Kamalın meracı -
(esse)
...
İnsanın kamalına inanmayanlar Kamalın Meracına
heç inanmazdılar!
İnanmadılar
da!
Amma bu,
baş verdi.
Məhəmməd peyğəmbərin (və bəzi
peyğəmbərlərin) özü, Nəsiminin (Nəsimilərin)
sözü Meraca getmədimi?!
Məcnunun
(aşiqin) kamalı da Meraca getdi...
Aşiq
olmaq gərək!
Onda bizim
də kamalımız Meraca gedəcək!
lll
İllər, əsrlər boyu insan kamala yetmək istədi. Alimlər,
filosoflar, mütəfəkkirlər, hətta şairlər,
yazıçılar belə, kamala yetməyin yolunu
aradılar, axtardılar. Gah eyni, gah da ki, fərqli-fərqli
nəticələrə gəldilər.
Kamal nə olduğunu hərə bir cür yozdu, başa
düşdü, başa salmağa çalışdı.
Bir
çoxları, xüsusilə də, nadanlar
kamalsızlığın özünü az
qala Kamal sandılar. Bir çoxları
insanın kamil olmasından, kamallı olmasından qorxdular.
Ən dəhşətlisi
budur ki, Quranda Allahın dediyi fikri- “And olsun insana!
İnsanı kamil yaradana!” ayəsini (“Şəms” 91,7) unutdular.
Sərf etmədi bu cür ayələr kamalsızlara. Özləri
cılız, naqis, aciz riyakar, cahil olan bataqlıq
qurbağaları istəmədilər ki, insan kamil olsun, insani
görünsün, “öz kamilliyinə insanlıq
çatsın” (M.Ə.Nəsəfi). İstədilər
ki, heyvan kimi olsun ki, öz heyvani hərəkətlərini
ört-basdır edə bilsinlər. İnsanın
ruhaniyyət üçün yox, cismaniyyət
üçün yaşamalı olduğuna haqq
qazandırdılar. Hətta alimi- biəməllik
edib Quranda insanın cahilliyinə işarə edilməsindən
də xəbərdar olduqlarını bildirdilər.
İnsanın alçaqlıqdan başqa heç nəyə
qadir olmadığını iddia etdilər.
“İnsan
kamil ola bilməz” deyib durdular. Unutdular ki, Quranda “Biz insanı mükəmməl,
gözəl şəkildə yaratmışıq”
hökmü də var.
Bunu da unutdular ki, söhbət “Mütləq kamillik Allaha
məxsusdur” anlamından getmir.
lll
Varlığında, ruhunda kamillikdən nəsə
olanlar insanları həmişə kamilliyə
çağırmışlar. Məhəmməd ağa Müctəhidzadə
kimi demişlər: “İnsani-kamil ol” , “İnsana mail ol”,
“Zümreyi insana daxil ol”, “Mal yox, kamal kəsb eylə”.
“Ələstü”dən
“Bəli” dedim, nə xoş kamaldı
yüküm” söyləyən aşıq Ələsgər əslində
hər şeyi deyib. Kamal sahibi olmaq, kamala yetmək
üçün gərək “Ələstü”dən Əzəl-yaradılış
günündən “Bəli” deyib gələsən.
Təəssüf
ki, bu da bir faktdır ki, heç də bütün ruhlar
Əzəl aləmində “ Bəli” deməyiblər.
Odur ki, hər adam kamil ola bilmir. “Kamal ata
kürkü deyil ki, onu hər kəs geyə bilsin.(M.F.Axundov).
lll
Füzulinin “Leyli və Məcnun”u kamal haqda, Kamalın
Meracı haqda ən yaxşı mənbə, dərslik hesab
oluna bilər.
Bu əsərin “Tamameyi-suxən” fəslində Gərduna
(dünyaya, zamana) üz tutularaq deyilir ki, “ Məcnun
əgər olsa idi cahil... Könlünü mudam
şad edərdin. Əhli- hünər olduğu səbəbdən
əqranın (Tay-tuşların) içində xar
qıldın”...
Yaxud Leyli
haqda belə deyilir:
...Leyli gər
olaydı bir həyasız,
Olmazdı
həmişə ona cövrün...
...İdrak
ilə kamil olduğundan
Daim qəm
əlində zar qıldın...
Deməli, burdan belə bir nəticə hasil olur ki,
Yaradan Leyli və Məcnunu Kamil yaradıb. Bəs onda niyə
zəlil, niyə gülünc, niyə dəli, rüsvayi-
eşq hesab olunublar?
Günah kimdədi, nədədi?
Gərdunun cavabına görə günah
özümüzdədir, onları o hala özümüz
salmışıq. Cahilliyimiz ucundan. Kamilliyin
nə olduğunu bilməzliyimizdən. Qəribədir
ki, bu bəla indinin özündə də davam edir. (etdirilir!) Belə ki, kimdən soruşsan ki,
insan kamil ola bilərmi? O saat bu sualı
küfr sayır və deyir:
-Xeyr, ola bilməz! Kamillik yalnız
Allahın özünə məxsusdur.
Əfsus!
Bəs “Şəms” surəsində Allahın
dediyi sözü, içdiyi andı hara qoyurlar görəsən?
Ağıllı dəlilərə gülən
bu dəli ağıllılar?!
Söz yox ki, əsas kamal sahibi Allahdır. Lakin insan da kamil
olmalıdır və ola bilər. Allaha
olan sevgisiylə! Eşqiylə!
Axı insan kamallı olduqca Allaha daha çox
yaxınlaşır. Bəs biz demirikmi ki, “Özünü dərk
edən Allahını dərk edir”.
Əsas Kamal sahibi varlığı yoxluqda tapır. “Manfred” əsərinin
qəhrəmanı özünü öz qəsrindən
atdı. Yoxluğun qoynuna. Varlığa qovuşmaq üçün.
İlahi eşqdə də bir yoxluğa dönüb var
olmaq şansı var.
Ən kamil adamlar eşq yolunda olanlardır. Ən böyük kamal ilahi
eşqdir, bəlkə!? Elə Füzuli də bunu deyir:
Kamali-eşqdən
dəm vurmağa o kimsə layiqdir,
Ki, cananın qəminə nəzr edib qurban edə
canı.
Dahi sufi şair-alim Cəlaləddin Rumiyə
görə “Ney ilk vətəni olan qamışdan ayrı
düşdüyü üçün inləməkdədir.
İnsan da beləcə öz əzəl aləmindən,
ruh aləmindən fani keçici dünyaya sürgün
edilmişdir.
Ney- içindəki nəfsani arzulardan qurtulmuş,
öz nəfsini yox etmiş, sıfırlamış, ilahi
sevgi ilə dolu kamil insanın simvoludur”.
Bu baxımdan ilahi eşqin yolçuları olan kəslər
“Mübtəlayi -eşq olanlar kamil insanlar olur” (Camal ağa
Dilbazi).
Bir həqiqəti də unutmaq olmaz.
İnsan
birdən-birə kamal əhli ola bilməz.
M.P.Vaqifin qəzəllərindən birində aşiqlərin-bəla
əhli olanların “Alın yazısı” olduğu kimi
oxunmuşdur:
Afəti-
dəhr dəgər ol kəsə kim,
kamildir,
Mah hər gün ki, kəmalə yetə, nöqsanə
düşər.
Demək, kamal əhli üçün əzabsız, əziyyətsiz,
bəlasız ömür deyilən bir şey yoxdur.
“Əyyamın əncamı əzab olmuş” (K.A Salik).
Kamillik bir elmdir.
Bəli, belə bir elm var. Ancaq
“Kamillik
elmini hər kəs biləmməz...
...Ələklərdən
keçdim, undum, arındım,
Kamilanə, karlı rəngə boyandım.
(Aşıq
Veysəl)
lll
Kamal camala bağlıdır. Kamalın meracı
camaldan başlanır.
Məndən
iraq eyləmə camalın,
Məlumdurur aşikar kamalın.
Camal ağa Dilbazinin “Divani-fəsahət” əsərindən
gətirilmiş bu misaldan da, aydın görünür ki, əsl
kamal camaldır.
Əsl kamal sahibi o kəs olur ki, Camaldan (Camalullahdan) qopub
gəldiyini anlasın, qayıdıb ona qovuşmağa can
atsın.
Aşiqlər belə olublar.
Böyük övliyalardan biri Sirri Səqəti deyirdi. “Daima
Allahı düşünmək və bu dünyaya nifrət
etmək gərəkdi. Kamillik yolu budur!”.
Bu yolu ən
doğru-dürüst şəkildə M.Füzuli göstərmişdir:
“Canını cananına verməkdir kamalı aşiqin!” O Canan (o tanrı) ki, mütləq kamillik ona məxsusdur.
Tanrı gözəldir, gözəllikdir, fəzilətdir,
kamaldır. “Sufilər deyirdilər ki,
Allaha doğru cəhd kamilliyə gedən yolun
başlanğıcıdır. İrfan-
Kamala açılan qapı, əməllə taclanan bir
elmdir”. Cəmil Mericin bu sözlərinin
tam aydınlığıyla təsdiqini biz “Leyli və Məcnun”
poemalarında görə bilərik. Məcnun haqda
Nizaminin belə bir misrası var: “Onun dəlilliyi Kamala yetdi... Ata Məcnuna nəsihətinin təsirsiz
qaldığını görəndə öz başından
papağını alıb yerə vurdu”.
Məcnunun dəlilliyi şiddətlənirdi- kamilliyi artırdı. Ata olub qalan
ağlını da itirməkdəydi- cahilliyi şiddətlənirdi...
lll
İnsan
kamil ola bilməsəydi, insanın kamilliyə çata bilməsinə
daha çox şübhə etsəydik onda gərək
C.Ruminin “Külli rəhmətə qatıl və külli- rəhməti
( insani-kamili) yol göstərən bil, onun
izi ilə get” fikrinə də göz yumaydıq...
Onda gərək onun “Kamil insan bəşəriyyət pərdəsi
ilə örtülmüş bir günəşdir” sözlərinin
üstündən də götürüb insafsızcasına
qara xətt çəkəydik.
Belə olduğu halda, bəs Holbaxın fikrini hayana
qoyaq? “ İnsan daha mükəmməl
varlıqdır”.
Məşhur
hürufi alim F.Nəimi Holbax və Holbaxlardan çox-çox
qabaq belə söyləmişdi: “İnsan cəmi zərrələrin
təzahürü və Xaliqin ən kamil
yaranmışıdır”.
İbn
Sinanın “İşarat və tənbihat” əsərinin
“İşarat” bölməsinin sonuncu bölməsi belə
adlanır: “Kamil insan mələklərin müəllimidir”.
“Quran”da
“Məryəm” surəsinin 17-ci ayəsində deyilir:” Ona tərəf
öz ruhumuzu göndərdik. Onun (Məryəm)
üçün kamil insan sürətində zühur oldu”
Bunlar nə deməkdir? O deməkdir ki, kamil insan deyilən
bir şey var!Beləliklə, insan kamil ola
bilər. Mütləq kamilliyin Allaha və qismən də
peyğəmbərlərə məxsus olduğunu unutmamaq
şərtiylə!
Biz deyiriksə Allahın mükəmməl əsəri
insandır, onda bəs necə qeyri-mükəmməllikdən
danışmağa cəhd edirik?
“Müxtəlif mərhələlərdə ariflərdə
müəyyən ruhi hal olar. Gördükləri həqiqətlərin
və keçirdikləri hisslərin təsirilə bəzi dərin
mətləbləri bəyan edərlər. Danışıqları,
düşüncələri və zahirləri adi insanlardan fərqlənər.
Buna görə də onları tarix boyu dəli və səfeh
hesab etmişlər. Lakin həqiqətən səfeh bu cür ləkə
vuranların özləridir” (İbn Sina)
Necə deyərlər, cəhənnəmə gedən
özünə yoldaş axtarar.
lll
Allah
insanlara dörd müqəddəs kitab göndərsə də
həqiqətdə üç oxunası əsas kitab var:
Kainat, Quran, İnsan!
Bu
kitabları hər adam oxumağa borcludur.
Oxuyurmu?!
Deyilənə görə İbn Sina bir mövzunu tam
öyrənməmiş əl çəkməzmiş. Ərəstunun
“Mabədut Təbiə” kitabını başa düşmək
üçün düz qırx dəfə oxuyaraq əzbərləmişdi.
Yenə başa düşməmişdi. Bir gün bazardan “Ən böyük kamal sahibi
Allahdır” deyən Fərabinin bu kitaba yazdığı
şərhi alıb oxuyandan sonra əzbərlədiyi mətləbləri
dərk etmiş olur.
Bu hadisə o adamın başına gəlib ki, on səkkiz
yaşında bütün elmlərə kamil bir surətdə
yiyələnibmiş.
lll
...Dünyada
bütün qələbələr insan kamalının məhsuludur
və bütün məğlubiyyətlər də
kamalsızlığın nəticəsidir.
Kamilləşmək
istəyənin qarşısına belə bir irfani tələb
qoyulur: “Yolu yol gedənlərin getdiyi kimi get!”.
“Ceyranın
izini izlə ki, müşgə qovuşasan, Kamil insanın
yolu ilə get ki, ilahi ətirləri duyasan” (C.Rumi)
...Allah
yaratdığı məxluqatların hər birinin batinində
onların kamillik yollarının proqramını qoymuşdur.
Kamil olmaq- haqqı tanımaqdır, haqqa yetişməkdir
“Haqqa yetişmədən səadət və kamillik
yollarını qət etmək mümkün deyildir” (İbn
Sina).
Ariflərin (kamil adamların) ən uca məqamı
“Liqaullah”- Allahla görüşdür.
Kamala çatmış insan Allahını
tanımış insandır. Allaha çatmış insandır!
Qeyri-kamil, cahil insanların halı C.X.Cübranın
“Tülkü” hekayəsindəki tülkünün
gününə oxşayır. “Gün doğanda özünün nəhəng
kölgəsiylə qürrələnən tülkü dedi:
-Sabah yeməyinə
dəvə ancaq doyurar məni!
Bu sevda ilə dəvə axtarışına
çıxıb özünü əldən-ayaqdan saldı. Üzü günortaya
doğru cırlaşıb bircə qarış qalan kölgəsinə
baxınca:
-Elə
siçanla da keçinmək olar,-deyib özünə təskinlik
verdi”.
Özündən narazı, təvazökar, daim kamilliyə
can atan insandan isə soruşanda ki, “Nə üzərində
işləyirsən?”
Həmin
sualı o, çox fəlsəfi şəkildə
cavablandırır:
-Çox
məşğulam. Mən növbəti
yanlışımın üzərində işləyirəm.
Dahilər həmişə belə hərəkət
etmişlər. Və ...
Dahilər dəli olurlar.
Dəlilər
dahi olmurlar!
lll
Kamilliyə gedən yol Eşqdən, dəli-divanəlikdən
keçir.
Ey
Füzuli, qılmazam tərki-təriqi-Eşq, kim,
Bu fəzilət dəxi əhli-kəmal eylər məni.
Tarixdə özünü dəli-divanə saymayan bir
aşiqə rast gəlməzsən.
Nizamimi, Xəqanimi,
Nəsimimi, Şəms Təbrizimi, İmam Qəzalimi
özünü dəli-divanə hesab etməyib, Yunis İmrə,
Şah Xətai, Füzuli və s. başqa daha şairlər,
filosoflar, övliyalar, görücü adamlar, hətta peyğəmbərlərmi?!
Nəbati
insanın kamala dolmasında eşqin həlledici rolunu belə
qiymətləndirirdi:
Heç kim Nəbatitək kam alammadı,
Eşqin
kitabından kamallanmadı!
lll
“Maidə”
surəsinin 3-cü ayəsində deyilir: “Bu gün dininizi
kamala yetirdim”...
Heç
ola bilməz ki, insana göndərilən din kamala yetirilsin,
insan özü kamala həsrət qalsın!..
...Müqəddəs
kitabımız Quran-kamala yetmiş kitab!
Dinimiz
olan islam dini-kamala yetmiş din!
Qalır indi bircə nə?!
Kamala
yetmiş insan!
Ustad
şəhid M.Mütəhərrinin “Kamil insan” kitabında
yazdığına görə ariflərin nəzərində
insanın kamal mərtəbələri vardır:
1.İnsanın özündən Allaha olan səfəri.
2.İnsanın Allahla birlikdə Allaha səfəri. (yəni
Allahı tanıması)
3.İnsanın Allahla birlikdə onun bəndələrinə
doğru səfəri.
4.İnsanın Allahla birlikdə onun bəndələri
arasında bəndələrin nicatı üçün səfəri.
lll
Yolçuluq-ruhla olan yolçuluqdur. İnsanı
kamala çatdıran, kamilləşdirən ruhi kamilliyidir.
Bu üzdəndir ki, hər yola çıxana
yolçu deyilmir.Bu üzdəndir ki, qədim filosoflar öz nəslinin
12-ci ruhunun daşıyıcısı olan insanı ən
kamil insan hesab edirdilər.
M.Ə.Nəsəfi
böyük yolçuları-böyük uca ruh sahiblərini
nəzərdə tutaraq yazırdı: “Mövcudluğun
barı insandır.
Ali məlhəm, əvəzsiz iksir, dünyanın
özünü göstərən Cam (“Cami-Cəm”),
Kainatı tanıdan güzgü-kamil insandır”.
Böyük
sufi bunu da deməyi lazım bilirdi ki,
“Yüz minlərlə yolçudan yalnız biri yola
çıxar və kamillik dərəcəsinə
çatmış olar”.
Fəridəddin
Əttar bu fikri bir az da daha aydın şəkildə
ifadə etmişdir:
“Hər kəsin yüyürüşü
kamalıncadır”.
...Kamil
insanın oxuduğu məktəbi ariflər məhəbbət
və özünü tanıma məktəbi
adlandırıblar.
M.Mütəhərriri
yazır: “Arifin (kamil insanın) eşqi insanda yaranaraq Allaha
çatan eşqdir və onun həqiqi məşuqu ancaq
Allahdır.
Kamil insan məqamına çatmaq istəyən şəxs
hansı vasitə ilə hərəkət edib irəliləməlidir? Filosof deyir ki, fikirləş,
dərs oxu, müəllim yanına get. Amma arif deyir ki, nəfsini
təmizləyərək pak və saf et,
çirkin, rəzil əxlaq və davranışı
özündən uzaqlaşdır, bacardıqca haqdan başqa
şeylərə olan diqqətini özündən kənar
et.
Qəlbinə Allah fikrindən başqa nə gəlsə
divdir.
...Yolun
sonu haradadır?
Filosof yolunun sonu- bilmək və görməkdir. Arif yolunun sonu
-görmək deyil, çatmaqdır. Nəyə
çatmaq?
Haqqın zatına çatmaq!”
Məhz
bu yolla insanla Allah arasındakı pərdə aradan
götürülər və İnsan Allaha çatar...
...Sən
elə bir məqama çatırsan ki, sənə hər
şey verirlər və sən Ondan başqa heç bir
şeyə etina etmirsən. Əbu Səid Əbülxeyr
deyir: “O, həmin vaxt heç nəyə etina etmir,
çünki artıq Səni tapıb! Artıq nə
dünya, nə də axirəti istəyir, yalnız dünya və
axirətdən üstün olan Səni istəyir...
Ariflərin kamil insanı Allaha çatan, Allaha
çatdıqdan sonra bütün ilahi ad və sifətlərin
kamil təzahürü olan və haqqın zatı onda
zühür edərək cilvələnən aynadır”.
Peyğəmbərimiz
buyurub ki, kim 40 gün gecə-gündüz
yalnız Allah xətirinə saf niyyətlə zikr yerinə
yetirsə hikmət çeşmələri onun qəlbindən
dilinə car olar.
Bu yola yolçu olanların yolu Meraca qədər
uzanır, kamalı Meraca gedir.
Necə ki, Füzulinin Leylisi səhrada Məcnunu tapanda
görür ki, artıq Məcnun onu tanımır,
xatırlamır. Leyli ona bildirir ki, biz daha öz vəslimizə
qovuşa bilərik. Çünki artıq
ortada İbn Səlam yoxdu, vəfat edibdi.
Məcnun ilk dəfə gördüyü adama
baxırmış kimi Leyliyə baxır. Leyli birdən başa
düşür ki,Məcnunun bütün
fikri-zikri Yaradanın yanındadır. Artıq Məcnun
üçün Leyli adlı sevgili yoxdur, Allah adlı sevgili
var. Leyli özünü ələ alır.
Özünün də düşdüyü İlahi Eşqin
xətrinə üzünü Məcnuna tutub Leyli dedi:
Ey
vücudu-kamil,
Qürbi
həqə ismət ilə qabil!
Meracı-kamalını
sınardım,
Keyfiyyəti-halını
sınardım,
Oldum necə
olduğundan agah,
Xoş mətləbdir
bu, bərəkallah!
Eşqində
riya güman edərdim,
Ətvarını imtahan edərdim.
Hala mənə
rövşən oldu halın,
Meracı-Həqiqəti-kəmalın!
Bu
misralardan hasil olan fikir budur ki, Məcnun ona görə Leylini
tanımayıb ki, kamalı Meraca gedib gəlibmiş!
Beləliklə,
Füzuli tam Kamala çatmağın yolunu nişan
vermişdir.
C.Rumi deyirdi ki, insan yeddi pilləni
çıxmamış həqiqətə çata bilməz. O, son 3 pilləni (Nəfsi-Raziyə,
Nəfsi-Mərziyə, Nəfsi-Kamilə) kamal mərtəbəsi,
Kamalın Meracı hesab edirdi.
Daosizm təriqətlərindən biri “Tyunçen” (tam
kamillik) adlanırmış.
Demək,
insan nəinki kamil ola bilər, hətta
nisbi kamillikdən də yuxarı qalxıb onun kamalı Merac
edə bilərmiş!
“Varlıqlar arasında ən ucası insandır. Allah ona imanla
bərabər təfəkkür də vermişdir ki, öz
mahiyyətini dərk edə bilsin, kamilliyə can atsın.
İnsan
yalnız bu yolla vəhdət aləminə qayıda bilər
və Cüneyd Bağdadi dediyi kimi: “Qulun sonu əvvəlinə
dönər. Olmamışdan qabaq olduğu kimi
olar” (Həllac Mənsur).
İsa
peyğəmbər “İncil”də belə buyururdu: “Səmavi
atanız kamil olduğu kimi siz də kamil olun”.
Belə deyirlər ki, insan kamillik həddinə 40
yaşında çatır.
Xatırla, Məhəmmədə 40 yaşında
peyğəmbərlik verilmədimi?
Zərdüşt kamil insanı şimşəyə bənzədib. “Eşidin, mən
də şimşəyin carçısıyam, buluddan
düşən ağır damlayam, bu şimşək isə
kamil insandır”.
Zərdüşt
“Mən sizi fövqəlinsən olmağa
çağırıram” deyəndə də insanın
kamilliyinə, Kamalına inanırdı: “İnsan kamilləşməyə
möhtacdır.Bəs siz kamilləşmək naminə əlinizi
ağdan qaraya vurmursunuz?”.
Nəcib
Fazil Qısakürək “Bir adam yaratmaq”
adlı pyesində “Allah kamalın kamalıdır” ifadəsini
işlədir.
Qəhrəmanının diliylə və düzgün də
edir.
Şeirlərindən birindəsə “Allah mənəm”
yox, “Allaha çıxan yollar məndədir” qənaətini qətiləşdirir.
Bu cür hərəkətləri insanın kamilləşməyə
doğru atdığı inamlı addımlar sırasında
saymaq olar.
N.F.Qısakürək həmçinin deyirdi ki, mən
öləndə bayram etsinlər, 40gün, 40 gecə
toy-düyün olsun.
Bax budur
kamillik!
Nəcib Fazil belə deməliydi. Çünki
belə deməyə hazırlamışdı
özünü. Belə fikirlərə
cavab verirdi ömrü, günü, həyatı və sənəti.
Sənətkardı! Sənətkar da onun nəzərində
kamala çatmış insandı!
lll
Dante
“İlahi komediya” əsərində yazırdı: “Allahın
yaratdığı hər şey kamildir”.
Şihabəddin Sührəverdiyə görə “Ruhu və
cismani olan hər şey kamal arzusundadır”.
...Nizami də
düz deyirmiş: “İnsana arxadır onun kamalı”.
Nəsimi
“Hər şey kamalın arzular,” Xətai “Kamil ilən
yoldaş olan yorulmaz” deyəndə insan kamalı olan bir nəsnənin
varlığını nişan vermirdilərmi,
təsdiq etmirdilərmi?!
“Vaqif, öyünmə ki, kamalımız var”, deyəndə Vaqif , “Qalib gələcəkmi cahanda kamal?” sualını verəndə S.Vurğun bəs nədən, nəyin yoxluğundan danışır, nəyin qalib gəlməsini istəyirdilər?!
lll
... Hələ də bəşəriyyət Kamalın meracını dəli hesab etdiyi bir aşiqdən-Məcnundan öyrənmək zorundadır.
Kamala çatmağın yeganə yolu Məcnunluqdur, Məcnunlaşmaqdır!
Hələ də Allah gözləyir ki, yaratdığı insan onun zəndini doğrultsun, doğrudan da gedib ona çatsın, qovuşa bilsin!
Amma hər şey hələ də əfsuslar olsun ki, gözlənilənin əksinə olur.
Zaman keçdi, kamal qaldı gözü yerə dikili,
Utandı ki, köməyinə kimsə möhtac qalmamış...
(Xəqani)
lll
Bununla belə, hər halda, yenə də azacıq da olsa təsəlli tapmaq imkanımız var. Sən demə, İnsan kamala çatmağa qabilmiş!
İnsan kamalı Meraca da gedib gəlibmiş!
Ən azından bunu şirin bir xatirətək hərdən-hərdən xatırlamağa dəyməzmi?!”
lll
İkili dünyanın bir qütbündə Füzuli, o biri qütbündə Xəqani dayanıb.
Biri kamalın meracından danışır, o biri utandığından kamalın gözünü yerə dikməsindən...
Hansı haqlıdı?
Hər ikisi!
Hər ikisimi?!
Barat
VÜSAL
525-ci qəzet.- 2016.- 25 iyun.- S.14;17.