Qədim tarixin
yeni Naxçıvan möcüzəsi
(Publisistik düşüncələr)
Bu yaxınlarda Naxçıvan Televiziyasında istehsal olunan yeni elmi-kütləvi, sənədli filmlərə baxdım.
Naxçıvanın qədim və qüdrətli tarixini, müasir müstəqillik dövründə qazandığı misilsiz uğurları, həqiqi inkişaf, intibah mənzərələrini məmnuniyyətlə izlədim. 35 ildən artıq televiziya
sahəsində işləyən ssenari müəllifi və
baş redaktor, eləcə də Naxçıvan MR Əməkdar
İncəsənət Xadimi kimi həmin filmlərlə
bağlı təəssüratımı dilə gətirməyi
özümə borc bildim.
Müəllif.
Hər dəfə Naxçıvan
haqqında fikirləşəndə tarixin ilkin
çağlarından, bəşəriyyəti dünya
daşqınından xilas edən Nuh Nəbinin möhtəşəm
və müqəddəs türbəsi önündə dərin
düşüncələrdən keçirəm, o
düşüncə sellərinin təlatümlü
dalğalarında ruhum təmizlənir, təzələnir,
qeyri-adi bir azadlıq, özgürlük duyğusunun ana
qucağında xoşbəxt oluram. Bu, doğma, əzəli
tarix duyğusunun, etnogenetik olaraq heç vaxt qırılmayan
neçə min illik VƏTƏN YADDAŞI BAĞLARININ diqtə,
təlqin etdiyi möcüzəli bir transformasiya məqamı,
canın cismdən, ruhun bədəndən baş qaldırıb
zirvələrdə qərar tutduğu qürurlu bir xoşbəxtlik
anlarıdır. O müqəddəs məqamın, o
möcüzəli xoşbəxtlik anlarının tanrısal
cazibəsində sənə üz tuturam, ULU NAXÇIVAN!
Qurani-Kərimdə adına xüsusi
surə, Əl-Kəhf-Mağara surəsi göndərilən
tanrı məqamı “Əshabi-Kəhfinlə, dünya
daşqınından xilas yolları axtaran Nuh peyğəmbərin
dadına yetişən İnandağ-İlandağ, Kəmki,
Ağrıdağ, Nuhdaban zirvələrinlə, tarixin ilkin
qurtuluş səhifələrinə adını yazan,
möhürünü basan Gəmiqaya, Kültəpə,
Oğlanqala, Çalxanqala, Köhnəqala həqiqətlərinlə,
Dədə Qorqud xatirəli Göyçə gölün,
Şərur düzün, Batabat yaylağınla, dünya
memarlığında yeni, unikal bir səhifə açan
Əcəmi qüdrətin, Mömünəxatun, Yusif
Küseyiroğlu türbələrinlə, hürufi
düşüncələrin, poetik möcüzələrin Fəzlullah
Nəimi zirvələrinə baş əyən müqəddəs
xanəgahların, ziyarətgahlarınla, Azərbaycan,
bütövlükdə Türk dünyasına bəxş
etdiyin Heydər Əliyev xilaskarlığınla şərəfli
adını tarixlərə əbədi həkk etdin, ULU
NAXÇIVAN! Sənin tarix yollarından zülmə, köləliyə
dözməyən azadlıq carçısı Babəklərin,
Koroğluların, Qazan xanların, öz doğma, ulu köklərindən
pöhrələyib ayağa qalxan, öz dövlətini
yaradan Şəmsəddin Eldəgizlərin, öz
bulağından əbədi dirilik suyu içən elmi, ədəbi-bədii
fikir cahangirləri Məhəmməd ağa
Şahtaxtıların, Mirzə Cəlillərin, Hüseyn
Cavidlərin, Bəhruz Kəngərlilərin, Yusif Məmmədəliyevlərin
səsi gəlir. Sənin min illər əvvəlin bu
günümüzə, sabahımıza yazılan məktublarından
- sirli salnamələrindən - möcüzəli
xalçalarından analarımızın bayatıları,
oxşamaları, ninni çəkən nənələrimizin
nağıl, dastan dünyası boylanır, qədim əlyazmalarında,
miniatürlərində, neçə min yaşlı daş
oymalarında, qayaüstü təsvirlərində RUHUMUZ
ÇİÇƏKLƏYİR, DİLİMİZ DİL
AÇIR; min bir dərdin dərmanı olan bulaqlarında, kəhrizlərində,
qaynarçalarında qəlbimiz-qanımız qaynayır; bəşəri
mədəniyyətin şah əsərlərindən olan
Şərur yallılarında milli-mənəvi
yaddaşımızın qan-gen xatirələri yazın lalələri
kimi pardaqlanıb qəlb evindən çıxır, ruhumuzun
səmalarına BAYRAQ QALDIRIR; bütün bu
HƏQİQƏTLƏRİN müqəddəs bir möhtəşəmliklə
ruhumuzu səfərbər sıra duruşuna
çağırır, bir çiçəyin ləçəkləri,
bir dəryanın çayları, bir günəşin zərrələri,
bir əlin barmaqları kimi birləşdirir, bütövləşdirir
BİZİ. Sən sivilizasiyanın ilk çağlarında,
dansökülənində yola çıxan, heç vaxt
dayanmayan, durmayan,daim üzü zirvələrə doğru gedən,
adda-budda boş-boş hürən, hürüşən zəvzək
itlərə fikir verməyən, öz əzəli və əbədi
tale yoluyla inadlı və inamlı, aram-arxayın, qələbə
sevdalı səfərini davam etdirən tanrı töhfəli
bir tarix karvanısan, ULU NAXÇIVAN!..
Bu məqamda səkkiz il
əvvəl mənim ssenarim əsasında çəkilən
“Şərqdə doğan günəş” filminin
simvol-çağırışını yada salmadan
keçinə bilmirəm: Günəş Şərqdə
doğur, Qərbdə batır, yenə Şərqdən
doğmaq üçün; mədəniyyətlər də eləcə...
Həmin filmin çəkiliş
günlərinin birində Naxçıvan MR Ali Məclisinin sədri
cənab Vasif Talıbovla görüşümüzü
xatırlayıram. İstedadlı telerejissor, fədakar
ziyalı, hazırda təqaüddə olan, köhnəlməyən
köhnə dostum Sahib Əhmədov da o görüşdə
iştirak edirdi. Söhbət bu
yazının ovqatında, ruhunda olduğu kimi Naxçıvan
tarixinin böyük uğurlarından, mübarək məqamlarından
gedirdi. Həmin filmdən əvvəl Naxçıvan
haqqında on dörd sənədli filmin, ulu öndər Heydər
Əliyev haqqında iyirmi iki filmin ssenari müəllifi və
redaktoru olsam da, yəni Naxçıvanın qədim və
qüdrətli zəngin tarix, elm, ədəbiyyat, mədəniyyət
yollarını az qala əzbərdən bilsəm də, Sədrin
əsl tarixçi duyğusu, ensiklopedik bilik və yanar Vətən
eşqiylə danışdığı incə məqamlar
ruhumu ovsunlayır, gözlərim önündə çəkdiyimiz
filmin yeni-yeni üfüqlərini açır, bütöv
obrazını yaradırdı. “Əlincə qalasını
mütləq çəkin, o, Naxçıvanın əyilməzlik
simvolu, azadlıq qapısıdır; yaxın illərdə o
qalanı layiqincə tam bərpa edəcəyik, əsas turist
marşrutlarına salacağıq” - deyirdi. “Qədim
Kəngərlilər yurdunda yeni bir şəhərin - Kəngərlinin
bünövrəsini qoyuruq - on-on beş ilə gözəl
bir şəhər, əsil müstəqillik töhfəsi
olacaq” - deyirdi. “Nuhun əzəli məkanında
yenidən ucaldılan türbəsi filmin əsas tarixi
obrazlarından biri olmalıdır, bu, qədim və müasir
Naxçıvanın halal haqqıdır” - deyirdi.
“Naxçıvan tarix boyu Şərqin qapısı
adlandırılıb, Şərqdə günəş kimi
doğub; dünən də belə idi, bu gün də belədir,
sabah da belə olacaq” - deyirdi. “70-ci illərdə
Heydər Əliyev Azərbaycanın bütün bölgələri
kimi Naxçıvanı da həqiqi inkişaf yoluna
çıxardı; o, Azərbaycanın tanrı göndərişli
xilaskarı, əbədi ümummilli lideridir” - deyirdi. “Böyük
ataların yolunu yalnız böyük oğullar layiqincə
davam və inkişaf etdirə bilər; cənab Prezident
İlham Əliyev BÖYÜK ATANIN BÖYÜK OĞLUDUR” -
deyirdi. “Film “Şərqdə doğan günəş”
adlandırılsa yerinə düşər” - deyirdi...
Və bütün bu deyilənlər
yaddaşıma əbədilik yazıldı, “Şərqdə
doğan günəş” filminin onurğa sütununu, əsas
fəlsəfəsini təşkil etdi. Aradan neçə illər
keçəndən sonra səmimiyyətlə etiraf etməyi özümə
borc bilirəm ki, “Şərqdə doğan günəş”
filminin az-çox uğuru varsa, bu, ilk növbədə
çəkiliş qrupuna göstərilən yaradıcı
köməyin nəticəsidir, tarix və müasirlik vəhdətində
bizə ən doğru yolu göstərən cənab Vasif
Talıbovun xidmətidir; əslində, həmin filmin əsas
ssenari müəllifi odur.
Naxçıvan Televiziyasında
Naxçıvanın şərəfli tarixi həqiqətləri,
dünəni və bu günü haqqında çəkilən,
istehsal olunan yeni filmlərə, müxtəlif yeni təsviri
materiallara baxdıqca qəlbim fərəh hissiylə
dolub-daşır, köksümə sığmayan sevinc
duyğuları ilə naxçıvanlı dostlara, həmkarlarıma
minnətdarlıq edir, ruhumda yaradıcılıq
uğurlarının, zəfər zənglərinin möhtəşəm
qələbə səslərini eşidirdim. Məni ən
çox sevindirən, qəlbən rahat edən o idi ki, həmin
filmlərdə saf, səmimi bir yaradıcı ovqat, kosmetik bəzək-düzəksiz
gerçək bir Naxçıvan, Vətən sevgisi
vardı; bu sevginin damarlarında tarixin və bu günün
NAXÇIVAN HƏQİQƏTLƏRİ
DÖYÜNÜRDÜ; o qəlb döyüntülərindən
Gəmiqaya, Əshabi-Kəhf, Əlincə, Ağrıdağ
zirvələrinin, beş min illik Naxçıvan
ŞƏHƏR MƏDƏNİYYƏTİNİN
SƏSİ gəlirdi; bir sözlə, həmin filmlərdə
tarixlə tarixçiliyin, sənətlə sənətkarlığın,
sənətə az qala romantik sevgi ilə rasional, realist
professionallığın tam, bütöv vəhdətini
gördüm.
Tarixi məkanda, müstəqillik
dövrünün memarlıq mühitiylə üz-üzə,
nəfəs-nəfəsə çəkilən ağırtaxta
Şərur yallısının film-obrazının
monumentallıqla zərifliyin, qeyri-adiliklə adiliyin, sadəliyin
bütöv vəhdətində həll olunması uğurlu
rejissor tapıntısı hesab edilə bilər. Burada
yallıya qoşulanların müxtəlif nəsilləri təmsil
etməsi də, tarixiliklə müasirliyin qarışıb
qovuşması da, geyimin zəngin milli etnoqrafiyası da, hətta
çəkiliş məkanında oynayan dumduru gün
işığı da söz deyir. Azərbaycanda, hətta
deyərdim ki, bütöv Qafqaz çevrəsində orijinal
musiqi mənzərəsi, sanballı etnoqrafik tutumu, bitkin fəlsəfi-estetik
məzmunu ilə seçilən Şərur
yallısının film boyu pillə-pillə yüksələn
özünəməxsus ritm, harmoniya ləngəri, bədənlərdən
daha çox ruhların bütövlük zirvəsinə
aparan mənəvi-astral dolayların qan-gen təlqinləri,
milli-tarixi yaddaşı ƏCƏL YUXUSUNDAN OYADAN sirli-sehrli
çağırışları, tanrısal OYANIŞ məqamına
doğru gedən yolun möhtəşəm ruhi ecazı,
möcüzəsi heyrət doğurur. Film Şərur
yallısının anbaan gərginləşən ritm-harmoniya
qabarmasını izləyir, yallının
etnopsixologiyasını, fəlsəfəsini təqdim edir,
bütöv rəqs obrazını yaradır. Bəlkə Azərbaycan telefilm tarixində ilk dəfədir
ki, yüzdən çox növü olan Şərur
yallısı belə geniş miqyasda, (həm kəmiyyət,
həm keyfiyyət baxımından) belə monumental, orijinal
quruluşda təqdim olunur.
Açığı deyim
ki, Naxçıvan Televiziyasının müasir dünya
telestandartlarına tam cavab verən yüksək texniki
imkanları, professional sənədli və bədii çəkiliş
səviyyəsi məni heyrətləndirdi. Bu, 8-9 il əvvəl
müşahidə etdiyim köhnə, primitiv, sovetdənqalma
texniki imkanlar deyildi; Azərbaycan teleməkanında
özünəməxsus söz deyən, əksər məqamlarda,
xüsusilə, klassik biçimli film və verilişlər
sahəsində özəl televiziyaları ötüb
keçən, öz estetik yanaşma tərzini, öz
yaradıcılıq prinsiplərini, necə deyərlər,
öz müasir, yüksək telestandartlarını təqdim
edən, dövrün tələb və təkliflərinin
yaratdığı təzə teleistiqamət, tam yeni çəkiliş
səviyyəsi idi. Yeri gəlmişkən, Naxçıvan
Televiziya-
sının
rəhbərliyini və yaradıcı heyətini, hörmətli
həmkarlarımı bu kompleks yeniliklər münasibəti ilə,
eləcə də baxdığım yeni sənədli filmlərdə
qazanılan həqiqi uğurlar münasibəti ilə ürəkdən
təbrik edirəm, onlara daha uca sənət və sənətkarlıq
zirvələri arzulayıram.
Naxçıvan Televiziyasında
istehsal olunan “Yallı”, “Naxçıvan yallıları”,
“Nuhun yurdu Naxçıvan”, “Naxçıvanda ilkin şəhər
mədəniyyəti” və başqa teleməhsullara, akademiklər
İsa Həbibbəyli, İsmayıl Hacıyev kimi ciddi alimlərin,
başqa məşhur tarixçi və etnoqrafların, musiqi
xadimlərinin də iştirak etdiyi yeni filmlərə
baxdıqca bəzən kövrəlir, sevinc dolu duyğularla
“Əhsən, afərin!” deməkdən özümü saxlaya
bilmirdim. Səkkiz il əvvəl, çəkiliş
vaxtı, avqustun yandırıcı istisində 3-4 saata, min bir
zülmlə çıxdığımız zirvələr
qartalı Əlincəqalaya çəkilən müasir, rahat
pillə-yolu, ən yüksəklikdə əzəli
görünüşünə uyğun şəkildə
yaradılan tarixi-memarlıq mühitini görüb sevinməmək
olarmı?! İlkin bünövrə
qazıntılarını çəkdiyimiz yeni Kəngərli
şəhərinin tarixi və çağdaş
Naxçıvan memarlığı vəhdətindən
yaranan heyranedici inikşaf mənzərəsindən
qürurlanma-maq, sevinc dolu göz yaşlarına təslim
olmamaq mümkündürmü?! Yüz hektarlarla susuz
torpaqlarda salınan, ilk fidanlarını neçə il əvvəl
lentin yaddaşına həkk etdiyimiz füsunkar badam
ağaclarının, göz işlədikcə uzanan
yamyaşıl badam bağlarının şahanə gözəlliyindən,
bol bar-bəhər büsatından duyduğun qürur, sevinc,
şadyanalıq hissini dünyanın hansı möcüzəsi
ilə müqayisə etmək olar?!
Cəmi üç QURUCULUQ faktı
dedim. Lakin Naxçıvan Televiziyasının
yeni filmlərinə baxarkən onlarla belə qeyri-adi fakt ruhumu
ovsunladı, qəlbimi sevindirdi, bir anın içində min
illərin bəxtəvərinə döndərdi məni.
Bu filmlər Naxçıvana,
bütövlükdə anamız Azərbaycana layiqli xidmət
nümunələri, vətəndaşın VƏTƏN
QARŞISINDA övladlıq borcunun yerinə yetirilməsinin
mükəmməl faktlarıdır. Əsası odur ki,
bu filmlərin Heydər Əliyev qüdrətli bütöv
ruhunda, Babəklərin, Koroğluların, Əcəmilərin,
Bəhruzların, Mirzə Cəlillərin, Cavidlərin,
Ordubadilərin heykəlləri ucalan aydın səmasında
azadlıq günəşi parlayır, “Əbədi və
dönməz müstəqilliyin” möhtəşəm
inkişaf addımları görünür.
“Nuhun yurdu Naxçıvan” filminin qeyri-adi teletədqiqat və təqdimat miqyaslarını, çəkiliş obyektinə polifonik, çoxrakurslu yanaşma tərzini, tarixi və çağdaş həqiqətlərin analiz və sintez yoluyla bütöv vəhdətdə verilməsi professionallığını xüsusi vurğulamaq istəyirəm. Filmdə elmi-rasional təfəkkürlü ssenari, mükəmməl mətn, bəzən romantik haşiyələrə çıxsa da tam realist yönlü istedadlı rejissor yanaşması, kadrların həm sərt monumentallığına, həm incə plastikasına nail olan usta operator işi, bütöv film-obrazın mahiyyətini, məzmun və mündəricəsini istiqamətləndirən bitkin səs-musiqi tərtibatı... bütün bu və digər məziyyətlər uğurlu bir ekran əsərinin yaradılması ilə nəticələnib. Haqqında danışdığım bütün bu filmlər Azərbaycanın tarix üzüyündə ən qiymətli daş olan Naxçıvanın dünənli-bu günlü HƏQİQƏT SALNAMƏSİDİR.
Bu cümlələri
yaza-yaza Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin Naxçıvan Muxtar Respublikasına son səfərində
dediyi tarixi sözləri xatırlayıram: “Bu,
mənim son 13 ildə Naxçıvana 13-cü səfərimdir...”
13 ildə 13 səfər ilk növbədə
Naxçıvana verilən böyük önəmin, göstərilən
diqqət və qayğının nəticəsidir. Ölkə
başçısının bu yüksək, davamlı,
yaradıcı, praktik diqqət və qayğısı
sayəsində Naxçıvan Muxtar Respublikası
sözün böyük mənasında misilsiz inkişaf,
intibah meydanına dönüb, tarixdə analoqu olmayan çox
geniş miqyasda həqiqi uğurlar qazanıb, yüz illərin
ƏFSANƏLƏRİNİ HƏQİQƏTƏ, ARZULARINI
REALLIĞA ÇEVİRİB. Bu, xalqa
layiqli xidmətin, Vətənə həqiqi Vətəndaş
sevgisinin, ulu öndər Heydər Əliyev ideyalarına sonsuz
sədaqətin, fədakar bir dövlətçilik
duyğusu, Azərbaycançılıq eşqiylə tarixi
strateji hədəflərə doğru inadla, inamla getməyin
nəticəsidir. Bu, həqiqi müstəqillik yolunun
böyük TÖHFƏSİDİR, qədim tarixin YENİ
NAXÇIVAN MÖCÜZƏSİDİR.
Sadıq ELCANLI
525-ci qəzet.-
2017.- 4 mart.-S. 14-15.