Şərq-Qərb
qovşağında yeniləşmə hərəkatı və
ziddiyyətlər
MİRZƏ FƏTƏLİ
AXUNDZADƏ HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Böyük insanların böyük səhvi
olduğu həqiqətini də unutmayaq. Bəlkə başqa
daha ciddi səbəblər də var ki, düzü mən
onları bilmirəm, əslində heç bilmək də istəmirəm
və hər şeyi bildiyim, dərk etdiyim şəkildə
yazmağa üstünlük verirəm.
Mirzə Fətəli əlinə qələm
alıb yazıya başlayanda Allah onun qulağına bir
neçə şey pıçıldadı, ona vəhyi-ilahi
verdi. Bu vəhylə o, beş-altı il içində
altı dahiyanə dram əsərini və bir müddət
sonra “Aldanmış kəvakib”i, ədəbi-tənqidi
yazılarını qələmə aldı.
Şeytan fürsəti fövtə vermədi
və Mirzənin o biri
qulağına bir şeylər oxudu və yazar elmsiz və əsassız “Məktublar”ını
yazdı, ilahi qüdrətə şəkk
gətirdi, ilahi olanla
dünyəvi olanı qarışdırdı, bədii
dühasına yaraşmayanları yazdı. Yazdı və
onların ağırlığı altından çıxa bilmədi.
Bunu da unutmayaq ki, Mirzə Fətəlinin
ədəbi varisləri əsla Allahsız olmayıblar. Ən
qəribəsi və qanunauyğun olan da budur
ki, Mirzə Fətəlinin tələbələri
Azərbaycanın milli
bayrağındakı yaşıl rəngə qarşı
çıxmayanlardır. Onlar cəhalət
və mövhumat düşməni olublar ki, bu
da təbiidir. Amma heç bir zaman “külli-ədyanı” əfsanə hesab etməyiblər. Mirzə Fətəlinin
səpdiyi toxumlardan bir
xeyli dinsizin də
yaranması təbiidir. Mən şəxsən toxumların
hamısının Mirzə Fətəlidən gəldiyini
düşünmürəm. İslamafobiyanın mənbələri
çoxdur və onlar
üzərində də durmaq istəmirəm.
Heç zaman da onlarla bu
məsələdə polemikaya girmədim
(başqa məsələlərdə,
xüsusən ədəbi və siyasi
meydandakı polemikalarım olub, var və onların olmayacağını da düşünmürəm.)
İlahiyyat məsələləri, xüsusilə
hermenevtika dini epistomologiya və hüquq
problemləri professinal hazırlıq və
dərin bilgi istəyir. Həvəskar
bilgisiylə çözüm aramaq yersiz bir
işdir. Qəzali, Əl-Ərəbi, İbn-Sina, Mövlana, Şeyx Şəbüstərini... bilmədən
Quranı şərhə girişmək uğursuzluqdur.
Mən Mirzə
Fətəlidə bir şeyi
onun bu zülmətdən
– Allahsızlıqdan bəraəti üçün
(əlbəttə ki, hakim
biz deyilik) iki amili göstərə
bilərəm. Birincisi, Mirzənin ifrat şəkildə
dinsiz (əslində kafir
demək daha doğru
olardı) elmi, bədii ədəbiyyatın,
yazılanların təsiri altına düşməsi, ikincisi mövhumat, cəhalət
qaranlığının aşırı şəkildə
şişirdilərək ilahi səviyyəyə
isnad edilməsi. Bu
cür mübaliğə, şişirtmə
ağıl faktı yox, daha
çox hissi (nifrət,
qisas, kin...) gerçəkliyidir
və əlbəttə ki, kökündən
yanlışdır. Dahi Mirzə Fətəlinin ruhunu
azdıran və bu
azmışlığı ideologiyalaşdıran şeytana Allah lənət
eləsin, – deməklə çoxsaylı suallardan
canımı qurtarmaq istəyirəm, oxucum. Ən çətin və cavabsız sual adamın özünün
özündən sorduğu suallardır.
Elə başa düşməyin ki,
dini, xüsusən islam
dinini təbliğ edirəm. Əsla. Mən
hər kəsin Allahını tapmasını onun
həyatının ən əziz və təkrarsız anı
hesab edirəm. Yazdıqlarım Mirzə Fətəli
müəllimimlə mənim qırx-qırx beş
illik söhbətlərim, intibalarımdan
başqa bir şey deyil. Əgər assosiativ məqamlar varsa, bunu da təbii bil. Burada söhbətin
söhbəti, sözün sözü çəkdiyini də unutmayaq. Biz, yəni sən
və mən. Başımızın üstündə də Allah. Könlümüzün
dərinliyində də Allah.
A.Eynşteynin fəlsəfi məqalələrini
və xatirələrini, Bertran Rasselin özü
haqqında yazdıqlarını oxuduqca
Mirzə Fətəlini daha yaxşı
anladığımı düşünürəm. Dahi şair və kommunist Nazim Hikmətin, sosializm realizminin təməlini qoyan
Maksim Qorkinin və onlarca dahinin həyatı
və taleyi də bu və
ya digər şəkildə Mirzə Fətəlininkinə
bənzədiyini diqqətinizə çatdırmaq istəyirəm.
Öz zamanına sığmayanları öz zamanına sığanlarla bərabər
dəyərləndirməyin ədalətli
olmadığını bildirmək istəyirəm.
Bir də ki, Mirzə
Fətəlini qəbul edib, dəyərləndirməsi
və ya kimlərinsə qəbul etməməsi,
tənqid və ya təhqir etməsi nəyi
dəyişir ki?!
Bir də üzr
istəyərək bir şeyi
də xatırlatmağı özümə borc
bilirəm. Təvazökarlıqdan uzaq
sayılsa da deməliyəm ki, mən oxucu üçün deyil, özüm üçün
yazanlardanam. Hərdən oxucunu
xatırlasam da, əsla oxucu
üçün yazmıram. Mən özümü inandırmağa
çalışıram, içimdəki əks fikirli adamla
dartışıram, bəzən uduram, bəzən
də uduzuram. Bu
mübahisə də ədalətli olan
Allahdır. Haqqında danışılan yaradıcı da mənim üçün
çox da önəmli
deyil. O sadəcə bəzən öz fikirlərini xatırladan tərəfsiz
adamdır. Söhbət ondan getdiyi üçün o çox şeyə
qarışmır. Başqalarının fikri
də onun üçün
çox da önəmli
deyil.
Bir şey də
deməyə bilmərəm ki, ayrı-ayrı
zamanların formulunu, ayarını
tapmış, böyük məktəb
yaratmış dahilər əbədi dahi
və ya qəhrəman sayılmaz. Əbədi
olan Allahdır. Bu anlamda
əbədi olanı anlamağa, dərk
etməyə çalışmaq büsbütün
başqa bir dünya, başqa bir dünyabaxışıdır. İlahi aləmlə real
aləmin, sonsuzluqla konkret
zamanın və zəminin
qarşılaşdırılması doğru
sayıla bilməz. Və konkret bir yaradıcı şəxsiyyətin tarixi xidmətləri, əsərləri heç vaxt unudula bilməz. Unutmayaq ki, sevənlərini də, sevməyənlərini
də, onu inkar edəni
də, etməyəni də Allah özü yaradıb. Peyğəmbərləri
də, şeytanı da, mələkləri
də, iblisi də Allah
özü yaradıb. Biz
hər yerdə Allahın vəkilliyini yapa
bilmərik. Bizim Allaha
inanmaq, onu sevmək və
ondan qorxmaq
haqqımız var.
Mirzə Fətəli
kimi biz insanlar da Allahın zərrəsiyik.
Mühakimə haqqı yalnız və yalnız
Allahındır.
Qoy o böyük Allah məni bu ziddiyyətli yazıma görə
bağışlasın. Allah Mirzə Fətəliyə
rəhm eləsin...
Vallah, məni qınamayın. Mirzə Fətəlinin Avropaya ilk pəncərə də, qapı da açan kişinin məqalələrini oxuyanda əsəbiləşirəm. Şərqə,
ümumən özlərindən olmayanlara,
özəlliklə müsəlmanlara ikinci
dərəcəli insan kimi
baxan Avropa əhli
Şərqin tarixini niyə unutdu? Tarixin təkərrür
etmədiyinəmi qərar verdi? Müstəmləkəçi
vampirliyini əbədiyyətəmi qovuşdurmaq istəyir, əlahəzrət Avropa?! Xristian klubu olan Avropa
Birliyinin müsəlmanlara qarşı
barışmazlığı hansı demokratiya
maddəsinə yazılıb, görəsən?
Oxucum, mən əsla Avropa
düşməni – filan deyiləm. Avropa standartlı həyat tərzini, elm-texnika səviyyəsini, əsl sənət
örnəklərini sevənlərdən, sayqı duyanlardan biriyəm. Əgər hər Avropa millətində başqalarına
qarşı ciftə standart varsa daha mənim sözüm yoxdur. Gücüm acığımı Mirzə Fətəliyə
tökməyə çatır. Ürəyimdə deyirəm:
“Kişi, sən bizi
göbəyimizdən Avropaya bağlayanlardan birisən, bəlkə də
birincisisən. Al, bu da sənin millətini adam
yerinə qoymayan Avropa.
Ustad, Avropa yolunun ideal olması fikri Şərqin gələcəyinə, özü də tarixdə təsdiq olunmuş gələcəyinə son qoymadımı? Avropanın ideal
model olmadığını tarix isbat etməkdədir.
Ədalətsizlik və ikili standart heç bir vaxt ideal
dövlət anlayışına sığmayıb və
sığmayacaq da. Fransanın, İngiltərənin,
Almaniyanın, Yunanıstanın, İsveçrənin...
Rusiyasayağı erməni canyanalığı
soyqırım hay-küyü hansı tarixi həqiqətə, hüquqa
sığar?
Suallar çoxdur,
Mirzə Fətəli. Tarazlaşdırılmamış,
ayarı qoyulmamış Avropapərəstliyin Şərq üçün fəlakət olduğunu
isbat etməyə ehtiyac
yoxdur. Hər şey göz qabağındadır.
Görünür, Günəşin Şərqdən
deyil, Qərbdən doğduğunu
isbat edənlər bizi
öz yalanlarına inandırdılar. Bizim
başımızın üstündən öz
dinlərini uca tutdular,
təhrif etdikləri Tövratın, İncilin
gününə salmaq istədilər
Quranı. Gücləri çatmadı. Gücləri çatmayan məkrli islam
düşmənçiliyini, Qurana
atılan ucuz iftiraları sənin və sənin
kimilərin əli ilə etdilər. Təəssüf, ustad, təəssüf. Xamnədən Şəkiyə,
Şəkidən Tiflisə, Tiflisdən dünyaya
səsi yayılan Mirzə Fətəli, böyük
insan, səni sevdiyim qədər
də qınayıram... Bağışla məni ustad, uman yerdən küsərlər...
Bizim hamımızın
yaddaşındakı damarlarda həm də
Mirzə Fətəlinin qanı axır.
Qazandıqlarımız da, qeyb etdiklərimiz də, uğurumuz
da, ziddiyyətimiz də həmin qandan gəlirsə, doğrudan
da, olacağa çarə
yox imiş.
Tarix müasirləşmənin Yapon modelini, eləcə də
Çin, Güney Koreya... modellərini də ortaya
qoydu. Məlum oldu ki, müasirləşmə yalnız Qərbləşmə
deyil. Öz dininə,
ənənəsinə, tarixinə, mentalitetinə
bağlı qalaraq elmdə, texnikada, iqtisadiyyatda, həyat
tərzində müasirləşə bilərsək. Mirzə Fətəli yolunun
ziddiyyətinin bir tərəfi də budur. Öz kökünə
bağlı olmayan xalqlar
əriməyə, assimilə olmağa məhkumdur.
Şərqin üzünə açılan qapı Şərqin
öz tarixi dəyərləri
üzərində ucalmalı, insanı dəyərlərin
hamısını ehtiva etməlidir.
Canlı aləmdə,
xüsusən insanlarda irsiyyət deyilən
bir bioloji qanun var. Hər kəsin təsdiqi
və davamı onun öz
övladıdır. Bu bioloji
qanun sosial həyatda təsdiq
olunur. Mühit, tərbiyə,
təhsil faktorlarını nəzərə almadan
bu qanunun sosial gerçəkliyindən danışmaq çox çətindir və onların
ayarı, tarazlığı da çox mühümdür.
Amma çox şeyin irsiyyət, gen amili həll etdiyini də inkar etmək çətindir.
Yaradıcılıq
aləmində də irsiyyət, davam, gen yaddaşı mühüm
rol oynayır. Yaradıcı insanın bir təsdiqi də onun estetik, fəlsəfi, poetik
dəyərlərdə, başqa sözlə
yaratdığı məktəbdədir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi Mirzə Fətəlinin məktəbi modern düşüncə və
yaradıcılıq məktəbidir. Həsən
bəy Zərdabinin (həm də müasiri),
Nəcəf bəy Vəzirovun (dramaturgiya
və teatr), Ə.Haqverdiyevin
(dramaturgiya, nəsr), Ə.Hüseynzadənin
(fəlsəfə, ictimai fikir,
mətbuat-publisistika), Mirzə Cəlilin (dramaturgiya,
nəsr, mətbuat, publisistika), Mirzə Ələkbər
Sabirin (şeir), Üzeyir bəy Hacıbəyovun (dramaturgiya, teatr, mətbuat-publisistika), Ömər Faiq
Nemanzadə (ictimai fikir,
mətbuat-publisistika), Məhəmməd Ağa
Şahtaxtinskini (mətbuat, əlifba, ictimai-siyasi fikir),
İsmayıl bəy Qaspralı (mətbuat, ictimai-siyasi
fikir), Ə.Ağaoğlu
(ictimai-siyasi fikir, fəlsəfə),
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə (ictimai-siyasi
fikir, mətbuat-publisistika), Mirzəli Möcüz (şair)...
Əlbəttə,
bu siyahı bütöv
deyil və hardasa
şərtidir. Modern və ən modern Azərbaycan ədəbiyyatının, ictimai-siyasi fikrinin Mirzə
Fətəlinin çuxasından
çıxdığını da təsdiq
etməmək olmaz. Azərbaycanın
Güneyi və Quzeyi,
bədii düşüncə, ictimai-siyasi
fəaliyyət sərhədlərinə sığmır. Çünki o yalnız bütöv Azərbaycanın deyil,
həm də bütün türk
dünyasının Qafqazların, Yaxın və Orta Şərqin, Hindistanın... böyük fikir öndəri,
sənət, ədəbiyyat nəhəngidir və bu mənada həqiqətən də
“baniyi-kar”dır.
Mənim məqsədim
bu məktəbi uzun-uzadı təsvir etmək,
fərqli yanları və yönləri ilə
araşdırmaq deyil. Niyyətim
bu günümüzə qədər davam edən bu böyük məktəblə bağlı bir önəmli amili vurğulamaq və dolayı yolla
Mirzə Fətəli məktəbində nəyin bar verdiyini törəyib
artdığını, davamlılığı
daşıdığını, nəyin qısır
qaldığının, intişar
etmədiyinin altını qırmızı xətlə
cızmaqdır.
Mirzə Fətəli
məktəbi tam şəkildə dərindən
araşdırsaq bir amil
qabarıq şəkildə ortaya
çıxacaqdır.
Mirzə Fətəlinin
komediyaları və nəsri onun ən sağlam yerdən davamını şərtləndirən
təməldir. Zaman keçdikcə
arılaşıb-durulaşan bu məktəb
milli və bəşəri dəyərlərin
vəhdətidir desək səhv etmərik.
Mirzə Fətəlinin
ictimai-siyasi, ədəbi tənqidi, ədəbi
dil nəzəriyyəsi və təcrübəsi,
mətbuat publisistika istiqamətindəki
xidmətlərini və birinciliyini kimsə
inkar etməz, edən olsa
da, haqsızlıq edər. Fəqət
Mirzə Cəlilin din, islam
əleyhinə yazıları, fikirləri, bəzi
inkarçılıq meylləri qısır qaldı, davam etdirilmədi desək, həqiqəti ifadə
etmiş olarıq.
Doğrudur, bu tendensiya cəhalətə, mövhumata,
dini irticaya,
yobazlığa qarşı çox əhəmiyyətli
olmuşdur. Ancaq
Allahsız olmamış, “Külli-ədyanı” inkar etməmişdir, Füzulini
özünə doğma bilmişdir.
Mirzə Fətəlini
70 illik ateist
ideologiyası hakim olduğu
zaman içində də boğazdan
yuxarı olmuş, rejim
şərti, şüar kimi
göstərmişdir. Dinə, “tiryək”, “bar
verməyən çiçək” deyən Marks
və marksistlər, leninistlər, stalinistlər, maoistər...
iflasa uğramış, ateizm
çıxmaza girmişdir. Din-əxlaqdır.
Amma mən bütün
dinsizləri əxlaqsız hesab etməyənlərdənəm.
Səmimi dinsiz səmimi
aldanmışdır. Fəlsəfə dinləri daşıyanlara
sayqım var. Elmi, sənəti
özünə din hesab
edənləri də anlamağa
çalışıram. Dini kitabları oxuyub aradan cəhalət,
şarlatanlıq, cindarlıq, əbləhlik...
çıxaranlara qarşı amansızam və onları
xalqıma, insanlığa düşmən hesab
edirəm.
Siyasiləşdirilmiş
dinin din
olmadığını da açıq
şəkildə bildirmək istəyirəm. Din
reformatorlarını və yorum
özbaşınalığını da
bəyəndiyimi söyləməkdə çətinlik
çəkirəm.
Hz. Əlinin, Qəzalinin, Əl-Ərəbinin,
Yunis Əmrənin, Mövlananın, Füzulinin, İbrahim
Haqqı Əfəndinin, Əli bəy Hüseynzadənin, M.Ə.Rəsulzadənin...
din yorumu, islama baxışı mənim üçün
daha doğmadır.
Bu mənada da
Mirzə Fətəli bizi
düşündürən mütəfəkkirdir. Onun bəzi fikirlərini,
baxışlarını qəbul etməsək də, zərərli
bilsək də onun dühasını inkar edə bilmərik.
İnsan dühasının düz
xətt üzrə inkişaf etdiyini düşünmək
yanlışdır. Ziddiyyətlər, inkarlar,
yanlışlar, ifratlar, uc
nöqtələrdə dolanmalar insan zəkası üçün
təbii proseslərdir. Bütün
bunları canlı şəkildə yaşayan
Mirzə Fətəli bizə doğma və
əzizdir.
P.S.Yazı tam həcmdə kitab kimi cap olunacaq.
Kamil VƏLİ
525-ci qəzet.- 2012.- 28 aprel.- S.22.