Səməd Vurğun poeziyasının erkən dövrü: ənənə, bədii metod və ədəbi-fəlsəfi qaynaqlar

 

(Əvvəli 20 may sayımızda)

 

Səməd Vurğun avanqard şeirlərini yazanda futurizmin təsirindən kənarda deyildi.

 

O, fərdiyyətçilikdən uzaqlaşıb, yeni həyata yaxınlaşarkən xitablardan, söz və cümlələrdən (əmr və nida sözləri, sual cümlələri və sual əvəzlikləri, onların fonetik, leksik və qrammatik xüsusiyyətlərindən) istifadə edirdi, əsasən, məna və məzmundan, emfatik vurğulardan, publisistik parçalardan, zahiri effektdən faydalanırdı. Bu onun "Şairin andı", "Səfil qadın", "Hərəkət", "Fanar", "Mən hazıram" və başqa şeirlərinə aid idi:

 

Beləcə, bil!

On beş il,

On beş qış,

On beş yaz

Gülmədim bir az.

Varsın ürəklər yanmasın,

İnanmayan, inanmasın. 

("Şairin andı")

 

"Fanar" şeirindən:

 

Dərin

dənizlərin

arxasını göstərən

bir fanar,

yanar,

yanar,

yanar...

 

XX əsr poeziyasının təşəkkül mərhələsində ədəbi cərəyanlardan biri də avanqardizm olub. (Avanqard öncül, irəlidə mənasındadır). Bu ədəbi cərəyan XX əsrin 20-ci illərində yaranıb. Avanqardizm - ədəbiyyat və incəsənətdə keçmişin realist ənənələrini inkar edib, əsasən, yeni forma və ifadə vasitələri axtarıb, müxtəlif ədəbi cərəyanların səciyyəvi xüsusiyyətlərini daşıyıb. Onun müasir kökləri əsrin əvvəllərindəki dekadent, modernist cərəyanların ideya-estetik prinsipləri ilə bağlı olub. Avanqardistlər düşkünlük, durğunluq əhval-ruhiyyəsində olub, estetik subyektivizm mövqeyində qalıblar. S.Vurğun da avanqard şeirlər yazıb.

 

Dekadentizm (Dekadent - tənəzzül, düşkünlük deməkdir) ədəbi cərəyanı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində ədəbiyyatda mövcud olub. Burjua antirealist cərəyan hesab edilib. Dekadentizmin zəminində simvolizm, kubizm, sürrealizm və abstraksionizmin əsasları dayanıb. Əsas xüsusiyyətləri ədəbiyyatı gerçəklikdən ayırmaq, ifrat fərdiyyətçilik və pessimizm olub. Onlar "xalis sənət" ("sənət sənət üçündür") ideyasını təbliğ ediblər. Dekadentizm həm də şəxsiyyətin görüşlərindəki, əhval-ruhiyyəsindəki düşkünlüyü, onun antisosial davranışını ifadə edib.

 

Dekadentizmin əsasında subyektiv idealizm (həyat fəlsəfəsi, ekzistensializm) durub. Müəyyən xüsusiyyətləri ilə təzahür edən dekadentizm Oktyabr inqilabından sonra zəifləyib. Sovet quruluşu, sosialist realizmi metodu həmin cərəyanları sürətlə sıxışdırıb. Bu sahədə Azərbaycan marksist tənqidi də az rol oynamayıb.

 

S.Vurğunun dekadent və sürreal şeirləri onun 7 cildlik seçilmiş əsərlərinin I cildində verilib. Şair 1920-ci illərin şeirlərində H.Cavid, M.Hadi, T.Fikrət, N.Kamal, Ə.Hamid kimi mənəvi axtarış sarsıntıları keçirib, şübhə və gümanlarda bulunub, bayronsayağı ruhla yaşayıb. Həsbi-halını daha çox əruzda dilləndirən şair "nədir" sualı ilə üz-üzə qalıb, əsasən, H.Cavidin Allah, həqiqət axtarışlarını davam etdirib. Şübhə və inam - skeptik fikir və düşüncə onun lirik "Mən"inə hakim kəsilib:

 

...Dəryalara, səhralara min cilvə sərasər

Ərz etmədə, bilməm nə zamandan bəri aləm

Göylər deyə, göylər deyə çalxandı dəmadəm.

Çalxandı nəhayətsiz olan boşluğa əfkar,

Ən sonra təbiətdəki hikmətlərə naçar

Məruz olaraq enməyə məcbur ilə döndü,

Min dürlü ziya parladı, min ah ilə söndü.

 

Şair 1924-1932-ci illər şeirlərinin bayronizm, dekadent, sürreal əhval-ruhiyyəsinə görə ifrat fərdiyyətçidir.

 

Və belə poetik müəyyənlik dekadent şeirə tamamilə uyğundur. Onun "Şikəstəyə məktub", "Sızıltılarım", "Ondan da gözəldir", "Şəki maralı", "Əgər səndən dönər isəm, nəsibim ahu-zar olsun", "D. Əbədilik pənahgahıma - M.", "Məni", "El ayrılığı", "Qadın", "Bir qəlb ki, çalxanar, hər zaman coşar" (Ad şərtidir. İlk misrası ilə göstərilir. Red. - Ə.Ə.), "Çəkil", "Onu görürkən", "İllər, qərinələr keçirsə aləm", "Unut", "Ana", "Çiçək", "Bir qətrə yaş", "Dağlar, sizdəki böyüklük, vüqar", "Nə vaxt güləcəyəm", "Şikayət", "Ona", "Acı gülüşlər", "Çəkdiyim ağrılar bir yana dursun", "Matəm nəğməsi", "İləri", "İngilis", "Həyat dedikləri şübhəli bir şey", "Səhərə yaxın", "Ayıq ol" şeirlərinin hər biri S.Vurğunun subyektiv aləmi, fərdiyyəti və Dürrəyə olan məhəbbətinin ifadəsi ilə bağlıdır.

 

"Nə vaxt güləcəyəm" şeirində dekadentizmə xas olan bir ideya xətti, emosiya fərdiyyətçiliyi: şübhələr, bədbinlik, kədər, düşkünlük, bayronizm əhval-ruhiyyəsi ifadə olunub:

 

Nə qədər məyus, ah, nə qədər ölgün,

Nə qədər cansızam yenə mən bu gün.

Dəyişmiş gördüyün köhnə şiri-nər,

Əsər xəyalıma nəsimi-kədər.

 

Xəyal, həsbi-hal, bədbinlik lirik "Mən"i əldən salır:

 

Hələ gör nə halda, gör nə dəmdəyəm?

Bütün varlığımla yas, ələmdəyəm

Vücudum torpaqda, sürünür daşda

Xəyalımsa durur hamıdan başda:

Rəqs edər o mavi, buludlarda,

Enər, nəfəs alar, yaşıl otlarda.

Gəzər-gəzər durmadan öylə bir an

Arar-arar yavrum, bir geniş meydan.

 

S.Vurğunun lirik "Mən"inin psixoloji sarsıntıları dərindir. İztirab, ümidsizlik, xülya, bədbinlik əhvalı - sürreallıq onun "Bir qəlb ki, çalxanar, hər zaman coşar" şeiri üçün səciyyəvidir:

 

A dostlar, baxınız bir xəstəyəm mən,

Amandır yetirin o yarə məni!

Bu dərdlə qəflətən əgər ölürsəm,

Siz Allah qoymayın məzara məni!

 

Amma lirik "Mən"in şübhələri onun son ümidini, son gümanlarının işartılarını hələ söndürməyib. O, özünə qayıdışda bir "çırpınış" arayır:

 

Çəmənlər, baxçalar, bağlar sararsa,

Fəzalar dönərək, sular qararsa

Hər şeyi bir ölüm qorxusu sarsa,

Əyilməm bir daha... bir həvəs məni...

("Unut")

 

S.Vurğun "Mən"inin bu sarsıntıları, küskün, ümidsiz ruhunun etilasında yalnız sevda, sevgi mübtəlasımı durur? Yox! Lirik "Mən"in bayronik halı, pəjmürdəliyi, məhəbbət Allah - həqiqət axtarıcılığından irəli olan mələk simalı bir vücudu itirməsi, "həyata qanadsız atılması" ilə bağlıdır:

 

Tək cocukdum yerə gömdülər səni,

Həyata qanadsız atdılar məni.

Bax necə pozulub ömrüm gülşəni,

Həyat sənsiz mənə zindandır, ana.

("Ana")

 

Cocukkən anasızlıq və ümidsizlik lirik "Mən"i haldan-hala salıb. Bu səbəbdən:

 

Yıxılıb payinə ölmək istərəm,

Analıq mehrini görmək istərəm.

Səni görmək üçün ölmək istərəm

Təsəllim ah ilə fəqandır, ana, - deyir ("Ana")

 

Lirik "Mən"in şübhələri, gümanları onu haldan-hala salır, "könlünün əşi" bildiyi gözəl ona gah həqiqət, gah da xülya kimi görünür. Hətta, lirik "Mən" ölümlə yuxu arasında çırpınışda qalır:

 

Əmərdim hüsnündən min incə duyğu,

Sardımı çöhrəni xəzan soyuğu?

Əlvida, əlvida daldığım uyğu

İnanmam ölümmü, röyamı yoxsa?

("Çiçək")

 

Lirik "Mən"in ehtizazları, sarsıntılarının psixoloji zəmini həm də dövranla, şəraitlə bağlıdır. Qüdrəti qalmayan, taqəti tükənən lirik "Mən" varlıqla, yoxluq arasında çırpınır:

 

O hansı vicdan ki, ağlar, ay aman"

Gün də bir don geyən dövran əlindən?!

 ("Şikayət")

 

S.Vurğunun subyektiv fərdiyyətçiliyi, onun fəlsəfəsi idealizmlə bağlı deyildir. Dekadentizmdən fərqli olaraq, ekzistensial müəyyənlik də deyil. Yenə bir fakt:

 

Sürün, sürün iştə durmadan bir an

Sən ey vəhşətindən feyz alan insan.

Yarın gülmək üçün ağlasın cahan

Bu Tövrat, bu İncil, Quran əlindən.

("Şikayət")

 

Lirik "Mən" Cavid "Mən"i kimi gümanlar, şübhələr içində çırpınışdadır:

 

O zaman gülərəm, gülərəm heyhat...

Bilməm gələcəkmi bir böylə həyat?..

 

S.Vurğunun şübhələri "Həyat dedikləri şübhəli bir şey" şeirində də görünür. Şair "Mən"i mənəvi tənəzzülündə davam etməkdədir:

 

Həyat dedikləri şübhəli bir şey

Ölümsə şübhədən çıxmaq deməkdir.

Bu qəmgin təranə... bu kədərli ney

Varlığı heçlikdə boğub yeməkdir...

 

"Səhərə yaxın" şeirində də S.Vurğun "bəlkələri"ndə qalır, "bu çərxi-dövrandan yara alan" lirik "Mən" öz "pəri"sini aramaqdadır. "Halıma yanmayan o gözəl pəri, Deyin üz qoyubdur hansı diyara?" - deyə suallar qarşısında qalan lirik "Mən" dərdinə çarə bulur. Fəqət o, bu axtarışlarında da aldanışlıdır:

 

Bumudur bəşərin vicdanı, bilməm?

Nədir bu çəkdiyim bu bəla, bu qəm

Ah, o könül quşu, o nazlı həmdəm

Bəlkə bu dərdimə bulacaq çara?

 

"Ayıq ol" şeirində şairin lirik "Mən"i hətta biləixtiyar olur, bayılmaq həddinə gəlir, gözünə hələular görünür, xəyal - mələk misallı gözəl onu haldan-hala salır, sürreal olur:

 

Mən bu lövhələri xəstə, nəfəssiz

Seyr edərək həmən yürürdüm səssiz...

Birdən

Buludlar oynadı, şimşək lər çaxdı,

Göylərin üzünə çəkildi pərdə.

Gözümdən qəlbimə damcılar axdı,

Dedim kimdir məni salan bu dərdə?

Haman

Siyah buludların sıslı qoynundan

Gülümsər üzüylə nazlı bir mələk

Yüksəl, yüksəl! - deyə çağırdı gerçək...

 

Belə Cavidanə təsvirlər elə sürrealizmin təzahür xüsusiyyətlərindəndir. S.Vurğunun dekadent şeirləri davamlı olmayıb. H.Caviddən fərqli olaraq o, Lui Araqon, Anri Barbüs, İohan Bexer, Nazim Hikmət, Pablo Neruda kimi sosializm realizmi cəbhəsinə keçib. S.Vurğunun sosialist realizmi poeziyasına keçidində xüsusi, bir ara mərhələ də var (1931-1938-ci illər) ki, bunu avanqardizmin təsiri kimi qeydə almaq olar. Çünki avanqard şeir yeni həyata, inqilabi pafosa subyektiv çağırışla səciyyəvi olub sosialist quruculuğu həyatının ritmini emfatik vurğularla, xitab və nidalarla, ildırım şaxəli sərbəst misralarla ifadə edib. Xalq dühasından qidalanan qüdrətli ruhlar heç zaman tükənmirlər, ölmürlər. Səməd Vurğunun poeziya ruhu həmişə müasirimiz, əbədi tariximizin yol yoldaşıdır.

 

S.Vurğun da V.Mayakovski, V.Meyerxold, S.Prokofyev kimi fərdiyyətçi çağırışlardan, estetik subyektivizmdən uzaqlaşıb, 1930-cu illərin ikinci yarısında P.Pikasso, P.Neruda kimi avanqardizmdən sovuşaraq sosializm realizmi yaradıcılıq yoluna qədəm qoyub...

 

Əlizadə ƏSGƏRLİ

AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi işçisi, filologiya üzrə elmlər doktoru

525-ci qəzet.- 2016.- 24 may.- S.6