Azərbaycan rəssamlığında
uca bir ünvan
-
Maral Rəhmanzadə
- 100
(Əvvəli ötən sayımızda)
Xalq rəssamı
Maral Rəhmanzadə Azərbaycanın müxtəlif
dilbər guşələrində,
səfalı yerlərində
tez-tez ezamiyyətlərdə
olurdu. O, keçilməz
dərələri və
qayalıqları mətanətlə
aşaraq, təbiətin
ecazkar gözəlliklərini
yorulmadan müşahidə
etməklə sənətin
tərcüməyə ehtiyacı
olmayan dili ilə bəşər övladına çatdırırdı.
Onun məşhur dağ kəndi Xınalığa
həsr edilmiş işlərini, ümumilikdə
isə yaratdığı
bu seriyanı rəssamın yaradıcılığının
incisi hesab etmək olar. Xınalıq kəndinin özünəməxsus
fakturasını, təbii
xüsusiyyətlərini, sakinlərinin
adət-ənənələrini, etnoqrafiyasını yüksək
məharətlə və
xüsusi zövqlə
təsvir edib. Rəssamın Xınalıq seriyasından
"Xonça aparırlar"
(1964) adlı əsərində
dağların zirvəsində
salınmış Xınalıq
kəndinin tikililəri
fonunda bir dəstə milli geyimli qız-gəlinləri
xonçalarla təsvir
edib. Əsərin bədii ifadə
və emosional təsir yükü çox qüvvətlidir.
Bunu obrazların lirik axıcı siluetləri daha da artırır.
Bu xüsusiyyətləri "Dağların başında"
(1964) , "Dağ kəndi Xınalıq. Atlılar" (1964) və
s. əsərlərinə də
şamil etmək olar.
M.Rəhmanzadənin Naxçıvana,
Lənkərana, Qubaya
səfərləri zamanı
yaratdığı əsərlər
də diqqəti cəlb edir. Rəssamın 1967-ci ildə yaratdığı
"Naxçıvan gözəlləri"
əsəri olduqca diqqətçəkəndir. Kompozisiyanı üç xanım
fiquru təşkil edir. Onların biri kəlağayıda,
digər ikisi isə zəngin ornamentli çadrada təsvir edilib. Rəssam surətlərin fərdi xarakterik xüsusiyyətlərini
qələmə almasa
da, onların siluetlərindən, əllərinin
və üz cizgilərinin jestlərindən
onlara məxsus fərdi xüsusiyyətlər
"oxunur". Ümumiyyətlə, qeyd etmək olar ki, rəssam
obrazlar qalereyası yaratmaqda daha çox qadınlara müraciət edirdi.
Bunu bir tərəfdən rəssamın qadınların
gərgin zəhmətinə
olan simpatiyasından, digər tərəfdən
isə qadının cəmiyyətdə tutduğu
fəal mövqeyindən
irəli gəldiyi ilə izah etmək
olar.
M.Rəhmanzadə "Bizim sərhəddə"
(1973) seriyası ilə
nisgilli Araz çayının sahilindən
qərib-qərib baxan
dağların, bir milləti ikiyə bölən Xan Arazın "qan" axan sularının bədii ifadə gücü ilə öz yurddaşlarının
ağrılarına şərikliyini
bölüşüb.
Arazı
ayırdılar!
Qan ilə doyurdular.
Mən səndən ayrılmazdım;
Zülm
ilə ayırdılar...
El-obamızın dilindən
səslənən bayatıdakı
həsrət dolu mənalı ifadənin
tam təəssüratı rəssamın "Bizim sərhəddə" seriyasına
daxil olan əsərlərindən sezilir.
Rəssamın 1978-ci ildə işlədiyi
"Qadınlar" linoqravüründə
bir neçə qadın fiquru əks olunub. Kompozisiyada obrazların
geyimlərində təsvir
edilən ornamentlərin
ritmik təkrarından
ustalıqla istifadə
edilib. Rəssam yenə də
qəhrəmanların daxili
mənəvi aləmini
surətlərin siluetlərin
lirik ifadə həlli ilə yekunlaşdırıb.
M.Rəhmanzadə yaradıcılığında iki istiqaməti paralel aparmağa çalışıb. O, bir tərəfdən müasir
sənət priyomlarından,
digər tərəfdən
milli sənət ənənələrinin spesifik
xüsusiyyətlərindən məharətlə istifadə
edirdi. Son nəticədə
rəssam bu iki istiqaməti bədii təxəyyülü
ilə ümumiləşdirərək,
sintez edərək sonda özünün
"üslubunu" yaratmağa
nail olmuşdur.
M.Rəhmanzadə eyni zamanda bir
neçə ədəbi
nümunələrə misilsiz
bədii tərtibat verib və illüstrasiyalar
çəkib. Buna misal olaraq C.Cabbarlının əsərlərinə (1945), "Azərbaycan nağılları"
kitabına (1946), M.S.Ordubadinin
"Qılınc və
qələm" romanına
(1955), M.Füzulinin qəzəllərinə
(1958), Heyran xanımın
poeziyasına (1960), N.Gəncəvinin
"Leyli və Məcnun" poemasına
(1958), Ş.İ.Xətainin "Dəhnamə"sinə (1958) və
digər ədəbi nümunələrə aid qrafik
əsərləri qeyd
etmək olar.
M.Rəhmanzadə yaradıcılığı boyu
həm də maraqlı rəngkarlıq
əsərləri yaradıb. Onun rəngkarlıq işlərindən
"Avtoportret" (1948), "Neft daşları"
(1956), "Bayıl" (1957), "Quba rayonu" (1963), "Xınalıq küçələri"
(1963), "Lənkəranda payız" (1966), "Göy-göl"
(1967), "Naxçıvan silsiləsindən" (1967), "Dağlar" (1972), "Əlincə
qalası" (1972), "Naxçıvan
motivi" (2001), "Naxçıvan
mənzərəsi" (2003) və s. əsərlərini
göstərmək olar.
Qeyd etmək
olar ki, hələ orta əsrlərdən Naxçıvan
diyarı səyyahların
diqqətini çəkmişdi. Naxçıvanın
iqlimi, təbii özünəməxsusluqları, vüqarlı dağları,
milli adət ənənələri və
s. cəhətləri bir
çox rəssamlarımızın
əsərlərinin sevimli
mövzusuna çevrilib.
B.Kəngərli, S.Bəhlulzadə, T.Salahov, T.Nərimanbəyov,
K.Xanlarov, M.Rəhmanzadə
və başqa rəssamlarımızın yaratdığı
bədii dəyərli
əsərləri buna
misal göstərmək
olar.
M.Rəhmanzadə tarixi Əlincə qalasının yerləşdiyi
dağın əzəmətli
təsvirini və günəşin şüalarına
bələnmiş koloritini
mahiranə rəssam qəlbi ilə bədiiləşdirib, desək,
yanılmarıq.
Təbii ki, rəssamın
yaradıcı iç dünyasını
onun özü qədər
heç kəs rənglərin dili ilə ifadə edə bilməz. Bu mənada M.Rəhmanzadənin avtoportreti bizim üçün çox
qiymətlidir. Rəssam 1948-ci ilə fırçaya
aldığı obrazında zərif rəssam qəlbli səmimi
qadın surətini bədii biçimdə ümumiləşdirməklə
tamaşaçısına çatdıra bilib.
M.Rəhmanzadə yaradıcılığı
xalqımız və dövlətimiz tərəfindən daim uca tutulub.
Belə ki, rəssam Xalq
rəssamı (1964), Dövlət mükafatı laureatı
(1965), 1998-ci ildə isə ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
müstəqil Azərbaycanın "Şöhrət" ordeni ilə təltif edilmişdir.
Sonda bir daha Xalq rəssamı M.Rəhmanzadə kimi sənətkarların həmişə xalqımızın qəlbində əbədi qalacağını vurğulamaq istərdik. Çünki onların yaradıcılığı xalqımıza başucalığı gətirən və tükənməyən mənəvi sərvətdir.
Əsəd
QULİYEV
sənətşünas,
Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyinin böyük elmi işçisi
525-ci qəzet .-2016.- 27 iyul.- S.4.