Multikultural mühitin
sınaq dövrü həqiqətləri publisistikada
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Qafqazın yaxın gələcəyinin burada yaşayan
xalqlar arasındakı münasibətlərin hansı istiqamətdə
inkişafından asılı olacağını
düşünən ədiblərimiz öz əsərləri
ilə hər şeydən öncə dostluğa, dinc birgəyaşayışa,
ümumi problemləri ələ-ələ verib bir yerdə həll
etməyə səsləyirdilər.
Sülhün,
dinc birgəyaşayışın həyati vacibliyi
Ü.Hacıbəylinin "Biz hamımız qafqazlı
balalarıyıq" adlı məqaləsində daha
geniş anlamda mənalandırılaraq bütün Qafqaz
xalqlarının istiqlaliyyətə
çağırış qayəsinə tabe etdirilirdi:
"Daha bəsdir, ağlımızı başımıza cəm
edək... Hamımız Qafqaz balalarıyıq,
zərurət və ehtiyacımız birdir. İstiqbalımızın rifah və səadətini
təmin edəcək qüvvə hamımızın himmət
və qeyrətinə bağlıdır. Yalqız əldən
səs çıxmaz... Birimizin düşməni
varsa, hamımızın düşmənidir, dəfinə
hamımız çalışmalıyıq. Birimizi bir təhlükə təhdid edirsə,
hamımızı təhdid edir, nicatımız
ittifaqdadır. Din, millət ayrılığı bizim
ittifaqımıza sədd olmasın gərək!". Müəllif buradakı
"hamımızın düşməni",
"hamımızı təhdid edən təhlükə"
ifadələri ilə məhz çarizmi, onun
"parçala, hökm sür!" mürtəce siyasətini
nəzərdə tutur, fitnə-fəsada uymuşları nifaq
və ədavətdən uzaq durmağa, məktəb, mədrəsə,
qəzet yaratmağa, araqızışdıran məqalələr
yazanları öz səhvlərini başa düşüb nəticə
çıxarmağa çağırır, Qafqaz
balalarına keçənə güzəşt etməyi, gələcəyin
dərdinə qalmağı tövsiyə edirdi. Ədibin publisist əsərlərinin ideya-məzmunundan
açıqca görünür ki, "başı üzərinə
böyük bir hərc-mərclik zülməti"
çökmüş Qafqazda öz doğma vətəninin,
millətinin taleyindən nigaranlıq və
narahatlığının səbəbi daha böyük və
daha köklüdür. "Dövlət Dumasının
açılmağı" adlı məqaləsində
yazdığı kimi, "xalqlar həbsxanası" adlanan Çar
Rusiyasında əslində hamıya bir gözlə
baxılmır, milli ayrı-seçkilik siyasəti yeridilir:
"...Birinə hörmət edirdilər, o birisinə məhəl
qoymurdular. Biri olurdu qul, o biri onun
başının sahibi. Birinə çoxlu ixtiyar verirdilər,
o birini o ixtiyardan mərhum qoyurdular... Bu xüsusda hər bir
ixtiyaratdan məhrum və məyus olan biz müsəlmanların
halı hamıdan yaman idi...".
N.Nərimanov
1906-cı ildə "Həyat" qəzetində
yazırdı: "Yüz illərlə can çəkişdirib,
axırda yenə də ixtiyarsız qul olmaqdansa, məhv və
nabud olmaq, can verib getmək, lakin hürriyyət və bərabərlik
yolu kimi şanlı müqəddəs bir yolda ölmək,
şəhid olmaq, əlbəttə, daha məsləhətdir!...
Yoxsa bu yaşayış yaşayış deyildir!". Ö.F.Nemanzadə zülm və istibdada
dözməməyə, ayılıb haqq və ədalət
uğrunda vuruşmağa səsləyirdi: "Bəsdir bu qədər
səbir! Bəsdir çəkdiyimiz bu qədər həqarət!
Vaxtdır ki, cümləmiz ittifaq edib tələb edək: Cənablar!
Biz öz dilimizlə oxuyub, dilimizi, milliyyətimizi
bilmək istəyirik. İstəyirik ki,
bir para milli işlərimizi özümüz idarə edib, bizim
adətimizdən bixəbər olan cahil və zalım
qulluqçular başımıza bəla olmasınlar".
Y.V.Çəmənzəminlinin 1918-1920-ci illər erməni-müsəlman
qırğınları zamanı yazdığı "Kiyevdən
məktub", "İki aləm", "Zəruri məsələlər",
"Azərbaycan muxtariyyəti" və s. kimi publisist məqalələrdə
milli tale, vətənin gələcəyi, "köhnəni
yıxmaq və təzə bina üçün zəmin
hazırlamaq" problemləri əks olunurdu. O, vətəni
üzərində qara tufanların əsdiyini aydınca dərk
edir, həm qərəzli qüvvələrə, həm də
öz millətinə xəbərdaredici bir tərzdə
yazırdı: "Dünyada hər bir millətin xoşbəxt
yaşamasına səbəb ancaq o millətin öz milli idarəsi
ola bilər. Milli idarə də milli
torpaqda, yəni müəyyən bir ölkədə bərqərar
ola bilər. Deməli, əvvəlinci
məsələ milli ölkədir. Torpağımıza
söykənsək (yəni qoruya bilsək - E.M), heç bir
düşmən bizə xətər yetirə bilməz".
O, bu vacib işin çətinliyini də göstərir, milli
səfərbərlik ruhu aşılamağa
çalışırdı: "Bizim Azərbaycan min il bundan
əvvəl də mövcud idi. Onda həm
ölkəmiz var idi, həm də xalqımız. Lakin hakimiyyət bizim əlimizdə deyildi. Gəldi-gedər bir xan və ya bəy
faydamızı gözləyə bilmirdi. Rusların
hakimiyyəti bizi dəxi də pis hallara gətirdi;
ixtiyarımızı əlinə alıb, bizi həm
torpağımızdan, həm də millətimizdən məhrum
qılmaq istədi. Vətənimizi rus
köçəriləri ilə doldurdu". Ədib
1918-ci ildə "Azərbaycan" qəzetində dərc
etdirdiyi "Xarici siyasətimiz" adlı məqaləsində
erməni məsələsinin yenə meydana
çıxdığı bir vaxtda "köhnə ədavətin
unudulmasını", arada davamlı bir sülh
olmasını arzulayır, eyni zamanda erməni ədalarının
bu sülhü pozmasından, "ermənilərin etnoqraf
cığırlarından çıxmasından" ciddi
narahatlığını bildirərək uzaqgörənliklə
yazırdı: "Böyük Ermənistan xəritəsini
gördüm, üç dəniz arasında təşəkkül
edəcək imiş: Ağ, Qara və Xəzər dənizləri
arasında. Xəritədə Gəncə, Lənkəran,
Salyan, Təbriz, Marağa və başqa şəhərlər
də Ermənistana daxil edilmişdi. Əgər
bu xəritə erməni milli amilinin şəkli isə, onda
erməni məsələsi yenə bir çox münaqişə
və mücadiləyə səbəb olacaq və həlli yenə
kağız üzərində qalacaqdır". Daha sonra "...iki millət arasında sıx bir
rabitə var. Dostluq ilə yaşamaq üçün
böyük bir zəmin mövcuddur. Lakin
siyasətin əyri yol getməsi iki millətin dostluğunu və
asayişini pozur. Erməni rəhbərləri
bizə əl uzatmalıdırlar, kin-küdurəti
buraxıb, doğru yola gəlməlidirlər" - deyə
ilk olaraq özü ermənilərə əl uzadırdı.
Parçalanmış və parçalanmasına hələ
də cəhdlər edilən vətənin dərdi, taleyi C.Məmmədquluzadə
publisistikasının başlıca mövzu-problemi idi. O, "Necə qan
ağlamasın daş bu gün..." adlı felyetonunda Azərbaycandakı
mövcud vəziyyəti Kərbəla müsibəti ilə əlaqələndirməklə
bir növ həyəcan təbili çalır, xalqın diqqətini
tale əhəmiyyətli problemlərin həllinə yönəltməyə
çalışırdı. 1917-ci ildə "Molla Nəsrəddin"
jurnalının 24-cü sayında dərc etdirdiyi "Azərbaycan"
məqaləsində ədib öz-özü ilə
qurduğu bu dialoq vasitəsi ilə əslində millətini
öz tarixi məmləkətinin, dilinin, mədəniyyətinin
faciəvi taleyinə görə hesabata, cavabdehliyə səsləyir,
mübarizəyə çağırırdı: "...Ay
torpaq çörəyi yeyən təbrizli qardaşlarım, ay
keçəpapaq xoylu, meşginli, sərablı, goruslu və
moruslu qardaşlarım, ay bitli marağalı, mərəndli,
gülüstanlı quli-biyaban vətəndaşlarım, ey ərdəbilli,
qalxanlı bəradərlərim! Gəlin, gəlin, gəlin mənə
bir yol göstərin! Vallah ağlım çaşıb! Axır dünya və aləm dəyişildi, hər
bir şey qayıdıb öz əslini tapdı, hər mətləbə
əl vuruldu, gəlin biz də bir dəfə oturaq və
keçə papaqlarımızı ortalığa qoyub bir
fikirləşək haradır bizim vətənimiz?! Gəlin,
gəlin, ey unudulmuş vətənin cırıq-mırıq
qardaşları! Gəlin görək beşikdə
yad millətlərin südünü əmmiş, vətənimizdən
yadırğamış və millətimizin ruhundan xəbərsiz
bir para millət başçılarımız sizə nə
gün ağlayacaqlar?! Niyə sakitsiniz, ey mənim
lüt-üryan vətən qardaşlarım?!".
Göründüyü kimi, vətəndaş
yanğısı ilə qələmə alınmış bu
felyeton vətən, dil, millət taleyi uğrunda mübarizəyə
səfərbəretmə gücü, xüsusiyyəti ilə
böyük əhəmiyyət daşıyır.
Habelə, Ə.M.Topçubaşov Ə.Ağaoğlu,
C.Hacıbəyli, N.Nərimanov, E.Sultanov, S.Eynullayev, N.Minasazov
və başqa bu kimi istedadlı publisistlər milli zəmində
baş verən qırğınlarla əlaqədar Qafqazın
bir çox qəzet və jurnallarında məqalələr dərc
etdirmişlər. Onlar milli dözümlüyün tərəfdarı
kimi Qafqaz ocağında dinc birgəyaşayışa
çağırır, millətçiliyi mühakimə
edir, erməni-daşnak təhdidlərinə qarşı
ittifaqa çağırırdılar.
1918-1920-ci illərdə ermənilərin Azərbaycanda
törətdiyi faciələri öz
yaradıcılığında başlıca mövzuya
çevirənlərdən biri də Mirzə Bala Məmmədzadə
idi. O,
yaranmış ictimai-siyasi vəziyyətdə daha
böyük faciələrin qaçılmaz olduğunu dərk
edir, vətənin bütövlüyü, müstəqilliyi
uğrunda mübarizəyə çağıran məqalələr
yazır, vətən yolunda can verməyin, milli muxtariyyəti
yolunda varından keçməyin bir milləti yaşatmaq istəyi,
əzmi olduğunu vurğulayırdı. Publisistin 1919-cu ildə
"Bəsirət" qəzetində dərc etdirdiyi "Ermənilər
və biz", "Qansız mümkün deyilmi", "Yeni
Ermənistan və Azərbaycan", "Üç təhlükə"
adlı məqalələrində erməni-daşnak qüvvələrinin
məkrli siyasəti bütün ciddiliyi ilə
açılıb ifşa edilirdi. Yaxud hələ sovetlər
dövrünün ilk illərində N.Nərimanov ürək
ağrısı ilə qələmə alıb Stalinə
göndərdiyi "Ucqarlarda inqilabımızın tarixinə
dair" məruzəsində Mərkəzin Azərbaycanı
simasızlaşdırmaq siyasətindən hiddətlə bəhs
edirdi: "...Mərkəz... ucqar respublikaların daxili işlərinə
qarışmaq məqsədilə qəsdən bu "beynəlmiləlçiləri"
irəli çəkir, müdafiə edir". O, "bu beynəlmiləlçilər"
dedikdə Mərkəzdən xüsusi mandatla göndərilən
"ixtiyar sahiblərini" - milli dövlət quruculuğuna
kobudluqla müdaxilə edən, Azərbaycanda
açıq-aşkar ruslaşdırma və erməniləşdirmə
siyasəti yeridən, Azərbaycan xalqının milli hisslərini
belə təhqir etməkdən çəkinməyən
mikoyanları, mirzoyanları, kirovları, serebrovskiləri... nəzərdə
tutur və onların apardığı iyrənc siyasətə
son qoyulmasını tələb edirdi. N.Nərimanov
açıq-aşkar yazırdı: "...Burada məlum plan
üzrə fəaliyyət göstərilir..."; "Bu
kampaniyanın fəaliyyəti Azərbaycanın
simasızlaşdırılmasına yönəlmişdir... Kommunizm bayrağı altında daşnaklar öz
işlərini görür..."; "Azərbaycanın
taleyi erməni daşnaklarına tapşırılır".
N.Nərimanov Azərbaycanın tarixi torpaqlarının Ermənistana verilməsi məsələsinə də kəskin surətdə münasibətini bildirir, bu barədə V.İ.Leninə məktubunda daha qətiyyətlə yazırdı: "Dəhşətli vəziyyət yaranmışdır. Mərkəz Gürcüstan və Ermənistanın müstəqilliyini, Azərbaycanın istiqlaliyyətini tanımış, lakin eyni zamanda o, Mərkəz, Azərbaycanın tamamilə mübahisəsiz ərazilərini Ermənistana verir... ...Çoxmillətli əhalinin hüquq və hissləri ilə belə zarafat etmək olmaz... Mən qəti surətdə bildirirəm: Əgər Siz də bizim dəlillərə diqqət yetirməsəniz, məcbur olacağıq ki, bizim geri çağırılmağımız barədə Mərkəz qarşısında məsələ qoyaq..."
Təhlil nəticəsində belə bir qənaətə gələ bilərik ki, XIX əsrin axırları və XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda milli və dini zəmində qarşıdurma yaratmaq cəhdləri barədə yazılmış məqalələr janr, forma, üslub cəhətdən müxtəlif və rəngarəng olsalar da, ideya-məzmun xüsusiyyətlərinə görə yaxın və oxşardırlar. Belə ki, törədilən qırğınlar birmənalı olaraq Çar Rusiyası müstəmləkəçilik siyasətinin və bədnam "erməni məsələsi"nin tərkib hissəsi kimi qiymətləndirilib şərh edilmişdir. Publisistika siyasi kələklərin Azərbaycan multikultural mühitinə heç bir aidiyyəti olmadığını və millətlərarası münasibətlərdəki mövcud tarazlığı poza bilmədiyini göstərmişdir. Heç bir insaniyyətə zidd fikirlərə yol verilmədən milli-ayrı seçkiliyə qarşı ikrah hissi yaradılmış, zülm və istibdaddan, milli qırğınlardan nicat yolu mütləqiyyətin devrilməsində görülmüş, azadlıq uğrunda mübarizənin formalaşmasına mane olan hallar, millər tənqid atəşinə tutulmuş, xüsusən də xalqımızın başını qatan erməni-daşnaklarının təxribatçı əməlləri ifşa edilmişdir. Nəhayət, publisistikanın belə bir dəyişməz, qərarlı səciyyəsinin formalaşmasında Azərbaycan xalqının tolerant həyat tərzi əsaslı dərəcədə rol oynamışdır.
Elçin
MEHRƏLİYEV
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun Mətbuat tarixi və
publisistika şöbəsinin baş elmi işçisi,
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.-
2016.- 16 mart.- S.4.