Paris - könülü və xəyalı
fəth edən şəhər
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Sarayla geniş
tanışlıqdan sonra biz artıq şəhərə
çevrilmiş Versalı da gəzdik. Bu düz və
kəsişən küçələrdən ibarət olan
bir şəhərdir, çoxlu otelləri, mağazaları,
kafeləri vardır.
Hillari Klinton 2014-cü ildə
Nyu-Yorkda çapdan çıxmış “Hard Choices”-”Çətin
Seçimlər” adlı kitabında addımbaşı ziyafətdə
və ya restoranda olduğunu yazır. Elə bil ki, bu onun
diplomatik fəaliyyətinin ən başlıca hissəsidir.
Mən onu təqlid etməkdən uzağam,
lakin Versalda bir kafedə, yenə də açıq havada
dondurmaya və kofeyə qonaq olduğumuzu qeyd etməyə bilmərəm.
Ümumiyyətlə, biz Avropanın təklif etdiyi ekzotikadan
imtina etmək istəmirdik, ona görə də Parisə
qatarla, vaqonun ikinci mərtəbəsində oturub, paytaxtın ətrafını
seyr edə-edə qayıtdıq.
Əsas məsələyə
gəldikdə, möhtəşəmliyinə görə
Versal bütün sarayları kölgədə qoymuşdu. Orada daim kral hakimiyyətinin
kultu hiss olunurdu. Kral sarayı, həmçinin
Fransanın mənəvi həyatının mərkəzi
rolunu oynayırdı. XIV Lui öz xidmətinə
görkəmli rəssamları və
yazıçıları cəlb edirdi. Sarayın
zövqü fransız incəsənətinin və ədəbiyyatının
istiqamətini müəyyən etməyə başladı.
Günəş Kralın siyasəti həm də
Fransanın beynəlxalq nüfuzunun yüksəlməsinə
yönəlmişdi.
Lakin XIV Lui müharibələr
aparmaq aludəçisi idi, onun hökmranlığı
dövründə gedən çox sayda müharibələr
Fransanı taqətdən salmışdı. Müharibə
sadə insanlar üçün cəhənnəmdir. Günəş kralın son müharibələri isə
olduqca uğursuz olurdu. 1713-cü ildəki
Utrext sülhü bağlananda o, yalnız Fransanın öz ərazilərini
qoruyub saxlaya bilmişdi. Şimali
Amerikadakı iki ərazini (Hadson körfəzini və Yeni
Skotiyanı), həmçinin Nyufaundlend adasını
Böyük Britaniyaya verməyə məcbur olmuşdu. İspaniyadakı və Niderlanddakı torpaqlardan da əl
çəkməli oldu. Müharibələr
Fransanı iqtisadi cəhətdən çox zəiflətmişdi,
əhalinin vəziyyəti olduqca
ağırlaşmışdı.
XIV Lui ölümü ərəfəsində
öz səhvini başa düşərək, varisi, 5
yaşlı XV Luiyə müharibəyə girişmək barədəki
səhvini təkrar etməməyi
tapşırmışdı. Kralın ağır
iqtisadi irsi XVIII əsrdə Fransanı bir sıra böhran
halları ilə üzləşdirdi. Yeddiillik
müharibədə (1756-1763-cü illərdə) Fransa
Kanadanı, Şərqi Luiziananı itirdi, onlar və
Hindistandakı çox sayda olan fransız mülkiyyəti
Böyük Britaniyaya keçdi. 1789-cu ildə
baş verən nəhəng siyasi kataklizm - Böyük Fransa
inqilabı ölkəni və xalqı ciddi sarsıntılara
məruz qoydu. Günəş Kral Əlillər
evi, Versal kimi irsləri ilə öyünə bilsə də,
Fransanı arasıkəsilməyən müharibələrə
cəlb etməsi ilə ölkədə ağır iqtisadi
böhran yaratması halı onun xatirəsinə heç də
şərəf gətirmir.
Böyük Fransa inqilabı başlanandan
üç il sonra kral XVI Luinin taxt-tacdan
uzaqlaşdırılması ilə, monarxiyaya,
sonrakı hadisələr nəzərə alınmaqla müvəqqəti
olaraq son qoydu və Fransa Respublikasının yaradılması
elan olundu. İnqilabın rəhbərlərindən
biri olan Robespyer ürəklərdə monarxiyaya nifrəti daha
da möhkəmləndirməyə
çağırırdı.
XVI Lui, arvadı
Mariya-Antuanetta və övladları ilə birlikdə 1792-ci
ilin ilk yay gecəsi gizli qaydada Parisdən qaçdı, məqsədi
xarici ölkələrin birində gizlənmək idi. Lakin bir sərhədçi
onu sikkə puldakı portretindən tanıdıqdan sonra
qaçqınlar geri qaytarıldılar. Sonra
isə, 13 avqustda Tyulri sarayındın qovulan kral və
arvadı həbs olundular. 1793-cü ildə
isə əvvəlcə kral, sonra isə kraliça
Mariya-Antuanetta gilyotina bıçağı altında həyatla
vidalaşmalı oldular. Bu, Fransa
monarxının birinci və axırıncı edamı idi.
İngiltərə bu məsələdə
Fransanı qabaqlamış, 1649-cu ildə inqilaba
başçılıq edən Oliver Kromvel kral I Karlın
boynunu vurdurmuşdu. Böyük Fransa
inqilabı həm də yeni tarixin əsasını qoydu,
“Azadlıq, bərabərlik, qardaşlıq”
şüarlarını irəli sürdü, vətəndaşların
hüquqlarını öz Bəyannaməsində təsbit
etdi.
1830-cu ilin iyul-avqustunda Fransada İyul
inqilabı baş verdi. Lui-
Filippin (keçmiş Orlean hersoqunun) kral elan edilməsi
heç də təkcə sülalənin dəyişilməsi
demək deyildi. Belə qayda qoyuldu ki, azad
şəkildə seçilən hökmdar taxt-taca
çıxmamışdan, palataların iştirakı ilə
xalqın hüququna hörmət edəcəyi və
konstitusiya qanunlarına vicdanla riayət edəcəyi barədə
and içməlidir.
Yeni Fransız inqilabının
əks-sədası bütün Avropaya yayıldı. Belçikada
üsyan qalxdı. Almaniyada, İsveçrədə,
İtaliyada həyəcanlar baş qaldırdı, Polşada
üsyan başlandı. Fransız rəssamı
Ejen Delakruanın “Xalqa başçılıq edən
Azadlıq” tablosu da İyul inqilabına həsr olunmuşdur.
1848-ci ildə isə Fevral inqilabı baş verdi.
Kral qoşunları narazılıq həyəcanında
mübarizəyə qalxan silahsız nümayişçiləri
gülləbarana tutdu. 24 fevralda kral
Lui-Filipp taxt-tacdan əl çəkdi. Bir
gün sonra Fransada yenidən respublika elan edildi. Qərbi Avropadakı inqilabi hadisələr Habsburqlar
imperiyasında da xalq çıxışlarını sürətləndirdi,
Avstriyada və Macarıstanda üsyanlar başlandı.
Paris haqqındakı təəssüratlara
tarixin ardıcıl olaraq müdaxilə etməsi heç də
təsadüfi deyildir. Axı bu şəhər tarixi
yaradanların, onlara təsir göstərən dahi şəxsiyyətlərin
vətəni olmuş, burada baş verən hadisələr
şəhərin hüdudlarında donub qalmamış,
Avropaya, bəzən isə hətta bütün dünyaya
öz təsirini göstərmişdi. Günəş
Kralın ədəbiyyata və incəsənətə himayəsi,
gözəlliyin yüksək dəyər səviyyəsinə
qaldırılması digər ölkələrə də
keçmişdi. Avropa xalqları, hətta
rusiyalılar fransızlardan, əsasən parislilərdən
modaya aludəçiliyi əxz etmişdilər. XVIII əsrdə Fransız dili Avropada indi ingilis
dilinin dünyada oynadığı bir rolu öz üzərinə
götürmüşdü, ən işlək ədəbi
dil, ziyalıların ünsiyyət vasitəsi idi, başqa
sözlə, lingua franca idi. Çox
sonralar Şərqi Avropada bu rolu alman dili oynamağa
başladı. Almaniyada, Rusiyada kübarlar
fransız dilində danışırdılar. Prussiya kralı Böyük Fridrix fransız dilində
yazırdı. Rusiya çariçası
II Yekaterina fransız maarifçiləri Didro və Volterlə
fransız dilində yazışırdı. Lev Tolstoy “Hərb və sülh” romanında
yazırdı ki, 1812-ci ildəki Borodino döyüşündə
təkcə fransızlar deyil, rus zabitləri də
fransızca danışırdılar, ona görə də
onları bir-birindən danışıqlarına görə
fərqləndirmək çətin idi. Rus
şairləri A. S. Puşkin və P. A. Vyazemski bir-birləri
ilə fransız dilində məktublaşırdılar.
Almaniyada isə xalqın doğma dili həmin
Böyük Fridrixin vaxtında daha çox ordu və atla
davranış dili hesab olunurdu. Bəziləri
buna təəccüblənə bilər, ancaq elə dil
vardır ki, məhz bu təməl üzərində təşəkkül
tapmışdır. Məsələn,
pakistanlıların dili onlar hələ vahid Hindistanda
yaşayanda ordu dili kimi formalaşmış, buna görə də
“ordu” sözünə yaxın olan bir sözlə- urdu dili
adlanır.
Böyük Çin mütəfəkkiri
Konfutsi ritualı ön plana çəkən kimi, XIV Lui də
öz sarayında, xüsusən Versalda rituala, mərasimə
riayət edilməsinə ciddi fikir verirdi. Kral təkbaşına yemək
stolunun arxasına əyləşib, 40 adam
üçün hazırlanmış xörəklərdən
yeyir, bəzilərinin dadına baxırdı. Bu
vaxt əyanlar ayaq üstə dayanıb, onun nahar etməsinə
tamaşa etməli idilər.
Konfutsidən fərqli olaraq,
Günəş Kral sevgi macəralarına və ova
böyük diqqət verirdi. O, gündə üç dəfə
məşuqələri ilə intim yaxınlıq edir, hər
gün ova gedirdi. Lakin bunlar onun dövlət
işləri ilə məşğul olmasına maneçilik
törətmirdi, dövlət işinə o, birinci dərəcəli
əhəmiyyət verirdi. Hətta
yaslı vaxtı yoğun bağırsağındakı fəsada
görə ağır cərrahiyyə əməliyyatına
məruz qaldığı günün axşamı Kral
Şurasının iclasına başçılıq
etmişdi.
Təəssüf ki, onun
varisləri keyf, işrət məsələlərində onu
təqlid etməyə çalışsalar da, dövlət
işinə münasibətdə ona qətiyyən
oxşamırdılar. Sonrakı Fransız kralları qədim Roma imperatorları
kimi məşuqələrini də “məşhurlaşdırırdılar”.
Roma imperatoru Klavdi iki arvadına görə
biabır olmuşdu, biri əxlaqsızlıq simvolu olan
Messalina, digəri isə doğma qardaşı qızı,
Neronun anası Kiçik Aqrippina idi. XIV Luinin madam
Montespan və madam de Mentonon kimi məşuqələri
Messalinaya bənzəmirdilər, axırıncıya isə
ondan üç yaş böyük olsa da, dindar olduğundan,
kral, öz arvadı ispaniyalı Mariya-Tereziya 1683-cü ildə
öldükdən sonra gizli surətdə evlənmişdi. Çünki bu, morqanatik nikah idi. Onun varisi XV Lui 15 yaşında olanda özündən
7 yaş böyük olan polşalı Mariya
Leşşinskayaya evlənmişdi. Yeniyetməliyində
əldə etdiyi təcrübə onu sevgi macəralarına
aludəçiliyə sövq etmişdi. Onun madam de
Pampadur, madam du Barri və madam du de Şuazel kimi məşuqələri
hakimiyyət dövrünün tarixçəsini bəzəyirlər.
Markiza de Pompadur incəsənətə,
ensiklopediya naşirləri Didro və d`Alamberə qayğı
göstərdiyinə görə böyük nüfuz
qazanmışdı. O, Avropa sarayları ilə diplomatik
danışıqlar aparır, dövlət idarələrinə
təsir göstərirdi. Məşuqələri,
ümumiyyətlə, dövlət işlərini müzakirə
edirdilər. XV Lui 1774-cü ildə
başa çatan bütün həyatını
eyş-işrətə, sevgi intriqalarına həsr
etmişdi.
XVI Lui isə qadınlara münasibətdə sələflərindən fərqlənirdi. Ona yenicə evləndiyi arvadı, Avstriya imperatriçəsi Mariya Terezanın qızı Mariya-Antuanetta daim müəyyən problemlər törədirdi. Lui hələ prints (dofin) olarkən, 1770-ci ildə bu qıza evlənmişdi. Lakin 7 il ərzində o, gənc arvadı üçün fiziki cəhətdən ər funksiyasını yerinə yetirə bilməmişdi. Artıq o, 3 il idi ki, kral idi, lakin bir kişi kimi arvadına intim yaxınlığı icra etməkdə gücsüz olaraq qalırdı. Ona görə də Mariya-Antuanettanın böyük qardaşı, gələcək Avstriya imperatoru İosif onun yanına gəlib, məsələnin birdəfəlik həll edilməsini tələb etdi. Qardaşı bunu deməsə də, cavan bir qızın dəbdəbə içərisində həyat sürməsi ilə yanaşı, mühüm həyati tələbatının ödənilməməsi onu rahat buraxa bilməzdi. Ona görə də onunla yaxınlıq etmək istəyənlər barədə söz-söhbətlər dolaşırdı. İosifin təkidi ilə XVI Lui riskə gedib, bədənində cərrahiyyə əməliyyatı aparılmasına razılıq verdi. Alman yazıçısı Tomas Mann bunu Luiyə sünnət edilməsi adlandırır. Bundan sonra ər-arvadın intim yaxınlığı qaydaya düşdü və uşaqları olmağa başladı, lakin birinci oğlanları belindən xəstə olduğundan, uşaq vaxtı həyatdan köçdü. İnqilab ərəfəsində isə Mariya-Antuanettaya nifrət daha da artmışdı, onun əxlaqı barədə nalayiq karikaturalar çəkilir, Parisdə yayılırdı.
Parisin olduqca maraqlı, keşməkeşli tarixi vardır, onu öyrənməyə maraq da böyükdür. Fransız yazıçısı madam de Stal özünün “Korinna və ya İtaliya” adlı çox qiymətli əsəri ilə İtaliya, onun tarixi barədə geniş məlumat verir, oxucunu italyan mədəniyyətini sevməyə sövq edir. Bu populyar kitab İtaliya üçün bələdçi rolunu oynayır, onun arxitekturasını, abidələrini təbliğ edir. Jermena de Stal həm də cəsarətli qadın idi. O, ilk dəfə Napoleonu “azadlığın qəbir qazanı” adlandırmışdı və ona görə sürgünə yollanmışdı. Nə sürgün, nə Napoleon Fransasında ona bəslənən pis münasibət bu istedadlı qadının yaradıcılığının qarşısını kəsə, ona kölgə sala bilməmişdir.
Fransa və ya Paris barədə də belə bir kitab mövcud olsaydı, onu oxumağa böyük həvəs olardı. Axı kitablar bəzən ölkəni, şəhəri tanımaqda əvəzsiz bələdçi rolunu oynayırlar. Fransız tarixçisi Aleksis Tokvilin “Amerikadakı demokratiya haqqında” kitabı (1835-ci il) Avropa oxucusuna Amerikanı tanımaqda çox kömək etdi. Yaxud amerikan yazıçısı Ceyms Klavellin “Syoqun” romanı 1600-cü illər Yaponiyası barədə zəngin məlumat verir, həmin dövrün yaponlarının müsbət və qəddarlıqdan xəbər verən mənfi cəhətlərini açıb göstərir. Şəhərlərin görməli yerlərinin nümayişində populyar kinofilmlər da az rol oynamır. Altı onillik bundan əvvəl ekranlara çıxmış “Vaterloo körpüsü” Londonun, “Roma tətilləri” isə əbədi şəhərin görməli yerlərini təbliğ edir. Məşhur aktyorlar Odri Höpbernin və Qreqori Pekin çəkildiyi axırıncı filmdə Romadakı tarixi abidələr - Kolizey, Panteon, San-Ancela qəsri, Trevi fəvvarəsi və sairə bol-bol göstərilir. Paris haqqında isə belə film yoxdur. Parisi vəsf edən və populyar dildə yazılmış kitab və film də oxucuların və tamaşaçıların, bu gözəl şəhəri sevənlərin böyük marağına səbəb ola bilərdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.-
2017.- 4 mart.- S. 20.