İlğım roman – “Unutmağa kimsə yox...”
İki gündür ki, oxuyub (içib)
qurtarmışam Kamal
Abdullanın “Unutmağa
kimsə yox...” romanını (düşüncə
nektarını). Möhtəşəm Ahəngin sehrindəyəm
iki gündür.
Bəlkə də mənfi
(müsbət) haldır
– roman haqqında yazılan
heç bir yazını (düşüncəni)
oxumadım. Heç Ön Sözü (Son Sözü) də. İçdiyim nektar haqqında
yazmaqda sərbəst
(sərməst) olum deyə.
Bu nektarı içə-içə “Ustad
və Marqarita”nı yenidən oxudum (yazdım (cızdım)). Ürəyim istədi nəsə.
5 gün sərasər
yeyib-içdim. 2 gün
sonra ayılıb
UNUTDUQLARIMI – duyub, düşündüklərimi
paylaşmaq istədim,
bu an gördüm
ki:
“Qarağacın kölgəsi hər yanı tutdu.
Amma sən kölgənin altında yoxsan.
Sən yoxsan...”
Romanı (“Çiçəkli
yazını”) oxuyub bitirdikdən sonra daha F.Q. kimi mətnə deyil, mənaya “açar söz” axtarmağa başladım. Bu “açar söz”ü
əldə edəcəyimdə
özümdən çox
Xaronun mərhəmətinə
güvənirdim. Mifin qisasından
qorxmayan Mərhəmətli
“Xaronun üzünə
özündən xəbərsiz
yad bir təbəssüm”
bu “açar söz”ü mənim yaddaşımdan silmədiyi
üçün qonacaqdı.
Gülüşün mübarək,
Mərhəmətli Xaron!
“Açar söz”ü axtara-axtara Stiksə – “varla yoxun sərhədinə” qədər gedib çıxdım. Amma “mətn” (mətnin iyi) məni özünə tərəf
çəkdi. Xaron mərhəmətlidir
deyə əlimi onun nahaq qanına
batırmaq istəmədim.
Çünki “mətn”dən gələn
iy də “QAN” iyi kimi valehedici
və şirin (acı) idi. Bəli “açar söz” elə mətnin içində apaydın göstərilib. “Uzun
sözün qısası...
Çiçəkli yazının” – (romanın) – “içindən
onun öz kodunu, yəni açarını tapıb
sonra oxumaq lazımdır”.
Mənaya ən çox
uyğun gələn
“açar söz” “QAN”dır (məncə).
Kamal Abdulla esselərinin
birində deyir: “Ədəbiyyat heç bir zaman sevincdən,
nəşədən yaranmır.
Ədəbiyyat həmişə əzabdan, ağrıdan, göz yaşından yaranır”. Digər birində isə “Kim dedi ki, ədəbiyyatın
mayasında qan durmur?” – ritorik
hökmünü nəticədən
səbəbə doğru
əsaslandırır.
Bəli, QAN, Bəhram kişinin QANı bahasına oxunan “Çiçəkli yazı”
– halın izharı yeni doğulan mətn – yeni yaranan ədəbiyyat.
Yeni insan
övladının doğulması
üçün bir damla QAN lazım olduğu kimi, yeni mətnin (yeni ədəbiyyatın) doğulması üçün
də bir QAN dolu can (ən azı) lazımdır. Mən bütün əsər boyu mətnin doğulması üçün
o QANın axtarışını
gördüm. Axtarılan QAN Afaqda tapılmadı, Qulamhüseyn və Cəfər müəllimin
QANı da uyğun gəlmədi.
(Nədənsə?!)
Qana susamış Mağaranın (İt kimi qan iyi
duyub vəngildəyən
Vəng dağının)
(yazının) ruhu nəhayət aldı öz könlündəkini.
Sonra da bakirəliyini təslim etdi. (Bir ehtiraslı dilçiyə)
Bəhram kişi, “Qarağac
səni unutdu. Sən qarağacı unutmadın”,
Xaronun mərhəməti
işığında.
Nənəmin arzularından biri belədir: “Mən can verəndə başımın
üstündə “Yasin”
oxutdurarsız.”
Bəhram kişinin QANı bahasına qazandığı “Çiçəkli
yazı” elə “Yasin” misali oxundu.
F.Q.:
“Qarağac indi səni anır.
Qarağacın ürəyi deşilir.
Param-parça olur.
Göy də, yer də sən
deyir.”
Qəhrəmanını beləcə yuğlardı türk elləri.
“Unutmağa kimsə yox...” romanı süjet xətti əks istiqamətdə olan dedektivdir (de-dedektiv).
Paralel dünyada yaşamaqçün
bu dünyada özünü ölümün
qucağına atanların
(bir “sağol” üçün) oxunmuş
(deşifrə olunmuş)
alın yazısıdır
“Unutmağa kimsə yox...” romanı. (Öləsən bir düşmən sevindirəsən,
Ardınca barı
bir “sağol”un ola. Salam Sarvan)
Hadisələrin üfüqündən
görünən Paralel
dünya öz Möhtəşəm Ahəngi
ilə bu dünyada xatırlamağa
və unutmağa kimsəsi olmayanlar üçün ən
ideal məkandır.
Vir-vizual
məkan. O məkan
ki, dünən ora şir yağmışdı,
bu gün dəvə yağır, sabah, sabah
isə ... yəqin çiçək yağacaq.
O çiçəyin ətrini
bu dünyada duyan (Bəhram kişi) Mağaranın
ruhuna qoşulub gedir, Vəngin dünyasından Ahəngin
dünyasına.
Hə, bu Dünyalar məsələsinə gəldikdə,
mənim hər əlimdə bir kitab olur: Sağda
“Unutmağa kimsə yox...”, solda
“Ustad və Marqarita”.
Sağda: Bəhram kişi, öz QANı bahasına bizlərə bəxş etdiyi “Çiçəkli yazı”,
yeni ədəbiyyat, nakam ölsə də, özündən sonra yaşayan mətn və yeni F.Q.
Solda: Ustad,
öz həyatı bahasına bizlərə bəxş etdiyi roman, “Əlyazmalar yanmır”, nakam ölsə də, özündən sonra yaşayan şagird.
Sağda: Təbəssümündən doyulmayan
Gülsüm.
Solda: Ona
bənzəyən Marqarita.
Sağda: Sirli-sehirli mağaranı göz bəbəyi kimi qoruyan vahiməli
Bozların hürməsi.
Solda: Sirli-sehrli
aləmin sakini olan Begemotun miyoltusu.
Sağda: Əlindəki alma ilə İlahi varlığa “Sən ən gözəl deyilsən” deyə damğa vuran Paris.
Solda: İlahi
varlığa hökm
oxuyan Ponti Pilat.
Sağda: Sirli-sehrli kənd, Vəng dağı, Çoban papağı.
Solda: Sirli-sehrli
Patriarx gölü, Sadovı küçəsi,
302-bis binanın 50-ci mənzili.
Hər iki tərəfdə
sirli-sehirli, bir-birinin içində olan iki paralel dünya.
Mif, zamansızlıq və zaman.
Hər iki əsər 3D formatında – hər iki əsərdə zaman və məkandan
əlavə, bu anlayışların birbaşa
olmasa da, meta əlaməti olan “iy və dad” var. Bu xüsusiyyət romanları
müstəvi üzərindən
səmaya, planametriklikdən
stereometrikliyə daşıyır.
Üç ölçülü vir-vizual məkan – sərməstliyin vətəni.
“Unutmağa kimsə yox...”: “Çovğun işə başlamışdı, rəngi
də vardı – maviyə çalırdı”
// “Ustad və Marqarita”: “Otaqdan qızmış ütü
iyi gəlirdi” – əkiz qardaş olan cümlələr.
Görünür, yeni doğulan
mətn iki daha yüksəkdə uçan ruhun (Kamal Abdulla & Mixail Bulqakov) təmasından yarananda daha kamil olur.
Bu səbəbdəndir ki, (bəlkə) “Unutmağa kimsə yox...” romanının bir sözünü belə yerindən qoparmaq olmur. Elə bil kağıza yox, daşa yazılmış “Çiçəkli
yazı”dır bu
roman.
“Qarağacın kölgəsi hər yana çatdı.
Sən yoxsan.
Qarağac səni unutdu.
Xatırlamağa kimsə yox.
Unutmağa da kimsə
yox.”
Sən hələ Stiks çayını keçməmisən, Xarona
əziyyət verməmisən,
ay balası. Belə baxıram, heç sənin Stiksi keçməyinə ehtiyac
yoxdur, balası.
Sənin cəmi-cümlətani
3-5 qırıq xatirən,
1-2 xəyalın, “Bozlara
yal, su qoymaq
yadından çıxmasın”
kimi bir arzun, “Ovod”u Gülsümə çatdırarsan”
adlı bircəcik xahişin var. Bunlar da yatıb dursan
yadından çıxacaq
(unudulacaq). Daha Stiksə qədər
gedib çıxmağına
nə ehtiyac var, balası. Sənin nəyin varsa Kəhrizli körpünün
üstündən keçəndən
sonra unutmusan. Onsuz da:
“Qarağac səni unutdu.
Yerin ürəyində taxtını qurdun.
Qarağacı ürəyində saxladın”
–
yaddaşında
yox, balası.
(Xarona əziyyət
vermədin. Ona silmək üçün
bir şey saxlamadın yaddaşında.
Elə bilirsən yaddaşı –
xatirələri silmək
asandır, yox, əsla, bu əzabdır,
iztirabdır) Buna görə
Xaron sənin ona olan mərhəmətinin
qarşısında diz
çökəcək, bəlkə
də, hönkürüb
Stiksi məcrasından
çıxaracaq qədər
göz yaşı tökəcək.
Amma qəm eləmə, “hamı səni sevənlər burdadı”. Hamı səni sevənlər və “Qarağacın kölgəsi səni anır”. “Nolar,
balası, sus...” deyən gözlər sən gedən Paralel dünyanın yollarına – Ay zolağına
dikilib.
Qan tökülüb, can
alınıb, sirr açılıb, roman bitib.
Yeni bir mətn doğulub
Azərbaycan ədəbiyyatında.
Dünya
ədəbiyyatının qucağında
yaşamaq imkanı (saflığı, tamlığı
və Möhtəşəm
ahəngi ilə) əldə edib.
Yerin rahat olsun,
Roman.
Sərraf Balaxan
525-ci qəzet.- 2011.- 3 sentyabr.- S.24.