İdris Abbasov: “Din təhlükə deyil...

 

 

...ƏKSİNƏ, DİNSİZ VƏ YA DİNDƏN SUİ-İSTİFADƏ EDƏN CƏMİYYƏTLƏR POTENSİAL TƏHLÜKƏ ALTINDADIR”

Müsahibimizfilologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent İdris AbbasovƏrəb dilinin funksional sintaksisi”, “Dini- elmi-əxlaqi söhbətlər”, “Ərəb dilində sintaktik kateqoriyalar bəlağət”, “Din təhlükədir, yoxsa cəmiyyət təhlükədədir?” kitablarının, “Ərəb dili tədrisinin aktual problemlərimetodik vəsaitin, 70-dən artıq elmi, dini-elmi onlarla tərcümə əsərinin müəllifidir. İ. Abbasov müxtəlif illərdə tərcüməçi-redaktor, Səudiyyə Ərəbistanı Krallığının Bakıdakı səfirliyində tərcüməçi-katib, Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin Naxçıvan Nümayəndəliyində əvvəlcə şöbə müdiri, sonra İdarənin rəisi başqa vəzifələrdə çalışıb, pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olub. Alimlə söhbətimizin mövzusunu dinlərin təsnifatı, qədim, milli səmavi dinlər barəsində mülahizələr, din vicdan azadlığı məsələləri, din dövlət münasibətlərinin təhlili təşkil edir.

İdris müəllim, öncə ümumən din anlayışına baxışınızı öyrənmək istərdik.

– Din insanları müqəddəs duyğu, ortaq şüur vicdan ətrafında birləşdirən bir faktor olduğu kimi cəmiyyəti yüksəldən, onun inkişafını təmin edən bir qurumdur. Din eyni zamanda əxlaqi bir müəssisə olaraq insanlara istiqamət verən, ən mükəmməl qanun nizamnamələrdən daha qüvvətli bir şəkildə insanın daxili aləminə nüfuz edən bir intizamdır. Dinin zəifləməsi cəmiyyətdə əxlaqi dəyərlərin zəifləməsinə cinayətlərin artmasına, özbaşınalıq anarxiyaya səbəb ola bilər.

Dini həyat ilk baxışda bir hüquqsuzluq kimi görünsə , səmimiyyətlə qəbul etdikdən sonra onun insanı ucaltdığı, əbədiləşdirdiyi ruh dünyasındakı bütün hüquqsuzluqları kənar etdiyi görülür.

Ümumiyyətlə, insan düşdüyü dairəni alışdığı həyat tərzini dəyişdirməyə qarşı müqavimət göstərir bunu öz azadlığının boğulması kimi qiymətləndirir. Halbuki bu davranış onun fizioloji psixoloji inkişafına əngəl törədir. Dinin yenidən etibar qazanmasında bu gün dinin elmi bir araşdırma sahəsi olaraq nəzərdən keçirilməsi din elmlərinin sürətlə inkişaf etməsi, elmi məlumat təfəkkürün artması, ziyalıların mövzuya maraq göstərməsi keçmişdə olduğu kimi ictimai, siyasi beynəlxalq hadisələrdə dinin müəyyənedici rolu başlıca amil kimi göstərilə bilər. Din fərd cəmiyyətin taleyini əlində cəmləşdirmiş güc, yaxud güclərə qarşı sosial bir davranışdır.

Məsələn, İslam dini sosial gerçəkliyə böyük önəm verir. Qurani-Kərim israrla ədalətin zəruriliyindən bəhs edir. Verilən bütün sərbəstliklərə baxmayaraq, insan öz hərəkətlərini özü tənzimləməli, həddi aşmamalı, dini həssasiyyəti itirməməlidir. Dini həssasiyyətin əsasını insanaşah damarından da yaxın”, hər şeydən xəbərdar olan Allah inancı təşkil edir. Əxlaqi həssasiyyət isə doğruluq dürüstlük, soyuqqanlılıq, dözümlülük, təvazökarlıq, qənaətkarlıq, fədakarlıq, əfv, səbir, vəfa kimi sosial nəticələri olan fəzilətlərlə ortaya çıxır. Məsələn, pislik edənlərə ədalət ölçüsü içərisində cavab vermək fərd üçün bir haqdır, bağışlamaq yolunu seçmək isə bir ehsan dolayısı ilə fəzilətdir. Quran pislikləri yaxşılıq gözəlliklə qarşılamanın düşmənçiliyi dostluğa çevirəcəyini bildirir. Nəticə olaraq, İslam dini insanı qatı anlamsız ənənələrin məngənəsindən  qəbilənin özbaşına dəyərsiz bir parçası olmaqdan qurtarıb onu inanc, düşüncə əməllərinin xarakterinə görə dəyərli dəyərsiz edən həqiqi bir şəxsiyyət edib. Buna görə inanclı bir insana yüksək dəyər verilib. Əxlaq baxımından bu qəbul insanın müstəqil bir dəyər olduğu prinsipinin elanından başqa bir şey deyil. Təsəvvüfdə ən yüksək məqsəd olan mərifətullaha çatmaq üçün qəlbin arındırılması əxlaqın gözəlləşdirilməsinə ağırlıq verilib. Fəlsəfədə isə insanın əxlaqi təbiəti nəfsin əxlaqla bağlı gücləri ilə bunlardan doğan fəzilətlər fəzilətsizliklərin tərifi, nəfsin tərbiyəsi, ən yüksək məqsəd olaraq səadət ona çatma yolları, bunun üçün əlverişli olan olmayan cəmiyyət siyasət növləri kimi mövzular xüsusi əhəmiyyət kəsb edib. Maddi ehtiyaclar qanuni çərçivədə ödənməlidir insan mütləq iqtisadi bir varlıq (homo economicus) deyildir. Həyat dünya həyatından ibarət olmadığı kimi, maddi doyum inkişaf da dünya həyatının əsl məqsədi olmamalıdır.

İnsan dünyaya Allahın əta etdiyi səriştə ilə yaxşılıq gözəlliyi hakim etmək üçün göndərilib Allaha ibadət üçün yaradılıb. İlahi iradəyə uyğun şəkildə insanın hər bir davranışı ibadət dəyərindədir. Çalışmaq, qazanmaq, cəmiyyət üçün yararlı bir insan olmaq, dünya nemətlərindən yararlanmaq təşviq edilib, kor-koranə qədərçilik, dünyadan əl çəkmək, başqalarına yük olmaq, dilənçilik miskinlik qınanıb.

Amma bəzən dindarlıqda da ifrata varılır...

Yadda saxlamaq lazımdır ki, dindar olmaq tərki-dünya olmaq demək deyil. Cəmiyyətin rifah və rahatlığı üçün liberal baxış tərəfdarı olarkən dinamikliyi və funksionallığı itirməmək lazımdır. Azad düşüncəyə sahib olmaqla konkret bir günaha batmamaq üçün vicdanlı yanaşma ortaya qoyulmalıdır. Laqeyd, məsuliyyətsiz həyat tərzi qəbuledilməzdir. Nəcib insan olub qərarsız olmaq olmaz, qərarlı olub mövhumatçı olmaq qəbuledilməzdir. Sərbəst düşüncəli insan olmaq xoş qarşılanır, fəqət sərbəst düşüncəli olub qeyri-ciddi olmaq xoş deyildir. Xeyirxah adamın lovğa olması əxlaqla uzlaşmır. Bəşəri qərarsızlıq daimi stabilliyə zəmanət vermir. Bir kəsin azadlığı başqalarına ziyan verməməlidir və bir şəxsin varlanması başqalarının həyat şansına qənim kəsilməməlidir. Beləliklə, bütün bəşəriyyət ləyaqətli və nizamlı cəmiyyətdə yaşamaq arzusundadır.  

Bir sıra müasir müəlliflər hələ də ateizmi canlı tutaraq dini inancları ittiham edir, dini bütün şər işlərin mənbəyi, nağıl, əfsanə, təmas etdiyi hər şeyi zəhərləyən, istər fundamentalist, istərsə də liberalist səviyyələrdə cəmiyyət üçün təhlükəli hesab edirlər. Bu qəlibdən olan alimlər marksizmə və Darvinin insanın meymundan əmələ gəlməsi ilə bağlı təkamül nəzəriyyəsinə səcdə edərək dinə mif, magiyaya primitiv təfəkkürün qalıqları kimi baxmaqdadırlar. Amma bütün bunları deyərkən onlar elmi faktlara istinad etmədiklərindən gətirdikləri arqumentlər özünü doğrultmur.

İfrata varmaq deyəndə həm də dini radikalizm meyillərini nəzərdə tuturam...

– Ekstremistlər öz fanatizmlərinə haqq qazandırmaq üçün həqiqətin açarı olan kompleks yanaşmadan boyun qaçıraraq müqəddəs kitablardan əxz etdikləri ayələrə kontekstdən kənar yanaşırlar. Halbuki tolerantlıq, sülh, sevgi, qarşılıqlı hörmət və ehtiram, təvazökarlıq, mərhəmət və anlaşmaya dəvət edən ilahi dinlərin və səmavi kitabların mahiyyətinə göz yumurlar. Qəribə olsa da, günümüzün müasir ateistləri dini gözdən salmaqla faktiki olaraq fanatiklərə yardım edirlər. Bəzən müharibələrdə dinin rolunu şişirdirlər. Halbuki dini müharibələr bəşər konfliktlərinin çox kiçik azlığını təşkil edir. Müharibə və zorakılıq insan vəziyyətinin bir hissəsi kimi görünür. Dini bunun başlıca səbəbi kimi görmək sadəcə real problemi nəzərdən qaçırmaq və hər hansı bir həll yolunu tapmaq ümidini itirmək demək olardı.

İdris müəllim, bu yaxınlarda çap edilmişDin təhlükədir, yoxsa cəmiyyət təhlükədədir?” kitabınızın adındakı ilk sualı, müəllif olaraq, cavablandırmağınızı istərdik: Din zərərlidirmi, təhlükədirmi?

Dinin zərərli olub-olmamasına gəlincə, unutmamaq lazımdır ki, təkcə dini inanclardan deyil, ümumiyyətlə, bütün inanclardan potensial şəkildə sui-istifadə edilə bilər, yəni az qala bütün bəşəri inanclarinstitutlar nifrət və ədalətsizliklər naminə pis məqsədlər üçün səfərbər edilə bilər. Zərərli dini inancların və zərərli qeyri-dini inancların olduğu məlumdur. İnancları zərərli edən din yox, nifrət, cahillik, tamahkarlıq, güc və səlahiyyət arzusu, başqalarına qarşı etinasızlıqdır. Din dözümsüzlüyü təbliğ etmir, əksinə, dözümsüzlük özünün real səbəblərini ört-basdır etmək və ona saxta “əxlaqi” don geyindirmək üçün dindən istifadə edir. Beləliklə, insan fitrətinin ayrılmaz hissəsi olan, birbaşa qəlblərə xitab edən və yüksək bəşəri idealların carçısı olan din mənəvi saflıq, ucalıq, kamillik rəmzi kimi  cəmiyyətin mövcud olma şərtidir. Deməli, din təhlükə deyildir, əksinə, dinsizya dindən sui-istifadə edən cəmiyyətlər potensial təhlükə altındadır.

 

(Ardı var)

 

S.MÜRVƏTQIZI

525-ci qəzet.- 2013.- 11 oktybar.- S.6.