Əsərləri - V cild
(1918 – aprel 1920)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın əlifbasına çevirəni,ön
sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi
Şirməmməd Hüseynov Transliterasiya redaktorları:
professor Şamil Vəliyev elmi
işçi Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Lənkəran düşmənlərdən təmizləndi.
Muğana çəkilən xaxollar Azərbaycan ordusunun
vürudi üzərinə silahlarını təslim etməgə
başladılar.
Qarabağ erməniləri Azərbaycan hakimiyyətinə
boyun qoydular.
Naxçıvan, Şərur və Dərələgöz
qəzaları həqsiz olaraq kəndisinə təhəkküm
etmək istəyən erməni soldatlarını məmləkətdən
çıxartdılar.
İşdə mətbuatı-milliyyənin son həftələr
içərisində nəşr etməkdə olduğu
mühüm xəbərlər silsiləsi.
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin ərazi məsələsindəki maəql
tələbatı ilə aşina olanlar bu xəbərləri
oxurkən
hökuməti-hazirənin müvəffəqiyyətini təslim
məcburiyyətində qalacaqlardır.
Demək olur ki, kabinə proqramının bu fəsli
haman-haman tətbiq edilmişdir.
Bu nöqteyi-nəzərdən bundan doqquz ay əvvəlki
vəziyyətimizlə şimdiki vəziyyətimiz müqayisə
edilərsə görünür ki, bir çox bədbinlərin
təsəvvürü ilə imdiki böyük bir müvəffəqiyyət
Azərbaycan xəlqinin nəsibi olmuşdur.
Doqquz ay
bundan müqəddəm ümumi vəziyyəti-siyasiyyənin
dəgişməsi ilə ingilislərin Azərbaycana qədəm
qoyduqları zaman bütün mövcudiyyətimiz təhlükədə
təsəvvür oluyor, daxilən dəxi Qarabağ, Lənkəran,
Borçalı kibi vətənin ayrılmaz parçaları
bizi tanımayan yabançı əllərdə bulunuyordu. Naxçıvan, Şərur və Dərələgöz
qəzaları ilə Sürməli və sair bu kibi Azərbaycan
əhalisi ilə məskun olan vilayətlərimizin müqəddəratı
dəxi mərkəzdən uzaq olmaları həsbilə olduqca
qaranlıq bir şəkildə idi.
Bu gün ingilisləri dostanə bir şəkildə
yola saldıqda ərazi məsələmizin də daha
müvafiq bir şəkildə həll edilmiş olduğunu
görüyoruz. Təbii fövqdə zikr olunan məsələlərdən
başqa ərazi proqramına daxil olub bir an
əvvəl həllini tələb edən Zəngəzur məsələsi
ilə Borçalı məsələləri vardır.
Fəqət bunlardan birincisi yaxın bir zamanda həll
olunacağı kibi o birisi də müttəfiqlərimiz
Gürcüstan ilə sülhən həll oluna biləcək
bir hala qoyulmuşdur. Hər halda bu məsələ bizi kəndisi
ilə bərabər daha mühüm bir təhlükeyi-ümumiyyə
qarşısında bulunduğumuz və bu təhlükənin
rəfi üçün silah arkadaşı olduğumuz
Gürcüstan ilə pozuşduracaq mahiyyətdə degildir.
Şu surətlə Nəsib bəy kabinəsi
başlıca məqsədləri içərisində ən
mühimini təşkil edən ərazi məsələsini əsasən
həll etmiş kibidir.
Şimdi ərazi məsələsi degil, Azərbaycan
üçün hüdudunu təyin və təmin etmək məsələsi
qalıyor ki, bu bir tərəfdən zamanə, digər tərəfdən
tədabili-siyasiyyəyə və ələlümum da
qüvayi-əskəriyyəyə bağlı bir məsələdir.
Təbiidir ki, kabinəsinin digər xüsusatı-idarədəki
gördüklərini bir tərəfə qoyub yalnız bu
xüsusdakı tətbiqatını alırsaq kəndisini təyin
ilə iki məqsədlərinin yüzdə əllisində
müvəffəq olduğuna hökm etmək məcburiyyətindəyik.
Kabinənin bu xüsusdakı müvəffəqiyyəti
heç şübhəsiz ki, əskəri təşkilatımızda
göstərilən fəaliyyətlə müvəffəqiyyətə
bağlıdır.
Bundan dörd ay əvvəl əskərlərimizdə fərarilik
vardı. Xəlq lazım olduğu həvəslə əskər
vermiyordu. Təşkilati-əskəriyyəmizdə
nöqsan vardı. Bilxassə xəstəlik
əskərləri qorxuduyordu. Əskərlər
iaşələrindən şikayət ediyorlardı.
İştə o zaman Azərbaycan Cümhuriyyətinin təlimati-mülkiyyəsi
də təmin edilmiş degildi. Şimdi tamamiyyəti-mülkiyyəmiz
felən təmin edilməgə mütənasib olaraq
qüvayi-əskəriyyəmizin kəmiyyət və keyfiyyətini
nəzəri-etinaya və mühakiməyə alırsaq
görüyoruz ki, bu iki hal arasında bir növ münasibət
vardır.
Ordumuz əlhəmdülillah sağlam, fərarimiz yox
kibi, xəstəliklər yox, məmləkətin
nöqteyi-mühimmisində ümidli olaylar duruyor. Lənkəran, Qarabağ,
Naxçıvan təslim oluyor.
Bu gün deyə biləriz ki, qismi-küllisində təmin
edilmiş olan Azərbaycan ərazisi üzərində
yaşayan türk xəlqində getdikcə möhkəmləşən
fikri-istiqlal və fədakarı nəticəsində
cümhuriyyətimiz daxili əngəllərdən təmin
edilmişdir.
Bu gün bütün xəlqimizi, hər bir vətəndaşı
əndişədar edəcək bir məsələ varsa, o da
Şimaldakı qüvvənin təhdididir. Fəqət
daxildəki məsələmiz həll olunduğu bir zamanda bu
kibi təhlükələr istiqlalını göz bəbəyi
kibi qorumağa and içmiş olan bir millət
üçün qorxulu olamaz.
Yetişər ki, hökumət idarəsi ilə əlaqədar
olan bəzi siyasi məhfillərimiz ümuri-idarədəki əsaslı
müvəffəqiyyətləri gözdən uzaq buraxıb
da əksərən prinsipdən ziyadə bir takım şəxsi
təmayülatə qapılıb siyasət oyunu
çıxartmasınlar.
Bitərəf xəlq əlbəttə görüyor ki,
bu qədər dedi-qodularla bərabər hökumət
tutduğu yol ilə ciddiyyətlə gediyor və digər məsail
arasında pək həqli olaraq məsələnin
canını təşkil edən xarici siyasətlə ərazi
məsələlərində gündən-günə müvəffəqiyyətlərə
nail oluyor. Böylə iki yeni böhranlar törətməgə
mətlub olan “tənqid”lərin cavabı nə olduğunu əfkari-ümumiyyə
kəndisi verər.
“Azərbaycan”,
28 ağustos
(avqust) 1919, ¹262
Məsuliyyətimiz
artdı!
Məqaləmizin ünvanını oxuyan qarelər, əcəba,
nə oldu? Könül arzu etməyən bir hadisəmi oldu?
– deyəcəklərdir.
Fəqət
heç də təlaş edilməsin: könlü rəncidə
edəcək bir hadisə yox, biləks sevincli vəqələr
vardır!
Bir il altı aydan ziyadə ana vətəndən
ayrı düşüb müxtəlif rəngli macərapərəstlərin
əlində əsir qalan Lənkəranımız, o ərzaq
ambarımız lillahülhəmda əda əlindən
qurtardı. Yeni ordumuzun ilk səfəri müvəffəqiyyətlə
keçərək Muğanda bərkişən igirmi minlik
silahlı rus qüvvətini təslimə məcbur edərək
onlarca top, pulemyot və minlərcə tüfəng, fişəng
və mərmilər aldı.
Qarabağ, vətənimizin o gözəl bucağı həyati-iqtisadiyyəmizi
parçalayan, sularımızın başını tutaraq
bizi fəlc bir halə qoymaq istəyən inadlı
qomşularımızın israrından qurtardı.
Fəzlə qanlara məhəl vermədən erməni əhalisi
məsələnin sülhən həllini iltizam edərək
Azərbaycan hakimiyyətini qəbul etdilər.
Naxçıvan, şəraiti-təbiiyyəsi ilə həqiqətən
də “nəqşi-cahan” olan o Azərbaycan ölkəsinin
ayrılmaz qitəsi qəhrəman və fədakar
övladının himməti sayəsində aldanaraq ayrı
düşdügü vətənə qovuşmaq
üçün üsyan həqqindən istifadə etdi. Naxçıvan asi Ermənistan ordusunu hüdudu xaricinə
atdı.
Ortada ürək ağrısını və məqsədlərimizi
təhdid edərək duran Zəngəzurun da yaxın zamanda zərərsiz
bir halə qoyulub Astara çayı və Samur
köprüsündən tutub, Araz nəhri ilə Culfa
köprüsünə qədər maneəsiz bir yol
açılacağını ümid edə biləriz.
Azərbaycan ərazi mətalibi bu surətlə
qismi-mühümi ilə həll edilmiş deməkdir. Cümhuriyyətimizin
hakimiyyəti təhtinə keçən və ərazi
daxilində zamanımızdakı əhvali-fövqəladəyə
nəzərən nisbi bir əmniyyət və intizamın dəxi
hökmfərma olduğunu inkar olunamaz.
Böylə bir zamanda məmləkətimizdə bulunan
xarici ingilis qüvvəti neçə gündür ki,
toprağımızı tərk edib getmişdir. Ayın 26-dan
etibarən Azərbaycan həqiqətən də müstəqil
olub kəndi qüvvətinə qalmışdır.
Bu günə qədər İngiltərə
komandanlığının buradakı hüzuri idareyi-məmləkətdəki
məsuliyyətimizi bizimlə bölüşüyordu. Bu məsuliyyət
təqsimi yalnız maddi və müəyyən şeylərdə
degil, mənəviyyatda da vardı. Xəlqin
ruhiyyatı bilxassə türk olmayan azərbaycanlıların
mənəviyyatı üzərinə bunun böyük bir təsiri
vardı. Halbuki imdi iş böylə degildir. Tamamilə özümüzə buraxılmış
bir haldayız.
Bu vəqtə qədər Azərbaycan daima xarici bir
qüvvət sayəsində durmuşdur. Bir zaman
türklər gəldilər, bizi mühəqqəq
ölümdən qurtardılar. İngilislər
zamanında idarə və hürriyyətlərimizin daha ziyadə
kökləşməsinə çalışa bildik. Kəndi qüvvətimizə inanmayan bir çox
süst ünsürlərimizlə düşmənlərimiz
bu dövrlərdəki müvəffəqiyyətlərimizi
özümüzdən ziyadə xarici təsirlərə
bağlamaq istiyorlar. İngilislər olmasaydı
bunu yapamaz, onu doğrultamaz, öz qüvvətinizlə idarə
edə bilməzdiniz; diyorlar. Bunu burada bizim
üzümüzə qarşı açıq degil, kinayə
ilə ehsas etdiriyorlarsa da, xaricdə, Avropada müttəfiq qəzetələrində
aşkara söylüyorlar. Diyorlar ki, azərbaycanlılar
asiyalı bir millətdirlər. Özlərini
hürriyyətlə idarədən acizdirlər. Hələ xristian millətlərini heç idarə
edə bilməzlər.
Bu, həqqimizdə söylənən böhtanların
ümumi bir şəkli-ifadəsidir. Yoxsa düşmənin
qələmindən, dilindən çıxan böhtanları
nəql edəcək olursaq tüklər ürpər.
Bu böhtanları daha əvvəlcə də söyləmişlərdi. İngilislər
buraya gəldikləri zaman o böhtanlarla zəhərlənmişlərdi.
Bunun üçün də bundan doqquz ay əvvəl
hissiyyatımıza toxunulmuş, mənəviyyatımız təhqir
edilmişdi.
Fəqət əhval ilə vasitəsiz aşina olan
avropalılar, əzcümlə ingilislər işin əksini
gördülər. Və buradan gedərkən bizim ən iyi
məruflarımız olaraq getdilər. Avropadan
aldığımız xəbərlər dəxi İngiltərə
mənabei-rəsmiyyəsi tərəfindən həqqimizdə
verdigi məlumatın lehimizdə olduğunu təyid etməkdədir.
Fəqət imdi tamamilə kəndi-kəndimizə tərk
edildigimiz bu zamanda məsuliyyətimiz daha ziyadə artır. Çünki
görəcəgimiz işə müdaxilə edən yox,
istiqlalımızı təhdid edən nə maddi, nə də
mənəvi bir qüvvət var. Bu günə qədər olan
müvəffəqiyyətlərimizi düşmənlər
xarici təsirə çıxa bilərlərdi. Bu gün isə onu da yapamazlar.
İstiqlalımız təsdiq olunacaqmı? – bu bir
sualdır. Fəqət istiqlalımız felən
mövcuddur – bu bir həqiqətdir.
Bu həqiqəti
hüsni-idarə edər, bu həqiqət zamanında özümüzün
həqiqətən istiqlala şayəstə bir millət
olduğumuzu isbat edərsək, o zaman əmin ola
biləriz ki, yuxarıdakı suala müsbət bir cavab
alacağız.
Bu sualın cavabı üçün daha bir neçə
ay gözləmək lazım.
Ehtimal ki, üç-dörd ay sonra sülh konfransı
Zaqafqasiya hökumətləri həqqində bir qərar verər. O qərar alıncaya qədər
özümüzü həm daxildə zühur edəcək,
həm də xaricdən gələ biləcək əmri-vaqelərdən
qorumalıyız.
Bu xüsusda Avropa əfkari-ümumiyyəsi, bilxassə
sülh konfransı və müttəfiq məhfilləri
üzərinə icrayi-təsir edəcək vəqələr,
heç şübhəsiz ki, hazırki vəziyyətin,
imdiki nizam və asayişin mühafizəsi şərtdir. Fəqət
şəraiti-nizam müsəlman olmayan millətlərlə
olan münasibat və rəftarımız olacaq.
Düşmənlərimiz çoxdur – bunu biliyoruz. Düşmənlərimizin
bizə qarşı ən böyük silahı bizi
özümüzdən olmayan millətləri idarə edə
bilməmək töhmətidir. Biz, bizdən
olmayanları kəsər, qaba qarşılarmışız.
Bu isnadın sırf böhtan olduğu yenə Lənkəran,
Qarabağ məsələləri ilə Gəncədə
yaşayan ermənilərin bu günə qədər
burunlarının olsa da qanamadığı ilə sabitdir. Fəqət
bunu daha qüvvətli bir surətdə isbat etmək günləri
şimdidir.
Bu şərtdən sonra məmləkətimizi daxili
ixtilallardan, anarşidən, bolşevizm bəlasından
saxlamaq dəxi böyük vəzifədir. Çünki bir an əvvəl Qafqasiyaya gəlmək istəyən
Denikinin Avropaya qarşı məram anlatması
üçün yeganə bəhanə “bolşevizm” bəhanəsidir.
Məmləkətimizi bolşevizmdən əmin
saxlarsaq bununla Şimal təhlükəsinə qarşı
siyasi bir üstünlük qazanarız.
Üç-dörd ay bu surətlə məmləkəti
idarə edərsək sülh konfransından bizi tanıyacaq
bir qərar almaq ümidi pək o qədər də uzaq
degildir. İngilis ordusu buradan gediyorsa da Avropa ilə
münasibatımız qət olunmuyor. Sülh
konfransı naminə Zaqafqasiya hökumətləri nəzdinə
məmur olaraq amerikalı Qaskel təhti-riyasətində bir
komissarlıq təyin edilmişdir. Qaskel
Ermənistana gəlmiş, Gürcüstana gəlmiş,
yaxında Bakıya da gələcəkdir. Bundan əlavə İngiltərə xariciyyə nəzarəti
tərəfindən yenə Zaqafqasiya hökumətləri nəzdinə
təyin olunmaq üzrə Vurdrop riyasətində bir heyəti-məxsusə
göndərilmişdir. Vurdrop müstəşriqlərdən
olub olduqca alim bir zatdır. Türkcə,
gürcücə və ermənicəyə aşinadır.
Vəzifəsi bu vəqtə qədər olan əskəri
komandanlıqlar kibi degil, sırf siyasi və iqtisadidəndir.
Bunlardan əlavə İtaliya hökuməti tərəfindən
dəxi polkovnik Qappa təyin olunmuşdur. Bu
dəfə Qappa komandanlığın degil, xariciyyə nəzarəti
məmurudur.
Bunlar tamamilə Zaqafqasiya hökumətini tanımaq demək
degilsə də, yarım tanımaq kibi tələqqi oluna bilər. Bilxassə
Vilsonun sözlərini dəxi burada yada salmalıyız.
Amerika Rəisi-Cümhuri Parisdəki sülh heyətimizlə
görüşürkən Zaqafqasiyanın bir cümhuriyyəti-müttəfiqə
şəklinə girməsinin daha ziyadə mətlub
olacağını söyləmişdir. Sülh
konfransı tərəfindən Rusiya hökuməti olaraq
tanınan Kolçak komandanlığına dəxi Zaqafqasiya
cümhuriyyətlərinin vəziyyəti-hazirəsinə təcavüz
etməmək yolunda verilən dəstur bu nöqteyi-nəzəri
işıqlandırmaqdadır.
Bu əlamətlər,
əlbəttə, bizə ümid veriyor ki, hər halda
Zaqafqasiya hökumətlərinin müqəddəratı
Rusiyadan ayrı olaraq tələqqi edilər.
İştə bu əlamətlərə əhəmiyyət
verərək əlimizə keçmiş istiqlal felimizi daha
ziyadə ciddiyyət və əhəmiyyətlə müdafiə
etməliyiz.
Ayın 26-dan etibarən millət tamamilə kəndi
müqəddəratına kəndisi hakim bir vəziyyətdədir.
Bu vəziyyəti qan bahasına, can bahasına olsa da əldə
saxlamaq boynumuzun vəzifəsidir.
Bir tərəfdən zövqi-istiqlal, digər tərəfdən
vəzifə məsuliyyəti ilə böyük olan bu
günlərdə hökumətə tədbir və qətiyyət,
firqələrə həmiyyət və etidal, millətə
ciddiyyət və fədakarlıq lazım.
Əvət, möhtərəm qarelər, istiqlalımıza
felən nail olmaqla böyük bir zövqi-milli duyuruz. Fəqət
bu zövq biliniz ki, məsuliyyətimizi artdırıyor.
Məsuliyyətdən
qorxalım, vəzifə başına qoşalım!
M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan”,
29 ağustos
(avqust) 1919, ¹263
Əda –
düşmənlər
Mənabe
– mənbələr
Müstəşriq
– şərqşünas
Haqq yerini
tutan gün
Azərbaycan türkü mayısın 28-də
istiqlalını elan eləmiş, sentyabrın 15-də qasiblər
əlində inildəyən paytaxtını xilas etmişdir.
Mayısın 28-i Azərbaycan cümhuriyyət tarixinin
ibtida günü isə, sentyabrın 15-i o ibtida qədər
qiymətdardır.
Sentyabrın 15-i vaqe olmasa yəqin ki, Mayıs 28-nin
ibtidası bir səneyi-dövriyyəsini görmədən
intəhayə varar, gedərdi.
Bakının
Azərbaycan üçün sadə bir paytaxt degil, adətən
əfsanələrdə söylənən bir “Can Şişəsi”
olduğunu nəzərə alırsaq, həqiqi istiqlal
gününün sentyabrın 15-i olduğunu qəbul etməliyiz.
Mayısın 28-də böyük bir haqq elan olunmuş,
sentyabrın 15-də isə bu haqq yerini tutmuş idi.
Hər millət müstəqil olaraq yaşaya bilər –
deyə dünyaya qarşı nümayişlər yapan
bolşeviklər Bakıyı əldən vermək istəməmişlərdi. “Bakı sovet
Rusiyasından ötrü lazımdır” – deyə Azərbaycan
demokratiyasına qəsd etmiş, xoşbəxtliklərini
türk bədbəxtligi üzərində quran qüvvətlərlə
ittifaq bağlamış, mart hadisəsi ilə
başlıyaraq Bakıda axıtdıqları qan seylabələrilə
Azərbaycan atəşi-müqəddəsini söndürmək
istəmişlərdi.
Fəqət Azərbaycan türkü tam bir məyusluq və
ümidsizlik dərəcəsinə gəlmiş ikən
üzünü böyük qardaşı Osmanlı
türkünə çevirib istimdad istəmiş, qardaş səsinin
ləbbeyk sədasını eşitmişdir.
Bir tərəfdə bolşevik, daşnaksakan,
menşevik, kadet, daha sonra ingilis, əlavə olaraq alman
qüvvəti, digər tərəfdə isə Türkiyə-Azərbaycan
qüvvəti qarşı-qarşıya gəlmişdi.
Birinci tərəf Bakıyı Azərbaycandan ayırmaq
surətilə siyasi bir qital icra etmək istiyor, digər tərəf
isə son qətrə qanını axıtmaqla olsa da haqqı
yerinə oturtmaq istiyordu.
Bugünki böyük bir gündə, Qurban
bayramının ərəfəsində iki qardaş
türkün türklük məfkurəsi məbudinə qarşı
verdikləri qurbanlar qəbul olunaraq qanlara boyanmış,
Bakı küçələri düşməndən təmizlənmiş,
haqq yerini tutmuş idi.
Haqq yerini tutduğu bu gündə biz şühədayi-istiqlal
və istixlasımızın böyük ruhu hüzurunda
şükran borcumuzu əda etməliyiz.
Bu gün yeni Cümhuriyyətimizin sütununu, ordumuzun
paytaxtımız küçələrindəki
yürüşünü görüb kökslərimizi
qabartırkən şühəda qəbri üzərinə
gedib də fatihə verməyi unutmamalıyız.
Onlar, o böyük vücudlar, tam vəqtində bir məlikeyi-nicat
kibi yetişərək özləri öldülər, fəqət
bizi ölümdən qurtardılar.
Onlar, bu ölümü istehqar edən böyük
adamlar bizə yaşamaq üçün ölmənin nə
məsud, nə şanlı, nə şərəfli bir xislət
olduğunu öyrətdilər. Onlar, o fədakar insanlar Azərbaycan
cümhuriyyətinin paydar olmasına, məmləkətimizin cəllad
ceyşindən qurtulmasına səbəb oldular!
Şu qara topraqlar altında yatan Anadolunun Məhmədçiki
Azərbaycanın hanki bir qarış toprağıdır ki,
orayı kəndi fədakar qanı ilə
yuyamamışdır. Bilxassə Bakı ətrafının hər
hanki bir dərəsini, hər hanki bir təpəsini gəzsəniz,
bir şəhid məzarına rast gəlirsiniz. Bu şəhid Çanaqqalayı köksü ilə
müdafiə edən qəhrəman türkün igid
qardaşıdır. İstanbulu müdafiə
eləmiş, imdi də yeni bir türk hökumətinin
paytaxtını – Bakıyı düşməndən xilas etmək
üçün buraya qədər gəlmiş və şəhid
olmuşdur.
Bu gün bu şühədanın məzarı
üstündə bir abideyi-şükranın binası vəz
olunacaq. Fəqət
bilməm ki, bu ayda keçən il
sentyabrın 15-də dul qadınların, yetim
çocuqların, sevincli gəlinlərin bu xilaskar
qardaşlara qarşı bəslədikləri hissiyyatı
tamamilə təsvir və sabit edə biləcəkmi?
Haşa,
azərbaycanlının sineyi-şükranında həkk
olunan qardaşlıq xatirəsini nə bir usta həkk edər,
nə də bir daş və yaxud tunc ona təhəmmül edər.
Bu gün bütün Azərbaycan-Qafqasiya İslam
Ordusunun Nuru Paşa, Mürsəl Paşa komandalarındakı
Osmanlı zabitan və əfradının xatirati-həzinilə
həm şad, həm də məhzundur. Şaddır,
çünki onların həmiyyəti, onların müavinətilə
bugünki bayramı dərk eləmişdir. Məhzundur, çünki kəndisinə böylə
bir səadəti qazandıran qəhrəmanların kəndi vətənləri,
ana yurdları təhlükələr içində və
bizim hürriyyətimizə səbəb olan o böyük
vücudlar hal-hazırda hürriyyətdən məhrum bir
haldadırlar.
Həqiqi istiqlalımızın guşə daşı
qoyulduğu bu gündə, kəndi cəsədləri ilə
binayi-istiqlalımızı təhkim edən qəhrəman
millətdaşlarımızı salamlarkən onları
yetişdirən o böyük Türk Vətəninin xilas və
nicatı üçün səmimi dualarımızı
bargahi-əhədiyyətə tovcih etməyi də
unutamayız.
Yalnız kəndisini degil, düşmənlər
əlində qalıb həqqi paymal edilməkdə olan
qardaşını dəxi müdafiə edə bilən bir
millət müşkülat içində qala bilər, fəqət
əmin olunuz ki, məhv ediləməz.
Əvət,
həqq yerini tutduğu böylə müəlla bir gündə
türklügün təmini-istiqbal və istiqlalı
üçün ölən şühədanın
böyük ruhu hüzurunda:
Əlimizə
bir vədiə olaraq tapşırılan
bayrağımızı qardaşlarımızın fədakarlığına
imtisal edərək şərəf və namusla mühafizə
edəcəgimizi əhd edəlim!
Biləlim ki, bu vasitə ilə biz həm türklügi
qüvvətləndiriyor, həm müsəlmanlığa, həm
də insanlığa xidmət ediyoruz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan”,
15 eylül (sentyabr) 1919, ¹274
Qasib – qəsbkar
Müəlla
– yüksək, uca
Ceyş –
qoşun, ordu
Vədiə
– əmanət
Nəsib
bəyin istefası münasibətilə
Sosialist
bloku hökuməti tutan məbusan blokunda ikən idarənin
can nöqtəsinə toxunan bir məsələdə,
ümumi siyasət həqqində hökumətə əvvəlcə
bir sual, sonra da bir istefa verdi.
Sual ittifaqda bulunan hökumətə iştirak edən
firqənin həqqidir. İstefa isə parlaman üsulu ilə
idarə olunur məmləkətlərdə müxalifət
firqələri tərəfindən hökumətə
qarşı istənilən bir vasitədir. Sualın məqsədi ələlümum əfkari-ümumiyyəcə
işıqlandırılması lazım bir məsələdə
hökuməti dindirmək və yaxud hökumətə bir
takım ixtarat və irşadatda bulunmaqdır. İstefa isə həmişə bir takım müəyyən
qanunsuzluqlardan bəhs edər ki, nəticə etibarilə
etimad və ya ədəmi-etimad məsələsi ilə
tamamlanır.
Müxalifətdə olan firqə hər fürsətdən
bilaistifadə istefa həqqini icra etmək fikrində olur. Bu onun parlamanların
tarixi, məşrutiyyət və cümhuriyyətlərin adəti
ilə təsdiqlənmiş bir həqqidir. Müvafiqətdə olan firqələr istefa
yapınca müxalifətə keçmək istədikləri
təbiidir. Hələ eyni mövzuda verilən
sualdan sonra qənaət hasil etməyib də istefa yapmaq
başqa dürlü təvil olunamaz.
Fəqət bizim sosialistlər istefa yaparkən
görünüyor ki, böylə düşünmədilər. İstefanı
xəlqi tənvir üçün, hökumətin nə
yapıb-yapmadığını öyrənmək
üçün yapıyoruz degirlər və nəticədə
formullarında nə etimad, nə də ədəmi-etimad
göstərdilər. Etimadlarını məşrut
buraxdılar. “Əhrar” fraksiyonu da
“şimdilik” ədəmi-etimad göstərdi. Müvafiqət əsasına sadiq qalan yalnız
“Müsavat” oldu. Hökumət blokunun xaricində qalan bitərəflərlə
milli əqəliyyət nümayəndələrinin rəyləri
“Müsavat” məbuslarının rəyinə intizam etməmiş
olaydı, Nəsib bəyin kabinəsi siyasəti-ümumiyyədəki
müvəffəqiyyəti-amməsinə rəğmən
bilaşərt və qeyd etimad qazanmayıb bittəbii haman tərki-mövqe etmək məcburiyyətində
qalacaqdı.
Şəkil və rəsmiyyət etibarilə Nəsib bəyin
kabinəsi parlamandan etimad almış və ələlüsul
istefa üçün qanuni bir səbəb yoxdur. Fəqət
böylə olmaqla bərabər hökumət rəisi-möhtərəmi
kəndi mövqeyini möhkəm görməyərək mənən
rəskarda qalamıyacağım qeydlə istefa ediyor. Bu xüsusda Nəsib bəyə həqq verməmək
mümkün degildir.
Çünki kabinə istinad elədigi firqələrin
kamil bir etimadına malik degildir. Çünki siyasiyyəti-ümumiyyə
və bilxassə siyasəti-xariciyyə məsələsindəki
hökumətə iştirak etməyən bitərəflərin
etimadı “Müsavat” firqəsinə bu dəfə zəhir
çıxdısa, nə məlum ki, digər xüsusi bir məsələdə
bərfərz daxili məsail idarədə dəxi bu
müzahirat təmin ediləcəkdir. Kəndi
ordusunun degil, kəndisinə təsadüfən iltihaq edən
müxtəlif və yaxud bitərəf qüvvətlər sayəsində
müzəffəriyyət qazanan bir komandan hər halda kəndisinin
ani bir hücuma məruz qalacağından qətiyyən əmin
olamaz. Böylə bir əmniyyətə
malik olmayan komandan kəndi işini iyi bilir bir məziyyətdə
isə lazım gələn manevrayı yapmalı, istinad edilə
biləcəgi qüvvətləri yoxlamalıdır.
İştə böylə bir yoxlama üçün Nəsib
bəy əfəndi istefa etdi.
lll
Nəsib
bəy əfəndi ilə istinad elədigi parlaman bloku
arasında çıxan soyuqluq əcəba, Nəsib bəy
kabinəsinin siyasəti ilə əfkari-ümumiyyə
arasındakı əlaqəyə tərcüman ola bilərmi?
Qətiyyən degil, bu istefa Nəsib bəyin əfkari-ümumiyyəyə
qarşı ədəmi-müvəffəqiyyətindən
degil, biləks blokun ifratçıları ilə mötədilləri
arasında çıxan ixtilafın bir nəticəsidir. məlum
olduğu üzrə Nəsib bəy həzrətləri
mötədil cərəyanın kamilən etimadını
qazanmış müfrətlərin yalnız yarım
etimadlarına məzhər ola bilmişdi.
Parlaman xaricindəki məhafili-sayasiyyə və milliyyənin
təmayülləri nəzərə alınırsa Nəsib
bəyin işbu istefası nəticəsində daha möhkəm
və daha mətin bir mövqe tutacağıdır. Əfkari-ümumiyyə
Nəsib bəyin siyasətinin səmimi təqdirkarıdır.
İstefa xəbəri hər tərəfdə
təəssüflərlə tələqqi olunmuş, bu xəbər
təbəqati-nas arasında bir çox həyəcanlar
salmışdır.
Nəsib bəyin istefası qəbul olunmaz deyə cəmaətin
imdiki təmayülatı ancaq öylə təlxis oluna bilər.
Nəsib bəyin parlaman firqələrindən
ötrü məqbul bir rəisi-vükəla olacağı
şübhədən ari kimidir. Hətta şimdiki
kabinə və siyasətinə yarım etimad göstərmiş
olan firqələr arasında belə hal-hazırda Azərbaycan
üçün kəndisindən daha müvafiq bir heyəti-nəzzar
rəisi təsəvvür olunmamaqdadır.
Ortada bir kabinə böhranı da yoxdur. Çünki
Nəsib bəy ilə heyəti-nəzzar arasında dəxi
bir ixtilaf yoxdur. Təqib elədigi siyasəti-ümumiyyə
hər halda kəndi arkadaşları tərəfindən
etirazı mucib olmamışdır.
Demək ki, ortada yalnız bir parlaman zəifi vardır. Hökuməti-hazirəyi
təşkil edən parlaman mərkəzi arasındakı
ixtilaf bərtərəf olub və yaxud yeni daha mətin və
daha təbii bir mərkəz vücud bulursa hökumət
böhranı da bitər.
Böylə bir mərkəzi istəyənə Nəsib
bəy və onun bu günə qədər təqib elədigi
məsləki-siyasi vücuda gətirə bilər.
Demək ki, Nəsib bəy rəsmən istefa etmişsə
də, felən etməmişdir. İstefa edən
hökumət firqələrinin arasındakı
anlaşılmazlıq, biri-birindən böyük firqələrlə
ayrılan ixtilafi-nəzərdir.
Parlaman
işin burasına əhəmiyyət verməli, bir an əvvəl qüvvətli bir hökumət
təşkilinə səy etməlidir. Bunun üçün
lazımdır ki:
Nəsib
bəyin istefası rədd, hökumət məsləkindəki
nəzəri-ixtilaflarının istefası isə qəbul
olunsun!
M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan”,
17 eylül (sentyabr) 1919, ¹275
Qurtuluş
günü
Eylülün 15-də Bakı bir böyük gün daha
keçirdi.
Bu gün millət qəhrəman şühədanın
bir illik səneyi-xatiratını qabarıq hisslərlə yad
edərkən cavan ordumuzun rəsmi keçidini görməklə
də köksünü gərmiş, nə qədər
sevinmişdir.
Dəniz kənarında qəhrəmanca bir tövrlə
yürüyən süngü dəryasını seyr etdikdən
sonra bir nəşeyi-istiqbal olaraq istiqlalının guşə
duşini təşkil edən şühədanın məzar
daşını qoymaq üçün gedən xəlqin bu
gün nə qədər böyüdügünü, nə dərəcədə
etimadi-nəfs hasil etdigini görməmək qabil degildi.
Xəlqimiz, türk nəslinə məxsus bir mətanətlə
günün sevincilə bərabər dərin bir ciddiyyət
və həzin bir təsəlliyyət günü olduğunu
pək əla dərk eləmişdi. Bugünkü
bayramını millət daşqın bir çocuq kibi degil,
mütəfəkkir bir fərdiyalığ kibi tutdu.
Gənc ordumuzun əzmkaranə bir surətdə
atdığı qədəmləri, ümidli bir surətdə
tutduğu tüfəngləri seyr edərkən
paytaxtımızın küçələrini dolduran minlərlə
əhali, şühəda məzarı üzərində
gözəl bayrağımızın daima
başlarımız üzərində dik tutulacağı həqqində
verilən sözlərin boş nida degil, qüvvətə
istinad etmiş bir əhdü-peyman olduğuna inanıyordu.
Əvət, inanıyordu.
Bu imanın bünövrəsini bu gün bünövrəsini
qoyduğumuz qurtuluş abidəsi altında yatan şəhidlər
qoymuşlarsa da, heç şübhəsiz ki, onu diri bir halda
tutan amal, bu məzarı saran igid əskərlərimizdi.
Mətbuatın, ədəbiyyatın millətin qəlbində
milliyyət və istiqlal toxumu saçan bir amal olduğu məlumdur. Fəqət imdi anlıyoruz
ki, bir alay əskərin milli nəğmələrlə
ötərək bir dəfəlik keçişi mətbuatın
on sənəlik propağanından – əhali üzərinə
– daha böyük bir təsir buraxır.
Gənc şairimiz şühədanın məzarı
üzərində əhd ediyordu ki, kəndi nəşidələrilə
ədib və mühərrirlərimiz millətin ürəklərində
abidələr tikəcək, şühədayı
unutmıyacaqlardır.
Öz
Cümhuriyyətində, öz əskərlərinin rəsmi
keçidini, öz hökuməti, öz ricalı vasitəsilə
qəbul edən, öz ordusunun öz generalları, öz zabit
və öz nəfərlərindən təşəkkül
etdigini görən xəlqin bir il əvvəl yas və
hirmanlarla basıq olan qəlbi bu il o qədər
açılmış ki, ruhunun tərcümanı olan
şairlər artıq qısıq degil, fəsih və bəliğ
bir lisanla ona qarşı ərzi-əfkar edə bilirlər.
Əvət,
ey millətin “lisanülğeybi” olan şairlər, ədiblər
millətin əməllərini, ülvi niyyət və məqsədlərini
oxşayınız, kəndisinə millət sevgisi, vətən
məhəbbəti, hürriyyət eşqi təlqin ediniz, gənc
ordumuz bu ülvi toxumların saçılacağı yurdumuzu
qoruyacaq, o böyük duyğuların zərfini təşkil
edən köksləri qabartdıqca qabardacaqdır.
Bu gün, yalnız paytaxtımızın qurtuluş
günü olmaqla degil, doğma ordumuzun ilk dəfə olaraq
bütün ərkan və rüəsasilə birlikdə
qüvai-külliyyəsinin nümayəndələri
iştirak etmək surətilə paytaxtımızın üzərində
parlaq və mütəntən bir surətdə rəsmi
keçid icra etdigi gündür. Bu etibarla dəxi
eylülün 15-i qurtuluş günüdür.
M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan”,
18 eylül (sentyabr) 1919, ¹276
Hirman – məhrum
olma, qovulma
Lisanülğeyb
– qeybdən xəbər verən, qeybi bilən (Caminin Hafizə
verdiyi ad)
Fəsih
– fəsahətlə danışmaq
(Ardı var)
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
525-ci qəzet.-
2014.- 4 oktyabr.- S.26-27.