydan bəri
arasında olduğum Rəvan heyətilə son
görüşüm idi. Əlbəttə,
kiminləsə Təbrizdə rastlaşacaqdıq, ya da
İbrahim xanın yolu Rəvana düşsə, orda
üz-üzə gələcəkdik. Çadıra
girib təzim eləyənə, göstərilən yerdə
oturanacan başımı qaldırıb Böyük Xanın
daha doğrusu, artıq Şahımızın üzünə
baxa bilmədim. Vəlinemət dedi,
indi dövlətin, rəiyyətin işlərilə məşğul
olmaq vaxtı gəlib çatıb. Dedi, vilayət əhlinin
rifahı, rəiyyətin əmin-amanlığı üçün
çox iş görmək gərəkdi, sonra mirzəyə əmr
elədi ki, nökərlərin donluğunu vaxtında versin,
ardınca dedi, nökər gərək atına yaxşı
qulluq eləsin, yaraq-əsləhəsini hazır saxlasın, hər
gün təlim keçsin, zirehini, qılıncını, top
gülləsini, xəncərini, qalxanını,
sadağını göz bəbəyi kimi qorusun; dedi, vilayətdə
əmin-amanlığın hakim olması üçün
başqa qövmlərə, baş dinlərə hörmət
göstərin; dedi, bundan sonra bütün istəklərinizi,
tələblərinizi Təbrizə, İbrahim xana
çatdırarsınız, ehtiyac olanda işə mən də
əl qoyaram; axırda dedi, günü sabah yola
düşüb Rəvana qayıda bilərsiniz, amma gərək
buyurduqlarımı unutmayasınız. Pirməhəmməd
xan bağır basıb, baş əyib hökmdarın əmrlərini
yerinə yetiriləcəyini söylədi. Sonra erməni
xəlifə özünü irəli atdı, dedi, biz sizdən
uzaq düşdükcə özümüzü yetim kimi hiss
eləyirik, çünki heç kəs bizim dərdimizə
sizin qədər qalmır; dedi, qoy qadir Allah yolunu
açıq, düşmənlərini xar eləsin; dedi,
ümidvaram ki, əlahəzrət müqəddəs nəzərini
mənim və müqəddəs məkanımızın
üzərindən çəkməyəcək. Vəlinemət
gülümsünüb, Allahın evi
hamınızındı, xəlifə, dedi, narahat olma, get ibadətini
elə. Sonra Axund Ələkbər dua oxuyub fahitə verdi, hökmdara bir daha təzim eləyib
çadırdan çıxdıq.
Qamış komamdakı son
gecəmi can hövlü içində keçirdim. Axşam namazından sonra nasaqçılardan biri gəlib
şam yeməyinə Axund Ələkbərin yanına
çağırdı. Getdim ki, kələntər
Əliqulu da onun yanındadı, bu təsadüfün belə
asanlıqla baş verməsinə əvvəlcə
çaşdım, sonra toxtayıb ehtiyatlı olmağı
beynimdən keçirdim. Axund Ələkbər
Əbdülhəsən xanı da
çağırtdırıb bir növ vida məclisi düzəldibmiş.
Əvvəlcə Vəlinemətin
ağlının və qılıncının kölgəsində
bundan sonra əmin-amanlıqda yaşayacağından
danışdıq. Əbdülhəsən xan dedi, əlahəzrət
xan artıq osmanlılarla münaqişəni yoluna qoymağa
başlayıb, təklif eləyib ki, şiəlikdən
bir şərtlə əl çəkirik: cəfərilik
beşinci rükn kimi qəbul olunsun, Kəbədə İmam
Cəfərin adına beşinci sütun ucaldılsın, məmləkətimizin
əmirül-hacısı qeyri əmirül-hacılarla eyni məqamda
sayılsın, möminlərimizə Məkkəni ziyarət
eləmək imkanı verilsin, hər iki tərəf əsirləri
buraxsın, elçilər mübadilə olunsun. Axund Ələkbər
hökmdarın şərtlərinin ədalətli və
faydalı olduğunu söylədi, amma dedi, xəlifənin Kəbədə
beşinci sütun ucaldılmasına razılıq verəcəyi
ağlına batmır. Sonra havadan, əkin-səpindən,
bundan sonra görüşüb-görüşməyəcəimizdən
danışdıq. Bayaqdan ha
çalışırdım ki, söhbəti erməni xəlifənin
üstünə gətirim.
Nə vaxtdan bəri
ilk dəfə o biri səhər hökmdarı salama getmədik. Nasaqçılardan birinə
tapşırdım, atımla qatırımı gətirdi,
var-yoxumu qatıra yüklədilər, atın yüyənindən
tutub Araz körpüsündən keçib İbrahim xanın
iqamətgahına yaxın olan çadıra getdim: yola
düşənəcən burda baş Mirzənin – Mirzə
Hüseynin yanında qalacaqdım. Mirzə
Hüseyn məni yaxşı qəbul elədi, atımı,
qatırımı mehtərə tapşırıb,
yazı-pozum üçün münasib şərait
yaradılması qeydinə qaldı, sonra İbrahim xanın
hüzuruna apardı. Qardaşı kimi ucaboy, cüssəli,
mərdanə görkəmli İbrahim xana təzim elədim,
dedi, Mirzə Yusif, bu gündən xüsusi izin almadan həmişə
yanımda duracaq, tarixə dəxli olan hər şeyi qələmə
alacaqsan. Qalan məsələlərdə Mirzə
Mehdiylə məsləhətləşərsən; sonra əlavə
elədi ki, bir azdan Rəvan heyəti hüzurumda olacaq.
Doğrudan da az keçmədi ki, Sərdar xanın öndə
olduğu rəvanlılar – şeyxülislam Axund Ələkbər,
erməni xəlifə, mirzə, mirsofi, ağalar, bəylər,
kələntərlər, məliklər, kəndxudalar içəri
girib baş əydilər. İbrahim xan onlara uğurlu yol dilərdi,
dedi, arzunuzu-diləyinizi bundan sonra Təbrizdə mənə
çatdırarsınız, hər xırda məsələdən
ötrü hökmdarı narahat eləmək məsləhət
deyil, Allahın köməyilə bütün
arzularınız yerinə yetər; Pir Məhəmməd xan gələnəcən
naibi elə bu gün sizinlə Rəvana yola düşüb
vilayətin işlərini yoluna qoyacaq. Sonra erməni xəlifə
irəli çıxdı, dedi, xan sağ olsun, mən
burdakı bəzi işləri axıra çatdırmaq
üçün izninlə bir neçə gün düşərgədə
qalmaq istəyirəm. İbrahim xan, şübhəsiz, “bəzi
işlər”in nədən ibarət olduğunu bilmirdi, ona
görə də, xəlifə, dedi, hökmdarın sənə
münasibətini bilirsən, istədiyin qədər qala, hətta
Novruz bayramını bizimlə keçirə bilərsən. Həmin məqamda gözlərim Axund Ələkbərilə
kələntər Əliqulunu axtardı, amma dillənib
söz deməyin yeri deyildi. Axund Ələkbər
dua oxudu, gələnlər bir-bir təzim eləyib
çadırdan çıxdılar. İbrahim
xan axşamacan qardaşının iqamətgahında
olacağından mənə Rəvan heyətini yola salmaq
fürsəti yaranmışdı.
XVII
QITLIQ GİRDABINDA
Arifə dövlətdən istiğna kimi
dövlətmi var,
Tərki-ləzzəti-cahan etmək
kimi ləzzətmi
var?
Bəsiri,
XV-XVI yüzil
Günorta namazından sonra
Araz körpüsündən keçib gedəndə
havanın dəyişdiyini, bir az
soyuduğunu, bəlkə də gecə qar
yağacağını duydum. Axund Ələkbər dedi,
İbrahim xandan sonra Pir Məhəmməd xanın hüzurunda
da olublar. Dediyinə görə, Pir Məhəmməd
xan Vəlinemətin taxta çıxma mərasiminə
qalır, əvəzinə İrəvana naibini göndərir.
Bu vaxt kələntər Əliqulu gəldi ki, qəfilə
yola çıxmağa hazırdı. Açıq
çölə doğru gedəndə Axund Ələkbər
dedi, Əbdülhəsən xandan eşidib, Vəlinemət
heyətlərin əksərinin yola düşməsi barədə
əmr verib, çünki artıq adamlar üçün ərzaq,
heyvanların ot-alafı tükənirmiş, hətta axır
günlərdə buyruqçulara qaynadılmış
buğda, heyvanlara bir çəngə saman verirlərmiş.
Doğrudan da, Araz körpüsündən güneyə,
Kür körpüsündən quzeyə yollanan qəfilələr
görünürdü, Şirvanın, Dərbəndin, Kaxet və
Kartlinin, Nəqşivanın, Mazandaranın, Heratın... heyətləri
yola çıxırdılar. Hər yerdə at
belində şəstlə oturmuş xanlar, hakimlər,
minbaşılar, mirzələr, mirsofilər,
mollabaşılar, qatırların, yüklü arabaları
dartan atların başını çəkən
qatırçılar, buyruqçular, eləcə də
keşikçilər, nasaqçılar, cəzairçilər
gözə dəyirdi.
Rəvan heyəti
qalacağımızdan beş yüz
addım güneydən yığılmışdı. Pir Məhəmməd
xanın naibini Sərdar xanın yanında gördüm,
qarabuğdayı, şaqqalı adam idi, nədənsə
Xorasan tərəflərdən çıxana oxşatdım,
bəlkə də elə əfşarlardandı; o biri dəstə
qırx-əlli addım aralıda
yığışmışdı, vardapetlər, kələntər,
məliklər, kəndxudalar erməni xəlifənin dediklərinə
qulaq asır, başlarını tərpədirdilər.
Gözaltı Axund Ələkbərə, sonra Əliquluya
baxdım: onlar gedib canlarını qurtarırdılar, mən
bu çöldə erməni xəlifənin qurğusuyla tək
qalırdım, mədəd umacağım bir adam
vardısa, o da Əbdülhəsən xandı, amma onun qulluq
adamı olduğunu, buyrulana əməl elədiyini də
bilirdim. Əlbəttə, uzaq və qorxulu niyyətini
duymasaydı, erməni xəlifənin əsirləri
almasında elə bir qəbahət görməzdim, amma bu
yörələrdə yerləşdirilən o Allah bəndələrinə
gün-güzəran üçün torpaq, ev-eşik
lazımdı, o ailələr artıb elata çevriləcək,
sonra da “yersiz gəldi, yerli qaç” azarı
başlayacaqdı. Ağlımdan keçirirdim ki, bunlar
Üçmüəzzini Rəvanın göbəyində
nahaqdan qurmayıblar, güneydən gələnlər bu tərəflərdə
yerləşdirmək niyyəti də elə kilsədə
doğulub, yoxsa dövlətləri-filanı yox,
adlı-sanlı üləmalarının olduğunu eşitməmişəm,
baş qaldırmağa da cəsprətləri çatmaz. Əylisdə rastlaşdığımız gündən
erməni xəlifəylə cəmi beş-on kəlmə kəsmişdik,
şübhəsiz, burda münasibətdən-filandan da
söhbət gedə bilməzdi. Yeganə əlimdən
gələn iş Mirzə Möminin qəlbinə yol
tapıb, erməni xəlifənin hazırlatdığı fərmanların
mahiyyətini izah eləmək olardı.
Sərdar xan işarə verdi, Yaqubəli yola düşmək
vaxtının çatdığını bəyan elədi.
Yeni naiblə, Sərdar xanla, nə müddətdi bir yerdə
olduğumuz ağalar, bəylərlə Mirzə, Mirsofi,
baş dəftərdar, kəndxudalarla halal-hümbət elədim,
Axund Ələkbəri qucaqlayanda əməlli-başlı
kövrəlmişdim, kələntər Əliquluyla
vidalaşanda da özümü güclə toxtatdım. Erməni xəlifənin dəstəsinə
yalnız əl elədim. Buyruqçuların,
nasaqçıların, keşikçilərin müşayiət
elədiyi dəstə Sərdar xanın əmrilə güneyə
doğru yol başladı, get-gedə uzaqlaşıb
kiçildi. Erməni xəlifə
başının adamlarıyla tezcə çıxıb
getmişdi, yovşanlı çölün ortasında tək
qalmışdım. Nədənsə indi Təbriz
yolunda olan Mirzə Kəmaləddini xatırladım: belə
çıxırdı ki, Allah qoysa, Novruz bayramından sonra Təbrizdə
görüşəcəyik. O vaxtacan Böyük Xan
başına tac qoyub taxta çıxacaq, Səfəvilər
xanədanını xarabalığı üzərində
öz səltənətini rəsmən quracaqdı, mən
Mirzə Yusif Tiflisi də taleyin bəxşişi kimi, bu hadisənin
canlı şahidi olacaqdım, həm də təkcə
şahidi olmayacaqdım, gördüklərimi tarixin
yaddaşına yazacaqdım.
İbrahim xan hər gün səhər
qardaşının yanına gedir, sonra çadırına
qayıdıb gündəlik işlərlə məşğul
olurdu, artıq cavabdeh olduğu vilayətlərə adam göndərir, vəzir-vəkillə məsləhətləşib
məqamlara kimləri gətirəcəyini götür-qoy eləyir,
Təbrizdəki iqamətgahının məsələsilə
maraqlanırdı. Həmin vaxt Mirzə
Hüseynlə xanın arxa tərəfində, bir qədər
sağ səmtində otururduq. Lazım gələndə
İbrahim xan buyururdu ki, Mirzə Hüseyn, bu məsələylə
bağlı buyrultu hazırla. Mənə əmr-filan
vermirdi, vacib bildiyim məqamları yazır, dinməzcə
çıxıb gedirdim. İbrahim xan
günorta namazından sonra bəzən də bütün
axşamı divanxanada olur, Mirzə Zəki, Təhmasib xan Cəlair,
Həsənəli xan və başqalarıyla söhbət eləyirdi.
Belə vaxtlarda Mirzə Mehdini öz guşəsində
tapırdım. Salnamə yazan iki şəxsin
tez-tez görüşməsində şübhəli bir
şey axtarmaq olmazdı. Belə vaxtlarda,
münşi-əl-məmalik məqamına
uçalmış Mirzə Mömin dönə-dönə
ona üz tutur, filan məsələ barədə fərmanı
necə hazırlayacağını soruşurdu. Mirzə Mehdi də qəlbindəkini üzə
vurmadan onu başa salır, hətta sözbəsöz diqtə
eləyib yazdırırdı. Heç vaxt ondan niyə Vəlinemətin
qəzəbinə tuş gəldiyini soruşmadım, bunu
heç özü də söyləmədi, amma məncə,
yanlışdan naxış alınmışdı: Mirzə
Mehdi artıq Böyük Xanın buyurduğu tarixi yazmağa başlamışdı,
hərdən bir-iki səhifəsini mənə oxuyurdu, onun qələminin
qüdrətinə heyran qalırdım.
Erməni xəlifənin
niyyətini ona danışdım, üzümə
uzun-uzadı baxıb susdu, hətta gözlərində qorxu əlaməti
də duydum, yəqin, “göz-qulağa” tuş gələcəyindən
çəkinirdi. Şübhəsiz, o, Böyük
Xanın erməni xəlifəyə yaxşı münasibətini,
xəlifənin də bundan ustalıqla yararlanıb hökm
sahibindən nələr qopartdığını gözəl
bilirdi, həm də təkcə bilmirdi, indiyəcən öz
əlilə onlarla fərman yazmışdı. Mirzə Mehdini burda günahlandırmaq fikrində
deyildim, Böyük Xan buyurandan sonra boynu qıldan nazikdi,
sözünü qaytarsaydı, bu vaxtacan salamat qalmazdı.
Amma bunun bir sonu olmalıydı. Erməni xəlifə neçə gündü
qamış köşklərin arasında başındakı
bir neçə nəfərlə ora-bura tüyünür,
xorasanlılardan, məşhədlilərdən,
heratlılardan əsirləri dəyər-dəyməzinə
alır, köşklərə doldurur, sonra Üçmüəzzinə
doğru yola salırdı. Bəxtinə
yaralı, ya da xəstə əsir düşənlər
özləri gətirib erməni xəlifəyə verirdilər
ki, günaha batmasınlar. Dəvələrə,
qatırlara, öküzlərə, eşşəklərə
mindirilmiş əsirlərin Dizəyə, Gəncəyə,
Qazağa yola salındığını da
danışırdılar, bunu eşidənlər erməni xəlifənin
rəhmdilliyindən, insanpərvərliyindən söz
açırdılar, mənsə az qala,
bağırmaq istəyirdim. Əsirləri aparanlar un, arpa, buğda kisələrilə
qayıdırdılar, düşərgədə
qıtlıq başladığından erməni xəlifə
bir ətək una bir əsir alırdı.
Qıtlıq
şəvval ayının onuncu günündən – Vəlinemətin
heyətlərin yola çıxması barədə əmr
verdiyi vaxtdan hiss olunmağa başlamışdı. Həmin
gündən Böyük Xanın əmrilə adambaşına
verilən təyinlərin arası da kəsilmişdi. Deyirdilər, Kaxet və Kartlidə, Qazaxda, Gəncədə,
Dizəkdə, Rəvanda, Təbrizdə, Ərdəbildə də
qıtlıq başlayıb, camaat artıq toxumluq
buğda-arpanı üyüdüb yeyir. Göz
işlədikcə uzanıb gedən çöldə bir
elat, bir oba yoxudu ki, yeməyə nəsə tapasan. Alafı tükənmiş atlar, qatırlar, dəvələr
çöldə qış otunu, sututarlardakı xırdaca
cücərtiləri qırpırdılar. Düşərgədən hər gün onlarla qəfilə
çıxır, güneyə, ya da quzeyə üz tuturdu.
Deyirdilər, erməni xəlifənin adamları
Şamaxıdan heyvanlara alaf, üstəlik un,
çörək, buğda, arpa, şərab gətiriblər,
əməlli-başlı bazar açılıb, bir
çanaq buğdaya bir erməni əsiri alırlar. Deyəsən, Allah erməni xəlifənin tərəfindəydi,
adamları ehtiyacla sınağa çəkib, onun niyyətini
gerçəkləşdirirdi. Bu arada Vəlinemətdən
daha bir fərman qopartmağa nail olmuşdu, bunu Mirzə Mehdidən
eşitdim: Böyük Xan Şamaxını
dağıdıb camaatı Ağsuya
köçürmüşdü, guya orda su
çatışmadığından müsəlmanlar
xaçpərəstləri sıxışdırmağa
başlayıblar, ermənilər də təzədən
xaraba şəhərə köçməyə məcbur
olublar, amma Böyük Xan onları şəhərdən
çıxarmaq barədə əmr verib, indi gəliblər
ki, Vəlinemət ermənilərə şəhərin
yaxınlığında torpaq ayırsın, orda yurd eləyib,
bağ salmalarına, kilsə tikmələrinə izin versin, həm
də onlara qoyulmuş cizyəni azaltsın. Erməni
xəlifə də dərhal özünü salıb
hökmdarın yanına, tərifləyib, yaltaqlanıb,
göz yaşı axıdıb, o da Mirzə Möminə
tapşırıb ki, buyrultu hazırlasın.
Böyük Şah Abbasın İsfahan ətrafından
köçürdüyü ermənilər artıq vətənlərini
unudublar, dedi, burda kök salmağa çalışırlar.
Sonra da qocalığını, xəstə olduğunu yolun
çətinliyini bəhanə gətirib sabah, yəni şəvval
ayının iyirmi birinci günü Üçmüəzzinə
dönməyə izin istəyib, öz elçisi keşiş
Ter-Txoumu da Mirzə Möminin yanında qoyub ki, Böyük
Xanın buyrultularını alıb Üçmüəzzinə
çatdırsın.
Səhəri
İbrahim xanın xidmətində olmadım, çünki
xan tezdən divanxanaya getmişdi. Osmanlı elçisi Gəncəli
Paşanın yola salınmasına hazırlıq
görülürdü. Günorta
namazından sonra hamıya Araz körpüsünün qənşərində
yığışıb Osmanlı elçiliyini yola salmaq
buyruğu verildi. Mən körpüyə çatandan az sonra Gəncəli Paşa heyətilə Vəlinemətin
çadırından çıxıb gəldi. Paşa
hökmdarımızın bəxşişi olan qızıl
saplarla tikilmiş bahalı geyimdəydi, yanında Vəlinemətin
Xəlifə Sultan Muradın sarayına elçi göndərdiyi
Əbdülbağı xan Zəngan, məmləkətin
şeyxülislamı Mirzə Əbdülqasım Kəşani,
yeni Baş Molla – Molla Əli Əkbər vardı,
görünür, İstanbulda Vəlinemətin irəli
sürdüyü şərtləri müzakirə eləyəcəkdilər.
Elçini Mirzə Zəki yola salırdı.
Körpünü keçəndən sonra
dayanıb vidalaşdılar. Gəncəli
Paşanın üç yüz nəfərlik dəstəsi
quzeyə doğru yol aldı, Gəncədən, Qazaxdan, Loridən
keçib Qarsa gedəcək, ordan İstanbula üz
tutacaqdılar.
Körpüdən
aralanıb dəftərxanaya qayıtmağa
hazırlaşırdım ki, erməni xəlifənin qəfiləsinin
yaxınlaşdığını gördüm. İstəməsəm
də, ayaq saxladım, atın belində Böyük
Xanımızdan bəxşiş aldığı qiymətli əbaya
bürüşüb oturmuş, cin qaynaşan gözlərini
hey ətrafda dolaşdıran qocanın düşərgədən
qalıb ədasıyla çıxması şəstimə
toxundu. Vəlinemətin xoş münasibətindən
yararlanıb torpaqlar, mülklər qopartmışdı, əsirlər
alıb məsləhət bildiyi yerlərə göndərmişdi,
amma bununla əl çəkməyəcək, qalanını
İbrahim xandan almağa çalışacaqdı. Erməni
xəlifənin ardınca düzülmüş vardapetlər,
keşişlər, rahiblər dindən çox
Üçmüəzzində cızılan plana qulluq eləyirdilər,
bunu da hələ ki, Mirzə Mehdidən, Axund Ələkbərdən,
Əbdülhəsən xandan, kələntər Əliquludan
başqa kimsə unamır. Amma unamağın da
bir faydası yoxdu, hamı Vəlinemətin qəzəbinə
düçar olmaqdan qorxur. Kimin hünəri
var ki, bunu hökmdarın qulluğuna ərz eləsin,
başını olmasa da, məqamını itirib, gözdən
düşsün. Hər halda, fürsət
düşəndə olub-keçənləri İbrahim xana
deməyi beynimdən keçirib təsəlli tapdım.
Nəriman Əbdülrəhmanlı
525-ci qəzet.- 2011.- 7 may.- S.24-25.