Estrada nömrəsinin struktur özəllikləri haqqında qeydlər

 

 

Çox zaman estrada artistlərinin çıxışlarını izləyənlər, onu müasirliyin təqdim etdiyi bir incəsənət növü kimi qəbul edirlər. Halbuki, estradanın kökləri çox-çox uzaq dövrlərə gedib çıxır...

 

Qədim Misirin, Yunanıstanın, Romanın antik sənət nümunələrində estradanın kiçik miniatürlərini sezmək olar. Onun elementləri səyyar komediantların - skomoroxların, şnilmanların (orta əsrlər Almaniyasında: gəzəri, çalğıçı - xanəndə), janqlyorların oyunlarında da özünü göstərib.

 

Azərbaycanda da ta qədim zamanlardan müxtəlif növ sənət çıxışçılarımız estradaya üstünlük veriblər. Pəhləvanların, kəndirbazların, ağır daşqaldıranların, sazəndələrin, bir sözlə, öz istedad bacarığını nümayiş etdirmək istəyənlərin hamısı estrada meydanına can atıblar.

 

"Estrada" - deyəndə, çoxşaxəli incəsənət növündən istifadə edə bilən "meydan" gəlir gözlərimiz önünə. Həqiqətən bu "meydan" hər hansı bir kiçik klubda, kino-konsert zallarında, mədəniyyət saraylarında, hətta idman zalları, stadionlarda da yaradıla bilər. Estrada səhnəsində müxtəlif həcmli konsert-tamaşalar hazırlanır: tələbələrin solo konsertlərindən tutmuş, miniatür teatrı, sirk nömrələri - gözbağlayıcılar, akrobatlar, illüziyaçılardan ibarət çıxışlar, hətta iri həcmli musiqili rəqsli vodevillər, muzikxollar, operettalar sairə.

 

Konsert-tamaşa zallarının seçiminə gəlincə, bu da təbii ki, təqdim olunan estrada proqramının növündən, həcmindən çıxışçılarının sayından asılıdır.

 

Təlxəyin sarayda varlığı sarayın gündəlik ab-havasını tənzimləməklə bağlı idi. Səhərdən axşamacan çalıb-oxumaq, fokus göstərmək, rəqs eləmək, kəndir üstə gəzmək, heyvan oynatmaq mümkün deyil, həm adamı bezdirər. Lakin təlxək sarayda cəmiyyətdə baş verən hadisələrə öz münasibətini bildirir.

 

Estrada janrının özülündə qəhrəmanın monoloqu, şən nəğmələr, akrobatik hərəkətlər, etüdlər, kobud sözlər, gözlənilməyən hərəkətlər durur. Bu janrın aktyorunu müxtəlif manevrlərdə görmək olar. Ancaq digər janrlarda olduğu kimi estradada da realizm başlıca yer tutur.

 

Bütün janrlarda olduğu kimi estrada janrında da özünəməxsus özəllik maraqlı cəhətlər gözə çarpmaqdadır. Bu janrı tarix durduqca araşdırmaq, müsbət mənfi cəhətlərini üzə çıxarmaq hər bir nəzəriyyəçi üçün maraqlı olar. Bu janrı araşdırarkən biz peşəsindən asılı olmayaraq hər bir insanla, sənətkarla üz-üzə gəldik. Estrada janrı digər janrlardan fərqli olaraq tamaşaçını daha çox düşünməyə vadar edir, özündə hər kəsə aid olan nöqsan qüsurları tamaşaçıya təqdim edir. Hər bir insan bu janrda ilk növbədə özünü görür. Bu janrın özəl spesifikası da məhz bundan ibarətdir.

 

Estrada aktyoru bütün peşələrdən xəbərdar olmalı, öz oyununda hər şeyi dəqiqliklə icra etməlidir. Bu aktyorlar lazım gələrsə rəqqas, musiqiçi, molla, süpürgəçi, barmen olmalıdırlar. hər obraza da bir şirinlik, duzluluq qatmağı lazımi şəkildə bacarmalıdırlar.

 

Azərbaycanda bu sənətin inkişafı son əsrə daha çox təsadüf edir. Son dövrlərdə bu sənətə böyük maraq diqqət var.

 

Tanınmış estrada aktyoru Qorxmaz Əlilicanzadə 1990-cı ildə Azərbaycanda ilk Estrada Teatrını yaratmışdır. O, bu teatrın bədii rəhbəri direktorudur.

 

Qorxmaz Əlilicanzadənin Azərbaycanda gənc istedadlıların aşkara çıxarılmasında çox böyük əməyi var. Onun təşkilatçılığı ilə uzun illər keçirilmiş "7-17" müsabiqəsində özünün "Şou Əlili"adlı əyləncəli proqramında xeyli gənc müğənni aşkara çıxarılmışdır. Bu gün bir çox gənc müğənni məhz həmin müsabiqələrdə formalaşmış tamaşaçıların rəğbətini qazanmışdır. Lakin çox təəssüflə qeyd etməliyik ki, son dövrlərdə aktyoru səhnədə çox az-az hallarda görürük.

 

Tanınmış sənətkarlarımız Arif Quliyev, Qorxmaz Əlilicanzadə, Çingiz Əhmədov, mərhum Telman Adıgözəlov, Məbud Məhərrəmov bu sahədə uzun illər maraqlı oyunları ilə yadda qalıblar.

 

90-cı illərdə "Bakılı oğlanlar", "Bu şəhərdə" kimi qruplar yaradılaraq estrada sənətinin inkişafına təkan verdilər.

 

Bu sahənin aktyoru digərlərindən tamamilə fərqlənir. Buradakı aktyor müntəzəm olaraq öz üzərində işləməli, idman etməli, çoxlu mütaliə etməli digər işləri dayandırmamalıdır. Əks təqdirdə öz sənətini itirə bilər.

 

Estrada janrı tamaşaçılara zövq verir, tamaşaçı bu janrda olan konsertləri, tamaşaları səbirsizliklə gözləyir. Çünki bu tamaşalarda həm gülüş var, həm kədər var, həm rəqs, musiqi, parodiya digər nüanslar var. Bu da tamaşaçının ləzzətlə izləyib dincələcəyi bir tamaşadır.

 

Azərbaycanı estrada janrında dünyada layiqincə təmsil edən "Bakılı oğlanlar" komandasını hamımız tanıyırıq. Estrada janrından misilsiz tamaşalar təqdim edən bu qrupun kollektivi olduqca böyük şöhrət sahibi oldular. Onlar KVN kimi Sovetlər Birliyində tanınaraq, ən gözəl tamaşalarını təqdim edib, birinciliyi əldə edirlər. Bu qrupun ən böyük özəlliyi isə onda idi ki, buradakı aktyor heyəti olduqca düzgün biçimli şəkildə yığılmışdır. Bütün aktyorlar bir-birlərini tamamlayırdı. Qrupda mərhum Anar Məmmədxanov, Bəhram Bağırzadə, Cabir İmanov, Tahir İmanov, Murad Dadaşov digərləri iştirak edirdilər. Bəzən onlar tanınmış sənətkarların ifalarından da öz tamaşalarında yararlanırdılar.

 

"Bu şəhərdə" ölkəmizdə tanınıb sevildi. Onlar da öz tamaşaçısını toplamağa müyəssər oldular, tamaşaçı qəlbini fəth etdilər. Bu qrup isə cəmi iki aktyordan -  Rafael İsgəndərov Coşqun Rəhimovdan ibarətdir. Onların bir-birindən maraqlı baxımlı tamaşaları var.

 

Bu yaxınlarda ölkəmizdə Bakı Estrada Teatrı da fəaliyyətə başladı. Teatrın rəhbəri Vüqar Əbdülovdur. Böyük ümidlə işə başlayan teatrın yaradıcılığının uğurlu olacağına ümid bəsləyirik.

 

Qeyd etdiyimiz kimi, estrada janrının struktur özəllikləri məhz bunlardan ibarətdir: maraqlı aktyor truppası, zövqlü tamaşalar, ölçülüb-biçilmiş mövzular.

 

Məşhur teatr nəzəriyyəçisi, rejissoraktyor K.S.Stanislavski deyirdi: "Hər bir tamaşa tamaşaçıya nəsə yeni, maraqlı bir şey deməli, həyatın hansısa vacib bir tərəfini açmalıdır. Əgər bütün bunlar tamaşada yoxdursa, əgər tamaşa tamaşaçını düşündürə bilmirsə, o zaman bu tamaşa heç nəyə lazım deyil. Tamaşaçı bütün tamaşa boyu gülə bilər, ancaq tamaşadan çıxarkən bu gün boş bir tamaşaya baxdıq söyləyərlərsə, boş, yeni düşüncəsiz, zövqsüz tamaşalar tezliklə tamaşaçını gözəl zövqdən məhrum edə bilər".

 

Həqiqətən də belədir. Bizim araşdırma apardığımız estrada janrına bu daha çox şamil edilə bilər. Çünki bu elə bir janrdır ki, hər bir tamaşası fərqli, biçimli, baxımlı və zövqlü olmalıdır.

 

Şükürlər olsun ki, son dövrlərdə gənclər bu janra daha çox maraq göstərir, yeni-yeni tamaşalar hazırlamağa çalışırlar. Lakin bir nəsnəni də qeyd edək ki, bu janr üçün xüsusi yazılmış əsərlərin yoxluğu, rejissor çatışmamazlığı bu gəncləri geri aparır. Əgər tələb olunan əsərlər, professional rejissoraktyor truppası olarsa, zənnimcə bir neçə ilə bizdə də yüksək səviyyəli estrada tamaşalarından söhbət gedə bilər.

 

Rəşidə MƏMMƏDOVA

ADMİU-nun "Kino vəteleviziya sənəti" fakültəsinin magistrantı

rashida177@mail.ru

525-ci qəzet.- 2016.- 29 aprel.- S.8