Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
Nəşrin redaktorları:prof.
Şamil Vəliyev və elmi
işçi Samir Mirzəyevdir.
Əsərləri
üçüncü cild (1915-1916)
Ön söz
Azərbaycan milli qurtuluş hərəkatının ideoloqu və lideri, ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin banisi M.Ə.Rəsulzadənin zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii publisistik irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914) 2001-ci ildə işıq üzü görmüşdür. İndi onun 1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm. Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və bütövlükdə I dünya müharibəsi dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün faydalı olacaqdır.
(Əvvəli ötən şənbə sayımızda)
“Arşın mal
alan”
“Arşın mal alan” operettası ictimai azarımızı operetta zəminində gülgü və “guf” ilə qarışdıraraq tənqid edən lətif bir əsərdir.
Bu dəfə “Arşın mal alan”ın əsil lətafətinə oyunun olduqca səlis və müntəzəm bir surətdə keçməsi bir daha lətafət əlavə elədi.
Soltan bəyin mülkədar rolunu ifa edən Ə.Hüseynzadə cənabları nə qədər gözəl bir “pambıq bəyi” tipi verdi. Hüseynzadə ciddi rollara girərək elədigi “günahlar”ın “kənarə”sini verdi.
Hüseynzadəyə məxsus bəzi rollar vardır ki, onda artist adına bir xilaflıq ibraz ediyor. Soltan bəy rolu Hüseynzadənin əlində öylə muma dönüb yumuşalıyor ki, artist tamamilə öz vəzifəsinə hakim olur və oyunu su kibi axır.
Ağdamski cənabları doğrudan da təkrar söylədigimiz vəchlə arvadsız səhnəmiz üçün böyük bir təsəllidir. Gülcöhrə rolunu nə qədər lətif, nə qədər təbii oynıyordu. Başqa arvad rollarını yeni oynayan xanım Alinskaya lap gözəl oynadılar.
Sarabskinin oynadıqları ciddi aşiq rolları olduğu halda, qeyri-ciddi bir aşiq rolunda da müvəffəqiyyət göstərə bildi. cahan xanım rolunu oynayan cənab Süheyli də gözəl oynayır və sadəlövh bir “xalanın” vəzifəsini tamamilə dərk ediyordu.
Əsgər bəy rolundakı Tanrıqulov Tanrı vergisi var, bir artist olduğunu isbat elədi.
Vəli rolunu ifa edən X.Həsənov cənabları da rolunu hüsn ifa edə bildi.
Musiqi gözəl idi.
Bir kərə səhnədən şikayət ediləcək bir şey olmayıb. Xəlq olduqca məmnun olduğunu qəhqəhələr çalıb gülməsi ilə göstəriyordu. Fəqət bu gecə şikayət olunacaq bir şey varsa, o da xəlqin şuluğluğudur.
Nə olsaydı da xəlqimizdə bir az tərbiyeyi-ictimaiyyə olsaydı...
M.Ə.
“İqbal”, 18 yanvar 1915, ¹841
Hərbzədə
müsəlmanlar üçün
Karsdan gələn faciə xəbərləri haman cəmaətimizin hissi-həmiyyətini təhrik etməkdədir. Hər təbəqədən ziyadə bu haldan mütəəssir olub da, müavinətə tələsən cəmaətimizin “əvam” və əsnaf qismidir. O qism ki, onun “qəpigi” üçün “qapısına getməgi” “ağır və zənli” xeyratçılarımız bir az “yüngüllük” ədd ediyorlar. Fəqət, əhali bu kibi şeylərə alışdırılmaqla bərabər öz manatları və abbasılarını fələkzədə qardaşlarına yetirmək üçün “yüngüllük” göstərib idarəmizə qədər gəlməyi müvafiq görüyorlar.
Əlbəttə, ianə təşkilatı daha vasim və daha rəsmi bir əsas üzərinə təsis olunursa, o zaman şübhəsiz ki, ianələr imdiki halı ilə degil, daha parlaq, daha faidəli bir surətdə cəm olacaqdır.
cəmiyyəti-xeyriyyə idarəsindən elədigimiz təhqiqata nəzərən bu xüsusda cəmiyyət idarəsi tərəfindən qorodonaçalnikə ərizə verilib, bu günlərdə ianə dəftəri açmaq icazəsi gözlənilməkdədir.
Fəqət “Nicat” məarif cəmiyyəti bir növ ənənəsini təşkil edən həssaslıqla haman zavallı hərbzədə qardaşlarına müavinətini yetirmək qəsdinə düşərək “Leyli və Məcnun” operasının mövqei – tamaşaya qoyulması ilə Kars və ətrafındakı müsəlmanların ələmlərini azaltmaq istəmişdir.
Bəli, bu axşam Nicat məarif cəmiyyəti tərəfindən Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrosunda məşhur milli operamız “Leyli və Məcnun” tamaşası veriləcəkdir.
“Leyli və Məcnun” xəlqimizin sevdigi bir əsərdir. Hər daim böyük gəlirlər təmin eləmişdir. Fəqət bu dəfəki “Leyli və Məcnun” digər bir nöqteyi-nəzərdən tərcih verməli və oraya böyük şövq və həvəslə getməlidir. Bu kərə Leyli ilə Məcnunun eşqlərini seyr edənlər eyni zamanda baxanlarına məhəbbəti-millət və milliyyətə eşq hissləri ilə də sinələrini qabartmalı və bilməlidirlər ki, verdikləri pul müqabilində ədəbi və musiqi bir zövq və ləzzət bulmaqla bərabər, mənəvi bir vəzifəni ifa ediyorlar.
“Leyli və Məcnun”dan gələcək hasılatın hamısı Kars və ətrafındakı müsəlman hərbzədələrinin mənfəətinə gedəcəkdir.
Həmişə teatrolarımızı dolduranlar “qara cəmaət”dir. O “qara cəmaət” ki, cəmaətimizin “az təbəqəsində” bulunanlar onların ruh və qəlbləri haqqında olduqca yanlış bir təsəvvürdədirlər. İştə bugünki “Leyli və Məcnun” tamaşası bizə göstərməlidir, görəlim ki, cəmiyyətimiz cəmaətimiz içindəki təbəqələrdən hankısı millət ələm və amalı ilə daha ziyadə əlaqədardır.
Bu günki teatroya gəlmək yalnız çalğı və oyuna tamaşa eləməkdən ibarət degildir. Bu günki tamaşada bu əməl, bir məhəbbət və milliyyət əlaqəsi göstərmək rəmzi və əlaməti vardır. İştə bu əlaməti nəzərə alaraq dövlətli, kasıb, xəvvas, əvam və ziyalı qismimizin hər sinfi hazır olmalı və bilet üstündə adəta biri-birilə müsabiqəyə girişməlidirlər.
“Leyli və Məcnun” operası xeyriyyə məqsədi üçün ikinci dəfədir ki, oynanıyor. İlk dəfə xəstə və yaralı əsgərlərin nəfinə oynanması və olduqca müntəzəm-parlaq və mənfəətli keçmişdi.
Bu qabaqdakı mütaliə elədigimiz mülahizələrin hamısı o dəfəki “Leyli və Məcnun” tamaşasında mövcud idi. Şəhərin əyan və əşrəfindən bir çoxları ilə ürəfa qismindən əksəri də heç türk (müsəlman) teatrosuna gəlmədikləri halda – o gün gəlmişlərdi. Gözləməlidir ki, bu dəfə də eyni ruh və həvəslə gəlib də ürəklə verdikləri pullarla teatro kassasını – daha istilahınca – deyəlim – bombardman edəcəklərdir.
“Nicat” cəmiyyətlərimiz məbadidən əvvəlincisidir ki, bu xüsusda öhdəsinə düşən vəzifəni dəröhdə etmək üçün qədəm qoyur. Xəlqimizə tərtib edən vəzifə də odur ki, bu qismi canü-dildən alqışlayıb onun dəvətini qəbul ilə bu gecə Tağıyevin teatrosunda hazır olmağına, bu münasibətlə öhdəsinə düşən vəzifənin ifasına tələssin.
Bir həftədən bəri xəlqimizi karslıların imdad və müavinətə dəvət etməkdə olan “İqbal” idarəsi böylə bir mütalimədədir ki, yenə karslılara məxsus olmaq üzrə idarəmizə verilən ianə pullarının müqabilində alınan məqbuzun əhəmiyyəti nə isə, bugünki Tağıyev teatrosunun teatro bileti də o əhəmiyyətdədir.
Gediniz, qardaşlar, bu günki operaya, biliniz ki, oraya getmənizlə ac və çıplaq qalmış müsəlmanlara müavinət edirsiniz. Əlbəttə ki, siz böylə cüzi bir müavinəti əsirgəməzsiniz. Bilxassə ki, verəcəginiz məbləğ müqabilində özünüz də ruhani bir zövq alacaq və bu gecənizi zövq və ruhi qidalandıracaq bir surətdə keçirəcəksiniz.
M.Ə.Rəsulzadə
“İqbal”, 18 yanvar 1915, ¹841
Məqbuz – alınan, alınmış
Müharibənin
altı aylığı
Böyük və dəhşətli müharibə altı ayını buldu.
Dün yanvarın 19-u idi.
İyulun 19-dan tam altı ay keçiyor.
İyulun 19-da Almaniya ilə Rusiya arasında hərb elan
edilmişdi.
Bir Serbiya ixtilalçı uşağının
partlatdığı bomba Avstriya-Serbiya ixtilafına səbəbiyyət
vermiş və bu surətlə imdiki dünya
yanğınının məntiqi-ərbabı təbirincə
“cəzə axir illət tam”nı təşkil
eləmişdi.
Əvət, ümumi Avropa ixtilafını mucib olan səbəblər
çoxdan bəri ehzar edilmişdi. Böyük bir yanğın
vücuda gətirəcək məvaddi-ehtiraqiyə haman toplaşıb durmuşdu. Hər tərəf
neftlənmiş, hər yana planlar
konulmuşdu. Yalnız bir kibrit lazım idi ki, bu böyük
bina od tutub yansın və bugünki Avropa
mədəniyyəti ta əsasından sarsılsın.
Diyorlardı
ki, Avropa müvazinei-siyasiyyəsini sarsacaq şey haman Balkan məsələsi olacaq, diyorlardı
ki, Balkan müvazinəsi pozulunca Avropa da biri-birinə dəgəcək.
Çünki yek-digərilə həyat və məmat
qovğasına mühəyya olan iki ünsürün ən həyati
mənafeləri burada biri-birilə təsadüm ediyor və
ancaq buradakı müvazinə üzərinə bir növ
sükun bulub duruyorlar.
German
irqilə slav irqinin tarixi keşməkeşləri
haman burasında vüqu bulmuş və nəhayət, mənfəətləri
iqtizası olaraq slavlıq aləminə yardım etməni
müvafiqi-məqsəd görən İngiltərə
dövlərilə Fransa Cümhuriyyəti dəxi bu
xüsusda slavlığa zəhir çıxararaq məsələyə
təbir caizsə – Avropaşümul bir şəkil və
mahiyyət vermişdir.
Balkan müvazinəsinin sütunu Türkiyə hakimiyyəti
ədd olunuyordu.
Balkan müharibəsinin əsnasında bu sütun
yıxıldı. Daha o zaman hər kəs bunun Avropa
müharibəsinə səbəbiyyət verəcəyindən
qorxmuş və zühur edəcək böyük bir dünya
yanğınının dəhşətnüma mənzərəsi
təsvirinin önündə tit-tir titrəmişdi.
Şübhəsiz
ki, germanlıq aləmi slavlığa digər bir rükni-əzim
təşkil edəcək “Balkanıstan ittifaqını”
çəkəməz və Türkiyənin qəti bir məğlubiyyətə
uğraması dəxi onun üçün bir fali-xeyir təşkil
edəməz idi. Binaən gözlənilirdi ki, german militarizmi
haman əldə silah olaraq işə
girişəcək.
Fəqət o zaman bu təsvirlər tətbiq
olunamayıb qaldı. German silahından ziyadə Avstriya siyasəti
işə girişdi. Məlum olduğu üzrə
“Balkanıstan” ittifaqı haman müttəfiqlərin
öz qanlarına qərq etdirildi.
Nəhayət, Türkiyə məğlubiyyəti üzərinə
zühuru gözlənilən xətər Avstriya vəliəhdinin
öldürülməsi münasibətilə vüqu buldu. Müharibənin
zühuru və buna səbəbiyyət verənlər həqqində
bir çox söz söylənmiş. Bir
çox mülahizələr
yürüdülmüşdür. Tərəfindən hər
biri ötəkini haman bu böyük
qanın səbəbi olaraq göstərməkdə və
qüsuru ovza və haldan ziyadə əşxasə təhmil
etmək istəməkdədirlər.
Avropa mədəniyyətini
iyicəsinə tədqiq etmiş olanlar, oradakı tərəqqiyati-maddiyənin
əfkar üzərindəki təsirini təhlil etmiş zatlar
və bu maddi mənfəətlər ilə bunlardan doğan
milli idealların ixtilafına aşina olanlarca vazeh və
aşkardır ki, sənələrdən bəri biri-birinə
qarşı silahlanmaqda olan iki Avropa kütləsi şübhəsiz
ki, bir gün gələcək də kəllə-kəlləyə
dəgəcəklərdi. İştə təbii
olduğu hər kəscə təsdiq edilməkdə olan
toqquşma – hər hanki bir surətlə olursa olsun, bunun əhəmiyyəti
yoxdur – vaqe oldu.
lll
Müharibə
elan olunur olunmaz Avropanın tərəqqiyati-maddiyə və
ticariyəsi ilə bunun millətlər arasında vücuda gətirdigi
irtibat və münasibatı nəzərə alaraq bir
çox nəzəriyyəçilərə təbən əksər
əhali öylə təsəvvür eləmiş idi ki, bu dəhşətli
müharibə haman üç aydan fəzlə
sürməyib bu yanlıq, yaxud o yanlıq olacaq.
Fəqət heyhat, bu gün yeddinci aya girdigimiz halda daha
müharibənin intihasına yaxınlaşmaqda belə
degiliz. Daha bir tərəf digərinə “qələbə
çaldım” deyəcək qədər bir zərbə endirə
bilməmişdir. Müharibənin dairəşümulu
isə haman gündən günə
genişlənməkdə və yanğın evləri kənarda
olanları belə yalayıb yandırmaqdadır.
Altı ay zərfində müharibənin varid etdigi xəsarəti
saymaq qabil olsa, yekunu ehtimal ki, əsrlərdən bəri vaqe
olan müharibələrin verdikləri maddi və mənəvi
xəsarətlərin yekununa baliğ olar.
Bu altı ay müddətində müharibədən gələn
zərər və ziyanları saymaq həm imkandan xaric, həm
də qeyri-mümkündür, bu xüsusda ən doğru məlumatı
və ən maraqlı həvadisi bittəbii müharibələr
bitdikdən sonra oxuyacağız.
Germanlıq xaricində olan Avropa millətləri
meydani-müharibəyə gedərkən bütün mədəniyyət
aləmini təhdid etməkdə olan german cəngculuğuna
qarşı mübarizə etməkdə olduqlarını elan
etməklə bərabər təftin sovlətini qırmaqla da
bütün millətlərin kəmali-hürriyyət və
istiqlalla yaşayacaqlarını təmin etmək
üçün fədai halına mühəyya
bulunduqlarını elan ediyorlar.
Bu
xüsus, həm də imdiki müharibələri vücuda gətirən
böyük illət (ki o da bir millətin digər millət
üzərindəki zülm və etisafından ibarət olub
küçük millətlərin əsarətindən ibarətdir)
hər kəsdə öylə bir iman vücuda gətiriyor ki,
tökülən bu qədər qanların ən müvafiq
bir kəffarəsi varsa, o da müharibələrdən sonra hər
bir millətin öz hürriyyət və istiqlal ilə
yaşamasının təminindən və hər kəsin
öz yağında qovrulacaq bir hala gəlməsindən ibarətdir.
Bu müharibə dünyanı milliləşdirəcək,
milliyyəti-nəzəriyyə, siyasiyyə və mədəniyyəsinə
olduqca mətin bir əsas verəcək və təkrar
qanlı və böyük müharibələrə meydan
buraxmamaq üçün hər kəsin həqqi üzərinə
verilmək bir dəsturi-ittixaz olunacaq; böylə bir dəsturun
ittixazı qabil olmasa belə şübhəsiz ki, bu əqllərə
nafiz və hakim bir ideal şəklini alacaqdır.
Ümumi cahan müharibəsinin ən ağır
yükünü dəröhdə edən Rusiya vətəndaşları
bu qədər fədakarlıqdan sonra əlbəttə ki,
düşmənə qalib gələcək və bu qalibiyyətlərinə
mükafat olaraq şübhəsiz ümuri-daxiliyyədə
Rusiya vətəndaşı olan bütün millətlərin
hürriyyəti-milliyyə və müsavati-hüquqiyyələrini
təmin edən ədalət qanunlarına nail olacaqlar. Ümumi fəlakət
qarşısında müəssir bir surətdə
qardaşlıq və vətəndaşlıq imtahanı
vermiş olan rusiyalılardan ötrü şübhəsiz ki,
bu bir amaldır.
Bütün Rusiya tərəqqipərvər mətbuatı
bu gün bu böyük və müqəddəs amalın
mürəvvicidir. Arada (Novoye vremya) kibi “Əski reçdən”
ayrılmayanlar varsa da, Rusiyada bunların o qədər daha
nüfuz və əhəmiyyəti qalmadı, deyə
düşünmək istəriz.
Polşaya,
Qaliçiya və Buqovinaya hürriyyət və müsavat
aparan, Avstriyadakı millətlərə qarşı milli
azadlıqlar elan edən bir qüvvət şübhəsiz ki,
əsl rusiyalıları da fəramüş etməyəcək
və böyük Rusiyanı, böyük küçük
bütün millətlərinə isindirmək
üçün haman doğma bir ana edəcəkdir.
Əvət,
vətənin müdafiəsində ögey doğmalıq
göstərməyən Rusiya vətəndaşları
arasında əvət, dəhşətli hərb kabusu dəf
edildikdən sonra da ögey doğmalıq qalmasın!
İştə altı aylıq müharibənin Rusiya vətəndaşlarında
bilafərq millət və məzhəb vücuda gətirdigi
yeganə bir ideal.
Bu idealdan rusiyalılar ilham alıyor və bu ümidlə
qüvvətlənərək ənid düşmənə ən
möhlik zərbəni endirmək qüvvətini özlərində
buluyorlar.
lll
Müharibə ikinci yarım illiyinə girməklə
ikinci bir dövrünə dəxi girməkdədir.
Qazmalarda birləşib biri-biri qarşısında
şiddətli surətdə müdafe bir vəziyyət
almış olan düşmənlər hər bir qarış
yer üçün böyük tələfat vermək və
böyük riyazətlər görmək məcburiyyətindədirlər. Müharibələr gərək
şərqdə və gərək qərbdə böylə
“həll edilməz” bir şəkil alınca, haman
uzandıqca və adətən imdiki müharibənin bizi
alışdırdığı dəhşətlərinə
nisbətən vaqe olan toqquşmalar haman “cüzi
atışmalar”dan ibarət olub qalıyor.
Fəqət
təbiidir ki, iş böylə qalmayacaq və
bu surətlə də həll olunmayacaq.
Düşmənlər
hər tərəfdə haman bahar
üçün hazırlıqlar görməkdədirlər.
İngilis hökuməti neçə zamandan bəri az çox təfsilatı qəzetələr
vasitəsilə bildirilən, böyük bir qara ordusu
hazırlamaqda olduğu kibi, almanlar da bu baharda dörd milyonluq
bir qüvvə hazırlamaq təşəbbüsündədirlər.
Bahar olunca havalar qızacaq, qarlar əriyəcək və
şübhəsiz ki, bu bahar tovlid edə biləcəgi xəstəliklərlə
bərabər bəşəriyyətə yeni bir takım
böyük və qanlı müharibə səhnələri
də gətirəcəkdir. Şübhəsiz ki,
baharda olacaq bu vuruşlar qəti olub bəlkə də bizi
müharibənin ikinci ilini görməkdən xilas edəcəkdir.
Yeni il arzuları miyanında rusca qəzetələrdə
ən görkəmli yer tutanı haman qələbə və
sülh idi. Kim bilir bəlkə də müharibənin ikinci səhifəsini
təşkil edəcək olan “bahar vəqələr”indən
sonra arzu olunan sülhün didarilə könüllərimiz
şad olacaq!
M.Ə.Rəsulzadə
“İqbal”,
20 yanvar 1915, N-843
Mühəyya
– hazırlanmış, tədarük olunmuş
Ehtiraq –
yanma, alışma
Cəngcu
– militarizm
Təftin
– fitnə salma, ara qarışdırma
Sovlət
– şiddət, çox iti, qızğın
Etisaf – məcbur
etmə; təcavüz etmə
İttixaz
– qəbul etmə; əldə etmə
Əndişəli əlamətlər
Görünüyor ki, səhneyi-hərb təşkil edən
hüduddakı yerlərdə uyğunsuz hallar hala davam edib
duruyor.
Görünüyor ki, Kars və həvaliyyətindəki
müsəlmanlar general qubernator Zuyevin “dəfələrlə
nəşr olunan dəvətnamələrinə” rəğmən
hala “xristian əhalisinin ədavətkaranə həmlələrinə”
məruz olub qalıyorlar.
“Xristian əhalinin
qeyri-mədəni qismi” tərəfindən vaqe olan təcavüzlərin
durdurmaq üçün məlum olduğu üzrə Kars
general qubernatoru dekabrın 22-i tarixində şiddətli bir bəyannamə
nəşr edib müqəssirləri edam cəzası
ilə qorxutmuşdu. General qubernatorun
“İqbal”ın 842-ci nüsxəsi vasitəsilə tərcümə
və nəşr etdigimiz digər bir bəyannaməsindən
anlaşılır ki, “xristian əhalinin düşmənanə
həmlələri o gündən bəri əksik degil, biləks
getdikcə daha ziyadə şiddətlənməkdədir”.
General qubernatora yetişən xəbərlərə
görə “xristian əhalisi qətiyyən günahsız və
biqüsur müsəlmanları öldürməklə
qalmayıb türklər girdikdən sonra intiqam almaq qəsdilə
silahlanıb müsəlman kəndlərini talan və yəğma
etməglə, qarətgərlik eləməklə girişir və
hər dürlü zülm, təədi və cəbrlik
yapıyorlar”.
General
qubernator Zuyev cənablarının-misani-rəsmiyyəsinin
icab elədigi vəchlə qısa və müxtəsər
bir surətdə elam elədigi “zülm, təədi
və cəbr”in nədən ibarət olduğunu bir az olsun təsəvvür
edə bilmək istəyənlər Faiq əfəndinin məqalələrini,
bilxassə “Bir loğma ətmək”ini oxusunlar.*[Ömər
Faiq Nemanzadənin bu məqaləsi “İqbal” qəzetinin
1915-ci il yanvarın 19-u 842-ci nömrəsində dərc
olunmuşdur. Bax: Seçilmiş əsərləri,
1992, səh.210-213 – Ş.H.]
General qubernator cənablarının birnci bəyənnaməsi
ilə ikincisinin fasiləsi tamam igirmi gün çəkmişdir.
Bu igirmi günün ərzində Rusiya təbəəsi
“sülhpərvər və sadiq” müsəlmanlar haqqında rəva
görülən “zülm, təədi və cəbrlər” haman dəvam edib durmuş, hətta
güni-gündən də şiddət etmişdir.
Görünüyor ki, general qubernatorun ən dəhşətli
bir cəza ilə vaqe olan təhdidi belə caniləri
qorxutmuyub, yapdıqları cinayəti əksildə bilməmişdir.
Aldığımız xüsusi xəbərlərdən
biliyoruz ki, müsəlmanlar həqqində yapılan “zülm
və cəbr” icra edənlər çox da xristian əhalisinin
əvam zümrəsindən olmuyub, işin içərisində
başqa amillər mövcuddur. Bu amilləri
yapdıqları cinayətdən saklatmaq üçün də
“atlı qarağolların gözətçiligi” kafi degildir.
Nə imiş bu zavallı müsəlmanların günahı
ki, böylə “zülm və ğədrlərə”
düçar oluyorlar?
Burasına
aid olmaq üzrə general qubernator öz bəyənnaməsində
diyor ki: “Əgər vilayətin müsəlman əhalisi
hal-hazırda türklərə meyl və hüsni-təvəccihat
bəsləməkdə və hətta bizim əsgərlərə
və xristian əhalisinə təcavüzdə onlar
iştirak eləməkdə müqəssir görülsə,
o halda bunun üçün onlar hökumət məmurlarının
tədbiri muzibincə ən şiddətli məcazati-vüquatə
giriftar olurlar. Amma intiqam surətilə xristian əhalisinin
müsəlmanlar üzərində hər dürlü təcavüz
və qəddarlıq etmələrinə heç bir fəchlə
müsaidə verilməz”...
Görünüyor
ki, canilər öz məqsədlərini ifa edərkən bəhanə
olaraq müsəlman əhalini “xain” göstərmək təşəbbüsünə
də girişiyor və bu surətlə “əl-qollarının
açıq qalmasını” ümid ediyorlar. Müsəlmanların
hökumətlərinə qarşı vaqe olan sədaqətləri
izhari-mən-əlşəms olduğu halda bu kibi “bəhanə”lərlə
“cinayəti örtmək” mümkün olmaz zənnindəyiz.
Bunun, yəni
müsəlmanlar üzərində “bir qism əhali” tərəfindən
yapılan “ğəfr və zülm”ün əsil səbəbləri
bitərəflik və ədalətlə aranılırsa, o
zaman burada başqa şeylərin mövcud olduğu meydana
çıxar.
Fəqət, biz bu sırada bu kibi “başqa şeylər”i
arayıb-araşdıracaq degiliz. Bu əsnada bizcə
yapılacaq bir şey varsa, o da bir tərəfdən müsəlmanların
qalkıb da kəmali-həmiyyət və qeyrətlə hürzədə
müsəlmanlara müavinət etmələrindən, digər
tərəfdən də keçəndə
yazdığımız kibi ürəfa qisminin əl-ələ
verib də, mümlanəs önünü almaqdan ibarətdir.
General qubernator Zuyevin ilk bəyannaməsi münasibətilə
yazdığımız “Tarixi vaqelər qarşısında
qonşuluq münasibati” məqaləmizə bu vəqtə qədər
hər hanki bir əks-səda bulunmadığı kibi, Kars ətrafından
gələn fəci xəbərlər də təskinavər
bir şəkil almayıb. Biləks daha dəhşətəngiz
bir hal aldı.
Böylə bir dəhşətin önünü almaq
üçün təbiidir ki, tədabiri-mövcudə bəs
degildir. Bu xüsusda daha ciddi, daha şiddətli və qəti
tədbirlər lazımdır.
Biz müsəlmanlar əla biliriz ki, bu gün Qafqasiya əhalisi
miyaninə nəuzü-billah düşəcək niza hali-hərbdə
bulunan məmləkətimiz üçün böyük bir fəlakət
təşkil edəcək. Bunu daha ziyadə mədəni
olmaları ilə təfaxur edən “qismi-əhali” dərk
etmiyorsa, “az mədənilikdə” ittiham olunan bizlər pək əla
anlıyoruz. Biliyoruz ki, igirmi günün ərzində
daha bir dürlü onu altamayan Kars vaqeələri şədid
tədbirlər və qəti əmrlər vasitəsilə
dayandırılmazsa, o vaxt çox fəna nəticələr
verə bilərlər ki, bu hal vətən müdafiəsi
zamanı tarixinin ləkəli bir səhifəsini təşkil
edəcəkdir.
İştə
general qubernator Zuyev cənablarının ikinci bəyannaməsindən
aldığımız təəssürat iştə əndişəli
əlamətdir!
Bu əlamətlər
daha asanlıqla yatırılacaq: qolaylıqla rəf olunacaq
bir haldadır. Haman çarəsinə baxmalı,
çünki:
“Sər
çeşme şayət giriftən bebil
Çupər
şəd nəşayəd güzəştən bepil”
M.Ə.Rəsulzadə
“İqbal”,
20 yanvar 1915, ¹843
Havali – ətraf
Niza –
qovğa, tutuşma
Təfaxur
– fəxr etmə, öyünmə
Mümli
(mümlakəs) – imla yazdıran
(Ardı var.)
Şirməmməd Hüseynov
525-ci qəzet.-
2011.- 15 oktyabr.- S.26-27.