Milli musiqimizin əvəzolunmaz
ifaçısı
BÖYÜK XANƏNDƏ SARA QƏDİMOVANIN ƏZİZ XATİRƏSİNƏ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
1956-cı ildə Opera və Balet Teatrının yeni
Leylilərə, təzə səsə böyük
ehtiyacı yaranmışdı. Operaya gedən
tamaşaçılar xeyli azalmışdı. Azərbaycan mədəniyyətinin nəhənglərindən
Fikrət Əmirov, Mehdi Məmmədov, Niyazi və Bəhram
Mansurov Sara xanımı Leyli və Əsli rolunda oynamaq
üçün Opera Teatrına dəvət etdilər. Respublikada məşhur müğənni və xanəndə
kimi tanınan Sara xanım, çox tərəddüdlə
razılıq verdikdən sonra gərgin məşqlərə
başladı.
Sara
xanımı Leyli rolunda görmək üçün
respublikanın əksər rayonlarından onlarca adam Opera və Balet Teatrına
axışırdı. Təbii gözəlliyi,
aktyorluq məharəti, muğamları kamil bilməsi, salonun hər
tərəfindən səsinin açıq-aydın eşidilməsi
və Leylinin sözlərini səlist və düzgün ifa
etməsi birləşib, gözəl və füsunkar bir
harmoniya yaradırdı. Sara xanım-Leyli bəzək-düzəyə
aludə olmadan səhnədə gözəl eşqdən
alışıb-yanan lirik Leyli obrazı yaratdı. Sara xanımın Leylisi bu tamaşaya baxanların
yaddaşlarına əbədi həkk olundu. Onda aktyorluq qabiliyyəti yüksək olduğundan fərqli
bir Leyli obrazı yaradırdı. Leyli
rolunu əvvəllər bir çox aktyorlar
oynamışdır, amma Sara xanım bu obraza öz
naxışını vurdu.
"Molodyoj
Azerbaidjana" qəzeti 19 aprel 1959-cu il tarixli nömrəsində
qeyd edir ki, 3 aydan artıq bir müddətdə gərgin
yaradıcılıq əməyi sayəsində Sara Qədimova
parlaq, təsiredici Leyli obrazını yaratmışdır. Bu obraz Sara xanımın ifasında yeni səhnə
həyatı və tamaşaçıların yüksək
qiymətini almışdır.
Heç
təsadüfi deyil ki, 1958-ci ildə Füzulinin vəfatının
400 illiyi ərəfəsində başda Azərbaycan Kommunist
Partiyası Mərkəzi Komitənin birinci katibi İman
Mustafayev olmaqla Mərkəzi Komitənin bürosu Şıxəli
Qurbanovun, Fikrət Əmirovun, Mehdi Məmmədovun və Niyazinin
təkliflərini nəzərə alıb Sara Qədimova və
Əbülfət Əliyevin ifasında "Leyli və Məcnun"
operasını lentə yazdırıb "Qızıl
fond"da saxlanılmasına razılıq verdi.
Respublikaya gələn yüksək səviyyəli
qonaqlar, hökumət rəhbərləri tərəfindən
Sara Qədimova və Əbülfət Əliyevin iştirak
etdikləri "Leyli və Məcnun" operasına
aparırdılar. Vaxtilə Azərbaycan KP Mərkəzi Komitənin katibi
olmuş İmam Mustafayev danışırdı ki, Misir Ərəb
Respublikasının prezidenti Camal Abdul Nasiri 1958-ci ildə
"Leyli və Məcnun" operasına apardıq və opera onun çox
xoşuna gəldi. İranın "Tarla
bülbülü" kinosunun yaradıcı heyəti də
bu tamaşaya baxmışdı.
Sara Qədimovanın "Əsli və Kərəm"
operasında ifa etdiyi Əsli rolu da teatr tənqidçilərinin
yüksək qiymətini aldı. O, bu rola təbii oynamaqla, ona yeni bir
səhnə həyatı verdi.
Əməksevər valideynlərinə layiqli övlad
olan Sara hələ kiçik yaşlarından, onlardan ədəb-ərkan,
böyük-kiçik yeri bilmək, haqqa tapınmaq kimi xasiyyətlər
əxz etmişdi. Bunlar sonrakı həyat yolunda ona çox
gərəkli olub, kömək edib.
Sara xanım özündən böyük sənətkarlara,
xanəndələrə hörmətlə yanaşır,
onların məsləhətlərinə dönə-dönə
əməl edərdi.
Təsəvvür edin ki, Bülbül kimi çox tələbkar,
Rəşid Behbudov kimi çılğın, Xan
Şuşinski kimi ağırtəbiətli sənətkarlar
qadın müğənnilərdən ən çox Sara
xanımı qəbul edir və qastrollara onunla birlikdə gedərdilər.
Rəşid
Behbudov deyərdi: "Sara xanımla birlikdə 6 ölkədə
qastrolda olmuşam, ondan iynənin ucu qədər də inciməmişəm".
1964-cü ildə Bakıda qəfil bir faciəvi hadisə
oldu. Sara xanım bağına gedərkən, avtomobil qəzasına
düşərək ağır xəsarət
almışdı. Bu qəza çox
söz-söhbət, şaiyələr yaratdı. Onun müalicəsi ilə məşhur travmatoloq Lev
Frankenberq məşğul olurdu. Həkimlər
çalışırdılar ki, Sara xanımda qəzadan
heç bir əsər-əlamət qalmasın. Lakin istənilən nəticə
alınmırdı. Kosmonavt Valentina
Tereşkova Moskvanın ən məşhur travmatoloqu olan Valeri
Trapeznikovu Bakıya göndərdi. Müalicə
uğurla başa çatdı. Qəzadan
heç bir fəsad qalmadı.
Azərbaycan KP Mərkəzi Komitənin katibi Şıxəli
Qurbanov Sara xanımın sənətinə yüksək qiymət
verirdi. Dəfələrlə onu deputat seçildiyi Goranboy
və Qusar rayonlarına aparıb, seçiciləri
qarşısında konsertini təşkil etmişdi.
1965-ci il
mayın 25-də
Şıxəli Qurbanov onu yanına
çağırdı. Onların arasında belə
bir söhbət oldu.
- Sara
xanım niyə oxumursunuz? Siz mənim
maşınımda da qəzaya düşə bilərdiniz.
Bu bir təsadüfdür. - Sara xanım
Şıxəli müəllimə heç bir cavab vermədi.
Şıxəli Qurbanov Radio və Televiziya Komitəsinin
sədri Ənvər Əlibəyliyə zəng vurub, Sara
xanımın televiziyada nə üçün
oxumamasının səbəbini soruşmuşdu. Ə.Əlibəyli
demişdi ki, nə qədər onu dəvət etsək də,
o, gəlmək istəmir, oxumaqdan imtina edir. Ş.Qurbanov Filarmoniyanın direktoru Niyaziyə
tapşırır ki, mayın 29, 30, 31-də Sara
xanımın Filarmoniyada konserti olmalıdır.
Mayın
30, 31-də Niyazinin dirijorluğu ilə simfonik konsertin olması barədə hər
yerə afişa vurulmuşdu. Şıxəli
Qurbanov Niyaziyə tapşırır ki, həmin
afişaları təcili çıxarıb, onun yerinə Sara
xanımın konserti ilə əlaqədar afişalar
vurulmalıdır. Niyazi bundan pərt olsa da Ş.
Qurbanovun tapşırığını yerinə yetirməli
olur.
Üç gün ərzində Filarmoniyada Sara
xanımın böyük və möhtəşəm konserti
oldu. Mən həmin konsertləri çox yaxşı
xatırlayıram.
Birinci
sırada Şıxəli Qurbanov, Bəxtiyar Vahabzadə, mədəniyyət
naziri Rauf Hacıyev, Niyazi, Azərbaycan komsomolu Mərkəzi
Komitənin birinci katibi Məsud Əlizadə,
yazıçı Ələviyyə Babayeva, Mirzə
İbrahimov, Yavər Kələntərli, Xan Şuşinski,
Qurban Pirimov əyləşmişdilər.
O vaxt
Bakıya yayılmışdı ki, Sara xanımın
ayağının biri protezdir. Ona görə də
həkim Lev Frankenberq Sara xanıma
tapşırmışdır ki, qısa səhnə
paltarı geyinsin ki, bu dedi-qoduya son qoyulsun. Sara xanım da həkimin təklifini qəbul
etmişdir. Konsertlər 2 saat əvəzinə
3 saat çəkdi. Sara xanım konsertləri "Şur" dəstgahı
ilə başlayır və bu muğamı 40 dəqiqə
oxuyurdu. Respublikanın rayonlarından konsertə
çoxlu pərəstişkarlar gəlmişdir. Səhnə başdan-başa gül-çiçəklə
dolu idi. Dinləyicilərin çoxu bilet
tapa bilmirdilər. Onlarca adam salonda
ayaq üstə dayanmışdılar. Möhtəşəm
ifalar alındı. Sara xanımın ifa
etdiyi muğam, hər bir mahnı alqışlarla
qarşılanırdı. Bu konsertlər əsl
bayrama çevrilmişdi.
Sara xanım 400-dən artıq xalq və bəstəkar
mahnısı və 11 muğam ifa edib. Hazırda
radionun "Qızıl fond"unda 7 muğam və 200-dən
çox mahnı qorunub saxlanılır. Sara
Qədimova yaşlı nəslin dinlədiyi və pərəstiş
etdiyi bir müğənnidir. Keçən
əsrin 50-70-ci illərinin adamları onun
mahnılarının qanadlarında böyüyüb
boya-başa çatmış və formalaşmışlar.
Sara xanım dövrünün ən gözəl
qadınlarından biri olmuşdur. Onun böyük portretini yaradan
Böyükağa Mirzəzadə deyirdi: "Fırça
Sara xanımın təbii gözəlliyini təsvir etməkdə
çox acizdir". O, xanım kimi doğuldu, xanım kimi
yaşadı və xanım kimi köçdü bu
dünyadan.
Sara xanımın yüksək şəxsiyyəti
vardı. Çox ciddi, zəhmli, zabitəli xanım idi.
Müğənnilər onun yanında
özünü yığışdırar, artıq-əksik
bir ifadə işlətməyə cürət etməzdilər.
O deyərdi ki, hər bir müğənni şəxsiyyət
olmalıdır. Xan Şuşinski zarafata salıb deyərdi:
"Allah Saranı kişi yaratmalı idi". Sonra isə əlavə
edərdi: "Qadın olmasına baxmayaraq bizim hamımız
(artistləri nəzərdə tuturdu) ondan "qorxuruq".
Moskvada Stalinin, Bakıda Mircəfər Bağırovun,
Filarmoniyada isə Sara xanımın dad əlindən". Sara
xanımın evdarlığına söz ola
bilməzdi. Onun hazırladığı xörəklərin
dadı-tamı haqqında Bakıda indi də maraqlı əfsanələr
gəzir. Əbülfət Əliyev deyərdi
ki, Sara xanımın hazırladığı xörəklərin
dadından doymaq olmur, bu xörəkləri iki əllə yemək
istəyirsən. Onun qolunu
çırmalayıb qonaqlara necə qulluq etdiyini görəndən
sonra bu xanımın artist olmasına adamın inanmağı
gəlmir.
Sara xanımın ən mərd xüsusiyyətlərindən
biri də o idi ki, ömründə dilinə yalan söz gəlməzdi,
görmədiyi hadisəni qətiyyən danışmazdı. Bu illər ərzində
onun kiminsə qeybətini qıldığını, kiminsə
qarasına danışdığını görmədim və
eşitmədim. Kimin nə nöqsanı, qəbahəti
vardırsa çəkinmədən, qorxmadan düz onun
gözünün içinə deyərdi, kindən-küdurətdən,
qərəzçilikdən uzaq bir adam idi.
Filarmoniyanın direktoru, böyük dirijorumuz Niyazi bu ali keyfiyyətlərini nəzərə alaraq
deyərdi ki, bizim Sara xanım başqa bir aləmdir.
İllər bir-birini əvəz edirdi. Bu illər
onun şan-şöhrətini bütün ölkəyə
yaydı. Sara xanım yaşının 83
olmasına baxmayaraq gözəlliyini saxlayırdı, çox
təravətli görünürdü.
Sağlamlığına söz ola bilməzdi.
Dəvət olunduğu bütün tədbirlərdə
iştirak edir, məclisə uyğun muğam və
mahnılar oxuyardı. Sara xanım əlbətdə,
40-45 il bundan əvvəlki kimi deyildi.
Əbədi gözəlliyini də saxlamağa iddialı
deyildi. Vaxtilə Saranı səhnədə
görənlər, ömrünün axırında da səhnədə
görəndə heyrətlənirdilər. İllər bu qadının üzərində hakim
olmamışdı. Biz onun səsini və
ifasını eşitməyə adət etmişdik. Onun oxuduğu nəğmələr nə köhnəlir,
nə də unudulur. Xalqımız Sara
xanımın belə qəfil ölümünü gözləmirdi.
O, daim diqqət mərkəzində idi. Amma
alın yazısına nə deyəsən. Onun ölüm xəbərinin yayılması minlərlə
insanı sarsıtdı.
Vida mərasimi Bakıda son illərin ən qələbəlik,
ən möhtəşəm dəfn mərasimi idi. Onun ölüm
xəbərini eşidən sənətçilər,
xüsusilə müğənninin onlarca pərəstişkarları
rayonlardan gəlmişdilər. Lerikdən,
İsmayıllıdan, Şəkidən, Qubadan və digər
rayonlardan gələnlər göz yaşı axıdır, qəm-qüssə
içində idilər. Onlar əsas
etibarı ilə müğənninin səsinin vurğunu olan
keçən əsrin 40-60-cı illərin adamları idilər.
Qıçının
birini müharibədə itirmiş, hasa ilə yeriyən
yaşlı bir kişinin ağladığını görən
bəstəkar Şəfiqə Axundova qəhərdən
boğula-boğula həmin kişini göstərərək
dedi:
- Bax, əsl
xalq məhəbbəti budur.
Sara xanım Fəxri Xiyabanda dəfn olundu. Burada adam
əlindən tərpənmək olmurdu. Onun məzarı
üstünə qoyulan gül-çiçək dəstəsinin
sayı-hesabı yox idi. Çünki Sara
Qədimova kimi müğənnilər və xanəndələri
tarix nadir hallarda yetişdirir və bu əsrdə bir dəfə
mümkündür.
Sara xanımın məzarı üzərində həmişə
təzə-tər çiçəklər olur. Axı, onun səsi
bu gün də diridir, yaşayır və yaşadır.
O, bir ulduz idi, bir dəfə səmadan bizim üçün
yerə enmiş və 67 illik səhnə fəaliyyətindən
sonra yenidən göyə qayıtmışdı. Sara xanım
öz təbiiliyi, kişi xarakteri, mərdliyi,
qorxmazlığı və özünəməxsusluğu ilə
xalq arasında böyük nüfuz qazanmışdı. O,
bizim nəslin daim dinlədiyi və sevdiyi müğənni
idi. Biz həmişə onu Azərbaycan gözəli,
ustad xanəndə, vətənpərvər müğənni,
daxilən və zahirən gözəl və nadir şəxsiyyət
kimi xatırlayacağıq.
Çingiz
Fərəcov
525-ci qəzet.- 2016.- 5 fevral.- S.4