Ölümsüzlük istəməm...  

 

 

 

 

Sənətin təqdimatı olmasa, həyatdan nə qalar? Qupquru bir xronologiya.

 

İstər bir insanın həyatı, dünyası olsun, istər bütöv xalqın, sənətdə əksini tapınca tarixə çevrilir. Yəni yaddaşlarda qalan tarixə... Amma qəribədi ki, sənət də həyatdan, gedişatdan, hətta bəzən gündəlik nəzərə çarpmayan hadisələrdən xeyli asılıdı. Bəzən sıradan bir hadisə hansısa sənət əsərinə münasibəti tamam dəyişə bilər. Bəzən çox böyük olay, faciə unudulmuş sənəti gündəmə gətirər. Və maraqlıdı ki, bütün bu məsələlər həm də sənətkarın özünün taleyindən, xarakterindən asılıdı... Əslində elə sənətkarın sevilməsi, şöhrət tapması, əsərlərinin yayılması da hansısa yazılmamış qanunlarla tənzimlənir. Kütlənin sənətkarı, elitanın sevdiyi sənət və digər anlayışlar da bu mənada düşündürücüdü. Birinin sadədən sadə ifadə tərzi onu bəsit göstərir, başqasının bu cür yazması onu xalqa yaxınlaşdırır. Kimsə ölümü ilə birdəfəlik unudulur, ayrısı ölümsüzlüyü elə təkcə ölümü ilə, faciəvi taleyi ilə qazanır. Meyar nədir? Kriterilər necə, hansı şəkildə müəyyənləşib? Bilinmir! Əslində bəlkə də əsas meyar bütövlükdür. Sənətiylə, məişətiylə, həyatı və taleyiylə bütöv bir vəhdət, harmoniya təşkil edən sənətkar qalır tarixdə. Həm ayrı-ayrı adamların tarixində (yaddaşında!), həm dünyanın...

 

...Aprelin 1-də böyük rus şairi Yevgeni Yevtuşenko əbədiyyətə qovuşdu. Bir gün əvvəl ağır vəziyyətdə xəstəxanaya yerləşdirilən Yevtuşenko 85 yaşında bu dünyadan köçdü. Və bununla da əsərlərinə tamam yeni bir intonasiya bəxş etdi. Ölümündən sonra şeirlərini də ayrı cür qavrayır adam...

 

Yevtuşenko Rusiyada ötən əsrin 60-cı illərində ədəbiyyata gələn, "altmışıncılar" kimi tanınan nəsildən idi: onların sağ qalan yeganə böyük nümayəndəsi. Bulat Okucava, Andrey Voznesenski, Bella Axmadullina, Vladimir Sokolov, Rimma Kazakova, Vladimir Vısotski, Robert Rojdestvenski, Yuri Kazakov, Vasili Aksenov, İosif Brodskinin daxil olduğu bu nəsil ədəbiyyata tamam yeni bir ruh, ovqat, məzmun gətirmişdilər. Amma nədənsə bunlardan ən çox məhz Yevtuşenko sevilmişdi, fantastik şöhrət qazanmışdı.

 

Anar şairin 80 illik yubileyinə həsr etdiyi "Zamanın amansız üzü" essesində yazır: "Bəlkə də sırf bədii cəhətdən Yevtuşenko Andrey Voznesenski, yaxud İosif Brodski kimi sənətkarlardan geriydi, elə özü də yazdığı şeirlərin yetmiş faizini zəif hesab edirdi. Buna baxmayaraq, daim diqqət mərkəzində qalmaq bacarığı sayəsində o, bütün vaxtların bütün ədəbiyyat və incəsənət xadimlərindən, o cümlədən müğənnilərdən və aktyorlardan daha çox məşhur idi.. Onu hər kəsdən çox sevirdilər, xalqın sevgisini qazanmaq isə yaxşı məlum olduğu kimi qısqanc müasirlərin gözündə ən ağır günahdır". Yazıçının dəqiq fikirlərini davam etdirib demək olar ki, məgər repressiyalara, sürgünlərə aparan yollarda elə bu paxıllıqlar, qısqanclıqlar rol oynamamışdımı? Bu mənada Yevtuşenkonun bəxti gətirmişdi, repressiyalar arxada qalmışdı, daha 37-ci il deyildi. Lakin müqəvvasının yandırılmasından tutmuş, Sovet vətəndaşlığından çıxarılmaq təhlükələrinə kimi bir çox eybəcərlikləri yaşamışdı şair. Qələmi dinc durmurdu ona görə. Sovet dövründə böyük xəyanətkarlıq sayıla biləcək işlərinə görə... Məsələn, nəzmlə qələmə aldığı avtobioqrafiyasını fransız mətbuatında çap etdirməsi, yaxud Sovet qoşunlarının Çexoslovakiyada törətdikləri haqda "Praqada tanklar gəzir" şeiri kimi "əməllərinə" görə... Bütün bunlara görə şair daşlanırdı öz vətənində... Bəlkə ona görə ilk fürsətdəcə burdan uzaqlaşdı, ömrünün son illərini yad ölkədə, ABŞ-da yaşamalı oldu, orda da dünyasını dəyişdi.

 

Əslində bütün bu kiçik, ya böyük faktlar dərdli bir sənətkar obrazı gətirir göz önünə. Amma şeirlərini oxuyanda, öz ifasında dinləyəndə, müsahibələri ilə tanış olanda həyatla dopdolu, insansevər birisini görürsən. Həm də qəribə bir önduyumu var şairin. Əslində ölümü hiss etmək üçün heç önduyuma da ehtiyac yoxdu. Hər halda indi, vəfatından sonra Yevtuşenkonun ölümdən danışan şeirləri ayrı cür səslənir:

 

Ağappaq qarlar yağar -

Sapa düzülmüş muncuq

Hey yaşardım, hey yaşar

Mümkün deyil, nə yazıq.

Yağar, əriyər qarlar

Kim əcələ yalvarar?

Mən də bir gün gedəcəm -

Ölümsüzlük istəməm...

 

(Tərcümə: Anar)

 

Şeiri ilə, sənəti ilə ölümsüzlük qazanan şair reallığı yaxşı bilirdi. Bəlkə əslində "Ölümsüzlük istəməm" deməsində də iddiası ölümsüzlüyədir. "Ostankino" studiyasında oxucularıyla görüşlərin birində ona ünvanlanan - "İnsanlıq üçün hansı kəşfləri etmək istərdiniz?"- sualına son dərəcə səmimi şəkildə "Çox istərdim ki, insanlar heç vaxt ölməsinlər" - deyə cavab vermişdi. Axı nə baş verir insan öləndə? Sənətkar öləndə nə dəyişir? Bəlkə həyatı dərk etmək, daha yaxşı anlamaq, qədrini bilmək üçündü ölüm? Şair özü də bunu yazırdı:

 

Ölüm hissi duymadan həyat hissi də olmur

Kimdir dünyadan gedib su tək qumlara hopan?

Ölənlərin yerini tutsalar da dirilər

Qalanlar gedənləri əvəz etməz heç zaman.

 

(Tərcümə: Anar)

 

Şair "Əvəzolunmaz insan yoxdur" - kimi mənasız bir düşüncəni darmadağın edir. Necə yəni yoxdur əvəzolunmaz adam? Var, əlbəttə var. Çünki hər insan öz-özlüyündə orijinaldı və onun daha bir kopyasını yaratmaq, yaxud əvəz etmək cılız düşüncədən başqa bir şey deyil. Lakin Yevtuşenko xoşbəxtliyin, yaşamağın daha gözəl, daha dəqiq reseptini verir:

 

Bildim ki, cocuq vaxtı daha bərraqdı qarlar,

Gənclikdə daha yaşıl görünürlər ormanlar.

Bir həyatda neçə ömür yaşayacaqsan sən hətta

Nə qədər ki, sevmisən ömrün boyu həyatda...

 

(Tərcümə: Anar)

 

Sevgiyə də münasibəti fərqli idi şairin... Sevirsə, yaşayır deməli... Sevdisə, qazanmalıdı... Gözəlliyə göz yuma bilməz. Saxtakarlıq edib sevmədiyi adamın yanında durmaz. Yəqin elə ona görə dörd dəfə evlənmişdi. Birinci xanımı məşhur şairə Bella Axmadulinaya yazdığı sevgi şeirləri dillər əzbəridir. Şairin bu evliliyi nə qədər "poetik", nə qədər romantik görünsə də, o, həyatından keçən başqa qadınları da eyni cür dəyərli sayır, "Kişinin ona bu gözəl hissləri bəxş edən qadına minnətdar olmamağa haqqı yoxdur!" - deyir. Görünür şairin "Sevimli dostum yanıma gəlmir", "Sənin rəqsin", "Yat sevgilim, yat" kimi sevgi şeirlərini bu qədər sehrli, təsirli edən də elə həmin minnətdarlıq duyğusudur. Çünki məhz o ilahi övqat şeiri ŞEİR edir...

 

Şairin görüşlərinin videolarına baxanda, nəfəs çəkmədən onu dinləyən yüzlərlə adamın, publikanın halını hiss edəndə kədərlənir adam. Onun ölümündən sonra kədərlənir. Axı bu yüzlərlə, minlərlə adamın həmdəminə, təsəllisinə çevrilmişdi şair... Onda sual oluna bilər ki, əgər ölüm qaçılmazdısa, hər kəs də bunu bilirsə, hələ üstəlik şairin əsərləri ondan sonra da qalırsa, yaralara məlhəm olursa, onda problem, dərd nədədi? Niyə insan 85 yaşlı sənətkarın ölümünə belə acısın? Çünki əslində Yevtuşenko kimi şairin ölümü onun əsərləriylə yaşayan, böyüyən, tərbiyə olunan yüzlərlə, minlərlə, hətta milyonlarla insanın keçmişinin, xatirələrinin "ölümü" deməkdi... Sanki həmdəmin gedir dünyadan. Çünki bəlkə əslində yanında olan, gündə səninlə görüşən, çörək yeyən, dərdləşən, həmsöhbət olan adam da o qədər, o sevdiyin sənətkar kimi başa düşməyib səni, o cür xəbər verməyib ürəyindən...

 

Elə düşünmə ki, quru can gedir,

Yox, bir günəş batır, bir cahan gedir.

İnsanlar görmüşük bu dünyada biz,

Şanlı-şərafətli, şansız-şərəfsiz.

Görəsən, onları tanıyırıqmı?

Onların qəlbindən xəbərdarıqmı?

Çoxmu tanıyırıq atamızı biz,

Çoxmu tanıyırıq qardaşımızı?

Bizimlə bir yerdə duz-çörək kəsən

Ürək dostumuzu, sirdaşımızı?

 

(Tərcümə: Xəlil Rza)

 

Əslində elə şairin söylədiyi kimi - dostumuzu, sirdaşımızı anlamağa, tanımağa da kömək edən sənətdi. Bəzən hisslərinin o qədər dəqiq ifadəsini tapırsan ki, müəllif sənə düyünləri açmağa, çox şeyləri dərk etməyə yardımçı olur. Yevtuşenko isə sadəcə həyatı dərk etməyə yox, onu sevməyə də kömək olurdu. Son illərdə verdiyi müsahibələrindən birində özü bunu belə izah edirdi:

 

"Mən həmişə insanların kədərini yüngülləşdirməyə çalışmışam. Hər yerdə insanların fotosunu çəkmişəm. Nəhəng foto kolleksiyam var. Mənim üçün dünyada insanın işıqlı üzündən müqəddəs heç nə yoxdur. Ona görə tənha deyiləm. Hətta, öz muzeyimdə fotolarla təklikdə qalanda da şeirlərimi yazır və çoxdankı sədaqətli oxucularıma oxuyuram. Özümü heç vaxt tənha hiss eləmirəm."

 

18 iyunda şairin doğumunun 85 illiyi münasibətiylə ənənəvi olaraq Politexnik muzeyində oxucularıyla görüşü nəzərdə tutulurdu. Əcəl imkan vermədi! Amma bu iki gün ərzində müxtəlif internet saytlarda, şairin öz ifasında şeirlərini, canlı müsahibələrini seyr etdikcə, neçə-neçə oxucusunun kədərli şərhlərini oxuduqca düşünürəm ki, həyat davam edir. Yevtuşenkonun ömrü bu şəkildə davam edir. Az qala yarım əsr öncə yüzlərin, minlərin qarşısında durub yüksək artistlik qabiliyyətiylə əsərlərini oxuyan şair, indi də texnikanın yaratdığı möcüzəylə sevənlərinin qarşısındadır... İndi hər kəsin onunla təkbətək qalmaq, dərdləşmək imkanı da var. O özü isə Boris Pasternakla "təkbətək" qalmaq istəyib, onun yanında dəfn olunmağı vəsiyyət edib. Axı bir vaxtlar ondan kömək də istəmişdi:

 

Pasternak! Kömək ol, əl yetir mənə,

Parlaq idrakının əzəmətini,

Əsrin möhnətini, müsibətini,

Əks edən şerinin dağ siqlətini

Ürək alovuna büküb ver mənə.

 

(Tərcümə: Xəlil Rza)

 

Bir də "Rusiya durunca olacam mən də..." - demişdi şair. Yevtuşenko nəhəngliyində sənətkar tərcümə olunduğu bütün dillərdə, dünyanın dörd bir yanında ömür sürən oxucularının yaddaşında, dilində, xatirələrində, intellektində yaşayacaq!

 

 

PƏRVİN

 

525-ci qəzet.- 2017.- 4 aprel.- S.7.