Unudulmuş şairin dəyərli
poetik irsi
İyirminci əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatında diqqətəlayiq nəsr və
poeziya nümunələri ilə
özünəməxsus yer tutan Nemət Bəsirin (1889-1942) ədəbi irsi,
təəssüf ki,
indiyədək lazımınca öyrənilməyib,
yalnız tək-tək kitab və məqalələrdə onun bəzi əsərlərindən qısa şəkildə
söz açılıb. Halbuki N. Bəsir 1910-30-cu illərin
ədəbi prosesində
yaxından iştirak edib, dəyərli bədii və publisistik əsərlər
yazıb.
Nemət Bəsir (Hacıyev) Balaxanıda doğulub, ilk
təhsilini burada alıb, erkən yaşlarından ədəbiyyata
maraq göstərib. Dövrün
böyük satiriki M.
Ə. Sabir 1910-cu ildə Balaxanıda
işlərkən gənc
Nemət ustadın diqqətini cəlb edib. Bir məlumata görə, "Bəsir"
(mənası: açıqgözlü,
fərasətli) təxəllüsünü
də Nemətə məhz Sabir verib. Sabirin əsərlərindən ilham
alan Nemət bir sıra satirik
şeirlər yazıb,
eyni zamanda, ciddi məzmunlu poetik nümunələr, həmçinin təsirli
lirik şeirlər də qələmə alıb, çoxsaylı bədii-publisistik əsərlərini
"Tərəqqi", "İttifaq", "Molla Nəsrəddin", "Məlumat",
"Yeni füyuzat",
"Səda", "Babayi-Əmir",
"Qurtuluş" və
digər mətbuat orqanlarında müxtəlif
imzalarla (Nemət Bəsir, Nemət Həqir, Balaxanılı və s.) dərc etdirib.
Onun şeirlərinin bir qismi Bakıda
çap olunmuş
"Fəryad" (1910) ,
"Rümuzat" (1915) adlı
kitablarında toplanıb.
İstedadlı sənətkarın sentimental-romantik
səciyyəli "İki
nakam" romanı
(1916) da ideya-bədii məziyyətləri
ilə maraq doğurur.
Vətənin və xalqın üzləşdiyi sosial-siyasi
problemlərə həssas
münasibət, fanatizmin,
cəhalətin tənqidi,
zəmanədən şikayət,
məmləkəti abad
və azad görmək amalı, istiqlala qovuşmaq duyğusu, eləcə də kövrək ovqatın lirik-romantik təcəssümü şairin
qələmindən çıxmış
poetik örnəklərdə
mühüm yer tutur. Tənqidi-satirik əsərləri ilə Sabir ənənələrinə bağlı
olan şair lirik şeirləri ilə dövrün romantik sənətkarlarının
ədəbi platformasına
yaxınlaşırdı. Şeirləri ilə tanışlıq deməyə
əsas verir ki, Nemət Bəsir rəngarəng yaradıcılıq axtarışları
aparıb, əsərlərinin dolğunluğuna,
mükəmməlliyinə ciddi səy göstərib. Vətənpərvər ədib
repressiya qurbanı olub.
İndiyədək N. Bəsirin yaradıcılığı
haqqında müxtəlif
jurnallarda bir neçə məqalə
dərc etdirmişik. Onun bədii
əsərlərini də
toplayıb çapa hazırlayırıq. Təvəllüdünün
125 ili tamam
olan unudulmuş şairin bir neçə şeirini hörmətli oxuculara təqdim edirik. Həmin nümunələr
Nemət Bəsirin "Rümuzat" kitabından
(Bakı, Orucov qardaşlarının mətbəəsi,
1915) götürülüb.
RUHUM
Bilməm,
nə üçün
cahanda böylə
Könlüm yürüyor bəlayə
doğru?
Böylə gedişin sonu, yəqinəm,
Yeksər gedəcək fənayə
doğru.
Qismət banamı bir oldu möhnət?
Aləm gediyor səfayə doğru.
Yoxmu, əcəba,
bu sirrə məhrəm?
Ruhum uçuyor səmayə doğru!
Əfkarımı həp pozub təzəllüm,
Bu xalqda yox nədən mürüvvət?
Məzluma olur bu gün təəddi,
Zalımlaramı verildi nüsrət?
Aləm
də, fəqət, inan, bu işdən,
Zalımdan edib həzar nifrət.
Axtarmadadır bir özgə aləm,
Ruhum uçuyor səmayə doğru!
Ey vah! Nə
qəm, nə zülmü zillət
Haqqımda olur, tərəhhüm olmaz.
Birəhmlərin əsiriyəm mən,
İahi, sevən neçün tapılmaz?
Məni-zarə qılan cəfavü
zülmü
Dünyada yəqin səfa da bulmaz.
Yada salınız məni dəmadəm,
Ruhum uçuyor səmayə doğru!
Dünya,
əcəba, nə oldu böylə,
Qəddarların olub məkanı?
Artıq
dözəməm bu zülmə qarşı,
Naləm bürümüş bütün
cahanı.
Ahım
nə üçün
yaxıbü yaxmaz
Yıldızları, həp bu asimanı?
Durmaqdamıdır bütün fərahəm?
Ruhum uçuyor səmayə doğru!
Bərhəm qılınıb nişati-eyşim,
Olmuş hər işim büsati-matəm.
Ruhummu? Nəmi? Çapıq cəfadan,
Qəlbimdən uçan nədir də, bilməm.
Yormuş
dilimi qəmü müsibət,
Bunca yetişir, bəlayə dözməm,
Təng
olmadadır bana bu aləm,
Ruhum uçuyor səmayə doğru!
Nə etdim, əcəba, cahanda bilməm,
Oldum bu qədər zəlil, müztərr.
Olmaqda bana zəmanə zülmü,
Aya, nə üçün bütün
sərasər?
Bir bəhrdəyəm, uzaq səvahil,
Girdabi-qəmdə, əvət, şinavər.
Hərdən görünür kənar,
hərdəm
Ruhum uçuyor
səmayə doğru.
ƏFSUS!
Əfsus,
keçdi qəhr ilə fərxəndə çağımız,
Söndü cəfa yeliylə işıqlı çırağımız.
Bilməm
nə sirridir ki, cahan növbahar
ikən
Əsdi səmumi-zülm, xəzan
oldu bağımız.
Olduq düçari-qəhrü ələm
bu zəmanədə,
Bağlandı zülm əliylə bizim əl-ayağımız.
Düşdük, əzildik, olmadı
bir mehriban bizə,
Olsun bu qəmli gündə İlahi dayağımız.
Vəhdət zamanıdır, edəlim
birlik, ey oğul,
Yaxsın nifaq sancağını ittifaqımız.
Azadəlik yolunda gərək
can fəda edək,
Ta qanımızla cümlə
boyansın soqaqımız.
ŞƏRQİ
Tutdu dünyanı ahü fəğanım,
Sanki canım yaxıldı
odlarə.
İşbu mövqedə dil
alovlandı:
"Aqibət narə yandı biçarə..."
Yaşamaq istəyir dil azadə,
Səsləyir iştə xəlqi imdadə.
Olmadı
bir yetən də fəryadə,-
"Aqibət narə yandı biçarə..."
Könlümün xanəsi olub
bərbad,
Olmada qəhrü
qüssədən azad.
Ediniz siz bu misranı
dəryad:
"Aqibət narə yandı biçarə..."
İTHAF
Verdi fərəh fələk yenə əğyarə təzədən,
Döndərdi yasa eyşi bütün yarə təzədən.
Bilməm,
nə sirridir ki, fələki-kəcmədarənin
Olmaqdadır cəfaləri qəmxarə təzədən?
"Sabir" yarası Səhhətə üz qoymamış hənuz
Dəydi yaralı qəlbimizə yarə təzədən.
Tofiq* fərağı qıldı bizi zarü dilkabab,
Yaxdı bu qəmli könlümüzü narə təzədən.
Nə oldu zaval buldu
o xurşidi-mərifət?
Döndərdi mülki-Qafqazı şəbi-tarə
təzədən?
Aldı
fələk o mürşidi
bizdən cəfa ilə,
Qoydu cahanda kim,
bizi avarə təzədən.
Bu qəmlə mən həmişə gərək
ahüzar edəm,
Ta qanı sinəmin edə fəvvarə təzədən.
* Bu şeir
məşhur tənqidçi
və ədəbiyyatşünas
Abdulla Surun (Tofiq)
1912-ci ildə vaxtsız
vəfatı ilə əlaqədar yazılıb.
Hüseyn HƏŞİMLİ
filologiya üzrə elmlər
doktoru,
əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.-
2014.- 8 may.- S.7.