Zamanların mozaikası: hadisələr və
şəxsiyyətlər
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Renessans
epoxası
İntibah epoxası dünya incəsənətinin
tarixində onun ən parlaq səhifələrindən biridir. Bu, XIV-XVI əsrlərdə
İtaliyanı, XV-XVI əsrlərdə Alp dağlarından
şimalda yerləşən ölkələri əhatə
edirdi.
Renessans
öz adını bir dövr kimi unudulmuş antik incəsənətin bərpası
hesabına götürmüşdür. Lakin
yeni incəsənət, əlbəttə ki, daha böyük əhəmiyyət
kəsb edirdi. Renessansın bədii mədəniyyəti
iqtisadiyyatın gur inkişafı, orta əsrlər həyat tərzinin
dağılması və kapitalist münasibətlərinin
meydana gəlməsi dövründə təşəkkül
tapdı. Bu dəyişikliklər yeni
dünyagörüşün - humanizmin yaranmasına səbəb
oldu. Bütün humanistləri insanın
yaradıcı gücünə inam ilhamlandırırdı,
yeni epoxanın açdığı azadlıq
qanadlandırırdı.
Bu vaxt insan idealı meydana gəlir. Onda qədim dövrün
idealı ilə ümumi çox şeylər var idi, lakin bu,
dünya mədəniyyətinin təcrübəsi ilə
“mürəkkəbləşmişdi” və daha çox
şeyi bilməyə can atırdı, onu həm də hələ
tədqiq olunmamış cəhətlər özünə
çəkirdi, onda gözəllik hissi xüsusən
inkişaf etmişdi.
Renessans
epoxasının xarakterik xüsusiyyəti insan ağlı
qarşısında baş əyməklə yanaşı, dünyanı dərk
etmək qabiliyyəti olmaqla, elmin gur inkişafı idi. İdeal axtarışlarında humanistlər bəşəriyyətin
tarixinə xüsusi diqqət verirdilər. Rəssamlar dini mövzularda tablolar çəksələr
də, onlarda insanların əsrlərlə toplanmış təcrübəsini
ifadə etməyə çalışırdılar. Onlar köhnə xristian əfsanələrini yeni məzmunla
doldururdular.
Təbiəti öyrənməklə yanaşı,
humanistlər incəsənətdə təbiəti və
insanı düzgün, başqa sözlə, realistik qaydada təsvir
etmək ideyasını irəli sürürdülər. Rəssamlar və
heykəltəraşlar insan bədəninin gözəlliyini,
onun sifətinin ilhamlılığını, fərdi
xüsusiyyətlərini vəsf edirdilər. Arxitektorlar daha çox dünyəvi binalar, varlı
adamlar və əyanlar üçün saraylar tikməyə
başladılar, kilsə arxitekturası da dəyişildi.
Əgər qotik soboru nəhəng
ölçülərinə görə seyr etmək çətin
idisə, intibahın binalarını bircə baxışla əhatə
etmək olardı, bu isə onun hissələrinin
professionallığını qiymətləndirməyə
imkan verir.
İntibah epoxasının adamlarının həyatı
incəsənətlə sıx bağlı idi, bu incəsənət
təkcə kilsələri və sarayları doldurmurdu, həm
də özünə şəhərlərin meydanlarında,
küçələrin kəsişməsində, evlərin
fasadlarında və onların interyerlərində yer tapmaq istəyirdi.
Knyazlar,
tacirlər, ruhanilər, rahiblər çox vaxt incəsənətdən
başı çıxan sifarişçilərə
çevrildilər və rəssamların himayəçiləri
oldular. Şəhərlərdə baş məbədlərin
tikintisini varlı sexlər öz üzərinə
götürürdü. İntibahın
adamları üçün incəsənət orta əsrlərdəki
din kimi idi, Yeni dövrdə isə bu rolu artıq elm və
texnika oynamağa başladı.
İntibahın titanlarından biri Leonardo da Vinçi
idi. O, rəssam,
arxitektor, alim və mühəndis idi. Özünün
rəssamlıq nəzəriyyəsində o, incəsənətlə
elm arasında birlik yaradırdı. “Dərk
etməyə” görmə xüsusiyyəti ilə bir səviyyədə
baxırdı. O, 15 yaşında Florensiya heykəltəraşı
və rəssamı Verokkyonun şagirdi olmuşdu. 1481-ci ilə
qədər 9 il ərzində Florensiyada
işlədi. Hələ ilk işlərində
onun bir rəssam kimi novatorluğu meydana çıxdı. O, əsərin psixoloji məğzini dərinləşdirib,
harmonik kompozisiya yaratdı, havanın təsviri ilə ilk
olaraq məkanın dərinliyini verə bildi. Onun
rəsmlərində əşyalar tüstü ilə
örtülürdü, buradan məşhur “sfumato” üslubu
yarandı, italyan dilində fumo - tüstü deməkdir.
Sonra
Leonardo Milan sarayına dəvət edildi, burada 17 il ərzində işlədi. Onu
rəssam kimi şöhrətləndirən “Madonna qayalarda” və
“Sonuncu şam” kimi əsərlərini yaratdı.
O,
insanın anatomiyasının öyrənilməsinə
çox vaxt sərf edirdi. Florensiyada onun inciləri
olan “Mona Liza (Cokonda)” və “Müqəddəs Anna Mariya
körpə Xristosla” əsərlərini yaratdı. Milanda o, rəngkarlıqla yanaşı, arxitektura və
texnika ilə məşğul olur. Alim və
mühəndis kimi Leonardo o dövrün bütün elm sahələrini
öz nüfuz edən müşahidələri ilə zənginləşdirdi,
o, özünün qeydlərinə və rəsmlərinə
insan biliklərinin nəhəng ensiklopediyası
üçün eskizlər kimi baxırdı.
Üç sahənin dahisi sayılan məşhur italyan
heykəltəraşı, rəssamı, arxitektoru və
şairi Mikelancelo Buanorotti idi. O, 89 il
yaşamış, 1564-cü ildə Romada vəfat etmişdi. Onun sənətində epoxanın qəhrəman
idealı əks olunmuşdu. Mikelancelo rəssam
Domeniko Girleandaonun emalatxanasında şagird olmuşdu, heykəltəraşlığı
isə Bertoldo di Covannidən öyrənmişdi. Lakin onun yaradıcılığının
inkişafı üçün Cottonun, Donatellonun,
Mazaççonun əsərləri daha böyük əhəmiyyət
kəsb etmişdi. O, “Vakx” heykəlini
yaratmışdı, “Xristosa yas tutulması”- “Pyeta” isə onun
ən uğurlu kompozisiyalarından biridir. Bu əsər
Romadakı Müqəddəs Pyotr kilsəsini bəzəyir.
Bu heykəl qrupunda o, obrazların parlaq həyati
inandırıcılığını verə bilmişdir.
Florensiyaya qayıdıb, “David” heykəli üzərində
işləmişdi. Papa II Yuli onu Romaya dəvət edib,
özünün sərdabəsini sifariş etmişdi. Bunun üçün bir sıra heykəllər,
“Moisey”, “Üsyan edən qul”, “Ölən qul” heykəllərini
yaratmışdı. Onun ən möhtəşəm
rəngkarlıq əsəri isə Vatikanda Sikstin kapellası
tavanının freska tipli rəsmi idi. Bu əsər
insanın fiziki və ruhi gözəlliyinin himni təsirini
bağışlayır.
Ömrünün son 30 ilini Romada yaşayan Mikelancelo
“Qiyamət günü” freskasını Sikstin
kapellasının mehrab divarında yaratdı. Burada
obrazların faciəvi gücü adamı heyran edir. 20 ilə yaxın bir müddətdə o, Müqəddəs
Pyotr kilsəsinin və Romada Kapitoli ansamblının tikintisinə
rəhbərlik etdi. Bir arxitektor kimi onun
dühası Müqəddəs Pyotr kilsəsinin çox
böyük diametrik qübbəsinin tikintisi idi. Bu qübbə Panteonun qübbəsini də kölgədə
qoyurdu, yalnız Konstantinopoldakı Aya Sofya kilsəsinin
qübbəsi ilə müqayisə oluna bilərdi. Mikelancelo həm heykəltəraşlıqda, həm
rəssamlıqda, həm də arxitektorluqda dahi sayılır
və bu ölçüdə onunla heç kəs müqayisə
oluna bilməz.
Yüksək intibahın parlaq dühası Rafael Santi
1530-cu ildə 37 yaşında ölmüşdü. O, bir neçə il Petro Peruçinonun tələbəsi olduqdan
sonra Florensiyaya yollanmış, orada yerli ustaların sirlərini
öyrənməklə, öz üslubunu
yaratmışdı. 1508-ci ildə o, papa II Yuli
tərəfindən Romaya dəvət edilmişdi ki, Vatikan
sarayının qəbul otaqlarında divar rəsmi çəksin.
Müxtəlif tarixi personajları bir ümumi
kompozisiyada birləşdirən Rafaeli, bu freskalar hesabına
müasir tarixi rəngkarlığın müjdəçisi
hesab etmək olar. Onun
yaradıcılığında növbəti mərhələ
Madonnanın əsrarəngiz obrazlarının yaradılması
ilə əlaqədardır. Bunlara “Madonna Alba”, “Kresloda
oturmuş Madonna” tabloları daxildir, daha məşhur olanı
isə ətrafında əsl heyranlıq haləsi yaradan
“Sikstin Madonnası” əsəridir. Drezden
qalereyasında saxlanılan bu tablo körpə İisus və
Məryəm ana barədə müqayisə olunmaz müqəddəslik
təsəvvürü yaradır. Anasının
qucağında elə bil ki, göylərdən enən və
mələklərlə əhatə olunmuş körpə
uşağın heç də körpələrə məxsus
olmayan ifadəli gözləri gələcək faciələri
hiss edirmiş kimi, olduqca geniş
açılmışdır. Tez artan
şöhrəti və məşhurluğu ona səbəb
olmuşdu ki, gənc rəssama Romada müqəddəs Pyotr
kilsəsinin tikintisinə rəhbərlik etmək
tapşırılmışdı. O, Bramante tərəfindən
başlanılan Vatikan həyətinin tikintisini başa
çatdırmalı idi.
İtalyan
İntibahı rəssamlarının parlaq
yaradıcılığı ötüb keçən beş əsr ərzində dünyanın təsviri
sənət ustaları üçün məktəb rolunu
oynamışdır. Hələ XVI əsrin əvvəllərində
alman rəssamları italyan rəngkarlığından,
xüsusən Leonardo da Vinçi sənətindən öyrənmişdilər.
Böyük rus rəssamları İtaliyada olarkən
həmin sənətin sirlərini öyrənərək,
öz incilərini yaratmışlar. Karl
Bryullov məhz Renessans rəngkarlığın təsiri
altında Romada özünün məşhur “Pompeyinin son
günləri” adlı nəhəng və qeyri-adi təsir
gücünə malik olan tablosunu yaratmışdır.
Renessans rəssamlığı
sonralar Sandro Bottiçellinin, Titsianın, Pintorettonun portret
janrlarındakı tablolarında insanın və təbiətin
həyatı təsdiq edən gözəlliyini tərənnüm
etməklə yanaşı, maksimum ifadəlilik vermək naminə
rəssamlıq texnikasına yeniliklər gətirmiş, tutqun
və işıqlı rənglərin kontrastı ilə təəssüratı
xeyli zənginləşdirməyə nail olmuşdular. Renessans
rəssamlığı dünyanı harmonik qaydada başa
düşməsi ilə fərqlənirdi və harmoniyaya bu
xidmətdə onlarla cərəyanlar yaransa da, öz yüksək
sənət nümunəsi olmasını itirmir və insanlar az qala yarım min il keçdikdən sonra
onların incilərindən həzz almaqda davam edir. Bu əsərlər müasir insana da dünyanı,
təbiəti, canlı aləmi, ən başlıcası,
gözəlliyi dərk etməkdə və sevməkdə əvəzsiz
köməklik göstərir.
Böyük
kəşflər epoxası
İntibah dövrünü - XV və XVI əsrləri həm
də böyük coğrafi kəşflər epoxası
adlandırırlar. Məhz həmin dövrdə Xristofor
Kolumb Amerikanı kəşf etdi, Vasko da Qama Hindistana gedən
dəniz yolunu tapdı. Fernan Magellan isə
dünya ətrafına üzməklə ilk belə bir səyahət
etdi. Əlbəttə, avropalılar əvvəllər
də coğrafi kəşflər etmişdilər. Belə ki, 1000-ci ilə yaxın skandinaviyalı
vikinqlər Amerikanın sahillərinə çatmış,
Marko Polo isə quru yolla XIII əsrdə Hindistana və
Çinə getmişdi.
İntibah epoxasının ilk kəşfləri sahəsindəki tədbirlər əsasən Avropa dövlətlərinin hökmdarları və həmçinin tacirlər tərəfindən təşkil edilir və maliyyələşdirilirdi. Onlardan hər biri Hindistanın və Şərqi Asiyanın varlı torpaqları ilə ticarətdən mənfəət götürməyə ümid edirdilər. İspaniya və Portuqaliya isə həm də bununla yanaşı, Avropada öz siyasi və hərbi təsirini gücləndirmək istəyirdi.
Yeni torpaqların XV əsrdəki axtarışı müəyyən dərəcədə səlib yürüşlərinin ənənələrini davam etdirirdi. Katolik kilsəsi isə missioner fəaliyyəti ilə xristianlığı bütün dünyada yaymağa can atırdı.
Uğurlu dəniz səyahətlərinin ən mühüm şərti, onlar isə yeni kəşflərə gətirib çıxarırdı, dənizçilik işinin inkişafı, naviqasiya və kartoqrafiya sahələrində elmi biliklərin genişlənməsi idi. Dünya haqqında anlayışlarda əsl dönüş Yer kürəsinin şar formasında olması ilə baş verdi. Kolumb Amerikanı kəşf etdiyi 1492-ci ildə Nyurnberqdən olan Martin Bexaym ilk qlobus yaratdı. XVI əsrdə isə kainatın quruluşunun geosentrik nəzəriyyəsi meydana gəldi və sübut edildi ki, Yer Günəş ətrafında fırlanır. Bunu ilk dəfə Nikolay Kopernik sübut etdi, sonralar isə Cordano Bruno və Qalileo Qaliley inkişaf etdirdilər. Bu nəzəriyyə xristian kilsəsinin dünyanın yaranması barədəki təliminə əsaslı qaydada zidd idi, ona görə də kilsə belə ideyaların yayılmasını sərt qaydada təkzib edirdi.
Portuqaliya Cənubi-Şərqi Asiyanın varlı torpaqları ilə bütün ticarətin, ərəblər və Aralıq dənizinin Avropa dövlətləri vasitəsilə aparılması ilə barışmaq istəmirdi. Portuqaliyanı belə iqtisadi asılılıqdan qurtarmaq üçün kralın oğlu prints Henrix Dəniz Səyyahı (1394-1460-cı illər) XV əsrin birinci yarısında San-Visenti burnunda ilk dənizçilik məktəbi yaratdı. Burada gələcək dənizçilər hazırlanırdı. Prints Henrix ərəb tacirlərindən kənar qaydada Asiyaya nüfuz etmək üçün yeni yollar açmaq məqsədilə Qərbi Afrikanın sahilini tədqiq etmək vəzifəsinə girişdi.
(Ardı
var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2017.- 14 yanvar.- S.20.