Öz dilində savaş
ƏGƏR SAVAŞ HAQQINDA ÖZ DİLİNDƏ DANIŞMAĞI BACARMASAN, BUNU SƏNƏ YAD DİLDƏ ANLADACAQLAR...
Biz yaşda olan insanlar müharibə filmlərini
çox izləyiblər.
Bəlkə
belə demək də olar - bu filmlərlə
böyümüşük. Və mənə elə gəlirdi ki, bu mövzunu tam bilirəm. Uzun illər
alman dilini eşidəndə vahimələnirdim. Həm də o vaxtkı fikirlərimdən biri də bu idi: nə yaxşı ki biz müharibə görmədik. Amma valideynlər
danışırdı axı... Aclıqdan, qara
kağızların ağlaşından... Sadəcə təsəvvür etmək
olardı... Sonra dəyişdi hər şey. Əfqanıstan
oldu. Amma sink tabutları nəzərə almasaq yenə uzaqda qaldı. Və
bir gün gəldi düz qapımızın
ağzına savaş . Kino yox . Həqiqi savaş. Gördük .
Və gördükmü ? Yaşadıq.
Dərk etdikmi? Ağrısı hamıya dəysə
də lokal qaldı . Sanki bizdən xəbərsiz bir
anestezioloq keyləşdirdi bu
dərdi... Dərk edə bilmədik.
Zaman-zaman
təkrar baxdığım filmlər çox olub. Deyim ki reytinq
anlayışım sabit deyil. Ola bilər nə
vaxtsa baxdığım
bir filmi sonra bəyənməyəm.
Amma yaddaşımda qalan elə səhnələr də var ki hər yaşımda məni
ağladıb. Müharibə ağladır. Hər yerdə və hər
zaman.
Müharibə
filmləri kinematoqrafın ən çox müraciət etdiyi
janrdı və həm də
ən çox xərc aparan
janrdı. Kütləvi səhnələrin, döyüş
səhnələrinin, son illərdə isə mürəkkəb
kompüter effektlərindən istifadə olunan bir sahədi. Müharibə
bütün öyrəşdiyimiz, adət etdiyimiz, məişətimizin
bir parçası olan nələrisə
sıxışdırıb çıxarır gündəlikdən...
Burda bircə prioritet var - sağ qalmaq, yaşaya bilmək.
Belə bir cərəyan da
olub orta əsrlərdə
- yalınayaqlar... Həyatın bütün
nazı-nemətindən imtina edən, asket, dərvişanə
yaşayan rahiblər hərəkatı. Onlar Bibliyadakı bir sitata əsaslanırdılar - Rəbbim
Musa Peyğəmbərlə söhbətində dedi ki,
ayağındakını
çıxar, çünki ayağını
qoyduğun bu torpaq müqəddəsdi...
Həmin
təlimi kilsə
lənətləmişdi. Təbii bütün dinlərin
sonrakı dövlərdə
bir siyasi söykənəcəyi olur, ilkin mənasından uzaqlaşmağı olur. Amma mahiyyət belədi - həmin
insanlar müqəddəs bilirdilər yer üzünü... Ayaqyalın gəzirdilər...
lll
Bakı
-2016... İlk kadrlar... Bakı buxtasından bir panoram, Şəhidlər
Xiyabanına
keçid. Kölgə insandan böyükdü. Səhər
vaxtıdı deməli. Yalın kişi
ayaqları, aram addımlar... Mərmər pillələrlə yuxarı
qalxır, 5 yaşlı bir
qızcığazın məzarı önündə
bir anlıq dayanır. Məzarın
üstündə təptəzə ayaqqabılar qoyulub, qırmızı rəngdə.
Addımlar davam edir və indi də bir kişi məzarı önündə dayanır... Sonra enir pillələri və uzaqlaşır.
lll
Bakı
-1993... Bir
qadın əlində
ayaqqabı qutusu
(üstündə Türk Kızılayı
yazılıb) aramla irəliləyir.
Qadının qutunu necə tutduğu diqqət çəkir... Bu məkanda hər tərəfdə köhnə, təzə ayaqqabılar səpələnib,
bunlar əsgər çəkməsi geyinib müharibəyə
gedən oğlanların (həlak olduqlarını
düşünürəm)
ayaqqabılarıdı. Plan dəyişir və başqa məkanda uşaqlar
öz aralarında
ayaqqabılarla oynayır.
Balkonlardan da
ayaqqabılar
asılıb... Bəziləri də taykeş...
lll
İlk
baxışda yorucu görünə bilər bu
kadrlar. Səbr edək . Bir az aralıda uşaqlar
üstündə "Qarabağ" yazılmış
topla futbol oynayır. Hərəsinin
əynində bir ölkənin adı yazılmış mayka var. Film ilk kadrlardan rəmzlərlə
danışdığından burda ATƏT-i görmək çətin deyil. Bir uşaq da kənarda bu oyunu
izləməkdədi. Topu ayaqları altına
qoymuş iki uşaq isə üzbəüz dayanıb dalaşmağa
hazırlaşır - biri
yuxarıdan, ironik baxır, biri əsəbi. Ayırırlar onları. Və uzaqdan həsrətlə oyuna baxan uşaq anasının onu haylamağına - Həsrət,
gəl evə - hiddətlə ayağını yerə çırpır. Həsrətdi
uşağın adı. Uşaqlar meydandan
uzaqlaşır, topu uşağa verirlər. Qarabağ topu qoltuğunda
gedir anasının
çağırdığı yerə. Balaca bir oğlan
üzünü
divara çevirib, yerdən oturub mürgüləyir. Arada titrəyir də. Sanki top səsləri
eşidir yuxuda. Qapının ağzında bir oğlan arxası kameraya,
ayağında böyük
ayaqqabılar dingildəyir. Yəqin bu
uşaq elə ömrü
boyu ayağına olmayan yerlərdə
dingildəyəcək adamlara
arxasını çevirib... Girəcəkdə lövhə
asılıb: 2 nömrəli oğlan yataqxanası. Miskin, fəqir
bir yataqxana. Bu artıq
Qarabağ üçün böyüyən ikinci nəslin rəmzidi.
Ana oğlunu gözləyir otaqda. Otaq uçuq-sökük xaraba bir otaqdı. Divarda isə Milli Qəhrəmanların
portretləri
sıralanıb. Xaraba otaq və bu qədər
qəhrəman. İlk kadrlarda
gördüyümüz balaca qızcığaz və
kişinin portretləri də var burda. Ana qutudakı təzə ayaqqabıları göstərir
uşağa:
- Ana, sənə
deməmişəm bura
evimiz demə?
(Bu, mənə
görə bu
sözsüz, həm də dil açıb
danışan kadrlarla zəngin
filmin qırmızı xəttidir... Bu xaraba
deyil bizim evimiz... Deyil!!!)
Ana cavab verir :
-
İşdə dedilər BMT axşam qərar verib...
Qayıdacıyıq....
- Evimizə
qayıdanda geyinərəm... Ana, bəs sən deyirdin Allah bu zülmü
yerdə qoymaz? BMT
Allahdan böyükdü?
Gəl bu
suallara cavab ver... Bir küncə
sıxılmış ana üzünü divardan
asılmış şəkillərə tutur və bəlkə Allaha da verir bu
sualı? Rejissor anlatmasıdı bu kadrlar - rəssamların
çəkdiyi ikona təsvirlərindəki Müqəddəs
Məryəm və çarmıxdakı Həzrəti İsanı
xatırladır. Deməli, aqibəti məlumdu bu uşağın
da, ananın da...
Və sonra yenidən günümüzə
dönüş - Şəhidlərdən uzaqlaşan
yalın ayaqlar sıra ilə divardakı lövhələrin
yanından ötür. Lövhələrin üzərindəki
ox işarələri əks istiqaməti göstərir.
Ora getmə!!! Amerika səfirliyi
də, Fransa səfirliyi də, Rusiya da, İran da deyir ora getmə!!! Yol ayrıcında böyük
bir "STOP" işarəsi də qoyulub. OLMAZ!!! Amma ayaqlar gedir. Yalın ayaqlar.
Boynundan isə həmin
o ayaqqabılar asılıb. Uşaq ayaqqabıları. Geyilməmiş, təzə, evlərinə
qayıdanda geyinəcəyi ayaqqabılar. İllər keçib... Ayaqqabılar təzə qalıb...
Oxlar isə əks tərəfi göstərir...
lll
Və
kulminasiya - ev saymadığı evin
divarından asılmış əsgər geyimi, yerdə isə
əsgər çəkmələri. Panoram kadr
yerdə sıralanmış təzə ayaqqabıları
göstərir. Əsgər çəkmələrini
geyinir yalın ayaqlar. Deməli, ümid bu çəkmələrədi
- onlar aparacaq onu evlərinə... Divardan toy
kostyumu asılır - ana asır onu, yenə təzə
ayaqqabıları cütləyib qutuya qoyur. Künc...
lll
Döyüş yalnız qırmızı atəşin
yanıb sönməsiylə göstərilir. Və bəlkə fantastik
görünə biləcək bir
epiloq.
"İllər sonra Xankəndi" yazılır titrlərdə. Əldən
düşmüş ana irəliləyir, sanki zorla, nəsə
daşıyırmış kimi... Getdikləri
küçə - Həsrət küçəsidi. Plan
dəyişir... Ana əlil arabasını itələyir...
Arabadakı adamın boynundan (həm sinəsindən, həm də
kürəyindən) ayaqqabılar asılıb yenə. Bu dəfə həm uşaq, həm də
böyük ayaqqabıları. Geyilməmiş,
təzə ayaqqabılar. Nə uşaq ola
bilməyən, nə də böyük ola bilməyən Həsrətin
ayaqqabıları. Qırmızı lentlə
qarşısı kəsilmiş bir binanın önündə
dayanırlar. Başından
şürüşmüş yaylığı çəkir
başına qadın. Müqəddəs
bir yerə gəlmiş kimi. Ana əlil
arabasındakı təzə ayaqqabıları həmin
binanın qapısından asır. Bura
"Geyilməmiş ayaqqabılar muzeyi"di. Muzey Milli Qəhrəman Həsrətin adını
daşıyır. Və bundan sonra kamera sanki axsamağa
başlayır... İri planda ayaqları olmayan əsgər
geyimli şəxs görünür - üzü yox, sadəcə
bədəni... Ana arabadan aralanıb pilləkənlərin
üstündə oturur. Oğluna baxır və
sonra oğlanın əl hərəkətlərindən həm
də gözlərinin də görmədiyini anlayırsan.
Son kadrlar
ananın ayaqları və arabanın təkərləri... Bu
onların dramıdı - ananın və oğulun. Müharibə bitsə
də, Xankəndində Həsrət küçəsində
gəzsələr də faciə onlarındı və heç
vaxt bitməyəcək...
Bayaqdan haqqında
danışdığım film "Geyilməmiş
ayaqqabılar" adlanır. Rza Rzayevin filmi.
Rejissor belə görür savaşı. Yaradıcı qrupu
ilə birlikdə. Təbii ki rejissor filmin yaradanıdı, amma onun
ideyalarını həyata
keçirənlər, təsviri tamaşaçıya
çatdıranlar var axı.
Operator, bəstəkar, aktyorlar... Böyük deyil qrup... Azacıq məsrəflə çəkilib. Amma böyük mətləblərə
toxunub...
İlk
olaraq Gülzar Qurbanovanı qeyd etməmək haqsızlıq
olardı deyə düşünürəm.
Göründüyü hər mizanda, sözsüz kadrlarda əzablı,
iztirablı baxışlarıyla Anna Manyanini xatırlatdı
mənə. İfadəli, dərin, sakit. Xalqdan olan biri. Bəlkə necə görünəcəyi
qorxusunun olmadığını hiss etdim onda da. Əlləri də sanki bir başqa aktyor idi.
Əllər də ustad sənətkar həssaslığı
ilə təsvir
edirdi qadının faciəsini. Müharibə gerçəyi
vardı onlarda. Gözlər və əllər. Qəribədi oğlanın ayaqları və
ananın əlləri. Bu idi faciəni təsvirlə
çatdıran...
lll
Balacanın
(Dəniz Həsənov) oyunu təsir, ovqat yaratmadı məndə. Ola bilər subyektivəm.
Rejissor nə fikirləşir-fikirləşsin,
filmin ideya-bədii həllini, istiqamətini, ifadə
traktovkasını, kompozision , koloristik həllini, baxış
bucağını, rakursları, işıqlandırmanı
düzgün verə bilməsə
film alınmayacaq. Şərtlər çoxdu - ssenari üzərində
iş, personajların portret xarakteristikası, natura
seçimi, eskiz və dekorasiyaların təsdiqi. Kameranın
sağamı, ya solamı hərəkəti... Gedişmi,
dönüşmü? Hər halda, mən filmdə uğurlu bir
kamera baxışı
gördüm.
Musiqi isə
lap mistikadı.
Rus bəstəkarı
Vyaçeslav Şulginin bizim
muğam ladlarından belə istifadə eləməsi
maraqlı gəldi mənə.
Kinoda musiqi- ideyanı izah edən, tamaşaçıya
çatdıran ən vacıb komponentlərdən biridi.Təsviri
gücləndirən önəmli elementdi. Xüsusən də
dialoqların azlıqda
olduğu yerdə musiqi faktoru daha çox yer tutur. Şulginin musiqisi hadisə və obrazların
dinamikasını, ritmikasını tuta bilib. Həm
kadrdaxili, həm də kadrarxası planlarda yerinə otura
bilib.Və filmin konsepsiyasına, ideyasına, emosiya və
dramatizmin ifadəsinə uğurla xidmət edib deyə düşünürəm.
Paralelizm yarada
bilib.
lll
Sənətdə
kamera
anlayışı var - kamera orkestri, kamera
teatrı, kamera kinematoqrafiyası və sairə... Kinoda müəllifin birbaşa sözünü
leytmotiv kimi çatdırır belə filmlər. Hadisələrdən çox insanlar haqqında
danışır.Və adətən ilk işlərində nəzərə
çarpır çox tanınmış rejissorların.
Kino dilində,
eksperiment, ştamp və kütləvilikdən uzaq dildə danışır. Böyük büdcəli olmur, amma Yeni
Dalğa cərəyanının filmlərini xatırlasaq bunu
böyük kino anlayışından uzaq
tuta bilmərik. Müəyyən
çərçivə, məhdud məkan daxilində insan
dramı, flashback-dən təkan alaraq hadisə yaratmaq ağır zəhmətdi. Hər hansı
bir işin süjet və psixoloji məqamları dar,
kiçik müstəvidə göstərə bilməyi rejissor və operator
ustalığı deməkdi. Kamera filmində hər
bir detal önəmlidi, gözdən qaçmır.
Tamaşaçı operatorla birgə izləyir kameranın hərəkətini
və rejissorun kino dilində
dediklərini anlayır. Bu çətin dildi, illüstrasiya deyil.
"Geyilməmiş ayaqqabılar" kamera
filmidi. Burda görməyə öyrəşdiyimiz
böyük batal səhnələr, kütləvi səhnələr
yoxdu. Həcmi də çox deyil - cəmi
45 dəqiqə. Amma hər dəqiqəsi ağrı, əzab,
faciə dolu. Rejissorun diliynən, kadrların, səhnələrin
diliynən nəql olunan.
Əgər
savaş haqqında öz dilində danışmağı
bacarmasan, bunu sənə yad dildə anladacaqlar... Yuxarıda yazdığım bu fikrimi təkrarlayıram.
Deməli, mütləq danışmaq lazımdı. Həqiqəti demək lazımdı. Və həqiqəti
naturalizmlə qarışdırmadan danışmaq
lazımdı. Avtomat lüləsindən çıxan
parıltını, tankların tırtılına
qarışmış insan cəsədini göstərməsən
də olar
bu həqiqəti demək... Rejissorun
ustalığından asılıdı. Rejissorun nə dediyindən... Səni yolundan sapdıra da bilər, ekrana bağlaya da bilər. Böyük mənada
ekran... Gerçəklərin ekranı. Rza Rzayevin kino
dili haqqında maraqlı fikirləri
var: "Kinonun özünəməxsus dili var. Müasir
dövrdə kino sənətində
söz dramaturgiyasından az, təsvir dramaturgiyasından daha
çox istifadə edilir. Necə ki Mövlanə söyləmişdi:
"Gözün bir anda gördüyünü dil yüz il
söyləsə də, anlada bilməz!" (kino
ilk yarananda səssiz olub). Bu da ona görədir
ki, fərqli dillərə, düşüncələrə mənsub
olan tamaşaçılara təsir edə bilsinlər. Kino dərk edənə də, etməyənə də
eyni təsir edir. (Dərk edənin şüuruna, dərk
etməyənin şüuraltına ). Kino insanlara daha
çox rasional olaraq yox, irrasional olaraq təsir edir. Bu təsirin
nəticəsində alt qatda gedən irrasional proses yuxarı
qatda gedən şüurlu təfəkkürü müəyyənləşdirir.
(Şüur altına toxum yerləşdirilir,
bir müddətdən sonra şüurda meyvəsini dərirlər).
Bu gün kino Azərbaycanca danışmalıdır. (Necə ki
böyük Üzeyir Hacıbəyov musiqini Azərbaycanca
danışdırdı.) Söhbət
dialoqların Azərbaycan dilində olmağından getmir.
Film dialoqlardan yox, epizodlardan ibarətdir. Film süjetlərin və epizodların ardıcıllığı
və vəhdətidir. Kino daha çox gözün, üzün, əlin, rəngin,
geyimin, detalın dili ilə danışır. (Necə ki xarici filmlərin Azərbaycan dilinə tərcüməsi
heç də bu filmlərin Azərbaycanca danışması
deyil.) Filmdə sözdən çox bu
dillər danışır, səssiz-səmirsiz. Filmdə mesajlar cəmiyyətə daha çox bu
dillərlə verilir, ötürülür.
Kinoda rejissor quruluşundan, aktyor oyunundan tutmuş, montaj
təfəkkürü, (montaj
sıxlaşdırılmış fikir daşıyır) hər
şey Azərbaycanca ifadə olunmalıdır. Bu ifadə
bizim filmlərə dünyada marağı artıracaq. Dünyanı daha çox bizim nə çəkdiyimiz
(düşündüyümüz) maraqlandırır,
onları yamsılamaq, təkrar etmək yox". Bu sözləri
yazanda Rza hələ rejissor kimi kameralardan çox uzaq idi. Bu film ilk işidi onun. Mən uğurlu sayıram. Kinoşünas
deyiləm, iddialı da deyiləm. Amma yaxşı
tamaşaçıyam...
Öz dilimizdə baxdım bu filmə. Bu savaşa... Amma hamı anlayacaq bu dili. Bu
savaşı...
İradə TUNCAY
525-ci qəzet.- 2017.- 14 mart.- S.4.