İstiqlalımızın
Bayraqdarı
Ulu
öndərimiz Heydər Əliyev hələ 22 il öncə
- 1992-ci ildə, Naxçıvan
Muxtar Respublikasının Ali Məclisinin sədri vəzifəsində
çalışarkən, Türkiyəyə rəsmi səfəri
çərçivəsində Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
Ankaradakı qəbrini ziyarət etmiş, məzarı
üstünə əklil qoymuş, xatirəsini ehtiramla yad
etmişdir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev "xalqımızın müstəqillik
idealının gerçəkləşdirilməsində, Azərbaycanın
tarixi dövlətçilik ənənələri zəminində
milli dövlət quruluşunun dirçəldilməsində,
milli istiqlal ideyalarının geniş yayılmasında
böyük xidmətlər göstərmiş və siyasi
publisistikası ilə ədəbi-ictimai fikir tariximizə
layiqli töhfələr vermiş görkəmli ictimai-siyasi
xadim Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin 130 illik yubileyinin
keçirilməsi" barədə imzaladığı Sərəncamla
onun fəaliyyətinin bu günkü müstəqil dövlətimizin
varlığı üçün daşıdığı əhəmiyyəti
yüksək dəyərləndirmişdir.
İyirminci əsrin əvvəlləri. Cəhalətlə
oyanışın, qatı mühafizəkarlıqla yeni
düşüncənin üz-üzə gəldiyi bir zaman.
Bu həm də
fanatik qafalarla
maarifçi təfəkkürün, para ilə əxlaqın,
yabançılaşma ilə
özünəqayıdışın, müti təbəəçiliklə
milli özünüdərkin və nəhayət, imperializmlə
milli müstəqillik ideallarının toqquşduğu bir
zaman idi. Bu
toqquşmadan sıçrayan qığılcımlar demək
olar ki, dünyanın hər tərəfində sosial təlatümlər
yaradır, hər yerdə siyasi inqilablar, milli hərəkatlar,
hərbi çaxnaşmalar, hətta cəmiyyətləri və
dövlətləri üz-üzə qoyan irimiqyaslı
savaşlar tüğyan edirdi.
Məhz belə bir zamanda dünyaya göz açan Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin gəncliyi zamanın bu təlatümlərinə
bir tufan kimi qarışdı. Bu həmin zaman idi ki,
sinfi ziddiyyətlərin doğurduğu 1905-1907-ci illər rus
inqilabı ictimai-siyasi ədalətsizliyi aradan
qaldırmağın əsas ideologiyası kimi sosial-demokratiya
platformasını önə çıxarmışdı.
Azərbaycanda isə mövcud cəmiyyəti yeniləşdirməyin
əsas xəttini Mirzə Fətəli Axundzadə ilə
başlayan və sonrakı onilliklərdə
xalqımızın tərəqqipərvər
nümayəndələrinin fəaliyyəti ilə genişlənən
maarifçilik hərəkatı təmsil edirdi. Əsas
istiqamətində sırf mədəniyyət hadisəsi olan
Azərbaycan maarifçiliyinin gənc yetirməsi - Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin məhz sinfi, milli, irqi
ayrı-seçkiliyə qarşı mübarizə əzmi
onu həm də beynəlmiləl sosial-demokratiya hərəkatına
cəzb edir və bu onun inqilabi
dünyagörüşünü
formalaşdırırdı. Nəticədə
hər iki ideologiyanı öz zəkasında dahiyanə şəkildə
sintezləşdirən gənc M.Ə. Rəsulzadə inqilabi
maarifçilik təfəkkürünə sahib olan bir şəxsiyyət
kimi hələ 20 yaşında ikən Azərbaycan
sosial-demokratiyasının ilk təşkilatı olan
"Hümmət"in yaradıcılarından biri kimi siyasət
meydanına atıldı.
Gərgin
ideya axtarışları Rəsulzadəni türk xalqlarının
böyük mədəniyyət və dövlətçilik
tarixinə, zamanında bu tarixdə layiqli yer almış Azərbaycanın
öz milli varlığına pərəstişə gətirib
çıxardı. Məhz bu təməl
üzərində Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
milli istiqlal ideologiyası təşəkkül tapdı.
Dünyada sürətlə cərəyan edən, tamamilə
gözlənilməz nəticələr ortaya çıxaran hadisələr Məhəmməd
Əmin Rəsulzadəni addım-addım Azərbaycan dövlətinin
müstəqilləşməsi labüdlüyünə
aparırdı. Onun seçimi "İnsanlara
hürriyyət, millətlərə istiqlal!"
ideallarını gerçəkləşdirəcək bir
mübarizənin yolu oldu. O dünyanı çulğayan sarsıntılar və
çaşqınlıqlar içərisində bir an belə
tərəddüd etmədən və yanılmadan, müdrik
bir zəka ilə öz Həqiqətinə
doğru irəlilədi. İrəlilədikcə
də öz həqiqətini bütün çevrəsinin, ətrafındakı
toplumun, başçılıq etdiyi siyasi birliyin və nəhayət,
bütöv bir millətin Həqiqət Yoluna çevirə
bildi və özü də bu Möhtəşəm Yolun
öndərinə çevrildi. Beləcə,
türk dünyasının nicat ulduzu parladı və
bütün türk dünyasına nicat yolunu - Milli
İstiqlal yolunu göstərdi. Bir an
belə nəfəs dərmədən Milli İstiqlal
ideyasının tənətənəsinə doğrü
yürüdü. Bu yürüş təkcə Azərbaycanın
taleyində deyil, özünü tamamilə itirmək təhlükəsi
qarşısında dayanan dünya türklüyünün tənəzzülündə
möhtəşəm bir dönüş yaratdı,
türkün öz
böyüklüyünə və möhtəşəmliyinə
inamını özünə qaytardı.
1917-ci
ilin qaynar hadisələrində və 1918-ci ilin əvvəllərində
sürətlə bir-birini əvəzləyən ziddiyyətli
siyasi gedişlərin burulğanında öz əqidəsindən bir
addım belə geri çəkilməyən Rəsulzadə
öz məsləkdaşları ilə birgə ilk milli
dövlətin yaranmasına doğru əzmkarlıqla irəlilədilər.
Bu müqəddəs mübarizə ilkin olaraq 1917-ci ilin
aprelində Bakıda keçirilmiş Birinci Ümumqafqaz
Müsəlmanları qurultayında M. Ə. Rəsulzadə tərəfindən
irəli sürülmüş "Azərbaycan türklərinin
milli-ərazi muxtariyyəti" ideyasından boy ataraq 1918-ci ilin 28 Mayında müstəqil Azərbaycan dövlətinin
elan edilməsinə qədər gərgin və keşməkeşli
bir yol qət etdi. Əvvəlcə Tiflisdə, sonra Gəncədə,
nəhayət, Bakıda möhkəmlənən Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti çox amansız tarixi sınaqlar
qarşısında ikən, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
və onun silahdaşları varlığına təməl
qoyduqları bu dövləti qoruyub saxlamaq üçün
gözlənilməz çətinliklərdən keçir, hətta
məhv olmağın bir addımlığında yalnız
böyük zəka, düzgün seçim, ədalətli və
sağlam siyasət, çevik diplomatiya sayəsində yeni
doğulmuş kövrək milli dövləti xilas edə bilirdilər.
Artıq bu zamandan etibarən M.Ə.Rəsulzadə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradıcılarından
biri, əsas ideoloqu və strateqi kimi təkcə milli dövlət
quruculuğunun ideya-nəzəri məsələləri ilə
deyil, həm də bilavasitə siyasi praktikası ilə məşğul
olur.
M.Ə.Rəsulzadə
tərəfindən imzalanmış ilk beynəlxalq sənəd
1918-ci ilin 4 iyununda
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ilə Osmanlı
imperatorluğu arasında bağlanan "Sülh və dostluq
haqqında" müqavilə oldu. Bu müqavilə
yenicə yaranmış Azərbaycan dövləti
üçün həyati əhəmiyyət kəsb edirdi.
Xalq Cümhuriyyətinə düşmən münasibət bəsləyən
bolşevik-daşnak qruplaşmalarından təşkil
olunan və Rusiyadan idarə olunan Bakı Soveti ölkənin
paytaxtında və əyalətlərdə təxribatlar
törədib, çevriliş etməyə cəhd göstərirdilər.
Faktiki olaraq onlar ikihakimiyyətlilik yaradıb,
milli hökumətin Bakıya gəlməsinə imkan verməyəndə,
vəziyyət daha da gərginləşdi. 1918-ci il iyunun
əvvəllərində Bakı Sovetinin silahlı birləşmələri
milli hökumətin yerləşdiyi Gəncə üzərinə
hücuma keçəndə, hələ yetərincə hərbi qüvvəyə
malik olmayan Cümhuriyyət rəhbərləri Osmanlı imperatorluğu ilə
bağlanmış məhz həmin müqaviləyə əsaslanaraq,
türkləri köməyə çağırdılar. Türk ordusunun dəstəyi ilə Bakı Sovetinin
qoşunları məğlubiyyətə uğradılsa da,
hadisələrin sonrakı gedişi daha dramatik proseslərə
yol açdı. Belə ki, çox
mürəkkəb və çətin bir dövrdə həm
də "ilhaqçılar" ölkəmizin Türkiyəyə
birləşdirilməsini təkid edirdilər. Türk ordusunun komandanı Nuru Paşanın
"ilhaqçılarla" razılığa gəlməsi
isə vəziyyəti daha da çətinləşdirdi.
Lakin Cümhuriyyət rəhbərləri Nuru Paşanı
inandıra bildilər ki, Azərbaycanın Türkiyə tərəfindən
ilhaq edilməsi Birinci Dünya müharibəsində məğlub
durumda olan və müəyyən öhdəliklər
qarşısında qalan Osmanlı dövlətinin xeyirinə
yox, ziyanına olardı. Türk hərbçiləri ilə
kompromis əldə olunduqdan sonra
Cümhuriyyət rəhbərləri Britaniya hərbi
qüvvələrinin komandanı, əvvəllər "Azərbaycan"
sözünü eşitmək belə istəməyən, Azərbaycanı Rusiyanın bir parçası hesab
edən general V.M. Tomsonu da əvvəl-axır milli hökumətin
tərəfinə çəkə bildilər.
Beləliklə,
Rusiyanın Birinci Dünya müharibəsində Antanta daxilində
müttəfiqi olmasına baxmayaraq, regionda Rusiyanın mövqelərini zəiflətmək
və Bakı neftinə sahib olmaq niyyəti ilə
Böyük Britaniya Cənubi Qafqaz dövlətlərinin
müstəqilliyə keçid prosesinə dəstək verdi.
M.Ə.Rəsulzadə mürəkkəb tarixi zamanda Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin xarici siyasəti və diplomatiyası
qarşısında duran vəzifələrin "yeni
doğulmuş Azərbaycanın məhvinə yol verməməkdən"
ibarət olduğunu göstərirdi. Rəsulzadə və onun məsləkdaşları
bu vəzifəni yerinə yetirmək üçün özlərindən
çox-çox böyük və qüdrətli qüvvələrin
önündə kifayət qədər çevik diplomatik
manevrlər etməklə, hətta bəzən "iki pisdən
nisbətən əlverişlisini" seçmək, həmin
qüvvələrin maraqlarını "Azərbaycan nöqtəsində"
uzlaşdırmaq, xüsusilə ölkə daxilində
ikihakimiyyətlilik yaratmağa çalışan
bolşevik-daşnak (rus və erməni)
qruplaşmasını zərərsizləşdirmək məcburiyyəti
qarşısında qalırdılar.
1918-ci
ilin 24 iyununda Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
başçılığı ilə İstanbula gələn
Azərbaycan nümayəndə heyətinin Osmanlı
Türkiyəsi ilə apardığı siyasi-diplomatik
danışıqlar Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
müstəqilliyi faktının qəbul edilməsinə və
dövlətimizin siyasi subyekt kimi tanınmasına
bünövrə qoydu. Nümayəndə heyəti Azərbaycanın
"İstiqlal Bəyannaməsi"ni
Türkiyədən sonra bu ölkədəki İran
Konsulluğuna da təqdim etdi. İstiqlal Bəyannaməmizi
geri qaytaran İranın Azərbaycanın Xarici İşlər
Nazirliyinə verdiyi notada isə iddia olunurdu ki, İran Azərbaycanı
müstəqil bir dövlət kimi tanımır və
Cümhuriyyət ərazisi guya İranın ayrılmaz bir hissəsini
təşkil edir. Lakin Azərbaycan diplomatiyası
İranın bu əsassız mövqeyinin beynəlxalq siyasətdə
heç bir dayaq tapmamasına nail ola bildi. Cümhuriyyət liderləri Cənubi Qafqaz dövlətləri
arasında sərhədlərin müəyyənləşdirilməsi
məsələsində də obyektiv mövqedən
çıxış etdikləri üçün (mövcud
tarixi, siyasi, milli-etnik, coğrafi şərtləri əsaslandırmaqla),
özlərinin haqlı olduğunu sübut edir və regionda
qarşılıqlı anlaşmaya, sülh proseslərinə
yol açırdılar. Nəhayət,
1919-cu ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Paris
Sülh Konfransında bir suveren dövlət, müstəqil
siyasi subyekt kimi tanınması gənc Azərbaycan
diplomatiyasının böyük tarixi qələbəsi oldu.
Bütün
təzyiq və təhdidlərin davam etdiyi bir zamanda Rəsulzadənin
rəhbərlik etdiyi Milli Şura dövlət quruculuğunu
durmadan həyata keçirərək qısa bir zamanda hakimiyyət
bölgüsünün əsaslarını yaratmağa nail
oldular. 1918-ci il dekabrın 7-də parlamentin ilk təsis
iclasını açan M.Ə.Rəsulzadə millət vəkillərinə
müraciət etdi: "Möhtərəm millət vəkilləri!
Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk parlamentini
açmaq səadətinin, siz möhtərəm millət vəkillərini
təbrik etmək şərəfinin öhdəmə
düşməsi ilə fəxr edirəm. Rusiyada zühur edən böyük inqilab digər həqiqətlər
arasında bir böyük həqiqəti də dəxi elan
etmiş oldu. Bu həqiqət millətlərin hürriyyət
və istiqlal haqlarıdır... Səadət -
hürriyyət və istiqlaldadır. Bunun
üçün də, əfəndilər, müstəqil Azərbaycanı
təmsil edən o üç rəngli bayrağı Milli
Şura qaldırmışdır. Türk hürriyyəti,
islam mədəniyyəti və müasir
Avropanın azadlıq ideyalarını təmsil edən bu
bayraq daima başlarımızın üstündə
dalğalanacaqdır. Bir dəfə
qaldırdığımız bayraq, bir daha enməyəcəkdir!"
Azərbaycanın siyasi rəhbərləri
dünyanın mürəkkəb və ziddiyyətli
zamanında idarəetmə formasına görə, plyuralist
mövqelərə, çoxpartiyalılıq və hakimiyyət
bölgüsü prinsiplərinə əsaslanan Parlament
Respublikasının klassik nümunəsini yaratdılar. Azərbaycan Parlamentində
qəbul edilmiş Seçki Qanununa əsasən,
"seçki gününə kimi 20 yaşı tamam
olmuş hər iki cinsdən olan Respublika vətəndaşları"
Müəssisələr Məclisinə keçirilən
seçkilərdə iştirak hüququ aldılar, səsvermədə
kişi və qadınların hüquq bərabərliyi təmin
olundu. Hələ həmin dövrdə, müasir parlamentarizmin
bir çox parametrlərinə görə, gənc dövləti
mütərəqqi qanunlar üzərində qurmaq təşəbbüslərinə görə, Azərbaycan
Parlamenti dünyanın ən qabaqcıl ölkələri
sırasında dayanırdı. Milli
Şuranın sədri və Azərbaycan Parlamentində hakim
partiyanın rəhbəri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
dövlətin tərəqqisinin parlamentarizm yolunu o
dövrün ən optimal variantı hesab edir və bu parlamentdə
mühüm qanunların hazırlanması və millət vəkillərinin
ümumi səs çoxluğu ilə qəbul edilməsi
üçün əlindən gələni əsirgəmirdi.
Azərbaycan Parlamentində demokratiyaya
siyasi-hüquqi əsasların yaradılması bu prosesin cəmiyyətin
içərilərinə doğru yayılmasına, genişlənməsinə
və dərinləşməsinə təkan verirdi. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə bu prosesin
güclənməsi üçün parlamentdən mətbuata
qədər bütün vasitələri hərəkətə
gətirməyə çalışırdı. O,
demokratik mükalimədən doğan həqiqətin daha
inandırıcı olacağına, cəmiyyətdə dəstəklənəcəyinə
əmin idi. Çünki demokratiya prosesinin
özü cəmiyyəti fakt və hadisələr üzərində
düşünməyə və sərbəst nəticə
çıxarmağa kökləyir. O əmin idi ki,
insanlar demokratiyanın doğuluşunu görməsələr,
onun həqiqətinə və bu həqiqətin qələbəsinə
inanmayacaqlar. Ona görə də böyük
siyasətçi göydən endirilən demokratiyanın yox,
təfəkkürdən, real işdən doğulan
demokratiyanın tərəfdarı idi. M.Ə. Rəsulzadə
həm də demokratiyaya - insanlığın, bəşəri
dəyərlər sisteminin inkişafına təminat yaradan vacib amil kimi
yüksək dəyər verirdi. Lakin
İstiqlalımızın düşmənləri yenicə
yaranmış dövlətimizi məhv etmək məqsədlərində
olduqca inadkar idilər. Ona görə də
Milli Şuranın sədri M.Ə.Rəsulzadə yenicə
müstəqillik qazanmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətində
milli təhlükəsizlik tədbirlərinin həyata
keçirilməsini onun "dirilik şərti" kimi irəli
sürürdü. Məhz onun təşəbbüsü
və təklifi ilə Azərbaycan Parlamenti "Dövlətin
müdafiəsi məqsədilə Hökumətin tərkibində
fövqəladə səlahiyyətlərə malik xüsusi
orqanın yaradılması" haqqında qərar qəbul
etdi. Həmin qərara əsasən, 9 iyun
1919-cu ildə Dövlət Müdafiə Komitəsi
yaradıldı və iyunun 14-dən etibarən bütün
ölkə ərazisində hərbi vəziyyət elan edildi.
Ermənistanın
Qarabağ və Naxçıvana,
Gürcüstanın isə qərb bölgələrimizə
iddiaları Azərbaycanın bütün sərhədləri
boyunca vəziyyətin son dərəcə ağır
olduğunu göstərirdi. Lakin bütün bu çətinliklərə
baxmayaraq, Azərbaycan hərbi qüvvələrinin
ayıq-sayıqlığı, getdikcə güclənməsi,
həm də Qafqaz regionunda Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
rəhbərlərinin yeritdiyi praqmatik xarici siyasət nəticəsində
ölkəmizin indikindən xeyli böyük olan o zamankı sərhədlərini
Sovet hakimiyyəti illərinədək qoruyub saxlamaq
mümkün olmuşdu. Fəqət yüz illik
əsarətin doğurduğu ağrı-acıların
sağalmağa başladığı, milli-mənəvi
yaraların sarındığı Cümhuriyyət
ömrü öz sonuna yaxınlaşırdı.
28 aprel 1920-ci il. Rusiya imperiyası bu dəfə çar qoşunları ilə deyil, XI Qırmızı Ordu ilə Azərbaycana soxuldu, beynəlxalq birliyin tanıdığı müstəqil dövləti - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini devirdi. Hərbi müdaxilə prosesində amansız işğal, talan, özbaşınalıq, hətta rus-erməni alyansı tərəfindən soyqırım həyata keçirildi. Bolşeviklər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin adına bağlı nə vardısa dağıdır, bütün etiraz və üsyan dalğaları rəhmsizliklə yatırılırdı. Azərbaycan xalqının müstəqil düşüncə sahiblərinin böyük əksəriyyəti 1937-1938-ci illərdə kütləvi şəkildə, daha sonra isə ayrı-ayrılıqda repressiyaya uğradıldı. Məmməd Əmin Rəsulzadə və onun ölümdən qurtulmağa macal tapmış məsləkdaşları qürbətə - sonu görünməyən mühacirətə üz tutmalı oldular. Lakin onların Türkiyə və Avropa dövlətlərinə sığınması sadəcə məcburi mühacirət deyildi. Bu, sözün əsl mənasında Vətənlə birgə mühacirət idi. Onlar Azərbaycanı özləri ilə birgə ürəklərində qürbətə aparmış mücahidlər idi. Mühacirətdə olduğu, minbir çətinliklə qarşılaşdığı 35 illik bir zaman kəsiyində "Mücahidlər öndəri" Məhəmməd Əmin Rəsulzadə Azərbaycan dövlətçiliyinin ideoloqu missiyasını daha böyük mübarizə ruhu ilə yerinə yetirdi. Onun mühacirət həyatı, özünün dediyi kimi, "Azərbaycan davasına" həsr olunmuş fırtınalı bir ömür yoluna çevrildi. Cümhuriyyətin mücahidləri, xüsusilə M.Ə.Rəsulzadə 1950-ci illərin ortalarına qədər həm o zamankı milli-demokratik dövlətimizin mənafelərini, həm də yenidən rus əsarətinə düşmüş xalqımızın mənafeyini beynəlxalq miqyasda fəal siyasi-diplomatik fəaliyyətləri ilə müdafiə etdilər. İyirminci əsrin birinci yarısında, xüsusilə 1930-1950-ci illərdə dövlətlərarası münasibətlərin barışmaz siyasi-ideoloji mübarizə ilə müşayiət olunduğu bir zamanda M.Ə.Rəsulzadə sanki Azərbaycan dövlətinin xaricdə rəsmi səlahiyyətə malik olan nümayəndəsi kimi onun milli mənafelərini beynəlxalq miqyasda müdafiə edirdi. İkinci Dünya müharibəsi ərəfəsində, müharibə illərində və hətta müharibədən sonra beynəlxalq münasibətlərin kifayət qədər dramatikləşməsi, SSRİ-nin dünya savaşından qalib çıxması, Şərqi Avropanı işğal edərək burada sosialist rejimləri qurması, bütün qonşu dövlətlərə meydan oxuması və beynəlxalq sistemin kommunist dövlətləri qütbünü yaratması, "soyuq" müharibənin başlaması dünyada nə qədər gərginlik yaratsa da bu illərdə ölkədən-ölkəyə mühacirət etmək məcburiyyətində qalan M.Ə. Rəsulzadə sarsılmaz bir qətiyyətlə "Azərbaycan davasını" beynəlxalq müstəvidə davam etdirmək yolundan geri çəkilmədi. "Azad və məhkum insanlar", "azad və məhkum xalqlar" təzadını yer üzündən silmək iradəsilə, millətinə və bəşəriyyətə yalnız fayda verməyi düşünən və bu amalın "milli dövlət" və "dünya birliyi" formasında "dialektik açarını" taparaq, bütün fəaliyyəti ilə onun reallaşmasına çalışan M.Ə. Rəsulzadə XX əsrdə humanizm əsaslı klassik milli ideologiyanın yaradıcılarından biri kimi dünya humanitar mədəniyyəti tarixində özünəməxsus yer qazandı.
Əbədi müstəqilliyimizin o aydın və işıqlı günü yalnız 36 il sonra gəldi - 1991-ci ilin 18 oktyabrında. Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin və digər Cümhuriyyət liderlərinin ömrünün sonunadək qəlblərində yaşatdıqları milli müstəqillik və respublikaçılıq idealları səksəninci illərin sonu və doxsanıncı illərin əvvəllərində yenidən xalqımızın milli-azadlıq hərəkatına ruh verdi - Yer üzünə Cümhuriyyətin varisi kimi möhtəşəm Azərbaycan Respublikası doğuldu. Böyük Rəsulzadə Mücadiləsi Əbədi İstiqlalımızın gəlişi ilə sona çatdı.
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin həyat və fəaliyyəti, intəhasız yaradıcılığı Azərbaycanda, Türkiyədə, Avropada, eləcə də dünyanın digər ölkələrində öyrənilir və araşdırılır. Təkcə Azərbaycanın deyil, dünyanın onlarla qəzet və jurnalı, nəşriyyatı məhsuldar yaradıcılığı qibtə doğuracaq M.Ə.Rəsulzadənin böyük yaradıcılıq irsini indiyədək çap edib və etməkdədir. Əsərlərindəki konseptual mövqeyini həm yığcam fikirlərində, həm də geniş tədqiqatlarında Vətənə məhəbbət eşqi ilə sərgiləyən M.Ə. Rəsulzadənin Azərbaycanda 24, Türkiyədə 22, İranda 3, Rusiyada 1, Avropa ölkələrində (Polşa, Almaniya, Fransa, Britaniya) 8 kitabı nəşr olunub.
Siyasət, mədəniyyət və mənəviyyat tariximizin ayrılmaz bir parçası olan, 130 illiyini ehtiramla qeyd etdiyimiz M.Ə.Rəsulzadənin uca şəxsiyyətinə onu yaxşı tanıyanların, müasirlərinin, məsləkdaşlarının verdiyi dəyər Azərbaycanın mütəfəkkir siyasətçisinin monumental obrazına realist bitkinlik verir. Onun insanlarda dərin inam və etimad doğuran kamil xarakterinin və natiqlik məharətinin üstün keyfiyyətlərini hələ Azərbaycan Parlamentinin ilk iclasında müşahidə etmiş yeni dövr mədəniyyətimizin yaradıcılarından biri - dahi Üzeyir bəy Hacıbəyli M.Ə.Rəsulzadəni "nikbin", "açıq" və "gülərüz", "yerə baxmaq adəti olmayan", "sözlərinin dəruni-qəlbdən söyləndiyini eşidənlərə hiss etdirən", "hər cümləsinin axırında alqışlar yağan" bir şəxsiyyət kimi yüksək dəyərləndirirdi.
Özümdə cəsarət tapıb bu böyük İnsanın şərəfinə deyilmiş sözlərdən daha uca, daha şərəfli bir söz tapmağa çalışırkən nəzərlərim evimin pəncərəsindən mavi Xəzərə tuşlanır, onun qoynundakı bir ucalıqda ləpələnən üçrəngli bayrağı seyr edirəm. Xəzri əsəndə Qərbdən, gilavar əsəndə Şərqdən görünən möhtəşəm İstiqlal bayrağımız sanki Məhəmməd Əmin ruhuna layla çalırmış kimi dalğalanırdı. Onun qayəsi də, onun həyat amalı da elə bu deyildimi?!
Bəli, tariximizin ən həlledici məqamında ucaldılmış Cümhuriyyət bayrağımız bu gün başımız üstündə qürurla dalğalanır - Müstəqil Dövlətimizin bir də heç zaman enməyəcək bayrağı! Müasir Azərbaycanımızın banisi Heydər Əliyevin müstəqillik ideallarına sədaqətlə tarix meydanına yenidən gətirdiyi və ona əbədi ömür bəxş etdiyi Cümhuriyyət bayrağı!
Bayrağımızın əbədi olması arzusu ilə.
Cavanşir Feyziyev
Milli Məclisin deputatı,
Fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2014.- 4 fevral.- S.2;5.