Bir şeir - bir ensiklopediya
SƏMƏD VURĞUNUN "AZƏRBAYCAN"I HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Belə bir fərziyyə var ki, bəzi məşhur
yazıçılar, şairlər, elə bil irəlicədən
duymuş kimi, əsərlərində öz gələcək
talelərini üstüörtülü şəkildə əks
etdiriblər.
Çox ehtimal ki, S.Vurğun da öz gələcək
taleyinin bəzi cizgilərini "Azərbaycan" şeirində
qeyd etmişdi.
Şeirin dördüncü bəndində o,
saçlarına vaxtsız dən düşməsindən və
gələcəkdə qınanılmasından söz
açmışdı. Vur-tut 28
yaşı olan şair niyə belə yazmalıydı, onu
narahat edən nə idi? Maraqlıdır, nədən
onun bu ən məşhur şeiri məhz 22 bənddən ibarətdir?
Cəmi 50 il yaşayan həssas şair bəlkə,
bu şeirlə sövqi-təbii olaraq, qalan 22 illik
ömrünün gizli işarəsini, şifrəsini
vermişdi? Bu təsadüfdür, yoxsa mistika?
- demək çətindir. Bu il sevimli Xalq şairimiz Səməd Vurğunun
yubileyi - anadan olmasının 110 illiyidir. Onun 110
misralıq "Azərbaycan" şeirinə çoxdan istədiyim,
amma hansı səbəbdənsə yaza bilmədiyim
yazının məhz bu yubiley ilində ərsəyə gəlməsi
də sanki bir mistikadır. Rəqəmlərlə
bağlı hər hansı inancım olmasa da, burada
düşündürücü məqamların
varlığı mümkündür. Əminəm
ki, onun yaradıcılığında sirləri
açılmamış hələ çox laylar var, amma təqdim
olunan yazının məqsədi, bu bənzərsiz şeirə
bir qədər fərqli rakursdan baxıb, onu təbiət
mütəxəssisinin gözü ilə incələməkdir.
İstənilən xalqın ədəbiyyatında vətənin
tərənnümünə həsr edilmiş çoxlu sayda
poeziya nümunəsinə rast gəlmək olur. Azərbaycan ədəbiyyatı
da bu cəhətdən istisna deyil. Məşhurlarla bərabər,
imzaları çox və ya az tanınan əksər
şairlərimiz zaman-zaman bu həssas mövzuda qələmlərini
sınayıblar, lakin onların heç də hamısı
kifayət qədər yüksək sənət örnəyi
ortaya qoya bilməyib. Amma bu mövzuda sevdiyim 3-4
şeir var ki, hər dəfə onları oxuyanda və ya dinləyəndə
qəlbim coşur, könlüm riqqətə gəlir.
Bunlar, böyük dramaturq Cəfər Cabbarlının
"Ölkəm", dahi Səməd Vurğunun və ulu
Şəhriyarın "Azərbaycan", bir də nakam
şairimiz Almas İldırımın "Azərbaycan, mənim
tacım, taxtım oy..." şeirləridir. Bu şeirlərin
hər birində coşqun hiss, həyəcan, güclü vətən
sevgisi, millət təəssübkeşliyi olsa da onlarda, təbii
ki, öz müəlliflərinin xarakterinə, üslubuna məxsus
çalarlar əks olunmuşdur. Azərbaycanın
poeziya kəhkəşanında həmin şeirlərin hər
biri layiqli yerini tutmaqdadır, lakin bu və ya digər poeziya
ulduzları arasında öz şüasının
gücü, işığının parlaqlığı ilə
fərqlənən, kiçikdən böyüyə qədər
hər bir azərbaycanlının, heç olmasa, bir bəndini
əzbər bildiyi tək bir şeir - S. Vurğunun "Azərbaycan"ıdır.
Dahi sənətkar bu şeiri 1934-cü ildə,
ilhamının, istedadının çağlayan
vaxtlarında - 28 yaşı olanda yazıb.
Cəmi 22 bənddən, 110 misradan və
irili-xırdalı 378 sözdən ibarət olan bu möhtəşəm
poeziya nümunəsində nələr yoxdu?! Onu mübaliğəsiz,
vətənin kiçik ensiklopediyası adlandırmaq olar.
Bəli, ustad şair cəmi 378 sözlə poeziya dilində
Azərbaycanın kiçik ensiklopediyasını
yaratmış - onun tarixini, coğrafiyasını, mədəniyyətini,
iqtisadiyyatını və hətta, gələcək
inkişafının proqnozunu əks etdirmişdir. Həqiqətən, çox zəngin informasiya
yüklü bu şeirdə məkan haqqında ensiklopedik
bilgilərə məxsus bir struktur, nizam müşahidə
edilməkdədir.
Böyük şair şeirin ilk bəndlərində
(1-4-cü) sanki mövzuya giriş verərək, məram və
məqsədlərini açıqlayır, məqsədə
çatmaq üçün kifayət qədər
hazırlaşdığını, bununla belə, bu işin
heç də asan olmayacağını bildirir.
Sonra vətənə, xalqa ulu sevgisini, uşaq-ana
bağlılığını tərənnüm edir,
keçirdiyi mənəvi-psixoloji hisslərini oxucu ilə
bölüşür. Şair qısa müddətə olsa da vətəndən
ayrı düşməyin necə ağır dərd
olduğunu, zamanın - ayların, illərin onu necə
sıxdığını və bu səbəbdən
saçlarına vaxtsız dən düşməsini, çəkdiyi
iztirabları, çox şey demək istədiyini, lakin deyə
bilmədiyi üçün irəlicədən, öncəgörənliklə
xalqından onu qınamamasını dilə gətirir:
Saçlarıma
dən düşəndə
Boğar
aylar, illər məni,
Qınamasın ellər məni.
Məkan
haqqında bütün ensiklopedik məlumatlardakı struktura
uyğun olaraq, mövzuya giriş verdikdən sonra 5-6-cı bəndlərdə
vətənpərvər şair vətənin tarixindən bəhs
edir:
Böyük
bir keçmişin vardır;
Bilinməyir
yaşın sənin,
Nələr çəkmiş başın sənin.
- deyərək,
vətənin nə qədər qədim bir tarixə malik
olduğunu və bu tarixdə xalqın nə müsibətlərə
düçar edildiyini, "uğursuz dillərə
düşməsinə" baxmayaraq, illərin
sınağından üzüağ
çıxdığını qeyd edir və göstərir
ki, bu gün vətən övladının bəxtiyarlığı
üçün millət əsrlərə sinə gərərək
öz halal şöhrətini qorumuş, "nəsillərdən
nəsillərə" ötürmüşdür. Şairin
tariximizin qədimliyi haqqında poetik dillə dediyi həqiqət
çox sonralar arxeoloqlarımız tərəfindən
aşkar edilib elmi cəhətdən öyrənilmiş qədim
insan düşərgələrində və
yaşayış məskənlərində (Qobustan,
Daşsalahlı, Azıx) öz təsdiqini tapdı: on və
hətta, yüz min illərlə əvvəl bu torpaqlarda
insanların məskən saldığı sübuta yetirildi.
Bir təbiət mütəxəssisi kimi, mənim
üçün çox maraqlı məqamlardan biri də
şeirdə Azərbaycan təbiətindən,
coğrafiyasından gen-bol bəhs edilməsidir. Vətənin tarixi barədə
qısa məlumat verdikdən sonra sənətkar onun
coğrafiyasını nəzmə çəkir, misralar
qayalardan süzülüb axan gur şəlaləyə bənzəyir:
Sıra
dağlar, gen dərələr,
Ürək
açan mənzərələr...
Ceyran
qaçar, cüyür mələr,
Nə
çoxdur oylağın sənin!
Aranın, yaylağın sənin.
Şeiriyyətə
baxın, nə qədər axıcı, nə qədər
melodik poeziyadır! Adi sözlərin
harmoniyasından gözümüz önündə möhtəşəm
bir mənzərə canlanır. Bu, şair-rəssamın
söz boyaları, misra fırçaları ilə çəkdiyi
əzəmətli bir tablodur! Təkcə bu bəndi
(9-cu) oxumaq yetər ki, Azərbaycanın fiziki
coğrafiyası haqqında tam təsəvvür yaransın.
Ümumiyyətlə, şeirin 7-10-cu bəndlərində
bütövlükdə və digər bəndlərin
ayrı-ayrı misralarında kifayət qədər zəngin
coğrafi bilgilər yer almışdır. Şeirdə
Azərbaycana məxsus 12 toponim - Bakı, Qarabağ, Muğan,
Lənkəran, Xəzər, Kəpəz, Göygöl kimi
bölgə, şəhər, dəniz, dağ, göl və
s. yer adlarına rast gəlinir. Əslində
bunlar hamısı gələcəyə bir informasiya
mesajıdır. Azərbaycan barəsində
heç bir bilgisi olmayan insanın bu şeiri oxuduqdan sonra vətənimizin
dünya xəritəsində coğrafi mövqeyi, təbiəti
haqqında kifayət qədər dolğun məlumat əldə
edə biləcəyi şübhəsizdir. Şeirdə
coğrafi terminlərin bolluğu diqqət çəkir: təkcə
"dağ" sözü doqquz dəfə, "qar"
sözü üç dəfə, "dərə" və
"yaylaq" sözləri iki dəfə, o cümlədən,
"aran", "düz", "sahil" və s. bu kimi
coğrafi anlayışlardan istifadə olunmuşdur.
Ölkəmizin coğrafiyasını yaxşı bilən
sevimli şairimiz doğma diyarın nəinki relyefi, fauna və
florası, hətta, onun iqlim xüsusiyyətləri
haqqında məlumat verməyi də unutmamış, vətən
torpağının zəngin bitki örtüyünə və
heyvanlar aləminə malik olduğunu qeyd etmişdi. Bağlarımızda
gül-çiçəklə bərabər çinar, limon
ağaclarının bitməsi, tarlalarımızda taxıl,
üzüm və pambıqla bərabər, çay bitkisinin
yetişdirilməsi, dağlarımızda-düzlərimizdə
ceyran-cüyür sürülərinin gəzməsi, göllərimizdə
"yaşılbaş sonalar"ın üzməsi, bu yerlərin
çox rəngarəng iqlim və landşaft xüsusiyyətlərinə,
quru çöl, mülayim, subtropik və s. iqlimə malik
olması haqqında ağıllı oxucuda geniş təsəvvür
yaradır.
Şair:
Afrikadan,
Hindistandan
Qonaq gəlir
bizə quşlar,
Zülm əlindən
qurtulmuşlar...
-
misraları ilə köçəri quşların
qışlamaq üçün bizim torpaqlara uçub gəlməsindən
bəhs etsə də, dolayısı ilə ölkəmizin həm
əlverişli iqlim şəraitinə və həm də digər
yerlərdən fərqli olaraq, burada sakitlik, əmin-amanlığın
hökm sürdüyünə diqqət çəkir və
eləcə də, o dövrün beynəlxalq siyasi vəziyyətinə
üstüörtülü toxunaraq, müstəmləkə
zülmündən əziyyət çəkən
xalqların milli azadlıq mübarizəsinə işarə
edir.
Sonrakı
bəndlərdə (11-13-cü) ünlü şair
iqtisadiyyatın kənd təsərrüfatı bölməsindən
bəhs edir, torpaqlarımızda əsas strateji məhsul olan
taxılın, eyni zamanda, pambığın və
üzümün və habelə, çay bitkisinin bol-bol
yetişdirilməsi və onların da xalqımızın
rifah halına, sağlamlığına xidmət etməsindən
poeziya dili ilə söhbət açır.
Bu
bölmədə yer almış aşağıdakı iki
misraya fikir verin:
Anamın
dilbər gəlini!
Yadlara açma əlini.
İlk
baxışda çox bəsit görünən cəmi
altı sözdən ibarət bu iki misrada nə qədər dərin
məna yüklü informasiya olduğunun fərqindəsinizmi!?
Burada xalqın mentaliteti, etikası,
etnoqrafiyası və iqtisadiyyatı əksini
tapmışdır. S.Vurğun xalqın
maddi - mənəvi dəyərlərinə, adət - ənənələrinə
dərindən bələd idi, onun təəssübkeşi
idi. "Anamın dilbər gəlini!"
- deməklə o, xalqımızın tarixən
formalaşmış əsl qaynana-gəlin münasibətlərini
önə çəkir və bu münasibətlərin digərlərinə
örnək olmasını arzulayır. "Yadlara
açma əlini" - misrası ilə böyük şair
sanki gələcək perspektivləri müəyyən edərək,
demək istəyir ki, iqtisadiyyatımızı elə
qurmalıyıq, məhsulumuz o qədər bol olmalıdır
ki, heç kimə, xüsusən də yadlara əl
açmayaq. Dahi şair Azərbaycan qadınını -
gəlinini, qızını xalqın namus, qeyrət qalası
hesab edir və bir xalqın qızı, gəlini yadlara əl
açarsa, o an millətin faciəsidir,
sonudur - fikrini ortaya qoyur. Eyni zamanda, o,
qürurumuzu ayaqlar altına atmamaq, mənəviyyatımızı
qorumaq üçün ilk öncə,
çalışmağın və ölkədə bolluq
yaratmağın vacibliyini vurğulayır.
Böyük
şair vətən övladlarının
sağlamlığını da unutmamışdır, "Azərbaycan"
şeirinin 13-cü bəndinin son üç misrası
sanballı bir "tibbi resept" və ya tibbi məsləhət
kimi səslənir:
Hər
üzümdən bir şirə çək
Səhər-səhər
ac qarına,
Qüvvət olsun qollarına.
Burada tədbirli şair "hər üzümdən"
deyərkən, şübhəsiz ki, təkcə üzüm
şirəsini deyil, ümumiyyətlə, təbii olan digər
meyvələri də (əncir, tut və s.) nəzərdə
tutur. Belə meyvələrin səhər-səhər ac
qarına yeyilməsinin faydası el arasında da, tibbdə də
çoxdan məlumdur.
Şeirin ən uğurlu bölmələrindən biri də
14-18-ci bəndlərdə Azərbaycan mədəniyyətinə
dair xeyli informasiyanın poeziya vasitəsilə sərgilənməsidir. Bu bəndlərdə
biz xalqımızın ədəbiyyatına, incəsənətinə,
musiqisinə və etnoqrafiyasına dair kifayət qədər
önəmli bilgilərin yer almış olduğunu
müşahidə edirik.
Azman şair "Min Qazaxda köhlən ata," deməklə
Azərbaycan xalqının ta qədimdən atla
bağlılığına, burada təmizqanlı cins
atların ("Qarabağ", "Diliboz") yetişdirilməsinə,
dolayısı ilə türkçülüyə işarə
edir. Və
ya:
Bizim
xalı-xalçalardan
Sər çinarlar kölgəsinə.
- deyərək, xalqımızın zəngin
xalçaçılıq ənənələrinə,
xalça sənəti üzrə çeşidli məktəblərə
(Quba-Şirvan, Qazax-Qarabağ, Təbriz və s.) malik
olduğunu bildirmək istəyir. Xalqımız
haqqında etnoqrafik məlumatların poetik dillə ifadəsi
xeyli maraqlı məqamlardandır.
İstəkli
şairimiz:
Axşamüstü
qoy uzaqdan
Havalansın
Xanın səsi,
Qarabağın şikəstəsi.
və
"Aşıq deyər sərin-sərin" misraları ilə
xalqımızın zəngin musiqi mədəniyyətinə,
o cümlədən, muğam və aşıq sənəti ənənələrinə
malik olduğunu diqqətə çatdırır və vətənimizin
"şeir, sənət ocağı" kimi
tanındığını vurğulayır.
(Ardı var)
Rəşid FƏTƏLİYEV
Geologiya-mineralogiya elmləri namizədi
525-ci qəzet.- 2016.- 14 iyun.- S.6.