Nizamişünaslığa giriş:
"Axirət dünyanın ruhudur"
Nizami tövhid, iman və ədalət şairidir.
Onun ağlı, düşüncəsi, qəlbi və
vicdanı insanları qaranlıqdan aydınlığa
çıxarmaq üçün göndərilmiş, nur
qaynağı, içində şübhə olmayan,
kökü uca Allaha, hədəfi insanlara bağlı Qurani-Kərimin
ölməz dəyərləri ilə tərbiyə və
inşa olmuşdur.
Nizamiyə görə, həqiqətin qaynağı olan
Qurani-Kərim uca Allahın insanı tərbiyə etmək
üçün nazil etdiyi mükəmməl layihədir. Onun mətni bir dəfə
nazil oldu, ancaq mənası hər an və
hər zaman nazil olur. Kimin qəlbinə Qurani-Kərimin
mənası nazil olmuşsa, o qurtulmuşdur, iki
dünyanın xoşbəxtliyini qazanmışdır.
Nizami deyir ki, insan kainatı, həyatı,
özünü doğru oxumaq, bu yolla da uca Allahın rizasını
qazanmaq istəyirsə, varlığa Qurani-Kərimin
gözü ilə baxmalıdır. Şairə görə,
bu dünyanın ən böyük məsələsi ilahi
ölçülərə uyğun insan tərbiyə etməkdir
və bütün problemlər iman insanı yetişdirməklə
həll oluna bilər.
Qurani-Kərim bir tərbiyə kitabıdır, bu kitab
insan üçündür, onun səadət
proqramıdır, təsəvvürünü,
ağlını, qəlbini, vicdan və əxlaqını
inşa etməyin ölçülərini, metod və vasitələrini
açıqlayan ilahi mətndir.
Nizaminin xəritəsi
vəhy, bələdçisi hz. Məhəmməddir. O, hərəkət və
çalışma gücünü insanlara sevgidən
alır, o, aşiqdir, varlığını uca Allaha
adamışdır (həsr etmişdir), hədəfi uca
Allahın yer üzündə insanlarla bağlı məqsədinin
gerçəkləşməsinə yardım etmək, ilahi
layihənin fəal iştirakçısı olmaqdır. Onun məqsədi yer üzündə "Rəhmət
evi", yəni barış, sevgi, şəfqət, mərhəmət
və ədalət evi (dünyası) tikməkdir.
Bu "Rəhmət
evi"ni qurmağın ilk şərti
ilahi layihəyə uyğun insan yetişdirməkdir. Nizamiyə
görə, uca Allahın yer üzündə inşa edilməsini
istədiyi bu gözəl evin qurucularının özəllikləri
bunlardır: onlar tövhid inancına sahibdirlər, ədalətə
inanırlar, iki dünyaları var (bu dünya və axirət
aləmi), onlara verilmiş ömrün və hər şeyin
mülkiyyət deyil, əmanət olduğunu bilirlər, bu
iman insanları aldıqları hər nəfəsin bir nemət
olduğunu anlayırlar, bir anda iki an yaşadıqlarına, gələcəklərinin
keçmişləri olduğuna əmindirlər, bu
dünyanı axirəti qazanmaq üçün
yaşayırlar, hər nəfəsi axirət azuqəsinə
çevirməyə çalışırlar, uca Allaha təslim
olmuşlar, onların şüarı budur: insanı sev ki, uca
Allah da səni sevsin. Onlar çalışqan və fədakardırlar,
oyanarlar və oyandırarlar, sevərlər və sevdirərlər,
inanarlar və inandırarlar, anlayarlar və anladarlar, öyrənərlər
və öyrədərlər...
Nizami
insanlığa dəyişim, islah, tərbiyə
ölçüləri vermişdir: cəmiyyəti dəyişmək
istəyirsənsə, insanı, insanı dəyişmək
istəyirsənsə, onun qəlbini, yəni təsəvvürünü
dəyiş. Şairin tərbiyə metodu budur: O, qavramlarla
(anlayışlarla) insanın təsəvvürünü, əmr
və təkliflərlə ağlını, örnəklərlə
şəxsiyyətini inşa edir.
Nizami deyir ki, uca Allah insanın əməyinə
dəyər verir. O, bizim nəticəyə deyil, əməyə
bağlanmağımızı istəyir, O, insanın iradəsinə
hörmət edir, ona görə də qədərin
seçiminə bağlıdır buyurur...
Nizami uca
Allahın ölçülərinə uyğun insan
yetişdirməyin, yer üzünün xəlifəsi
olmağın, axirəti qazanmağın yollarını
göstərir, deyir ki, O, insanı ən gözəl
biçimdə yaratdı, kərəm sahibi etdi, ağıl,
iradə, vicdan neməti verərək üstün və şərəfli
qıldı, ona vəhy göndərdi, əbədi və
sonsuz axirətlə müjdələdi, məna, məqsəd
və hədəf yüklədi.
Nizami
insana zaman şüuru verir, onu tövhid və ədalət
inancına bağlayan dəyərlər sistemi təqdim edir,
deyir ki, insanı ilahi həqiqətlərə bağlı dəyərlərlə
tərbiyə etmək olar, insan və vəhy toxum və torpaq
kimidir, insanı vəhy torpağında əkməsən,
bitməz, insan olmaz. Dəyərin də bir sıra özəllikləri
var. Dəyər insanın, toplumun yaradılış fitrətini
qoruyur, dəyər bəlli bir zamana, bəlli bir qrupa aid ola bilməz, o, insanlığın ortaq sərvətidir.
Dəyər dəyişdirir, tərbiyə edir,
o, yeni, təzə, müsbət olmağın təminatıdır. Dəyər fərqləndirir,
seçir, doğru ilə yanlışı bir-birindən
ayırır. Dəyər sevgi yaradır,
onu çoxaldır, insanları bir-birinə sevgi ilə
bağlayır. Dəyər insanı
qoruyan nemətdir, o, insanı uca Allaha bağlayır, insan
Onsuz həyatın ağır yükünü qaldıra bilməz.
Dəyər uca Allahı insana tanıdır,
insana həddini və məsuliyyətini bildirir. Dəyərlər təqdim etməsi Nizaminin hər
zaman bir ehtiyac olmasının, insanlıq üçün ana
südünə çevrilməsinin, müasirliyinin səbəbidir.
O, insanlara bu dəyərləri təqdim edir:
Uca Allah (c.c)
hər şeyi mənalı və məqsədli yaradıb;
Uca Allaha
(c.c) təslim olmayan azad olmaz;
Azad
olmayanın dəyəri olmaz;
Dəyəri
olmayanın dəyəri olmaz;
Kainat Ona
səcdəyə köklənmişdir;
İnsanın
dəyəri uca Allaha təslim olduğu qədərdir;
Zəhmətsiz
rəhmət yoxdur;
İnsanın
qədəri seçiminə və əməyinə
bağlıdır;
Saleh əməl
qədəri dəyişdirər;
Saleh əməllərin
varsa, ölümdən qorxma, o, səni sevdiyinə
qovuşdurar;
İnsanı
acılar tərbiyə edər;
Zaman əmanətdir,
mülkiyyət deyil;
İman
ümiddir, hər gecə bir gündüzə hamilədir;
Hər gecənin
qaranlığında bir ümid gizlənib;
Bütün
aləmdə əziz olmağın iki şərti var: uca Allah
yolunda cihad və
Onun yardımı;
Varlığını
göz yaşları ilə islat ki, ürəyin
çiçək açsın;
Sən
uca Allaha qulluq et, ruzi dərdi çəkmə;
Dinin qulu
ol, divin qulu olma;
Qəlbinə
hakim olan dünyaya soltan olar;
Nəfsini
əz ki, qəlbin yumşalsın;
Xidmətdən
gözəl əməl yoxdur;
Əməyi
olanın dəyəri olar;
Əməksiz
təvəkkül yoxdur;
Kəramət
halal yaşamaqdır;
Halal
yaşamaq igidlikdir;
İnsanları
razı sal ki, uca Allah da səndən razı olsun;
Bu
dünyada mətbəx odunu olan axirətdə cəhənnəm
otu olar;
Axirətə
inanmayan bu dünyanın dəyərini bilməz;
Axirət
dünyanın ruhudur;
Dövlətin
imanı ədalətdir;
Ədalət
nurdur;
Ədalət
iki dünyanın sərmayəsidir;
Uca
Allahın hidayət qanunu var: Ona təslim ol ki, səni
doğru yola yönəltsin;
Uca
Allahın dəlalət qanunu var: Onu inkar edən azar;
Uca
Allahın təsadüf adlı qanunu yoxdur;
Heç
bir uğur təsadüf deyil, əməyin, alın və
ürək tərinin nəticəsidir ;
Kədər
şadlığın müjdəçisidir, ondan sonra sevinc
gəlir;
Nur
azaldıqca kölgə çoxalar;
Köhnə
budaqları kəsməsən, yeni budaqlar çıxmaz;
Bir
ölkə inancsızlıqla deyil, zülmlə çökər;
Cihadsız
azadlıq yoxdur;
Uca Allahla
sağlam münasibətin şərti tövhid
inancıdır;
İnsanlarla
sağlam münasibətin şərti ədalətdir;
Rəhmət
qapısının açarı düzlükdür;
İnsan
bu dünyada səfərdədir, o, aman verilmiş
yolçudur;
Nizami deyir ki, uca Allahın yaratdığı hər
şeyin mənası və məqsədi var. O, hər
şeyi ilahi nizama uyğun yaratmışdır. Təsadüfi
deyil ki, şair təxəllüs olaraq "Nizami"
sözünü seçmişdir. Nizami
ilahi nizama aid olan deməkdir. O, Nizami təxəllüsünü
seçməklə, əslində, uca Allaha söz
vermişdir: mən sənə aidəm, Allahım,
varlığımı sənə həsr etmişəm, Sənin
nizamından kənara çıxmaram, ömrüm yer üzündə
ilahi nizamın hakim olduğu Rəhmət evinin qurulmasına fəda
olacaq.
Nizaminin bizim və insanlıq üzərində haqqı
var. O, bizim və insanlığın şairidir, insanları
Qurani-Kərimlə inşa etmək istəyən
mücahiddir.
Nizaminin üzərimizdəki ən böyük
haqqı onu anlamaq və anlatmaqdır. Nizami
"Sirlər xəzinəsi" dastanını uca Allahın
Rəhman (mərhəmətin qaynağı) və Rəhim
(çox mərhəmətli) adı ilə
başlamışdır. Bu, Nizaminin vizit
kartıdır, Onu tanımağın və anlamağın
ölçüsüdür, yoludur. O deyir ki, ey insan, məni
anlamaq istəyirsənsə, mənə Qurani-Kərimin pəncərəsindən
bax, yoxsa məni əsla görə bilməzsən, sən mənim
sirlər xəzinəmin (bütün əsərlərimin)
qapısını Qurani-Kərim açarı ilə aça
bilərsən. O deyir ki, iman insanı və toplumu yetişdirənlərin
mənə ehtiyacı var, çünki yazdıqlarım rəhmət
evi qurmaq istəyənlərin dərs vəsaitidir,
proqramıdır, ağlın və ruhun qidası, qəlblərin
şəfası, vicdanların dərmanıdır, insanı
və həyatı doğru göstərən
güzgüdür.
Bizcə,
Nizamini doğru öyrənməyin və anlamağın
yolları bunlardır:
- Nizaminin
düşüncəsinin bağlı olduğu Qurani-Kərim
dərindən öyrənilməlidir. Bu, ilk şərtdir,
bunsuz Nizamini qavramaq mümkün deyil;
- Hz. Məhəmmədin
həyatı və hədislər, islam mədəniyyətinin
əsasları öyrənilməlidir;
- Nizaminin yetişdiyi,
siyasi, tarixi, elmi mühit nəzərə
alınmalıdır;
-
İslama bağlı ədəbiyyatın özəllikləri,
mövzuları, ideyaları, dil və üslub xüsusiyyətləri
tədqiq olunmalıdır;
-
İrfan düşüncə sistemi öyrənilməlidir;
- Nizaminin
dünya kitabxanalarında olan bütün əlyazmaları bir
araya gətirilməli, əsərlərinin mükəmməl
nəşri, yeni sətri və bədii tərcüməsi
hazırlanmalıdır;
- Ərəb
və fars dillərini bilən
nizamişünas mütəxəssislər yetişdirilməlidir;
-
Ayrı-ayrı elm sahələrinin imkanlarından istifadə
edilməlidir.
- Nizaminin
bir mövzunu niyə yazdığı müəyyən edilməlidir,
mövzu ilə bağlı yazılmış bütün
beytlər bir araya gətirilməlidir, beytlərdəki
anlayışların mənası şərh
olunmalıdır, sözlər, anlayışlar və ideya
arasında məna bağı qurulmalıdır;
- Sözdən
mənaya, mənadan məqsədə, məqsəddən hikmətə
prinsipi əsas götürülməlidir;
- Nizaminin
ideyaları, təbliğ etdiyi dəyərlər köhnəlməz,
çünki onların qaynağı mütləq həqiqətdir.
Şairin həmişə müasir
olmasının, insanların ehtiyacına çevrilməsinin
səbəbi də budur. Ancaq Nizami ideyalarının
şərh, təhlil,
tədris, təbliğ dili, üsulu və metodu köhnələr.
Ona görə də Nizaminin bu çağın
insanlarının anlayacağı, qəbul edəcəyi bir
dil, üslub və metodla şərhinə ehtiyac var, biz
Nizamini yüzilliyin idrakına oxumalıyıq;
- Elmi-texniki inkişafın
imkanlarından istifadə olunmalıdır.
Uca Allah
belə buyurur: "... Heç şübhə yoxdur ki, bir
toplumun fərdləri öz iç dünyalarını dəyişdirmədikcə
Allah da o toplumun gedişatını dəyişdirməz..."
("Rəd",13/11).
Bu, ilahi yasadır, dəyişimin
ölçüsüdür. Cəmiyyətin dəyişməsinin
fərddən başlanması qanunudur. Bu qanuna görə
insan iradəli varlıqdır, o, öz iç
dünyasını dəyişdirməsə,
başqalarını dəyişdirə bilməz, nuru olmayan
başqalarına nur verməz.
İnsan oğluna dünya həyatında verilən zaman
diliminə "ömür" deyilmişdir. "Ömür"
sözü "imar" sözü ilə eyni kökdəndir,
mənası təmir etmək, dəyişdirmək, islah etməkdir:
"... Sizi torpaqdan yaradan və sizə oranı (yer
üzünü) imar etmək (islah etmək)
bacarığı bəxş edən Odur" (Hud,
11/61).
Bu qanuna görə fərdi, toplumu islah etməyə sərf
olunmayan ömür ömür deyil. Hər fərd bir
memardır, o, özünü və cəmiyyəti ilahi layihəyə
uyğun inşa etməlidir.
Nizami insanlığa dəyişim, islah, tərbiyə modeli təqdim etmişdir. Bu model islah haradan və necə başlamalıdır sualına cavab verir. Şairə görə islahat, arınma qəlbdən başlamalıdır. İnsan bədəni bir ölkədir, bir dövlətdir. Bu ölkənin, dövlətin mərkəzi qəlbdir. Qəlbinə hakim olmayan varlığına hökm edə bilməz. Şair deyir ki, insanın canı, ruhu və nəfsi var. Ruh və nəfs qəlbə hakim olmaq uğrunda amansız mübarizə aparır. Bu mübarizədə ruh ordusunun sıralarında yer almaq, nəfsi məğlub etmək, ruhu qəlb ölkəsinin soltanı seçmək insanın vəzifəsidir. Bu, səbir, ağıl, iradə tələb edən və mərhələli bir işdir. Qəlbinə hakim olan dünyaya hakim olar.
Nizami sadəcə ilahi qanunları insanlara xatırlatmamışdır, o, bu ölçülərə uyğun dəyərlər təqdim etmişdir. Elə dəyərlər ki, yüz illərdir insanlığa bu dünya və axirət xoşbəxtliyinin yolunu göstərir.
Nizaminin bizə və bütün insanlığa təqdim etdiyi ideya, dəyər, ölçü, mesaj budur: "İnsan qəlbinin soltanı uca Allah olsa, o insanın bu dünyası və axirəti bayram olar!" Bu, əbədi xoşbəxtliyin dəyişməz qanunudur.
Nizaminin insanlara duası var. O, belə dua edir: "Ey yerin və göyün nuru olan Allahım! Mənim əsərlərimi oxuyanların (anlayanların) ağlını, qəlbini və vicdanını nurlandır!". Nizami uca Allaha aşiq, islama aid, insanlığa fəda oldu. Nizamiyə ehtiyacımız var, o, insanlığın sağlam mənəvi qidası, toxumu və mayasıdır.
İnsanların ağlını, qəlbini, vicdanını, iradəsini Nizaminin bağlı olduğu, inandığı və təbliğ etdiyi dəyərlərlə mayalandırmaq bizim vəzifəmizdir. Biz onunla müasir olmalıyıq. Bunun üçün Nizaminin dövrünə getməyə ehtiyac yoxdur, bu, mümkün də deyil, onun ideyalarını bu günümüzə gətirməliyik ki, müasir dünyanın dünyəviləşmək kimi xərçəngdən daha qorxulu xəstəliyinə tutulmuş insanların xəstə ağlına, yaralı qəlbinə, əsli pozulmuş fitrətinə dərman olsun. O, sadəcə tarixin deyil, bu günün və gələcəyin şairidir, o, xatirə də deyil, canlıdır, diridir və dirildir. Bizim vəzifəmiz onu anmaq yox, anlamaqdır, mesajlarını, ideallarını, dəyərlərini günümüzə, həyatımıza daşımaqdır. İşimiz Nizami ilə öyünmək deyil, onun hədəflərini gerçəkləşdirməkdir.
NİZAMİNİN DUASI
Allahım, tövhid qapısını aç,
Nizamiyə həqiqət yolunu göstər.
Mənə elə bir könül ver ki, varlığına inanmağa layiq olsun,
Mənə elə bir dil ver ki, Sənin yaradıcı olduğunu tərif edə bilsin.
Yaxşı olmayanı könlümə yönəltmə.
Bəyənilməyəndən əlimi qısa et.
Könlümü haqq nuru ilə işıqlandır,
Dilimə öz şükrünü öyrət.
Üzümü işıqlandırdın, gözümü də işıqlandır,
Mənə nemət verdin, şükür etməyi də öyrət.
Çətinliyə düşəndə səbir ver, qoy dözümlü olum,
Asanlığa çıxanda qoyma səni unudum.
Öz hikmətlərinlə məni tanış et.
Qəflət pərdəsini qəlbimdən götür,
Yol göstərən quşun pərvazını məndən alma.
Əvvəl
verdiyini axırda geri alma,
Məni heç kəsə möhtac etmə.
Bu
dünya işindən məni qurtar,
Çırağıma öz feyzinlə nur ver.
Başımı
öz astanandan uzaqlaşdırma,
Qəflət yuxusundan məni oyat.
Kəlmeyi-şəhadəti
dilimə elə gətir ki,
İşimin sonu xoşbəxtliklə qurtarsın.
Bədənimi
qənaətlə fərəhləndir,
Mizacımı itaətlə mötədil saxla.
Dərdli
beynimə dərman et,
Onun dərmanını
Mustafanın ayağının torpağından et!
Amin!
Siracəddin
HACI
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi
525-ci qəzet.- 2016.- 19 aprel.- S.6.