Yeni dünya sahmanı və Heydər
Əliyevin milli mədəniyyət konsepsiyası
Bu gün
bütün sivil bəşəriyyət əsas siyasi məqsədi
yeni dünya sahmanı yaratmaqdan ibarət olan qloballaşmaya
doğru gedir.
Sərhədsiz dünya anlayışı, azad
insan, demokratik vətəndaş cəmiyyəti... və bir də
heç şübhəsiz ki, min illik (və daha qədim!) ənənələri
olan mili mədəniyyətlərin inteqrasiyası tarixin
labüd tələbatına çevrilib. Ədəbi
tənqid və ədəbiyyatşünaslıq da öz təhlil
və araşdırmalarında belə bir konteksti nəzərə
almağa məcburdur. Qloballaşmanın
çox böyük faydalı nəticələri ilə bərabər
məhz mədəniyyətdə millilik amilinin qorunması
baxımından zərər gətirən müəyyən
problemləri də var. Mili-mənəvi dəyərlərimizin
dünya səviyyəsində dərki və dəyərləndirilməsi
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevə
məxsusdur. Yenicə çap olunmuş “Heydər Əliyev
və mili-mənəvi dəyərlərimiz” kitabında Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin rektoru, Əməkdar incəsənət xadimi,
professor Timuçin Əfəndiyev qloballaşma prosesində mədəniyyətin,
ümumən mili-mədəni dəyərlərimizin taleyi
probleminə Heydər Əliyev zəkasının
işığında nəzər salır. Hələ
kitabın annotasiyasında deyilir: “Müəllif tarixilik
prinsipinə əsaslanaraq dünya şöhrətli siyasi
xadimin mədəniyyət konsepsiyasını şərh etməyə
çalışır. O, belə bir fikri metodoloji əsas kimi
götürür ki, Heydər Əliyev istər çoxəsrlik
zəngin ədəbiyyatımız, istərsə də qədim
və bədii cəhətdən kamil mədəniyyət və
incəsənətimizin ayrı-ayrı sahələrindən
bəhs edərkən bütün bunlara dövlətçilik
nöqteyi-nəzərindən, azərbaycançılıq fəlsəfəsinin
məxəzləri kimi yanaşmışdır”. Belə bir yanaşma nəinki doğrudur, o, hətta
böyük perspektivə malik olub kitabın
konsepsiyasının strateji əhəmiyyətini təmin edir.
“Mədəniyyəti inkişaf etdirmək, milləti
inkişaf etdirmək, mili ruhu yaşatmaq deməkdir”- H.Əliyevin
bu müdrik kəlamı, uzaqgörən təlimi kitaba epiqraf
kimi verilərək onun nəzəri-fəlsəfi pafosunu
müəyyənləşdirir. H.Əliyev
Azərbaycanın təkcə dövlət sərhədlərini
qorumur, həm də mənəvi sərhədlərini
qoruyurdu. Əgər Azərbaycanın
dövlət sərhədləri 9 milyonluq xalqı əhatə
edirsə mənəvi sərhədləri 50 milyonluq əhalini
çevrələyir. Mili-mənəvi dəyərlərimiz
isə bütün dünya azərbaycanlılarına məxsusdur.. Kitabın “Heydər Əliyevin irsi mili sərvətimizdir”
adlanan ön sözündə T.Əfəndiyev
özünün bu dahi şəxsiyyətin ədəbi-mədəni
irs təliminə yanaşma tərzini,
metodoloji mövqeyini müəyyənləşdirir. Ulu öndərin mili-mənəvi dəyərlərimizə
bütövlükdə münasibətini sistemləşdirən
birinci fəslində onun həm keçmişdən miras
qalmış mədəni-tarixi irsə, həm də
müasir mədəniyyətin inkişafına göstərdiyi
xidmətlə nəzəri-tarixi planda analitik təhlilin
predmetinə çevrilir. “Cənubi Qafqazda
ən əsas şəxsiyyət” (Corc Buş), dünyanın
“Siyasət nəhəngi” (V.Putin) olan H.Əliyevin gücü
həm də öz doğma xalqının mədəniyyət
və mənəviyyatına bağlılığında,
öz əməlləri ilə onun tarixini yaşatmasında
bu gününü yaratmasında idi.
O fəxrlə deyirdi: “Hər
xalqın öz adət-ənənəsi var, öz mili-mənəvi
dəyərlərimizlə, öz dini dəyərlərimizlə,
adət-ənənələrimizlə fəxr edirik”. Kitabda göstərilir ki, H.Əliyev cəmiyyətin
mənəvi tarazlığının qorunmasında dinin
roluna xüsusi əhəmiyyət verirdi. O, qədim
türk imperatorlarından üzü bəri tarixlərə
boy verə-verə gələn adət-ənənələrlə,
dinin mənəvi-əxlaqi gücünü əzmlə birləşdirir.
Belə əsaslı qənaətə gəlirdi
ki, “Yüksək tolerantlıq ilk növbədə yüksək
mədəniyyətin təzahürüdür”. Bu gün Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin
qurulmasında qeyri-dövlət ictimai təşkilatları,
dövlət institutları ilə bərabər səviyyədə,
bəlkə də daha artıq din və mədəniyyət mühüm
rol oynayır. Təkcə bunu
xatırlatmaq kifayətdir ki, Azərbaycan Respublikasının
prezidenti prezident səlahiyyətlərini qəbul edərkən-
İnauqurasiya zamanı konstitusiya ilə bərabər müqəddəs
kitabımız olan “Quran”a əl basıb dövlət və
millətə sədaqətlə xidmət edəcəyinə
and içir. Heydər Əliyev mahiyyətində
yüksək əxlaqi dəyərləri ehtiva edən Qurban və
Ramazan kimi dini bayramlarımızın keçirilməsinə
xüsusi önəm verirdi. O, 2003-cü ildə Qurban
bayramı münasibətilə xalqa təbrikində belə
demişdi: “Qoy bütün milli və dini bayramlarımız
kimi mübarək Qurban bayramı da xalqımızın
yüksək ideallar ətrafında daha sıx birləşməsini
təmin etsin, müstəqil və demokratik Azərbaycan
dövlətinin gələcək inkişafı naminə
bütün azərbaycanlılar arasında Ümummilli Həmrəyliyi
möhkəmləndirsin”. İstər “Novruz”
bayramı, istərsə də müqəddəs Qurban və
Ramazan bayramları xalqı ülvi ideallar ətrafında birləşdirən,
insanlıq, sülh və əmin-amanlıq təlqin edən mərasimlər
kimi H.Əliyev siyasətinin əxlaqi-psixoloji əsasında
dayanırdı. Kitabın müəllifi
öz təhlillərində bu məsələlərə
xüsusi önəm vermişdir. Burada doğru qeyd olunur
ki, Novruz bayramının YUNESKO –nun qeyri-maddi irs
siyahısına daxil olunması H.Əliyevin strateji
planlarının təzahürü idi. O deyirdi: “Xalq bir
çox xüsusiyyətləri ilə tanınır,
sayılar və dünya xalqları içərisində fərqlənir.
Bu xüsusiyyətlərdən ən yüksəyi,
ən böyüyü Mədəniyyətdir”. Ulu
öndərin fikrincə “İslam Azərbaycan xalqının,
Peyğəmbər Əleyhüssəlamın və islam aləminə mənsub olan bütün
insanların ən ali əxlaq mənbəyidir”. H.Əliyevin Milli-mənəvi dəyərlər təliminin
əsasında dayanan belə düsturları T.Əfəndiyev
dəqiq və dəyərli faktlarla şərh edir,
açıqlayır və əsaslandırır. Hələ
sovet dönəmində görkəmli yazıçı,
musiqiçi və rəssamlarımıza o dövrün ali
mükafatları olan Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
adlarının verilməsi, müstəqillik dövründə
isə bu qəbildən olan görkəmli şəxsiyyətlərin
“Şöhrət” və “İstiqlal” ordenləri ilə təltif
olunmaları, yaxud “Bibiheybət”, “Mirmövsüm Ağa” ziyarətgahlarının
yenidən qurulması deyilən fikirlərin əyani təsdiqidir.
Kitabda mühüm bir yeri “Ümummilli Liderin ədəbi
irs təlimi” hissəsi (II fəsil) tutur. Burada
T.Əfəndiyev Ulu Öndərin çoxəsrlik ədəbiyyatımıza
və dilimizə münasibəti ilə bağlı ədəbi-nəzəri
görüşlərini analitik təhlilin predmetinə
çevirir. “Heydər Əliyevin ədəbiyyat siyasəti,
onun ümumi dövlət siyasətinin əsas inkişaf
istiqamətlərindən biridir” kimi nəzəri-metodoloji
başlanğıcdan çıxış edən müəllif
təsnifat apararaq dörd konseptual istiqamət müəyyənləşdirir:
1 Bədii ədəbiyyat (və
dil) Heydər Əliyevin Azərbaycançılıq fəlsəfəsinin
ideya zəmini və məxəzi kimi;
2. Heydər Əliyev və
çağdaş ədəbi proses;
3. Heydər Əliyev və folklor
(epos təfəkkürü);
4. Heydər Əliyev və
klassik bədii irs. Şübhəsiz
ki, belə yanaşma konseptual səciyyə daşıyır
və Ulu Öndərin ədəbi-nəzəri
görüşlərini qlobal istiqamətlərini mahiyyətcə
özündə əks etdirir. H.Əliyevin
ədəbiyyatımızın həm qədim və orta əsərləri,
həm də XIX əsr və bundan sonrakı epoxaları ilə
bağlı saysız-hesabsız maraqlı fikirləri
vardır. T.Əfəndiyev onun metodoloji baxımdan sərrast
bir fikrini təhlilləri üçün
çıxış nöqtəsi seçir və ikinci fəslə
epiqraf verir: “Bizim ədəbiyyatımızın
xalqımıza etdiyi ən böyük xidmət ondan ibarətdir
ki, şairlərimiz, yazıçılarımız öz əsərləri
ilə Azərbaycanda, millətimizdə daim mili hissiyyatları
oyatmağa çalışmışlar. Mili
özünüdərk, mili oyanış, dirçəliş
prosesi xalqımıza birinci növbədə ədəbiyyatdan
keçir” Bu nəinki doğru fikirdir, o, hətta filologiyaya
dair dərs kitablarının hamısında böyük hərflərlə
titul səhifəsində başda yazılmalıdır.
Hələ XIX əsrin ortalarında
böyük rus tənqidçisi N.Q.Çernışevski
yazırdı ki, ədəbiyyat elə yüksək
tribunadır ki, xalq oradan öz kədərini, tarixi dərd-sərini
söyləyir. Dünya ədəbi tənqidinin
ulduzu, əbədi gənc V.Q.Belinski isə deyirdi ki,
bütün mədəniyyət və incəsənət
növlərinin əsasında bədii ədəbiyyat
dayanır. Həqiqətən də bədii
ədəbiyyat hər cür sənətin genetik mənşəyidir.
Bu kitabın dəyərli cəhətlərindən biri də
budur ki, T.Əfəndiyev Ulu Öndərin ədəbiyyata
tarixi yanaşma prinsiplərinə əsaslanaraq Azərbaycan ədəbiyyatının
Şərq konteksti ilə bağlı dəyərli
mülahizələr irəli sürür: “Qeyd etməliyik ki,
ümumiyyətlə, Azərbaycan fəlsəfi fikri daha
çox bədii ədəbiyyatın bətnində
formalaşıb. “Avesta” “Kitabi- Dədə- Qorqud” abidələri,
Xaqani, Nizami, Nəsimi, Füzuli, M.F.Axundzadə və s. kimi
şəxsiyyətlər təkcə böyük
yazıçılar deyil, eyni zamanda böyük filosoflar idi. XI əsrin böyük ədəbiyyatşünası
Xətib Təbrizi öz araşdırmalarını ümumən
ərəb dilli poeziya üzərində qururdu ki, bura Azərbaycan
şairləri də daxil idi. Ümumiyyətlə klassik
Şərq ədəbiyyatına yanaşmada belə bir prinsip
nəzərə alınmalıdır: bir var ərəb
poeziyası, bir də var ərəbdilli poeziya. Məsələn,
Məvali şairlərin əksəriyyəti azərbaycanlılar
idi. Eyni mülahizəni fars
poeziyası və farsdilli poeziya barəsində də söyləmək
olar. Məsələn, fars dilli
poeziyanın zirvəsi Nizami Gəncəvi azərbaycanlı
idi. Şərqşünas alimin bu mülahizələri
ilə razılaşmamaq mümkün deyil. H.Əliyev bədii ədəbiyyata təkcə fəlsəfi
fikirlər məxəzi kimi deyil, xalqın əsrlərdən
gələn səsi kimi baxırdı. Hələ 1975-ci
ildə Azərbaycanda sovet ədəbiyyatı günləri
keçirilərkən söylədiyi müdrik fikirlər bu
gün də elmi tədqiqatlar üçün istiqamətverici
nümunə olaraq maraq doğurur: “Tarixin bir-birinə
qovuşdurduğu əsrlər bir çox xalqların oğul
və qızlarını məhəbbətlə tərənnüm
edən Nizami dühasının ölməz əsərlərini,
Füzulinin insanpərvərlik və xeyirxahlıq dolu
misralarını Nəsiminin fəlsəfi fikirlə zəngin
lirikasını, Xaqaninin məhəbbət və iztirab tərənnüm
edən poemalarını, Vidadi və Vaqifin xalq yaradıcılığı
çeşməsindən qidalanan ölməz şerlərini
bizə gətirib çatdırmışdır. Tarix tələbkar ittihamçıdır. Hökmdarlar, saray əyanları, zülmkarlar unudulub
getmişlər. Azərbaycanın
böyük mütəffəkkir və humanist şairlərinin
təravətdən düşməyən misraları isə
bu gün də öz hikmət və insanpərvərlik ruhu
ilə dünyanı heyran qoyur”. Göründüyü
kimi H.Əliyev ədəbiyyatın əbədiyyətinə
dönməz bir inam ifadə edir. Heydər
Əliyev teatrın bədii-tarixi əhəmiyyətinə ən
çox diqqət yetirən dünya liderlərindən idi.
O, təkcə insanların mənəvi cəhətdən
formalaşmasına deyil, cəmiyyətin mənəvi
tarazlaşmasındakı roluna yüksək dəyər verir.
Özü tez-tez teatra gedir, tamaşalardan sonra səhnə
arxasına gələrək aktyorlarla səmimi söhbətlər
edirdi. Heydər Əliyevin teatra
marağı həm də gəncliyində aktyor olmaq həvəsinin
tükənməzliyi ilə bağlı olmuşdur.
Teatr sənətimiz,
teatr xadimləri ilə bərabər Heydər Əliyevin kino
sənətimizə olan böyük qayğısı ilə
bağlı faktlar və mülahizələr kitabın
dördüncü fəslində yer alıb. Ulu öndərin
özünün müxtəlif çıxışlarından
bizə məlumdur ki, o hələ ölkə rəhbərliyinə
gəlməmiş, DTK-nın sədri olarkən- 1969-cu ildən
əvvəl “Uzaq sahillərdə” filminin çəkilişinə
və onun qəhrəmanı Mehdi Hüseynzadənin bəraət
almasına necə böyük zəhmətlər çəkmişdir.
H.Əliyev kinonun həm bədii-estetik əhəmiyyətini,
həm də təbliğati imkanlarını hər kəsdən
gözəl bilirdi. O, Azərbaycan kinosunun 80 illik
yubileyində demişdi: “bəşəriyyət
qarşısında kinonun xidməti böyükdür, amma
bizim xalqımızın inkişaf yolunda Azərbaycan kinosunun
xidməti əvəzsizdir. Kinonu, kinematoqrafiyanı, kino sənətini
yaşatmaq lazımdır... Kino mədəniyyətin
böyük qoludur. Teatrla biz öz
varlığımızı ancaq respublika çərçivəsində
təbliğ edə bilirik.. kino-
ümumittifaq və ümumdünya səhnəsidir”. Heydər Əliyev aktyor olmaq istəyirdi, o dünya
siyasət səhnəsinin baş qəhrəmanı oldu, Heydər
Əliyev memar olmaq istəyirdi, o, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin memarı oldu. Bəlkə
həm də məhz buna görə o, rəssamlıq sənətini
çox sevir, rənglərin simfoniyasını dinləməkdən
xüsusi zövq alırdı. Professor T.Əfəndiyevin
monoqrafiyasının beşinci və altıncı fəsilləri
müvafiq olaraq Ulu Öndərin rəssamlıq və musiqi sənəti
ilə bağlı nəzəri görüşlərinə
həsr olunub. Heydər Əliyevin şəxsiyyəti
və böyük zəkası ilə bağlı məlum
bir fikri biz də təkrar etməyə bilmirik ki, o hansı
sahədən danışıbsa o sahə haqqında ən
mükəmməl, professional səviyyəsində bəhs
edib. O, Moskvada Nazirlər Soveti Sədrinin birinci
müavini olarkən nəqliyyatçılarla
görüşündə nəqliyyatçılar, fiziklərlə
danışanda fiziklər, hətta ən az
məşhur peşə sahibləri ilə söhbətində
belə onlar Heydər Əliyevin professionallığına
heyran qalardılar. Haqqında bəhs etdiyimiz kitabın müəllifi
də Ulu Öndərin XX əsrin böyük rəssamı Səttar
Bəhlulzadə ilə bağlı unikal fikirlərini misal gətirib,
analitik təhlillər verir: “Səttar Bəhlulzadə
yaradıcılığının özünəməxsus
xüsusiyyətləri var. Həmin xüsusiyyətlər onun
əsərlərində aydın görünür. Bu qeyri-adilik onun daxili-fəlsəfi aləmi ilə,
onun dünyagörüşü və fitri istedadı ilə
bağlıdır.
XX əsr Azərbaycan
xalqının mədəni həyatında böyük hadisələr
dövrü olubdur. XX əsrdə mədəniyyətimiz...
dünya mədəniyyətinə böyük simalar bəxş
edib. Onların arasında rəssamlıq sahəsində
Səttar Bəhlulzadənin xüsusi yeri var. O, nəinki Azərbaycan,
həm də bütün dünya mədəniyyəti
üçün, dünya rəssamlıq sənəti
üçün görkəmli bir rəssamdır... O qeyri-adi
bir insan idi. Qeyri-adiliyini öz əsərləri
ilə hamıya nümayiş etdiribdir”. H.Əliyev
Səttar Bəhlulzadəni istedadlı, əzimkar və fədakar,
həmçinin novator bir sənətkar kimi səciyyələndirir,
bunun dünya nəfslərindən yüksəkdə
dayandığını- mənəvi ucalığını
xüsusi vurğulayırdı. Ümumiyyətlə,
yaradıcı şəxsiyyətin qeyri-adiliyinə, ülvi
ideallarla bağlılığına diqqət ulu öndərin
görüşləri üçün səciyyəvidir.
Bu baxımdan musiqi də onun üçün təkcə
həzz mənbəyi deyil, dünyaya baxış prizması
idi. Heydər Əliyev musiqidə xəlqiliyi
xüsusilə yüksək dəyərləndirir, bu onun ən
başlıca meyarı idi. Məhz bu kontekstdə də
o deyirdi: “Bəstəkarın ustalığı, onun yüksək
profesionalizmi ondan ibarət olmalıdır ki, Azərbaycan xalq
musiqisi, mili melodiyalar, Azərbaycan folkloru əsasında
toplanmış sərvətlərdən istifadə edərək
bütün janrlarda fundamental əsərlər yaratsın”. Xəlqilik, xalq həyatına getmək, xalqla
anlaşıqlı dildə danışmaq, dövlət mənafeləri
ilə xalq maraqlarını uzlaşdırmaq Ulu Öndərin
dövlət siyasətinin də ən uğurlu cəhətlərindən
idi. Timuçin Əfəndiyevin “Heydər
Əliyev və mili-mənəvi dəyərlərimiz”
kitabı Ulu Öndərin nəzəri irsinə dərindən
bələdlik və böyük ziyalı məhəbbəti
ilə yazılıb. Kitabın hər səhifəsində
Heydər Əliyev şəxsiyyətinin əzəməti
görünür. Müəllif bu dahi
insanın milli sərvətimiz olan irsini məsuliyyət və
qayğı ilə tədqiq edib, yüksək analitik təhlillər
aparıb. Nəticədə həm gənc
nəslin, həm də mütəxəssis ziyalıların
stolüstü kitabı olacaq fundamental bir əsər
yaranıb. Bu əsər yeni dünya
sahmanının yaradılış prosesində mədəniyyətlərin
inteqrasiyası zamanı milli müəyyənliyin
qorunmasına xidmət edəcək.
Gülşən Əliyeva-Kəngərli
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2011.- 7 may.- S.8.