Azərbaycanşünaslıq məktəbinə
vətənçilikdən başlanan yol
Milli ideologiyamızı
əməllərində yaşadan, inkişaf etdirən şəxslərin elmi-ədəbi fəaliyyətlərini araşdırmağa həmişə maraqlı olmuşam. Bu maraq məni onların vətənçilik
əxlaqına münasibətlərilə bağlı fikirlərimi
oxucularla paylaşmağa sövq edib. İndiki məqamda qəlbi milli təəssübkeşliklə
döyünən, yurduna, torpağına
bağlılığını Yaradanın lütfü sayəsində
sahib olduğu elmi-ədəbi yaradıcılığı ilə
inkişaf etdirən bir xanım sənətkarın, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, şairə Sona xanım
Vəliyevanın da qədərincə bitkin və dəyərli
olan vətəndaşlıq mövqeyinə, Azərbaycançılıq
ideologiyasının tədqiqatçısı kimi, əməli
fəaliyyətinə nəzər yetirməyi qərarlaşdırdım.
Haqqında öyrəndiklərimdən ilk təəssüratım
bu oldu ki, sözünün, həm də şəxsiyyətinin
yüksək dəyərlərə tapınması, cəmiyyətdə
sadə və rahat qəbul edilməsinin başlıca səbəbi
"xaraktercə iddiaları aşıb-daşan insan"
olmaması, bu həyatda missiyasının lirik-fəlsəfi,
elmi-ictimai mövzularda əsərlər meydana gətirməsi
qayğıları ilə yaşamasıdır.
Beləliklə...
Gəlin tələsməyək. Buna qədər
Sona xanımın ata ocağından boy göstərən yurd
sevgisi, bu sevgidən tumurcuqlayan vətənçilik əxlaqına
bağlılığı var. Ata ocağından görünən
vətən... Bu, Sona xanımın göz
açdığı ailədən, Tənənəm kəndindən
boy göstərən vətəndi.
S.Vəliyeva Azərbaycan təbiətinin predmetlərini
- dağını, daşını, qayasını,
ağacını... vətənə məhəbbətin
simvolu kimi görür. Təbiətdən gələn bu sevgi qətrə-qətrə
qəlbinə dolur, arzu-kam kimi boy atır, ona can verir. Təbiətlə ovqatı arasında
oxşarlıqlar, paralellər görür. Məhv olan ağacın halına doğma
balasına acıyan təki yanır. Bu da
qoşalaşan, tənləşən dərdlərin
harmoniyası: "Mən ruhu tənhanı bitir yanında. Yol üstə yolların aşiqi çinar".
Təbiətlə bunca məhrəm qəmxoşluğuna
Vətən sevgisindən başqa nə ad vermək olar?
Ocağının közərən közü
kimi ailəsinə ilıq bir sevgi bəxş edən, Azərbaycan
ailəsinin milli xarakterini qoruyan bir qadının, ananın
sözü, əməli bu sevgidən qor alır. Elə
Sona xanımın burnundan kənd iyi çəkilmədiyindən
şəhərli ola bilməməsi etrafı
torpağa bağlılığının poetik
etirafıdır. Mən burda şəhərli
donundakı kəndli qızının təpədən
dırnağacan azərbaycanlı olduğunu gördüm.
Bu Azərbaycanlı ananın əllərindəki
gücün, hərarətin balasının ömründə
işığa, nura qərq etməyə qadir olduğuna
doğmaca bir rəğbətim oyandı.
Bu sevginin bir qolunda da "Arazbarı" dayanır. Xalqımızın
əsrlərin dərinliyindən gələn harayıdı,
içi dərd-ələm dolu dastanımızdı
"Arazbarı". Zaman-zaman yükləndiyimiz ağrıların,
"Göyçə, Təbriz, Şuşa" dərdimizin
acısı, sızıltısıdı "Arazbarı".
Bir yannan da yarıya bölünmüş Azərbaycanımızın
dərdlərinə dözüm gətirən bir məlhəmdi,
muğam adlı dastanımız. Dərdlərimizin
içindən boylanan sabahlarımızın, bütövləşmək,
müdrikləşmək inamının özüdür
"Arazbarı". Axı dərdlərin
də öz dərsləri, küsnətindən, acısından
uzaq olmaq müdrikliyi var. Gör ki, azərbaycanlı
qadının nəfəsində ulu yaddaşımızı
oyadan, poetik səsindən-sözündən ilmə-ilmə
toxunmuş Azərbaycan sevgisidi "Arazbarı". Sona xanımın "Arazbarı"sından qədim,
çox qədim olan Azərbaycanın özü
görünür.
S.Vəliyevanın
"Arazbarı"sının üstündə yeddi rəngin
minbir çalarıyla "Azərbaycan xalısı" toxumaq olar.
Nağıllar aləminin içi möcüzələrlə
dolu qəsrlərini tikmək, adına
saysız dastanlar bağlamaq olar. Bu dastanları
elmin, mədəniyyətin, ədəbiyyatın ən yeni, həm
də ənənəvi üslubunda, Azərbaycançılıq
ideyalarının qolları üstə tədqiq etmək olar.
Çox dərin mövzudu: "Mən fələyin
qarğanmışı, dərdim bütöv, torpaq yarı -
"Arazbarı".
Şairənin belə ağrılı şeirləri
bir kökdən-ovqatdan, bir ünvandan yol gəlir. Vətən
adlı evin içindən, o evin qəm yükündən, həsrətindən,
qəlbləri yandıran göz yaşlarından axır, elə
hey axır. Amma kədərli ovqatın
özü də kamilliyə, müdrikliyə söykənir.
Şəhid balasının axıtdığı göz
yaşlarına dözməyən qadının, ananın
bağrından qopan naləsi kimi:
Ağlama,
çinar balası,
Yaran dərindi, dərindi.
Bu da bir
haqq ucalığı,
Tanrım sənə göndəribdir.
("Ağlama, şəhid
balası")
Bu etiqad, inam eldən gəlir, şairənin
sözündə göyərir. Müəllif
oğulları düşmən çəpəri yerində
görür, vətəninin vüqarla dayanmış qayasına
bənzədir. Oğulların içində boy göstərən
öz balasını, "Sən Tanrının vətənə
"yanvar" payı, Gedənlərə əvəz, elə
gərəksən, oğlum, - deyə qəlbində od daşıyanların davamçısı
kimi görmək istəyir.
"Ata evim" bir gerçək nağıl aləmidi. Özü də şirin,
çəhrayı bir çiçəyin ətri duyulan şirin bir
nağıl. Köhlən atını xatirələrin
içiylə səyirdən atasının qız
balasının, ata evinin müdrikliyini, milli dəyərlərimizi
özünün həyat tərzində, təfəkküründə
yaşadan Sona xanımın dünyası gerçək olan
romantik duyğularla, vətənçilik əxlaqı ilə
zəngindir. Bu düşüncədəykən
qulağıma hər kəsin ürəyini titrədən
"Qaragilə"nin səsi gəldi.
Gəldim
qəlb evinə sevgi olmağa,
Gəldim
üsyan edəm ayrılıqlara,
Gəldim
qaçıram lap uzaqlara,
Yolum kəsən oldun, ay Qaragilə.
("Ay Qaragilə")
"Qaragilə"
"Arazbarı"nın içində
közərən bir oddur. İllərdi, qərinələrdi
qəlbimizi dağlayır, biz bu yanğılardan qopa bilmirik.
Bircə onnan təsəlli tapırıq ki, sonu
bütövləşməkdi. Vətən yarı ola bilməz ki!
S.Vəliyeva
"Sərçələrin yurd sevgisi"ndə yadların
doğma torpaqlarımıza sahiblənmək
haqsızlığına, sökülən evlərin
yaddaşa gömülən nisgilinə, keçmiş xatirələrin
unudulması faciələrinə həssaslıqla qulaq
söykəyir. Ən zəifimizdə belə,
bir sərçəcə təpər görmək istəyir.
Burda bədii detallar, epitetlər elə bir
ustalıqla işlədilir ki, bu ədəbi sahmana, bədii
duyuma heyrətlənməyə bilmirsən. Bu, yurda bağlılığın qəlbindən,
ruhundan süzülüb gələn Azərbaycançılıq
təfəkkürünün işığıdır.
S.Vəliyevanın
vətənçiliklə bağlı düşüncələri
bütöv anlamda belə bir qənaətimin yaranmasına yol
açdı: Sona Vəliyeva poeziyasında vətənin
obrazını yaradıb. O bu vətənə,
"Arazbarı"dan qopan dərdlərə qəlbini
açmış, "ana südü, dağ çiçəyilə"
Vətənin yaralarına məlhəm çəkə
bilimişdir.
Mən onun publisistikasında
da ruhun, ictimai fikrin illüstrativ, lakonik ifadəsini duydum.
Sona Vəliyevanın
publisistika yaradıcılığında ictimai
şüurumuza vətənçilik, Azərbaycançılıq
ideyaları ilə təsir edən sənətkarların
ömür yolu, ictimai-ədəbi fəaliyyəti
başlıca mövzulardandır. Bununla yanaşı mətbuat
tariximizin yaranması və inkişafı yolları
Cümhuriyyət dövrünün, eləcə də
sonrakı 70 illik sovet rejimində yığılıb
qalmış problemlərin yeni dövrdə həlli
yolları, Ulu Öndərin mətbuatımızın azad və
müstəqil inkişafına göstərdiyi
qayğısı qədirdanlıqla öyrənilir, tarixilik
baxımından çözülür. Bu
araşdırmalarda həm də iti təfəkkürlü
bir publisist cəsarəti ilə erməni məkrinin
ifşası, yurd-torpaq itkisinin ağrılarına vətəndaş
yanğısı, inadkarlığı duyulur. Bu tarixin inkişafı mərhələlərində
KİV-in müstəqil, azad fəaliyyətlərinin Ana sənəddə,
Konstitusiyamızda əksi sahənin işində, milli mənafelərə
söykənməklə yeni inkişafa yol alır. Bu yola işıq salan, onun həyatına azad nəfəs
bəxş edən ümummilli lider Heydər Əliyevin xidmətləri,
gördüyü işlərin tarixi faktların
işığında ifadəsi Azərbaycançılıq
ideyalarına söykənir. Bütün bu
araşdırmalarda dövlətin qayğısı, dəstəyi
ilə inkişafa yol alan milli mətbuatımız
və onun yaratdığı mühitin ab-havası barometr dəqiqliyi
ilə təqdim olunur. Belə maraqlı və dərin
araşdırmaları publisistin yaradıcı şəxsiyyətlərin
sənətkar talelərinə çilədiyi
işığın cazibəsində də görmək
mümkündür.
Müəllif,
Ə.Əzimzadə haqqında sözündə rəssamın,
xalqın ədəbi-mədəni xəzinəsinə bəxş
etdiyi sənət incilərini zərif, incə zövqlü
bir qadın ürəyilə duymağı bacarıb. Sona xanım "yoxsulluqdan şöhrətin əlçatmaz
zirvəsinədək yüksəl"işin bir gecənin
sehri olmadığını oxucuya təlqin edib. Milli varidatını ruhunda, düşüncəsində
və həyatın rənglərində seçib axtaran insan
oğlunun mənəvi aləmini çağdaşı,
ruhdaşı kimi söz-söz toxuyub. Rəssamın
həyat tablosunda portretini bir rəngkar kimi yarada bilib.
O,
görkəmli şəxsiyyətlərin sənətkar
taleyində öyrənilməmiş, qaranlıq qalan
nüansları, bədii detalları arayıb-axtarıb təqdim
etməyə hər zaman mənəvi ehtiyac duyur. "30 illik İlahi ömür"də publisistin
zamana baxışı, rəssamın rənglər
dünyasından əxz etdiyi dəyərlər sənətkarı
oxucuya məhrəm edir. Taleyinin qəribəliyinə,
özəlliyinə heyranlıq yradır. "Bir
ömrün 30 illik mövcudluq tarixi...Adi hesab və vaxtla,
zamanla 30 il ölçüdürsə, mənalı sənətkar
ömrü üçün
minlərlə insanın adi ömrünü
özündə cəmləşdirən
sıxlaşmış zaman ölçüsüdür".
B.Kəngərlinin sənət əsərlərinin
mövzusu, sənətkarlıq ecazı, zamanla bağlı
faciələr, milli bəlaların gətirdiyi dərdlər
bütünlükdə boyakarlıq möcüzəsinə
sığınır.
B.Kəngərlinin tale yazısı insanı göynəkli,
nostalji ovqatı içində düşündürür. Burda rəssamın xəstəliyi,
şikəstliyin yaşamağa imkan vermədiyi, elə gəncliyindəcə
qırılan ömrə kədərləniriksə, bir tərəfdən
də gəncliyə
örnək olan barlı-bəhərli sənətkar
taleyi qəlbimizi duyğulandırır.
"Molla
Nəsrəddin" və Azərbaycan"da məzmunca yeni
olan araşdırmayla qarşılaşırıq. Vaxtilə F.Köçərlidən başlayaraq,
Ə.Mirəhmədov, M.Məmmədov, Ə.Şərif,
M.Qasımov, Ə.Nəzmi, M.C.Paşayev, N.Axundov,
F.Hüseynov, İ.Həbibbəyli kimi ustadlar jurnalla
bağlı maraqlı tədqiqatlar aparıblar. Və böyük bir nəsil "Molla Nəsrəddin"i
məhz onların araşdırmalarından öyrəniblər. Bu gün jurnalın
qeyri azərbaycanlı olan rəssamları haqqında bəlkə
də ilk dəfə publisist S.Vəliyevanın mövzuya
yanaşması orijinaldır. Onun
yazdığı kimi, "Azərbaycanlı qələmiylə,
azərbaycanlı ruhuyla alman, bəzən rus
fırçasıyla, ümumbəşəri
baxışlarıyla azərbaycanca düşünməyə,
sadə molla libası və molla dilində dərdkeşlik etməyə
başlayan "Molla Nəsrəddin"in məşhur
"Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman
qardaşlarım..." müraciəti yenə də fikrimizi
tarıma çəkir. Burda dəfələrlə
müraciət olunan mövzuya yeni baxış və fərqli
bir təhlil üslubu ilə dövrün xarakteri
açılıb. O, jurnalı mövzu və ideya baxımından
yeni nəzərlərlə xarakterizə edərkən işlənməmiş,
müraciət olunmamış şəkilaltı mətnlərin
məzmununu ifadə edən fikirlər üzərində təhlillər
qurur: "Budur, torpağı alınan, evindən, yurdundan didərgin
qadın iki körpəsi ilə, yeyib-içən, süfrə
kənarında başqa millətin qadını ilə əyləşən
harın kişilərə əl açıb dilənir. Kişi bir əli ilə süfrə arxasında əyləşən
qadına yüzlük verirsə, digər əli ilə öz
millətinin dilənən zavallısına biədəb
işarə göstərir. Beləcə,
milli dərdlərin üstündə laqeydlik, biganəlik, harınlıq,
faciə baş verir, uduzan xalq və Vətən olur".
Azərbaycançılıq məsələlərinə
fərqli rakursdan yanaşan tədqiqatçı maraqlı təhlillər,
müqayisələr təqdim edir. Bu da məsələnin
müasirlik prizmasından çözümünü şərtləndirir.
Bunlar təkcə təhlillə bitmir. Həm də müəllifin bu mətnlərə
öz münasibəti - milli mənafe, təəssübkeşlik
hissindən doğan bir vətəndaşlıq
yanğısı ilə müşayiət olunur. S.Vəliyeva
yazır: "Mirzə Cəlilin dərin vətəndaşlıq,
ziyalı idrakı Sabirin milli qeyrət dühası ilə
birləşərək Ə.Əzimzadə və ya
O.Şmerlinq fırçasından həyata atılaraq milli
unutqanlığa, biganəliyə, laqeydliyə üsyan kimi
hayqırırdı".
"Molla
Nəsrəddin"in beynəlxalq məsələlərə
kəskin münasibətinə nəzər yetirən S.Vəliyeva M.Cəlilin ürək
ağrısı, can yanğısıyla millətin qəflətdən
oyanması üçün çaldığı "həyəcan
təbili"ndən eşidilən
səsin xarakterini məhz mətnlərdən
çıxış edərək səsləndirir: "Molla
Nəsrəddin" XX əsrin əvvəllərində
söz demədi, tarix yaratdı. Azərbaycan
xalqı üçün həmişə öyrənilməsi
vacib olan dünənin, bu günün, sabahın tarixini
yaratdı. Xalqının, millətinin və
dövlətinin, dilinin və dininin, bütövlükdə
Azərbaycanın monumental abidəsini ucaltdı". Göründüyü kimi, jurnalın bugünkü
tədqiqatçısı S.Vəliyeva da milli ruhun, Azərbaycançılıq
məktəbinin məhz bu ədəbi abidə ilə
bağlılığını yeni nəfəs və təfəkkürlə
araşdıraraq özünün ədəbiyyatşünas
yanaşmaları ilə "Molla Nəsrəddin" ədəbi
məktəbinə öz töhfəsini verə bilib.
S.Vəliyeva maraqlı, həm də ictimai məzmunlu
mövzular üzərində işləyir. Elə
mövzular ki, orda qoyulan məsələlər milli mənafelərimizin
məcmusudur. Bunlardan başlıcası
böyük anlamda qəbul etdiyimiz mənəvi-əxlaqi dəyərlərimizin
qorunması qayğısıdır. "Müxtəlif
janrlarda bünövrə qoyuluşu Soltan Dadaşovun alın
yazısı idi" məqaləsində publisist məhz mədəni-mənəvi
dəyərlərimizi sənətkarın timsalında
işıqlandırmağa səy edib. "Moskvada
Azərbaycan teatrının böyük ümid və səbrsizliklə
yolunu gözlədiyi gənc Soltan rejissor sənətinin sirlərini,
geniş rejissor təfəkkürünü dramaturgiya ilə
birləşdirərək, aktyor ifası ilə
canlandırıb əsl səhnə möcüzəsi yaratmaq
kimi böyük qabiliyyət qazandı". Bu bir cümlədə müəllif qəhrəmanı
Soltan Dadaşovun sənətkar ömrünə tamlıq verən
yaradıcılığının bir neçə
növünü toplum halında ifadəylə sənətdə
böyüklüyünü göstərmişdir. Müəllif S.Dadaşovun yaradıcılıq
yolunu, mənəvi aləmini sanki bir-birinə ruhən qaynaq
edilmiş təsvirləri, rahat, zövqlü, ədəbi
çeşidli təhkiyəsilə açmağa nail
olmuşdur. Böyük səylə
araşdırdığı sənətkar ömrünü qədirdanlıqla
yeni nəslə təqdim etmişdir. Publisist
bu yazını şair ruhu-nəfəsilə qələmə
almışdır.
S.Vəliyevanın bütün yazılarında
olduğu kimi "İki sevda çəkən aşiq və
ya Azərbaycan heyranı İrfan Ülkü" irihəcmli
məqaləsi elə ilk sətrindən oxucunun fikrini çəkir. Portret
yazılarında da qəhrəmanın mənəvi aləminin
gözləmədiyimiz bir bucaqdan qatları
açılır. Burda dilin şairanə
təsviri, ədəb-ərkanı, ətri, cazibəsi bədii-publisistikanın
maraqlı, yadda qalan örnəkləri sırasında
görünür.
Sona xanımın poeziyasında hissə, duyğuya, lirik
epitetlərə geniş meydan varsa, publisistikasında dərin
düşüncə, fakta, hadisəyə ədəbi
baxış, şəxsiyyətin xarakterinə sərrast
yanaşma müşahidə olunur. Müəllif mövzu
ətrafında topladığı təravətli fikirlərini
sıra-sıra cilalayaraq, bitkin bir portret yaradıb.
Sona xanım yazmağı qərarlaşdırdığı
mövzunu, kiminsə portretini düşüncəsində
hazırlamadan, onun yaradıcılıq yolunu, həyat
amalını duymadan, bütün gərəkli detalları
öyrənmədən və bunları təfəkküründə
bitkinləşdirmədən söz deməyə tələsmir. Yəqin ki,
müəllif İ.Ülkü haqqında da kamil bilgiyə
malik olmasaydı belə bir təsirli yazını ərsəyə
gətirə bilməzdi.
Ülkünün "KQB arxivlərində Ənvər
Paşa" əsərinə müəllifin
yazdığı ön sözündən heyrətləndiyini
çox isti qəbul etdim. Çünki kitaba
yazılmış ön söz elə kitabın
kompasını ifadə edir. Onun
toxunduğu məsələlər, məkanlar bütün
ideya-fikir məcmusunu əsərin haqqında deyilmiş ilk
söz - ön söz müəyyən edir. O, çox səmimiyyətlə
İ.Ülkü mövzusuna münasibətini, ondan yazmaq
fikrinin "yaradıcı şəxsin tarixi xidmətlərini
unutmamaq üçün minnətdarlıq hissini itirməməsindən,
ehtiramından yaran"masını ilk öncə vətənimizə
bu qədər doğma, isti münasibətinə olan mənəvi
borcu bilir. Burda müəllif Ülkünün
Azərbaycan sevgisini, Heydər Əliyevə
sayqısını böyük dəyərlər üzərində
xarakterizə edir. S. Vəliyeva qeyd edir ki, Qarabağ, Şuşa dərdlərimiz, böyük Cavid
yaradıcılığına marağı onu
araşdırmalara sövq edib. Qarabağ dərdi
ilə qəmlənən, intizar çəkən İrfan bəyin
qosqocaman, ahıl bir insan olduğunu
düşündüyüm yerdə müəllif onun
ömrünün qədərini açıqlayanda
düzü, heyrətləndim. Doğrudan da 56 yaş nədir
ki! Yaradıcı insanın müdrikləşən
ömrünə yazılacaq əsərləri hələ bu
yaşdan sonra yaranacaqdı...
Azərbaycançılığın
Sona xanımın düşüncəsində verdiyi tərif
belədir: Azərbaycan insanı, Azərbaycan dili, Azərbaycan
yurdu. Və o, uzun illərdir ki, Azərbaycançılıq
ideologiyasının inkişafı prosesini bu üç amil
üzərində işləyir. İctimai
şüurumuzda onun lirik-fəlsəfi qatlarını
açır. Və bu axtarışlarında
qarşısına çıxan itkilər tədqiqatçını
məyus edir: "Mən bu mövzuda tədqiqat əsəri
yazarkən çox böyük bir tarixi mərhələni təhlil
etdim. Gördüm ki, ilahi, biz nələri
itirmişik və biz onları itirməsəydik, onları da
bu gün azərbaycançılığa qatmaqla bu
ideologiyanı daha da dərinləşdirə bilərdik".
S.Vəliyevanın
elmi-publisist yaradıcılığında milli mətbuatımızın
araşdırılması, onun çoxillik tarixə malik olan
səhifəsi tədqiqatçının önəmli olan
mövzularının içərisində yeni,
mükəmməl formada öyrənilir. Bu mənada tədqiqatçı
"Kaspi"nin 38 illik fəaliyyəti dövrünü
(1881-1919), ictimai şüurun formalaşmasına təsir edən
əsərlərlə "milli düşüncə sahiblərinin
tribunasına çevrilən" belə bir qəzetin həyat
tarixçəsini milli təəssübkeşlik mövqeyindən
araşdırmışdır. Qəzetin meydana gəlməsi
və səbəbləri, orda çıxış edən
müəlliflərin müraciət etdiyi mövzuları, Azərbaycançılıq
ideyalarının yeni anlamda dərki, bu gün
"üç əsrin qəzeti" olan "Kaspi"
araşdırıcılarının meydana qoyduğu məsələlərə
müasirlik prizmasından nəzər yetirilmişdir.
S.Vəliyeva bir əsrlik zaman tarixində dilimizin, azərbaycançılığın dövrlər içində əzilə-əzilə, döyülə-döyülə bugünkü inkişafa yetişdiyi yolları bir azərbaycanşünas kimi təhlil-təqdim edir. Onun milli varlığımızda Azərbaycançılıq ideyasını əhatəli şəkildə, dərindən araşdırması gələcək tədqiqatlar üçün mənəvi-əxlaqi dəyərlərimizin yeni ənənələrlə öyrənilməsinə zəmin yaradır.
S.Vəliyeva Azərbaycançılıq ideyalarının kökünə, mahiyyətinə vararaq bu istiqamətdə ciddi araşdırmalar aparmışdır. Tədqiqatçı azərbaycançılıq prinsiplərinə - maarifçilik, dövlətçilik, demokratik düşüncəyə, Azərbaycançılıq məfkurəsinə bütöv anlamda sahiblənərək, XIX əsrin ikinci yarısı, XX əsrin əvvəllərində artıq bu ideyanın ayrı-ayrı maarifpərvər və demokratik şəxslər tərəfindən inkişaf etdirilməsinə diqqət yetirmişdir. Azərbaycançılıq çox ciddi bir ideologiya olduğundan müəllif onun yaranması və inkişafı mərhələlərini klassik mətbuat səhifələrində araşdırmış, maarifpərvər ziyalıların təşəbbüslərini, əməli fəaliyyətlərini həssaslıqla izləmiş, bu ideyanın ənənələrinə öz töhfəsini vermişdir. Müəllifin burada Əhməd bəy Ağayevin "milli birlik ideyası" ətrafında apardığı təhlilləri mövzunun əhatəli şəkildə öyrənilməsinə əsaslanır.
Sona Vəliyevanın Azərbaycançılıq mövqeyinin konsepsiyası Azərbay- canşünaslıq məktəbinin davamlı olaraq inkişafına təkan verməkdir. Onun Azərbaycançılıq ideyalarının tədqiqatçısı kimi, elmi fəaliyyətinin mərkəzində bu ideyanın ilkin qaynaqlardan araşdırılması, cəfakeşliklə öyrənilməsi, vətəndaşlığı dayanır. Yəni bu vəzifələrin yerinə yetirilməsi yolundakı çalışmalar, bir ruhi bağlılıq, məqsəd, borc kimi yerinə yetirilmişdir. Bu işin elmi-nəzəri tərəfində əldə etdiyi böyük təcrübələr tədqiqatçının artıq bu ideyaların daşıyıcısı, təbliğçisi olaraq onu davamlı şəkildə böyük işlər görməyə ruhlandırır. Millətsevərliyin, yurdsevərliyin - Azərbaycançılığın xarakterik xüsusiyyətləri həm də bu sadaladıqlarımızdır.
P.S. Mən, əslində əsər haqqında ümumi rəy deməkdən, fikrimə istinadlar üçün başqa mənbələrə müraciət etməkdənsə, əsəri təhlil etməyin tərəfdarıyam. Bu bir növ həmin əsərə, haqqında söhbət gedən müəllifin yaradıcılığına hər mənada maraq oyatmağa hesablanır. Zatən, ədəbiyyatşünaslığın, ədəbi tənqidin vəzifəsi də elə budur: öyrətmək və təbliğ etmək.
P.S.S. "Zaman xəbərsiz ötdü"sə də ötənlərin xəfif ruzigarı qəlbinizi əsdirməsin, Sona xanım. Siz zamandan qopmadınız, yaşadığınız illərə bir ədəbiyyatşünas-alim, ictimai xadim olaraq, öz töhfənizi verə bildiniz. Zaman da Sizi Azərbaycanşünaslıq elmi məktəbinin nümayəndəsi olaraq yaddaşında hifz etdi...
Şəfəq Nasir
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2014.- 25 fevral.- S.7.