Multikulturalizm -
keçmişin, indinin və gələcəyin mənəvi
dəyəri kimi
SƏMAVİ
DİNLƏRİN TEOLOJİ POTENSİALINDA MULTİKULTURAL
İMPULSLAR
İnsan cəmiyyətinin inkişafı tarixində önəmli yer tutan dinlər, o cümlədən, səmavi dinlər yayğın olduğu ərazilərdə onu qəbul edən insanların dünyagörüşünə, həyat tərzinə, psixologiyasına, onların mənəvi norma və ideallarının formalaşmasına, davranış modellərinin müəyyənləşməsinə və s. çox ciddi təsir göstərmiş və göstərməkdədir.
Bu dinlər iqtisadi, sosial-siyasi və mədəni həyatın,
tarixən formalaşmış ənənələrin müxtəlif
səviyyələrdə olmasına baxmayaraq,
yayıldıqları ərazilərdə zaman-zaman bir-biri ilə
yaxın təmasda olmuş və çoxəsrlik
qarşılıqlı təsir prosesi nəticəsində
bir-birindən xeyli dərəcədə faydalana bilmişlər.
Qeyd edək ki, səmavi dinlər kimi musəvilik, xristianlıq
və islamın bir çox cəhətləri, o cümlədən,
inanc əsasları və söykəndiyi əxlaqi dəyərlərin
xeylisi ortaq xarakter daşıyır. Allahın
varlığına və birliyinə, mələklərinə,
peyğəmbərlərinə, axirət gününə, cənnət
və cəhənnəmin varlığına iman gətirmək
hər üç dinin də əsas şərtlərindəndir.
Eyni zamanda fədakarlıq, təvazökarlıq, sevgi, mərhəmət,
qərəzsizlik, başqalarına sayğı,
dürüstlük, hər cür haqsızlıqdan çəkinmək,
ədalətli olmaq, vicdanlı davranmaq və s. kimi gözəl
əxlaq xüsusiyyətləri də birgə dəyərlərdən
hesab etmək olar. Humanizm prinsiplərinə
söykənən, bu dinlərin əxlaq sistemləri
multikulturalizmin də əsasında dayanan qövmlər və
insanlar arasındakı müxtəlifliyə hörmət,
başqalarına sayğı, qərəzsizlik, zordan imtina, əfvedici
olmaq, iradə və seçim azadlığı kimi keyfiyyətlərin
olmasını tələb edirdi.
Yəhudilik. Səmavi dinlərdən biri olan yəhudilik və onun əsas
kitabı olan Tövratda iman gətirənlərdən
başqalarına sayğı, ədalətlilik, əməllərində
qərəzsizlik, səbirli, təvazökar olmaq və s. kimi əxlaqi
sifətlərin olması tələb olunur.
Tövratda
müxtəliflik birgəyaşayış norması kimi qəbul
edilərək insanların bir arada, bir-birinə fərq
qoymadan sülh şəraitində yaşaması tələb
olunur: "Dünyada yaşayan xalqlara, millətlərə və
dillərə mənsub olan insanlara belə yazdı:
"Sülhünüz bol olsun!" (Daniel, 6: 25); Heç kəsdən
qisas alma, heç kimə kin saxlama...
Qonşunu özün kimi sev... (Levililər, 19:
18); "Yad adama qarşı pis rəftar göstərmə,
onu incitmə, axı siz də Misirdə yad idiniz".
Tövratda
ədalətlilik insanın gözəl əxlaqi sifətlərindən
biri kimi təqdim olunur və iman gətirənlərdən
doğruluq, pisliyi inkar, haqsızlığa qarşı
çıxma və s. kimi keyfiyyətlər istənilir:
"Ədalətli olanlar, hər zaman əməlisaleh olanlar
necə xoşbəxt insanlardır!" (Məzmur, 106: 3);
"Ordular Rəbbi belə deyir: "Düzgün və ədalətlə
mühakimə edin. Hər kəs bir-birinə məhəbbət
və mərhəmət göstərsin" (Zəkəriyyə,
7: 9); "...Bunların yerinə ədaləti ayırd etmək
üçün dərrakə istədin. Mən istəyini
yerinə yetirirəm..." (1 Padşahlar, 3: 11-12); "Rəbb
belə deyir: Ədaləti qoruyun, salehliyə əməl
edin..." (Yeşaya, 56: 1); "Nifrət nifaq
yaradar, lakin məhəbbət bütün günahları
örtər" (Süleymanın məsəlləri, 10: 12);
"...Qırıq qəlbli olanların ruhunu diriltmək, həlimlərin
ürəklərini dirçəltmək üçün
onlarla birlikdəyəm" (Yeşaya, 57: 15).
Musəvilik
insanlara qarşı xoşniyyətli və əfvedici
olmağı tövsiyə edir: "Düşmənin
acdırsa, onu yedizdir, susuzdusa, ona su ver. Belə etməklə
sanki başına köz tökərsən, bunun əvəzini
Rəbdən alarsan" (Süleymanın məsəlləri,
25: 21-22); "Heç kəsdən qisas alma,
heç kimə kin saxlama... Qonşunu özün kimi
sev..." (Levililər, 19: 18); "Xeyirxahlıq
və sədaqət hər təqsirə kəffarə olar,
insan Rəbb qorxusuna görə pislikdən dönər"
(Süleymanın məsəlləri, 16: 6); "Təvazökar
olsalar, dua edib Məni axtarsalar və pis yollardan geri
qayıtsalar... onların günahını
bağışlayacağam və torpaqlarını bərəkətləndirəcəyəm"
(2 Salnamələr, 7: 14).
Xristianlıq. Məzlumların dini kimi ortaya
çıxan xristianlıq öz əxlaq sistemi ilə
yayıldığı ərazilərdə toplumun həyatına
bir sıra yeniliklər gətirdi. Bu,
birinci növbədə əxlaqi dəyərləri
özündə əks etdirən təlimatlardan, ilahi nəsihətlərdən
və yaxud çağrışlardan ibarət idi. Hər bir xristianın bu əxlaqi
çağrışlara əməl etməsi xristian
adını daşımanın vacib şərtlərindən
hesab edilirdi. Humanist mahiyyət daşıyan və
xristian əxlaqının əsasında dayanan əxlaqi təlimatlara
rifah (nemət) naminə əzabkeşlik, bütün
günahların bağışlanması (ümumi əfv),
düşmənləri sevmək, düşmənə və
hər hansı şərə (pisliyə) müqavimət
göstərməmək (düşməncəsinə və
pisliklə cavab verməmək) və s. haqqında xristian təlimini
misal göstərə bilərik.
Xristianlıq
etnik mənşəyindən, dinindən, irqindən, cinsindən
və s. asılı olmayaraq insanlar arasında fərq qoymurdu.
Markın müjdəsində deyilirdi: .... İsaya dedilər:
"Müəllim, biz bilirik ki, Sən etibarlı adamsan və
heç kimə tərəfkeşlik etmirsən.
Çünki insanlar arasında fərq qoymursan və
Allahın yolunu həqiqətə görə öyrədirsən
(12:14);"... Artıq Yəhudi ilə Yunan, qulla azad, kişi ilə qadın arasında fərq
yoxdur. Çünki hamınız Məsih İsada
birsiniz" (Qalatiyalılar 3:28); "... Bilin ki,
onların da, sizin də Ağanız göylərdədir və
O, insanlar arasında tərəfkeşlik etməz (Efeslilər
6:9).
İncil
dində məcburiyyət və zorakılığın əleyhinə
çıxırdı: "Rəbbin qulu davakar
olmamalıdır. Əksinə, hamı ilə mülayim rəftar
etməli, öyrətməyə qabil, səbirli
olmalıdır" (2 Timotey 2:24); "... istədim ki, etdiyin
yaxşılıq məcburi deyil, könüllü olsun"
(Filimon 14); "... Allahın sizə həvalə
etdiyi sürüsünü otarın. Ona zorla yox,
könüllü və Allahı razı salan tərzdə,
haqsız qazanca həris olmadan, həvəslə nəzarət
edin" (1 Peter 5:2);
Rəbb belə deyir: " Ədalət və
salehliklə rəftar edin. Məzlumu
zalımın əlindən qurtarın. Qəribə,
yetimə və dul qadına haqsızlıq etməyin,
zorakılıq etməyin, bu yerdə günahsız qan tökməyin"
(Yeremya 22:3)
Xristianlıqda
ədalət və sülh, qarşılıqlı etimad
prinsipi başlıca yerlərdən birini tutur: "Zahirə
görə hökm etməyin, ədalətlə hökm
edin" (Yəhya, 7: 24); "Mühakimə etməyin ki, siz də
mühakimə olunmayasınız... Hansı
ölçü ilə ölçsəniz, eyni
ölçü ilə də sizə ölçüləcək"
(Matta, 7: 1-2); "... azad olmağımız üçün
bizi azad etdi. Ona görə də möhkəm durun və
yenidən köləlik boyunduruğuna tabe olmayın"
(Qalatiyalılar 5:1);
"... İmkan daxilində
bacardıqca bütün adamlarla sülh içində
yaşayın" (Romalılar 12:18).
İncil insanların bütün günahlarının
bağışlanmasına çağırır,
insanların pis əməllərdən çəkilməsini
və əvəzində onlara məhəbbətlə
yanaşılmasını tövsiyə edir. Mattanın Müjdəsində
də (5:38-48) bu prinsip barəsində deyilir: "Gözə
göz, dişə diş" - deyildiyini eşitmisiniz. Mən
isə sizə deyirəm: Pisliyə müqavimət göstərmə,
əksinə, kim sənin sağ
yanağına vurarsa, ona sol yanağını da çevir. Və
əgər biri məhkəməyə gedib, sənin köynəyini
almaq istərsə, ona üst paltarını da ver...
"Qonşunu sev və düşməninə nifrət et" - deyildiyini eşitmisiniz. Mən isə
sizə deyirəm: Düşmənlərinizi sevin, sizə lənət
oxuyanlara xeyir-dua verin, sizə nifrət edənlərə
yaxşılıq edin, sizə əziyyət verib təqib edənlər
üçün dua edin ki, siz Atanızın oğulları
olasınız. Çünki O Öz günəşinə
əmr edir ki, pis və yaxşı adamların üzərinə
doğsun; və saleh olanlar ilə olmayanların üzərinə
yağışlar göndərir. Çünki əgər
sizi sevənləri sevərsinizsə, sizə nə mükafat
olacaq?.. Beləliklə, Səmavi Atanız
kamil olduğu kimi, siz də kamil olun"; "Ey sevimlilər,
heç kəsdən qisas almayın, Allahın qəzəbinə
yer verin. Çünki yazılıb ki, Rəbb belə deyir:
"Qisas Mənimdir, əvəzini Mən verəcəyəm".
Əksinə, "düşmənin acdırsa,
onu yedizdir, susuzdursa, ona su ver". Pislik sənə
üstün gəlməsin, pisliyə yaxşılıqla
qalib gəl" (Romalılar 12:19-21.)
Yeni Əhddə iman gətirən insanların mütləq
səbirli və əfvedici olmasının vacib olduğu
bildirilir. İsa peyğəmbər Matta müjdəsində
insanlara "Bizə qarşı günah edənləri
bağışladığımız kimi Sən də bizi
bağışla" (6: 12) deyə onların Allaha dua etmələrini
tövsiyə edir. İnananların digər insanlara
qarşı sayğı və əfvedici davranması ilə
bağlı İncildə deyilir: "...Mərhəmət,
xeyirxahlıq, təvazökarlıq, həlimlik və səbir
libasını geyinin. Bir-birinizə qarşı
səbirli olun və birinizin digərindən şikayəti
varsa, bağışlayın. Rəbb sizi
bağışladığı kimi, siz də bir-birinizi
bağışlayın. (Koloselilərə, 3: 12-13);
"... Zəiflərə kömək edin,
hamıya qarşı səbirli olun". (1
Saloniklilərə, 5: 14.
İslam.
Fikirlərdə, maraqlarda və vəzifələrdə
olan dərin fərqlərə baxmayaraq insanların birgə
yaşamaq yollarının axtarılması, müxtəlifliyə
dözümlü münasibət göstərilməsi
tolerantlığın və multikulturalizmin başlıca
prinsiplərindəndir. İslam
düşüncəsi də öz növbəsində
müxtəlifliyə dözümlü münasibət
göstərərək, digər din və mədəni qrupların
mövcudluğunu qəbul edir. İslam
"Sizin hər biriniz üçün bir şəriət və
bir yol təyin etdik" (Maidə, 48),"Sizin dininiz sizə,
mənim dinim mənə aiddir" ("Kafirun", 6) deyərək,
hər kəsin seçdiyi özünəməxsus inanc ilə
bir "yol" qət edə bilmə imkanını
tanıyır. Quranda bildirilir ki, xalqlar arasında
qarşılıqlı münasibət və etimad onların
bir-birini tanımasından keçir: "Ey insanlar! Biz sizi bir
kişi və bir qadından yaratdıq.
Sonra bir-birinizi tanıyasınız deyə, sizi xalqlara və
qəbilələrə ayırdıq..." ("Hucurat",
13). İslam etnik və irqi
ayrı-seçkiliyi rədd edərək insanlar arasında
qarşılıqlı münasibətlərin
qurulmasını təbliğ edirdi. Məhəmməd
peyğəmbərə aid edilən hədislərin birində
deyilir: "Ey camaat, bilin ki, sizin Allahınız bir və
ata-ananız da, birdir. Ərəbin qeyri-ərəbdən
üstünlüyü yoxdur. Qeyri-ərəb
də, ərəbdən üstün deyildir. Qaradərili sarı dəriliyə nisbətən
üstün deyildir. Fəqət üstünlük təqva
ilədir! Mən Allahın əmrini sizə söylədimmi?"
cavab verdi: "Bəli". Peyğəmbər
buyurdu: "Bu sözləri eşidənlər, eşitməyənlərə
yetirsinlər".
Hadisə və proseslərə ədalətli münasibət
tolerant və multikultural mühitin formalaşmasında əhəmiyyətli
rola malikdir. İslam dininin də rəhbər tutduğu prinsiplərdən
biri humanizm və ədalət prinsipidir. İslam
insanları sülhə və ədalətə səsləyir,
onlara pis əməldən çəkinməyi, zəifin tərəfini
saxlamağı tövsiyə edir: "... malını
(kasıb) qohum-əqrəbaya, yetimlərə, yoxsullara, (pulu
qurtarıb yolda qalan) müsafirə (yolçulara), dilənçilərə
və qulların azad olunmasına sərf edən... doğru
olanlardır"( Əl-Bəqərə,
177). İslam dini peyğəmbərlərin
qarşısına yer üzündə ədalətin bərqərar
olmasını əsas hədəflərdən biri kimi qoyur:
"Biz öz peyğəmbərimizi aydın dəlillərlə
göndərdik. Və onlara kitab və tərəzi (ədalətli
qanunlar, haqqı - nahaqdan ayırmaq vasitəsi) da, göndərdik
ki, insanlar ədalətlə iş görsünlər". (Hədid, 25). Quran, həmçinin bizdən,
bütövlükdə insanlıqdan ədalətli
olmağı tələb edir: "Söz söylədiyiniz
zaman qohumunuz olsa belə, ədalətli olun..." ("Ənam" 152).
İslam
və onun fundamental əsasları sayılan - Quran və
Sünnədə İslamın qəbul edilməsində zor və
məcburiyyətin olmaması prinsipi bəyan
edilir: "Dində məcburiyyət (zorakılıq) yoxdur. Artıq doğruluq (iman) azğınlıqdan
(küfrdən) ayırd edildi. Hər kəs
Tağutu (Şeytanı və ya bütləri) inkar edib Allaha
iman gətirərsə, o, artıq (qırılmaq bilməyən)
ən möhkəm bir ipdən (dəstəkdən)
yapışmış olur. Allah (hər
şeyi olduğu kimi) eşidəndir, biləndir!" (Əl-Bəqərə, 256). İslam
inancın güclə qəbul etdirilməsinin əleyhinədir.
Quran da bu iş Allahın iradəsinə bağlanır. "Əgər Rəbbin istəsəydi, yer
üzündə olanların hamısı iman gətirərdi.
İnsanları iman gətirməyə sənmi
məcbur edəcəksən?! (Bu sənin
işin deyildir. Sənin işin ancaq
İslamı təbliğ etməkdir)." (Yunus, 99). Başqalarının
fikirlərinə, inancına sayğı ilə yanaşmaq
dözümlülüyün başlıca
atributlarındandır. İslam haqq dininə
dəvətdə zorakılığa qarşı
çıxır və bildirir ki, islama dəvət nəsihət
və təbliğ yolu ilə olmalıdır. "Əgər təslim olarlarsa
(islamı qəbul edərlərsə), doğru yola yönəlmiş
olarlar, yox, əgər üz döndərərlərsə, sənin
vəzifən ancaq (haqqı) təbliğ etməkdir"
(Əl- İmran, 20); "...(Ya Peyğəmbər!)
Sən onlara zor edən (onları zorla imana gətirən)
deyilsən" (Kəhf, 45); "... Sən ancaq öyüd-nəsihət
verənsən! Sən onların üzərində
hakim deyilsən!"(Gasiyə, 21-22).
Quran
başqa inanc sahiblərinin aşağılanmasının, təhqir
olunmasının əleyhinədir: "Allahdan
başqalarına tapınanları söyməyin. Yoxsa onlar da bilmədikləri üzündən
Allahı düşməncəsinə söyərlər"
(əl-Ənam, 108).
İslam
insanların sərbəst etiqad edə bilmək haqqını
tanıyır: "De: "İstər inanın, istərsə
də inanmayın..." ("İsra" surəsi,
107). "De: "Haqq Rəbbinizdəndir. Kim istəyir
inansın, kim də istəyir inanmasın..." ("Kəhf", 29).
İslam dininin fərqləndirici xüsusiyyətlərindən
biri də digər səmavi dinlərə müsbət
münasibət göstərməsi ilə bağlıdır. İslam dini əhli Kitab
dinlərinə dözümlü münasibət sərgiləyərək,
onlar sayğı ilə yanaşmağı tövsiyə
edirdi: "Deyin: "Biz həm özümüzə nazil olana
(Qurana), həm də sizə nazil olana (Tövrata və
İncilə) inanırıq. Bizim də Tanrımız, sizin də Tanrınız
birdir. Biz Ona təslim olanlarıq!"
(Ənkəbut, 46). Başqa bir ayədə
isə Yəhudilər, sabiilər və xaçpərəstlər
Allaha və axirət gününə inanıb yaxşı
iş görənlər sırasına aid edilərək
deyilir: "Şübhəsiz ki, iman gətirənlərdən,
yəhudilərdən, sabiilərdən və xaçpərəstlərdən
Allaha və axirət gününə inanıb yaxşı
iş görənlərin heç bir qorxusu yoxdur və onlar qəm-qüssə
də görməzlər!" (Maidə, 69).
İslam son təkallahlı din olmasına rəğmən bu
dinlər arasında olan ortaq prinsiplərə söykənərək
onları vəhdətə səsləyir: "(Ya Rəsulum!)
Söylə: "Ey kitab əhli, sizinlə bizim aramızda
eyni olan (fərqi olmayan) bir kəlməyə tərəf gəlin!
(O kəlmə budur:) "Allahdan
başqasına ibadət etməyək. Ona
şərik qoşmayaq və Allahı qoyub bir-birimizi
(özümüzə) Rəbb qəbul etməyək!"
(Əl İmran, 64). Quran bu dinlərin
peyğəmbərləri arasında heç bir fərq
qoymur: "Biz İlahi peyğəmbərlərin arasında
heç bir ayrı-seçkilik (fərq) qoymuruq". (Bəqərə, 285); "Rəbbi tərəfindən
Musa, İsa və (sair) peyğəmbərlərə verilənlərə
inandıq və onların heç birini bir-birindən
ayırmırıq. Biz yalnız Ona (Allaha) təslim
oluruq" (Əl- İmran, 84); İslam İsanın ilahiləşdirilməsini
qəbul etməsə də, ona ilahi peyğəmbər kimi
yanaşır, onun Məsihliyi və möcüzələr
törətməyi qəbul edilir: "Əsla Məsih,
Allahın bəndəsi olmaqdan çəkinməyirdi (imtina
etmirdi) və (Allaha) yaxın olan mələklər də,
Allah bəndəsi olmaqdan imtina etmirlər". (Nisa surəsi,
172); "İsa: Allahın iznilə anadangəlmə koru və
alaca xəstəliyinə tutulmuşu sağaldaram. Onun iznilə ölünü dirildərəm. (Əli-İmran, 49).
Göründüyü kimi, səmavi dinlərin ruhu və
əxlaq sistemi tolerantlığın və multikulturalizmin əsasında
dayanan ideyalarla oxşarlıq təşkil edir. Böyük fransız
maarifçisi Volter haqlı olaraq yazırdı: "Anlaşa
bilməmək insan oğlunun ən böyük pis əməlidir
və tolerantlıq yeganə çarədir".
Əsgər
ƏHMƏD
tarix üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.-2016.- 15 iyul.- S.4.