“Açıq kitab - “Dədə
Qorqud”: açılan həqiqətlər
Kamran
Əliyevin “Açıq kitab - ”Dədə Qorqud” kitabı əlli
məqalənin məcmusudur.
“Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanında olduğu kimi bu kitabı da vahid süjet xətti
birləşdirir. “Etnopoetika anlayışı” hissəsində
müəllif, etnopoetika məfhumunu
“Dədə Qorqud” dastanından alınan örnəklərlə
aydınlaşdırmışdır. “Qoşa misralı
şeir”, “Qoşa misradan bəndə keçid”, “Bayatı
düşüncəsi”, “Qoşma və gəraylıya
doğru”, “At yerişi və şeirin quruluşu” məqalələri
türk etnosunda şeirin yaranmasını və onun təkamül
ardıcıllığını məntiqi sıralama ilə
verilmişdir. Bu məqalələrinin içində “At
yerişi və şeirin quruluşu”məqaləsi öz elmi
yeniliyi ilə daha çox diqqəti cəlb edir. Belə ki,
atın yorğa yerişi şeirdə qoşa misranın
yaranmasına, atı dörd nalla çapmaq türk şeirindəki
dördlüyün yaranmasına, atın yortmasını
türk şeirindəki çarpaz qafiyə sistemi bu ahənglə
tam üst-üstə düşür. At təsnifatına əsasən
isə həcmcə böyük şeirlərin yaranması
göstərilmişdir. Misal üçün müəllif,
qoşa misra haqqında çox maraqlı bənzətməni
nümunə gətirir və öz fikrini əsaslandırır:
“ Qoşa misra təsəvvürün yedək atı-ehtiyat
üçün yanında aparılan at yaradır. Yedək
atına isə “Dədə Qorqud” eposunda yalnız Dədə
Qorqudun şəxsində rast gəlirik”.
Kamran
Əliyev dastanın niyə məhz nəzmlə
yazıldığını, nəzmin sirlərini maraqlı
nümunələrlə izah etdikdən sonra birinci boya
keçir. Birinci boy isə “Doğuluş və yenidən
doğuluş” adlanır. Burada “Dədə Qorqud”
dastanındakı boyların düzgün
düzülüşü haqqında yaranmış mübahisələr
haqqında söhbət açılır. Müəllifə
görə dastanın birinci boyu elə “Dirsə xan oğlu
Buğac xan” boyudur. Çünki əvvəla Buğacın
dünyaya gəlişi böyük nəzir-niyaz hesabına
olur və dastanı nəql edən Dədə Qorqud burada ilk olaraq ona ad qoyur: Buğacın
ikinci bir doğuluşu onun ad almasıdır-ad almaqla Buğac
sanki yenidən doğulur”.
Boydakı
hadisələr inkişaf etdikcə biz Buğacın atası
tərəfindən xain fitnələrə uyaraq
oxlandığının şahidi oluruq. Lakin bu sınaqdan da
Buğac salamat çıxır, dağ çiçəyi və
ana südü onu ölümdən xilas edir. Bu da
Buğacın yenidən doğuluşu olur.
Birinci
boyun tam qatlarını şərh etdikdən sonra müəlllif
dastandakı alliterasiya hadisəsinə, daxili qafiyə sisteminə
diqqətimizi yönəldir. Daha sonra Birinci portret “Burla Xatun və
Dirsə xanın xanımı” başlığı
altında professor eposun qəhrəman qadın
obrazlarının səciyyəsinə keçir. Kamran Əliyev
ilk olaraq xanımların zahiri görünüşlərinin
eposda poetik bir dillə təsvir edilməsindən söhbət
açır. O, hətta Dirsə xanın qadını ilə Burla xatının təsvirində
verilən ən incə məna fərqini belə önə çıxarır.
İkinci
portret: “Banıçiçək
və Selcan xatun” adlanır. Burada da gözəllik təsviri müqayisəli
şəkildə göstərilir.
Burla xatunun statusunun bütün hallarda uca tutulması diqqətdə saxlanılır.
Eposda gözəlliyi simvolizə
edən “güz almasına bənzər al
yanaqlım” təşbehi
“Oğuz eli xanımına aid təsvirin
etalon” hesab edildiyini isə tədqiqatçı
“Portretin əsli (Orijinalı)” başlığında
vermişdir. “Portret cizgiləri “Həyat və ölüm” hissəsində
isə oğlu Uruzun ətini yeməyi əmr olunan Burla xatun,
Qanturalı ilə vuruşmaq məqamına çatan Selcan xatunun ağır imtahanından söhbət
açılır.
“İç Oğuzun xanımları”, “Dış
Oğuzun Banuçiçəyi”,
“Trabzon təkurunun qızı
sarı donlu qızı”, “Yad qızı” Dəli Domrulun xanımı” bölmələrində isə
araşdırmaçı Oğuza
gəlin gələn xanımlardan bəhs edir, onların hansı diyarlardan gəldiyinə dair faktları eposdan gətirdiyi nümunə və dialoqlar əsasında göstərir.
“Eposda qeyri səlis məntiq”, “Rəqəmlərin harmoniyası:
üç və altı”, “Üç və altı-Səyrəyin
xanımı kimdir?” başlıqları altında
isə Kamran Əliyev çox maraqlı məqamlara işıq salmışdır. Alim sübut
edir ki, dastanda üç rəqəmi və onun əsasında yaranan digər rəqəmlər Oğuzu
simvolizə edir.
Misal üçün
tədqiqatçının əsaslandırdığı nümunələrdən
birinə nəzər
salaq: “Uruz dustaqlıqdan xilas ediləndə “Üç
yüz yigit oğuzdan şəhid edildi”. Altı rəqəmi isə düşməni simvolizə
edir: “Şökli Məlik aydır: Altı yüz kafər varsun, qoyunı gatürsin”.
Kamran Əliyev
eposun qəhrəmanlarından
Uruza on başlıq həsr etmişdir. Zənnimizcə bu da təsadüfi
deyil. Çünki Uruz eposun üç boyunda iştirak etmişdir.
Bu başlıqlarda “Uruzun
eposda yeri”, “Uruzun şəcərəsi”,
“Varislik statusu”, “Dədə Qorqudun Uruza niyə ad verməməsi”, “Uruzun məğlubiyyəti”, “Uruzun
məğlubiyyətinin əvəzi”
və “Can şirinliyi”
barədə alimin qənaətləri göstərilmişdir.
Bundan əlavə Uruzun “İgidliyin nişanələri” hissəsində onun bir ovçu kimi şücaətləri
də nümunə gətirilir. “Dəyişən
təfəkkür və
qəhrəmanlıq: Uruz
və Seyrək” bəhsində müəllif
qəhrəmanların tipoloji
baxış nöqtələrindəki
eyniyyəti göstərir:
“Uruz atası haqqında səhih məlumat alır və onun əsl
qəhrəmanlığına yol açılır, həmçinin Səyrək
əsirlikdə olan qardaşı Əyrək
haqqında eşidir və onun qəhrəmanlığına
şərait yaranır:
Uruz atası Qazan xanı xilas edir, eyni
zamanda Səyrək də qardaşı Əyrəyin xilaskarı olur”.
“Atalar və oğullar”, “Oğulun atanı xilas etməsi” başlıqlarında
da Kamran müəllim Uruzun atasını, yaxud da Qazan xanın
oğlunu xilas etməsindən, bundan əlavə Buğacın,
Basatın öz atasını xilas etməsi kimi qanunauyğunluqlardan söhbət
açır.
Daha sonra
müəllif, Bamsı Beyrək və Dəli Domrul
haqqında bir neçə
başlıq vermişdir. “Çayların qurumasın!” bəhsində
müəllif, çayların bolluq-bərəkət rəmzi
olduğunu və buna görə də onların qurumaması
üçün alqışların işlədilməsini fərqli
boylardan gətirilən nümunələr əsasında
göstərmişdir.
Eposda müəllifin ən çox dayandığı obrazlardan biri də “mifik düşmən obrazı” olan Təpəgözdür. Belə ki, professor Təpəgözü yaradılışından ölümünə qədər təhlil edərək onun bir neçə mərhələli məhvini dastan poetikasına uyğun olduğunu göstərmişdir.
“Aruz Qoca və Dirək təkurun oxşarlığı” bəhsində isə Kamran müəllim çox maraqlı xronologiya yaradır: “Beləliklə təsdiq edilir ki, Aruz qoca ilə Qazan xan arasında ziddiyyət ikinci boydan başlayaraq addım-addım davam etmiş, XII boyda isə özünün ən yüksək səviyyəsinə-zirvə nöqtəsinə çatmışdır”.
Sonda onu da qeyd etməliyik ki, kitaba lakonik üslub hakimdir. Başlıqlar bir-birinin davamıdır və hər bir hissə tədqiqatçılar üçün geniş araşdırma aparmağa zəmin yaradır. Kitabda əsas məqsəd eposun əsasən gizli qalmış məqamlarını və ya qanunayğunluqlarını elm aləminə çatdırmaq, maraqlı müqayisələr aparmaqdır.
Məlahət BABAYEVA
525-ci qəzet.- 2016.- 19 noyabr.- S.16.