Böyük bir problemin
düşündürücü tərəfləri
“Bu
müzəffər xalqın yalnız tarixçiləri
çatışmayıb ki, onların ağlasığmaz qələbələrinin
şöhrətini yaysınlar. Bu cəngavər xalq əbədi
məğlubedilməzliyinə inanıb keçmiş qələbələrinin
əbədiləşdirilməsi qayğısına qətiyyən
qalmamışdır”.
Şarl
Lui Monteskyo
Epiqrafda
Ş.L.Monteskyonun bəhs etdiyi xalq türk xalqıdır,
sözün geniş mənasında türk etnosudur.
Başlıqda bizim “böyük bir problem”
adlandırdığımız – türk sivilizasiyası
problemidir. Problemin çətinliyi, hər şeydən əvvəl,
ondadır ki, Samuel Hantinqton, Arnold Toynbi, Frensis Fukuyama və
başqa mütəxəssislər türk
sivilizasiyasını müstəqil bir sivilizasiya kimi
götürmək istəməyiblər. Adlarını
çəkdiyimiz və çəkmədiyimiz
sivilizasiyaşünasların mövqeyindən fərqli
mövqe tutub, türk sivilizasiyasını müstəqil bir
sivilizasiya kimi araşdıranlar isə, əsasən, bu
sivilizasiyaya mənsub ölkələrin mütəxəssisləridir.
Belə mütəxəssislərdən biri də Ərəstü
Həbibbəylidir. O, “Sivilizasiyaların kəsişməsində
türk dünyası” əsərində türk
sivilizasiyasının konturlarını cızmağa və bu
konturlar daxilində onun (türk sivilizasiyasının) təsir
imkanlarını müəyyənləşdirməyə təşəbbüs
göstərir. Təşəbbüsün
bəhrə verdiyini, böyük bir problemin
düşündürücü məqamlarının diqqət
mərkəzinə çəkildiyini əsərin Yusif Gədikli
tərəfindən Türkiyə türkcəsinə
çevrilib, “Uyqarlıkların kavşağında türk
dünyası” adı ilə İstanbulda çap
olunmasından da görmək olar.
Türk
sivilizasiyasından əsaslı şəkildə
danışmaq, heç şübhəsiz, sivilizasiya
anlayışına doğru-düzgün yanaşmaqdan, bu
anlayışın mədəniyyət, din, dil, etnos və s.
kimi məsələlərlə əlaqəsini
aydınlaşdırmaqdan çox asılıdır. Mədəniyyət
və sivilizasiya əlaqələrində qəbul olunmuş
ümumi qənaət belədir: sivilizasiya mədəniyyətin
inkişafının xüsusi bir səviyyəsidir.
Bütün xalqların özünəməxsus mədəniyyəti
olsa da, heç də bütün xalqları sivilizasiya
yaradıcıları saymaq doğru deyil. Mədəniyyətin
hansı dərəcə və səviyyəsinin sivilizasiya
göstəricisi olduğunu aydınlaşdırmaq
üçün bu sahə ilə bağlı ilkin terminoloji mənaları
xatırlatmaq lazım gəlir. Nəzərə almağa
ehtiyac yaranır ki, bugün dilimizdə geniş şəkildə
işlənən ərəb mənşəli “mədəniyyət”
sözü “şəhər” mənasını verən “mədinə”
sözü ilə bağlıdır və “mədəni”
sözünün ilkin mənası məhz “şəhərli,
oturaq” deməkdir. Maraqlıdır ki, kökü qədim
Romaya gedib çıxan “kultura” sözü də “mədəniyyət”
sözü kimi oturaq həyat tərzi ilə bağlı
olaraq işlənib. Qədim romalılar “kultura” sözü
altında, ilk növbədə, torpağın əkilib-becərilməsi
ənənəsini nəzərdə tutublar. Alman, fransız və
ingilis dillərində də əvvəlcə kənd təsərrüfatı
termini kimi işlənən “kultura” sözündən elmi və
bədii ədəbiyyatda bir metafora kimi istifadə edilib. XVIII əsrdən
etibarən “kultura” sözü Avropada iki məna
daşımağa başlayıb: bilik və təcrübə
əsasında insanın təbiət üzərində
hökmranlığı; insanın mənəvi zənginliyi.
“Kultura” sözünün ikinci mənası XVIII əsr Avropa
mütəfəkkirlərini daha çox məşğul
edib. Məsələn, alman filosofu İ.Kant “kultura”nın
mahiyyətini əxlaqi dəyərlərin ötəri hisslər
üzərindəki hökmranlığında görüb. Mədəniyyətin
daha çox mənəvi dəyərlərlə əlaqələndirilməsi
tədricən sivilizasiya anlayışının daha çox
texniki tərəqqi ilə əlaqələndirilməsinə
gətirib çıxarıb. “Sivilizasiya” sözünün
latınca “vətəndaş və şəhərli” mənaları
verən “sivis” sözündən yarandığını
xatırladan mütəxəssislər sivilizasiyanı şəhərdə
yaranan maddi mədəniyyət kimi daha çox təqdim etməyə
başlayıblar. İstər mədəniyyət, istərsə
də sivilizasiya anlayışlarına münasibət bildirərkən
oturaqlığın, şəhər salıb maddi və mənəvi
sərvətlər ortaya qoymağın ön plana
çıxarılması türk sivilizasiyası ilə
bağlı bəzi mətləblərə aydınlıq gətirir.
Aydın olur ki, türk sivilizasiyasının inkar edilməsinin
kökündə duran məsələlərdən biri bu
etnosun köçəriliklə bağlılığı məsələsidir.
Məsələnin ciddiliyini, türk sivilizasiyasının
çözülməsində bu məsələnin vacib məqamlardan
olduğunu nəzərə alan Ə.Həbibbəyli türk
köçəriliyi və türk vətəni
anlayışlarını yan-yanaşı qoyur və fərqli
münasibət nümayiş etdirir. Fərqli münasibət
türk etnosunu kiçik bir coğrafi əraziyə (Altaya,
Orta Asiyaya, Qafqaza, Ön Asiyaya...) bağlamaq tendensiyasına
qarşı çıxmaq, böyük və son dərəcə
enerjili bir etnosun vətənini Altay, Orta Asiya, Qafqaz və
Ön Asiyanı... bütövlükdə əhatə edən
ucsuz-bucaqsız ərazidə axtarmaq təşəbbüsündə
ortaya çıxır: “Biz etno-mədəni landşaft
bağlılığı nəzəriyyəsinə
üstünlük verir və türkləri Avrasiya məkanında
Çöl landşaftı daxilində yerli xalq hesab edirik. Bu
məkanın sərhədləri isə şərqdə Lena
çayı hövzəsindən, Altay dağlarından,
Böyük Çin səddindən, Hindquş
dağlarının Əfqanıstan sərhədlərindən
qərbdə Aralıq dənizi sahillərinə, Krıma,
Moldovaya, hətta bir qədər də qərbə doğru
Macarıstana qədər, şimalda Sibirdən başlayaraq cənubda
İran körfəzinə, Dəclə və Fərat
çayları hövzəsinədək böyük əraziləri
əhatə edir”. Kifayət qədər geniş sərhədlər
daxilində yaşamalı olan, müxtəlif xalqlarla
qaynayıb-qarışan türk etnosu bir-birindən fərqli
sivilizasiya sistemlərinə yiyələnib: Uzaq Şərq,
Yaxın Şərq və Qərb sivilizasiya sistemləri. Eyni
etnosun bir-birindən fərqli sivilizasiya dəyərlərinə
yiyələnməsində təəccüblü bir şey
yoxdur. Çünki mədəniyyət daha çox milli
mahiyyət daşıdığı halda, sivilizasiya daha
çox beynəlmiləl mahiyyət daşıyır və mədəniyyət
etibarilə xeyli fərqli olan xalqların vahid sivilizasiya
sistemində yaşaması təbii sosial-mədəni prosesə
çevrilir. Əlbəttə, mədəniyyət və
sivilizasiyalar toqquşmasına xalqların heç də
hamısı eyni dərəcə duruş gətirə bilmir.
Toqquşmada varlığını itirənlər də olur,
varlığını qoruyub saxlayanlar da. Ziya Göyalpın
sözləri ilə desək, milli mədəniyyəti
güclü, ancaq sivilizasiyası zəif bir millətlə
milli mədəniyyəti pozulmuş, ancaq sivilizasiyası
yüksək olan başqa bir millət siyasi savaşa girəndə
birinci millət qalib gəlir. Ziya Göyalp buna misal olaraq,
farsların qədim misirliləri, yunanların farsları,
makedoniyalıların yunanları, romalıların
makedoniyalıları, ərəblərin sasaniləri,
türklərin ərəbləri məğlub etməsini
xatırladır. Gətirilən bu misallardan da
görünür ki, mədəniyyətin və
sivilizasiyanın tarixi inkişafı nisbi səciyyə
daşıyır. Dünən başqasına qalib gələn
millətin bir müddət sonra ağır məğlubiyyətə
uğraması məhz milli mədəniyyətin güclənməsi
və zəifləməsi amilləri ilə də izah oluna bilər.
Bu məntiqlə yanaşsaq, türkün saysız-hesabsız
zəfər yürüşlərini barbarlıq
yürüşləri sayanların nə qədər qərəzli
mövqe tutmasını aydınca görər, böyük qələbələri
təmin edən türk hərb sənətinin yüksək
bir mədəniyyətdən xəbər verməsinə bir
daha inanmış olarıq. Sivilizasiyanın şəhər mədəniyyəti
ilə bağlılığı məsələsinə
qayıtsaq belə, türk sivilizasiyasından bu yöndə
danışmağa kifayət qədər əsas tapa bilərik.
Belə əsaslardan birini Ə.Həbibbəyli türk
dövlətçilik ənənəsində görür.
Şəhər mədəniyyətini, həmçinin
yazılı mədəniyyəti mühüm dövlətçilik
atributlarından hesab edən Ə.Həbibbəyli tarixdə
yaranmış qüdrətli türk dövlətlərini
yada salır: Hun imperiyası (e.ə. 220-216), Göytürk
xaqanlığı (552-743), Xəzər xaqanlığı
(651-983), Uyğur xaqanlığı (744-840), Qaraxanlı
dövləti (840-1212), Böyük Səlcuq imperiyası
(1040-1157), Xarəzmşahlar dövləti (1097-1231), Eldəgizlər
dövləti (1136-1225), Əyyubilər dövləti
(1171-1348), Dehli Türk sultanlığı (1206-1413), Misir Məmlük
dövləti (1250-1517), Osmanlı imperiyası (1299-1922),
Teymurilər dövləti (1370-1507), Səfəvi dövləti
(1501-1732), Böyük Moğol imperiyası (1526-1858), Qacar
dövləti (1794-1925). Böyüklü-kiçikli 100-dən
çox türk dövlətinin yarandığını qeyd
edən Ə.Həbibbəyli dövlətçiliyi türk
sivilizasiyasının mühüm xüsusiyyətlərindən,
göstəricilərindən sayır. Birqütblü,
ikiqütblü və çoxqütblü sivilizasiyalar
sırasında Ə.Həbibbəyli türk
sivilizasiyasını çoxqütblülər
sırasına daxil edir: “Tarixin müxtəlif zamanlarında və
hətta bəzən eyni zaman periodunda türk sivilizasiyası
bir neçə mərkəzi güc üzərində
qurulmuşdur. Məsələn, birinci nəsil sivilizasiyalar
dövründə... Uzaq Şərqdə türk
sivilizasiyasının izlərinə rast gəlirik. Sonrakı
mərhələlərdə Osmanlı, Səfəvi dövlətləri,
Misir Məmlük sultanlığı, Böyük Moğol
imperiyasının timsalında türk sivilizasiyasının
güc mərkəzləri artmışdır”. Sivilizasiyadan
danışarkən Ə.Həbibbəylinin güc mərkəzlərindən
bəhs etməsinə təsadüfi hal kimi baxmaq olmaz. Məsələ
burasındadır ki, sivilizasiyaların meydana
çıxmasında siyasi güc mərkəzlərinin,
xüsusən də imperiyaların mühüm rol oynaması
elmdə qəbul edilmiş bir həqiqətdir və Ə.Həbibbəyli
həmin həqiqətə əsaslanıb geopolitika tarixində
türk varlığını təsdiq edən səciyyəvi
faktlara nəzər salır. Geopolitik nəzəriyyələrdə
sivilizasiyanın iki mühüm faktora – quru və dəniz
hökmranlığına əsasən müəyyən
edildiyini nəzərə alan Ə.Həbibbəyli türk
tarixinin şanlı səhifələrindən bəzilərini
xatırlatmalı olur: “Türk sivilizasiyasının dənizlərdə
də hökmranlıq dövrü olmuşdur. Hələ
avropalıların bu statusa yiyələnməsindən əvvəl
XV əsrdə Osmanlı dövləti Aralıq dənizində,
Qara dənizdə, hətta Hind okeanında əsas söz sahibi
olmuşdur. Təsadüfi deyil ki, bu dövrə aid bəzi
tarixi mənbələrdə Aralıq dənizini “Türk
gölü” adlandırırlar. Osmanlı donanmasının
paşası Barbaros Xeyrəddin Paşanın (1475-1546) adı
hələ də dünya müharibə tarixində əzəmətlə
yad edilir. Bir sözlə, türk sivilizasiyası quruda
olduğu kimi, dənizlərdə də silinməz izlər
buraxmışdır”. Quruda və dənizlərdə
hökmranlıq edib silinməz izlər buraxmaq başqa güc
mərkəzləri, xüsusən Qərb dövlətləri
ilə toqquşmaq deməkdir. Amma bu toqquşma hərbi-siyasi
toqquşmadan qabaq sivilizasiya toqquşmasıdır. Fərqli
sivilizasiyaların bu cür toqquşması yüzillər boyu
özünü göstərdiyi kimi, bu gün də
özünü göstərir. Bu gün biz aşkar və ya
gizli şəkildə gedən Şərq-Qərb
qarşıdurma proseslərinin şahidləri və ya
iştirakçılarıyıq. Heç kimə sirr deyil
ki, bu proseslərin əsasında duran sivilizasiya fərqlərindən
biri dini amillə bağlıdır.
Eyni
sivilizasiyaya mənsub xalqların müxtəlif dinləri təmsil
etməsi (məsələn, türklərin islam,
xristianlıq, musəvilik dinlərini qəbul etməsi)
faktından da görmək olar ki, din sivilizasiya
üçün heç də əsas göstərici
sayıla bilməz. Dinə münasibətdə
sivilizasiyaların özünəməxsus cəhətlərini
üzə çıxarmaq isə mümkün olan işdir.
İslam dininə münasibətdə türk
sivilizasiyanın ən mühüm özünəməxsusluğu
tanrıçılıq sistemi ilə bağlıdır.
Az-çox monoteist dünyagörüşə əsaslanan bu
sistemə görə, Tanrı təkdir və
yerin-göyün yeganə yaradıcısıdır. Tanrı
dövləti və milləti qoruyur, xaqana nəfəs verən
və ondan nəfəsi geri alan Tanrıdır.
Tanrıçılığın nə müqəddəs
kitabı, nə də peyğəmbəri var. İnsan
Tanrı ilə heç bir vasitəçi olmadan
danışır. Bu cür təməl xüsusiyyətlərlə
səciyyələnən tanrıçılıq müəyyən
qədər islamla səsləşir və bir çox mütəxəssislərin,
o cümlədən Ə.Həbibbəylinin qənaətinə
görə, türkləri islama bağlayan başlıca amillərdən
biri məhz həmin səsləşmədir. İslama qədər
türklərin monoteist dünyagörüşə sahib
olması bu etnosu ərəblərdən və farslardan,
türk sivilizasiyasını ərəb və fars
sivilizasiyalarından fərqləndirir.
Tanrıçılıqla islam dəyərləri arasında
müəyyən uyğunluğun olması türklərin
zaman-zaman islamın qüdrətli hərbi dayağına
çevrilməsində mühüm rol oynayır. Səlib
yürüşlərinə qarşı çıxan islam
ordusunun əsas hissəsi məhz türklərdən ibarət
olur. İslam uğrunda çarpışmalarda özlərinin
savaş sənətini ortaya qoyan türklər islamdan
sonrakı dini-fəlsəfi cərəyanların
yaranmasında yaxından iştirak edirlər. Bu məsələyə
xüsusi diqqət yetirən Ə.Həbibbəyli sufizmlə əlaqədar
yazır: “Türklərin Göy Tanrı inancı, ruhlar kultu
sufizmin mistisizmində öz təzahürünü göstərmişdir.
İslam dini daxilində ilk türk təriqəti olan yəsəvilik
də bu xəttin davamıdır. Xoca Əhməd Yəsəvi
(1093-1166) davamçıları islama türk adət-ənənələrini
gətirməklə bir türk-islam sintezi yaratmışlar. Təsadüfi
deyil ki, türk cəmiyyəti üçün xarakterik olan
qadın-kişi bərabərliyi yəsəviliyin təsiri ilə
formalaşan bəktaşilikdə əsas xüsusiyyətlərdən
biridir. Yəsəvilik həm də islama dərvişliyi gətirməklə
dini xalqa daha da yaxınlaşdırmışdır”.
Bütün bunlar əsasında Ə.Həbibbəyli yəsəviliyi
dini-mənəvi dəyər sayır və belə bir dəyərin
böyük sivilizasiya göstəricisi olduğunu nəzər-diqqətə
çatdırır.
Qarşıya
qoyulan problem ətrafında Ə.Həbibbəylinin diqqət
yetirdiyi mühüm xətlərdən biri sivilizasiyalararası münasibət
xəttidir. Müəllif bu xətt əsasında, bir az
konkret desək, həm Şərq, həm də Qərb
sivilizasiyaları ilə əlaqələr müstəvisində
türk sivilizasiyasının mövcudluq dərəcəsini
müəyyənləşdirməyə
çalışır. Tanrıçılıqla islam
arasında az-çox uyğunluq olduğunu, islamın güclənməsində
türklərin mühüm rol oynadığını
vurğulayan Ə.Həbibbəyli ərəb və türk
güc mərkəzlərinin qarşılıqlı əlaqələrinə,
kimin nə vaxt kimə hökmranlıq etməsi məsələsinə
aydınlıq gətirməyi vacib bilir: “Tarixdə həm ərəblərin
türklər üzərində (VII-XI əsrlər), həm də
türklərin ərəblər üzərində (XI-XX əsrlər
arasında müəyyən fasilələrlə) hakimiyyəti
dövründə bu iki sivilizasiya
daşıyıcılarının münasibətləri
formalaşmışdır... Müşahidə olunan əsas
məqam ondan ibarətdir ki, sivilizasiya müstəvisində hər
iki mədəni tip öz inkişafının qabarma mərhələsində
(passionar aktivlik mərhələsində)
bir-birlərinin yerləşmə arealına müəyyən
tarixi dövr ərzində nəzarət etmişlər”.
Göründüyü kimi, dünyaya yeni din təqdim edən
bir milləti əsrlər boyu idarə etmək türk
sivilizasiyasının danılmaz tarixi göstəricilərindən
biri kimi xatırlanır. Yeri gəlmişkən qeyd edək
ki, sivilizasiyalararası münasibətlərdən
danışarkən Ə.Həbibbəyli farslar və
slavyanlar üzərində də türk
hökmranlığının əsrlər boyu davam etdiyini
xüsusi olaraq vurğulayır. “Sivilizasiyası olmayan millət
başqa millətləri zaman-zaman idarə edə bilməz” məntiqinə
əsaslanan müəllif türk dövlətçilik
tarixinin səciyyəvi səhifələrini məqsədyönlü
şəkildə vərəqləməli olur: “İranda təxminən
X-XI əsrlərdən başlayaraq XX əsrdə pəhləvilərin
hakimiyyətə gəlməsinədək olan dövrdə
hakimiyyətdə türk mənşəli sülalələr
olmuşlar: qəznəvilər (962-1186), səlcuqlar (XI-XIII əsrlər),
xarəzmşahlar (1097-1231), səfəvilər (1501-1736), əfşarlar
(1736-1744), qacarlar (1796-1925)”. Söz yox ki, türk siyasi
hökmranlığından bəhs edən məqamlarda
Ə.Həbibbəyli türk
dünyagörüşünün müqayisə zəminində
incələnməsi məsələsini diqqətdən kənarda
saxlamır. Belə incələmələrdən birini o,
türk-fars, tanrıçılıq-atəşpərəstlik
müqayisəsində ortaya çıxarır. Özündən
əvvəlki tədqiqatçıların qənaətlərinə
arxalanan Ə.Həbibbəyli bu fikirdədir ki, zərdüştlükdə
xeyir və şər bir-birilə vuruşan müstəqil
ilahi qüvvələrdir, tanrıçılıqda isə
xeyir və şər hər bir insanın daxilində
mübarizə aparır. Atəşpərəstlərdə
lap yaxın qohumların bir-biri ilə ailə qurması
(insest) mümkün sayıldığı halda, türklərdə
ekzoqamiya (kənar tayfadan evlənmə) ənənəsi
hökm sürüb. Atəşpərəstlərdə oda
sitayiş dini dünyagörüşün əsas mahiyyətini
təşkil edirsə, türklərdə od kultu odun təmizləyici
magik funksiya daşıması ilə bağlıdır (məsələn,
tanrıçılıq ənənəsinə görə,
gəlin gələndə o, iki odun
arasından keçib bəy evinə daxil olmalı
idi). Atəşpərəstlər
qurdu məhv ediləsi düşmən qüvvə
sayıblarsa, türklər “qurd üzü mübarəkdir”
deyib, ona müqəddəs varlıq kimi baxıblar.
Bütün bu kimi faktlar əsasında Ə.Həbibbəyli
türk sivilizasiyasının İran-fars sivilizasiyası ilə
yan-yanaşı mövcud olması qənaətini irəli
sürür.
Əhatəsində olduğu xalqlara türklərin tarixən əsaslı təsir göstərməsi o dərəcədə danılmaz faktdır ki, bu faktı türk təsiri altına düşmüş xalqların nümayəndələri də bəzən etiraf etməli olurlar. Bu baxımdan rus Avrasiya nəzəriyyəsi tərəfdarlarının fikirləri xüsusi maraq doğurur. P.Savitski belə hesab edir ki, Rusiya geosiyasi müstəqilliyinə və german-roman mənəvi işğalından qurtarmasına görə yalnız monqol-tatarlara borcludur; monqol-tatarlar olmasaydı, Rusiya da olmayacaqdı. N.Trubetskoy belə hesab edir ki, əgər damarlarında Turan qanı axmayan rus tapmaq müşkül məsələdirsə, onda biz rusların düzgün milli özünüdərki üçün bizdə Turan elementinin mövcud olduğunu qəbul etməliyik. Türk xalqlarının folkloru və etnoqrafiyası sahəsində ciddi toplama və araşdırma işləri aparan Q.Potanin isə slavyan və Qərb mədəniyyətinə əsaslı türk təsirini xüsusi konsepsiya səviyyəsində irəli sürür. O, belə hesab edir ki, slavyan, eləcə də Avropa xalqlarında rast gəldiyimiz bir sıra məşhur folklor süjetləri və motivləri türk xalqlarından alınmadır. Dünyanın ən qədim və ən mühafizəkar sivilizasiyalarından olan çin sivilizasiyası ilə tutuşdurmalar belə, türk varlığından danışmağa xeyli miqdarda material verir. “Türklərin çin ideologiyasına qarşı öz ideoloji sistemi olmuşdur”. L.Qumilyovun bu tezisini əldə əsas tutan Ə.Həbibbəyli türk-çin qarşılaşdırmasında fərqli məqamlar üzərində daha çox dayanır. Məsələn, belə bir məqam: “Qadına münasibətdə fərqli yanaşma mövcud olmuşdur. Çinlilər üçün atanın bütün qadınları ana hesab olunduğu halda, türklər üçün ana yalnız bir olmuşdur, atanın bütün digər qadınları isə ana hesab olunmamışdır. Çinli qadınlar o zamanlar işləmirdilər, onların əsas vəzifələri uşaq dünyaya gətirmək və onu böyütmək idi. Türklərdə isə qadın ev təsərrüfatını idarə edirdi. Bundan başqa, əski türklərdə qadınlar hamılıqla döyüşçü və at minicisi idilər. Qadınlar hətta hökmdar, qala qoruyucusu və elçi ola bilərdilər”. Başqa sivilizasiyalarla müqayisədə türk sivilizasiyasını fərqləndirən cəhətlərdən biri də, müəllifin fikrincə, tabeçiliyində olan xalqlara dözümlü yanaşmaqdır: “Passionarlığın kulminasiya mərhələsi hesab olunan imperiya dövründə belə dövlətin sərhədləri daxilində digər xalqlara (sivilizasiya daşıyıcılarına) münasibətdə hər zaman böyük hörmət, tolerantlıq müşahidə olunur. Hətta ilkin dövr türk imperiyalarında hakim türklərlə asılı digər xalqlar arasında münasibətlər çox zaman şaquli hökmranlıq prinsipi əsasında deyil, üfüqi bağlılıq formasında olmuşdur. Böyük Hun imperiyasında, Göytürk xaqanlığında türklərin, dövlətin digər xalqları ilə münasibətləri daha çox ittifaq xarakterli olmuş, türk hakimiyyəti həmin xalqların daxili həyat nizamına toxunmamışdır”. Ə.Həbibbəylinin sivilizasiya özünəməxsusluğu kimi xüsusi qeyd etdiyi bu tarixi həqiqəti bir vaxtlar türk hakimiyyəti altında yaşamış xalqların nümayəndələri də hərdən etiraf etməli olurlar. Macarıstanın prezidenti Pal Şmitt 2011-ci ildə İspaniya qəzetlərinin birinə verdiyi müsahibədə deyir: “Yaxşı ki, biz 150 il türklərin hakimiyyəti altında olmuşuq; həmin illər ərzində türklər tərəfindən idarə olunmağımızı şans sayıram. Ölkəmiz türklər yox, başqa dövlət tərəfindən işğal edilsəydi, biz də assimilyasiyaya uğrayacaqdıq”. Əlbəttə, türklər Hindistan, Misir, Bolqarıstan və b. ölkələrdə azlıqda qalıb assimilyasiyaya uğradıqları kimi, bəzi azlıqlar da (məsələn, ərəblər) türklər arasında yaşayıb tədricən türkləşiblər. Amma bu, Ə.Həbibbəylinin fikrincə, heç də assimilyasiya meylinin türk sivilizasiyası üçün səciyyəvi olmasından danışmağa əsas vermir.
“Sivilizasiyaların kəsişməsində türk dünyası” kitabında müəllif türk tarixinin şanlı səhifələrini araşdırmaqla kifayətlənmir. O, şanlı səhifələrlə yanaşı, məğlubiyyət səhifələri və məqamlarını da nəzərdən keçirməyi kitabın əsas xətlərindən birinə çevirir. Özündən əvvəlki tədqiqatçıların, ən çox da Ə.Ağaoğlunun fikirlərinə istinad edən Ə.Həbibbəyli türk məğlubiyyətinin başlıca səbəbini məğlubedilməzliyə arxayın olub başqa sivilizasiya təmsilçilərinə hədsiz dərəcə geniş meydan verməkdə, milli varlığı möhkəmlətməyin qayğısına lazımi qədər qalmamaqda görür.
Ə.Həbibbəylinin “Sivilizasiyaların kəsişməsində türk dünyası” kitabı bir tərəfdən türk sivilizasiyasının konturlarını cızmaq baxımından əhəmiyyət daşıyırsa, digər tərəfdən də bugünün ictimai-siyasi proseslərini doğru-düzgün anlamaq və milli varlıq uğrunda mübarizəni düzgün istiqamətdə aparmaq baxımından xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Muxtar Kazımoğlu (İmanov)
Filologiya üzrə elmlər
doktoru,
AMEA Folklor İnstitutunun direktoru
525-ci qəzet.-
2014.- 19 aprel.- S.28-29.