“Dədə Qorqud”
kitabından “Salam, dar ağacı”nacan
Sentyabrın 12-si tanınmış şair Rüstəm
Behrudinin doğum günüdür. Bu münasibətlə
şairi təbrik edir, mərhum akademik Tofiq Hacıyevin vaxtilə
onun haqqında yazdığı bu məqaləni
oxucularımızın diqqətinə
çatdırırıq.
Əli Kərimin
cığırı uzanıb gəlir: bu cığırda
Ramiz Rövşənin yerişi iz saldı - təzə
söz, obrazlarıyla yadda qaldı. Bu cığırda fərqli
bir çəhlim də görünür - bu, Rüstəm
Behrudinin sözüdür:
İnanmıram,
nə vaxtsa
bezsin,
doysun, usansın
Yaşıl
yosun dənizdən,
mavi dəniz
balıqdan.
Yalnızlıq
- ölən dəniz,
ölüm də tənha yosun.
Biz
ölümdən qorxuruq,
ölüm də tənhalıqdan.
İndi dəb düşüb, car çəkirlər
ki, gəlin birləşək. Balıq, ördək və xərçəng
kimi hərəsi bir yana dartanlar da,
separatçılar da, xalqın düşmənləri də,
bəlkə elə, doğrudan birləşmək istəyənlər
də qışqırırlar. Ancaq səmimi birləşmə
çağırışı budur: bir halda ki, tənhalıqdan
ölüm də qorxur, demək, xalqın ölməməsi
üçün birliyi vacibdir. Bu sözü
R.Behrudi kimi səmimi, inandırıcı demək gərəkdir,
bağıra-bağıra yox, həzin, hətta
pıçıltıyla söyləmək lazımdır.
Bu çağırışda bir ağı həzinliyi
var. Bu həzinlik şairin bütöv sənətini əhatə
edir. Oğuz xandan, Atilladan, Əmir Teymurdan
danışanda da, sözündən qılınc səsi gələndə
də bu həzinlik onun şeirinin ruhu olur.
R.Behrudinin şair səsində, poeziya nəfəsində
bu günümüz üçün çox gərəkli
olan iki aydın çalar var, bu iki çalar - türklük və
Nəsimiçilik - oxucunun duyğularını, zehnini iki qol
kimi qucaqlayır.
Türklük
qədim tarixi (boz qurdu, şamanı, Oğuz xanı,
Atillası) və
geniş coğrafiyası ilə (Baykaldan, Tanrı
dağı - Tyanşandan Qara dənizə, Saxa-Yaqustandan Kərkükəcən
bütün Turan şəklində) onun sənətində
şeirləşir. Şirin xatirə kimi
anılır, əziz ağı kimi oxşanır. “Dədə Qorqud kitabı”ndan sonra heç kəsdə
etnik tariximiz R. Behrudidə olduğu qədər bu genişlikdə,
bu fəallıqda bədiilik predmetinə çevrilməyib.
Şair türkün qədim tarixini yada salır və kədərlə
öyünür:
Mayası
qurddan gələn
Özgə
bir dinə gəlməz...
Şamanam
- içim köz-köz...
Düşmənə
doğubdu dan,
Bağırır
bir ağızdan:
Metedən,
ya Oğuzdan
Bir də Turana gəlməz.
Nədir
bu ulu tarixin qənimi, niyə türk bu günə
düşüb:
Nallı
kəhər atları
cilovsuz
qoymağımız,
Sonra
ardınca dil
deyən
bayatımız,
qan
ağlayan ağımız -
Hər
şey ayrılıqdan başladı...
Divin canı şüşədə olan kimi
türkün canı birlikdədir. Şairin incə diaqnozu ilə bu
yaman azarın bir virusu da tapılır:
Oğlumun
anası dilimi bilmir...
Babək
öz oğlunun xəyanətini
Yad eldən
aldığı
qadına
yazdı ...
Atası
Məhəmməd,
adı
Oğuzdu...
Soruşuram:
-
Ananın adı?
- Dillənir:
-
Veradır. Sənin?
Anuşdur...
Bu,
şairin ən siqlətli mirası, ən böyük
tapıntısıdır ki, türkün dilinə ana dili
deyil: ...sən mənim ana dilim yox, sən mənim müqəddəs
“ata dili”msən (və qəribədir ki, soy kökündən
türkün iştirak etdiyi ruslar Ana Vətənə
atanın adı ilə “Oteçestvo” deyirlər və XIX əsrdə
ana dili dərsliklərinin üstündə “Yazık
Oteçestvo” yazılardı.) Mən şairin
“Ata dili” şeirini M.Sabirin “Fəxriyyə” satirası ilə
müqayisə edərdim. “Hər şey
ayrılıqdan başladı” və “Ata dili” şeirləri
günümüzün tarix dərsliyidir. İş budur
ki, etnik tarix terminləri, quru sözlər şeirdə
şirəli-emosional dil vahidlərinə çevrilir və
oxucusuna duyğu aşılayır:
Mənim
buntürk, sak babam,
Hun babam,
Oğuz babam...
Göy
Tanrı,
Qara xan,
Oğuz, Gültəkin...
Hərəsi
içdiyim
Bir anddan
gəlir...
Mənim
qərib-qərib
ulayan
sözüm
Atilla
gözləyən
boz
Qurddan gəlir.
Vətənin bu günündə şair həsrətlə
Qalın Oğuz dövlətini arzulayır. Beyrəyi
öldürüb, eli niqablı qəhrəmansız
qoymağa çalışan, İç Oğuzla Daş
Oğuzu, Üç oxla Boz oxu parçalayan At
Ağızlı Aruz qocaları tarixin məhkəməsinə
verir. Qazan xanı çağırır.
Bu günün tale yolunu cızmış adlı-sanlı
tarixi şəxsiyyətləri günahlandırır:
Əmir Teymuru, İldırım Bəyazidi, Xətaini, Soltan Səlimi,
Qacarı... tarixin haqq divanına çağırır və
deyir:
“İttihamım:
Bu mənəmlik qovğasında nə günahı məmləkətin?”
Ancaq sakitcə, həzin, ağı melodiyası
ilə danışır. Çünki
onlar Ruhdur - Ruhu qışqırıqla yox, ağı ilə
çağırmaq olar. Ruh
oxşamağı sevir, oxşamaq üçün sevinməyə
gələn kimi gəlir. R.Behrudi hələ 1987-ci ildə
yazırdı ki: “Bu yurdun oğlu var, dədəsi yoxdur”. Və günahı həmin Ruh - Dədələrdə
görür - oğullarda yox, Aruzlarda görür - Beyrəklərdə
yox. Türkün qılıncını qında
paslanmağa qoymayan Dədələr ölüb; Dədə
Qorqud qəhrəmanlarını anaraq şair
qılıncın dərdinə şeir deyir: “Bilirsinizmi nə
çəkir, Bir igid qılıncı qında?” Bu gün
türkün adına
sığınıb əsl sifətini gizlədən
qeyri-türklərin və antitürklərin baş alıb
getdiyi, hətta təntənə etdiyi zamanda bu poeziya bizə
mənəvi dərmandır.
Nəsimiçilik ideyası Behrudi şeirinin tarixilik məzmununu
tamamlayır.
Nəsimi deyirdi: “Məndə sığar iki cahan, mən bu
cahana sığmazam”. R.Behrudi belə söyləyir: Əbədiyyət
andan keçir, Zaman sığan o an mənəm. Bu nədir? Behrudi
özünü Nəsimiyə bənzədir? Bu, Nəsimi qarşısında ağız-burun bəhəm
etmək deyilmi? Yox. Bu,
dərvişlik fəlsəfəsidir və dərvişlik Nəsimi
hürufiliyi ilə əkizdir. Behrudi hətta az sonra Nəsimi ilə həmrəyliyini daha
aşkar deyir: “Bu məkana sığışmayan, Dövr eyləyən
zaman mənəm”. Söhbət Nəsimi ilə
müqayisədən getmir. Nəsimi öz
sözü və hərəkəti ilə
ölçüsüzlük səviyyəsinə yüksəlir.
Fəlsəfi nəsimiçilik
anlayışından Nəsimi özü hamıdan yüksəkdə
durur, bu mənada onun simvolu Füzuli, Sabir rəmzlərindən
də güclüdür. Və məqsəd
Nəsimi ilə Behrudini müqayisə etmək, riyazi
böyüklük və ya kiçiklik işarəsi işlətmək
deyil. Həqiqət
budur ki, onilliyin şeiri hüququ qazanan “Salam, Dar ağacı”
Nəsimi səsinin tarixin dərinliyindən keçərək
dövrümüzə çatması əsrimizin siyasi
binasının atom-nüvə divarında əks-sədası
deməkdir. Bu misralar nə deməkdir:
Səni mən
əkmişəm...
Mənə
sən qənim,
Səni suvarmağa
halaldır qanım.
Yarpağın rəng alsın
qanımdan mənim...
...budağında yarpağa dönnəm...
Mənim canım səndə,
bil,
canın mənəm...
Salam, Dar ağacı.
Bu nə dar ağacıdır ki, əkilir,
suvarılır (qanla), yarpaq gətirir, canı var (insanı
öldürüb canını özünə
götürür). Deməli, bu, xalqın
oğullarının əkdiyi ağacdır. Deməli,
xalqın oğlu olarsa, bu, “həyat ağacı”na dönər, yox - onda “dar ağacı” bitər,
meşə kimi ölkəni bürüyər.
Şair
“Elə qürrələnmə... hər yanın mənəm”,
“Salam dar ağacı” deyərkən, əlbəttə,
asılmalı günahkarların bolluğunu demir,
asılmağa gələn Nəsimilərin
çoxaldığını söyləyir, Nəsimiliyi, mərdliyi
təlqin edir. Dərvişlik notları da bu təlqinə xidmət
göstərir:
Dərdini
sevəni
sevər
Tanrı da;
Sən hər
şeydən ucadasan,
Ölüm,
xoş gəldin,
xoş gəldin.
Bu Yunus İmrədəki açıq ölüm təbliğidir. Ancaq Behrudi dərvişliyində
şeirin gücü ondadır ki, mənasız, mübarizəsiz
yaşamaqdansa, ölüm gözəldir: “Bu “ol”umla nə
buldum. Olmamaqdır bu olmaq”. Artıq
bu Yunus yox, Nəsimi idealıdır. Bu
gün düşmənlə vuruşda ölümdən
qorxmamaq üçün dərvişlik fəlsəfəsini
qavramağın gündəlik əhəmiyyəti var.
Öz müasir ideyasını təsirli bədii dillə,
oyadıcı, cəlbedici sözlərlə, əlikərimcəsinə
yenilikçi təşbeh - obraz - ifadələrlə söyləyir. Bu ifadələr təzədir,
təravət mülayimliyi var, eyni zamanda onlarda barıt qoxusu
duyulur, ox-kaman iniltisi eşidilir: bayraqlıq köynək, ata
dili, içimdə iman evi - kədərdən minarəsi (deməli,
içindəki dərd bu minarədən Azan verir), pəncərəyə
yalnızlıq əkmək, sevincdən süzülən kədər,
ölüm sevdası (həyat sevdası var, ölüm
sevdası dərviş düşüncəsinin sintaksisidir),
yalnızlığın anası, kədər bala, vətənin
əyilməyən çinarları - bayrağım,
dağından-daşından-adamlarından-otundan qəriblik
yağmaq, əkilən toxumdan ayrılıq bitmək, dərdləri
ləpə-ləpə danışmaq, tabut söz... Ayrıca
Dədə Qorqud ifadələri var - bunlar Dədə Qorqudun
qəhrəmanlarını, əxlaqını, tarixi
ab-havasını yada salır: Qarşı yatan qaradağı
- yaylağım: Ağ alnıma Araz qara yazıdı; Mənim
andım “ya bütövlük, ya qandı” - Qara başım
bu yol üstə qurbandı; Eli yağmalanan, gölləri
ölən - mən; Qara qazlıq atların kişnərtisi gəlir
misralarımdan; qaba ağactək uğruna çıxmaq...
Bu ideya - məzmunu, bu dil ifadələri ilə bu
şeir bu gün bizə çox gərəkdir. Vətənin
dar günüdür. Bu şeirlər dar
günün şeirləridir. “Ölüm
də, olum da birmiş dünyada” deyərkən şair təlqin
edir ki, çalışmayan, vuruşmayan ölüdür, vətən
- xalq yolunda ölən diridir. Bu gün
“olum, ya ölüm” sualı hər hansı fərd
üçün deyil, vətənin taleyi
üçündür. Ona görə şair şaman
duası ilə yalvarır: “Tanrı, sən bu milləti yox
olmaqdan hifz elə”. Tanrı şairin
duasını eşitsin, ancaq dua oxumaqla donuz darıdan
çıxmaz. Buna görə də şairin son
sözü budur: “Yurd uğrunda yurd daşına axmayan
qanı neyləyim?” “Özgə bir çarəmiz
yox, Ümid qalır qılınca”. Bu
çağırış, bu təlqin məhz bu ayın, lap
bu saatın dərdi-əhvalıdır.
1996
Tofiq HACIYEV
akademik
525-ci qəzet.- 2016.- 10 sentyabr.- S.16.