Sona əlvidamı?..
ARZU HÜSEYNİN ŞEİRLƏRİ HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Gənc şair Arzu Hüseyn ilk şeir kitabının adını "Sonu əlvida"
adlandırıb və bu kitabda toplanan şeirlərdə ilk baxışda doğrudan da sevən bir qəlbin vida pıçıltılarının şahidi
oluruq.
Bu şeirlərdə qışqırıq,
ayrılıq əzablarından
doğan hay-haray yoxdu, pıçıltı
var və o pıçıltılarda bir
ürəyin həzin,
melodik, zərif duyğuları ifadə olunub.
Mən "əlvida"
kəlməsinə həmişə
şübhə ilə
yanaşmışam və
xüsusən, sevgi şeirlərində canlı,
yaşarı hisslərlə
qarşılaşanda bu
"əlvida" kəlməsinə
əlvida demişəm. Arzu xanımın
şeirlərində də
elə hisslər, elə duyğular dilə gəlir ki, sona əlvida
demək olmur. Çünki onun şeirlərində
ömrün ötən
illəri qısa bir zaman kəsiyini
əhatə edir və əslində, ötən illərlə bu gün arasında
zaman aşırımı
görünmür. Gəlin,
müəllifin bir şeirinə müraciət
edək:
Sağalıb yarası xatirələrin,
Yollar da evimə aparır artıq.
Yazıb
bitirdiyim şeirimsən
mənim,
Qəmli bir romanın qəhrəmanıyıq.
Yarpaqlar
tökülür ümidlər
kimi,
Bahara bir ömür yetməz bəlkə də.
Sən ey gözü dolu səma sakini,
Bulud ətəyini
yerə silkələ.
Onsuz da inciyib günəşi
yerin,
İsitməz qəlbləri soyuq divarlar.
Payıza
tuş gələn məhəbbətlərin,
Hardasa üşüyən
durnaları var.
Mən ki ürəyimi tapmadım çöldən,
Yolunda bu qədər xərclədim,
yetər.
Toplayıb özümü gedirəm
səndən,
Əlvida, əlvida, bahara qədər.
Bu şeir bədii
mükəmməlliyinə görə Arzu xanımın ən yaxşı şeirlərindəndir.
Metaforik düşüncə tərzi,
yəni təbiətin
insan, insanın təbiət kimi obrazlaşdırılması şeirin
bədii təsir gücünü artırır.
Yarpaqların ümid kimi tökülməsi, buludun
ətəyini yerə
silkələməsi, payıza
tuş gələn məhəbbətlərin üşüyən
durnalarla bənzərliyi
şeirdə bir ürəyin həyəcanını
bizə çatdırır. Kitabdakı şeirlərin
daha çox bir mövzu dairəsinə sıxışdırılması
heç də təkrara, eyni fikrin çözələnməsinə
aparıb çıxarmır,
çünki hər şeirdə ayrılığın,
həsrətin yeni çalarları ilə üzləşirik. Arzu xanım
sanki bir eşq dastanını bizə nəql edir və bu
"dastan" heç
də "duvaqqapma"
ilə bitmir. Yəni əslində, "dastan"
başa çatmır.
Necə ki:
Ömürlük məhəbbət olmur,
əzizim,
Hər yazın
qış payı, payız payı var.
Mürgülü dənizin, susqun
dənizin,
Küləklər yuxusun oğurlayırlar.
Yollar uzaqlaşır, dəyişir
fikir,
Zaman dəyirmandı,
əriyir izim.
Bütün ayrılıqlar ömürlük
çəkir,
Ömürlük məhəbbət olmur, əzizim.
Arzu xanımın
şeirlərində iki
fəslin - payızın
və qışın
adı tez-tez hallanır və bu da təsadüfi
deyil. İnsanın içində qəm,
kədər fırtına
qoparırsa və bu qəmin, kədərin sonu görünmürsə, o ürəkdə
payızın yarpaqları
əsir, yağışı,
küləyi gəlir,
qışın qarı
gəlir, soyuğu gəlir. Budur, torpağın da
bir damcı yağışa həsrət
qaldığı bir zaman yağış yağır: "Yuyulur ayların tozu səhərdən, yuyulur yuxulu gözü dənizin".
Çoxdandı dolmuşdu göylərin
gözü,
Buludlar qapqara şara
bənzəyir.
Yağışın altında sevdiyi qızı,
Bir oğlan
əlində çiçək
gözləyir.
Amma "nə
qız gəlmək bilir, nə yağış kəsir, nə də ki, yerindən tərpənir oğlan". Oğlan yağışa
dönür. Haçansa o yağış kəsiləcək,
günəş qış
yuxusundan oyananda yağış da kiriyəcək, əlində
çiçək dəstəsi
tutan oğlan isə yağış heykəlinə dönəcək.
Sevən insanın yağışa, küləyə,
hətta payız və qış fəslinə bələnməsi
təbii ki, ürəkdəki kədərin,
qəmin qərarsızlığından
doğur. Füzuli babamız deyirdi ki: "Bu qəmlər ki, mənim vardır, bəirin başına qoysan, Çıxar kafər cəhənnəmdən, gülər
əhli-əzab oynar".
Mənası budur:
"Quranın bir ayəsində deyilir ki, kafirlərin cəhənnəmdən çıxması
dəvənin kiçilib
iynə ulduzundan keçməsi şəraitində
mümkün olacaqdır.
Yəni kafirlər heç vaxt cəhənnəmdən
çıxa bilməyəcəklər.
Aşiqin də qəmləri
o qədər çoxdur
ki, bunları dəvənin başına
qoysalar, dəvə iynə ulduzundan keçəcək qədər
kiçilər və
cəhənnəmdən xilas
olar" (Bu şərh
mərhum füzulişünas
Sabir Əliyevə məxsusdur). Söhbət qəmin intəhasızlığından
gedir və insanın qəmə, qəmin də insana çevrilməsi bu iki misrada
super-mübaliğə səviyyəsinə
qaldırılıb. Arzu
xanımın "Payız
elegiyası" şeirində
də bu "çevrilmə" - insanın
payıza dönməsi
ilə qarşılaşırıq:
Əriyib
yarpaq-yarpaq
payızla sovrulmuşam,
Sarı xəzəl olmuşam.
Bürünüb gödəkçəmə
dənizin sahilində,
dalğatək qıvrılmışam.
Qəmindən yorulmuşam.
Mən bir dağ çiçəyiyəm,
dağ çəkmisən
köksümə.
Toz basmış məktublarda,
rəsmlərdə azmışam.
Əridim
yarpaq-yarpaq
buludlarla boşaldım,
Küləklərlə yarışdım,
küləklərlə barışdım.
Bir ömür kimi ötdüm,
bir an kimi yaşadım,
Sonra bir heçə döndüm,
səhralara qarışdım.
Arzu xanımın şeirlərində lirik
qəhrəmanın qəminə,
kədərinə səbəb
olan vəfasızı unutmaq motivi bariz nəzərə
çarpır, amma
"sən mənim ömrümə əsən
ruzigar, sən mənim bəxtimə yağan yağışsan,
bəlkə də yaşanan sonuncu bahar, bəlkə də əbədi bitməyən qışsan"
deyilirsə, unutmaq özünə əks olan unutmamaq anlamını gətirir. Bir də ki,
sevgi yaşanılan hisslər kimi təqdim edilirsə, o heç vaxt unudulmayacaq! "Yenə
tapa bilmədim, unutmağın çəmini".
Bir kitablıq
şeirlərdə Arzu
Hüseynin şairlik potensialı da aşkar nəzərə çarpır. Cavan şairlərin bir
çoxu sözə,
daha doğrusu, sözün poetik ifadəsinə diqqətsiz
olurlar, sözləri sağa-sola səpələyir,
onları bir ahəng, bir vurğu altına gətirə bilmirlər.
Arzu Hüseynin şairlik potensialı var və onun şeirlərində
nəzərə çarpan
obrazlı deyim tərzi, bədii təsvirlərə meyl etməsi, fikrini sadə, səmimi şəkildə çatdıra
bilməsi bu fikri təsdiqləyə bilər.
Bu da sevgimizin son noyabrı,
Yenə də nəyinsə sonuna gəldik.
Gözündə bir ovuc dəniz var sənin,
Ağlama, suyunda bata bilərik.
Sonuncu iki misrada həm mübaliğə, həm
də litota (kiçiltmə) nəzərə
çarpır. Dəniz kiçildilir, bir
ovuca sıxışdırılır.
Bu litotadır. Amma o bir ovuc suda
batmaq-bu mübaliğədir.
Bədii
təzadlara da onun şeirlərində tez-tez rast gəlirik.
Əksər şeirləri elə
təzadlar üzərində
qurulub. "Söz
verdik dağları
dəlməyə, amma
Gücümüz çatmadı
çəpər aşmağa".
"Haqsızlıqdan üşümüşdüm, Haqq olana bükülürəm".
Təkcə ayrı-ayrı misralarda,
bəndlərdə deyil,
bütöv şeirin
özündə də
bədii təzad nəzərə çarpır
və bu da şeirin təsirliliyini artırır.
Kimə söyləyim dərdimi?
Səndən başqa kimim var ki?
Belə
uzaq yaşamaqdan,
Daha betər
ölüm var ki?
lll
Yaman çox oynadın qürurumla sən,
Viranə qəlbimdə ulayır külək.
Ruhumun əynində üşüyür
bədən,
İsti bir xəyala bürünəm gərək.
lll
İçimdə bir yaz üşüyür,
Payıza büründü getdi.
Mənim
məhəbbət sandığım,
Dumantək göründü getdi.
Əllərimdən uzaqlarda,
Titrəyirmiş sazaqlarda.
Əlvidası dodaqlarda,
Ahıma sarıldı getdi.
Arzu Hüseyn həm hecada, həm də sərbəstdə yazır və hansında daha çox uğur qazanır sualı verilsə, mən "hər ikisində" cavabını verərdim. Əsas odur ki, şeirdə, hansı vəzndə olursa-olsun, poetik fikir olmalıdır, bu fikir bədiiliklə cilalanmalıdır. Hisslə fikrin vəhdətindən yoğrulur ən gözəl şeir. Arzu xanımın şeirlərinin əksəriyyətində bu vəhdət qorunur. Təbii ki, mən Arzu xanımın bütün şeirlərini eyni dərəcədə qiymətləndirmək, hamısına "gözəldir" demək istəmirəm. Bir iradımı söyləyəcəyəm. Sevgi duyğusuyla yaşamaq, məhəbbət əzabını ürəyinin lap dərinliyinəcən hiss eləmək, sonra bunu misralara çevirmək gözəldir! Şeir ürəyin boşalması, sonra yenə dolması deyilmi? Dünyada sevginin dərmanı yoxdu, varsa, o da şeirdir. Sevgidən yazılan şeirlərin əksəriyyəti vüsaldan deyil, hicrandan, ayrılıqdan söz açır. Amma bu ayrılıq, bu həsrət insanda bədbinlik yaratmamalıdır. Füzulini, Seyid Əzimi, Nəbatini, Natəvanı oxuyursan, onlar QƏMİN POEZİYASINI yaradıblar. Arzu xanımın şeirlərində az da olsa qəmin patalogiya səviyyəsinə endiyini görürük. "Gecə simfoniyası və şair", məncə, Arzu xanımın Qəmin poeziyasını yaratmaq səyinin ən gözəl bəhrəsidirsə, bunu "sonu zibil vedrəsinə atarsan bizi" misrasıyla bitən şeir haqda söyləmək olmaz.Yaxud sonu bu misralarla bitən bir şeir: "Sənə bəslədiyim ülvi hisslərin Qiyməti bir qara qəpik deyilmi"...Hissləri bu dərəcədə prozaikləşdirmək olmaz.
"Yiyəsiz adam", "Ən ağır yükün mənəm", "Bakı", "Məişət", "Dünya kimə qalacaq", "Üşüyürəm, anacan", "Dünya", "Qocalıq", "Gecə simfoniyası və şair", "İlahi", "Salamat", "Qızıma" şeirləri göstərir ki, Arzu Hüseyni birmənalı şəkildə "sevgi şairi" kimi tanımaq doğru olmazdı. Onun həyata, gerçəkliyə, yaşadığı mühitə, cəmiyyətə münasibətini ifadə edən şeirləri də uğurludur.
Qərib düşüb elim mənim,
Nə yurdum var, nə məskənim.
Viran olub evim mənim,
Qalıb qapısı salamat.
Bu qışın ağırdı
dərdi,
Torpağın son otun dərdi.
Vətənində gül bitərdi,
Gəlsəydi yazı salamat.
Yəqin ikinci kitabında bu tipli şeirləri çox görəcəyik...
Vaqif
YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2016.- 4 fevral.- S.7