Mollanəsrəddinçi publisistikada elm və təhsil problemləri
(Əvvəli ötən sayımızda)
Cəlil Məmmədquluzadə "Müəllimlər"
felyetonunda müxtəsər
bir girişlə payız fəslinin gəlməsini və dərslərin başlanmasını
nəzərə çatdırır.
Yazıçı çox böyük
uzaqgörənliklə əsl
mətləbə keçməzdən
əvvəl belə bir məlumat verir: "Hər kəs yüz ildən sonra Qafqaz müsəlmanlarının
məktəb işlərindən
xəbərdar olmaq istəsə, onlar üçün bu, bir neçə sətri yazmaq olar" (Molla Nəsrəddin. "Müəllimlər" felyetonu.
"Molla Nəsrəddin".
1908. ¹ 36.; 2).
Bu kiçik müqəddimədən
sonra əsl mətləbə keçən
yazıçı felyetonda
müsəlman məktəblərindəki
yarıtmaz vəziyyəti
qələmə alır:
"İndi Qafqazda heç müsəlman məktəbi yoxdur ki, orada müəllimlərin
içində bir nəfər, ya iki nəfər sarıqlı müəllim
olmasın. O ki qaldı hökumət məktəbləri, - əgər
orada oxuyan uşaqların bir qədəri müsəlmanlar
olsa, burada bir nəfər sarıqlı müəllim
əlbəttə tapılar.
Bu dediyimiz sarıqlı müəllimlərin bəzisi
prixod mollalarıdır,
amma çoxu qazılardan və məclis üzvlərindəndirlər: yəni bunların hamısı idareyi-rühaniyyənin məvacib
alan qulluqçularıdır...
bunların hər biri bir məktəbdə
və bəlkə iki-üç məktəbdə
məllim hesab olunurlar" (Molla Nəsrəddin. "Müəllimlər" felyetonu.
"Molla Nəsrəddin".
1908. ¹ 36.; 2).
Təsvirdən də aydın olur ki, uşaqlara
dərs deyən müəllimlərin əksəriyyəti
elmdən xəbərsizdirlər. Çünki onlar sarıqlı "prixod mollaları" olduqları üçün
yeni təlim metodlarından, dərslik kitablarından baş çıxarmırlar. Hələ bu
azmış kimi olmayan savadları ilə bir deyil,
bir neçə yerdə işləmələri,
keyfiyyətsiz təlim
vermələri sonda onların vaxt məhdudluğuna görə
dərsləri boş
keçirmələri ilə
nəticələnir. Felyetonda deyilir: "Bakıda Molla Ruhulla əfəndi həmişə məsciddə
və minbərdə ola-ola iki şəhər
məktəbində və
bir də "Səadət"də, ya
qeyri bir məktəbdə müəllim
hesab olunur. Amma şəhər məktəblərinin birində,
məsələn, ildə
yetmiş beş
dərsin qırx beşini ötürür
və ancaq otuz dərsə gedə bilir. Dəxi yazıq nə eləsin, parçalana bilməz ki?" (Molla Nəsrəddin. "Müəllimlər" felyetonu. "Molla Nəsrəddin". 1908. ¹ 36.;
2)
Felyetonda maarif sistemindəki qanun pozuntusu, pərakəndəlik, özbaşınalıq,
biganəlik elmə, təhsilə yanlış,
səthi münasibət
ciddi şəkildə
və bütün xırda detallarına qədər açıqlanaraq
ifşa olunur. Hətta
bir neçə yerdə işləsələr
də, müəllimlərin
sosial vəziyyətlərinin
acınacaqlı olması,
az məvacib
almaları faktı da diqqətdə saxlanılır: "Demək
olmaz ki, bu sarıqlı müəllimlərimiz müəllimlikdən
çox məvacib alırlar; məsələn,
Danabaş kəndində
Molla Tarqulu müəllimlikdən ayda
on dörd şahı
iki qəpik alır" (Molla Nəsrəddin. "Müəllimlər" felyetonu.
"Molla Nəsrəddin".
1908. ¹ 36.; 3).
Müəllif həm də belə müəllimləri
dərs buraxmaqda, intizamsızlıqda və
məsuliyyətsizlikdə günahlandıraraq
onları satirik tipə çevirir. Yazıçı bəzən satirik məqamı və satirik obrazı diqqət mərkəzində
saxlamaq və hadisəni yaddaqalan etmək məqsədilə
toponomik adlardan sənətkarlıqla, yaradıcılıqla
istifadə edir. Belə adların bir çoxu coğrafi məkan kimi mövcud olmasa da, yazıçı şərti olaraq satirik gülüş hədəfinə çevrilən
toponomik adlar vasitəsilə obrazın
daxili aləmini, düşüncə tərzini
tanıtmağa müvəffəq
olur. Belə adlar konkretlikdən uzaq, müəllif təxəyyülünün məhsulu
kimi ortaya çıxır və kinayəli üslubu , satirik gülüşü
dərinləşdirir. Eyni situasiya
məhz "Müəllimlər"
felyetonu üçün
də səciyyəvidir.
Yazıçı mətndə Tarqulunun
şagirdlərə lazımi
savad vermədiyini göstərməklə yanaşı,
həm də onun "Danabaş" kəndinin sakini olduğunu oxucuya anlatmaqla güclü sarkazm yaradır. Kəndin adının gülüş
doğurması, ironik
ifadə tərzi artıq hədəfə çevrilmiş tip haqqında
bədii zəmin hazırlayır, dəqiq və sərrast düşünməyə imkan
yaradır.
Mollanəsrəddinçilərin satirik tiplərinin dilində alınma sözlərdən geniş
istifadə edilir. Üslubi fərdiləşdirməni
nəzərə çatdırmaq
üçün təhkiyəçinin
nitqində rus dilinə məxsus sözlərdən istifadə
yolu ilə mürtəce insanları,
özünü "intelligent" hesab edən yalançı aristokratların
qeyri millətlərin
dilinə aludəçiliyi
diqqət mərkəzində
saxlanılır. Dilimizin leksikasını
əcnəbi sözlərlə
korlayan, öz nitqlərində rus sözləri işlətməklə
guya elmli, təhsilli ziyalı fonu yaratmağa çalışan belə
tiplər tənqid hədəfi kimi seçilirlər. "Molla
Nəsrəddin" jurnalının
səhifələrində yer
alan nəsr
parçasından bir
nümunəyə diqqət
yetirək: "Dəmdəməki
aradan çıxan kimi Bakının russko-tatarski uşqolasının
posledni iclasının
uçenikləri gəldilər
meydana və öz müəllimlərindən
o qədər iftira düzəltdilər ki, mən indi də
xəcalət çəkirəm...
Əvvələn, kiçik hara,
böyükdən şikayət
etmək hara? Sizə nə borcdur ki, uştellər çetıre çasaya kimi ispat eləmirlər?
Onlar oxumuş adamlardırlar, intelligentdirlər. Obrazovannı adamın gecə saat dörddən irəli yatmağı harada görsənib?
Bəli, əgər həqiqətdə bizim oxumuşlarımız gecələr
klublarda ləhvü ləəblə vaxtlarını
keçirib, saat dördə kimi şişmiş gözlərini
ova-ova uşkolun qapılarını
atvarit edələr, o
vaxt giley etməyə bəlkə bir az haqqımız
ola" (Cəlil Məmmədquluzadə. 4 cilddə,
2-ci cild. Bakı, "Öndər nəşriyyatı", 2004. 584 s.; 28). Mətndə ilk növbədə nəzərə çarpan
müəllif təhkiyəsində
işlənən xeyli
sayda rus sözləridir. Əlbəttə ki, felyetonda alınma sözlər təsadüfən işlədilməmişdir.
Yazıçı burada
həm doğma ana dilinə ögey münasibət bəsləyən, özünü
"intelligent" adlandıran yalançı, biganə insanları tənqid atəşinə tutur, həm də ziyalı adına
ləkə olan bəzi müəllimlərin
yüngül həyat
tərzini və müəllim-şagird münasibətlərinin
hansı həddə çatmasını göstərməklə
hələ də mövcud quruluşda belə xoşagəlməz
halların hökm sürdüyünü təəssüf
hissi ilə oxuculara çatdırır.
Mollanəsrəddinçilərin bədii dilində vasitəli və vasitəsiz nitq konstruksiyalarının işlənmə
dairəsi genişdir. Onların bu
ədəbi priyoma müraciət etməsinin
əsas məqsədi,
təbii ki, satirik-komik situasiya yaratmaqdır. Bu konstruksiyaların
əhatə dairəsi
genişləndikcə komizm,
satirik gülüş
daha da kəskinləşərək
birbaşa hədəfi
nişan alır. Xüsusilə də, vasitəsiz
nitqdən yerli-yerində
istifadə etmək onlara oxucuda sözügedən məsələyə
inamı artırmaq və konkretliyə, yığcamlığa nail olmaq
imkanı verir, eyni zamanda, təsvirçilikdən
uzaqlaşmaqla dinamikanı
yüksəltmək mümkün
olur. Bu maraqlı
situasiya ilə C.Məmmədquluzadənin "Xeyirxahlıq" felyetonunda
qarşılaşırıq: "Hələ bir başa düşmürük
ki, "Rəhbər"
nə deyir. Gör hələ əvvəlinci nömrədə
lap başdan nə yazır: "Yaşadığımız
əsr bir əsrdir ki, müntəzəm məktəbi,
milli ədəbiyyatı,
müəyyən məsləkdə
ictimai məişəti
və hər cür iqtisadi mücadiləyə hazırlığı
olmayan millət məişət mücadiləsində
gec-tez məhv olasıdır; yəni türküsü: bir millətin ki məktəbi və kitabı olmasa, o millət puça çıxar" (Cəlil
Məmmədquluzadə. 4 cilddə,
2-ci cild. Bakı, "Öndər nəşriyyatı", 2004. 584 s.; 85).
Yazıçı vasitəsiz nitqdən
istifadə etməklə,
başqasının nitqini
olduğu kimi səsləndirməklə mövcud
cəmiyyətdə elmin,
təhsilin geriliyindən
ciddi narahatlığını
əks etdirir. Həm də yazıçı situasiya ilə vasitəsiz nitq arasındakı tarazlığı,
müvazinəti qoruyub
saxlamağa müvəffəq
olur.
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbiyyatı,
maarifi yeniliklər astanasında idi. Şübhəsiz, "Molla Nəsrəddin" və mollanəsrəddinçilər
bu yenilikçiliyin dayaqları idilər və ədəbiyyat, mətbuat vasitəsilə
xalqı işığa
səsləyirdilər. Mollanəsrəddinçilər təhsil, elm, maarif
məsələlərini yorulmadan
gündəmə gətirməklə
cəhalət məngənəsində
çırpınan bir
xalqın xilası üçün böyük
xidmətlər göstərdilər.
Gülbəniz BABAYEVA
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun aparıcı
elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 18 avqust.- S.4.