Böyük elmin
hüdudları və sübutları
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
istedadlı və məhsuldar nümayəndələri
sırasında xüsusi
yeri olan filologiya üzrə elmlər doktoru, professor, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi kafedrasının
müdiri Himalay Ənvəroğlunun (Qasımovun)
imzası elmi-ədəbi
ictimaiyyətə yaxşı
tanışdır.
Görkəmli alim Naxçıvan
şəhərində dünyaya
göz açıb,
ilk təhsilini burada alıb, Bakıda ali təhsili başa vurduqdan sonra Naxçıvandakı
2 saylı orta məktəbdə bir neçə il müəllim işləyib,
1970-ci ildən taleyini
indiki Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti ilə bağlayıb, bu ali təhsil
ocağında baş
laborantlıqdan kafedra
müdirliyinə, professorluğadək
şərəfli elmi-pedaqoji
yol keçib.
Himalay
müəllim uzun illərdir ki, klassik və müasir ədəbiyyatımızın
yaradıcılıq problemlərini,
məşhur nümayəndələrinin
ədəbi irsini yüksək professionallıqla
tədris və tədqiq etməkdədir.
Onun fundamental araşdırmalarının
ən mühüm özəlliklərindən biri
budur ki, həmin tədqiqatlar diqqət mərkəzinə
çəkilən bədii
mətnlərə, ümumən
ədəbi prosesə
orijinal və konseptual elmi yanaşmanın yeni, həm də kifayət qədər dolğun, hərtərəfli və
mükəmməl səviyyəsi
ilə xarakterizə olunur. Görkəmli alim haqqında söz açdığı
problem və şəxsiyyətlərə
doqmatik gəlib və stereotiplərdən
yox, mətnin özünün mahiyyətindən
doğan elmi-ədəbi
prinsiplər prizmasından
münasibət bildirir,
istər klassik, istərsə də müasir ədəbiyyatın
ayrı-ayrı nümayəndələrinin
yaradıcılığından danışarkən hər
bir əsərin əsl mahiyyətinə nüfuz edir, onun səciyyəvi məziyyətlərini, ələlxüsus
da əvvəllər diqqət yetirilməmiş
məqam və detalları, onların ideya-bədii arxitektonikadakı
mövqeyini, funksiyasını zərgər
dəqiqliyi ilə aşkarlayır. Başqa sözlə deyilsə, haqqında əvvəllər
az, yaxud
çox yazılmasından
asılı olmayaraq Himalay müəllimin elmi-ədəbi təhlil müstəvisinə gətirərək
yeni təfəkkür
işığında incələyib
dəyərləndirdiyi bədii
əsərlər, bütövlükdə
ədəbiyyatımızın bir sıra görkəmli
nümayəndələrinin yaradıcılığı bu
yolla sanki bir daha kəşf
olunur - özünün
bütün tematika, problematika özəllikləri
ilə.
Bütün bunlar isə təsadüfi xarakter daşımayıb, tanınmış
ədəbiyyatşünasın elmi üslub və konsepsiyasının
təyinedici əlaməti
kimi üzə çıxmış, filologiyamızın
bir çox dəyərli tədqiqatlarla
zənginləşməsinə rəvac vermişdir. Ustad alimin müxtəlif illərdə çap olunmuş “Müasir Azərbaycan romanı: janrın poetika və tipologiyası”, “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında yaradıcılıq
meylləri”, “Müasir
Azərbaycan romanının
qaynaqları”,” Azərbaycan
ədəbiyyatının yaradıcılıq
problemləri”, “Səməd
Vurğunun poetik dünyası”, “Azərbaycan
şeirinin poetikası”, “Azərbaycan dramaturgiyası: tarixilik və müasirlik”, “Hüseyn Cavidin lirikası və dramaturgiyası”, “Şəhriyarın
lirikası və etiqadı”, “Azərbaycan romanının inkişaf problemləri”, “Sənət
və sənətkarlıq
məsələləri yeni
düşüncə müstəvisində”
və digər qiymətli kitabları ədəbiyyatşünaslığımızın
ciddi uğurları sırasındadır.
Bu dəyərli tədqiqatlardan
alınan mükəmməl,
həm də heyrətamiz təəssürat
professor Himalay Ənvəroğlunun
universal ədəbiyyatşünas təfəkkürünün, mötəbər
elmi fəaliyyətinin
geniş hüdudlarına
(əslində hüdudsuzluğuna)
sübutdur. Belə ki, Himalay müəllim klassik söz sənətimizi də çağdaş ədəbi prosesi də eyni bələdlik
və professionallıqla
incələyir, bədii
yaradıcılığın ən müxtəlif sahələrindən bəhs
edərək sanballı
ədəbiyyatşünaslıq konsepsiyası ortaya qoyur.
Himalay müəllim
tanınmış ədəbiyyat
nəzəriyyəçisidir. Onun “Bədiiliyin meyarı”, “Ədəbiyyat nəzəriyyəsindən
mühazirələr” və
s. kitabları bilavasitə
nəzəri problemlərdən
bəhs edir. Alimin klassik və müasir ədəbiyyata həsr olunmuş çoxsaylı araşdırmaları
da məhz özünün elmi-nəzəri
mükəmməlliyi və
siqləti ilə səciyyələnir.
Professor H.Ənvəroğlu çoxəsrlik Azərbaycan
poeziyasının mötəbər
və nüfuzlu tədqiqatçılarından biridir. Təkcə elə süjetli
lirikamızın təşəkkülü,
inkişaf yolu və yaradıcılıq
problemlərinə həsr
olunmuş fundamental araşdırması
kifayətdir ki, onun bu sahədəki
ciddi xidmətləri əyani şəkildə
göz önünə
gəlsin. İ.Nəsimi, M.Füzuli, M.Şəhriyar,
B.Vahabzadə kimi böyük şairlərimizin
lirikasının tematika
və problematikasını,
poetik özünəməxsusluğunu
yeni təfəkkür
işığında araşdırması,
S.Vurğunun poema yaradıcılığını onun süjetli şeirlərini də diqqətə çəkərək
əhatəli kontekstdə
incələməsi də
alimin geniş elmi erudisiyasından soraq verir.
Hörmətli professorun dəyərli elmi araşdırmalarının
mühüm bir qolu da bədii
nəsrimizlə bağlıdır. Heç
təsadüfi deyil ki, ədəbiyyatşünaslığımızda
müasir Azərbaycan
romanının poetika
və tipologiyası,
o cümlədən, janrın
əsas nəzəri-estetik
problemləri, inkişaf
mərhələləri, yaradıcılıq
təmayülləri, tipoloji
prinsipləri, üslub
rəngarəngliyi, çağdaş
roman poetikasında folklordan,
klassik ənənədən
gələn mənbələr
və s. barədə
ən mötəbər
tədqiqatlar sırasında Himalay müəllimin monoqrafiyaları
xüsusi çəkiyə
və mövqeyə malikdir. Bu aspektdə
onun S.Rəhimov, İ.Əfəndiyev, Anar kimi ustad yazıçıların
bədii nəsrini ən müxtəlif məqamlarına qədər
incələyən tədqiqatlarını
da yada salmaq
yerinə düşər.
İstedadlı ədəbiyyatşünas dramaturgiyamızın da kamil bilicisi və tədqiqatçısıdır.
H.Cavid, S.Vurğun, İ.Əfəndiyev
və Anarın dramaturji yaradıcılığı
barədə əhatəli
araşdırmaları ədəbi
prosesə və bədii mətnlərə
konseptual elmi yanaşmanın diqqətəlayiq
uğuru kimi ortaya çıxmışdır.
Himalay müəllim
elmi-ədəbi prosesi
müntəzəm izləyir,
ədəbiyatşünaslığın
və ədəbi tənqidin aktual problemlərinə, müxtəlif
alimlərin əsərlərinə
diqqət yetirib mükəmməl dəyərləndirmələr
aparır. Onun Mir Cəlal, B.Nəbiyev,
T.Kərimli, N.Paşayeva,
Y.Axundlu, Q.Paşayev, E.Quliyev, G.Əliyeva və digərlərinin tədqiqatları barədə
qələmə aldığı
məqalələr bu
baxımdan səciyyəvidir.
Öz növbəsində
müxtəlif ədəbiyyatşünaslar
da professor H.Ənvəroğlunun
elmi fəaliyyəti barədə diqqətəlayiq
məqalələr yazmış,
yüksək fikirlər
ifadə etmişlər:
AMEA-nın müxbir üzvü, əməkdar
elm xadimi, professor N.Paşayeva,
professorlardan Y.Axundlu, E.Quliyev, T.Salamoğlu, M.Allahmanlı, dosentlərdən
N.Nəcəfov, Y.Rzayev,
T.Rəhimli, F.Əsgərli
və digərləri.
Himalay müəllim
yeni elmi nəsillərin formalaşmasına
da böyük əmək sərf edir. Xarakterindəki alicənablıq və xeyirxahlıqla xoşniyyətli tələbkarlığın
vəhdəti neçə-neçə
gənc elm adamının
formalaşması və
inkişafında önəmli
rol oynamış və oynamaqdadır.
Bu gün ölkəmizin
ən müxtəlif
elm və təhsil ocaqlarında professorun çoxsaylı yetirmələri
uğurla fəaliyyət
göstərirlər. Bilavasitə auditoriyada tələbəsi olmasam da böyük ziyalımız
Himalay Ənvəroğlu
mənim üçün
də həmişə
əsl müəllim ucalığındadır...
Hörmətli Himalay müəllimə
möhkəm cansağlığı,
yeni elmi uğurlar diləyirik!
Hüseyn HƏŞİMLİ
Filologiya üzrə elmlər
doktoru, Əməkdar elm
xadimi
525-ci qəzet.- 2016.- 27 fevral.- S.19