Hüquqi dövlət quruculuğunda
azərbaycançılıq ideologiyasının rolu və mövqeyi
Azərbaycan müstəqillik əldə
etdikdən sonra özünün inkişaf
yolunda hüququn aliliyini ön plana çəkərək
hüquqi dövlət
quruculuğu yönümündə
müstəsna addımlar
atdı və atmaqda davam edir. Ulu öndər
Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu
Azərbaycanda bu siyasət İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. Son prezident
seçkilərinin nəticələri
Azərbaycan cəmiyyətinin
düzgün siyasi kursla inkişaf etdiyini bir daha
təsdiq etdi. Azərbaycan xalqı dövlətlə
cəmiyyətin konstitusion
dəyərlərini, ölkədə
aparılan siyasi kursu qorumaq məqsədilə
öz seçimini etdi. Bununla ulu öndər
Heydər Əliyevin təməlini qoyduğu dövlətçilik xətti
və onun ideoloji əsasını təşkil edən azərbaycançılıq məfkurəsi
cəmiyyətdə daha
da möhkəmləndi.
Belə bir vacib mövzuya
həsr olunan bu yazıda Milli Məclisin Hüquq siyasəti və dövlət quruculuğu komitəsi sədrinin müavini, Azərbaycan Hüquqşünasları
Konfederasiyası İdarə
Heyətinin üzvü
Rövşən Rzayevin
fikirlərindən istifadə
edilib.
Hüquqi dövlət quruculuğu prosesində cəmiyyətin
hər bir üzvü dövlətin
inkişafında iştirak
etməlidir. Bu, iştirak müxtəlif formalarda özünü göstərə
bilər: seçkilərdə,
idarəetmə prosesində,
vergilərin ödənilməsində,
vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının inkişaf
etdirilməsində, ümumilikdə
vətəndaşlıq mövqeyində
və ictimai dəyərlərin qorunmasında.
Cəmiyyətdə tarix boyu yaranan və insanların şüurunda
formalaşan ictimai dəyərlər dövlətin
inkişafına və
güclənməsinə böyük
təsir göstərir.
Azərbaycanda bu dəyərlərin
məcmusu azərbaycançılıq
ideyasıdır.
Dövlətin vahid ideologiyası vətəndaşın təbii
maraqlarını nəzərə
almadıqda cəmiyyətlə
dövlət arasında
boşluq yaranır. Hətta totalitar
dövlətlər demokratik
inkişaf yoluna qədəm qoyduqdan sonra bir müddət
əxlaq, mənəviyyat
kimi ənənəvi
ictimai dəyərlər
insanlar tərəfindən
fərqli qəbul edilir. Azərbaycanın müstəqilliyinin ilk illərinin təcrübəsi
də buna sübutdur. Uzun illər hakim olmuş
kommunizm ideologiyasının
süqutundan sonra yeni qurulan dövlətin
əsasları insanlar
tərəfindən aydın
qəbul edilmirdi.
Məhz buna görə Azərbaycanın ümummilli
lideri Heydər Əliyev 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıtdıqdan
sonra Azərbaycanın
müstəqilliyini möhkəmləndirməklə,
onun siyasi və iqtisadi əsaslarını yaratmaqla
yanaşı, Azərbaycan
cəmiyyətinin inkişafının
ideya təməli olan azərbaycançılıq
konsepsiyasını irəli
sürdü. Azərbaycançılığın bütün dünya
azərbaycanlılarını birləşdirən ümummilli
ideologiya halına gəlməsi, müstəqil
Azərbaycan dövlətinin
ideya əsasına çevrilməsi Heydər
Əliyevin tarixi xidmətidir.
Heydər Əliyev hələ sovet dövründə Azərbaycan Respublikasına
rəhbərlik edərkən
azərbaycançılıq məfkurəsinin bütün
həmvətənlərimiz arasında yayılmasına,
bu ideyanın geniş ictimai dəyər qazanmasına çalışırdı. O dövrdə
Azərbaycan ədəbiyyatında,
musiqidə, kinoda, təsviri sənətdə
və digər sahələrdə xalqın
ruhunu, tarixini, milli-mənəvi dəyərlərini
təbliğ və tərənnüm edən
çoxsaylı əsərlər
meydana gəlmişdi.
Həmin
dövrdə Heydər
Əliyev respublikamızdan
kənarda yaşayan azərbaycanlıların təşkilatlanmasını,
azərbaycanlı diasporunun
təşəkkül tapmasını
da vacib sayırdı. 90-cı illərdə hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra
o, xaricdəki soydaşlarımızın
mütəşəkkil qüvvəyə
çevrilməsinə, onların
doğma vətənlə
əlaqələrinin möhkəmlənməsini
prioritet məsələ
kimi hər zaman diqqətdə saxlayıb. Çünki güclü azərbaycanlı
diasporu müstəqil
Azərbaycanın dayağıdır.
Ulu Öndər çıxışlarının birində bu barədə belə demişdi: "Hər yerdə azərbaycanlılar
olanda Azərbaycanın
dayağı da daha çox olur. Bir şərtlə ki, gərək millətini, torpağını,
ana Vətəni unutmayasan".
Cəmiyyəti birləşdirən, onun inkişafına zəmanət
verən dəyərlər
sistemi mövcud olmalıdır. Onların Əsas Qanunda
əks edilməsi ilə bərabər, insanların şüurunda,
düşüncələrində, qəlbində olmaları vacibdir.
Azərbaycan tarixən müxtəlif millətlərin dinc yanaşı yaşadığı,
milli və dini tolerantlığın
bərqərar olduğu
ölkə olub. Burada hər
bir xalqın və millətin nümayəndəsinə bərabər
münasibət göstərilib.
Ona görə Azərbaycan vətəndaşı sayılan
hər kəs azərbaycançılıq ideyası
ətrafında birləşib.
Azərbaycan xalqının adət-ənənələrini,
milli-mənəvi dəyərlərini
birləşdirən baxışlar
sistemi kimi azərbaycançılıq ideyası
bu gün də mövcuddur. Bu ideya ictimai-siyasi
proseslərə, konstitusiya
sisteminə, xüsusilə
dövlət quruculuğuna
öz müsbət təsirini göstərir.
Azərbaycançılığın mahiyyəti
Azərbaycançılıq termini ictimai elmlər dövriyyəsində nisbətən
yeni yaranan anlayışdır. Bununla belə, son illər
alim və tədqiqatçılar, ictimai
xadim və yazarlar tərəfindən
bu mövzuda bir sıra dəyərli
məqalələr, monoqrafiya
və dərsliklər
yazılmış, azərbaycançılığın
əsasları, mahiyyəti
və konseptual tərəfləri şərh
edilib. Akademik Ramiz Mehdiyev
qeyd edir ki, azərbaycançılıq
"ölkədə yaşayan
bütün etnik qrupları və millətləri ümumdövlət
mənafeləri və
dəyərləri əsasında
real surətdə birləşdirmək
ideyasının verballaşdırılması
kimi, 1992-1993-cü illərdə
xüsusilə geniş
yayılan şovinist və separatçılıq
əhval-ruhiyyəsinə qarşı
mübarizə ideyası
kimi meydana gəlib".
Buradan belə
nəticəyə gəlmək
olar ki, azərbaycançılıq ideyası
Azərbaycanın müstəqilliyini
qorumaq, demokratik inkişafı təmin etməklə bərabər,
davakar millətçilik
və şovinizmə
qarşı təşəkkül
tapmış ideologiyadır. Azərbaycançılıq ideyasının kökündə
millətçilik yox,
vətəndaşlıq dəyəri
dayanıb. Bu ideyanın məqsədi çoxmillətli Azərbaycan
xalqının birləşməsi
və demokratik yolla inkişaf etməsinə zəmin yaradan dəyərlər sistemini formalaşdırmaqdır.
Çoxmillətli Azərbaycan xalqını
birləşdirən azərbaycançılıq
ideyası müstəqilliyin
qorunmasına, demokratik
inkişafa və hüquqi, sosial dövlətin qurulmasına
xidmət edir. Ümummilli
lider Heydər Əliyev 1993-cü il iyunun 15-də Azərbaycan parlamentindəki
çıxışında demişdi: "Azərbaycan
ərazisində olan hər bir vətəndaş
milliyyətindən, dinindən,
siyasi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, eyni hüquqa malik olmalıdır. Əgər
biz bunu əməli surətdə həyata keçirə bilsək, Azərbaycan Respublikasında
olan bütün xalqların, bütün millətlərin tam birləşməsini
təmin edə bilərik". Bununla ulu
öndər Azərbaycanda
hakimiyyətin mövqeyini
əks etdirən azərbaycançılıq ideyasının
əsaslarını bəyan
etmişdi.
Lakin azərbaycançılıq Azərbaycanın ərazisində
yaşayan xalqın həmrəyliyi ilə məhdudlaşmır. Bu ideologiya
davakar millətçiliyi inkar etməklə bərabər, Azərbaycanın
müstəqilliyini arzulayan, onun güclənməsini istəyən
insanları birləşdirir. Professor Nizaməddin
Şəmsizadə qeyd edir ki, "Azərbaycançılıq
coğrafi anlayış deyil, o daha çox siyasi
anlayışdır". Azərbaycançılıq
ideologiyası Azərbaycan cəmiyyətində milli birliyi və
ümumxalq münasibətlərini qorumaq, millətin və
onun dövlətinin mövqeyini izah, təsdiq və inkişaf
etdirmək məqsədini daşıyır.
Beləliklə, azərbaycançılıq milli-mənəvi varlığının ilkin əlamətlərini, xalqın kimliyini əks etdirən, milli təfəkkürünü birləşdirən dəyərlər sistemidir. Bu dəyərləri cəmləşdirən dil, ərazi, vətəndaşlıq, adət-ənənə və ideoloji birlik azərbaycançılıq ideologiyasının əhatə dairəsini sərhədsiz edir. Azərbaycandan kənarda yaşayan soydaşlarımızla yanaşı, milliyyətindən asılı olmayaraq Azərbaycanın müstəqilliyini, birliyini və hüquqi, demokratik dövlət kimi inkişafını arzulayan hər bir kəs azərbaycançılıq ideologiyasının daşıyıcısıdır.
Azərbaycançılıq məfhumunu təhlil etmək, onun mahiyyətini dərk etmək, tərkib elementlərini səciyyələndirmək metodoloji cəhətdən çətindir. Bu da təbiidir. Çünki ictimai elmlərdə əksər kateqoriya və anlayışların dəqiq çərçivələrini aşkar etmək çətindir. Neotomizmin yaradıcısı fransız filosofu Mariten qeyd edirdi ki, "müasir tarixin faciəsi əsas anlayışların sistematik ümumiləşdirməsindədir".
İslam nəzəriyyəçiləri də etiraf edirlər ki, İslam dinində əsas anlayışlar fərqli şərh olunurlar, lakin ümumi fəlsəfə kimi təqdim olunur. İctimai elmlərin əsas vəzifəsi sosial reallıq haqqında sistemləşmiş bilik yaratmaqdır. Avstriyalı sosioloq Şyus nəzəriyyəsində göstərir ki, "ictimai elmlərdə bir anlayışa vahid yanaşma yoxdur, bu tədqiqatlarda ən əsası elmi məntiqdən çıxış edərkən obyektivliyə doğru getməkdir". Ona görə azərbaycançılığın mahiyyətinin açıqlanmasında vahid yanaşma olmasa da, elmi məntiqə əsaslanaraq onun tərkib elementlərini müəyyənləşdirməyə cəhd etmək olar.
Hər bir halda politoloji, sosioloji, hətta etimoloji cəhətdən azərbaycançılıq termininə müxtəlif yanaşmalar mövcud olsa da, onun əsas fəlsəfəsi dəyişməzdir. Azərbaycançılıq - özündə "vətəndaşlıq", "vətənpərvərlik", "loyallıq", habelə cəmiyyət və dövlət qarşısında vətəndaşın məsuliyyətini birləşdirir.
Beləliklə, Azərbaycançılıq milli dövlət ideologiyası kimi Konstitusiya əsaslarına söykənən, insanlarda vətəndaşlıq, vətənpərvərlik, loyallıq və vətəndaş məsuliyyətini formalaşdıran, Azərbaycanın müstəqilliyinə, onun hüquqi və demokratik dövlət kimi inkişafına və milli təhlükəsizliyinin qorunmasına xidmət edən dəyərlər sistemidir.
(Ardı var)
AQİL
525-ci qəzet.- 2014.- 8 aprel.- S.6.