"Qarlı aşırım" ədəbi
hadisə kimi
VƏ YAXUD ESTETİK DÜŞÜNCƏNİN DİNAMİKLİYİ, TƏNQİDİ DÜŞÜNCƏNİN STATİKLİYİ
Fərman Kərimzdənin "Qarlı
aşırım" romanının keçən əsrin
70-ci illər nəsrində ədəbi hadisə kimi meydana
çıxması tənqid və ədəbiyyatşünaslıqda
heç bir mübahisə doğurmur.
Tarixə müəllif baxışının
orijinallığı roman haqqındakı ciddi tənqid və
ədəbiyyatşünaslıq yazılarında xüsusi
qeyd olunur.
Roman haqqında İ.Şıxlı, A.Əfəndiyev,
Y.Qarayev, A.Hüseynov, Y.Axundlu, X.Əlimirzəyev, N.Cəfərov,
N.Cabbarov və başqaları mülahizələr söyləmiş,
əsəri ideya-estetik cəhətdən dəyərləndirməyə
çalışmışlar. Y.Qarayev "Qarlı aşırım"ı
"tarixi mövzunun yeni imkanlarını üzə
çıxaran" əsər kimi dəyərləndirmişdir.
Prof. N.Cəfərov F.Kərimzadənin yaradıcılıq
yoluna qısa ekskursunda bu əsəri nəzərdə tutaraq
yazırdı: "F.Kərimzadəyə qədər Azərbaycan
kəndində "sosializm quruculuğu"nun - "kolxoz oyunu"nun ədəbi
tarixi özünü bu miqyasda, bu keyfiyyətdə heç
zaman göstərməmişdi. Və hələ
neçə illər də göstərməyəcəkdi".
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
X.Əlimirzəyevin də roman haqqında
aşağıdakı mülahizəsi maraq doğurur:
"Qarlı aşırım" romanında, hər şeydən
əvvəl, tarixi hadisələrə, ictimai gerçəkliyə
ayıq, obyektiv münasibət, müasirlik duyğusu hiss
olunur. Həmin məqalədə "Qarlı
aşırım"ı irs-varislik əlaqəsi kontekstində
dəyərləndirməsi, başqa sözlə, müəllifin
ənənədən gələn stereotiplərə
müqavimət göstərməsini və mövzuya tam yeni
bir həll verməsini önə çəkən mülahizəsi
də tənqidçinin ədəbi prosesin irəliyə
doğru hərəkətinə həssas yanaşmasından xəbər
verir.
Ümumən əsərə münasibətdə tənqid
və ədəbiyyatşünaslığın mövqeyində
təqdir tendensiyası əsas idi və sosrealizmin stereotiplərini
büsbütün qıran bir əsərə yanaşmada bu
kifayət qədər müsbət bir hal idi.
"Qarlı
aşırım" yaxın tarixi keçmişin hadisələrini
təhlil predmetinə çevirmişdi
və
hadisələrin təsvirində müəllif tarixin
"şifahi ənənə"dəki obrazını əsas
götürmüşdü. Başqa sözlə, müəllif
20-30-cu illərdə böyüyüb-başa
çatdığı el-obada Sovet hökumətinin Azərbaycana gəlişi, bu gəlişdən
keçən on il müddətində baş verən hadisələr,
elliklə kollektivləşmə hərəkatı
haqqında öyrənib - bildiklərini, araşdırıb -
dəqiqləşdirdiklərini yazıçı təfəkküründən
keçirərək bədii əsərin əsas
materialına çevirmişdi.
Tənqidçi
A.Hüseynov yazırdı:
"Yazıçılarımız obrazları əsasən
və ya ancaq sosial-sinfi tipiklik baxımından canlandırmaq
kimi vaxtı ilə ədəbiyyatımızdqa güclü
olan meyldən uzaqlaşırlar, indi daha tez-tez sosial-sinfi səciyyəvilik
milli səciyyəviliklə qovuşur. Millilik,
milli boyalar surətin sinfi mahiyyətini, onun sosial istiqamətdə
ümumiləşən təbiətini müəyyən
konkret mühitdə təsvir etmək üçün
yalnız çalarlar, ancaq naxışlar rolunu oynamır.
Milli əlamətlər,
milli mənəvi-psixoloji xüsusiyyətlər surətlərin
xarakterini, onların mühakimə və davranış tərzini
müəyyənləşdirən şərtlərə
çevrilir, başqa sözlə desək, təkcə sinfi
mündəricənin milli formada, konkret məkanda təzahür
tərzinin spesifikliyi kimi yox, eyni zamanda, şəxsiyyətin
daxili mündəricəsi kimi meydana çıxır". Bu ümumiləşdirmələr 60-70-ci illərdə
meydana çıxan tarixi nəsr nümunələri - "Dəli
Kür", "Qarlı aşırım", "Geriyə
baxma, qoca" romanları üzərində 80-ci illər tənqidində
aparılan dəqiq müşahidələrdən doğurdu.
A.Hüseynovun qənaətləri nəsrin irəliyə
doğru hərəkətini, onun keyfiyyətcə yeni mərhələyə
keçməsini, bu mərhələnin əlamətdar estetik
özünəməxsusluqda, milli kaloritin daxili məzmununda
meydana çıxmasını işarələyirdi. Lakin ədəbi prosesdə
sinfi məzmunun və xarakterin öz yerini milli məzmuna və
xarakterə verməsi bu tip əsərlərin
yazıldığı onilliklərdə - 60-70-ci illərdə
tənqiddə birmənalı qarşılanmır, tarixi
mövzunun yeni tipli bədii həllinə sinfi-sosioloji kontekstdə
elmi şərh vermək ənənəsi davam edirdi. "Qarlı aşırım"ın meydana
çıxdığı illərdə tənqidi
düşüncə estetik düşüncədən geri
qalır, mövzunun işlənməsində milli
psixologiyanın önə çəkilməsinin tarixin həqiqətlərinin
daha dərindən və obyektiv açılmasına xidmət
etməsini dəyərləndirə, başqa sözlə, dərk
edə bilmirdi. Çünki ədəbi-tənqid məsələlərə
ideoloji müstəvidə elmi həll vermək
düşüncəsindən tamamilə xilas ola
bilmirdi. Əlbəttə,
ədəbi tənqid tarixi mövzunun işlənməsindəki
"milliləşmə"ni görürdü.
İstər "Dəli Kür"də, istərsə
də, "Qarlı aşırım", və yaxud
"Geriyə baxma, qoca"da get-gedə güclənməkdə
olan milli kaloritə, qəhrəmanın xarakterində əhəmiyyətli
dərəcədə yer tutan milliliyə diqqət yetirir, bu cəhəti
qeydə alırdı. Lakin tənqid qəhrəmanın millilik
keyfiyyətlərini onun sinfi təbiətinin xarakterinə
görə dəyərləndirirdi. Başqa
sözlə, tənqid milliliyi "sinfi mündəricənin
milli formada, konkret məkanda təzahür tərzinin
spesifikliyi" kimi (A.Hüseynov) izah edirdi. Estetik düşüncədə tarixi
keçmişin (eyni zamanda yaxın tarixi keçmişin)
milli məzmunda dərki və əksini tənqidi
düşüncə sinfi məzmunun bədii ifadəsi kimi dərk
və izah edirdi.
Bədii təsvirdə qəhrəmanın milli təbiəti
onun sinfi təbiətini tam şəkildə üstələdiyi,
qəhrəmanın xarakteri tarixi varlıqdan gələn
keyfiyyətlərlə müəyyənləşdiyi və
onun hərəkətini tənzimlədiyi halda, ədəbi tənqid
qəhrəmanın sinfi səciyyəsini qabardır, hətta
onun milli tarixi varlıqdan gələn xüsusiyyətlərinə
də sinfi məzmun verməyə
çalışırdı. A.Hüseynovun mülahizələrindən
çıxış etsək və bu mülahizələri
bir qədər də inkişaf etdirsək, deyə bilərik
ki, əgər Sovet dövrü nəsrinin ilk mərhələlərində
millilik "yalnız çalarlar, ancaq naxışlar
rolunu" oynayırdısa və yeni keyfiyyət mərhələsinin
nəsri milliliyi öz daxili məzmununda dərk və ifadəyə
can atırdısa, ədəbi tənqid bu inkişafdan geri
qalır, onun hətta "təpədən dırnağa qədər
milli insanları" (İ.Şıxlı) bədii təhlil
müstəvisinə gətirən "təkrar olunmaz dərəcədə
milli kaloritə malik" olan İ.Şıxlı
"Qarlı aşırım romanına verdiyi təhlillərdə
millilik "çalar" və "naxış" səviyyəsində
dəyərləndirilirdi. Tənqid "Qarlı
aşırım" romanında "tarixi hadisələrə,
ictimai gerçəkliyə, ayıq, obyektiv münasibət"i
duyur, bu cəhəti əsərin müasirliyini şərtləndirən
əsas cəhət kimi qiymətləndirir, lakin bu
"ayıq münasibət"in məzmununu
yarımçıq və birtərəfli izah edir, bu
yarımçıqlıq və birtərəflilik də son nəticədə
əsərin həqiqi mahiyyətini, başqa sözlə,
novatorluğunu üzə çıxara bilmirdi.
Bunun əsas səbəbi o idi ki, tənqid milliliyi əsərin
bütöv məzmununda yox, ayrı-ayrı obrazların
xarakterində axtarırdı. Digər bir səbəb
isə o idi ki, tənqid romanın konfliktini üst qatdan
qavrayır, bu konflikti yeniliklə köhnəliyin mübarizəsi,
inqilabi qüvvələrlə əks-inqilabi qüvvələrin
qarşıdurması kimi başa düşür, süjetin hərəkət
trayektoriyasını kollektivləşmə uğrunda əks
qütblərin mübarizəsinin cızdığını
düşünürdü. Bədii
konfliktin səciyyəsinin ənənəviliyə
düçar edilməsi nəticə etibarı ilə
romanı kollektivləşmə uğrunda mübarizədən
bəhs edən ənənəvi romanlar cərgəsinə salırdı.
Prof. X.Əlimirzəyev yazırdı: "Romanın süjeti
gərgin dramatik hadisələr əsasında qurulmuşdur.
Oxucu xəyalən yaxın keçmişə, iyirminci-otuzuncu
illərin siyasi mühitinə, mübarizələrlə dolu
günlərə qayıdır, özünü yeni həyatın,
yeni cəmiyyətin qurucuları, əli silahlı müdafiəçiləri
arasında görür, onlarla birlikdə qarlı
aşırımlardan keçir, sinfi düşmənlərlə,
yeni ictimai quruluşa qarşı üsyan qaldırmış
qolçomaqlarla üz-üzə gəlir, müxtəlif
xarakterli, müxtəlif taleli insanlarla tanış olur". Tənqidçi A.Əfəndiyevin romana
yanaşmalarında məsələlərə ideoloji-sinfi
baxış daha çox önə keçir, əsərin
bütün məzmunu, bədii konflikti və xarakterləri
inqilabi hadisələrə müsbət və mənfi
münasibətin dərəcəsi ilə
ölçülür.
İnqilaba münasibət tendensiyası ilə o, Kərbəlayı
İsmayılı əsərin mənfi, Abbasqulu bəyi isə
müsbət qəhrəmanı kimi səciyyələndirir.
A.Əfəndiyevin təfsirində "Qarlı
aşırım"da özünü göstərən
millilik sinfi səciyyəyə müncər edilir.
O, romanda
Kərbəlayı İsmayılın "şəxsi ləyaqətini
qorumağa çalışan, ağsaqqallıq keyfiyyətlərinə
malik olan, məğrur, bütöv şəxsiyyət"
olduğunu etiraf edir.
Bununla belə,
milli varlığın tarixi xarakterindən gələn
kişilik və mərdlik sifətlərini Kərbəlayının
xarakteri üçün "sönük və cılız"
hesab edən tənqidçi eyni keyfiyyəti Abbasqulu bəyin
simasının "parlaq ifadəsi" hesab edir.
Milliliyə sinfi məzmun verilməsi "Qarlı
aşırım"ın təhlillərində digər
ciddi yanlışlıqlara və
yarımçıqlığa da yol açmışdır. Bu cəhət
ən çox Qəmlo obrazına verilən təhlillərdə
özünü göstərir. Tənqidçi
A.Əfəndiyev "Qəmlo obrazında psixoloji, bədii
natamamlıq görür" və hesab edir ki, bir surət
olaraq "Qəmlo bir sirr olaraq qalır". Bu obrazın estetik funksiyası prof. X.Əlimirzəyev
üçün də anlaşılmaz qalır. Həmin anlaşılmazlıq tənqidçini belə
bir qənaətə gətirir ki, "onun (Qəmlonun - T.S.)
yeni quruluşa, inqilabçılara, adi zəhmətkeşlərə
qarşı sonsuz qəzəbinin, düşmənçilik
hissinin səbəbləri yaxşı
açılmamışdır, bədii, məntiqi cəhətdən
tam və hərtərəfli əsaslandırılmamışdır".
Tənqid
üçün Qəmlonun başadüşülməzliyi,
"sirr olaraq qalması"nın
kökündə nə dayanır? Tənqidə görə,
Qəmlonun qatı mənfi estetik funksiyada təqdimi məntiqsizdir.
Çünki o, sinfi mənsubiyyətinə görə
aşağı təbəqədəndir və o inqilab tərəfdarlarının
yanında olmalı, əks-inqilaba qarşı vuruşmalı
idi. Yenə də
tənqidin məntiqinə görə, əgər Kərbəlayı
İsmayıla arxa duracaq, qan tökməyə həris, cəllad
xarakterli bir əlaltı lazim idisə, onda F.Kərimzadə bu
adamı yuxarı təbəqəyə mənsub biri kimi təsvir
etməli idi. Məhz bu zaman sinfi mənsubiyyətcə əzilənlərdən
olan, yeni hakimiyyətin gəlişindən heç bir şey
itirməyən Qəmlo obrazı haqqında tənqidin hətta
əsəblərinin gərilməsinə səbəb olan
çoxsaylı suallar meydana çıxmazdı: "Onu
hansı mühit yetişdirmişdir? Hansı mənfur əqidə
Qəmlonu vəhşi canavara çevirmişdir?" və s.
və i. Aşağı təbəqəyə mənsub Qəmlonun
yuxarı təbəqəyə mənsub Kərbəlayı
İsmayılın yanında olması tənqid
üçün qəbuledilməz və anlaşılmaz (əsl
həqiqətdə isə qəlibəsığmaz) olduğu
halda və bu cəhət əsərin bədii məntiqinin
bütövlüyünə xələl gətirən keyfiyyət
hesab edildiyi halda, varlı təbəqəyə mənsub
Abbasqulu bəyin aşağı təbəqənin yanında
olmasında heç bir məntiqsizlik axtarılmır. Halbuki, F.Kərimzadə Qəmlonu hansı məntiqlə
Kərbəlayının yanında təsvir edirsə, həmin
məntiqlə də Abbasqulu bəyi İmanın yanında təsvir
edir.
Bəs bu məntiq hansıdır?
F.Kərimzadə milli xarakterin daxili məzmunundan, daha
çox isə, insanın mürəkkəb təbiətindən
çıxış edir, onu daxili mürəkkəbliyində,
dünyagörüşünün müxtəlifliyində
verir. Burada sinfi mənsubiyyət həlledici rol oynamır.
Yazıçıya görə, obrazın
düşüncə və əməlləri milli
psixologiyadan və insani təbiətinin xarakterindən güc
alır. Tənqidi düşüncənin estetik
düşüncə ilə daha çox
uyğunlaşmağa başladığı, ideoloji-sosioloji
inersiyadan büsbütün qopmağa cəhd etdiyi 80-ci illərdə
belə özünə yer alan aşağıdakı tezislər
("Milli psixologiyada da sinfi cəhət müəyyənedicidir";
"Milli xarakter sinfi şüurla şərtlənir";
"İstismarçılar öz sinfi təbiətlərinə
görə milli xarakterin əsl xəlqi, mütərəqqi
mündəricəsindən nəinki uzaqdırlar, həm də
bununla ziddiyyət təşkil edirlər" - A.Hüseynov. "Qarlı aşırım" müəllifi
üçün qəbuledilməz olur. "Qarlı
aşırım"da mövzuya verilən estetik həll
sinfiliyin tələblərinə yox, milli varlığın
yazılmamış qanunlarına tabe tutulmuşdur. 80-ci illərdə əsərlərə verilən
elmi təfsirlərdə, ədəbi-tənqidi təhlillərdə
sinfiliklə milliliyin nisbəti əsasən dəyişir.
Bədii mətnə ideoloji cəhətdən daha azad
baxış daha obyektiv qənaətlərin irəli sürülməsinə
səbəb olur. İdeologiyanın tələblərindən
irəli gələn nəzəri tezislər praktik təcrübədə
özünü doğrultmadıqda, tənqid bədii mətn
həqiqətlərində gizlənən estetikliyi şərh
etməyə üstünlük verir. A.Hüseynovun
və Y.Qarayevin 80-ci illərin siyasi-mənəvi iqlimi şəraitində
"Qarlı aşırım"ın ideya mündəricəsi
ilə bağlı irəli sürdüyü mülahizələr
demokratikliyi və bədii mətnin həqiqətlərinə
yaxınlığı ilə fərqlənir.
Müşahidə edirik ki, 70-ci illər tənqidi Kərbəlayı
obrazını Qəmlo obrazı ilə eyni müstəvidə
təhlil etməyə üstünlük verir.
Lakin 80-ci illər tənqidi məsələni birmənalı
sinfi müstəvidə dəyərləndirməkdən
çəkinir. 70-ci illərin tənqidində millilik
obraza vurulan "naxış" statusunda
çıxış edirdisə, 80-ci illərdə tənqid
obrazı milli xarakterində bütöv görür, lakin
sinfiliyi ona calaq etmək məcburiyyətində qalır.
80-ci illər tənqidinin diqqətəlayiq cəhətlərindən
biri budur ki, o, Kərbəlayını xarakter baxımından
Qəmlo ilə yox, Abbasqulu bəylə eyni müstəvidə
təhlilə cəlb edir. Bu isə nəticə etibarı ilə
ona gətirib çıxarır ki,
indi tənqid
"Qarlı aşırım"da ayrı-ayrı
obrazların sinfi təbiətini milliliklə
işıqlandırmağa can atmır,
əksinə, romanda "milli psixologiyanın ümumiləşdirici
keyfiyyətləri"nin estetik təzahürünü
müşahidə edir. Tənqidin müşahidə
etdiyi bu cəhət onunla əlamətdardır ki, romanın
dramatizmini şərtləndirən bədii konfliktin
kökünü açan səbəbləri tarixi həqiqətə
uyğun şəkildə görməyə bizə imkan verir.
A.Hüseynov yazır: "...Kərbəlayı
İsmayılda da, Abbasqulu bəydə də biz təmkinlilik,
öz ləyaqətini gözləmək xüsusiyyətlərini
müşahidə edirik. Bunlar elə təsvir
olunmuşdur ki, milli psixologiyanın ümumiləşdirici
keyfiyyətləri kimi nəzərə çarpır. Hər iki surətdə namus, qeyrət hissi
güclüdür". Maraqlıdır ki, tənqid
Abbasqulu bəyi və Kərbəlayı İsmayılı
"milli psixologiyanın ümumiləşdirici keyfiyyətlərinin"
daşıyıcısı kimi ümumiləşdirəndə,
Kərbəlayı İsmayılla Qəmlonun xarakter baxımından
tamam fərqləndiyini, birincisini millətin əsas keyfiyyətlərini
özündə simvollaşdıran obraz, ikincisini isə adi
insani keyfiyyətlərdən məhrum obraz kimi xarakterizə
etməyi də unutmur. Məhz bu zaman
obrazların təbiətinə analitik nüfuzda sinfilik tamamilə
arxa plana, millilik isə önə keçir. 80-ci illər tənqidi milliliyi romanın
bütövlükdə ideya məzmununda, xarakterlərin
inkişaf dinamikasında, süjetin hərəkətində,
xarakterlərin tale yolunun müəyyənləşməsində
çıxış nöqtəsi kimi alır, elmi dəyərləndirmədə
onu aparıcı meyara çevirir. "Qarlı
aşırım" romanına yanaşmada bu mülahizələr
zamanına görə tənqidin çox dəqiq, sərrast
müşahidələridir. Tənqidin bu
yöndəki mülahizələrində o həqiqətlər
səslənib ki, o həqiqətlərə işarə edilib
ki, o zamanda tənqidçi sözünün gücü son həddə
bunu deməyə çatardı. Y.Qarayev "Qarlı
aşırım"da cərəyan edən hadisələrə
"Ümumbəşəri
əxlaq-mənəviyyat probleminin bədii əksi"
kimi yanaşır və hesab edir ki, roman "İnsan və onun ləyaqəti barədə ibrətli hekayədir". Romanın bu tipli yozumunda əks qütblərdə dayanan bütün obrazların daxili aləmini elmi analizdən keçirmək, hətta "mənfi" qəhrəmanlara da "onların hərəkətlərini şərtləndirən daxili impulslar" çərçivəsində mənəvi bəraət qazandırmaq imkanı var. Lakin tənqidi düşüncənin romana yanaşmasında ən böyük bəraət inqilaba qazandırıldığı üçün, inqilab düşmənlərinə qazandırılan bəraətlər həqiqi təsdiqini tapa bilmir. Tarixi hadisələrin təsvirinin təfsirində inqilaba "məhəkdaşı rolu" (A.Əfəndiyev) verildiyi üçün romanın yazılmasına səbəb olan ictimai ideal, yazılışında əks olunan müəllif mövqeyi obyektiv şəkildə işıqlandırılmır, milli varlığın inqilaba əsl münasibətindən, inqilab və xalq qarşıdurmasından söhbət açılmır. Axı 20-ci illərdə Azərbaycan xalqı üzərinə dağ seli kimi gələn bolşevizmə, bir qədər sonra ortaya atılan "kolxoz oyunu"na (N.Cəfərov) heç də qucaq açmamışdı.
Sovet hökuməti və milli varlıq qarşıdurmasında çox qanlar tökülmüşdü.
Romanda, bu tökülən qanların səbəbi heç də Kərbəlayı İsmayılın qaldırdığı qiyamda axtarılmır. İnqilab-Kərbəlayı İsmayıl qarşıdurmasında inqilaba "haqq işi uğrunda mübarizə" statusu verilmir. Kərbəlayı İsmayılı qiyama aparan yollar heç də tənqidin izah etdiyi kimi, mal-dövlət hərisliyindən, yaxud onun mülkədar-istismarçı təbiətindən irəli gəlmir. Fikrimizcə, roman tamam başqa bir əhvali-ruhiyyə ilə yazılıb, əsər üzərində işləyərkən yazıçı tamam başqa bir ahəngə köklənib. Olsun ki, romanı yazarkən Kərbəlayının qan düşməni Usuboğlunun qapısına gedərkən geydiyi kəfəni, ilk öncə, F.Kərimzadə özü geyinib. Çünki bu romanın daxili qatlarında müəllifini dar ağacına apara biləcək çox mətləblər əks olunub.
Təyyar
SALAMOĞLU
525-ci qəzet.- 2016.- 3 mart.- S.6