Torpaq hər bir ölkənin
böyük sərvətidir
Kartofa başqa mənfi münasibət bəslənməsi
halları da olmuşdur. Böyük rus yazıçısı A. İ. Gertsen
özünün “ Olmuş əhvalatlar və
düşüncələr” əsərində kartofu olduqca əhəmiyyətsiz,
kalorisi olmayan bir qida növü kimi məhkum edir, hansı ki,
onun meyvəsi bişirilmə keyfiyyətinə və dadla
yanaşı bol nişastaya, C vitamininə və proteinə
malikdir. Görünür, bəzi görkəmli
dövlət xadimləri yazıçıdan
çox-çox əvvəl bu ərzaq növünün əhəmiyyətini
daha yaxşı anlamış və onun yayılmasına
şərait yaratmaq qayğısına qalmışlar.
Məsələn, Rusiya çarı I Pyotr XVIII əsrin
başlanğıcında Hollandiyadan bir kisə kartof gətirmiş
və onun öz ölkəsində becərilməsinin təşkilinə
nail olmuşdu. Yaxud, başqa bir maraqlı misal.
Prussiya kralı Böyük Fridrix (II Fridrix)
1750-ci ildə tikdirdiyi San-Susi sarayının ətrafında
kartof əkdirmişdi və onun məhsulunu guya qorumaq məqsədilə
gündüzlər plantasiyaya xüsusi mühafizəçilər
qoymuşdu, lakin gecə düşən kimi həmin
mühafizəçilər öz postlarını tərk
edirdilər. Qonşuluqda yaşayan ailələr
bu ərzağa kralın ciddi qayğı göstərməsini
nəzərə alıb, gecələr əkinləri
qazır və kartofu evlərinə daşıyırdılar.
Sonra həmin ailələr özləri canfəşanlıqla
kartof becərməyə başladılar və bu bitki
Prussiyada, bütün Almaniyada geniş yayıldı.
Əkinçiliyə yüksək diqqət verilməsi
Mərkəzi və Cənubi Amerikada heyvandarlığın təşəkkül
tapmasına da digər amillərlə yanaşı mane
olmuşdu. Meksikada yalnız üç heyvan növü –
arı, hinduşqa və ətindən istifadə edilməsi
üçün it əhliləşdirilmişdi. Peruda və digər ölkələrdə
lamanın əhliləşdirilməsi də tam başa
çatdırılmamışdı. Ona
görə də Mərkəzi və Cənubi
amerikalıların süfrəsində bitkiçilik məhsulları
müstəsna əhəmiyyət daşıyırdı.
Burada vəhşi heyvan aləmi də nisbətən
kasad olduğundan Şimali Amerikadakından fərqli olaraq
ovçuluq da inkişaf etməmişdi. Şimali
Amerikadakı vəhşi sürülərdəki tərkib
sayı milyonlara çatan bizonların hansısa bir nümunəsinə
burada rast gəlmək mümkün deyildi, onlardan əsər-əlamət
də yox idi. Şimali Amerikanın
özündə də vəhşi heyvan növləri o qədər
çox deyildi. Bəziləri səhvən mustanqı
oradakı vəhşi at hesab edirlər, mustanq isə
avropalıların oraya gətirdiyi ev
atlarının vəhşiləşmiş növü idi. Onlar sahiblərindən uzaq düşdükdə
preriyalarda yaşayırdılar. Mustanqlar əsasən
ov obyekti hesab olunurdu, onun ətindən və dərisindən
istifadə edirdilər. Ona görə də
demək olar ki, bu növ məhv edilmişdir.
Qoşqu heyvanlarının
mövcud olmamasına görə hindu
tayfalarına təkər də məlum deyildi. Cənubi
Amerikanın uca dağ ərazilərində bütün
yüklər adamların belində daşınırdı.
Yalnız ispanların işğalından sonra Mərkəzi
və Cənubi Amerikaya at, mal-qara gətirildi. 1519-cu ildə Meksika sahilinə çıxan Ernan
Kortesin silahlı dəstəsini ilk dəfə görən
atsteklər bu vaxtadək görmədikləri odlu silahdan
deyil, onların mindiyi və tuzem əhalinin ilk dəfə
görduyu atlardan daha çox qorxmuşdular. Belə bir rəvayət də vardır ki, 1531-ci ildə
Fransisko Pisarronun qoşunu Perunu işğal edəndə,
qulluq göstərmək istəyən yerli əhali yem kimi
onların atlarının qabağına ət qoymuşdular.
Hinduların əkinçilikdəki nailiyyətləri
birdən-birə meydana gəlməmişdi, uzun dövrün
təcrübəsinə əsaslanırdı. Həmin
ölkələrdə heyvandarlıq mövcud
olmadığından, ət və süd məhsulları da
yox idi və maddi həyat sakinləri əkinçiliklə
daha ciddi məşğul olmağa məcbur edirdi. Axı bitkiçilik məhsulları olmasaydı,
onlar dəhşətli aclıqla üzləşə bilərdilər.
Ona görə də bu ərazilərin sakinləri
bitkiçiliyə, torpağın becərilməsinə
xüsusi qayğı göstərirdilər. Empirik idrak hesabına onlar əkinçilik mədəniyyəti
elementlərinə də yiyələnmişdilər,
torpağın münbitliyinin məhsuldarlığa necə təsir
göstərdiyini anlayırdılar və onu artırmaq
qayğısına qalmaq üçün bəzi tədbirlər
düşünüb həyata keçirirdilər. 1620-ci ilin payızında Massaçusets körfəzinə
gəlib çıxan puritan ingilislər burada “Yeni Plimut”
koloniyasını yaratdılar. Onlar
qonşuluqda yaşayan hindularda ilk dəfə
qırmızı, yaşıl, sarı rəngdə olan
qarğıdalı dənələrini
görmüşdülər.
Hindular
dostluq münasibətlərinə görə yeni sakinlərə
bir qədər qarğıdalı toxumu vermişdilər və
birinci ili bitki xam torpaqda yaxşı məhsul
verdi. İkinci ilin səpinindən sonra cücərtilər
çox seyrək alındı, hinduların əkinlərində
isə bitki sıxlığı əvvəlki tək
yaxşı idi. Bunun səbəbini öyrənmək
istədikdə, hindular onlardan torpağa nə qədər
balıq verdiklərini soruşduqda, ingilislər bildirdilər
ki, onlar bunu etməmişlər, okeandan tutduqları
balıqları öz qidaları üçün istehlak
etmişlər. Hindular izah etdilər ki,
münbitliyi bərpa etmək üçün (əlbəttə,
termin onlara məlum deyildi), torpağa hökmən balıq
verilməlidir və onların özləri tutduqları
balığın bir hissəsi ilə məhz belə
davranırlar. Fosforun nə olduğunu bilməyən
tuzem əhali əkin torpağına balıq basdırmaqla onu
fosforla zənginləşdirirdilər. Bu
barədə həmin koloniyanın qubernatoru olmuş Uilyam
Bredford özünün “Plimut plantasiyasının tarixi”
kitabında geniş bəhs edir. 1607-ci ildə
Virciniyadakı ilk ingilis kolonisti, həmin koloniyanın
qubernatoru olmuş Con Smit də iki il sonra İngiltərəyə
qayıtdıqda yazdığı “Həqiqi
açıqlamalar” kitabında da, bu məsələyə
toxunur. Bu həmin Con Smitdir ki, hindular tərəfindən əsir
götürülüb, edam edilmək
qorxusu altında olduqda hindu başçısının
qızı Pokahontasın yalvarışı hesabına əfv
edilmiş və azadlığa buraxılmışdı.
Qədim əkinçilər həm Asiyada (xüsusən
Çində və Vyetnamda), həm də Cənubi Amerikada
(xüsusən Peruda) terras əkinçiliyini tətbiq
etmişdilər. Dağlıq ərazilərdə bu əkinçilik
metodu olduqca səmərəli hesab olunur və dağ
yamaclarındakı torpaqları sürüşmədən və
münbit qatlarını yuyulub eroziyaya uğramaqdan qoruyur.
Terraslarda hətta suvarma tətbiq edildikdə,
düyü plantasiyaları isə bunsuz ötüşə
bilməz, torpaqların dağılmasının, əkin
dövriyyəsini tərk etməsinin qarşısı
alınır. Çox təəssüf
ki, Qafqazda buna ehtiyac olduğu halda, terras əkinçiliyi tətbiq
olunmur, hətta bu azmış kimi, dağ yamacları da
düzənlik sahələri kimi şumlanır və becərilir,
heç olmazsa, onun köndələninə şumlanmasına
da əhəmiyyət verilmir. Ona görə
də sürüşmə və torpağın eroziyaya
uğraması bu ərazilərdə nadir hal hesab olunmur.
Meksikada isə sərt yamaclardakı torpaqları daim əkin
dövriyyəsində saxlamaq üçün daha
qayğıkeş üsula üstünlük verilir. Buradakı ucu
yonulmuş ağac payaları ilə (buna qazma ağacı
deyilir) rütubətli torpaqda xırda deşik
açılır və bura iki qarğıdalı toxumu
qoyulur. Həmin sahələrdə
qarğıdalı bitkilərinin sıxlığı və
plantasiyanın becərilmə səviyyəsi göz
oxşayır. Burada ümumiyyətlə nəinki
traktorla şumlamaya, heç bellə qazılmaya da yol verilmir.
Dağlıq ərazidə kasad olan münbit
torpağa belə qayğıya yalnız həsəd aparmaq
olar. Meksikalı əkinçilər bu
metodla təkcə yüksək məhsul almırlar, həm də
öz başlıca kapitallarını – münbit
torpaqlarını qoruyub saxlayırlar.
İbtidai insanın əkinçiliyə keçməsi
də məhz həyati tələbatdan meydana gəlmişdi. Ovçuluq,
meyvə, kök və toxum yığma getdikcə artan insan
kütləsinin qida ilə qarantiyalı təminatına zəmin
yarada bilmirdi. Bu səbəbdən tez-tez dəhşətli
ərzaq qıtlığı, ölümcül aclıq
qorxusu yaranırdı. Ona görə də
bəşəriyyətin qədim əcdadları əkinçiliyə
və heyvandarlığa keçdilər, bu insan zəhməti
tələb edən istehsal sahələri əvvəlki məşğuliyyətə
nisbətən tələbatı ödəməkdə daha əlverişli
hesab olunurdu. Lakin aclıq min illər boyu
heç də bütünlüklə yoxa çıxa bilmədi.
Heyvandarlıqla məşğul olmaq
üçün ibtidai insan vəhşi heyvan balasını
tapdıqda, onu öz yaşayış məskəninə gətirib
böyüdür, bu yolla mal-qara bəslənilməsinə
keçirdi. Əkinçiliyin
bünövrəsi isə, yığılan toxumlar ehtiyat
üçün saxlandıqda cücərdiyindən, ondan mədəni
bitkiçilik, başqa sözlə bitkilərin becərilməsi,
onların artıq özləri tərəfindən istehsal
edilən məhsullarından istifadə olunması qaydası
yarandı. Beləliklə, insanlar
ovçuluq və qida toplamaq yolu ilə özünü təmin
etməyin tez-tez baş verən uğursuzluq risqindən azad
olub, öz əlinin zəhməti ilə becərdiyi və
hasilə gətirdiyi məhsuldan istifadəyə keçdi.
Qədim insanlar torpaqların becərilməsində
heç də səhvlərdən də xali deyildilər. Mesopotamiyada
çox isti iqlimə görə suvarma tətbiq edilmədən,
geniş irriqasiya şəbəkəsi yaradılmadan əkinçilik
mümkün deyildi. Həmin ərazidə
yaz və yay çox isti keçirdi, aprel ayında artıq
arpa biçilirdi. Lakin suvarma texnologiyası primitiv
xarakter daşıdığından burada torpaqların
geniş miqyasda və sürətlə şoranlaşması
baş verdi. İzafi
suvarmadan sonra qızmar günəşin hesabına sürətlə
buxarlanma getdikdə, torpaqdakı məsamələr vasitəsilə
ona hopmuş su yuxarı qalxır və duzu özü ilə
torpağın səthinə çıxarıb onu
şoranlaşdırırdı, münbitliyini azaldır, məhsul
verməsini heçə endirirdi. Tarixçilərin rəyinə
görə, Assuriya dövləti geniş torpaq sahələrinin
şoranlaşması hesabına ciddi iqtisadi tənəzzülə
uğradı və iqtisadi iflas onun hərbi qüdrətini də
zəiflətdiyindən bizim eradan əvvəlki VII əsrin
başlanğıcında Midiya və Babilistan tərəfindən
məğlub edilməklə, tarix səhnəsindən birdəfəlik
silindi. Bədbəxtlikdən bu hadisə XX əsrin
ikinci yarısının son onilliklərində də təkrar
olundu. Axı tarix iki dəfə təkrar olunur, birinci dəfə
faciə kimi, ikinci dəfə isə fars
kimi. İraqda keyfiyyətsiz tikilən irriqasiya
şəbəkəsi və digər aqrotexniki nöqsanlar
torpaqların xeyli dərəcədə
şoranlaşmasına və əkin dövriyyəsindən
çıxmasına yol açdı və əkinçilik
ciddi problemlərlə üzləşdi. Əgər
İraqdakı bol xurma bağları olmasaydı
(dünyadakı xurma istehsalının 70 faizi bu ölkənin
payına düşür), Səddam Hüseynin rejimi
dövründə İraq əhalisi müdhiş aclıqla
üzləşərdi. Yaxud, bizim
eranın 250-900-cü illərində Meksikada mövcud
olmuş mayya xalqı tropik meşələri təmizləyib,
kənd təsərrüfatı ilə məşğul
olurdu. Yağış suyunu yığmaq
üçün onlar çox sayda rezervuarlar tikmişdilər.
Lakin mayya sivilizasiyası tənəzzülə
uğradı, güman edilir ki, uzun müddət davam edən
quraqlıq bu xalqı fəlakətə uğratdı.
İraqla
bir regionda yerləşən və ərazisinin xeyli hissəsini
səhralıq təşkil edən İsraildə isə
yüksək əkinçilik mədəniyyəti hesabına
nəinki heç bir ərzaq qıtlığı hiss olunmur,
əksinə, bu ölkə öz yaxın qonşularına
subtropik meyvə satır, dünya bazarına başqa əkinçilik
məhsulları da çıxarır. Burada kəskin
su qıtlığı mövcuddur və İsrail öz ərazisində
subartezian quyularının qazılmasına qadağa
qoymuşdur, belə quyular yalnız işğal edilmiş ərazilərdə
qazılır ki, yerin təkindəki su ehtiyatı gələcək
nəsillər üçün saxlansın. Bu ölkənin
ərazisində də qızmar günəş istisinin
mövcudluğuna görə suvarmasız əkinçilik
aparmaq mümkün deyildir və burada suyun
qıtlığı və yüksək aqrotexnologiya tələbləri
nəzərə alınaraq damla qaydasında suvarma
aparılması geniş tətbiq edilir. Sudan qənaətlə
istifadə, bitkinin optimal rütubətlə təmin edilməsi,
bol və keyfiyyətli məhsul alınmasına şərait
yaradır. Damla suvarması həm də
alaq otlarına qarşı mübarizə aparmaq
üçün əmək və maliyyə xərcinin sərf
edilməsinin qarşısını alır və bu, məhsulun
maya dəyərinin də yüksəlməsinə imkan vermir.
əvvəli, ardı var
Telman Orucov
525-ci qəzet.-2013.-
19 oktyabr.- S.14.