Dünya sözə qalacaq!..
Şərqin böyük şairi Nizami Gəncəvi XII əsrdə sözə yüksək qiymət verərək yazırdı:
Söz-eşqin
lüğətindən öz canımızdır bizim,
Biz
sözük, bu bədənsə, eyvanımızdır, bizim!
XVI əsrdə
Füzuli sözün sirrini araşdıran zaman onu min gövhər
adlandırmışdı:
Ver
sözə ehya ki, tutduqca səni xabi-əcəl,
Edə hər saət səni ol uyqudan bidar söz.
Sözün qüdrəti, hikməti, onun bədii siqləti,
estetik dəyəri tanınmış publisist, böyük
alim professor Cahangir Məmmədlini hər zaman
düşündürmüşdür. Məhz bu səbəbdən
də gənc şair, fil.f.d. Ələmdar
Cabbarlının söz haqqında şeiri onun diqqətini cəlb
etmiş və həmin ifadə müəllifin yeni ədəbi-tənqidi
məqalələr toplusu olan "Dünya sözə
qalacaq..." kitabının isminə çevrilmişdi:
... Kiminə
doğan dandı,
Kimisinə torandı.
Dünya
sözdən yarandı-
Yenə sözə qalacaq.
Professor Nəsir Əhmədli "Dünya sözə
qalacaq..." kitabının ön sözündə də
Professor Cahangir Məmmədlini bədii sözün
estetikasına bələd olan alim kimi səciyyələndirir.
Kitabda bir-birindən maraqlı elmi və elmi-publisistik məqalələr
cəmlənmişdir. Müəllifin elmi publisistik üslubuna bədii
ovqat qatan onun səmimi ifadələridir. Professor Cahangir
Məmmədlinin "Mir Cəlal: həyatı mühiti, ədəbi,
elmi və pedaqoji fəaliyyəti" adlı kitabı (2014)
haqqında yazdığı "Sənətkarın estetik
ideallar sistemi" məqaləsi görkəmli
yazıçı Mir Cəlal yaradıcılığında
böyük bədii-estetik ideallar sistemi olduğunu qeyd
etmişdir. Məqalə yüksək səmimi
ürək sözləri ilə qələmə
alınmışdır. Müəllifin fikrincə Mir Cəlal
yaradıcılığı haqqında N.Paşayeva, Anar, B.Xəlilov,
Ş.Alışanlı, T. Salamoğlu, H. Qasımov, A.
Hacıyev və başqalarının müasir rakursdan
yanaşmaları "Mir Cəlal: həyatı mühiti, ədəbi,
elmi və pedaqoji fəaliyyəti" adlı kitabının
elmi yeniliyini şərtləndirən amillərdəndir.
Professor Cahangir Məmmədli müasirliyi və bəşəriliyin
tərəfdarı olan tədqiqatçıdır, ancaq həmin
bəşəriliyin fövqündə milli-mənəvi dəyərlərə
yüksək qiymət veririr. O, milli köklərinə
bağlı, məşhur yazıçı Elçini məhz
bu yöndən yüksək qiymətləndirir.
Elçinin düşüncəsində
yazıçı öz mənsub olduğu xalqın aktual
problemlərini qaldırmalı, bəşəriliyi milliliyin
fövqündə təsəvvür etməməlidir. Çünki
ədəbiyyat öz bəşərilik funksiyasını
millilik funksiyasından artıq yerinə yetirəndə o,
milli mənsubiyyətindən, xalqın sərvətindən,
onun ifadə etdiyi ideallardan uzaq düşür.
"525-ci
qəzet"də 19 noyabr-20 yanvar 2011-ci il
tarixlərində dərc olunan jurnalist Yaşarın
yazıçı Elçinlə "Elçinlə ədəbiyyat
söhbəti" ətrafında silsilə müsahibəsi ədəbi
mühitdə böyük əks-səda doğurur. Professor
C.Məmmədli "Elçinlə ədəbiyyat söhbəti
ətrafında söhbət" adlı məqaləsində
müsahibənin ədəbi mühitdə böyük
uğur qazanmasının səbəbini reportyor Yaşarın
jurnalistik məharəti, orijinal fikirli yanaşmaları, media
janrına bələdliyi, digər tərəfdən
respondentin, xalq yazıçısı Elçinin ədəbi
mühitə müasir baxışında görür.
Müasir internet resurslarının aktivlik göstərdiyi
zamanda bədii söz sənətinə qarşı
etinasızlıq və cəmiyyətin mənəvi
cılızlığa doğru getməsi professor C.Məmmədlini
narahat edən problemlərdəndir. O, "Sənətin zaman
sınağı" məqaləsində Naxçıvan
Dövlət Universitetinin professoru Yavuz Axundlunun "Ədəbi
portretlər" kitabını XX əsrin ədəbi
mühitinin dolğun mənzərəsini
yaratdığından əhəmiyyətli hadisə hesab edir.
XX əsrin ədəbi mühitini obyektiv şəkildə
araşdıran professor Bədirxan Əhmədovun "XX
yüzil Azərbaycan ədəbiyyatı: mərhələləri,
istiqamətləri, problemləri" kitabı haqqında
yazdığı "XX yüzil Azərbaycan ədəbiyyatı
yeni araşdırma işığında" məqaləsi
bu baxımdan diqqətəlayiqdir. Professor C.Məmmədli
"Ədəbiyyatşünaslığın və ədəbi
tənqidin sinxron təzahürü" məqaləsində ədəbiyyatın
bütün sahələrinə məsuliyyətlə elmi diqqət
yetirən professor Təyyar Salamoğlunun "Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir problemləri" kitabını tarixi və çağdaş
ədəbi prosesin müasir problemlərinə elmi-nəzəri
və metodoloji yanaşması istiqamətində tədqiqat
hesab edir.
Professor C.Məmmədli şairdə yüksək poetik
həssaslığa qiymət verən elm xadimidir. Humanist
duyğu və düşüncələri ilə poeziyaya yeni
nəfəs gətirən filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Sona Vəliyevanın poeziya
yaradıcılığına "Yollara yağan
yağışın poetik ovqatı" məqaləsini həsr
edir. Müəllif
"İşığa gedən yolun roman taleyi" məqaləsində
görkəmli maarifçi H.Zərdabinin həyat və
yaradıcılığını diqqətlə təhlil edən
S.Vəliyevanın "İşığa gedən yol"
romanını yüksək dəyərləndirir. Müəllif romanın mükəməlliyini bir
sıra cəhətlər - fəlsəfi mahiyyəti, sənədliliyi,
tarixi mənzərə fonunda dövrün siyasi, ictimai, milli
koloriti əksetdirməsi ilə müəyyənləşdirir.
Professor C.Məmmədli "Şəxsiyyətin və
yaradıcılığın uyarlıq məqamı" məqaləsində
publisist Sona Vəliyevanın "Zaman xəbərsiz
ötdü" kitabında azərbaycançılıq
ideologiyası, vətən, vətəndaşlıq
duyğularını təqdir edir.
Professor C.Məmmədlini ən çox
düşündürən məsələ öz aktuallığını
bütün mərhələlərdə qoruyub saxlayan
klassikadır.
S.Vəliyevanın təşəbbüsü ilə
"Hüseyn Cavid: Vətənə qayıdış"
layihəsi çərçivəsində çap olunan
kitabı "Klassikaya yeni qayıdış" məqaləsində
Azərbaycan mədəni mühitində yeni hadisə hesab
edir.
Professor C.Məmmədliyə görə vətən,
millət dərdi çəkməyi oxucuya öyrədən
klassiklərdən biri də Mirzə Cəlil idi. Mirzə Cəlil
yaradıcılığı haqqında Mir Cəlal
Paşayev, Firudin Hüseynov, Yaşar Qarayev və b.
çoxsaylı dəyərli tədqiqatlar
aparmışdılar. Ancaq ilk dəfə
nadir və naməlum arxiv materialları əsasında Cəlil
Məmmədquluzadə haqqında yazılmış fundamental
monoqrafiyanın müəllifi, akademik İsa Həbibbəylidir.
Professor C.Məmmədli "Milli ədəbiyyatımızın
Azərbaycannaməsi" məqaləsində akademik İsa Həbibbəylinin
çoxillik və ardıcıl fəaliyyəti, böyük
zəhməti sayəsində Mirzəcəlilşünaslığın
yeni mərhələsinin formalaşdığını qeyd
edir. Onun gərgin əməyinin bəhrəsi olan "Cəlil
Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri"
adlı fundamental monoqrafiyası, həqiqətən də,
Mirzəcəlilşünaslığa misilsiz töhfədir. Professor C.Məmmədli "Akademik İsa Həbibbəylinin
yaradıcılıq dünyası" adlı məqaləsində
görkəmli akademiki vətən, vətəndaşlıq
qayğıları ilə yaşayan alim kimi səciyyələndirir.
Məlum olduğu kimi, publisistika zamanın aktual problemlərini
qaldıran, ictimai fikrə istiqamət verən söz sənətidir. Publisistikanın
klassik epiteti onun aktuallığını yüzillər, hətta
müasir dövrdə yaşarlığını müəyyən
edir. Professor C.Məmmədlinin "Klassik
publisistikamız: dünənin, bu günün, sabahın sənət
örnəyi" adlı məqaləsində "qəzet
bir gün yaşayır" tezisini bəzən qəbul etmir.
Çünki "Füyuzat"dakı
türkçülük, "Molla Nəsrəddin"dəki
azərbaycançılıq ideyaları uzun illər
keçsə də, indi də yaşayır.
Müasir
dövr Azərbaycan mətbuatında ən fəal mətbu
orqanlardan biri də "525-ci qəzet"dir. Professor C.Məmmədli
"525-ci qəzet"də çoxsaylı məqalələrin
müəllifi deyil, eyni zamanda onun fəal, sadiq
oxucularındandır. Professor Nəsir Əhmədlinin
qeyd etdiyi kimi "Sovremennik" jurnalı rus filosof-publisisti
A.Gertsen üçün nə qədər doğma idisə,
Professor C.Məmmədli üçün "525-ci qəzet"in
yeri bir o qədər əzizdir.
Professor
C.Məmmədlinin fikrincə, qəzetin baş redaktoru,
peşəkar jurnalist Rəşad Məcidin
publisistikasının əsas xüsusiyyətləri sənədlilik,
zəngin tematika, duyğulara təsir qüvvəsi, bədiilik
qatı, vətən, yurd, türkçülük sevgisidir. Rəşad Məcidin eyni zamanda, istedadlı gənclərə
qayğıkeşliklə yanaşması onun şəxsiyyət
kimi üstün keyfiyyətlərindəndir ("Dəlicəsinə
sevmək ovqat" məqaləsi). Professor C.Məmmədli
"Rəşad Məcid yaradıcılığı yeni təhlil
işığında, yaxud akademik İsa Həbibbəyliyə
açıq məktub"da bədii sözə, ədəbiyyatşünaslığa,
klassikaya bağlı alim, akademik İsa Həbibbəylinin onun
ədəbi fəaliyyətini diqqətlə təhlil edən
"Bütün yönləri ilə yaradıcı"
adlı kitabını yüksək qiymətləndirir.
Professor C.Məmmədli həmişə oxucu probleminə
diqqət yetirir. Görkəmli yazıçı Afaq Məsud
nəsrinin fəlsəfəsi və mistikası bir çox
oxucular üçün anlaşılmazdır. Professor C.Məmmədlinin fikrincə, AMEA-nın
müxbir üzvü Nizami Cəfərovun "Afaq Məsud
dünyası" adlı monoqrafiyasında müəllifin
elmi-filoloji təhlilləri A.Məsud hekayələrinin,
romanlarının fəlsəfi həqiqətlərini
axıradək oxucuya aydınlaşdırır ("Afaq Məsud-bütün
cizgiləri ilə").
Professor
C.Məmmədlinin yaxın həmkarı, Azərbaycan mətbuat
tarixinin görkəmli tədqiqatçısı, Bakı
Dövlət Universitetinin professoru Şirməmməd
Hüseynov haqqında "Vətəndaşlığın,
şəxsiyyətin yaradıcılığın ziyalı
modeli" adlı məqaləsində onun elmi fəaliyyətini,
zəhmətini xüsusi vurğulamışdır:
"M.F.Axundovdan başlamış M.Ə.Rəsulzadəyə
qədər gedən bir yolun ən gizli publisist anları onun qələmində
yenidən dirçəlir və müasirlik, aktuallıq
keyfiyyətini üzə çıxarır".
Qarabağ həsrəti, yurd sevgisi, vətənpərvərlik
hissləri Professor C.Məmmədlinin hər zaman şəxsi
düşüncələri içərisində yaşayır. Bunu Əli Əmirlinin
"Ağdamda nəyim qaldı" avtobioqrafik romanı
haqqında "Mikrovətən ətrafında makro
düşüncələr", Bəhruz Axundovun poeziyası
haqqında yazdığı "Ədəbi-bədii
duyğuların Bəhruz dünyası" adlı məqalələrində
görmək olar.
XXI əsrdə informasiya texnologiyalarının surətli inkişafı medianı özünə çəkdi və min illərdən bəri bəşəriyyəti kamilləşdirən, insanın estetik ideallarını formalaşdıran bədii ədəbiyyatın ikinci plana keçməsi Professor C.Məmmədlini düşündürür. Buna görə də o, ədəbi mühitin müasir problemləri və yeni gənc nəslin yaradıcılığı onun üçün hər zaman maraqlıdır.
Kitabda ən çox diqqəti cəlb edən onun sərlövhəsi ilə eynilik təşkil edən gənc şair, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Ələmdar Cabbarlının poeziya yaradıcılığına həsr etdiyi "Dünya sözə qalacaq" məqaləsidir. Professor C.Məmmədli Ə.Cabbarlı poeziyasındakı kədər, sevinc fəlsəfəsindən ümumi şəkildə bəhs açır, diqqətini cəlb edən məqam şairin böyük vətən sevgisidir: "Ələmdarın Azərbaycan sevgisi heç kimə bənzəməz. Bu sevgi vətən, torpaqlarımızın ağrı-acısından, erməni əsirliyində insanlarımızın dərdindən yoğrulmuş qəribə bir sevgidir".
Professor C.Məmmədlinin nəzərində yazıçı Anar yaradıcılığı müasir informasiya texnologiyasının, internet dünyasının bədii sözə yaratdığı etinasızlıq çağında belə aktualdır. Professor C.Məmmədli gənc tədqiqatçı Pərvinin "Anar dünyası" kitabına yazdığı "Anar yaradıcılığı zaman, mühit, talelər kontekstində" məqaləsində böyük sənətkarın ömür və yaradıcılıq yolunu bütöv şəkildə meydana qoya bilməsini yazarın uğuru hesab edir.
Professor C.Məmmədli Bakı Dövlət Universitetinin klassik, xeyirxah müəllimlərindəndir. O, tələbələrinə qayğı göstərməklə yanaşı, onların əsərlərini diqqətlə oxuyur, dərin təhlillər apardıqdan sonra müxtəlif səpkili məqalələr yazır. "Natəvan Dəmirçioğlunun nəsr dünyası", Ulusay Akifin poeziya yardıcılığı haqqında "Qadın şeirə sığmaz, qadın şeirin özüdür..." məqalələri xeyirxah müəllimin tələbələrinə həsr etdiyi yazıları silsiləsindəndir.
Ümumiyyətlə, "Dünya sözə
qalacaq..." kitabı yalnız jurnalistlər
üçün deyil, ədəbiyyatşünas alimlər
üçün də dəyərli bir kitabdır.
Aynurə PAŞAYEVA
AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun elmi işçisi
aynure8@mail.ru
525-ci qəzet.- 2017.-
28 sentyabr.- S.7.