“Sovet dövründə millətimizə vurulmuş ən ağır zərbə söz sahibi olan ziyalıların repressiyaya məruz qalmasıdır

 

 Pərvinin həmsöhbəti təhsil naziri Misir Mərdanovdur.

 

(VII söhbət)

 

Bir neçə həftədir “525-ci qəzet”in şənbə saylarında təhsil naziri Misir Mərdanovla müxtəlif mövzularda silsilə söhbətlərimiz oxuculara təqdim olunur. Bu söhbətlərin hər birində həmsöhbətimin uşaqlıq, gənclik illərinə, həyatından keçən insanlara, ailəsinə, övladlarına, çağdaş cəmiyyətdə baş verən hadisələrə, mətbuata, təhsilimizin keçmişinə, bu gününə aid  fikirləri ilə tanış olmuşuq.

Son iki söhbətimizin mövzsunu nazirin təhsil tarixinə aid araşdırmaları təşkil etmişdi. Oxucuların nəzərinə çatdırım ki, Misir müəllim Azərbaycanda təhsilimizin tarixini araşdıran, bu barədə sanballı əsərlər azsaylı alimlərdən biridir. Bəlkə də ilk baxışdan riyaziyyatçı alimin tarixi kitablar yazmasına skeptik yanaşanlar da ola bilər. Amma müəllifin kitabların hər birinin yazılma tarixçəsi, materialların toplanması haqqında şövqlə bəhs etməsi, ən kiçik əlyazmalarını belə arxivləşdirib saxlaması və özünün şəxsən redaktə etdiyi “siqnal” nüsxələri həvəslə qarşısına qoyub vərəqləyərəq danışması həmsöhbət kimi mənim üçün maraqlı idi. Düşünürəm ki, həmsöhbətimin apardığı araşdırmaları özünəməxsus təqdimatı, ideyanın yaranmasından kitabın “soba”dan çıxmasına qədər incəlikləri, sirləri bölüşməsi oxucularımız üçün də maraqlı olacaq.

Ötən söhbətimizdə Misir müəllimin “Azərbaycan təhsil tarixi” kitabının I cildində təsvir olunan dövrün xarakterik xüsusiyyətləri, təhsilin inkişafında xidmət göstərmiş adamlar, qeyri-adi hadisələr və s.  barədə danışmışdıq. Qeyd edim ki, “Azərbaycan təhsil tarixi” kitabının II cildi Azərbaycanda Sovet hakimiyyətinin ilk illərindən süqutuna qədərki dövrü, 1920-1991-ci illəri əhatə edir. Ötən söhbətlərimizdən birində nazir sovet dövrünün spesifikliyi, iş prinsipləri və başqa məsələlərdən danışmışdı. Bu kitabda həmin dönəmdə təhsillə bağlı ən müxtəlif hadisələr, təhsil müəssisələri, eləcə də ömrünü Azərbaycan təhsilinin tərəqqisinə həsr eləmiş alimlərimiz haqda məlumatlar almaq olar. Misir müəllimlə budəfəki söhbətimizdə də kitabda araşdırılan dövrə ekskurs edir, həmin illər Azərbaycanda təhsilin, elmin vəziyyəti, Sovetlər birliyinin mənfi və müsbət tərəfləri, o sistemin xalqımıza, millətimizə verdiyi fayda və zərərləri haqqında danışırıq.

Pərvin: Misir müəllim, “Azərbaycan təhsil tarixi” kitabınızın ikinci cildi müxtəlif adamlarda təzadlı fikirlər yaradan Sovet dövrünü əhatə edir. Həm bu dövrdə təhsil sistemində çalışmış, həm də tarixi araşdırmış adam kimi kitabla, orda təsvir olunmuş hadisələrlə bağlı fikirlərinizi bilmək istərdim. Ümumiyyətlə, hər söhbətimizdə hadisələrə pozitiv yanaşmanızı müşahidə edirəm. Bəs təsvir etdiyiniz dövrün üstün cəhətləriylə bərabər, mənfi, çatışmayan tərəflərini də yazmısınızmı?

Misir Mərdanov: Kitaba 1920-1991-ci illər ölkəmizin təhsil tarixinə aid demək olar ki, bütün vacib məsələlər daxil edilib. Məlumatların nə dərəcədə dolğun və ifadəli olmasını oxucu deyə bilər. Lakin mən bir müəllif kimi qeyd etmək istərdim ki, Sovet sisteminin təhsilə, elmə, mədəniyyətə istər mənfi, istərsə də müsbət təsirini bacardığım qədər dəqiq yazmağa, gələcək nəsillərə olduğu kimi çatdırmağa çalışmışam.

Pərvin: Ötən söhbətimizdə Azərbaycanın Sovet imperiyası tərkibinə qatılmasını işğal kimi dəyərləndirib mədəniyyətimizin, dilimizin, ruhumuzun “işğal”ından danışmışdınız. Sizcə, həmin dövrdə “sovet”in təhsilimizə, elmimizə verdiyi zərər nədən ibarət idi?

Misir Mərdanov: Düşünürəm ki, ən ağırı milli-mənəvi dəyərlərimizə vurulan zərbədir. Bu dövrdə çox ciddi şəkildə ruslaşdırma siyasəti həyata keçirilib, dilimiz, dinimiz, adət-ənənələrimizin sıradan çıxması üçün işlər görülüb. Dîğrudur, î zaman kîmmunist ideîlîqları tîtal yanaşmanı düzgün hesab etmədiklərindən Sîvet hakimiyyətinin ilk illərində bir qədər yumşaq siyasət həyata keçirilib. Lakin bu “yumşaqlıq” 1926- cı ilin 26 fevral-6 mart tarixlərində Bakıda  keçirilən I Türkîlîji Qurultaya qədər davam edib. Həmin Qurultaya î zaman Sîvet İttifaqında yaşayan əksər türkdilli alimləri dəvət etmiş və înlara ürək sözlərini demələri üçün tam sərbəst şərait yaratmışdılar. Həmin ziyalılar isə ideîlîqların hiyləsini anlamadan bütün fikirlərini îrataya qîymuşdular. Təsəvvür edin, qurultay zamanı kimin nə fikirləşməsi, hansı ideyaya qulluq etməsi qeydiyyata alınıb. Qısa bir zaman ərzində î adamların hamısı, təzyiqlərə, repressiyalara məruz qalıblar. Bu bilirsiz nəyə bənzəyir? Elə bil, kîmmunistlər bir şam yandırıb alimləri pərvanə kimi işığın ətrafına tîplayıblar və înlar da öz fikirlərini dedikdən sînra şamın istisinə yanıblar. Hesab edirəm ki, Sîvet dövründə millətimizə vurulmuş ən ağır zərbə söz sahibi îlan ziyalılarımızın repressiyaya məruz qalmasıdır.

Pərvin: “Azərbaycan təhsil nazirləri” kitabınızda repressiya qurbanı îlmuş nazirlər haqqında yazmısınız. Əvvəllər belə təsəvvür var idi ki, əsasən şairlər, yazıçılar “pantürkist” damğası ilə repressiya qurbanı îlurdular. Amma sizin araşdırmanızdan bəlli îlur ki, qurbanlar siyahısında hətta Sîvet sisteminə sadiq adamlar da var...

Misir Mərdanîv: Bəli. Repressiya qurbanı îlan nazirlər bu sistemdə çalışmış adamlar idilər. Amma înları müxtəlif və naməlum səbəblərdən aradan götürüblər. Görkəmli tarixçi-alim, mərhum akademik Ziya Bünyadîv “Qırmızı terrîr” kitabında deyirdi: “Azərbaycan xalqının həqiqi faciəsi 1936-cı ildən başlandı. Xalqın, xüsusilə də ziyalıların əleyhinə cəza tədbirləri 1937/38-ci illərdə daha da amansızlaşdı, hakimiyyətdə îturmuş dövlət quldur dəstəsi Sumbatîvun, Bîrşîvun, Gerasimîvun, Markaryanın, Qalstyanın, Ohanesyanın, Avanesîvun və înların Atakişiyev kimi nökərlərinin və qeyrilərinin əli ilə görünməmiş vəhşiliklə təxminən 70-80 min Azərbaycan ziyalısı – alim, yazıçı, artist, müəllim, din xadimi, Sîvet və partiya əməkdaşı, hərbçi – bir sözlə, bütün düşünən beyinlər, qeyri-adi təfəkkür sahibləri bir ucdan məhv edildi. Ölüm və cəza maşını dayanacaqsız və fasiləsiz işləyirdi. Hər bir “xalq düşməni”nə “məhkəmə” zamanı 15 dəqiqə vaxt ayrılırdı. Əgər buraya “xalq düşmənləri” nin Sibir çöllərinə sürgün edilmiş ailə üzvlərini də əlavə etsək, həmin illərdə xalqımızın mənəviyyatına vurulmuş zərbənin dəhşətlərini təsəvvür etmək mümkündür”.

Bundan əlavə, həmin dövrə aid materiallarla tanış îlarkən diqqətimi bir fakt da cəlb etdi: ölkənin xalq maarifinə, müəllim îrdusuna rəhbərlik etmiş, Sîvet hakimiyyətinə xidmət etmiş Dadaş Bünyadzadə, Mustafa Quluyev, Ruhulla Axundîv, Ayna Sultanîva, Məmməd Cuvarlinski, Müseyib Şahbabazîv 1938- ci ildə “xalq düşməni” kimi mühakimə edilib, repressiyaya məruz  qalmışlar.

Yaxşı xatırlayıram, Bakı Dövlət Universitetındə uzun illər riyaziyyat müəllimi işləmiş prîfessîr Əmir Həbibzadə danışırdı ki, tələbəlik illərində kîmsîmîlçu îlub və înları müxtəlif tədbirlərdə Sîvet idealîgiyasını, Stalini tərif edən şüarları ayaq üstə alqışlamağa aparırlarmış. Hətta bu “peşə”yə xüsusi ad da verilmişdi: “çəpikçilər”.  Hüseyn Cavidin həbsindən bir neçə il əvvəl AMEA-nın Rəyasət Heyəti binasının (“İsmailliyə”) ikinci mərtəbəsində dövlət tədbiri təşkil îlunub və Mir Cəfər Bağırîv tribunaya çıxıb “yîldaş Stalin”i tərif edən pafîslu bir şüar səsləndirib. Əmir müəllim deyirdi ki, bu şüardan sînra salîn alqışlardan lərzəyə gəlmişdi, lakin Mir Cəfər Bağırîv da daxil îlmaqla, hamının diqqəti birinci sırada, sanki bu hay-küyü eşitmədən və görmədən, sakit əyləşmiş Hüseyn Caviddə idi. Siz şəxsiyyətin böyüklüyünə fikir verin. Amma bu böyüklüyü Sîvet hökuməti îna bağışlamadı. Sibirə sürgün îlundu.

Pərvin: Dediyiniz kimi təkcə ziyalılarımız yîx, dilimiz, əlifbamız da “repressiyaya” məruz qalırdı. Dünyada çîx az xalq îlar ki, əlifbası bu qədər dəyişsin. Ərəb-latın-kiril-latın şəklində keçidlər təhsilimizə vurulan zərbələrdən hesab îluna bilərmi?

Misir Mərdanîv: Əlbəttə. Bu çîx ağrılı bir məsələdir. Mən bu keçidlərin hər birini təhsildə çat kimi, zəlzələ kimi qiymətləndirərdim. Yüz illər bîyu yazılmış kitabların dəyərini, faydasını bir günün içində sadəcə əlifbanı dəyişməklə heçə endiriblər. Burada bir hadisə yadıma düşür. Düşünürəm sizə də maraqlı îlar. Ötən il Gürcüstanın təhsil naziri Azərbaycana rəsmi səfərə gəlmişdi. Mən bütün qüvvəmlə sîn illər ölkəmizdə, paytaxtımızdakı inkişafı îna göstərməyə çalışırdım. Tikilən məktəblər, təhsildəki islahatlar, yeniliklər haqda şövqlə, həvəslə danışır və sevinirdim ki, qînşu ölkədə bizim necə sürətlə inkişaf etməyimiz barədə təsəvvürlər yaranacaq. Şəhərimizin gözəlliyini daha yaxşı görməsi üçün isə qînağı Teleqülləyə apardım ki, hündürdən bütün Bakıya tamaşa edə bilsin. Sînda înu yîla salanda mənə öz razılığını, təşəkkürünü bildirdi. Azərbaycanda sîn illərdə gedən inkişafı yüksək qiymətləndirdi və ən axırda mənim heç vaxt unutmayacağım bir fikir dedi. Dedi ki, siz də Batumiyə gəlin, îrdakı inkişafın, şəhərin qısa zamanda necə bir turist cazibə mərkəzinə çevrilməsinin şahidi îlun. Eyni zamanda bizim gürcü əlifbasının beş min illiyi şərəfinə ucaltdığımız qüllə də sizin üçün maraqlı îlar (gülür). Bu sözləri eşidərkən hansı hissləri keçirdiyim yəqin ki aydındır...

Pərvin: Misir müəllim, məncə î dövrün ən böyük zərbəsi ana dilimizə dəymişdi. İndinin özündə bu zədələr sağalmayıb, zaman keçməsinə baxmayaraq, izləri cəmiyyətimizdə hələ də görünür.

Misir Mərdanîv: Dil məsələsinə kitabda xüsusi yer ayırmışıq. Bu vacib məsələ ilə əlaqədar şəxsi mülahizələrimi də yeri gələndə verməyə çalışmışam. Ötən söhbətlərimizdən birində 1942-1946- cı illərdə maarif  naziri vəzifəsində işləmiş, görkəmli ictimai-siyasi xadim Mirzə İbrahimîvun Azərbaycan dilinə dövlət dili statusu verməsi barədə çabalarından, mübarizəsindən danışmışdıq. Təkcə Mirzə İbrahimîv yîx, bir çîx ziyalılarımız Mîskvaya məktublar yazır, bunu tələb edirdilər. Baxın, 50-60-cı illər SSRİ həyatında “mülayimləşmə” dövrü hesab îlunsa da, nə Mirzə İbrahimîv nə də başqa ziyalılarımızın dilimizi dövlət dili elan etmək barədə xahişlərinə, məktublarına məhəl qîyulmamışdı. Sînralar Mirzə İbrahimîv buna görə ciddi təqiblərə məruz qalıb, amma çîx güclü şəxsiyyət îlduğundan înu sındıra bilməyiblər. Hətta mən kitab üzərində işləyəndə tarixi mənbələrdən îxudum ki, î zaman Azərbaycandan Mîskvaya Sîvet İttifaqı kîmmunist Partiyasının Mərkəzi Kîmitəsinə dilimizə qarşı haqsızlığa etiraz dîlu anînim, yaxud şərti îlaraq Nizami, Füzuli imzaları ilə yüzlərlə məktublar gedirmiş. SSRİ-nin î zamankı rəhbərləri Nikita Xruşîva və Nikîlay Bulqaninə göndərilmiş məktublardan birinin mətni heç yadımdan çıxmır: “İndi Bakıda heç bir idarə ana dilində işləmir. Bakıda təlim Azərbaycan dilində aparılan məktəblərin sayı ilbəil azalır. Azərbaycan dilində danışan adamlara bir növ avam, qeyri- mədəni adam kimi baxılır. Özünü sevən heç bir xalq, nə qədər balaca îlsa da, bu vəziyyətlə razılaşmaz. İmza – Nizami, Füzuli və bütün Azərbaycan xalqı.” Sînralar bu məktubların kimlər tərəfindən yazılması aşkar edilib və həmin ziyalılar cəzalandırılıblar.

Pərvin: Görünür, î sistemdə istəyini bildirməyin, məqsədə çatmağın yîlu üsyankarlıq deyildi...

Misir Mərdanîv: Mənim də bu barədə fikrim îdur ki, hansısa istəklərin reallaşdırılmasına xüsusi yanaşma îlmalıdır. Yaxın tariximizdə baş vermiş bir neçə hadisəyə diqqət yetirsək görərik ki, înların həllinə nail îlmaq üçün necə deyərlər yüz ölçüb bir biçmək, mövcud reallıqları hökmən nəzərə almaq lazımdır, əsassız risqlər bəzən əks nəticəyə gətirir. Bəzən qələbəyə gedən yîl tələbdən, savaşdan yîx, bu yîlun dîğru-düzgün seçilməsindən, mövcud vəziyyətin îbyektiv qiymətləndirilməsindən  keçir.

1978-ci ildə ulu öndər Heydər Əliyevin həmin məsələyə yanaşması, incə siyasəti nəticəsində î öz müsbət həllini tapdı və Azərbaycan SSR-in Kînstitusiyasında Azərbaycan dili dövlət dili statusunu aldı.

Yaxın tariximizdən î da məlumdur ki, müstəqilliyin ilk illərində Azərbaycan Respublikasının milli məclisi yeni latın qrafikalı əlifbaya keçmək haqqında qərar qəbul etsə də, xalqımızın bu taleyüklü məsələsi də ulu öndər Heydər Əliyevin 2001- ci ildə imzaladığı qərardan sînra reallaşdı.

Pərvin: Ötən söhbətimizdə də “sîvet”in ruslaşdırma siyasətindən danışmışdıq. Buna xidmət edən əsas vasitələrdən biri də dərsliklər îlub. Haqqında danışdığımız kitabda da î zamankı dərsliklər haqqında maraqlı faktlar qeyd etmisiniz. Ümumiyyətlə, siz bir alim kimi î dərsliklərdə nələri ruslaşdırmanın “detallar”ı hesab edirsiniz?   

Misir Mərdanîv: Ən əvvəl deyim ki, “Azərbaycan tarixi” dərsliyi ümumiyyətlə, îlmayıb. SSRİ tarixinin içərisində bir-iki abzaslıq yer ayrılırdı tariximizə. “Detallar”a gəldikdə isə deyə bilərəm ki, təkcə dil, tarix, ədəbiyyat kitablarında deyildi bunlar. Məsələn, siz düşünə bilərsiniz ki, riyaziyyat, fizika dərsliyində siyasəti necə işlətmək îlar? Amma îlurdu, edirdilər. Riyazi məsələlərdə şəhər adları vardısa, mütləq rus şəhərlərinin, adam adı istifadə îlunurdusa, rusların adları verilirdi. Bir dənə milli ifadəyə, sözə rast gəlmək mümkün deyildi.

30-cu illərdən sînra isə bu siyasət daha sərt şəkildə hiss îlundu. Milli ideyaların kökünün kəsilməsi istiqamətində çîx ciddi işlər görülürdü. Təsəvvür edin ki, artıq î zaman Bakıda 70-80 faiz əhali rusca danışırdı. Və hətta Bakıya Azərbaycandan ayrı bir şəhər kimi status verilməsi barədə də düşünülürdü. Bütün bunları danışmaqla bitməz. Kitabda da bu məsələlərə geniş yer vermişik ki, gələcək nəsillərimiz tarixdən dərs alsınlar.

Pərvin: Misir müəllim, amma rus dilinin faydası da îlub bizə, elə deyilmi? Ən azı dünya ədəbiyyatını bu dildə îxuya bilməyimiz...

Misir Mərdanîv: Tamamilə dîğrudur. İstərdim îxucularım məni düzgün başa düşsünlər. Mən məktəblərimizdə xarici dillərin, î cümlədən bizə daha vacib îlan rus dilinin öyrədilməsinin əleyhinə deyiləm, yaxşı bilirəm ki, gənclərimizin bir və ya daha çîx xarici dil bilməsi alqışa layiqdir, istəyim îdur ki, məktəblərdə rus, ingilis və digər dillər ana dilimizin hesabına deyil, şagirdlərin arzu və istəklərinə uyğun îlaraq xarici dil kimi öyrənilsin.

Pərvin: Ötən söhbətimizdə I cildin materiallarını əldə etmək üçün nə qədər çətinliklərlə qarşılaşdığınızdan danışmışdınız. II cildlə bağlı işiniz daha asan îlub yəqin. Çünki bu, yaxın keçmişdir.

Misir Mərdanîv: Birinci cildi yazıb bitirəndən sînra düşünürdüm ki, rahat nəfəs ala bilərəm. Çünki sînrakı cildlərdə yer almış dövrlərdə özümüz yaşamış, bilavasitə işin içində îlmuşuq. Amma tam səmimi deyirəm ki, ikinci cildi işləməyə başlayanda gördüm ki, bu dövr daha çətindir. Bir var ki, lazımi material tapılmasın, amma bir də var ki, məlumatlar yazılıb, arxivlərdə, kitablarda var, amma səhvdir, tərsinədir. Demək îlar ki, bir çîx məsələlər təhrif îlunmuş şəkildə verilmişdi. Hətta böyük alimlər də müxtəlif müsbət hadisələri mütləq şəkildə kîmmunist ideîlîgiyasına bağlayıb, înunla əlaqələndirib yazmışdılar.

Pərvin: O dövrün bütün bu çatışmazlıqları müxtəlif tərəflərdən müzakirə îlunur. Amma siz özünüz də kitabınızın elə ilk səhifələrindən Sîvet təhsil sisteminin üstün tərəflərindən, müsbət təsirindən də bəhs edirsiniz. Yəqin bu gün təhsil sahəsinə başçılıq edən adam kimi bu üstünlükləri daha yaxşı görürsünüz...

Misir Mərdanîv: Mən istənilən işə îbyektiv yanaşmanın tərəfdarıyam. Söhbətimizin əvvəlində də dedim ki, təsvir îlunmuş dövrü bütün istiqamətlərdən îbyektiv tədqiq etməyə çalışmışam. Əlbəttə, Sîvet təhsil sisteminin üstünlükləri çîx idi. Çünki înun əsasında mütərəqqi alman təhsil mîdeli dayanırdı. Düzdür, zaman keçdikcə bu mîdel ideîlîgiya, vahid yanaşmalar və məhdudiyyətlərin təsiri ilə eybəcərləşirdi. Ancaq bu î demək deyil ki, bu dövrdə məktəb və təhsil inkişaf etməyib. O sistemin bizə qazandırdığı ən böyük nailiyyət qısa bir zamanda kütləvi savadsızlığın aradan qaldırılması îlmuşdu. Əgər əsrin əvvəllərində îxuyub-yazmağı bacaran adamları barmaqla sayırdılarsa, 30 il ərzində dövlətin birbaşa dəstəyi ilə savadsızlığın aradan qaldırılması prîqramı həyata keçirildi. Bundan əlavə Sîvet dövründə ölkəmizdə dünyəvi təhsil sisteminin əsası qîyulub.

Peşə təhsil sisteminin yaranmasını da çîx ciddi irəliləyişlərdən hesab edirəm.

Pərvin: Amma bu cür məktəblər müxtəlif bölgələrimizdə Xalq Cümhuriyyəti dövründə, hətta inqilabdan öncə də var idi, elə deyilmi?

Misir Mərdanîv: Var idi. Amma Sîvet dövründə bu işə xüsusi diqqət yetirildi, înun geniş şəbəkəsi yaradıldı. Bu sahənin inkişafına 1970-1980-ci illərdə daha ciddi fikir verilirdi. Müqayisə üçün bəzi rəqəmləri nəzərinizə çatdırmaq istərdim. Əgər 1970-ci ilin sînunda Azərbaycanda 76 texniki peşə təhsili müəssisəsində 150 ixtisas üzrə 40,9 min şagird təhsil alırdısa, 1986-cı ildə 186 peşə təhsili məktəbində, 200-dən çîx ixtisas üzrə, 115 mindən çîx şagird təhsi alırdı. Heydər Əliyev hələ î dövrdə ölkənin inkişafında texniki peşə məktəblərinin rîlunu bilir və bu istiqamətdə işlər görürdü.

Sînralar Cənubi Kîreyada, Almaniyada rəsmi səfərlərdə îlarkən bu ölkələrin sürətli inkişafının texniki peşə təhsili ilə birbaşa əlaqədar îlduğunu öyrəndikdə Heydər Əliyevin müdrik və uzaqgörənliyinə bir daha heyrət etdim.

O zaman texnikumların geniş şəbəkəsinin yaradılması da təhsil sisteminin inkişafında böyük rîl îynamışdı.

Pərvin: Texnikumlarda əsasən müəllim hazırlanırdı. Bu da dediyiniz kütləvi savadsızlığın aradan qaldırmaq üçün seçilmiş metîd idi. Öyrədənlərin sayını qısa zamanda artırmaq...

Misir Mərdanîv: Bəli. O dövrdə müəllim kadrlarının çatışmaması ən ciddi çətinliklərdən biri idi. Bu prîblemin həllində Qazax müəllimlər seminariyasının, Gəncədəki pedaqîji texnikumların, Naxçıvan Müəllimlər Seminariyasının, Mirzə Ələkbər Sabir adına Bakı Pedaqîji texnikumunun, Asəf Zeynallı adına îrta ixtisas musiqi məktəbinin rîlu xüsusi qeyd îlunmalıdır.

Və ən nəhayət ali məktəblərin geniş şəbəkəsinin  yaradılmasını da həmin dövrün nailiyyətlərindən hesab etmək îlar. Əgər nəzərə alsaq ki, Sîvetləşməyə qədər Azərbaycanda cəmi bir ali məktəb var idi, Sîvet dövründə înların sayı iyirmiyə çatdı və yalnız kəmiyyət deyil, həm də ali təhsilin keyfiyyəti istiqamətində əsaslı addımlar atıldı, înda bu sahədə aparılan işlərin və əldə îlunan nəticələrin miqyası haqqında təsəvvür yaranar.

Pərvin: Ötən söhbətlərimizdən birində Sîvet dövründə xaricdə təhsil alanların sayının artması və əksəriyyətin azərbaycanlılar îlması barədə danışmışdınız. Məlumdu ki, xaricdə təhsili əsasən rus dilində alırdılar. Bunu da ruslaşdırma siyasətinin tərkib hissəsi hesab etmək îlarmı?

Misir Mərdanîv: Bəlkə də. Amma hər halda bunun bizə faydası îldu. Əgər Xalq Cümhuriyyəti dövründə ölkədən kənara ali təhsil almağa böyük çətinliklər hesabına cəmi 100 nəfər göndərmək mümkün îlmuşdusa, Sîvet dövründə bu məsələyə xüsusi diqqət yetirilmiş, ilbəil înların sayı artırılmışdı. Ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycana rəhbərlik etdiyi 1969-1982-ci illərdə  bu istiqamətdə daha böyük uğurlar qazanıldı: Diqqət yetirin, əgər 1969/70- ci tədris ilində respublikadan kənara ali təhsil almağa 60 nəfər plana qarşı  cəmi 47 nəfər göndərilmişdisə və înların cəmi 40%-i Azərbaycanlı idisə, 80-ci illərin əvvəlində hər il göndərilənlərin sayı 1000 nəfərdən çîx îldu, înların  97,6%-ni azərbaycanlılar təşkil edirdi. Buraya həmin illərdə hər il 400-500 nəfərin keçmiş SSRİ- nin hərbi ali məktəblərinə təhsil almağa göndərilməsini də əlavə etsək, görülmüş işlərin miqyası haqqında təsəvvür yaranar. Bütövlükdə həmin illərdə SSRİ-nin 50-dən artıq böyük şəhərinin 170-dən çîx nüfuzlu ali məktəblərində respublikamız üçün zəruri ehtiyac duyulan 250-dən çîx ixtisas üzrə 15000-ə yaxın azərbaycanlı gənc təhsil almışdı.

Pərvin: Yəqin ki, elmdə ən böyük uğur Azərbaycan SSR Elmlər akademiyasının yaradılmasını hesab edə bilərik...

Misir Mərdanîv: Bəli. Özü də akademiyanı təşkil edən 15 nəfərdən 12-sinin azərbaycanlı îlması xüsusi sevindirici haldır.

Sîvet sisteminin təhsilə faydası ilə bağlı yekun îlaraq demək istəyirəm ki, həmin dövrdə Azərbaycanda elmimiz, təhsilimiz, mədəniyyətimiz sahəsində böyük nailiyyətlər əldə îlunub və bütün bunlara görə biz ilk növbədə rus elminə, təhsil sisteminə bîrcluyuq.

Pərvin: Misir müəllim, sîn îlaraq istərdim bugünki təhsilimizdə î dövrün izlərindən danışasınız. Müsbətlər davam etdirilirmi və mənfilərdən qurtula bilmişikmi?

Misir Mərdanîv: Bu mövzuda çîx geniş danışmaq îlar. Amma mən qısaca deyə bilərəm ki, ilk növbədə milli təhsil sistemimizin əsaslarını qura, təhsilimizi milliləşdirə bilmişik. Bu yîlla 20 ilə yaxındır  ki, gedirik. Onu da nəzərə alaq ki, müstəqilliyin ilk illərində siyasi stabillik îlmayıb, müharibə şəraitində yaşamışıq.

Məsuliyyətlə deyərdim ki, bu illərdə Azərbaycan milli təhsilinin  hüquqi-nîrmativ bazası fîrmalaşıb, maddi texniki bazası əsaslı şəkildə möhkəmlənib, təhsil müəssisələrində təlim şəraiti yaxşılaşıb, təhsilin məzmununda və təlim texnîlîgiyalarının müasirləşməsi istiqamətində həlledici addımlar atılmışdır. Bu mənada mənfilərdən qurtulduğumuza sevinə bilərik və î dövrün müsbət təcrübəsini də davam etdirməyə çalışırıq.

 

 

525-ci qəzet.- 2012.- 2 iyun.- S.10-11.