Tənqidi realizm epoxası və romantizm
DÖVRLƏŞMƏ
KONSEPSİYASI VƏ İNKİŞAF
MƏRHƏLƏLƏRİ
İsa HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatı
həm çoxəsrlik ədəbi fikrin tarixində, həm
də milli realist ədəbiyyatın təşəkkülündə
keyfiyyətcə yeni hadisə idi.
“Təzə
əsrin ibtidasında” baş vermiş böyük
ictimai-siyasi hadisələr: Rusiyadakı burjua-demokratik
inqilabı, İrandakı məşrutə hərəkatı,
Birinci Dünya müharibəsi Azərbaycana da öz təsirini
göstərmişdir. Ölkədə
milli-demokratik hərəkat genişlənmiş, fərqli
baxışlara malik siyasi partiyalar və mətbuat fəaliyyətə
başlamış, milli azadlıq uğrunda mübarizə məsələsi
ciddi surətdə gündəmə gəlmişdir.
Milli şüurun oyanışı və yeniləşmə
sadə insanı cəmiyyətin və ədəbiyyatın ön
sırasına çəkmiş, onun simasında ədəbiyyatda
xalqın həyatının əks etdirilməsi və gələcək
taleyinin müəyyən olunması ədəbi fikrin baş
mövzusuna çevrilmişdir.
Fikrimizcə, rus ədəbiyyatında həmin
dövrün “Rus mənəvi renessansı”
adlandırılması (V.Serafimova) tamamilə təbiidir. Və XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan ədəbi-ictimai
mühitində də mənəvi renessans prosesləri
yaşanmışdır. İlk növbədə
onu qeyd etmək lazımdır ki, XIX əsrdə meydana
çıxan maarifçi ideyalar XX əsrin əvvəllərində
daha da inkişaf edərək milli-demokratik hərəkat səviyyəsinə
qalxmışdır. Cəlil Məmmədquluzadənin
“məktəb-məktəb deməklə Fatiya tuman olmaz” -
fikirləri yeni tarixi epoxada ədəbiyyatın
qarşısında duran daha ciddi ictimai-siyasi problemlərin əks-sədası
kimi səslənmişdir. XIX əsr Azərbaycan maarifçi ədəbiyyatının
əsas hədəfi xalqı gerilikdən xilas etmək, XX əsrin
əvvəlləri ədəbiyyatının başlıca məramı
isə milli istiqlal idi. Haqlı olaraq deyildiyi
kimi, yeni tarixi epoxanın başlanğıcında nəşr
edilmiş “Molla Nəsrəddin” jurnalı Azərbaycanın “həqiqət
və intibah kitabı” idi (Mir Cəlal). XIX
əsrdə ilk toxumları səpilmiş azərbaycançılıq
ideyası XX əsrin əvvəllərinin ədəbiyyatında
genişlənmiş və ümummilli ideala
çevrilmişdir. Göründüyü
kimi, XX əsrin əvvəllərinin ədəbiyyatında
artıq maarifçi realizmdəki kimi cəmiyyəti islah edib
təkmilləşdirmək yox, mövcud quruluşu dəyişmək,
xalqı milli istiqlala çatdırmaq əsas strateji məqsəd
idi. Bu, maarifçi realizmin tam mənası
ilə inkişaf edərək yeni tarixi şəraitdə tənqidi
realizmə çevrildiyini göstərir. Məhz
tənqidi realizm cəmiyyətdə müşahidə olunan
ayrı-ayrı qüsurları deyil, bütövlükdə cəmiyyətin
yeni inkişafına maneçilik törədən
bütün təzahürləri tənqid və ifşa edir.
Beləliklə, Azərbaycan ədəbiyyatında
“tənqidi realizm mövcud iqtisadi həyat və əxlaq tərzinin
artıq tənqidə və lənətə məruz
qaldığı, inkar, ittiham və rədd olunduğu bir
dövrün realizmi kimi formalaşır” (Yaşar Qarayev).
Azərbaycan tənqidi realizmi ilə “Molla Nəsrəddin”
(1906-1931) ədəbi məktəbinin məqsədləri və
vəzifələri bir-birini tamamlamışdır. Tənqidi
realizm də Üzeyir Hacıbəyovun sözləri ilə
desək, “Molla Nəsrəddin” kimi baltanı dibindən vuran” ədəbi
cərəyan olduğu üçün mollanəsrəddinçilərin
məramı ilə üst-üstə düşür. Azərbaycan tənqidi-realist
yazıçıları əsasən mollanəsrəddinçilər
idilər. “Molla Nəsrəddin” jurnalı
tənqidi realizmin ədəbi cəbbəxanasını təşkil
edirdi. Ona görə də tənqidi
realizm ədəbi cərəyanı ilə “Molla Nəsrəddin”
ədəbi məktəbi anlayışları eyni mənanı
ifadə edir. Azərbaycan mollanəsrəddinçilərinin
“ağsaqqal yoldaşı” olan böyük demokrat ədib Cəlil
Məmmədquluzadə eyni zamanda, Azərbaycanda həm də
tənqidi realizm ədəbi cərəyanının ideya rəhbəri
və yaradıcısıdır.
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatı
mövcud cəmiyyətin dərin və aydın bədii dərki
və ictimai-siyasi sistemin bütün cəbhə boyu tənqidi
dövrünün ədəbiyyatıdır. Dövrün
ayrı-ayrı ədəbi axınlarının hər biri
müxtəlif yönlərdən və fərqli səviyyədə
bu prosesdə iştirak etmişlər. Lakin
bütövlükdə cəmiyyətin tənqidi dərki və
obyektiv bədii inikası, habelə milli istiqlal uğrunda
mübarizə vəzifəsini tənqidi realizm cərəyanının
əsas cəbbəxanasını təşkil edən “Molla Nəsrəddin”
ədəbi məktəbi həyata keçirmişdir. Milli istiqlal məsələsi və azərbaycançılıq
məfkurəsi Cəlil Məmmədquluzadənin başçılıq
etdiyi “Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin
milli-demokratik ideya səviyyəsində uğrunda dönmədən
mübarizə apardığı əsas ideal idi.
Artıq Azərbaycan ədəbiyyatı və ictimai fikri “azərbaycanlı”
anlayışını gündəmə gətirməklə
yox, “Haradır Azərbaycan?”, “Nə etməli” kimi ölkənin
geniş coğrafi ərazisinin hüdudlarını müəyyən
etmək və həmin coğrafiyada milli dövlət yaratmaq
yolunda mübarizə aparırdı. “Haradır Azərbaycan”
sualının cavabını Cəlil Məmmədquluzadə
aşağıdakı kimi vermişdi: “Yəni Vətənim
haradır? Azərbaycan vilayətidir. ...Azərbaycanın
çox hissəsi İrandadır ki, mərkəzi ibarət
olsun Təbriz şəhərindən. Qalan hissəsi
də Gilandan tutmuş qədim Rusiya hökuməti ilə
Osmanlı hökuməti daxilindədir”.
Cəlil Məmmədquluzadənin və ümumiyyətlə,
mollanəsrəddinçilərin
yaradıcılığında “nə etməli” sualına
verilən cavabların hamısında mövcud üsul-idarəni
dəyişmək və xalqı milli istiqlala
çatdırmaq vəzifəsi mütləq şəkildə
irəli sürülmüş və müdafiə
olunmuşdur.
Mirzə Cəlilin “Rişədən başlamalı”
çağırışı tənqidi realizm ədəbiyyatında
“nə etməli” sualının ən tutarlı cavabı idi:
“Əgər rişəni baltalayıb, ona zəfər yetirə
bilsək, qol-qanad onsuz da öz-özünə quruyub məhv
olacaq. Yoxsa nə qədər ki, rişə
saf-salamatdır, ağac hələ dayanıb duracaqdır”.
Bu, sözün əsl mənasında mollanəsrəddincəsinə
“baltanı dibindən vuran” kəsərli və aydın
cavabdır və tənqidi realizmin əsas tezislərini tam
ifadə edir. Cəlil Məmmədquluzadə
möhkəm surətdə inanırdı ki, “dünya-aləm
mayallaq edib dəyişdiyi” kimi onun müqəddəs ölkəsi
də dəyişəcək və azadlığa qovuşacaqdır.
Buna görə də Mirzə Cəlil və
ümumən mollanəsrəddinçilər böyük
ideala çatmaq üçün xalqı hazırlamaq vəzifələrini
həyata keçirir, onları “Vətən, millət, dil”
idealları üzərində kökləməyə
çalışır, həmvətənlərini var
gücü ilə və “əməl, əməl və yenə
də əməl”ə çağırırdılar.
Azərbaycançılıq
məfkurəsini milli-demokratik hərəkat səviyyəsinə
qaldırmaq mollanəsrəddinçilərin böyük
hünəri və tarixi xidmətləridir. Bu mənada “Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbi
- azərbaycançılıq məktəbi deməkdir.
Cəlil Məmmədquluzadənin “Azərbaycan”
məqaləsi mətbuatda, “Anamın kitabı” dramı isə
ədəbiyyatda azərbaycançılıq idealının
manifestidir. Azərbaycançılıq
idealının məzmununu və mahiyyətini təşkil edən
əsas məsələlər mollanəsrəddinçilərin,
ilk növbədə isə Cəlil Məmmədquluzadənin
əsərlərində bütünlüklə öz əksini
tapmışdır.
XX əsrin əvvəllərinin aparıcı ədəbi
istiqamətini ifadə edən tənqidi realizm - mollanəsrəddinçilik
dövrün həm ədəbiyyatının, həm də
ictimai-siyasi fikrinin hərəkətverici qüvvəsi
olmuşdur. Ədəbiyyatşünaslıqda doğru olaraq qeyd
edildiyi kimi, “yeni dövrün Azərbaycan ədəbiyyatını
böyük ədibin (Cəlil Məmmədquluzadənin -
İ.H.) adı ilə “Molla Nəsrəddin” dövrü”
adlandırırlar. Molla Nəsrəddin - Cəlil
Məmmədquluzadə - bu adın özü... ədəbiyyatımıza
sima və sifət verən simvol olmuşdur. Bu ad çəkildimi, ədəbiyyatda siyasi
ideyaların çarpışması dövrü, müasir,
mübariz, həqiqi həyat ədəbiyyatının
güclü və cəsarətli bir axınla hücuma
keçməsi dövrü təsəvvürdə
canlanmış olur” (Mir Cəlal).
“Molla Nəsrəddin” jurnalı və eyniadlı ədəbi
məktəb mollanəsrəddinçilik adlanan xüsusi bir təlimi
meydana çıxarmışdır. Mollanəsrəddinçilik
təlimi tənqidi realizm ədəbiyyatının
proqramının ana maddələrinin ifadə olunduğu
siyasi məfkurə və milli ədəbiyyat
strategiyasıdır.
İctimai-ədəbi fikir cərəyanı olan mollanəsrəddinçilik
“Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin, tənqidi
realizmin nizamnaməsi və əsasnaməsidir. Milli müstəqillik
və azadlıq uğrunda mübarizə mollanəsrəddinçilik
hərəkatının əsas qayəsidir.
Azərbaycançılıq - mollanəsrəddinçilik
təliminin ideya əsasını və hərəkətverici
qüvvəsini təşkil edir. Mollanəsrəddinçilik
və azərbaycançılıq sinonim siyasi-ideoloji
baxışlar səviyyəsində səslənir. “Açıq ana dilində” yazmaq, “açıq
yazmağı da bacarmaq” mollanəsrəddinçilik hərəkatını
təmsil edən şair və yazıçıların əsas
üslubi istiqamətini müəyyən edir. Kiçik adamın timsalında xalq
anlayışını ədəbiyyata və mətbuata gətirmək
və müdafiə etmək mollanəsrəddinçiliyin təməl
şərtlərindəndir.
Mollanəsrəddinçilik - ədəbiyyatda tənqidi
realizm və satira məktəbi, cəmiyyətdə demokratik
proseslərin genişlənməsi axını kimi qəbul
olunur. Mollanəsrəddinçi ədəbi hərəkat
- tənqidi realizm cəbhəsindən ibarət ədəbiyyat
cərəyanıdır. Mollanəsrəddinçilik
- ictimai satira vasitəsilə cəmiyyəti dəyişmək,
yeniləşdirmək, xalqı irəli aparmaq deməkdir.
“Molla Nəsrəddin” jurnalının dili,
üslubu, janrları, tipajları və
karikaturaçılıq mollanəsrəddinçi
poetikanın əsasını təşkil edir.
“Molla Nəsrəddin” jurnalı realist tənqidi-satirik ədəbiyyatın
ana beşiyidir. Bu ədəbi məktəbin əsas yaradıcı
simaları başda Cəlil Məmmədquluzadə olmaqla Mirzə
Ələkbər Sabir (1862-1911), Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev (1870-1933), Məmməd Səid Ordubadi (1872-1956),
Əli Nəzmi (1878-1946), Əliqulu Qəmküsar (1880-1010),
Mirzəli Möcüz (1873-1934), Əli Razi
Şamçızadə (1886-1939) və başqaları Azərbaycan
realist tənqidi-satirik ədəbiyyatını
yaratmışlar. Qısa müddət ərzində
Azərbaycanda realist tənqidi-satirik ədəbiyyatın
görkəmli yaradıcıları yetişmiş, qüvvətli
ədəbi cəbhəsi formalaşmış, böyük əsərləri
meydana çıxmışdır. Beləliklə,
Azərbaycan ədəbiyyatının “Molla Nəsrəddin”
dövrü yaranmışdır. Azərbaycan
ədəbiyyatının “Molla Nəsrəddin” dövrü
realist ədəbiyyatın inkişafında tənqidi realizm
epoxasını yaratmışlar. Maarifçi
realistlərdən fərqli olaraq, Azərbaycan tənqidi
realizmində islahatçılıq yox, qəti olaraq cəmiyyətdə
ciddi ictimai-siyasi dəyişikliklərə nail olmaq əsas hədəf
idi. Bu, maarifçi ideyaları gündəmə
gətirməklə, yaxud genişləndirməklə deyil,
milli-mənəvi özünüdərk və siyasi
azadlıq məsələsinin həlli ilə fəal surətdə
məşğul olan ədəbiyyat idi. Cəhalətə,
köhnəliyə, geriliyə münasibətdə də Azərbaycan
tənqidi realistləri “baltanı dibindən vuran”
yazıçılardır. Tənqidi
realizm - Azərbaycan ədəbiyyatında mövcud
ictimai-siyasi və mənəvi şəraitin tipik vəziyyətlərini
əks etdirən və onu dəyişdirməyin zəruriliyini,
qaçılmazlığını bütün enerjisi ilə
səsləndirən ədəbiyyatdır.
Tənqidi realizm ədəbiyyatı Azərbaycan ədəbiyyatına
özünün tipik şəraitdə tipik obrazlarını
gətirmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
ilk dəfə olaraq kiçik adamın böyük ədəbiyyatın
əsas qəhrəmanına çevrilməsi tənqidi-realizm
ədəbiyyatında baş vermişdir. Və birinci dəfə
idi ki, Azərbaycan tənqidi-realist yazıçıları
“kiçik adam”dan geniş mənada
xalqı təmsil edən əsas qüvvə səviyyəsində
söz açırdılar. Cəlil Məmmədquluzadənin
“Danabaş kəndinin əhvalatları” povesti əslində Azərbaycan
ədəbiyyatında “kiçik adam”ın
böyük əhvalatları demək idi. Əsərdəki
qəzetçi Xəlil və lağlağı Sadıq
kiçik adamın böyük ədəbiyyatdakı “bir
yüngülvari müqəddiməsi” kimi meydana
çıxmışdır. Məmmədhəsən
əmi obrazı kiçik adamın Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk ümumiləşmiş surətidir. Məmmədhəsən
əmi xalq kütlələrinin taleyini özündə cəmləşdirən
tipik obrazdır. Əsərdəki Zeynəbin
- Zibanın yanıqlı taleyi Azərbaycan
qadınının acınacaqlı, keşməkeşli həyatının
real əks-sədası idi. XIX əsrin
axırlarında meydana çıxmış “Danabaş kəndinin
əhvalatları” əsəri (1894) həmin tarixi dövrdən
ilk addımlarını atan Azərbaycan tənqidi realizminin möhtəşəm
müqəddiməsidir. Cəlil Məmmədquluzadənin
məşhur “Poçt qutusu” hekayəsi milli tənqidi-realist ədəbiyyatın
mükəmməl proqramıdır. “Poçt
qutusu” hekayəsi ilə Azərbaycan ədəbiyyatında
realist tənqidi-satirik ədəbiyyat xəzinəsinin sehirli
qutusu oxucuların üzünə
açılmışdır. “Poçt
qutusu” - yeni tarixi epoxada, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan
ədəbiyyatında tənqidi realizmin paroludur. XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan kəndinin
reallıqları, müstəmləkə şəraitində
kiçik adamın mövcud siması, yanıqlı taleyi və
mənəvi oyanışın zərurəti tipik hadisələrin
və tipikləşdirilmiş obrazın - Novruzəlinin
simasında dahiyanə şəkildə açılıb əks
etdirilmişdir. XIX əsrdə Azərbaycanda
ədəbiyyat böyük sürətlə xalq həyatının
dərinliklərinə doğru inkişaf etsə də,
xalqın real vəziyyətini əks etdirən obrazlar hələ
“epizodik surətlər” şəklində görünməyə
başlamışdı. Mirzə Fətəli
Axundzadənin böyük xidməti Azərbaycan ədəbiyyatında
ölkənin və xalqın real vəziyyətini və vəzifələrini
əks etdirməkdən ibarət olmuşdu.
Çünki XIX əsrdə “kiçik adam”
cəmiyyətdə hələ əsas qüvvə səviyyəsində
deyildi. XX əsr - kiçik adamı ictimai-siyasi
həyata, oradan da ədəbiyyata gətirmişdir.
“Danabaş kəndinin əhvalatları”nı
nəzərə almasaq, Azərbaycanda kiçik adamın
böyük ədəbiyyatı XX əsrin əvvəllərində
yaradılmışdır. Mirzə Cəlilin Novruzəlisi və
usta Zeynalı kimi, Mirzə Ələkbər Sabirin
Fatma-Tükəzbanları, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin “maralları”, Şeyx Şəbanı, Mirzə Səfəri,
Məmməd Səid Ordubadinin “balaca felyeton” janrında
yazdığı publisist məqalələrdəki kiçik
adamlar tənqid hədəfləri deyil, ədəbiyyatın
uğrunda mübarizə apardığı əsas sosial
qüvvə idi. Ədəbiyyatda “Kiçik
adamın” - xalqın taleyi geniş mənada insanın taleyi
kimi səslənmiş, “kiçik adamın” oyanış,
ümummilli oyanış və dəyişmələrin əsasında
dayanmışdır. Ona görə də
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasında XX əsrin əvvəlləri
milli-demokratik ədəbiyyatının və mətbuatının
xidmətləri ayrıca qeyd edilməyə layiqdir. Həqiqətən də XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatında geniş yer tutan
milli-demokratik ideyalar ölkədə müstəqil dövlətçilik
təfəkkürünün formalaşmasında mühüm
rol oynamışdır.
XX əsrin əvvəllərinin tənqidi realizmi Azərbaycan
ədəbiyyatına yeni janrlar gətirmişdir. Bu dövrdə
kiçik hekayə böyük ədəbiyyatın
janrları sırasında ön mövqeyə
çıxmışdır. XX əsrin əvvəllərini
Azərbaycan ədəbiyyatının hekayəçilik
dövrü kimi səciyyələndirmək olar. Cəlil Məmmədquluzadənin satirik,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin yumoristik hekayələri
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında hekayə
dövrünü yaratmışdır. Cəlil
Məmmədquluzadənin hekayələri ümumiyyətlə,
Azərbaycan hekayəsinin etalonu hesab olunur. Dünya
realist-satirik hekayəsi miqyasında da Cəlil Məmmədquluzadə
və Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin hekayələri
örnək, model ola bilmək səviyyəsinə
malikdir. Son illərdə bu hekayələrin xarici
dillərdə nəşr edilməsi ilə Azərbaycan ədəbiyyatı
dünya hekayəçilik məkanına
çıxmışdır.
Azərbaycan ədəbiyyatında tragikomediya janrı da
tənqidi realizm epoxasında meydana
çıxmışdır. Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər”, “Anamın kitabı”, “Dəli
yığıncağı” tragikomediyaları ədəbiyyatımızda
bu janrın ilk və mükəmməl nümunələridir.
XIX əsrdə Azərbaycan ədəbiyyatında
fərqli müəlliflər tərəfindən
ayrı-ayrılıqda komediya (M.F.Axundzadə) və faciə
(N.Vəzirov) janrında dram əsərləri
yaradılmışdı. Bu mərhələdə
milli məişətin komediyası və nadanlığın
faciəsi fərqli əsərlərdə təsvir
edilmişdir. Cəlil Məmmədquluzadənin
tragikomediyalarında isə xalqın düşdüyü vəziyyətin
komediyası və faciəsi bir yerdə, eyni əsərdə
öz əksini tapmışdır. Bu əsərlər
tənqidi-realist ədəbiyyatın səciyyəvi təsvir
üsulu olan “acı göz yaşları içərisində
gülüş” vasitəsilə xalqın taleyini dərin
ürək yanğısı ilə əks etdirən ibrətamiz
bədii nümunələrdir. Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər” tragikomediyası ölülər aləminin
komediyası, kefli İskəndərin faciəsi idi. “Azərbaycanın milli istiqlalı haqqında XX əsr
boyu yazılmış əsərlərin mənəvi
anası” hesab edilən “Anamın kitabı”nda müxtəlif əqidələrə
xidmət edən qardaşların komediyası, Zəhrabanu
ananın faciəsi ümumiləşmiş şəkildə
xalqın yaşamış olduğu acınacaqlı taleyinin ədəbiyyatdakı
real əks-sədasıdır. “Dəli
yığıncağı” tragikomediyası faciəvi tərəfi
ağır gələn komediyadır. “Ər”
pyesi əsərdə yaratdığı
çaşqınlıqla birlikdə təsvir olunmuş yeni
qurulmuş sosializm cəmiyyətinin faciəsi, mövcud
quruluşla uyğunlaşa bilməyən milli
ziyalılığın komediyasıdır. Mirzə Fətəli Axundzadənin komediyaları
janr baxımından drama yaxındır, dramatik
komediyalardır. Cəlil Məmmədquluzadənin
komediyaları ideya-estetik cəhətdən faciə janrı
ilə daha çox səsləşir. Bu
tragikomediyalar - ənənəvi olaraq əsərin əsas
ideya daşıyıcısı olan baş qəhrəmanın
ölümü ilə bitməyən faciələrdir. Bu əsərlərdə xalqın
salındığı komik vəziyyətin faciəsi dahiyanə
surətdə açılıb göstərilmişdir.
Bundan başqa, XX əsrin əvvəllərinin
tragikomediyaları həm də “nə etməli” sualına
cavab tapmağa, çıxış yolları haqqında
düşünüb-daşınmağa gur işıq
salır.
XX əsrin əvvəllərinin tənqidi realizmi satirik
şeiri bədii yaradıcılığın əsas istiqamətlərindən
birinə çevirmişdir. Bu mənada XX əsrin
əvvəllərini həm də Azərbaycan ədəbiyyatının
satirik şeir dövrü də adlandırmaq olar. Ədəbiyyatımızın tarixində
realist-satirik şeir özünün ən yüksək zirvəsinə
XX əsrin əvvəllərində tənqidi realizm
epoxasında çatmışdır. “Molla
Nəsrəddin” jurnalının meydana qoyduğu poetik forma
modeli və irəli sürdüyü
çağırışlar dövrün böyük satirik
şeir məktəbinin yaranması ilə nəticələnmişdir.
Məlum olduğu kimi, satira elementləri Azərbaycan
klassik şeirində də mövcud idi. XIX
əsrdə Qasım bəy Zakirin və Seyid Əzim
Şirvaninin satirik şeirləri ədəbi-ictimai mühitdə
böyük maraq doğurmuşdur. Mirzə
Fətəli Axundzadə Qasım bəy Zakirin realist
üslubda yazılan şeirlərini, dolayısı ilə
satiralarını da yüksək qiymətləndirmişdir.
XIX əsrin satirik şeiri mənzum hekayəçilik
və ibrətamiz didaktik final formatında inkişaf etmişdir.
Azərbaycan realist-satirik şeiri
özünün ən yüksək səviyyəsini XX əsrin
əvvəllərində fəth etmişdir. Mirzə Ələkbər Sabir tənqidi realizm ədəbi
cərəyanı hüdudlarında Azərbaycan ədəbiyyatında
satirik şeir məktəbi yaratmışdır. Mirzə Ələkbər Sabirin satiraları Azərbaycan
tənqidi-realist satirik şeirinin kəskin ictimai məzmununa
malik olan klassik nümunələridir. Mirzə
Ələkbər Sabir satirik şeirlərində Azərbaycan
cəmiyyətini “ayinədə” olduğu kimi təsvir
etmişdir. O, ölkədəki mövcud idarə
üsulunu, müstəmləkə sistemini tənqid etməklə
milli oyanışa, siyasi-mənəvi əsarətdən xilas
olmağa, nəticə etibarilə milli azadlıq
idealının gerçəkləşməsinə məslək
dostu Abbas Səhhətin dediyi kimi, “bir ordudan ziyadə xidmət
etmişdir”. “Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin
əsas simaları olan Əli Nəzmi,
Əliqulu Qəmküsar, Məmməd Səid Ordubadi, Mirzəli
Möcüz, Əli Razi Şamçızadə, Bayraməli
Abbaszadə, Əli Məhzun, Baxçaban, Məhəmmədəli
Dastançı və başqaları Azərbaycan
realist-satirik şeirini zənginləşdirən əsərlər
yaratmaqla ədəbiyyatda tənqidi-satirik ədəbiyyatın
mövqeyini bir daha möhkəmləndirmişlər.
Azərbaycan ədəbiyyatında satirik publisistika XX əsrin
əvvəllərinin hadisəsi kimi meydana
çıxmışdır. Tənqidi realizm ədəbi
cərəyanının əsas cəbbəxanası olan
“Molla Nəsrəddin” publisistika məktəbi Azərbaycanın
ən zəngin satirik publisistika xəzinəsi kimi
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Felyeton janrı publisistikaya “Molla Nəsrəddin”
jurnalı vasitəsi ilə daxil olmuşdur. “Molla Nəsrəddin” jurnalı müxtəlif satirik
publisistika janrlarını yaradıb ədəbi dövriyyəyə
və mətbuat aləminə gətirmişdir. “Poçt qutusu”, teleqramlar, səyahət, zarafat, məktub
və sair janrlarda yazılmış məqalələr mollanəsrəddinçilər
tərəfindən satirik publisistika formaları kimi
düşünülüb tapılmış və mükəmməl
örnəkləri meydana qoyulmuşdur. Dövrün
“Babayi-Əmir”, “Zənbur”, “Kəlniyyət” və sair mətbuat
orqanlarında da satirik publisistikanın fərqli formalarında
qələmə alınan yazılar çap olunmuşdur. Beləliklə, Azərbaycan ədəbiyyatı və
mətbuatının satirik publisistika ənənələri
formalaşmışdır. “Molla Nəsrəddin”
Azərbaycanda satirik publisistika hərəkatına
başçılıq etmişdir.
Bütövlükdə, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatında meydana
çıxmış tənqidi realizm ədəbi
dövrün ən aparıcı hərəkatı
funksiyasını həyata keçirmişdir. Molla Pənah Vaqifdən,
Mirzə Fətəli Axundzadədən sosialist realizmi
yaradıcılıq metodunu təmsil edən adlı-sanlı
realist yazıçılara qədər Azərbaycan ədəbiyyatında
realizmin ən yüksək nöqtəsi məhz tənqidi
realizm ədəbiyyatıdır. XX əsrin əvvəllərinin
siyasi fırtınalarının doğurduğu, meydana gətirdiyi
milli-mənəvi oyanış və azadlıq ideyaları ən
gur səslə tənqidi realizm ədəbiyyatında əks-səda
tapmışdır. Tənqidi realizm -
“Molla Nəsrəddin” məktəbi XX əsrin əvvəllərində
yalnız realist ədəbi cəbhəyə deyil,
bütövlükdə ədəbiyyat hərəkatına və
ictimai fikrə başçılıq etmiş, istiqamət
vermişdir. XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatı tənqidi realizm epoxası
kimi əzəmətli görünür. Böyük
müasiri Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin “Molla Nəsrəddin”
məktəbinin başçısı Cəlil Məmmədquluzadəyə
geniş mənada “ədəbi dövrün
başçısı” kimi yüksək dəyər verməsi
bu qüdrətli yazıçının yaradıcısı
olduğu, rəhbərlik etdiyi tənqidi realizmin Azərbaycan
cəmiyyətində və ədəbiyyatda
qazandığı böyük mövqeyin obyektiv ifadəsi
idi. Bu həm də o demək idi ki, Cəlil Məmmədquluzadə
və “Molla Nəsrəddin” jurnalı təkcə tənqidi
realizmin yox, geniş mənada XX əsrin əvvəllərindəki
ədəbi ictimai fikri inkişaf etdirmək
qayğıları ilə yaxından məşğul
olmuş, bütövlükdə Azərbaycan cəmiyyətini,
milli şüuru qabağa aparmaq vəzifələrini
böyük uğurla həyata keçirmişdir.
Bu dövrün
Süleyman Sani Axundov (1875-1939), Sultanməcid Qənizadə
(1866-1937), Rəşid bəy Əfəndiyev (1863-1942) kimi
maarifçi-realist yazıçıları da ideya-məqsəd
etibarilə tənqidi realistlərə çox yaxın idilər.
Onlar da cəmiyyətdə dəyişikliklərin
baş verməsini istəyir, var gücü ilə buna
çalışırdılar. Lakin
maarifçi realistlərin əsərlərində cəmiyyətin
islahatçılıq yolu və elm-tərbiyə vasitəsi
ilə yeniləşdirilməsi və təkmilləşdirilməsi
ideyası daha üstün mövqeyə malik idi. XX əsrin siyasi hadisələri bəzən
onların da istiqlalçılıq yolunda açıq və
aydın mövqe tutmasına gətirib
çıxarmışdır.
Üzeyir
Hacıbəyovun (1875-1948), Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
(1887-1943), İbrahim bəy Musabəyovun (1880-1942), Eynəli bəy
Sultanovun (1866-1935) həm maarifçi realizmə, həm də
tənqidi realizmə aid edilməsi təsadüfi olmayıb,
onların yaradıcılığının xarakterindən
doğan real təzahürlərdir. XX əsrin əvvəllərinin
maarifçi realizmi mahiyətində tənqidi realizm keyfiyyətləri
olan yeni tipli ədəbi istiqamətdir. Azərbaycan
maarifçi realizmini Süleyman Sani Axundov, Sultan Məcid Qənizadə,
İbrahim bəy Musabəyov, Eynəli bəy Sultanov bədii
nəsrdə, Rəşid bəy Əfəndiyev şeirdə
uğurla təmsil etmiş, ədəbiyyatın bu istiqamətində
tərkibində tənqidi-realist tezislər olan əhəmiyyətli
əsərlər yaratmışlar. Fikrimizcə, Üzeyir
Hacıbəyovun “Arşın mal alan”, “Məşədi
İbad” kimi musiqili komediyaları ədəbiyyat
baxımından orijinal maarifçi realizm nümunələrdir.
Böyük sənətkarın publisistikası
“Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbi ilə
maarifçi publisistika arasında olan bənzərsiz mətbu
örnəklərdir. Üzeyir Hacıbəyovun
publisistikasında mollanəsrəddinçilik üslubu
ağırlıq təşkil edir. Bu
publisistika mahiyyəti etibarilə əsasən siyasi publisistika
nümunələrindən ibarətdir. Nəticə
etibarilə XX əsrin əvvəllərinin maarifçi
realist ədəbiyyatı bir-birinə yaxın olan
maarifçi realizmlə tənqidi realizmin qovşağında
olan orijinal ədəbiyyatdır. Maarifçi
realist ədəbiyyatda tənqidi realizmə meyl qüvvətlidir.
XX əsrin əvvəllərinin maarifçi
realizmi tənqidi realizmin işığında yaranıb
inkişaf edən realizmdir.
Məlum olduğu kimi, qədim dövr və orta əsrlər
Azərbaycan poeziyası romantik xarakterə malik olmuşdur. Romantik bədii
metod ədəbiyyatımızda uzun əsrlər hakim
mövqedə dayanmışdır. Bununla
belə, Azərbaycanda ədəbi cərəyan kimi romantizm
XX əsrin əvvəllərində meydana
çıxmışdır. Avropada və
Rusiyada XVIII əsrdə, Türkiyədə XIX əsrin
axırlarında yaranan romantizm ədəbi cərəyanının
Azərbaycanda gecikməsi bu axını doğuran ictimai-siyasi
hadisələrin və proseslərin ölkədə daha
sonralar baş verməsi ilə əlaqədar idi. Akademik
Məmməd Cəfər Cəfərovun (1909-1992) klassik dəqiqliklə
yazdığı kimi, gecikən Azərbaycan romantizmi yox, bu ədəbi
cərəyanı formalaşdırıb hazırlayan
ictimai-siyasi hadisələr idi: “Bu, vaxtı keçmiş
deyil, 1905-1917-ci illərdə coşqun, mürəkkəb
ictimai ziddiyyətlərlə dolu olan, Azərbaycan həyatının
xüsusi şəraitinin doğurduğu ədəbi hadisələrdən
biri idi”. Asiyanın oyanışı kimi
xarakterizə olunan mühüm siyasi-inqilabi dəyişikliklər
Azərbaycanda XX əsrin əvvəllərində baş
vermişdi. Zamanın mürəkkəb
ictimai-siyasi proseslərinə və hadisələrinə
baxışın xarakteri fərqli ədəbi cərəyanları
doğurmuşdur. Romantizm - Azərbaycan ədəbiyyatında
dövrün ictimai-siyasi hadisələrinə romantik
baxışları, xəyalda və idealda əks-səda tapan
qavrayışları ifadə edən ədəbi cərəyandır.
Romantizm ədəbi cərəyanının
nümayəndələri şəxsiyyət və cəmiyyət
məsələlərində də idealın tərənnümünə
üstünlük vermişlər. Onlar
özlərinin romantik ideallarını əks etdirmək
üçün orijinal obrazlı poetik vasitələrdən
və simvollardan yaradıcılıqla istifadə etmişlər.
Azərbaycan romantikləri XX əsrin əvvəllərinin
cazibədar və zəngin lirik şeir üslubunu
yaratmışlar. İdealla gerçəklik
arasında təzaddan doğan həyəcanların bədii
ifadəsi olan romantizm ədəbiyyatında xəyal və gələcəkçilik
əsas yer tutmuşdur. Romantiklərin gələcəkçilik
ideyalarında dövrün çağırışları
ilə həmahəng ümummilli ideyalar və
maarifçi-demokratik baxışlar qüvvətlə səsləndirilmişdir.
“Məhkum Şərqin”, o cümlədən də Azərbaycanın
zamana görə nisbətən geridə qalması Azərbaycan
romantizmini düşünüb-daşındıran məsələlərdən
biri idi. Onlar realda olmasa da, xəyalda, qaibanə şəkildə
olsa da, vətənlərinin xoşbəxt gələcəyini
arzu etmişlər. Azərbaycan romantikləri
“ümumi məhəbbət” ideyasını irəli sürür,
bütövlükdə insanlığın səadəti
üçün çalışmağı “xilas yolu” kimi
düşünürdülər. Məhəmməd
Hadinin “bütün insanlar qardaşdır”, Abdulla Şaiqin “Həpimiz
bir günəşin zərrəsiyik” misralarında romantiklərin
böyük idealları ifadə olunmuşdur. Romantizm
Azərbaycan şeirinə sonet, marş, şərqi və
türkü kimi yeni janrlar əlavə etmişdir.
Əli bəy Hüseynzadənin (1864-1940) redaktorluğu
ilə 1906-1907-ci illərdə Bakıda nəşr olunmuş
“Füyuzat” jurnalı Azərbaycan romantizminin əsas ədəbi
cəbbəxanasını təşkil edir. Qısa
müddət fəaliyyət göstərməsinə
baxmayaraq, “Füyuzat” jurnalı ədəbi məktəb yarada
bilmişdir. Əli bəy Hüseynzadənin
başçılıq etdiyi bu ədəbi məktəb Qərb
maarifçiliyini və Şərq mənəvi zənginliyini
sintez halında birləşdirmək vəzifəsini meydana
qoymuş, bu istiqamətdə əsərlərin
yaradılmasına böyük yol açmışdır.
Turançılıq ideyaları, ortaq ünsiyyət
dili və vahid ümumtürk əlifbası yaratmaq
füyuzatçıların islahatlarında əsas yer tuturdu.
Füyuzatçılar bolşevizmi
“qırmızı qaranlıq” hesab edir, türk-islam birliyinə
“yaşıl işıq” kimi böyük ümidlər bəsləyirdilər.
“Füyuzat” jurnalı öz ətrafında Azərbaycanın
yaradıcı qüvvələri: Əli bəy Hüseynzadə,
Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi, Abbas Səhhət,
Abdulla Şaiq, İbrahim Tahir, Əbdülxalıq Cənnətli
ilə yanaşı, Türkiyədən Abdulla Cevdəti və
Əhməd Kamalı, İrandan Səid Səlmasini,
Krımdan Hasan Səbri Ayvazovu birləşdirmişdir. Bu ədəbi cəbhə Azərbaycan-türk
dünyası birliyinin ədəbiyyatda və mətbuatda ilk əməli
addımı idi. Füyuzatçılıq
- türkçülük və turançılıq
ideyalarının əsas ədəbi cəbbəxanasını
təşkil etmişdir. Füyuzatçılıq
- Azərbaycan romantizminin ideya-estetik prinsiplərinin və
poetikasının məcmusudur. Füyuzatçılıq
- islamlaşmaqla türk birliyi arasında bərabərlik
işarəsi qoyan məktəbdir. Avropalaşmaq
- Füyuzatçılıq hərəkatının əsas
hədəflərindən biri idi. Eyni
zamanda, müasirləşməni də ön mövqeyə
çəkən Füyuzatçılıq əslində, bu
məqamda mollanəsrəddinçilərlə birləşmişdir.
Əli bəy Hüseynzadənin “Ədəbiyyat
da belədir. Xalqa enmədikcə yüksəlməz.
Bütün millət ən aşağı təbəqatına
qədər heyyəti ümumiyyəsilə yüksəlməli
ki, içindən ədiblər, şairlər, sənətkarlar,
böyük-böyük millət xadimləri
çıxsın” kimi məramı da mollanəsrəddinçilərin
baxışları ilə tam səsləşirdi.
Hüseyn Cavidin yaradıcılığı XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan romantik şeirinin inkişafında fərqli
özünəməxsusluğa malikdir. Onun lirikasında “kiçik
adam”ın bənzərsiz romantik
obrazları yaradılmışdır. Hüseyn Cavidin tərənnüm
etdiyi “Öksüz Ənvər”, “Vərəmli qız”,
Qız məktəbinin məsum şagirdi Gülbahar romantik ədəbiyyatın
canlandırdığı orijinal obrazlar idi. Hüseyn
Cavidin romantik mənzum dramları Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni hadisədir. Hüseyn Cavid Azərbaycan
mənzum romantik dramaturgiyasının banisidir. O,
özünün “Şeyx Sənan”, “İblis”, “Səyavuş”,
“Xəyyam kimi əsərləri ilə Azərbaycan ədəbiyyatında
mənzum dram məktəbi yaratmışdır. Şairin mənzum dramlarında tarixi şəxsiyyətlərin
romantik bədii obrazları yaradılmış və
böyük bəşəri ideallar
canlandırılmışdır. Hüseyn
Cavidin “İblis” mənzum faciəsi dünya
dramaturgiyasının nadir nümunələrindən biri
sayılmağa layiqdir.
Məhəmməd Hadi romantik-publisist şeirin
böyük yaradıcısıdır. Onun şeirlərində
ictimai-siyasi hadisələrə romantik münasibət ön
mövqedə dayanır. Məhəmməd
Hadi - imzalar içində millətinin də imzası
olması yollarında inadla çalışmış, bu
böyük ideala xidmət edən qiymətli şeir nümunələri
yaratmışdır. Onun şeirlərinin
“təzə çıxan qəzet kimi vərəqə
halında da yayılması” müraciət etdiyi
mövzuların aktuallığı və müasirliyi, habelə
qələmə aldığı poetik nümunələrin
publisist kəsəri ilə əlaqədardır. Hadinin “Əlvahi-intibah” poeması Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm intibahının əhəmiyyətli ədəbi
hadisəsidir.
Abbas Səhhət və Abdulla Şaiq romantik-realist sənətkarlar
kimi Azərbaycan romantizminə yeni ideyalar və fərqli poetik
formalar bəxş etmişlər. Abbas Səhhət və
Abdulla Şaiq Azərbaycan uşaq şeirinin qızıl
fondunu təşkil edən əsərlər yaratmaqla ədəbiyyatın
bu sahəsini əhəmiyyətli bir mövqeyə
çıxarmışlar. Eyni zamanda, Abbas
Səhhət və Abdulla Şaiqin Avropa və rus romantik
poeziyasından etdikləri bədii tərcümələr Azərbaycan
şeirinin mövzu, ideya və poetik forma baxımından zənginləşməsinə
müsbət təsir göstərmişdir.
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatında
sentimentalizm əlamətləri də diqqəti cəlb edir. Uzun illər
Azərbaycan romantizminin daxilində təmsil olunmuş sentimental
ədəbiyyatın dövrün romantik ədəbiyyatından
fərqli xüsusiyyətləri də var idi. Hissi-sentimental əhval-ruhiyyənin təsvir və tərənnümü,
nisgil və göz yaşlarının diqqətə
alınması, məktubdan bədii vasitə kimi istifadə və
sair elementlər sentimental ədəbiyyatı fərqləndirirdi.
Abdulla bəy Divanbəyoğlunun (1883-1936)
yaradıcılığı Azərbaycan sentimentalizminin
özünəməxsus xüsusiyyətlərini qabarıq nəzərə
çarpdırır.
Tənqidi realizm və romantizm ənənələri Azərbaycan
Demokratik Respublikası dövründə daha da inkişaf
etmiş və genişlənmişdir. XX əsrin
20-30-cu illərində də maarifçi realist və tənqidi
realist yazıçılar, həmçinin, romantik ədəbiyyatı
təmsil edən sənətkarlar yaradıcılıq
yollarını davam etdirmişlər. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə yaranmış “Müsəlman
mühərrir və ədiblər dərnəyi” az sonra
“Yaşıl qələm” ədəbi birliyinə
çevrilmiş və milli istiqlalçı yaradıcı
qüvvələri öz ətrafında birləşdirmişdir.
“Türk qanlı, islam imanlı, firəng qiyafəli”
yeni insanı yetişdirib formalaşdırmaq “Yaşıl qələm”çilərin
əsas amalı idi. “Azərbaycan
istiqlalına, milli dövlətə, bayrağa və gerbə,
türklük idealına, islami və ümumbəşəri
dəyərlərə həsr etdikləri ən yaxşı ədəbi-bədii,
elmi-publisist, fəlsəfi-tarixi əsərlər bu illərdə
yazılmışdır” (A.Bayramoğlu). Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətini təmsil edən ideoloqlar: Məmməd
Əmin Rəsulzadə (1884-1955), Əlimərdan bəy
Topçubaşov (1863-1934), Mirzə Bala Məmmədzadə
(1898-1959), Əhməd bəy Ağaoğlu (1869-1939),
Üzeyir Hacıbəyli (1885-1948) və başqaları ədəbi
prosesin idarə olunmasında və inkişaf etdirilməsində
yaxından iştirak edirdilər. Ədəbi prosesdə
klassik nəsil yazıçı və şairlərdən
Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəyli, Məhəmməd
Hadi, Abdulla Şaiq, Əlabbas Müznib və
başqalarının yaxından iştirakı ilə
yanaşı, cümhuriyyət
yazıçılarının - Əhməd Cavad, Əliyusif
Rai, Seyid Hüseyn, Ümgülsüm, Cəfər Cabbarlı,
Davud, Əli Şövqi, Əmin Abid Gültəkin və
başqalarının meydana çıxması qısa
müddətdə milli istiqlal ədəbiyyatının
yaranıb inkişaf etdirilməsində mühüm rol
oynamışdır. Milli
istiqlalçılıq, milli-mənəvi dirçəliş
mövzularının ədəbiyyatın baş mövzusuna
çevrilməsi və yeni ədəbi nəslin
formalaşması bu dövr ədəbiyyatının
mühüm nailiyyətidir.
Təəssüf
ki, bir az sonra Azərbaycanda siyasi mühitin
bolşeviklərin xeyrinə dəyişməsi ilə əlaqədar
olaraq ədəbiyyatda milli istiqlal məsələsi arxa plana
keçməli olmuş, mövcud rejimin təzyiqi ilə
unutdurulmuşdur. 37-ci illərin qanlı
repressiya hadisəsi ilk növbədə milli
istiqlalçı ədəbiyyatın
yaradıcılarının, eyni zamanda, xalqın
azadlığı və ölkədə müstəqil
dövlətin qurulmasına xidmət edən tənqidi realizm
və romantizm ədəbiyyatını təmsil edənlərin
fəaliyyətlərinin faciəli finalına
çevrilmişdir. Lakin Azərbaycan ədəbiyyatında
milli istiqlal düşüncəsi və tənqidi realizm
baxışı yaşamış, romantizm idealları
sönməmişdir. XX əsrin əllinci
illərində Sovetlər İttifaqında stalinizm
epoxasına son qoyulmasından sonra tənqidi realizm və
romantizm Azərbaycan ədəbiyyatında fərqli bədii
formalarda yenidən bərpa olunmuş, yeni həyatını
yaşamışdır.
XIX əsrdə başlanan Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
anlayışı XX əsrin əvvəllərində də
davam etmiş və artıq tədricən konkret olaraq öz
adıyla adlandırılmağa başlamışdır. Mətbuatda
işlədilən “Arazın o tayı” ifadələri Cənubi
Azərbaycan mənasını bildirmişdir. İranda baş vermiş Səttarxan hərəkatı,
məşrutə inqilabı Cənub ədəbiyyatında
milli ideyaları qüvvətləndirmişdir. Bu dövrdə Cənubi Azərbaycanda da ədəbiyyat
tənqidi realizm, maarifçi realizm və romantizm istiqamətlərində
inkişaf etmişdir. Mirzəli Möcüz Şəbüstəri
(1873-1934), Bayraməli Abbaszadə (1869-1926), Cabbar Əsgərzadə
(1885-1966), Məmmədəli Manafzadə (1888-1940) Cənubi Azərbaycan
tənqidi-realist ədəbiyyatının qüdrətli
yaradıcıları olaraq Arazın hər iki tayında
tanınıb şöhrət qazanmışlar. Hacı Rza Sərraf (1854-1907) maarifçi ədəbiyyat
cərəyanının görkəmli xadimlərindən biri
kimi ədəbi fikrin inkişafında mühüm yer
tutmuşdur. Arazın bu tayındakı
yazıçı və şairlərlə yaxın əlaqəsi
və əməkdaşlığı olan Səid Səlmasi
(1887-1909) o tayda Azərbaycan romantizmini layiqli səviyyədə
təmsil etmişdir. Cənubi Azərbaycan
yazıçılarının Şimalda yaranan ədəbiyyatla
həmrəyliyi və əməkdaşlığı bu
dövr ədəbi prosesinin xarakterik xüsusiyyəti olaraq
diqqəti cəlb edir. Cənub yazıçı və
şairlərinin əksəriyyəti “Molla Nəsrəddin”
jurnalı ətrafında birləşmişdilər və ya mollanəsrəddinçi
ədəbiyyata yaxın idilər.
XX əsrin əvvəllərinin mürəkkəb
ictimai-siyasi şəraiti və ölkədə rejimin dəyişilməsi
Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatına doğru gedən
yolu hazırlamışdır. Bu mürəkkəb dövrdə
müxtəlif siyasi səbəblərdən ölkəni tərk
etməyə məcbur edilmiş ziyalılar az
sonra Vətəndən kənarda yaranan Azərbaycan mühacirət
ədəbiyyatının ilk örnəklərini meydana
qoymuşlar. Azərbaycan siyasi mühacirəti
ilk növbədə daha çox Türkiyədə mərkəzləşdiyindən
mühacirət ədəbiyyatının “birinci
dalğası” da bu ölkədə yaranmışdır.
Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy
Ağaoğlu, Məhəmməd Hadi, Almas İldırım
XX əsrin əvvəllərində Türkiyədə Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatının qiymətli örnəklərini
meydana qoymuşlar. Siyasi mühacirətin əhatə
dairəsi digər Avropa ölkələrini də əhatə
etdiyindən mühacirət ədəbiyyatı da geniş
coğrafiyada yaranıb inkişaf etdirilmişdir. Məmməd
Əmin Rəsulzadə Almaniya, Polşa və Türkiyədə,
Ümmül Banu-Banin (1905-1992) Fransada, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Ceyhun Hacıbəyli və Yusif Vəzir
Çəmənzəminli Fransada, Məhəmməd Əsəd
bəy (1905-1942) Almaniya və İtaliyada, Maqsud Şeyxzadə
(1908-1967) Özbəkistanda Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatını
qiymətli əsərlərlə zənginləşdirmişlər.
Böyük istedada və geniş
dünyagörüşə malik olan Məhəmməd Əsəd
bəy mühacirətdə Azərbaycan ədəbiyyatının
qiymətli şedevrlərini yaratmışdır.
Beləliklə, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatı XVIII-XIX əsrlərdə yaranıb inkişaf etmiş milli realist ədəbiyyatı ideya-bədii cəhətdən yekunlaşdırıb kamala çatdırmış, yeni ədəbiyyat hadisəsi səviyyəsinə qaldırmışdır. Buna görə də XX əsrin əvvəllərinin ədəbiyyatı XIX əsr ədəbiyyatı ilə birlikdə həm də yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı adlandırılır. Bundan başqa, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatında milli və demokratik ideyalar bütün qütblərə aid yazıçı və şairlərin yaradıcılığında əsas yer tutduğu üçün bu ədəbiyyat milli-demokratik hərəkat dövrünün ədəbiyyatı kimi də səciyyələndirilir. Bütün bunlarla bərabər, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatının dövrləşmə baxımından bu tarixi epoxanın aparıcı ədəbi hərəkatını müəyyənləşdirən tənqidi realizm və romantizm epoxası hesab edilməsi tamamilə məqsədəuyğundur. Qısa zaman müddətində Azərbaycan ədəbiyyatında müxtəlif ədəbi cərəyanların yanaşı və qarşılıqlı əlaqədə fəaliyyətdə olması dövrün ədəbiyyatının ideya-bədii cəhətdən zənginliyini təmin etmişdir. Eyni tarixi mərhələdə başqa ölkələrin ədəbiyyatlarında da paralel ədəbi cərəyanlar dövrü yaranmışdır. Məsələn, XX əsrin əvvəlləri rus ədəbiyyatında tənqidi realizm, maarifçi realizm, simvolizm, akmeizm və sair ədəbi cərəyanlar yanaşı addımlamışdır. Türkiyədə XIX əsrin axırlarından etibarən, xüsusən XX əsrin əvvəllərində yazıçılar naturalizm, simvolizm, romantizm kimi ədəbi cərəyanların ətrafında cəmləşmişlər. Avropa ədəbiyyatının, xüsusən fransız ədəbiyyatının təsiri ilə bu dövrdə türk ədəbiyyatında “bütün ədəbiyyat akımlarının” (Şüut Kamal Yütkin) təmsilçiləri yetişib formalaşmışdır. Ədəbiyyat nəzəriyyəçilərinin qeyd etdikləri kimi, “konkret epoxanın meydana çıxardığı fikir müxtəlifliyi əsasında sosial şəraitdən asılı olaraq ayrı-ayrı bədii metodların mövcudluğunu formalaşdırır” (L.Timofeyev). XX əsrin əvvəllərinin soçial-siyasi şəraiti ictimai-mədəni vəziyyəti Azərbaycanda eyni tarixi şəraitdə mövcud olan və bir-biri ilə təmasda fəaliyyət göstərən ədəbi cərəyanları doğurmuşdur. Bu, nəinki ədəbi mühitdə mürəkkəblik yaratmamış, hətta ədəbiyyatın inkişafında yeni bir intibaha səbəb olmuşdur. XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatı çoxəsrlik ədəbiyyatımızın tarixində müxtəlif ədəbi cərəyanların dinc yanaşı yaşaması ilə tarixə çevrilmişdir.
525-ci qəzet.-23 dekabr.-S.12-13.