"Ədəbi-nəzəri fikrin
inkişaf mərhələləri" - Rafiq Yusifoğlu
yaradıcılığının yeni bəhrəsi
Rafiq Yusifoğlu Azəbaycan milli poetik düşüncəsində
özünəməxsus yeri olan şair olmaqla bərabər,
həm də peşəkar ədəbiyyatşünas kimi ədəbi
prosesi diqqətlə izləyərək bədii əsərlərin
sənətkarlıq xüsusiyyətlərini ustalıqla,
özünəməxsus tərzdə təhlil edən, dəyərləndirən,
mətbuatda maraqlı yazıları ilə
çıxış edən alimlərimizdəndir.
Ədəbi-bədii prosesə özünəməxsus
tərzdə yanaşma və onu orijinal üslub fərdiliyi ilə
seçilən elmi araşdırmalara cəlb etmək məharətini
təmin edən isə Rafiq Yusifoğlunun şairliyidir. Bir tərəfdən
poeziyanın inkişaf qanunauyğunluqlarını,
kanonlarını mükəmməl bilməsi, poetik mətnə
zərgər dəqiqliyi ilə qiymət verə bilmək
bacarığı, digər tərəfdən poetik duyumu onun
elmi araşdırmalarına da xüsusi bir ahəng, çalar
verir.
Rafiq
Yusifoğlunun ayrı-ayrı vaxtlarda nəşr olunub mütəxəssislərin,
müəllim və tələbələrin istifadəsinə
verilən "Ədəbiyyatşünaslığın əsasları",
"Müasir ədəbi proses və ədəbi tənqid",
"Uşaq ədəbiyyatı" dərslikləri, "Azərbaycan
poeması: axtarışlar və perspektivlər", "Azərbaycan
poemasının sənətkarlıq xüsusiyyətləri"
monoqrafiyaları onu deməyə əsas verir ki, Rafiq müəllim
təkcə uşaqların və böyüklərin sevimli
şairi deyil, eyni zamanda, həm ədəbi-elmi, həm də
pedaqoji ictimaiyyətin nüfuzunu qazanan zəhmətkeş, bir
alim və pedaqoqdur. Məhz buna görədir ki,
Rafiq Yusifoğlu xeyli vaxtdır ölkəmizdəki mötəbər
bir dissertasiya şurasının üzvüdür, gənc ədəbiyyatşünaslara
elmi rəhbərlik, opponentlik missiyasını da ləyaqətlə
yerinə yetirir, elmi-pedaqoji kadrların hazırlanmasında
yaxından iştirak edir.
Uzun illərdən bəri universitetlərin Filologiya
fakültələrində mühazirələr oxuyan Rafiq
Yusifoğlu tələbə və magistrantların nəyə
ehtiyacı olduğunu yaxşı bilir. Mühazirələr
oxumaqla bərabər, bu sahədə elmi-nəzəri ədəbiyyata
olan ehtiyacı ödəməyə çalışır və
onun bu cəhdləri adətən uğurla nəticələnir
və razılıqla qarşılanır. Akademik Rəfael Hüseynovun redaktorluğu altında
yenicə çapdan çıxan "Ədəbi-nəzəri
fikrin inkişaf mərhələləri" (Bakı, Elm və
təhsil, 2016) adlı monoqrafiya Rafiq Yusifoğlunun gərgin
axtarışlarının bəhrəsi olan sanballı bir əsərdir.
Monoqrafiya universitetlərin magistr hazırlığı
kurslarında tədris olunan eyni adlı fənnin proqramına əsasən
yazılsa da, ondan təkcə magistrantlar deyil, ali
məktəb tələbələri, müəllimlər,
doktorantlar, gənc tədqiqatçılar, ümumiyyətlə,
bütün ədəbiyyatsevərlər üçün dəyərli
bir elmi mənbə kimi istifadə edilə bilər.
Zəngin elmi informasiyalarla dolu bu monoqrafiyanı oxuyanda ədəbi-nəzəri
fikrin ayrı-ayrı zamanlarda, müxtəlif ölkələrdə
formalaşması, onun inkişaf yolunun ümumi mənzərəsi
göz önündə canlanır. Kitabın aşağıdakı
bölmələrdən ibarət olması onun əhatə
dairəsinin hansı dərəcədə genişliyinin
göstəricisidir: "Ədəbi-nəzəri fikrin təşəkkülü",
"Orta əsrlərdə ədəbi-nəzəri
fikir", "XIX əsrdə ədəbi-nəzəri
fikir", "XX əsrdə ədəbi-nəzəri
fikir", "Sovet dövründə ədəbi-nəzəri
fikir", "Müstəqillik illərində ədəbi-nəzəri
fikir", "Müasir dünyada nəzəri-estetik
fikir".
Əlbəttə, bəri başdan deyək ki,
bütün bölmələr eyni səviyyədə
yazılmamışdır. Xüsusən,
"Müstəqillik illərində ədəbi-nəzəri
fikir" adlanan hissə əhatəli deyil, müəllif nədənsə,
nəzəri mənbələrə istinadən geniş şərhlər
vermək ağırlığını öz çiyinlərinə
götürmək istəməmişdir.
Monoqrafiyada poetikanın mahiyyəti açılır,
şərq və qərb poetikası maraqlı tərzdə
müqayisə müstəvisinə çıxarılır,
elmi qənaətlər müəllifin ədəbi faktları
özünəməxsus bir şəkildə şərh etməsi
maraq doğurur. Əsərin 26 və 27-ci səhifəsində oxuyuruq:
"Bu danılmaz, təkzibolunmaz bir faktdır ki, Günəş
həmişə Şərqdən doğduğu kimi,
poeziyanın ilkin beşiyi də Şərq olmuşdur. Şərq poetikası çox qədim bir tarixə,
mükəmməl bədii inikas qanunauyğunluqlarına
malikdir. Lakin təəssüf ki, bir tərəfdən
bizim özümüz babalarımızın
yaratdıqlarına laqeyd münasibət bəsləmişik,
digər tərəfdən isə tarixi-fəlsəfi, ədəbi-nəzəri
abidələrimizin gözəlliyindən heyrətə gələnlər
onları məhv etməklə özlərinin güclü,
qüdrətli rəqiblərini aradan çıxarmağa
çalışmışlar. Ədəbi
zövqümüzün yüksəkliyinə belə
qısqanclıqla yanaşmanın nəticəsidir ki,
"Avesta" yandırılmış, adını bildiyimiz,
bilmədiyimiz digər abidələr məhv edilmiş, digərləri
isə plagiatlıq yolu ilə "özəlləşdirilmişdir".
Şərq isə yüksək əxlaqi nümunə göstərərək
"Avesta"nı yandıranların, digər abidələri
məhv edənlərin yaradıcılıq nümunələrini,
o cümlədən, "Poetika"nı
itib-batmaqdan xilas etmiş, yenidən bəşəriyyətin
istifadəsinə qaytarmışdır. "Avesta"nı
Makedoniyalı İsgəndər yandırtmış, onun
müəllimi Aristotelin "Poetika"sına isə
Əbdül-Bəşər Mətta, İbn-Rüşt,
İshaq ibn Hüseyn, İbn-Sina kimi tərəqqipərvər
Şərq mütəfəkkirləri yeni həyat bəxş
etmişlər".
Rafiq Yusifoğlunun "öz yaratdıqlarımıza
laqeyd, təvazökar münasibəti yüksək səviyyəli
əsərlərin Şərq ölkələrində
çoxluğu" ilə əlaqələndirməsi də
maraqlı qənaətdir.
Monoqrafiya
boyu Aristotelin, Bualonun, Xətib Təbrizinin, V.Belinskinin, Jül
Renarın, E.Zolyanın, V.Belinskinin və b. fikir və
mülahizələrinə istinadən müəllif nəzəriyyənin,
ədəbi-estetik fikrin mahiyyətini açmağa
çalışır və əsasən öz məqsədinə
nail olur. Ədəbi-nəzəri fakta yeni
prizmadan baxmaq, onu özünəməxsus bir tərzdə mənalandırmaq
cəhdi monoqrafiyanın elmi və fəlsəfi dəyərini,
oxunaqlığını şərtləndirən amilə
çevrilir. Sözügedən problemlə
bağlı informasiya bolluğu, qaynaqlara istinad əsərin
elmi aparaturasını əhəmiyyətli dərəcədə
zənginləşdirir və oxuculara daha dərin biliklərə
yiyələnmək üçün bir növ istiqamət
göstərilir.
Məlumdur ki, ədəbi-nəzəri fikrin
formalaşmasında filosoflarla, ədəbiyyat nəzəriyyəçiləri
ilə yanaşı görkəmli şairlərin,
yazıçıların da böyük rolu olmuşdur. Müəllif
monoqrafiya boyu bu məsələni xüsusi diqqət hədəfində
saxlayır. Ədəbiyyat tariximizin ayrı-ayrı
dövrlərində yaşayıb yaradan, ədəbiyyat,
söz sənəti haqqında maraqlı fikir və mülahizələr
irəli sürən Nizami Gəncəvi, Məhəmməd
Füzuli, Mirzə Fətəli Axundov, Abbas Səhhət,
M.Ə.Sabir, Y.V.Çəmənzəminli, Cəfər
Cabbarlı, Səməd Vurğun, Mehdi Hüseyn, Süleyman Rəhimov,
Mirzə İbrahimov, Rəsul Rza kimi tanınmış sənətkarların
ədəbi-nəzəri görüşləri təhlil
predmetinə çevrilir. Müəllif eyni
zamanda fikirlərini əsaslandırarkən görkəmli Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslarının zəngin və
çoxcəhətli elmi-nəzəri irsinə də
münasibət bildirir. Ədəbiyyat tariximizin
yaradılmasında, ayrı-ayrı tarixi mərhələdə
yaranan əsərlərin araşdırılmasında, tədqiqində
möhtəşəm xidmətləri olan F.Köçərli,
H.Araslı, M.Arif, F.Qasımzadə, M.Quluzadə, M.Cəlal,
M.Cəfər, Ə.Mirəhmədov, K.Talıbzadə,
R.Əliyev, M.Təhmasib, M.Seyidov, Ə.Ağayev, Y.Qarayev və
başqa bu kimi görkəmli alimlərin xidmətlərinə
dəyər verilir, ədəbiyyatşünaslıq elmimizin
yaranmasında və yeni istiqamətdə inkişafında bu
görkəmli ədəbiyyatşünasların ədəbi-nəzəri
irsinin əhəmiyyətindən danışılır.
Azərbaycanda yaranan ilk nəzəriyyə dərsliklərinə
həsr olunan hissədə həmin əsərlərin
strukturu, məziyyət və nöqsanları haqqında
söhbət açılır. Nəzəri fikrin istiqamətinin
müəyyənləşməsində S.Vurğunun, Rəsul
Rzanın, Cəfər Xəndanın, Mikayıl Rəfilinin,
Mir Cəlalın, Pənah Xəlilovun və
başqalarının xidmətləri ehtiramla
xatırlanır, onların əsərləri təhlil
predmetinə çevrilir.
Kitabın "Semiotika nəzəriyyəsi" və
"Postmodernizm" haqqında yazılan bölmələrinin
informasiya tutumu qənaətbəxşdir. İstər nəzəri,
istərsə də ədəbi əsərlərə istinadən
müəllifin öz fikir və mülahizələrini sadə
və anlaşıqlı dildə söyləməsi, fikirlərini
məntiqi şəkildə əsaslandırmağı
bacarması razılıq hissi doğurur. Müəllif
dünyanın müxtəlif ölkələrində
postmodernzm haqqında söylənilən fikirlərin
icmalını verəndən sonra öz münasibətini
bildirir, fikrini əsaslandırmaq üçün təkcə
nəzəri fikrə yox, həm də ədəbi materiallara
istinad edir.
Postmodernizmin yaradıcılıq prinsiplərinə
uyğun Azərbaycan ədəbiyyatından, xüsusən
Mirzə Cəlilin əsərlərindən nümunələr
gətirməsi son dərəcə maraqlı təsir
bağışlayır. Rafiq Yusifoğlu U.Ekonun postmedirnizmdə kinayə oyunu ilə
bağlı fikirlərini sitat gətirəndən sonra
yazır ki, bizdə kinayə oyununu Sabir kimi, Cəlil Məmmədquluzadə
kimi ustadları var. Onlar xortdanlar, xoxanlar, avamlar, ölülər,
dəlilər mühitinə qəhqəhə çəkərək
gülməyi bacarıblar, postmodernistlərdən qat-qat əvvəl... Müəllif
fikrini davam etdirərək yazır ki, "Umberto Eko dünyaya
gələndə dünyadan köçən bizim ustad,
"postmodernist" Mirzə Cəlil məhz Ekonun dediyi həmin
üsuldan çox-çox əvvəl, özü də
dönə-dönə istifadə edib. O, birbaşa deyilməsi
mümkün olmayanı görün nə şəkildə,
necə ustalıqla təqdim edib: "Ay Dəmdəməki, sən
lap dəlisən: kişi, necə
qorxmadın o sözləri mənə yazdın? Məgər sən canından əl çəkibsən?
Bəlkə mən o sözləri
götürüb məcmuəyə yazaydım, onda
canını hara qoyardın?
Yəqin bil ki, bakılılar məni daş-qalaq edib mənim
də məcmuəmə bilmərrə müştəri
olmazdılar.
Kişi, mən yaza billəm ki, Bakı qiraətxanalarında
bayquşlar ulayır?! Mən yaza billəm ki, Bakı cəmiyyəti-xeyriyyəsinin
fikrinə düşən yox, üzvləri çox cahil və
iş görmək istəməyən?! Mən
yaza billəm ki, Bakının küçələri dilənçilik
edən müsəlman övrətləri və
uşaqları ilə doludur?!
Ay Dəmdəməki,
mən yaza billəm ki, aprelin doqquzunda iki məşhur müsəlman
qlasnısı bir-birinə altıaçılan çəkib,
olmayan sözləri bir-birinə dedilər?! Və mən buna
inana billəm ki...
Ay Dəmdəməki,
məcmuədə yaza billəm ki, səfər ayının
iyirmi səkkizində qubalılar ilə bakılılar
Bibi-Heybətdə elə şiddətli baş yardılar ki,
bir neçə nəfərin başının qanı hələ
yenə axır?!
Ay Dəmdəməki,
sən dəlisən-nəsən?
Ay kişi, mən yaza billəm ki, dekabr ayında
bakılılar qərib oğruları eşşəyə
mindirib şəhəri gəzdirdilər, amma öz
oğrularını tutduqda buraxırlar, çünki bu
oğrular qlasnıların qohumudurlar?
Ay Dəmdəməki, bir fikir elə gör mən bu sözlərə məcmuəmdə yer verə billəm ki, sən məndən xahiş edirsən? Bəlkə mən bu sözləri yazaydım, canını hara qoyacaq idin?"
Böyük ədəbin 1906-cı ildə "Molla Nəsrəddin" 3-cü nömrəsində çap olunan "Ay Dəmdəməki" müraciəti ilə başlayan felyetonunu bütünlükdə nümunə verən Rafiq Yusifoğlu həmin mətnə belə şərh verir: "Bu yazını oxuyanda adam heyrətə gəlir. Ay aman, Cəlil Məmmədquluzadə postmodernist üslubun yaradıcısı imiş ki?! Hələ bu bir yana, insafla deyin, 1906-cı ildə gündəmə gətirilən bu problem bu gün də öz aktuallığını saxlayır, ya yox?! Onu da xatırladım ki, Umberto Ekonun "Postmodernizm, kinayə, həzz" məqaləsi 1983-cü ildə qələmə alınıb. Postmodernist görünmək xətrinə görkəmli yazıçılarımızı, alimlərimizi, o cümlədən, Cəlil Məmmədquluzadəni kinayə, rişxənd obyektinə çevirmək istəyən bəzi "postmodernist"lərimiz bunu unutmasınlar və öyrənmək istəyirlərsə, Mirzə Cəlilin əsərlərinə müraciət etsinlər".
Rafiq Yusifoğlunun əslində dərslik kimi nəzərdə tutulan "Ədəbi-nəzəri fikrin inkişaf mərhələləri" monoqrafiyasının ən yaxşı cəhəti ondan ibarətdir ki, ədəbi nəzəri fikrin təşəkkülü, ayrı-ayrı mərhələlərdə, dövrlərdə, ayrı-ayrı ölkələrdə ictimai mühitin təsiri ilə onun inkişafının ümumi mənzərəsini yaratmağa cəhd göstərilir və müəllif əsasən öz məqsədinə nail olur. Əsər boyu nəzəri fikrin görkəmli nümayəndələrinin düşüncə və mülahizələri diqqət mərkəzinə çəkilir. Kitabın informasiya tutumu yetərincə əhatəlidir və ümid edirik ki, tələbələr, magistrantlar, gənc alimlər bu tədqiqat əsərindən çox şey öyrənə, ondan bəhrələnə biləcəklər. Kitabın müəllifinə, zəhmətkeş qələm dostumuza yeni-yeni uğurlar diləyirik.
Məmməd ƏLİYEV
Filologiya
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2016.-5 aprel.- S.7